VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Subio

Lainaus käyttäjältä: K2O - 06.10.15 - klo:00:18
yököttää nähdäkkin TDI VAG
Muista ottaa aamulla repullinen oksennuspusseja mukaan tai laita laput silmille ;)
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 05.10.15 - klo:15:06
http://www.skoda.fi/tiedotteet

Hyvä ŠKODA-asiakas
Volkswagen-konserniin kuuluva ŠKODA on julkistanut, että Suomessa on 17 142 Škodaa, joissa on EU5-päästönormin mukaan hyväksytty EA189-dieselmoottori. ŠKODA-autoa, jossa on EA189-dieselmoottori, voi käyttää aivan normaalisti kuten tähänkin saakka ja se on teknisesti täysin turvallinen.
Kaikissa uusissa Suomessa nyt myynnissä olevissa ŠKODA-autoissa on EU6-päästönormin mukainen dieselmoottori, eikä niissä ei ole EA189-dieselmoottoria. Tapaus ei myöskään koske muita dieselmoottoreita, jotka eivät ole EA189-dieselmoottoreita.
Asiakkaisiin, joilla on autossaan kyseinen EA189-dieselmoottori, tullaan olemaan yhteydessä myöhemmin henkilökohtaisesti.
Päivitämme tätä asiakastiedotetta jatkossa aina saatuamme lisätietoa.
Mikäli teillä on kysyttävää asiaan liittyen, meillä on yhteydenottoja varten Call Center, jossa kyselyihinne vastataan ma-pe klo 8:30 â€" 16:00.
Call Center: 010 436 2000
Sähköpostilla: www.skoda.fi/palaute/
Päivitetty 2.10.2015

Tuolla kirjoitin kyselyn Helkamalle.
Kysyin kuuluuko autoni kyseiseen joukkioon ja lisäsin siihen tämän. "Nyt laatikon ja koneen softat "optimoitu keskenää" ? Mitäs kun nyt koneen softaa joudutaan muokkaamaan. Sillon pitäisi myös muokata DSG softaan soveltumaan muokattuun koneen softaan? "
1h50min jälkeen tuli asiallinen vastaus aiheesta. Jossa todettiin että ajoneuvosi kuuluu kyseiseen joukkioon ja ajoneuvo tullaan laittamaan kuntoon. Ei haittaa ajoa.

Vastaus oli Luottamuksellinen joten enempää en sitä avaa.
Olen tyytyväinen vastaukseen ja odotan kutsua kampanjan suoritukseen kun sen aika on.

Epes

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 06.10.15 - klo:10:35
Tuolla kirjoitin kyselyn Helkamalle.
Kysyin kuuluuko autoni kyseiseen joukkioon ja lisäsin siihen tämän. "Nyt laatikon ja koneen softat "optimoitu keskenää" ? Mitäs kun nyt koneen softaa joudutaan muokkaamaan. Sillon pitäisi myös muokata DSG softaan soveltumaan muokattuun koneen softaan? "
1h50min jälkeen tuli asiallinen vastaus aiheesta. Jossa todettiin että ajoneuvosi kuuluu kyseiseen joukkioon ja ajoneuvo tullaan laittamaan kuntoon. Ei haittaa ajoa.

Vastaus oli Luottamuksellinen joten enempää en sitä avaa.
Olen tyytyväinen vastaukseen ja odotan kutsua kampanjan suoritukseen kun sen aika on.

Tuliko sinulle sellainen mielikuva, että kyseinen optimointi olisi tallella "kuntoonlaiton" jälkeenkin? Kuntoonlaitto on aika lavea käsite ja kuntojakin on monenlaisia, hyvä, huono tai siltä väliltä  ;)


tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.10.15 - klo:11:26
Uudempien dieselien nopeampaan lämpenemiseen uskon eniten vaikuttavan jäähdytyksen hallinan kehittymisen. Uudemmassa moottorissa on kolme eri jäähdytyskiertoa. Kylmänä kun lähdetään liikkeelle, niin ainoastaan kantta jäähdytetään mikrokierrolla, joka nestemäärältään vähäisenä lämpenee nopeasti. Iso lohkoa ja öljyjä  jäähdyttävä pääkierto alkaa jäähdyttämään vasta sitten, kun mottori on jo lämmin.

Eihän perinteisessä yksikiertoisessakaan vesi käytännössä kierrä ennen kuin termostaatin avautumislämpötila saavutetaan. Minä veikkaan että suurin tekijä on uusien koneiden sylinterikanteen integroitu pakosarja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poni

"...Päästöt olisivat kyllä oikeastikin alittaneet rajat, jos autoihin olisi asennettu 300 euron hintainen ureajärjestelmä..." , väittää Taloussanomat.
Kaukana kymppitonnista.
Mutta kun sitä lähdetään jälkikäteen autoihin rakentamaan, ovat kustannukset toki toista luokkaa.


tet

Lainaus käyttäjältä: K2O - 06.10.15 - klo:00:18
Olisi varmasti ollut halvempaa asentaa urearuisku kaikkiin autoihin jo tehtaalla. Niillä tiedoilla mitä näistä on jo nyt kerrottu pidän ainoastaan urearuiskulla varustettuja TDI Volkkareita laillisina, kaikkien muiden arvo romahti silmissä, yököttää nähdäkkin TDI VAG, ei voi kuin ottaa syvästi osaa tässä meidän yhteisessä tuskassa.

No voi hyvänen aika, kylläpä nyt taas karkaa mopo käsistä.  :o

Omassa autossani ei ole minkään sorttista NOx-katalysaattoria pakoputkessa, ei urealla eikä ilman. Skodan sivuston mukaan huijaussofta siellä kuitenkin on. Auto ei mitenkään voi olla "laiton", kun kerran softa ei ole pystynyt päästötestissä huijaamaan. Auto on saanut testissä yhtä huonot NOx-arvot kuin ajon aikanakin, koska huijaussofta on "lame duck" eli kykenemätön mihinkään huijauksiin hardiksen puuttumisen takia. Nämä huonommat arvot ovat kuitenkin riittäneet EU5-päästönormin mukaiseen hyväksyntään. Sen sijaan USA:ssa auto ei olisi mennyt sikäläisistä erittäin tiukoista NOx-päästörajoista läpi. Sielläkään se ei olisi ollut laiton, koska sitä ei olisi hyväksytty liikenteeseen lainkaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.10.15 - klo:13:40
Vastahan tässä on puhuttu dieseleistä ja niistäkin vain jostain tietystä moottorityypistä, vaan eiköhän VAG tee myös muilla polttoaineilla toimivia ajoneuvoja ::)

Puretaanpa tätä kysymystä hieman. Päästömittauksissa huijaamiselle on oltava jokin syy, ei sitä kukaan huvikseen tee. Onko olemassa nyt puhutun lisäksi jotain muitakin päästöjä, joiden kanssa keplottelusta on saatavissa jotain hyötyä?

Bensiinikoneilla päästörajat on annettu kolmelle eri päästölajille: häkä, hiilivedyt ja typen oksidit. Nämä kaikki kolme saadaan hoidettua yhdellä ja samalla laitteella, hapetus-pelkistyskatalysaattorilla (kolmitoimikatalysaattori). Riittää, että seossuhde pidetään koko ajan stoikiometrisenä, tai oikeastaan heilutellaan nopeasti edestakaisin rikkaan puolelta laihalle ja takaisin. On vaikea keksiä, mitä hyötyä kolmitoimikatalysaattorin poiskytkemisellä voisi saavuttaa.

Dieseleissä päästörajat on annettu samoille päästölajielle kuin bensakoneella, sekä lisäksi vielä pienhiukkasille. Kolmitoimikatalysaattoria ei voi dieselkoneessa käyttää, koska diesel on laihaseoskone. Näin ollen typen oksidien pelkistys ei toimi dieselkoneissa samalla tavoin kuin bensakoneissa. Häkä- ja hiilivetypäästöt saadaan kuitenkin hapetettua samalla tavoin kuin bensakoneessa (oikeastaan vielä helpommin), joten dieseleissä käytetään hapetuskatalysaattoria (kaksitoimikatalysaattori) niiden hoitamiseen.

Pienhiukkaspäästöjen rajoittamiseksi dieseleissä on hiukkassuodatin, jonka regenerointi (puhdistuspoltto) kuluttaa ylimääräistä polttoainetta. Tässä voisi siis olla ensimmäinen huijauksen paikka, vaan ei ole. Hiukkassuodatin on nimensä mukaisesti suodatin, se siis filtteröi pienhiukkaset pois ja näin ollen tukkeentuu pikkuhiljaa jollei hiukkaskertymää polteta pois säännöllisesti. Ainoa keino hiukkassuodattimen kanssa huijaamiseeen olisi se, että suodatin ohitettaisiin tyystin ajon aikana ohjaamalla pakokaasu suodattimen ohi. Jos volkkareissa tällainen ohivirtauslinja hiukkassuodattimessa olisi, sen varmaankin olisi joku jo huomannut aikapäiviä sitten.

Jäljelle jää enää typen oksidit, joista tässä kohkaamisessa juuri on kyse. Mielestäni voimme olla aika varmoja siitä, että muiden päästökomponenttien osalta yllätyksiä ei ole luvassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ranssi

Mikäli jokaiseen ns. petkutus-TDI:hin tullaan asentamaan SCR-katti, niin tämähän on työllisyysnäkökulmasta suorastaan loistouutinen työttömyyden kanssa kärvistelevälle maallemme. Kun 60 000 autoon asennetaan pelit ja vehkeet, niin tämähän tietää valtavaa määrää miestyövuosia ja siten valuuttatuloa ulkomailta.

WKurki

VV-auton chat -palvelu totesi, että Seatin lähettämä uutinen on paikkansapitävä, ettei ongelma koske "Uusimman sukupolven SEAT Leon -mallistoa"

Tämä tuntuu ihmeelliseltä kuitenkin, kun samaa EU 5 -päästönormin mukaista moottoria (1.6 TDI 105hv) muissa konsernin autoissa on ja siellä se kuuluu "ongelmamoottorien" perheeseen. Seurataan sähköpostiviestintää jne.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

tet

Lainaus käyttäjältä: WKurki - 06.10.15 - klo:13:35
VV-auton chat -palvelu totesi, että Seatin lähettämä uutinen on paikkansapitävä, ettei ongelma koske "Uusimman sukupolven SEAT Leon -mallistoa"

Tämä tuntuu ihmeelliseltä kuitenkin, kun samaa EU 5 -päästönormin mukaista moottoria (1.6 TDI 105hv) muissa konsernin autoissa on ja siellä se kuuluu "ongelmamoottorien" perheeseen. Seurataan sähköpostiviestintää jne.

Uusi Leon on MQB-alustainen auto, joten siinä ei ole käytetty EA189-perheen moottoreita. Eikös se nyt ole muillakin konsernimerkeillä ollut ihan sama linja väittämässä, ettei ongelma koske uusia EA288-perheen dieseleitä (joita uudessa Leonissakin käytetään)? Sylinteritilavuus tai koneen teho ei kerro mitään, samoja speksejä on eri sukupolvissa ollut aikaa taka. Esimerkiksi aikoinaan pumppusuutinten vaihtuessa yhteispaineruiskutukseen, moottorien tekniset arvot (tilavuus, teho, vääntö) säilyivät täysin samoina.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Epes - 06.10.15 - klo:11:48
Tuliko sinulle sellainen mielikuva, että kyseinen optimointi olisi tallella "kuntoonlaiton" jälkeenkin? Kuntoonlaitto on aika lavea käsite ja kuntojakin on monenlaisia, hyvä, huono tai siltä väliltä  ;)



Sittenhän sen vasta tietää kun on ekat 5tkm ajettu softauksen jälkeen. Onko kulutus sama, suurempi vai pienempi. Ja kuinka auton käytös muutenkin muuttuu.
Näitten kippojen kanssa on tullut ajettua sen reilu 330tkm 9v aikana joten tuntuma on aika hyvä mielestäni.

Repo

Taloussanomien sivuilla on linkki mistä pääsee katsomaan oman auton tilanteen valmistenumeron avulla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Repo - 06.10.15 - klo:14:41
Taloussanomien sivuilla on linkki mistä pääsee katsomaan oman auton tilanteen valmistenumeron avulla.

Ne linkit ovat tässä ketjussa jo jokaisen merkin osalta, osa jo useampaan kertaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.10.15 - klo:12:20
Eihän perinteisessä yksikiertoisessakaan vesi käytännössä kierrä ennen kuin termostaatin avautumislämpötila saavutetaan. Minä veikkaan että suurin tekijä on uusien koneiden sylinterikanteen integroitu pakosarja.
Dieselissä Volkkari ei tuota integroitua pakosarjaa käytä. Dieselissä turbiinin pesä ja pakosarja ovat samaa valua.

Itse näen, että useisiin erillisiin kiertoihin jaetun järjestelmän edut ovat siinä, että ensimmäisenä lämpiävä mikrokierto on tilavuudeltaan pieni ja se ottaa lämpöä kannesta eli sieltä, missä sitä ensinnä on tarjolla ja mitä ensimmäisenä tarvitsee jäähdyttää. Lohko ja pääkierron iso vesimäärä odotella lämpenemistä rauhassa, kun kannen ja sisätilojen lämmityksen vuoksi tarvitse kierrättää pääkierron isoa vesimäärää. Myös se auttaa, että tuota mikrokiertoa pyörittää tarkasti ohjattiaissa oleva pieni sähköpumppu ja myös matalapaine-EGR:n lämmönvaihdin tuo lämpöä tähän kiertoon. 

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: K2O - 06.10.15 - klo:15:33
Nämä väittämät joissa väitetään että EA288 moottoreissa ei olisi huijauskoodia tai tarvetta urearuiskulle tulevat valmistajalta ja maahantuojilta eli huijareilta itseltään, kuinka luotettavina näitä väittämiä on syytä pitää, pitää muistaa että mitä enemmän huijauksia paljastuu sen kalliimpaa se valmistajalle on ja eivät varmasti myönnä mitään.
Tilanne on se, että monessa maassa näitä Volkkarin dieseleitä testataan nyt erityisellä tarkkuudella. Olisi hölmöä yrittää piilottaa jotain 100 prosenttisen varmasti paljastuvaa huijausta. Siitä ei seuraisi kuin lisää ongelmia.

Epes

Lainaus käyttäjältä: WKurki - 06.10.15 - klo:13:35
VV-auton chat -palvelu totesi, että Seatin lähettämä uutinen on paikkansapitävä, ettei ongelma koske "Uusimman sukupolven SEAT Leon -mallistoa"

Tämä tuntuu ihmeelliseltä kuitenkin, kun samaa EU 5 -päästönormin mukaista moottoria (1.6 TDI 105hv) muissa konsernin autoissa on ja siellä se kuuluu "ongelmamoottorien" perheeseen. Seurataan sähköpostiviestintää jne.

Eilen kokeilin Seatin decoderilla omaa -14 mallivuoden 2.0TDI Leonia:

Yxx-nnn, VSSxxxnFZxx0047nn, Seat Leon, 2014

Tämä väärinkäytös ei koske sinun autoasi.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.10.15 - klo:20:07
Miksi tuollaista pitäisi toivoa? Montako mokaa firmalle muka oikein pitää antaa anteeksi? Kaikista peittelyistä ja asiakkaalla laskuttamisesta nyt puhumattakaan >:(

Yksi skandaalin seuraus on tullut julki: Volkswagen lykkää investointejaan, karsii tuotekehitystä

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/volkswagen+lykkaa+investointejaan+karsii+tuotekehitysta/a1070292

Volkswagenin uuden toimitusjohtajan Matthias Müllerin mukaan yhtiö käy läpi investointisuunnitelmat ja jatkaa vain tärkeimpiä hankkeita, kirjoittaa Bloomberg.

Syynä on diesel-päästöskandaalin synnyttämä tarve leikata kuluja. Odotettavissa on myös henkilöstövähennyksiä.

Volkswagen käytti tutkimukseen ja tuotekehitykseen viime vuonna 17,4 miljardia euroa.
Se on eniten maailmassa ja enemmän kuin Apple ja Google tai Ford ja General Motors yhteensä.


Volkswagen on tehnyt 6,5 miljardin euron varauksen noin 11 miljoonan auton korjaamiseen.
Sanford C. Bernsteinin analaytikot arvioivat, että yhtiö joutuu maksamaan jopa 7,4 miljardia dollaria sakkoja Yhdysvalloissa.

:o
Yritetään pärjätä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: K2O - 06.10.15 - klo:19:13
Pelkästään tuolla viimevuoden 17,4 miljardilla olisi asennettu monta urearuiskua. Viime vuosina Volkswagen on satsannut varmaan 100 miljardia tuotekehitykseen vaan ei ole näkynyt näillä main mitään kehitystä. Volkswagenin tuotekehitys on ilmeisesti sitä, että maksetaan valtavia rahoja niille jotka keksivät miten saadaan valmistuskustannukset mahdollisimman alhaisiksi ja sillä tavalla saavutetaan huimia säästöjä. Volkswagenin onni onnettomuudessa on, että Volkswagenin ostaneet ovat nyt niin onnesta soikeita kun heitä on kustu linssiin ja juuri he ovat nyt pääosassa tässä jännittävässä näytelmässä, kuinka heille käy.

Jos urheilija jää kiinni dopingista niin sen elämä on käytännössä täysin pilalla, kun suuryhtiö kusettaa miljoonia niin se palkitaan vuoden kusettajan tittelillä, ai että se oli ovela se Volkswagen ja me oltiin niin tavallisen tyhmiä. En nyt syytä ketään Volkswagenin ostanutta vaan enempi säälittää että joku vielä asettuu tuon firman puolelle tässä asiassa.

Juurikin näin! Valheella on lyhyet jäljet.

skriko

Ois kiva tietää onko Dieseli Skoda 184 hv noita manipuloituja autoja. Sais vaan vahingonilon, kun yhdellä mulkvistilla on sellainen. En tiedä Vin numeroa, joten en voi tarkistaa.

JTA

VIN-numeron saa autosta kuin autosta rekkarin perusteella esim. Bilteman sivuilta  ;)

skriko

Lainaus käyttäjältä: JTA - 06.10.15 - klo:20:11
VIN-numeron saa autosta kuin autosta rekkarin perusteella esim. Bilteman sivuilta  ;)

Kokeilin jo ennen kirjoitustani, ei löytynyt sitä rekkaria vaikka turvan sivuilta löytyi. Turva vaan ei näytä vin-numeroa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: skriko - 06.10.15 - klo:20:00
Ois kiva tietää onko Dieseli Skoda 184 hv noita manipuloituja autoja. Sais vaan vahingonilon, kun yhdellä mulkvistilla on sellainen. En tiedä Vin numeroa, joten en voi tarkistaa.

Ei ole manipuloitu.


teemur

 ;D

Eeppistä huumoria tässä ketjussa! No voittaa Superbin mattojen väreistä keskustelun  ;)

Kaikin puolin ikävä takaisku eurooppalaiselle autoteollisuudelle, odottakaamme uutisia muiden merkkien käryistä (vrt Lahti 2001). Luottamus mennyt pitkäksi aikaa ainakin osalla asiakkaista, toinen ryhmä myötäilee massan mukana ja ymmärtää kolikon molemmat puolet - asiakkaan ja valmistajan, ja kolmatta asiakasryhmää ei kiinnosta tai eivät jaksa perehtyä tarjolla olevaan infoon, jolla voisi olla vaikutus omaan auton ostopäätökseen. Jos tämän perusteella VW menettää kolmasosan potentiaalisista asiakkaistaan, täytyy kaupoista taistella entistä tiukemmin jos markkinaosuuksia halutaan pitää ja tavoite edelleen olla maailman suurin valmistaja. Uskon, että tämä koituu lopulta asiakkaan hyväksi - parantunut palvelu, hinnoittelu, asiakkuuden hoito, nöyryys... jne. Jos myynti sakkaa esim loppuvuonna ja alkuvuosi on heikko myös (siis Suomessa), saanee kilpailukykyisiä tarjouksia keväällä uudesta Tiguanista  :D Tuotteesta, jonka ei siis pitäisi sisältää mitään huijausta, vaan pitää sisällään hyvää VW tekniikkaa ja kuvien perusteella jopa kohtuulliset ulkokuoret edelliseen koppimopoon verrattuna. Sori karkasi vähän aiheesta

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Kotkis

Korjaukset alkais tän jutun mukaan vasta aikaisintaan tammikuussa: http://www.autonews.com/article/20151006/OEM11/151009879/vw-to-recall-diesel-models-starting-in-january-mueller-says

Tässä vielä alkuperäinen saksankielinen juttu: http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/vw-abgasskandal/neuer-volkswagen-chef-vw-will-maengel-an-fahrzeugen-bis-2016-beheben-13842286.html
Siellä Mülleri sanoo mm., että "isoon osaan" autoista riittää softapäivitys, mutta ei kaikkiin.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

RSOCUstin

Aamu uutisissa radiossa tuli että osaan joudutaan vaihtaa suuttimia tai katalysaattori lisäksi.
Eli täyttyneitä katalysaattoreita menee vaihtoon yms. suuttimia.
Uusia osia odotellessa.

mixout

Hyväähän tässä on tämä suuri julkisuus niin vag ei pysty asiaa lakaisemaan maton alle. Toivon myös, että mahdollisista seurauksista puhutaan avoimesti mitä softan vaihto aiheuttaa. Ettei vain vaihdeta ja todeta, että "käyttäjä tuskin tulee huomaamaan eroa" ja sitten alkaa tupsahdella kokemuksia kohonneista kulutuslukemista yms. Tuskin siitä parempi käyttäjän kannalta tulee, mutta kuinka paljon se loppupeleissä vaikuttaa, jää nähtäväksi.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: K2O - 06.10.15 - klo:23:19
teitä voi viedä kuin litran mittaa, minullahan on myös tänne ikibannit mutta en malttanut olla poissa keskustelusta kun on niin vietävän kiinnostava aihe.
Avohoidon säästöissä on kerta kaikkiaan menty liian pitkälle.

BTW. en minä Audikuskina koe mitenkään olevani huijattu. Kun en ole autoani hankkinut jonkun USAn testin perusteella. Auto on juuri sellainen kun sitä ostaessa oli luvattu.

Ja olkaa huoleti, polttoainekulutuksen ja tehojen suhteen kaikki huijaavat kaikkia. Ja en ole myöskään saanut yhtään lisää p*llua, vaikka onkin uusi auto... siitäkin voisi hakea volkkarilta korvauksia. Onko joukkokanteeseen lähtijöitä?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mixout

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 07.10.15 - klo:09:13
Avohoidon säästöissä on kerta kaikkiaan menty liian pitkälle.

BTW. en minä Audikuskina koe mitenkään olevani huijattu. Kun en ole autoani hankkinut jonkun USAn testin perusteella. Auto on juuri sellainen kun sitä ostaessa oli luvattu.

Ja olkaa huoleti, polttoainekulutuksen ja tehojen suhteen kaikki huijaavat kaikkia. Ja en ole myöskään saanut yhtään lisää p*llua, vaikka onkin uusi auto... siitäkin voisi hakea volkkarilta korvauksia. Onko joukkokanteeseen lähtijöitä?

Sulla on väärä merkki :D Ja varmaan tämän tiesit ostaessa :P Joo, mutta eikös nuo tulokset paukkunu yli kaikista rajoista ja muutosten jälkeen auto ei varmaan ole se mitä luvattu? :) Mielenkiinnolla odottelen, mutta eiköhän tuo vie paikasta A paikkaan B myös vuonna 2016.

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: mixout - 07.10.15 - klo:09:01
Hyväähän tässä on tämä suuri julkisuus niin vag ei pysty asiaa lakaisemaan maton alle. Toivon myös, että mahdollisista seurauksista puhutaan avoimesti mitä softan vaihto aiheuttaa. Ettei vain vaihdeta ja todeta, että "käyttäjä tuskin tulee huomaamaan eroa" ja sitten alkaa tupsahdella kokemuksia kohonneista kulutuslukemista yms. Tuskin siitä parempi käyttäjän kannalta tulee, mutta kuinka paljon se loppupeleissä vaikuttaa, jää nähtäväksi.

VW on julkaissut sivullaan myös "useimmin kysyttyjä kysymyksiä".

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw5.nsf/html/volkswagen_ajankohtaistatietoadieselmoottoreista_useinkysytytkysymykset?open

Mutta kuten näkyy, siellä keskitytään vain toistamaan noita samoja itsestäänselvyyksiä. Ainakin itselleni se tärkein kysymys on vaikutukset auton ilmoitettuihin spekseihin ja onko korjauksella vaikutusta niihin ja miten konserni aikoo ottaa niistä vastuun. Tätä asiaa tunnutaan valmistajan puolelta kierrettävän kuin kuumaa puuroa ja se ei herätä hirveästi luottamusta tulevaisuuteen. Eikö valmistaja pystyisi teoriassa ja käytännössäkin jo testaamaan kaikki "vaikutukselle alttiit" autot ennen korjausta ja korjauksen jälkeen ja ilmoittamaan näistä "näyteotoksista" viitearvot. Tällaista tuskin on odotettavissa. Korvauksia varten sivuun laitettu 6,5 mrd on varattu USA:n vaatimiin korvauksiin, sekä EU:n viranomaisten ja mahdollisiin yksittäisten EU-maiden valtioiden ja valtion viranomaisten esittämiin vaatimuksiin (vrt. Ruotsi). Matthias Müllerin eiliset sanat joiden mukaan "jotkut saattavat vaatia korvauksia", eivät lupaa kyllä kovin hyvää ainakaan yksittäiselle kuluttajalle.

Mitä sitten tulee ryhmäkanteeseen, se on suomessa kohtalaisen kehnolla tolalla ja se on asia, joka tulee eteen vasta jos/kun alkaa esiintymään laajempaa tyytymättömyyttä korvauksiin, tai korvaamatta jättämisiin joskus vuoden 2016 aikana/jälkeen kun korjaukset on kaikki tehty. Oikeus ryhmäkanteen jättämiseen on vain kuluttaja-asiamiehellä ja jo pelkkä kanteen jättäminen vaatii hyväksynnä tuomioistuimelta, joka tutkii onko kanteelle edellytyksiä. Toinen iso kysymys olisi se, että kuka laskee sen korvausratkaisumallin millä kanteeseen lähdettäisiin, koska korvauksia haettaisiin varmastikin useille vuosimalleille ja eri mittarilukemaisille autoille? Ei kai kaikki voi kuitenkaan samaa korvausta saada........aargh.....tässä keississä on kyllä paljon tosi vaikeita kysymyksiä ja nyt "lopullinen ratkaisu" venyy ja vanuu varmaankin vielä ainakin 1-2 vuotta eteenpäin.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy