Passatin ohjaustehostin menee välillä päälle ja pois - voiko pumpun repiä irti?

Aloittaja JKarhu, 12.08.15 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

JKarhu

Terve!

Viime surffireissulla Passat alkoi taas pykimään. Kesken ajon tuntui ohjaus jäykältä ja yhtäkkiä tehostin nappasikin kiinni. Käytin auton korjaamolla, vikaa ei löytynyt, nesteet on katsottu (kolme kertaa).

Ajelimme autolla sen 400-500km tuon jälkeen ja yritimme kaverin kanssa saada osviittaa, että miten vika ilmenee. Kovissa maantienopeuksissa ei tietenkään tunnu mitenkään. Hitaammissa nopeuksissa, joskus ilmeisesti jarrutuksen jälkeen, tehostin menee pois päältä, sitten taas päälle. Joskus tehostin toimii pitkäänkin, sitten taas yhtäkkiä ei.

Auto on nyt Barcelonassa korjaamolla. Tyypit eivät ole löytäneet vikaa eivätkä pysty toistamaan ongelmaa, mutta tiedän, että jossain siellä se häikkä on.

Ongelma tässä on, että kahden viikon päästä pitäisi autolla ajaa se 1100km Barcelonasta Saksaan.

Kysymyksiä tähän keissiin liittyen:

- Voiko ohjaustehostimen pumpun esimerkiksi repiä irti, että ainakin tietää miten ohjausta voi ennakoida?
- Voiko yllämainittu käytös johtua jostain muusta, kuin ohjaustehostimesta?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

Mikey

Pumppua ei voi poistaa, koska se on osa urahihnan kiertoa.

Vika saattaa olla enemmän ohjausvaihteessa kuin tehostimen pumpussa. Tehostustahan tarvitaan vain ja ainoastaan silloin kun rattia käännetään, ja tehostuksen pitää kytkeytyä pois heti kun ratin kääntöliike lopetetaan. Tätä ominaisuutta varten on kehitetty varsin monimutkainen systeemi, joka kytkee ohjausvaihteelle tulevan paineen päälle/pois ratin käännön mukaan.

JKarhu

Okei, ymmärrän noin niin kuin teorian asteella. Mitä asialle sitten voi tehdä?
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

nackerton

#3
Onko niitä nesteitä siis vaihdettu? Sen voisi tehdä vaikka useampaan kertaa ja rattia pyöritellen huuhdella raidetangon kunnolla. Jos ei auta, niin koko tanko vaihtoon..

JKarhu

No nesteitä ei ole kyllä vaihdettu, katsottu vaan että nesteitä on.

Minkäslainen homma se raidetangon vaihto on?
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

Jultsu

Kai sen korjaamo tekee puolessa päivässä, kunhan vaan sellainen tanko ensin löytyy jostain. Jos en kovin väärin muista niin uudet ovat jotain 700-800 euroa, tehdashuolletut sitten 300-500e.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy