Tiguan 2016.

Aloittaja europe, 01.09.15 - klo:13:55

« edellinen - seuraava »

sljk

Tänään tultiin Heinolasta vanhaa tietä Lahden ja Mäntsälän läpi Vantaalle. Tiguanin 1.4 TSI, neliveto ja Manual ATK:n näytöllä oli perillä keskikulutuslukema 5,0 l / 100 km. Noin alas ajorupeaman lukema ei ole koskaan ennen vajonnut,

Todellinen kulutus tankkausmittausten perusteella tehtyjen korjausten perustella lienee ko. ajovälillä n. 5.3 l / 100 km.

Pitkällä välillä viimeisen 4100km kulutus on ollut ATK:n mukaan 6,4 l / 100 km.




sljk

Ohessa on kuva Tiguanin 1.4 tsi (neliveto ja manual) ATK:n näytöstä Heinola - Vantaa ajorupeaman jälkeen ja edellisestä tankkauksesta alkaen.





jarkko_h

#152
Lainaus käyttäjältä: sljk - 14.02.17 - klo:19:15
Jos otat Tigun ilman varapyörää ja kahteen tasoon aseteltavalla välipohjalla (suosittelen), niin myös paksin pohja on verhoiltu ja pellit piilossa. Silloin sulla on välipohja ala-asennossa tarjolla karvan yli 500 l tavaratilaa.

"Marmoritiskiltä" sen kapean vararillan saa hintaan n. 280 ,. Rengas mahtuu myös aseteltavalla välipohjalla asetetun kannen alle, jos se on ylä-asennossa (pohjan verhoilu noudattaa pellin muotoja ja upotus varapyörälle tulee verhoilun läpi).

Jos pelkää, että kannen alle sijoitettu kiinnittämätön varapyörä karkaa sen läpi, niin varapyörättömän version verhoilun alta läytyy verhoilu puhkaisemalla  kiinnityspiste varapyörälle. Kun pyörän ympäriltä uupuu silloin styroksit, niin sinne saa ladattua muutakin tavaraa.

Tähän liittyen kolme kysymystä liittyen vararenkaallisiin autoihin:
Saako välipohjan laskettua hiukan alas renkaan kanssa? Tämän mukaan onnistuisi http://autoworld.com.my/news/2017/03/02/volkswagen-announces-all-new-tiguan-rm7k-bonus-for-early-bird-bookings/
Saako styroksin irti ja jos saa, niin saako välipohjan tämän jälkeen laskettua aivan alas saakka?


Onko kukaan ostanut/asentanut jälkikäteen vararengasta autoon, jossa pelkkä säädettävä välipohja. Saako marmorilta myös kiinnitysosan ja tunkin?

jarkko_h

Liittyen kysymykseeni välipohjasta vararenkaan kanssa. Kävin katsomassa yhtä tigua vararenkaan kanssa. Välipohjan ja renkaan väliin jää noi  4 cm tilaa ja välipohjan saa laskettua tuon 4 cm alas. En viitsinyt repiä vararengasta ja styroksia irti, joten jäi selvittämättä voiko pohjan laskea aivan alas asti.

sljk

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 03.01.18 - klo:23:54
Onko kukaan ostanut/asentanut jälkikäteen vararengasta autoon, jossa pelkkä säädettävä välipohja. Saako marmorilta myös kiinnitysosan ja tunkin?

Mulla on alunperin vararenkaaton tavaratilan säädettävällä kannella varustettu -17 Tiguan. Siinä on vakiovarusteena tunkki.

Ostin marmorilta sen varapyörän ja tiskiltä olisi saanut ostaa myös varapyörän kiinnitysosat. Jätin kiinnitysosat ostamatta ja en ole niitä kaivannut.

Varapyörälle on verhoillun tavaratilan pohjalla varattu muutaman sentin syvyinen muotoiltu potero ja ei se pyörä sieltä mihinkään karkaa. Varapyörän ympäristö täyttyy aika äkisti, kun sen ympärille ripottelee auton tunkin, ilmakompuran sekä muut vakiotyökalut ja onhan siinä pyörän päällä vielä se välikansi. Sinne kannen alle varapyörälle varastettuun 110 liitran tilaan mahtuu varapyörän + työkalujen lisäksi mukavasti vielä esim. työmaakypärä ja vaatteet yms..

jarkko_h

#155
Sljk , kiitos!

Sulla oli muistaakseni manuaalivaihteistollinen  versio. Oletko ollut tyytyväinen välityssuhteisiin? Yritin etsiä välityssuhteita ohjekirjasta tigukuumeen vallassa, mutta ei löytynyt ja aika vähän kokemuksia netistä. Miltä act-lepuutus on tuntunut Tigussa?

Nyt alkaa olla jo jonkin verran netissä laajempaa ja pidempiaikaista kulutustietoa Tiguaanista ja manuaali on kohtuu pieniruokainen. ,,kkiseltään katsottuna  manuaali 1.4 TSI 4motion näyttäisi syövän reilu puoli litraa vähemmän kuin 4motion dsg-6.

sljk

#156
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 10.01.18 - klo:18:17
Sulla oli muistaakseni manuaalivaihteistollinen  versio. Oletko ollut tyytyväinen välityssuhteisiin? Yritin etsiä välityssuhteita ohjekirjasta tigukuumeen vallassa, mutta ei löytynyt ja aika vähän kokemuksia netistä. Miltä act-lepuutus on tuntunut Tigussa?

Nyt alkaa olla jo jonkin verran netissä laajempaa ja pidempiaikaista kulutustietoa Tiguaanista ja manuaali on kohtuu pieniruokainen. ,,kkiseltään katsottuna  manuaali 1.4 TSI 4motion näyttäisi syövän reilu puoli litraa vähemmän kuin 4motion dsg-6.

Olen ollut manuaaliaskin toimintaan todella tyytyväinen. Maantiellä sopiva lovi löytyy kaikkiin tilanteisiin ja vaihdot toimii kivasti. Toki siinä saisi olla alennusvaihteisto tai pikku ykkönen "lelujen" (veneet ja traktorit) kiskontaa varten, mutta liikkeelle pääsee nykyisilläkin välityksillä kytkimen luistatuksella. Kytkimen luistatus on mulla niin satunnaista, että ei vaikuttane kuitenkaan sen kestoikään merkittävästi.

Act-lepuutus toimii moottorin kevyellä kuormituksella eli alhaisilla nopeuksilla ja alamäissä. Motarilla 120 km/h se ei juuri tule peliin mukaan, muuten kuin kuin alamäessä. Keskiarvona se kuitenkin säästänee jonkin verran, sillä kevyellä kaasujalalla olen päässyt 1.4 TSI manual fwd mallilla alle 7 i/100 km kulutuksiin ilman hinattavaa taakkaa.

Kun koukkuun laittaa trailerin ja sen päälle 1500 kg painoisen hyttiveneen, niin kulutus pomppaa helposti yli 15 l/100 km.

Jos katselet uutta autoa, niin takakontin oikea valinta on aseteltava alapohja ilman vararengasta. Se antaa TM:n mittauksen mukaan mukavan 500 l tavaratilan. Myöhemmin asennetun vararenkaan ja sen yläpuolelle asennetun välipohjan yläpuolelle jää silloin tilaa vielä 390 l, joka on TM 28.12.17 vertailutestiin osallistuneiden Volvo XC 60, MB GLC, Audi Q5 ja Land Rover Discovery kanssa samaa tasoa tai suurempi.

jarkko_h

Kiitos,
info tuosta tavaratilasta tosi hyödyllinen. Oliko tuossa manual fwd (=etuveto) kohdassa kirjoitusvirhe, vai oletko vaihtanut nelivedon etuvedoksi?

sljk

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 10.01.18 - klo:20:28
Oliko tuossa manual fwd (=etuveto) kohdassa kirjoitusvirhe, vai oletko vaihtanut nelivedon etuvedoksi?

Alla on neliveto. Tuli vaan kirjoittaessa ajatuskatkos, jolloin FWD kääntyi mielessä four wheel drive.
Kysessä on siis AWD, eli vetää joka nurkasta ja systeemi toimii ihan kivasti.

sljk

Tiguan 1,4 TSI ACT 110 kW (150 hv) 4MOTION winter edition lähtöhinta on 35 285 ,.

https://www.volkswagen.fi/fi/winteredition.html

Siihen saa laittaa kilkkeitä päälle ihan kivasti, ennen kuin kohoaa 40 000 , asti,

jarkko_h

On tuo kyllä hieno auto ajaa. Ovien alla olevat y-lista kerää  pöperökelillä jäätä. Tänään oli aikamoiset paukut kiinni ovissa ja roiskeläpissä. Onko kellään ollu käytännön haittaa oven alareunaan kiertyvästä jäästä?

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: sljk - 17.07.17 - klo:17:06
Ohessa on kuva Tiguanin 1.4 tsi (neliveto ja manual) ATK:n näytöstä Heinola - Vantaa ajorupeaman jälkeen ja edellisestä tankkauksesta alkaen.





Aikamoinen "saavutus" kiskaista Heinolasta Vantaalle 63 km/h:n keskinopeudella :o

zobuli

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 20.01.18 - klo:12:12
On tuo kyllä hieno auto ajaa. Ovien alla olevat y-lista kerää  pöperökelillä jäätä. Tänään oli aikamoiset paukut kiinni ovissa ja roiskeläpissä. Onko kellään ollu käytännön haittaa oven alareunaan kiertyvästä jäästä?
Ei ole minulla ollut haittaa. Hyvin toimii ovet ja erittäin hyvin pitää tiivisteet lian ja pölyn listojen ulkopuolella. Mukana istua autoon sisään ja ulos kun ei tarvitse varoa likaista helmaa  8)

Sljk pääsee kyllä pienillä lukemilla, toki moottori on 1,4 litrainen. Omassa autossa keskikulutus nyt 8,6 l/100km, ja viimeiset pari tankkausta pakkasilla 10 litran molemmin puolin. Eli löpö maistuu, mutta niin maistuu myös ajo  8)
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Herr K

Mitä mieltä muuten Tiguanin omistajat ovat ajovaloista? Sattui silmään jenkkien tieturvallisuusviranomaisen turvallisuusarvio Tiguanista (Jenkeissä myynnissä se pitempi versio), jossa muuten auto sai hyvät arvosanat, mutta ajovaloista tuli moitteita. Yllättävintä oli, että perushalogeenit saivat arvosanan välttävä (marginal), mutta lisävarusteiset ledit arvioitiin selkeästi kehnommiksi arvosanalla huono (poor). Jenkki-Tiguanissa lienee samat valot kuin Euroopassa myytävässä mallissa.

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/volkswagen/tiguan-4-door-suv

Eipä nuo oman Passatinkiaan ledivalot mitään hurraahuutoja aiheuta, mutta kyllä ne nyt ainakin välttävät ovat.
VW Passat Variant GTE

jarkko_h

#164
Lainaus käyttäjältä: Herr K - 20.01.18 - klo:14:54
Mitä mieltä muuten Tiguanin omistajat ovat ajovaloista? Sattui silmään jenkkien tieturvallisuusviranomaisen turvallisuusarvio Tiguanista (Jenkeissä myynnissä se pitempi versio), jossa muuten auto sai hyvät arvosanat, mutta ajovaloista tuli moitteita. Yllättävintä oli, että perushalogeenit saivat arvosanan välttävä (marginal), mutta lisävarusteiset ledit arvioitiin selkeästi kehnommiksi arvosanalla huono (poor). Jenkki-Tiguanissa lienee samat valot kuin Euroopassa myytävässä mallissa.

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/volkswagen/tiguan-4-door-suv

Eipä nuo oman Passatinkiaan ledivalot mitään hurraahuutoja aiheuta, mutta kyllä ne nyt ainakin välttävät ovat.

Tuon IHS raportin mukaan led lähivalot todella surkeat. Halogeenit puolet paremmat. Teostasiko TM valokuvioita talviautotestissä? Oliko tulos sama?

Kyllä ledeillä saa rakennettua myös hyviäkin valoja. 2018 Subaru Outbackissä lähes optimaaliset valot http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/subaru/outback-4-door-wagon

jarkko_h

Olisikohan tuossa Jenkkitigussa kuitenkin eri ledit?
TM talviautovertailu 2017 tiguan led -valopaketilla sai parhaat pisteet ( 9/10 ) valoista. Valojen referenssiluku oli 25.  Erikseen lopouraportissa mainitaan hyvää kohdassa ajovalot.

zobuli

Itsellä LED paketti ja mukautuvat ajovalot. Sanoisin että vähintään hyvät valot on.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Tos®

#167
Oletteko käyttäneet dieselissä viimasuojia, vaikka webasto löytyy?
Huollon mukaan niitä ei saa, kuin tekemällä valitus lämpiämisestä...

Omankin kokekemuksen mukaan mukautuvat LEDit on todella hyvät. Ehkä paremmatkin, kuin oma yeti bi-xenon + led lightbar.

Aikaisemmin en ole ajanut vastaavilla, jossa kaukovalot saa olla automaatilla...
"musta aukko" tulee aina vastaan/eteen ilmestyvän auton kohdalle.

Offroad-tilassa valot kääntyvät tuijaamaan penkkoja.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Herr K

Jotakin kummallista noissa IIHS:n testituloksissa on, jos kuitenkin esim. TM on kehunut valoja ja teidän Tiguanin omistajienkin mielestä valot on hyvät. Tietty voi tosiaan olla, että jenkkiversiossa on sitten erilaiset valot, vaikka samalta kuvissa näyttävätkin
VW Passat Variant GTE

Lager

Sama kokemus kuin muilla: hyvät on Tiguanin ledit. Sharanin xenonien jälkeen suorastaan mahtavat.
ex. Sharan II 2.0 TDI, Golf Variant VI 1.4 TSI DSG, Seat Altea 2.0 FSI aut., Golf Variant III 1.8 GL

Vagenisti

Hyvät nuo ledit on, myös paljon paremmat kuin edellisen korimallin 2014 xenonit.

saksala

Tigun dynaamiset LED-valot olivat TM-talviautovertailun parhaat. Onko tietoa miten paljon heikommat ovat normaalit LEDit? (vakiona Highlinessa ja muissa lisävaruste). Entä halogeenit?

Herr K

Plug-in hybridiversio Tiguanista on bongattu pakkastesteissä:

https://www.motor1.com/news/234663/vw-tiguan-plug-in-hybrid-spied/

Saapa nähdä milloin tuo tulee myyntiin, kun  GTE-hybridikonseptimallin esittelystäkin on jo ehtinyt kulua monta vuotta. Kuvissa näyttää olevan pitempi Allspace-malli, joka ei taida olla Suomessa edes myynnissä, joten mahtaakohan hybridi tulla vain tuosta pitemmästä versiosta. Tekniikka lienee aika pitkälti samaa kuin Passat GTE:ssä.
VW Passat Variant GTE

akk

#173
Lainaus käyttäjältä: saksala - 09.02.18 - klo:11:28
Tigun dynaamiset LED-valot olivat TM-talviautovertailun parhaat. Onko tietoa miten paljon heikommat ovat normaalit LEDit? (vakiona Highlinessa ja muissa lisävaruste). Entä halogeenit?

Niin highlinen perusledit saa lisävarusteena vain trendlineen. comfortlineen ja highlineen tulee sitten dynaamiset versiot lisähintaan. Villi veikkaus on ettei noilla ole valotehojen osalta juurikaan  eroa, jos logiikka on sama kuin audin ledvaloissa (perus versus matrix)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

akk

#174
Tupla.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

saksala

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 20.01.18 - klo:14:54
Mitä mieltä muuten Tiguanin omistajat ovat ajovaloista? Sattui silmään jenkkien tieturvallisuusviranomaisen turvallisuusarvio Tiguanista (Jenkeissä myynnissä se pitempi versio), jossa muuten auto sai hyvät arvosanat, mutta ajovaloista tuli moitteita. Yllättävintä oli, että perushalogeenit saivat arvosanan välttävä (marginal), mutta lisävarusteiset ledit arvioitiin selkeästi kehnommiksi arvosanalla huono (poor). Jenkki-Tiguanissa lienee samat valot kuin Euroopassa myytävässä mallissa.
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/volkswagen/tiguan-4-door-suv
Ledien kaukovalo oli hyvä, huono arvosana tuli lähivalosta. Kantama vain 30 metriä. Ihan kuin valot olisi liian alas suunnattu. IIHS ei nimittäin tarkista suuntausta vaan mittaa sellaisena kuin saa diileriltä. Tarkoituksella, koska vastaa kuluttajan saamaa kohtelua.

Jenkki-Tiguanissa kaukovalo on heijastintyyppinen kuten Euroopan Highlinessa vakiona (myös kaukovalossa on heijastin). Lähivalo on Jenkeissä projektorityyppinen, kuten Euroopassa lisävarusteena saatavassa Led-paketissa. Siinä kaukovalokin on projektorimallia.

Eli valoja on monenlaisia, Euroopassa kolmea tyyppiä (halogeeni, perus-led, dynaaminen led) ja Amerikassa on taas omansa. Perus-ledeistä en ole nähnyt missään mittaustuloksia, mistä syystä kuulutinkin tuossa ylempänä käyttäjien kokemuksia.

saksala

Lainaus käyttäjältä: saksala - 02.03.18 - klo:18:56
Ledien kaukovalo oli hyvä, huono arvosana tuli lähivalosta. Kantama vain 30 metriä. Ihan kuin valot olisi liian alas suunnattu. IIHS ei nimittäin tarkista suuntausta vaan mittaa sellaisena kuin saa diileriltä. Tarkoituksella, koska vastaa kuluttajan saamaa kohtelua.

Jenkki-Tiguanissa kaukovalo on heijastintyyppinen kuten Euroopan Highlinessa vakiona (myös kaukovalossa on heijastin). Lähivalo on Jenkeissä projektorityyppinen, kuten Euroopassa lisävarusteena saatavassa Led-paketissa. Siinä kaukovalokin on projektorimallia.

Eli valoja on monenlaisia, Euroopassa kolmea tyyppiä (halogeeni, perus-led, dynaaminen led) ja Amerikassa on taas omansa. Perus-ledeistä en ole nähnyt missään mittaustuloksia, mistä syystä kuulutinkin tuossa ylempänä käyttäjien kokemuksia.

Jäi typo äskeiseen. Keskimmäisessä kappaleessa oli suluissa kaukovalo, piti olla lähi. Näin:

Jenkki-Tiguanissa kaukovalo on heijastintyyppinen kuten Euroopan Highlinessa vakiona (myös lähivalossa on heijastin). Lähivalo on Jenkeissä projektorityyppinen, kuten Euroopassa lisävarusteena saatavassa Led-paketissa. Siinä kaukovalokin on projektorimallia.

akk

Lainaus käyttäjältä: saksala - 02.03.18 - klo:20:18
Jäi typo äskeiseen. Keskimmäisessä kappaleessa oli suluissa kaukovalo, piti olla lähi. Näin:

Jenkki-Tiguanissa kaukovalo on heijastintyyppinen kuten Euroopan Highlinessa vakiona (myös lähivalossa on heijastin). Lähivalo on Jenkeissä projektorityyppinen, kuten Euroopassa lisävarusteena saatavassa Led-paketissa. Siinä kaukovalokin on projektorimallia.

En tiedä ymmärsinkö vieläkään oikein: mutta TM 2017 talviautotestissä Tiguanissa oli testin parhaat valot (siis dynaamiset ledit).
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

saksala

Lainaus käyttäjältä: akk - 02.03.18 - klo:22:05
En tiedä ymmärsinkö vieläkään oikein: mutta TM 2017 talviautotestissä Tiguanissa oli testin parhaat valot (siis dynaamiset ledit).

Epäilemättä Tigun dynaamiset ledit ovat hyvät. Pärjänneet erinomaisesti monessa vertailutestissä. Sen sijaan tavallisista ledeistä ei löydy mittaustuloksia. Näiden ero kiinnostaa minua siksi, että Trendlineen saa lisävarusteena vain tavalliset, ei dynaamisia.

akk

#179
Lainaus käyttäjältä: saksala - 02.03.18 - klo:22:49
Epäilemättä Tigun dynaamiset ledit ovat hyvät. Pärjänneet erinomaisesti monessa vertailutestissä. Sen sijaan tavallisista ledeistä ei löydy mittaustuloksia. Näiden ero kiinnostaa minua siksi, että Trendlineen saa lisävarusteena vain tavalliset, ei dynaamisia.

Kun puhuit Euroopassa lisävarusteena saatavista ledeistä, niin täsmentämättä jäi että tarkoitat ilmeisesti perusledejä jotka saa Trendlineen (ja ovat highlinessä vakiona) etkä dynaamisia ledejä jotka saa comfortlineen ja highlineen lisävarusteena.


Sen huomasin että kun Passatin highline perusledeissä umpiossa palaa lähivaloilla kaksi ”lamppua”, niin tiguanissa vain yksi.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy