VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Epes

Lainaus Iltalehdestä:

Tiedossa ei ole vielä tälllä hetkellä kuka tai ketkä alun perin päättivät turvautua päästöjä väärentävien laitteiden käyttöön VW:n tuotannossa ja kuka päätti niiden asentamisesta. Laitteiden valmistaja kuitenkin tiedetään  - saksalainen elektroniikkavalmistaja Bosch.

- Valmistimme komponentit Volkswagenin erityismääräysten mukaisesti, Boschin edustaja sanoi Bildille.


Hupsista! Ei näytä hyvältä Boschinkaan toiminta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Epes - 22.09.15 - klo:22:04
Lainaus Iltalehdestä:

Tiedossa ei ole vielä tälllä hetkellä kuka tai ketkä alun perin päättivät turvautua päästöjä väärentävien laitteiden käyttöön VW:n tuotannossa ja kuka päätti niiden asentamisesta. Laitteiden valmistaja kuitenkin tiedetään  - saksalainen elektroniikkavalmistaja Bosch.

- Valmistimme komponentit Volkswagenin erityismääräysten mukaisesti, Boschin edustaja sanoi Bildille.


Hupsista! Ei näytä hyvältä Boschinkaan toiminta.

Miksi ei muka näytä? Luuletko tosiaan että kun heiltä jokin komponentti tilataan että he kertoivat sillä huijaavan päästömittauksia? Ei alihankkija voi ottaa tilaajan teoista vastuuta.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:22:11
Miksi ei muka näytä? Luuletko tosiaan että kun heiltä jokin komponentti tilataan että he kertoivat sillä huijaavan päästömittauksia? Ei alihankkija voi ottaa tilaajan teoista vastuuta.

Jaa että jos VW tilaa Bosch:a päästöihin vaikuttavia sähkökomponentteja jotka on valmistettu nimen omaan "Volkswagenin erityismääräysten mukaisesti", niin Boschin insinöörit ovat niin hölmöjä etteivät tiedä yhtään miten ne toimivat ja mihin niitä voidaan käyttää?

Tuomari


Nipponisti

Lainaus käyttäjältä: Epes - 22.09.15 - klo:22:23
Jaa että jos VW tilaa Bosch:a päästöihin vaikuttavia sähkökomponentteja jotka on valmistettu nimen omaan "Volkswagenin erityismääräysten mukaisesti", niin Boschin insinöörit ovat niin hölmöjä etteivät tiedä yhtään miten ne toimivat ja mihin niitä voidaan käyttää?

Hmm onko tämä nyt olennaista, vaikka insinöörit kuinka tietäisivät mihin osia voi käyttää, niin Volkswagen on tilannut osat juuri sellaisina. Olisi aivan naurettavaa jos on alihankkijan syy, että se toimittaa asiakkaan tilaamia osia. Ehkä tilanne olisi toinen jos toimituksessa olisi ydinpommi tai jotain vastaavaa. Kyllä syyllinen on yksiselitteisesti Volkswagen ja sen halu huijata päästötesteissä.
Toyota Camry 2019 Hybrid
==============================
2015 Passat 1.4 TSI 110 ACT Highline DSG,
(Toyota Auris Hybrid 2013-, Toyota Avensis 2.0d, Toyota Avensis 2.2d, Toyota Avensis 2.0 *2, Toyota Avensis 1.6, Toyota Corolla

Wekotin

Kuten aiemmin tuli todettua, ei varmasti ole alihankkijatkaan tyytyväisiä. Vaikuttaa merkittävästi myös heidän maineeseen kuten nyt tämä Bosch. Vaikka täysin syyttömiä ovat tapahtuneeseen niin heti oli nimim. epeskin ristiinnaulitsemassa alihankkijan. Ei olisi ihme jos alihankkijat vetäytyvät yhteistyöstä. Ainakin öljy-yhtiöt ovat kovin herkkähipiäisiä maineen menetykselle niin voivat hyvin lopettaa tehdasöljyjen toimittamisen. Aiemminhan jo sytytystulppavalmistaja Brisk kielsi myynnin TSI-moottoreihin kun aiheettomasti moottoririkon yhteydessä mainittiin tulpat.

Tonttu66

#126
Lainaus käyttäjältä: Subastar - 22.09.15 - klo:20:14
Aluksi hieman saivartelua, kun luetun ymmärtäminentuntuu olevan vaikea laji. VW ei ole jäänyt kiinni autojen kulutustietojen vääristelystä vaan diesel-moottoreiden päästöjen vääristelystä. NOx-päästöt ovat kuitenkin eri asia kuin auton kulutus. Typenoksidien muodostuminen riippuu siitä miten palotapahtuman olosuhteista, eikä korreloi suoraan kulutuksen kanssa.

VW ei ole yksin päästöjen manipuloinnin kanssa, diesel-moottoreille asetetut päästövaatimukset ovat tiukentuneet kovaa tahtia, eikä kehitys ole pysynyt optimistisesti määritellyn aikataulun tahdissa. Arvaan, että moni muukin moottorivalmistaja kiertää USA:n päästömittauksia. Seula tiukentuu ja uusia paljastuksia lienee luvassa.

Juuri näin. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä auton ilmoitettujen kulutuslukemin tai CO2-päästöjen kanssa. Kaikki autonvalmistajat optimoivat vierintävastusta yms. saadakseen mahdollisimman pienet kulutuslukemat, eikä Volkswagen ole edes pahimmista päästä tässä optimoinnissa.

Tässä on kyse NOx eli typpioksidipäästöjen optimoinnista käyttämällä moottorinohjausohjelmistoa, joka havaitessaan auton ajavan testisykliä optimoi typpioksidien päästöjä. Tällä ei tule olemaan mitään vaikutusta Suomen autoverotukseen.

Oma uusi diesel-Passattini kävi moottoriohjainohjelmiston päivityksessä elokuussa. En tuolloin ajatellut asiaa enempää, mutta ilmeisesti siinä päivityksessä poistettiin tämä NOx-päästöjä testitilanteessa optimoiva koodi. Mitään käytännön vaikutusta tällä ei ole, koska NOx-päästöjä pienentävä koodi olisi aktivoitunut vain jenkkien testisyklissä.

Edit: Ja jos kyseisen moottorinohjauksen ja sen ohjelmiston on toimittanut Bosch, niin kyllä Bosch on myös pulassa. Eivät he ole voineet olla tietämättömiä siitä, minkä takia tällainen ominaisuus on pyydetty ohjelmoimaan.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

multsi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.09.15 - klo:12:07
Kyllä ne kulutukset vaaan ovat laskeneet. Esimerkiksi Golf 1.0 TSI:lle ja Priukselle ei löydy vertailukelpoista voittajaa vanhoista. Ja tuollainen yksittäinen tasaisen nopeuden kulutus on huono mittari. Mitä paloi Rellulla kaupungissa tai vaihtelevassa ajossa?

Jottei muistot olisi liian kultaisia, niin tässäpä jotain mihin verrata Superbeja:
http://s1117.photobucket.com/user/VulvaRoyale/media/d590fb0b.png.html

Mikä olisikaan ollut Volvon kulutus automaattina ja nykybensalla? Noita vanhoja mitaustuloksia olisi mielenkiintoista lukea, jos jollakulla niitä sattuu olemaan saavutettavissa.



Vielä vähän Ot:ia...

Tuollaisia bensamoottoreita kuin tuossa volvossa ei nykyään ole enää saatavana suomessa. Ei missään volyymimallissa taida olla juurikaan päälle kaksilitraisia bensamoottoreita. Viimeisimpiä tuon linjan edustajia taisi olla lexus is250, jossa oli vielä "vanha kunnon kutoskone". iso bensakone ja painava auto syövät bensaa. Suurin osa myydyistä on nykyään dieseleitä tuossa luokassa.

TM:ssä ei ole kaupunkikulutusta erikseen ilmoitettuna. Tuulilasissa on erikseen mitattu kaupunkikulutus. Muutaman vuoden takaisessa vertailussa (auris, astra jne) mitattu kaupunkikulutus vaihteli välillä 8,4-10l. jos mallisto otettaisiin 20v takaa, en usko, että saisit ainakaan kovempia lukemia samalla lenkillä. Nykyautojen massan viskominen kaupungissa valoista toiseen nostaa kulutusta.

Yhden pikkuautovertailun löysin äkkiseltään tasan 30v takaa. Mukana Visa, uno, fiesta, corsa, 205, ibiza, swift ja starlet. Tasainen kulutus 80km/t vaihteli välillä 4,8-5,4. Tasainen valtatie 98km/t välillä 5,25-6,21 l/100km.

Vertailukohteeksi voidaan ottaa moderni downsizattu turboahdettu renault Clio 90tce. Tasainen 80 km/t 5,1l  ja satasen vauhdissa  6,4 . vertailun pihein swift painaa nykyistä "pientä" clio 450kg vähemmän. Itseasiassa Clion omamassa(1140) on täsmälleen sama kuin em. Renault 21:en. Sehän oli kuitenkin julmetun iso auto.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 22.09.15 - klo:23:05

Edit: Ja jos kyseisen moottorinohjauksen ja sen ohjelmiston on toimittanut Bosch, niin kyllä Bosch on myös pulassa. Eivät he ole voineet olla tietämättömiä siitä, minkä takia tällainen ominaisuus on pyydetty ohjelmoimaan...

EPA:n mukaan huijausohjelma on VW:n omaa käsialaa.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 22.09.15 - klo:23:05
Oma uusi diesel-Passattini kävi moottoriohjainohjelmiston päivityksessä elokuussa. En tuolloin ajatellut asiaa enempää, mutta ilmeisesti siinä päivityksessä poistettiin tämä NOx-päästöjä testitilanteessa optimoiva koodi. Mitään käytännön vaikutusta tällä ei ole, koska NOx-päästöjä pienentävä koodi olisi aktivoitunut vain jenkkien testisyklissä.

Edit: Ja jos kyseisen moottorinohjauksen ja sen ohjelmiston on toimittanut Bosch, niin kyllä Bosch on myös pulassa. Eivät he ole voineet olla tietämättömiä siitä, minkä takia tällainen ominaisuus on pyydetty ohjelmoimaan.

Tuleepas taas paksua mutua vaihteeksi.

Mistä sinä tiedät, että moinen nox-päästöjä pienentävä ohjelma ei olisi ollut käytössä myös EU-päästönormeja testattaessa? Kaikki todisteet, esimerkiksi TM:n testit, antavat ymmärtää että nykyautot eivät yllä normien mukaisiin nox-päästöihin kuin laboratoriossa. Käytännön testeissä tulee moninkertaiset päästöt. Ei kaikissa autoissa, mutta suuressa osassa.

Mistä sinä tiedät, ettei VW olisi lisännyt tuota ohjelmaa Boschin perusohjelman päälle? On täysin normaali kuvio, että alihankkija toimittaa vain perusratkaisun jota valmistaja sitten räätälöi. Tätä mallia käyttää hyvin moni muukin teollisuuden ala, olisin hyvin yllättynyt jos autoissa softat tulisivat alihankkijalta avaimet-käteen periaatteella. Tokkopa tulevat.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 22.09.15 - klo:19:29
Sääntöjä kiertämällä ....


Niin sääntöjä, missä on määritelty millaista ohjelmistoa moottorinohjausboxissa pitää käyttää?

Saahan sitä ajaa normin mukaisella labrasyklilläkin tiellä - jos vain kykenee - ja päästä normiarvoihin.

Mitä sääntöä sitten onkaan teoriassa rikottu?
Moraalien puoli onkin sitten ihan eri juttu.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

ITbites

Omaa 135kw pannuahan ei markkinoida "clean diesel" mallina - eikö tämä koske ensisijaisesti näitä oletettavasti supervähän saastuttavia malleja? (toiveajatteluako?)
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 23.09.15 - klo:07:53
Omaa 135kw pannuahan ei markkinoida "clean diesel" mallina - eikö tämä koske ensisijaisesti näitä oletettavasti supervähän saastuttavia malleja? (toiveajatteluako?)

Viimeisimmän tiedon mukaan ohjelmisto saattaa olla jopa 11 miljuunassa VAG kulkineessa. Vastaavaa voi löytyä muistakin merkeistä.....

Jos "Clean diesel" termiä halutaan käyttää markkinoinnissa, käytännössä AdBlue teknikan on oltava käytössä.  :P
Päästöjä kokonaisuutena katsoen, dpf poistaa noen ja pienhiukkasia jos ja kun toimii kunnolla ja jäljelle jäävät ne typen NOx partikkelit.

TM talvitesteissä on niin kattavasti asiaa ml. kylmäkulutukset ja ilm. C02 vs. mitattu- tutustukaa ihmeessä, että päätän pienhiukkasjuttuni täältä tähän.  :o
Yritetään pärjätä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.09.15 - klo:05:57
Tuleepas taas paksua mutua vaihteeksi.

Mistä sinä tiedät, että ..................


Tiedätkö sinä?

Eikö AdBlue:n ole määrä juuri laske typen oksideja. Miksei sitä ole käytetty vaan on lähdetty kikkailemaan ohjelmistolla?

http://www.yara.fi/nox-paastojen-vahentaminen/adblue-ajoneuvoille/mika-on-adblue/

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 22.09.15 - klo:22:33
Mistäpä muustakaan, ei noissa ooppeleissa mitään tietokoneitakaan ollut.
;D Polttoainemittarikin vain deluxe-versiossa...

Tosiaan, kun muistelee faijan volkkarin instrumentaatiota -70 -luvun lopussa, niin ei ollut ajotietokonetta. Hyvä, että radio sentään oli toteutettu puolijohtein, eikä ollut enää putkiversio...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.09.15 - klo:08:16
Eikö AdBlue:n ole määrä juuri laske typen oksideja. Miksei sitä ole käytetty vaan on lähdetty kikkailemaan ohjelmistolla?

Rahastahan se on kiinni. Kusipönttö oheislaitteineen voisi maksaa omakustannushintana vaikkapa 25 euroa per auto. Sen kertoo 11 miljoonalla, niin onhan siinä tullut reilu "varttimiljardi" jaettavaa bonuksina ja osinkoina.

Mahdollisimman halvallahan nämä nykyautot harsitaan kokoon.

Jos saman voi hoitaa softalla ja pienellä vilungilla, jota kukaan ei kuitenkaan huomaa, niin sehän on silkka win-win.

MMV

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.09.15 - klo:08:16
Eikö AdBlue:n ole määrä juuri laske typen oksideja. Miksei sitä ole käytetty vaan on lähdetty kikkailemaan ohjelmistolla?

AdBlue-järjestelmä on kuitenkin aika kallis toteuttaa verrattuna pieneen pätkään softaa, joka voidaan kopioida jokaiseen autoon.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.09.15 - klo:07:50

Niin sääntöjä, missä on määritelty millaista ohjelmistoa moottorinohjausboxissa pitää käyttää?

Saahan sitä ajaa normin mukaisella labrasyklilläkin tiellä - jos vain kykenee - ja päästä normiarvoihin.

Mitä sääntöä sitten onkaan teoriassa rikottu?
Moraalien puoli onkin sitten ihan eri juttu.

Entä jos tässä on sellainen ero, että moottorinohjauksessa tuo koodi aktivoituu vain, jos vetävät pyörät ovat rullilla? (takapyörät eivät pyöri ja auto havaitsee tilanteen) Tuon tyyppiseen viitattiin jossain artikkelissa. Tällöin ei normaaliliikenteessä ole mitään mahdollisuuksia päästä luvattuihin arvoihin.

Tuskin tästä näin isoa juttua olisi tullut, jos kyseessä olisi vain "tavallinen" laboratoriosykliin optimointi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.09.15 - klo:07:50

Niin sääntöjä, missä on määritelty millaista ohjelmistoa moottorinohjausboxissa pitää käyttää?

Saahan sitä ajaa normin mukaisella labrasyklilläkin tiellä - jos vain kykenee - ja päästä normiarvoihin.

Mitä sääntöä sitten onkaan teoriassa rikottu?
Moraalien puoli onkin sitten ihan eri juttu.
Eiköhän sääntöjen rikkominen tulla varmistamaan oikeudessakin. En nyt jaksa lukea päästönormeja läpi, mutta vaikka siellä ei olisikaan mainintaa, niin oikeudessa aika monesti pätee lain henkeä vastaan rikkominen, vaikkei jotain yksittäistä kusetusta olisi yksiselitteisesti kiellettykään.

jarkko_h

#139
Lainaus käyttäjältä: TTO - 23.09.15 - klo:10:02
Entä jos tässä on sellainen ero, että moottorinohjauksessa tuo koodi aktivoituu vain, jos vetävät pyörät ovat rullilla? (takapyörät eivät pyöri ja auto havaitsee tilanteen) Tuon tyyppiseen viitattiin jossain artikkelissa. Tällöin ei normaaliliikenteessä ole mitään mahdollisuuksia päästä luvattuihin arvoihin.


Tämä on jatkumoa nykyisen pääjohtajan aikana tapahtuneelle moraaliselle rappiolle.

Ennen tätä huijausta VW on maksattanut tuotevirheiden korjauksia härskisti kuluttajilla. Nyt huijataan valtioita ja ihmisiä likaamalla ilmaa 40 - kertaisilla päästöillä. Enää puuttuisi se että VW alkaisi lahjoa tuomareita ja toimittajia.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.09.15 - klo:07:50

Niin sääntöjä, missä on määritelty millaista ohjelmistoa moottorinohjausboxissa pitää käyttää?

Saahan sitä ajaa normin mukaisella labrasyklilläkin tiellä - jos vain kykenee - ja päästä normiarvoihin.

Mitä sääntöä sitten onkaan teoriassa rikottu?
Moraalien puoli onkin sitten ihan eri juttu.

Jenkkien lainsäädännössä on pykälä, jonka mukaan "huijauslaitteen" käyttämisestä päästömittauksissa voidaan sakottaa $37500 per ajoneuvo. Kun tämä kerrotaan jenkeissä myytyjen niiden ajoneuvojen määrällä, jossa oli tämä ohjelmisto, päästään $18 miljardin sakkoon... ei vaikuta kovin hyvältä.

Ohjelmistossa oli erillinen "dyno" tila, kuten tuossa joku arvelikin Financial Timesin jutun mukaan.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vasara

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.09.15 - klo:07:50

Niin sääntöjä, missä on määritelty millaista ohjelmistoa moottorinohjausboxissa pitää käyttää?

Saahan sitä ajaa normin mukaisella labrasyklilläkin tiellä - jos vain kykenee - ja päästä normiarvoihin.

Mitä sääntöä sitten onkaan teoriassa rikottu?
Moraalien puoli onkin sitten ihan eri juttu.
Eikös se pienipäästöinen ohjelma mennyt päälle automaattisesti vain testaustilanteessa.. auto siis tunnisti tilanteen.
Auton käyttäjä ei siis voi halutessaan ajaa normiajoa pienipäästöisesti, vaan jollain mittareilla  40 x päästöisesti.
Kun VW on jo myöntänyt huijanneensa, niin eiköhän case ole aika selvä. Ko. autothan eivät olisi päässeet edes myyntiin
USA:ssa, ellei huijauslaitetta olisi käytetty. Kysehän ei ole siitä, että moottorinohjausboxin toiminta olisi jotenkin säädelty,
vaan, että lain mukaiset päästörajat pitää alittua ja nyt niin ei tapahtunut, muutoin kuin testitilanteessa huijaamalla.

Wekotin

Se kusetus on juurikin se, että niillä todellisilla päästöarvoilla, yksikään VW:n diesel ei olisi vuosina 2009 - 2015 edes saanut myyntilupaa Jenkeissä. Niiden ei kuuluisi olla liikenteessä. Tämä on kuin huippu-urheilijan doping-kusetus. Pissapurkkiin tulee eri tavaraa kuin todellisuudessa. Kun otetaan vielä huomioon, että EPA-sykli kuitenkin on eri kuin eurooppalainen pilipali NEDC, tilanne on härski katastrofaalinen kusetus.

Mikey

Tämänhetkisen tiedon mukaan vaikuttaa siltä, että:

- VW:n US -markkinan dielselautoissa on ollut adsorboiva NOx-katalysaattori, eli raudan puolesta asia on ollut kunnossa
- tällainen katti varastoi Nox:t hetkeksi itseensä, ja regenerointi tapahtuu kääntämällä seos rikkaalle, mikä lisää polttoaineen kulutusta. Ymmärtääkseni regenerointiväli on joitakin minuutteja
- VW:n ohjelma on tunnistanut päästötestitilanteen, ja laittanut auton toimimaan testin ajaksi siten kuin sen pitäisi aina toimia (katti kerää NOx:t talteen ja regeneroi ne määrävälein typeksi ja vedeksi)
- testitilanteen ulkopuolella auto ei ole suorittanut regenerointeja, minkä vuoksi auton polttoaineenkulutus on ollut alempi kuin silloin jos kattia regeneroitaisiin toistuvasti kuten pitäisi. NOx-päästöt ovat menneet "raakana" pakokaasujen mukana ulos

Tämä on siis oma käsitykseni huijauksen toteutuksesta. Valitettavasti en ole löytänyt mistään selvää selostusta siitä, mikä asian oikea laita on.

tet

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 23.09.15 - klo:11:18
Tämänhetkisen tiedon mukaan vaikuttaa siltä, että:

- VW:n US -markkinan dielselautoissa on ollut adsorboiva NOx-katalysaattori, eli raudan puolesta asia on ollut kunnossa
- tällainen katti varastoi Nox:t hetkeksi itseensä, ja regenerointi tapahtuu kääntämällä seos rikkaalle, mikä lisää polttoaineen kulutusta. Ymmärtääkseni regenerointiväli on joitakin minuutteja
- VW:n ohjelma on tunnistanut päästötestitilanteen, ja laittanut auton toimimaan testin ajaksi siten kuin sen pitäisi aina toimia (katti kerää NOx:t talteen ja regeneroi ne määrävälein typeksi ja vedeksi)
- testitilanteen ulkopuolella auto ei ole suorittanut regenerointeja, minkä vuoksi auton polttoaineenkulutus on ollut alempi kuin silloin jos kattia regeneroitaisiin toistuvasti kuten pitäisi. NOx-päästöt ovat menneet "raakana" pakokaasujen mukana ulos

Tämä on siis oma käsitykseni huijauksen toteutuksesta. Valitettavasti en ole löytänyt mistään selvää selostusta siitä, mikä asian oikea laita on.

Aika pitkälti samanlainen käsitys on minullakin. Noita kerääviä NOx-katteja ei Euroopassa ilmeisesti ole käytetty, koska EU:n NOx-normi ei ole niitä vaatinut. Ainakaan tuon oman Skodani putkessa ei noita vermeitä ole, siellä on vain hapetuskatti/DPF-yhdistelmäpönttö ja sen jälkeen suoraa putkea. Tänä vuonna voimaan tulleen EU6-normin päästörajoja tuolla ei enää saavuteta, joten nyt suurimmassa osassa uusia on "kusiruisku" vaan ei aivan kaikissa. Mahtaako noita kerääviä katteja nyt sitten olla näissä uusimmissa euro-vageissa, joissa ei SCR-kattia vielä ole?

En usko että tätä samaa huijausta löytyy näistä muutaman viime vuoden aikana myydyistä Euroopan malleista, ihan siitä yksinkertaisesta syystä että täällä ei ole noita laitteita putkessa lainkaan joiden toimintaa tämä "huijaussofta" säätelee. Voihan näissä jotain muita päästöjä huijaavia ohjelmia olla, mutta ei tätä nimenomaista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.09.15 - klo:12:09
En usko että tätä samaa huijausta löytyy näistä muutaman viime vuoden aikana myydyistä Euroopan malleista, ihan siitä yksinkertaisesta syystä että täällä ei ole noita laitteita putkessa lainkaan joiden toimintaa tämä "huijaussofta" säätelee. Voihan näissä jotain muita päästöjä huijaavia ohjelmia olla, mutta ei tätä nimenomaista.

Eikö Volkswagen juuri eilen tiedottanut, että huijausepäily koskee 11 miljoonaa autoa. USA:han näistä oli viety vain vaivaiset 0,5 miljoonaa.

Pakkohan nuo 10,5 miljoonaa autoa on melkeinpä Euroopassa myytyjä olla, kun ei dieseleitä muualla tässä mittakaavassa ole myyty.

Kotkis

#146
Lainaus käyttäjältä: tet - 23.09.15 - klo:12:09
Aika pitkälti samanlainen käsitys on minullakin. Noita kerääviä NOx-katteja ei Euroopassa ilmeisesti ole käytetty, koska EU:n NOx-normi ei ole niitä vaatinut. Ainakaan tuon oman Skodani putkessa ei noita vermeitä ole, siellä on vain hapetuskatti/DPF-yhdistelmäpönttö ja sen jälkeen suoraa putkea. Tänä vuonna voimaan tulleen EU6-normin päästörajoja tuolla ei enää saavuteta, joten nyt suurimmassa osassa uusia on "kusiruisku" vaan ei aivan kaikissa. Mahtaako noita kerääviä katteja nyt sitten olla näissä uusimmissa euro-vageissa, joissa ei SCR-kattia vielä ole?
Mielenkiintoista. Minulla on tuollainen EU6-Audi A3, jonka dieselin kulutukseen olen ollut melko pettynyt: reilun vuoden keskiarvo lähes kuusi litraa satasella (1,6l diesel). Sopis kyllä erittäin hyvin tähän skenaarioon... (Edit: tai siis ehkä ei sopis, koska kulutus on suurta - tossa huijauksessahan siis se puhdistussykli on päällä vaan penkissä.)

Tässä muuten Ilta-Sanomien spekulointia korjauksesta:
LainaaJokerina odottaa kuitenkin kysymys siitä, miten VW aikoo huijausohjelman sisältävät autonsa korjata? Se on seikka, jolla on aikanaan vaikutusta myös käyttäjälle.
Käytännössä korjausvaihtoehtoja on kaksi: Joko autot uudelleenohjelmoidaan niin, että ne toimivat normaalioloissa kuten päästötestissä. Tässä tapauksessa kyseisten autojen luvattu polttoaineenkulutus ja/tai suorituskyky todennäköisesti kärsisi. Toinen vaihtoehto on varustaa autot päästöjä pienentävällä urealiosjärjestelmällä, jonka asentaminen olisi autoa kohti jopa lähemmäs kymppitonnin keikka.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1442970121235.html

Mitä olette mieltä?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 23.09.15 - klo:12:19
Eikö Volkswagen juuri eilen tiedottanut, että huijausepäily koskee 11 miljoonaa autoa. USA:han näistä oli viety vain vaivaiset 0,5 miljoonaa.

Pakkohan nuo 10,5 miljoonaa autoa on melkeinpä Euroopassa myytyjä olla, kun ei dieseleitä muualla tässä mittakaavassa ole myyty.

Olisiko niin, että VW tuo samassa rytäkässä pöytään kaikki päästökikkailunsa.

765turbo

Skoda käyttää VW:n moottoreita myös eli "kusessa ollaan" :)

http://www.praguepost.com/the-big-story/49886-some-older-skoda-cars-may-have-rigged-vw-engines

The engines were used also in older versions of Škoda Auto's models Škoda Rapid, Fabia, Roomster, Octavia and Superb, for example.
“Škoda Auto was also using engines of the EA 189 series from the Volkswagen group. The important thing is that all its current models offered in the EU are equipped with engines meeting the demands of the Euro 6 norm and rules and laws in the environmental area,” Baláž said.


Read more: http://www.praguepost.com/the-big-story/49886-some-older-skoda-cars-may-have-rigged-vw-engines#ixzz3mYL1KHKY
Follow us: @praguepost on Twitter | praguepost on Facebook

repomies

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.09.15 - klo:08:16
Tiedätkö sinä?

Eikö AdBlue:n ole määrä juuri laske typen oksideja. Miksei sitä ole käytetty vaan on lähdetty kikkailemaan ohjelmistolla?

http://www.yara.fi/nox-paastojen-vahentaminen/adblue-ajoneuvoille/mika-on-adblue/

En tiedä, spekuloin kuten muutkin. Sanoisin että on syytä epäillä myös euroopassa tehtyjä laboratoriotestejä, ja jos nämä TM:n ja muiden testitulokset antavat osviittaa niin narahduksia tulee. Mahdollisesti muualtakin kuin VAG-leiristä.

AdBlue mahdollisesti auttaakin. Ehkä menetelmä saatiin toimimaan VAG-leirissä kaksilitraisissa vasta hiljattain?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy