VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 01.10.15 - klo:17:35
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_A3_8V

Tulkitsenko oikein, eli omani ei olisi lähdössä pajalle, Euro6

Kun on Euro6, niin ei lähde pajalle. Näin myös itse tulkitsen.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

pomo

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.10.15 - klo:19:58
Aika näyttää mikä oli totuus, mutta edelleenkään en usko että ilmoitettu määrä on se, jossa päästöjä on manipuloitu. Nuo määrät täsmännevät aika hyvin EA189-koneiden kokonaismäärään, kuten laskelmasikin osoittaa. Silti väitän, ettei noista läheskään kaikissa ole NOx-kattia, ehkä vain pienessä osassa. Koko hulabaloo on kuitenkin noussut softanpätkästä, joten halunnevat sen softan poistaa niistäkin autoista joissa se nököttää tyhjän panttina.

Mikä se siellä on, mutta  miksipä ei olisi kun sarjatuotannollahan autoja tehdään!

Mitenhän muut valmistajat ovat toteuttaneet manipuloinnin ja miten toteuttavat korjauksen, koska jos asia on hoidettu muulla tavoin kuin ohjelmalla niin korjaus voi olla vaikeaa?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: pomo - 02.10.15 - klo:08:23
jos asia on hoidettu muulla tavoin kuin ohjelmalla niin korjaus voi olla vaikeaa?

Eiköhän nuo nykyautot ole jo järjestäin vain kasa tyhmiä toimilaitteita, jotka sitten softalla määrätään toimimaan jollain tavalla yhdessä. Ja jos toimintatapaa halutaan jostain syystä muuttaa, muutetaan vain softaa ja se siitä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pumafi

Tällainen napsahti Audilta sähköpostiin aamulla:

Tietoa Audin dieselmoottoreista
Hyvä Audi-asiakkaamme

Olemme pahoillamme Audin dieselmoottoreihin liittyvien väärinkäytösten vuoksi.
Audin emoyhtiö Volkswagen AG työskentelee täysipainoisesti esitelläkseen näiden dieselmoottoreiden tekniset korjausratkaisut.
Tapaus ei koske:
• Uusia tällä hetkellä myynnissä olevia EU6- normin mukaisia Audi-henkilöautoja eikä V6 TDI- ja V8 TDI -moottoreita
• Bensiinimoottoreita

Suomessa tapaus koskee 13 896:tta Audia. Autot ovat teknisesti turvallisia, ja niitä voi käyttää normaalisti.
Teknisiä ratkaisuja selvitetään parhaillaan, ja niistä tiedotetaan lokakuun aikana. Korjauskampanja aloitetaan, kun sille on saatu viranomaislupa.

Volkswagen AG:n mukaan Suomessa on liikenteessä 13 896 Audi-henkilöautoa, jotka on varustettu tyypin EA 189 dieselmoottorilla (1.6 TDI ja 2.0 TDI).
Huolehdimme asiakkaistamme
Asiakkaisiin, joiden autoa asia koskee, otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti. Tällä hetkellä tapaus ei aiheuta asiakkaalle toimenpiteitä. Volkswagen AG:n on tarkoitus esitellä tekniset ratkaisut viranomaisille lokakuun aikana ja hakea hyväksyntä kunkin dieselmallin mukaisille toimenpiteille. Tämän jälkeen asiakkaille ilmoitetaan teknisestä korjausratkaisusta, ja autot korjataan valtuutetuissa Audi-korjaamoissa. Korjaustoimenpiteestä ei luonnollisestikaan koidu kustannuksia asiakkaalle.


Lisätietoja tulossa lähiaikoina www.audi.fi »
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

JFabiaK

Juuri näin. Auton tietokoneeseen ( moottorin ohjainlaite) ajetaan uusi, tarkastettu ohjelma. Nykyiselläkään ei ole ongelmia käytön ja päästöjenkään suhteen, esimerkiksi Suomessa.
"Miljoonakorvaukset" jäävät hyeenoilta saamatta, koska niihin ei ole mitään aihetta - jenkit ovat luku sinänsä.

Tämän korjauskampanjan yhteydessä paljastuu lukuisia luvattomia virityksiä ja poistopuolen (pako-) manipulointeja, jotka johtavat vakavampiin viranomaistoimenpiteisiin. Autojen käyttölaillisuus ja tekemättömät muutoskatsastukset tulevat silmätikuiksi.
Kaikki muut korjaukset, paitsi tämän ohjelmoinnin, maksaa auton haltija/omistaja. Esimerkiksi EGR:n ja katalysaattorin korjauksen.
Tällä mediakukkasella on tervehdyttävä vaikutus liikenteen turvallisuuden ja pakokaasuvalvonnan suhteen. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

vwvariant1982

Itse pohdin, että mitenkähän noiden tuontiautojen kanssa menetellään? Niistähän ei ole maahantuojan rekisterissä mitään tietoa, vain Trafin tietokannassa olevat tiedot, joista se moottorityyppi ei oletettavasti selviä. Pitääkö autoa sitten lähteä uittamaan takaisin Saksaan?  ;D Hieman jännä tilanne tulee jos vielä Trafi iskee käyttökiellon jos päivitystä ei tehdä eikä paikallinen merkkihuolto suostu tekemään päivitystä, koska ei ole heidän maahantuomansa auto.
Nykyinen:
2010 VW Golf VI 1.6 TDI Variant

Entiset:
2003 VW Golf IV 1.8T GTI
1986 Ford Escort MK4 1.4CL
1983 Ford  Fiesta MK1 1.1GX

niksa

Mielenkiintoinen tapaus... Koodilla vältetty adbluen käyttö.
Nyt sitten Alhambra, johon ilmeisesti on suuremman massan takia ollut pakko laittaa ureakäsittely, joutuu koodaukseen... Näin oli ainakin maahantuojan palvelussa tietona.

Eli koodataan pois pätkä, joka ei ymmärtämäni mukaan ole tässä versiossa edes ollut tarpeen ikinä. Mahtavaa... Onneksi huolto on kävelymatkan päässä :)

vwmies

Menee osaksi sivuun, mutta ADAC on Saksassa tutkinut erimerkkisten disukoiden typpipäästöjä.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/02/toyota-volvo-ja-moni-muu-pantiin-testiin-kary-kavi/201512813/304

Saksalainen autoilun mahtijärjestö ADAC on testeissään todennut, että hyvin monet uudet dieselautot ylittävät sallitut päästörajansa jopa moninkertaisesti. Virallisten testien mukaan nämä autot kuitenkin täyttävät päästövaatimukset.

ADAC on tutkinut autojen pakokaasupäästöjä vuodesta 2003 lähtien. Vuosittain ADAC testaa noin 150 eri automallia.

Järjestön käyttämä EcoTest-menetelmä jäljittelee todellisia ajo-olosuhteita todenmukaisemmin kuin Euroopan unionissa virallisessa käytössä oleva NEDC-testi. Virallisia mittauksia on jo vuosia syytetty siitä, että niissä saadaan tulokseksi huomattavasti pienempiä arvoja kuin todellisessa ajossa syntyy. Testi on suoritettu lämpimällä moottorilla, ja hajonta on melkoisen suurta:

https://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest%20-%20Stickoxide%20in%20WLTC_247266.pdf

:o
Yritetään pärjätä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vwvariant1982 - 02.10.15 - klo:11:53
Itse pohdin, että mitenkähän noiden tuontiautojen kanssa menetellään? Niistähän ei ole maahantuojan rekisterissä mitään tietoa, vain Trafin tietokannassa olevat tiedot, joista se moottorityyppi ei oletettavasti selviä. Pitääkö autoa sitten lähteä uittamaan takaisin Saksaan?  ;D Hieman jännä tilanne tulee jos vielä Trafi iskee käyttökiellon jos päivitystä ei tehdä eikä paikallinen merkkihuolto suostu tekemään päivitystä, koska ei ole heidän maahantuomansa auto.

Ei huolta. Maahantuoja ottaa Trafilta listauksen autoista ja siellä tulee mukana kaikki käytettynäkin tuodut.

Itse olen useammankin tuontiauton kanssa joutunut asioimaan takaisinkutsuissa suomalaisten merkkiliikkeiden kanssa, eikä ole ollut mitään ongelmaa.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.10.15 - klo:11:29

Tämän korjauskampanjan yhteydessä paljastuu lukuisia luvattomia virityksiä ja poistopuolen (pako-) manipulointeja, jotka johtavat vakavampiin viranomaistoimenpiteisiin. Autojen käyttölaillisuus ja tekemättömät muutoskatsastukset tulevat silmätikuiksi.
Kaikki muut korjaukset, paitsi tämän ohjelmoinnin, maksaa auton haltija/omistaja. Esimerkiksi EGR:n ja katalysaattorin korjauksen.
Tällä mediakukkasella on tervehdyttävä vaikutus liikenteen turvallisuuden ja pakokaasuvalvonnan suhteen. ;)

Niin meinaatko että esim audi ilmottaa trafille että tällä hepulla ei ollutkaan dpf pönttöä tai vastaavaa? En usko että tästä sotkusta seuraa yhtään mitään viritetyille autoille.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 02.10.15 - klo:14:34
Niin meinaatko että esim audi ilmottaa trafille että tällä hepulla ei ollutkaan dpf pönttöä tai vastaavaa? En usko että tästä sotkusta seuraa yhtään mitään viritetyille autoille.
Jos ja kun ohjelmointi todistetaan, esimerkiksi juuri Trafille, niin näyttö saadaan pakokaasuista. Testaustulos voidaan toimittaa myös auton valmistajalle, jolla on oikeus saada todiste suoritetusta ohjelmoinnista. Silloin paljastuvat manipuloinnit.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.10.15 - klo:14:50
Jos ja kun ohjelmointi todistetaan, esimerkiksi juuri Trafille, niin näyttö saadaan pakokaasuista. Testaustulos voidaan toimittaa myös auton valmistajalle, jolla on oikeus saada todiste suoritetusta ohjelmoinnista. Silloin paljastuvat manipuloinnit.

En usko pätkääkään että näitä ilmoitetaan trafille että mitä on tehty jne. Kampanja on avoinna varmasti vuosia. On änkyröitä jotka ei vie autoa tarkastettavaksi. Tunnen tapauksia, ja ei noiden auton katsastamisessa ole ollu mitään ongelmia.
Octavia BKD

PTG

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.10.15 - klo:14:50
Jos ja kun ohjelmointi todistetaan, esimerkiksi juuri Trafille, niin näyttö saadaan pakokaasuista. Testaustulos voidaan toimittaa myös auton valmistajalle, jolla on oikeus saada todiste suoritetusta ohjelmoinnista. Silloin paljastuvat manipuloinnit.

Putosin kärryiltä. Mitä näyttöä noista pakokaasuista saadaan? Ja siis kuka niitä tuolla tarkkuudella syynää?

Katsastuksessa oikein tehtyä softaa ei havaita, kuten ei myöskään nyt kysymyksessä olevaa huijaussettiä - vai?

Joo merkkiputka löytää niin halutessaan softan. Tuskin kuitenkaan tässä yhteydessä sellaisia etsii. Ja jos etsii ja löytää, niin takuulle moottorin ja voimansiirron osalta voi sanoa hyvästi, mutta linkki päästöihin ja Trafiin on siltikin vähän hakusessa. :-\

JHS

Miten varmaa on, ettei huijausohjelmia ole Euro6-päästöluokassa? 

Jultsu

Yksi asia mikä on satavarma on että ainuttakaan autoa ei tulla päästötestaamaan VAG-konsernin toimesta sen korjausohjelmoinnin / asennuksien yhteydessä. Minkä ihmeen takia valmistaja kuluttaisi senttiäkään enempää rahaa tuohon operaatioon kuin mitä on pakko. Päästötestit suoritetaan referenssiautolla ennen/jälkeen referenssitoimenpidettä ja se kelpaa viranomaisille niinkuin tähänkin asti päästötesteissä on ollut tapana. Jos homma hoituu softaamalla niin autoja tulee ja menee liukuhihnatahtiin, ja vaikka siellä konepellin alla olisikin vesimelonin kokoinen ahdin niin millä oikeudella se VW-huoltamon asentaja alkaa omatoimisesti ilmoittelemaan mahdollisista laittomuuksista? Tokkopa ne alkavat auton dokumentteja vakoilemaan omistajan tietämättä (tai jos tekevät niin se tuskin on laillista) että onko muutokset merkattu rekisteriotteeseen.

Melkoista foliohattuilua taas eräältä käyttäjältä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 02.10.15 - klo:14:34
Niin meinaatko että esim audi ilmottaa trafille että tällä hepulla ei ollutkaan dpf pönttöä tai vastaavaa? En usko että tästä sotkusta seuraa yhtään mitään viritetyille autoille.

Ei varmaan ilmoita, mutta kuinkas remontti oikein onnistuu, jos DPF on tyhjätty?

Merkkikorjaamo ajaa autoon uuden ohjelman. Entäs jos auto sen jälkeen herjaakin, että järjestelmässä on vikaa? Ei merkkikorjaamo sellaista autoa oikein voi asiakkaallekaan takaisin luovuttaa, jossa kojetaulussa loistaa punaisia ja keltaisia merkkivaloja kuin joulukuusessa. Jos ei muuten, niin maineenhallinnan kannalta erittäin hankala asia.

Ettei vaan kävisi niin, että korjaamo ilmoittaa asiakkaalle DPF:ssä olevan vikaa, joka pitää vaihtaa uuteen, jotta auto saadaan takaisin tielle. Ja sitä DPF:ää tuskin valmistaja suostuu maksamaan..

Voi olla, että noin ei käy tai käy joissakin malleissa. Melko vahvasti sanottu, jos ilmoittaa ettei vaikuta yhtään mihinkään.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.10.15 - klo:16:54
Yksi asia mikä on satavarma on että ainuttakaan autoa ei tulla päästötestaamaan VAG-konsernin toimesta sen korjausohjelmoinnin / asennuksien yhteydessä. Minkä ihmeen takia valmistaja kuluttaisi senttiäkään enempää rahaa tuohon operaatioon kuin mitä on pakko. Päästötestit suoritetaan referenssiautolla ennen/jälkeen referenssitoimenpidettä ja se kelpaa viranomaisille niinkuin tähänkin asti päästötesteissä on ollut tapana. Jos homma hoituu softaamalla niin autoja tulee ja menee liukuhihnatahtiin, ja vaikka siellä konepellin alla olisikin vesimelonin kokoinen ahdin niin millä oikeudella se VW-huoltamon asentaja alkaa omatoimisesti ilmoittelemaan mahdollisista laittomuuksista? Tokkopa ne alkavat auton dokumentteja vakoilemaan omistajan tietämättä (tai jos tekevät niin se tuskin on laillista) että onko muutokset merkattu rekisteriotteeseen.
Melkoista foliohattuilua taas eräältä käyttäjältä.

Niinpä niin. Onko syyllinen olo, kun tuollaisia palautteita tulee?

Pakokaasut on helppo testata. Samalla lailla kuin lambdan toiminnan toteaminen. Uudelleen ohjelmoidun ohjauslaitteen vaikutuksen voivat niin viranomaiset kuin valmistajakin vaatia todistettavaksi - on oikeastaan heidän velvollisuutensa. Ei tämä poikkea oikeudellisesti katsastajan oikeuksista valvoa ajoneuvon laillisuutta liikenteessä.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Jultsu

Myötähäpeä lähinnä. Taidat olla ainoa joka taistelee täällä (hyvinkin näyttävästi) tuulimyllyjä vastaan.

Kaipaisin edelleen perustelua siihen miksi VW tekisi yhtään mitään ylimääräistä omilla rahoillaan, ellei sitä erikseen ole vaadittu ja etukäteen sovittu eri maiden viranomaistahojen kanssa. Tottakai siis jos suomen viranomaiset vaativat joka ikiselle korjatulle autolle päästötestien ajoa niin tilanne on aivan eri. Mutta millä todennäköisyydellä muiden valmistajienkaan 5 vuotta vanhat / 200tkm ajetut autot saisivat testeistä samat arvot kuin uutena niiltä on tyypitetty?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.10.15 - klo:16:54
Yksi asia mikä on satavarma on että ainuttakaan autoa ei tulla päästötestaamaan VAG-konsernin toimesta sen korjausohjelmoinnin / asennuksien yhteydessä. Minkä ihmeen takia valmistaja kuluttaisi senttiäkään enempää rahaa tuohon operaatioon kuin mitä on pakko. Päästötestit suoritetaan referenssiautolla ennen/jälkeen referenssitoimenpidettä ja se kelpaa viranomaisille niinkuin tähänkin asti päästötesteissä on ollut tapana. Jos homma hoituu softaamalla niin autoja tulee ja menee liukuhihnatahtiin,

Näin uskon minäkin asian olevan...

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.10.15 - klo:16:55

Merkkikorjaamo ajaa autoon uuden ohjelman. Entäs jos auto sen jälkeen herjaakin, että järjestelmässä on vikaa? Ei merkkikorjaamo sellaista autoa oikein voi asiakkaallekaan takaisin luovuttaa, jossa kojetaulussa loistaa punaisia ja keltaisia merkkivaloja kuin joulukuusessa. Jos ei muuten, niin maineenhallinnan kannalta erittäin hankala asia.

Ettei vaan kävisi niin, että korjaamo ilmoittaa asiakkaalle DPF:ssä olevan vikaa, joka pitää vaihtaa uuteen, jotta auto saadaan takaisin tielle. Ja sitä DPF:ää tuskin valmistaja suostuu maksamaan..


..ja tämä on se todennäköisin "ongelmakohta" virityksen tehneille.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.10.15 - klo:17:19
Myötähäpeä lähinnä. Taidat olla ainoa joka taistelee täällä (hyvinkin näyttävästi) tuulimyllyjä vastaan.

Kaipaisin edelleen perustelua siihen miksi VW tekisi yhtään mitään ylimääräistä omilla rahoillaan, ellei sitä erikseen ole vaadittu ja etukäteen sovittu eri maiden viranomaistahojen kanssa. Tottakai siis jos suomen viranomaiset vaativat joka ikiselle korjatulle autolle päästötestien ajoa niin tilanne on aivan eri. Mutta millä todennäköisyydellä muiden valmistajienkaan 5 vuotta vanhat / 200tkm ajetut autot saisivat testeistä samat arvot kuin uutena niiltä on tyypitetty?

Mistä ihmeen päästötesteistä puhutte?

Eihän merkkikorjaamoillakaan ole yhtään minkäänlaisia välineitä CO2 tai NOx -päästöjen mittaamiseen. Ilmeisesti Suomessa on tasan yksi siihen soveltuva laboratorio eli VTT:n labra. Ei kai kukaan voi edes nettikeskusteluissa väittää, että 60.000 autoa oltaisiin sinne kiikuttamassa yksilöllisiin mittauksiin?


PTG

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.10.15 - klo:17:32
Mistä ihmeen päästötesteistä puhut?

Eihän merkkikorjaamoillakaan ole yhtään minkäänlaisia välineitä CO2 tai NOx -päästöjen mittaamiseen. Ilmeisesti Suomessa on tasan yksi siihen soveltuva laboratorio eli VTT:n labra. Ei kai kukaan ole väittänyt, että 60.000 autoa oltaisiin sinne kiikuttamassa yksilöllisiin mittauksiin?

No jotain tämän suuntaista eräs palstalla kirjoittava toinen taho taitaa kuitenkin esittää... 8) Siinä sivussa sitten jää kiinni erinäisiä muita rikollisia ;D

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: PTG - 02.10.15 - klo:17:35
No jotain tämän suuntaista eräs palstalla kirjoittava toinen taho taitaa kuitenkin esittää... 8) Siinä sivussa sitten jää kiinni erinäisiä muita rikollisia ;D

Näin, en tiedä mistä ihmeen päästötesteistä tämä fabia mies höpisee, on vielä vissiin autoinsinöörikin. Tuo katsastus konttorin ryntäytystestikin on lähinnä muinaisjäänne, monessa vanhemmassa dieselivolkkarissa on muuten erilainen moottorikartta kun auto liikkuu, versus paikoillaan. Ja tämä tyhjäkäynnillä.
Octavia BKD


SNG

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.10.15 - klo:17:32
Mistä ihmeen päästötesteistä puhutte?

Eihän merkkikorjaamoillakaan ole yhtään minkäänlaisia välineitä CO2 tai NOx -päästöjen mittaamiseen. Ilmeisesti Suomessa on tasan yksi siihen soveltuva laboratorio eli VTT:n labra. Ei kai kukaan voi edes nettikeskusteluissa väittää, että 60.000 autoa oltaisiin sinne kiikuttamassa yksilöllisiin mittauksiin?

Nicely served  ;D

JPN_V70D3OR

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Arcca

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 02.10.15 - klo:21:16

Lienee 1:1 täkäläisten kanssa.

Tuskin, ei täällä vuonna 2015 ole myyty tuollaisilla koneilla esim Passattia. Mutta saahan tuosta jotain viitteitä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.10.15 - klo:11:55
Eikö pikemminkin toisin päin? Tai enhän minä tiedä miten Euroopan päästötestit suoritetaan, mutta jos kaikki päästöt (ainakin NOx ja CO2) mitataan samassa testissä, niin silloinhan auton CO2-päästö on oikeasti pienempi kuin testissä. Siinä testissähän softa juuri hoiti NOx-katin regeneroinnin normaalisti, eli käytti sitä ylimääräistä polttoainetta seoksen rikastamiseen. Sitten normaaliajossa regenerointi kytkettiin pois, jolloin kulutus (ja sitä kautta myös CO2-päästö) olikin testiä alhaisempi.
Minä taas luin että ilman huijausta polttoainekulutus/CO2 päästöt olisivat testissä olleet suuremmat jos maksimiteho käytössä?
Tuosta taas seuraa Suomessa pienempi hankintavero?  8)

Epes

Lainaus käyttäjältä: JHS - 02.10.15 - klo:16:51
Miten varmaa on, ettei huijausohjelmia ole Euro6-päästöluokassa?

NOx huijausta tuskin on mutta muista vippaskonsteista en menisi lyömään vetoa. Vähän asiaa sivuten, katselin just Iltalehdestä uuden A4:n esittelyä. Tehokkain bensakone on 2.0 TSI 252hv jolle luvataan keskikulutus 5,7 l/100km. Tehodiesel 3.0 V6 TDI potkii 272hv / 600Nm keskikulutuksen pysyessä maltillisessa 4,9 l/100km lukemassa. Ei, en väitä mitään.... ;D

Eka Golf

Tiedä tuosta mutta Golfissani kulutus 6 tai vähän alle jos ajaa mittarin mukaan satasta (tosin näyttää liikaa 4-5) ja 5 tai alle jos ajaa mittarin mukaan 80.
Keskikulutus 7 tai alle (mitattu) kun tulee ajettua paljon lyhyttä kaupinkiajoa. Audi kehittyneempi joten tuo kulutus voi olla lähellä oikeaa?  8)

ukormi

Enpä tiedä onko tuo nykyinen  RS Combi TDI 2015 ajokkini Euro5 vai Euro6 normin mukainen, mutta pitää kyllä todeta että tuo polttaa ( regeneroi ) pönttöä/pönttöjä puhtaaksi todella paljon useammin kuin entinen takuulla päästövikainen 2011 1.6 TDI combini. Nyt polttelee melkein joka päivä, vaikka ei ajoja tulisikaan kovin paljoa. Nostaa tyhjäkäyntikiekat 1000 tienoille ja sitten jos sammuttaa polton ollessa käynnissä, jää flekti huutamaan pitkäksi aikaa. 1.6 TDI poltteli about 500 kilsan välein.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy