Tiguan 2016.

Aloittaja europe, 01.09.15 - klo:13:55

« edellinen - seuraava »

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: saksala - 02.03.18 - klo:22:49
Epäilemättä Tigun dynaamiset ledit ovat hyvät. Pärjänneet erinomaisesti monessa vertailutestissä. Sen sijaan tavallisista ledeistä ei löydy mittaustuloksia. Näiden ero kiinnostaa minua siksi, että Trendlineen saa lisävarusteena vain tavalliset, ei dynaamisia.

Dynaamiset LEDit tarvitsevat toimiakseen tuulilasikameraa, ja sitä ei mitä ilmeisemmin asenneta Trendlineen.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

saksala

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 03.03.18 - klo:07:59
Dynaamiset LEDit tarvitsevat toimiakseen tuulilasikameraa, ja sitä ei mitä ilmeisemmin asenneta Trendlineen.

Tuo selittäisikin miksei dynaamisia saa Trendlineen. Epäilin jo sitäkin, että VW tekee markkinointisyistä kiusaa perusmallia harkitseville.

akk

Lainaus käyttäjältä: saksala - 03.03.18 - klo:12:09
Tuo selittäisikin miksei dynaamisia saa Trendlineen. Epäilin jo sitäkin, että VW tekee markkinointisyistä kiusaa perusmallia harkitseville.

Ei varmaan tee kiusaa, mutta Trendline on selvästi perusmalli, ilman ”turhia” kilkkeitä. Sillä saa tilavan 4-vedon, muttei tarvitse maksaa turhista varusteita. Saahan senkin toki päivitettyä lisävarusteilla miltei comfortlinen tasolle, mutta onko siinä sitten mitään järkeä onkin jo eri asia. On kuitenkin hyvä asia että siihen saa modernit lediajovalot, ja vaikkakaan ei dynaamisia, niin varmaan ovat silti hyvät.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

saksala

En ole ihan vakuuttunut tavallisten ledien paremmuudesta halogeeneihin verrattuna. Saksalaisella foorumilla jotkut pitävät hyvänä ja toiset ovat pettyneitä https://www.motor-talk.de/forum/led-ohne-als-dla-t5917286.html

Samalta foorumilta otin alla olevat kuvat lediumpioista. Dynaamisten ledien pieni 5 W kaukovaloelementti ”LED-Einheit fur Zusatzfernlicht” lieneekin heijastintyyppinen (Tekniikan Maailma 16/2016). Lisäksi on linssikaukovalo 10 W, eli yhteensä kaukovalotehoa on 15 W.  Linssityyppinen lähivalo on teholtaan 17 W. Kuvassa näkyy myös 9 W kaarrevalo, pysäköintivalot (0,8 + 0,4 W), päiväajovalot (8 + 4 W) ja suuntamerkkivalo 7 W.



Alla on tavallinen led-valo, joka on Highlinessa vakiona. Sekä lähi- että kaukovalo ovat heijastintyyppisiä. Teho kaukovalossa on 18 W ja lähivalossa 21 W, eli enemmän kuin dynaamisessa led-valossa. Tielle tulevan valon määrä lienee kuitenkin heijastintyypillä pienempi.



akk

^ tässä vertailua porschen valoilla halogen/xenon/led

https://www.jokamies.fi/halogeeni-xenon-vai-led-ajovalot/

Itse olen sitä mieltä, kokemani perusteella, että näkemisen kannalta ledit pärjäävät halogeeneille lähivaloilla mainiosti, mutta kaukovaloilla varauksin. Ledivalojen etu on myös ettei valoteho heikkene ajan myötä juurikaan, ja ”polttimoja” ei tarvitse vaihdella.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: akk - 03.03.18 - klo:20:03
^ tässä vertailua porschen valoilla halogen/xenon/led

https://www.jokamies.fi/halogeeni-xenon-vai-led-ajovalot/

Itse olen sitä mieltä, kokemani perusteella, että näkemisen kannalta ledit pärjäävät halogeeneille lähivaloilla mainiosti, mutta kaukovaloilla varauksin. Ledivalojen etu on myös ettei valoteho heikkene ajan myötä juurikaan, ja ”polttimoja” ei tarvitse vaihdella.

Ihan kiva vertailu. Tekijäkin sanoo, että jenkeissä on eri määräykset valoille, ja siksi kaukovalot eivät ole yhtä kirkkaat kuin Euroopassa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

akk

Jostain jutusta luin että halogenin 60 W polttimoa vastaa valoteholtaan 8 W ledi. Ehkä tuosta voi vetää jotain johtopäätöksiä  ???
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

s-mod

Lainaus käyttäjältä: akk - 03.03.18 - klo:20:40
Jostain jutusta luin että halogenin 60 W polttimoa vastaa valoteholtaan 8 W ledi. Ehkä tuosta voi vetää jotain johtopäätöksiä  ???
Lukeminen on yliarvostettua!
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

s-mod

Lainaus käyttäjältä: akk - 03.03.18 - klo:20:03
^ tässä vertailua porschen valoilla halogen/xenon/led

https://www.jokamies.fi/halogeeni-xenon-vai-led-ajovalot/

Itse olen sitä mieltä, kokemani perusteella, että näkemisen kannalta ledit pärjäävät halogeeneille lähivaloilla mainiosti, mutta kaukovaloilla varauksin. Ledivalojen etu on myös ettei valoteho heikkene ajan myötä juurikaan, ja ”polttimoja” ei tarvitse vaihdella.
Mutta muovia ledien edessä pitää kunnostaa/vaihtaa (umpion "lasi") että valo teho säilyy,
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

jarkko_h

Mihin muuhun kuin valoihin käytetään tiguanin tuulilasikameraa?

Halogeeneillä on kaksi etua: Jäätävällä kelillä halogeenit voittaa ledit. Lämpöteho riittää pitämään pinnat sulana. Halogeenit ovay silmille nykyisiä liian valkoisia ledejä paremmat.  Uskoisin että tulevaisuudessa värilämpötilaan aletaan kiinnittämään enemmän huomiota.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 04.03.18 - klo:00:52
Mihin muuhun kuin valoihin käytetään tiguanin tuulilasikameraa?

Kameraa käytetään jalankulkijatunnistukseen, dynamic light assistiin ja kaistanpitoavustimeen ainakin. Jalankulkijatunnistus näyttäisi olevan vakiona jo Trendlinessa, joten tuo minun arvelu Trendlinen kameran puuttumisesta näyttäisi olleen väärä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 04.03.18 - klo:04:42
Kameraa käytetään jalankulkijatunnistukseen, dynamic light assistiin ja kaistanpitoavustimeen ainakin. Jalankulkijatunnistus näyttäisi olevan vakiona jo Trendlinessa, joten tuo minun arvelu Trendlinen kameran puuttumisesta näyttäisi olleen väärä.

Itse itseäni korjaten: jalankulkijatunnistus samoin kuin Front Assist ei perustu kameraan vaan tutkaan. Täten Trendlinessa ei ole vakiona tuulilasikameraa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

saksala

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 04.03.18 - klo:21:50
Itse itseäni korjaten: jalankulkijatunnistus samoin kuin Front Assist ei perustu kameraan vaan tutkaan. Täten Trendlinessa ei ole vakiona tuulilasikameraa.

Taitaa Trendlinessa olla sekä tutka että tuulilasikamera. Vakiona oleva kaistanpitoavustin Lane Assist perustuu käyttöohjeen mukaan tuulilasikameraan (using a camera in the windscreen, the lane keeping system detects lane markings on the road).

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: saksala - 04.03.18 - klo:22:26
Taitaa Trendlinessa olla sekä tutka että tuulilasikamera. Vakiona oleva kaistanpitoavustin Lane Assist perustuu käyttöohjeen mukaan tuulilasikameraan (using a camera in the windscreen, the lane keeping system detects lane markings on the road).

Ok, on aika hyvä perusvarustelu jo Trendlinessakin näköjään.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

saksala

Lainaus käyttäjältä: akk - 03.03.18 - klo:17:52
Ei varmaan tee kiusaa, mutta Trendline on selvästi perusmalli, ilman ”turhia” kilkkeitä. Sillä saa tilavan 4-vedon, muttei tarvitse maksaa turhista varusteita. Saahan senkin toki päivitettyä lisävarusteilla miltei comfortlinen tasolle, mutta onko siinä sitten mitään järkeä onkin jo eri asia. On kuitenkin hyvä asia että siihen saa modernit lediajovalot, ja vaikkakaan ei dynaamisia, niin varmaan ovat silti hyvät.

Itse otin Trendlineen ErgoActive-istuimet ja Trendline-paketin, jonka jälkeen Comfortline-varusteluun verrattuna puuttuu enää kattokaiteet, takalasien tummennus ja kiiltävät ikkunalistat. Ja monitoiminäyttö on Premiumin sijaan Plus. Mutta istuimet on paremmat ja verhoilukangas on sama kuin Highlinessa.

Nuo puutteet Comfortlineen verrattuna eivät minua haittaa mutta se kenkuttaa, ettei dynaamisia led-valoja saa Trendlineen.

Kajde

Omalta kohdaltani päädyin lopulta Comfortlineen, koska Trendlinessä ei ole adaptiivistä vakkaria.

saksala

Lainaus käyttäjältä: Kajde - 05.03.18 - klo:21:05
Omalta kohdaltani päädyin lopulta Comfortlineen, koska Trendlinessä ei ole adaptiivistä vakkaria.

Tuotapa en huomannutkaan, että Trendline-paketissa tuleva vakkari on tavallinen. En tosin adaptiivista kaipaakaan, koska en jonoissa paljon ajele täällä hiljaisilla maaseututeillä.

Olisin kyllä Comfortlinen valinnut, jos sen olisi saanut 1.4 manuaalinelivetoon.

jarkko_h

#197
Lainaus käyttäjältä: saksala - 05.03.18 - klo:21:33
Tuotapa en huomannutkaan, että Trendline-paketissa tuleva vakkari on tavallinen. En tosin adaptiivista kaipaakaan, koska en jonoissa paljon ajele täällä hiljaisilla maaseututeillä.

Olisin kyllä Comfortlinen valinnut, jos sen olisi saanut 1.4 manuaalinelivetoon.

Tuo dsg pakkomyynti Suomessa ihmetyttää. Toki 90...95% comfortline asiakkaista haluaa automaatin, mutta...Toki Trendline hyvin varusteltu, mutta itse kaipaisin juurikin parempia valoja ja turvatyynyä taakse. Jos nuo saisi, niin kaupat tulisi heti. Tosin Tiguan halogeenit olivat mielestäni koeajon perusteella ihan ok ja lisävaloja saa kaupasta. Avaimeton käynnistys, takaluukun varvasaukaisu... itselle täysin turha. Automaatilla pientä tarvetta, mutta en pidä DSGstä. Tuntuu hullulta maksaa 3 tonnia ylimääräistä asiasta josta ei pidä. Toki makuasioita ja suuri osa pitää tuosta automaatista.

Kovin ruusuista kuvaa ei ole edes näistä uusistakaan dsg -vaihteista tullut. Tiguan mk2 forumilla on osalta kuskeista aika pettynyttä tilitystä,  osalta kuskeista kehuja. Näyttää siltä, että dsg:ssä edelleen paljon yksilöeroja.

Mutta asiaan. Tiguan on kyllä talvikelillä erinomainen ajaa. Yleensä sittarit talvisella mutkatiellä surkeita jollia, mutta tämä on todella henkilöautomainen.

saksala

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 05.03.18 - klo:22:40
Tuo dsg pakkomyynti Suomessa ihmetyttää. ...

Eipä taida olla suomalainen ilmiö. Saksan konfiguraattorissa 1.4-neliveto tulee aina DSGllä. Suomessa saa Trendlinen manuaalivaihteistollakin.
https://www.volkswagen.de/app/konfigurator/vw-de/de/der-tiguan/31105?page=trim


saksala

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 04.03.18 - klo:00:52
Halogeeneillä on kaksi etua: Jäätävällä kelillä halogeenit voittaa ledit. Lämpöteho riittää pitämään pinnat sulana. Halogeenit ovay silmille nykyisiä liian valkoisia ledejä paremmat.  Uskoisin että tulevaisuudessa värilämpötilaan aletaan kiinnittämään enemmän huomiota.

Kolmas etu halogeeneillä on, että polttimoita saa edullisesti tarvikeliikkeistä. Neljäs etu on, että polttimot voi vaihtaa itse. Ohje on käyttöohjekirjassa. Led-elementit pitää vaihdattaa huollossa.

akk

^ voihan se noinkin esittää, positiivisena asiana  ;D Mutta voi olla sitäkin mieltä että on hyvä ettei tarvitse niitä poltimoja itse vaihdella (on niitä hankalia autojakin, jotka vaativat korjaamokäynnin asian takia), ja tuskailla hiipuvan valotehon kanssa. Jos uutena auton hankii, käsittääkseni ledejä ei tarvitse vaihdella seuraavan 200 tkm aikana.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

mfroberg

#201
1. Kun on tottunut ledien maiseman kirkkaasti valaisevaan valoon niin ainakaan itse en enää osaisi palata halogeenien kelmeään tunnelmavalaistukseen
2. Vaikka auto olisi uusi niin halogeenein se ei näytä siltä, ulkonäkö on wanhahtava
3. Jällenmyytävyys tulee kärsimään jos sniidaa eikä ota uuteen autoon edes moderneja valoja. Suomessa on pimeätä puolet vuodesta, valot eivät ole turhakkeita
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

akk

^ Niin jos rinnan on myytävänä samanhintaiset käytetyt autot, toinen halogeeneilla ja toinen ledeillä, lienee valinta selvä. Toki tässä on tullut selväksi ettei Tigun perusledeistä ole mittaustietoa, mutta olettaisin ettei ne kovin huonot voi olla. Minulla on järjestyksessä toinen auto alla perusledeillä, eikä ole ollut valittamista. Vaikea kuvitella paluuta enää halogeeneihin.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

saksala

Lainaus käyttäjältä: akk - 06.03.18 - klo:17:05
... Mutta voi olla sitäkin mieltä että on hyvä ettei tarvitse niitä poltimoja itse vaihdella ... ja tuskailla hiipuvan valotehon kanssa. Jos uutena auton hankii, käsittääkseni ledejä ei tarvitse vaihdella seuraavan 200 tkm aikana.

Nykyisellä autolla olen ajanut 350 tkm, joten sillä ajolla ledienkin vaihto tulisi eteen.

Mistä muuten löysit tuon 200 tkm? Rakennuskäytössä ledit kestävät tyypillisesti 35 000 " 50 000 tuntia (30 % hiipuma), mutta auton tärinä luultavasti lyhentää kestoikää. 35  000 tunnin nimelliskestolla 200 tkm vastaa suunnilleen 5 prosentin valotehon hiipumaa, jos keskinopeus on 40 km/h, ja ajetaan koko ajan valot päällä

akk

^ Nuo tuo oli vaan heitto, mutta perustuu siihen että edellisen mondeoni ledivalot sanottiin kestävän ”auton elin iän”. Tosin sen olisi voinut laitaa paalaimeen jo 50 tkm:n kohdalla  >:(
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

akk

Kysyin muuten myyjältä mahdollisia tulevia muutoksia MY19 malliin, kun täälläkin foorumilla jossain huhuttiin että ateca saisi 1.4 TSI koneen tilalle uuden 1.5 TSI evon kesäkuusta alkaen. Mutta ei ainakaan 4-veto malli ole saamassa tuota uutta konetta, ja etuvetomallista ei tietoa. En tiedä onko turha toivoa että joskus tuo 6-lovinen päivittyisi 7-loviseksi, mutta ei taida tapahtua omalla kohdalla.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

akk

#206
Lainaus käyttäjältä: akk - 08.03.18 - klo:17:31
^ Nuo tuo oli vaan heitto, mutta perustuu siihen että edellisen mondeoni ledivalot sanottiin kestävän ”auton elin iän”. Tosin sen olisi voinut laitaa paalaimeen jo 50 tkm:n kohdalla  >:(

Ok, jos oletetaan että autojen ledit kestävät edes sen 12 000 h (jossain oli arvio että xenon kestää 2500 h ja ledi 5x sen) ennen kuin valoteho on hiipunut vaihtokuntoon (70% jäljellä) niin 40 km/h keskinopeudella saa ajella sen puoli miljoonaa kilometriä. Käytännössä matka on pidempi koska ajovalot eivät ole koko ajan päällä. Keskimääräisellä 20 tkm/vuosi saisi ajella sen 25 vuotta.
Mutta tässä voi olla mutta. Vaikka itse ledi pelaisi, voi olla että sen liitännäiskomponentit kuten itse moduuli, projektorit yms. antavat sitä ennen periksi, joten ajovalon elinikä on sitten jonkin verran lyhempi.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

saksala

Lainaus käyttäjältä: akk - 08.03.18 - klo:20:14
Ok, jos oletetaan että autojen ledit kestävät edes sen 12 000 h (jossain oli arvio että xenon kestää 2500 h ja ledi 5x sen) ennen kuin valoteho on hiipunut vaihtokuntoon (70% jäljellä) niin 40 km/h keskinopeudella saa ajella sen puoli miljoonaa kilometriä. Käytännössä matka on pidempi koska ajovalot eivät ole koko ajan päällä. Keskimääräisellä 20 tkm/vuosi saisi ajella sen 25 vuotta.
Mutta tässä voi olla mutta. Vaikka itse ledi pelaisi, voi olla että sen liitännäiskomponentit kuten itse moduuli, projektorit yms. antavat sitä ennen periksi, joten ajovalon elinikä on sitten jonkin verran lyhempi.

Noinhan se luultavasti menee. Umpion lasin (muovia) himmeneminen voi olla se heikoin kohta. Nykyisessä Passatissa himmeni 10-15 vuotta vanhana. Mutta ihan hyvät Taiwanin tms. umpiot sain Saksasta kotiin toimitettuna 75,. Jospa lediumpioitakin saisi aikanaan halvalla.

Herr K

Pidempi Tiguan Allspace on tullut nyt myös Suomeen ja hinnastot julkaistu:

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/tiguan-allspace.html

Pikaisella vilkaisulla 3-4 tonnia kalliimpi kuin perusmalli. Trendlineä ei ole tarjolla ollenkaan
VW Passat Variant GTE

Tos®

Saako navikkaa päivitettyä solkottamaan suomea? Vanhukset kun eivät lontoon murretta osaa.
Onhan siinä sentään valikkojen tekstit suomeksi.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy