VAG ja virhevastuu

Aloittaja tdi_tdo, 16.09.10 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

tdi_tdo

Mites muuten porukoilla on mennyt rikkoutuneet osat virhevastuun piikkiin? Eihän 4 vuotta vanhan auton, ajettu vaikkapa 120tkm, vaihdelaatikko voi vielä oikeasti hajota niin että se olisi normaalia kulumista. Tai että suuttimet hajoilee ym. tyyppivikaa. Eli onko oikeita kokemuksia siitä kuinka VAG on tullut vastaan näissä asioissa?
-09 V70 2.4DA

vasara

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 16.09.10 - klo:13:30
Mites muuten porukoilla on mennyt rikkoutuneet osat virhevastuun piikkiin? Eihän 4 vuotta vanhan auton, ajettu vaikkapa 120tkm, vaihdelaatikko voi vielä oikeasti hajota niin että se olisi normaalia kulumista. Tai että suuttimet hajoilee ym. tyyppivikaa. Eli onko oikeita kokemuksia siitä kuinka VAG on tullut vastaan näissä asioissa?
Tässä yksi tapaus. Audi A4 1.8TQ & lähes 5 vuotta ensirekisteröinnistä ja 65tkm. Sytyspuola meni rikki (tyyppivika). Kaikki puolat vahdettiin huollossa parannettuun malliin takuutyönä. Erinomaista toimintaa.

Quality


Bora 1.8T:stä hajosi turbo jossain 50 tkm:n tienoilla, kun autolla oli ikää 2,5 vuotta. Uuden turbon sain veloituksetta, työstä maksoin.

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

jaris

Jetta V, ikä 3v 8kk ,104 tkm,ilmastoinnin kompressori sökö,uusi kompura takuuseen sekä puolet töistä.
CX-5 awd

McVAG

Eos -06, keväällä meni manuaalivaihteisto uusiksi kun oli ajettu n. 60 tkm. Tehdas korvasi liikkeelle ainakin puolet. Itse en maksanut mitään kun oli vaihtoautotakuu voimassa :)

Ihan mysteeri mitä tapahtunut laatikolle, laatikon ja kytkimen väliseen kotelonseinämään oli ilmestynyt iso reikä... Noh nyt on hyvä ajella kun on uusi kytkin ja vaihdelaatikko ja alkaa luottamus autoon palata kevään säätämisen jäljiltä. Keväällä oli vain vaihtohyvityksestä kiinni pariinkin kertaan ettei mennyt auto vaihtoon uusine laatikkoineen kaikkineen.

SauliA

V-golf 180 tkm kohilla kondenssivesi coolerista pudotti nelosmännän alas. Koneen (1.9 77kW)korjaus noin 5 kâ,¬ ja maksettava autoa korjauksesta haettaessa. Ei armoa autoa luovutettaessa.
Kkuluttaja-asiamiehen kanssa keskusteltuani sain maahantuojan ja myyjäliikkeen ottamaan noin puolet kontolleen. Sama vika voi pasahtaa koska tahansa talvella kostealla pakkasella. Vaikka on kone äkkiä coolerin veden takia pysähtynyt käynnistä, ei onneksi ole alkanut kalistamaan.
Ruostevaurio missä tahansa, vaikka olisi alkanut näkymättömästä ja vaeltanut sieltä näkyville on ulkoa aiheutunut ja siten takuun ulkopuolella. On sitä alkanut tosin ruoste kukkimaan myös näkyviltä paikoilta vaikkakin ovitiivisteiden sisäpuolelta näkyvät vain ovi auki.


Scodillakki

Audi a4 1,8t. Autoni oli 2v 8kk vanha ja ajettu 47tkm, kun ostin. Huollettu merkkiliikkeessä ja ns. "suomi auto". Itse oli toinen omistaja. Pörhön leima huoltokirjassa.

*Jarruletkut murtuneet, havaittiin huollossa 50tkm kohdalla -> ei takuuseen >:(
*Kannenkopan tiiviste vuoti öljyä, havaittiin huollossa 50tkm kohdalla -> ei takuuseen >:(
*Hammastanko sylki öljyt pihalle 52tkm -> ei takuuseen >:(
*taka-iskarit valutti öljyt pihalle 60tkm kohdalla-> ei takuuseen >:(
*Nokka-akselin stefa petti 70tkm, öljyä valui jakohihnalle ja tallin lattialle -> ei takuuseen >:(
*Nokan ajoituksenmuunnin jumittaa, lähtee käyntiin satunnaisesti ja jätti kaupan pihalle 82tkm kohdalla -> ei takuuseen >:(

83tkm Audi lähteen vaihtoon :D Eikä tilalle tullut vähän ajettua, josta oli juuri mennyt 2v takuu umpeen.

Noh nykyiset Vag kamppeet on toimineet jo kohtalaisen hyvin ::)
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

TKe_

Passatin webaston tulipesä laukesi 2v4kk iässä. En muista tarkkaan, että korvasiko maahantuoja kokonaan uuden tulipesän vai jouduinko maksamaan 30% siitä itse. Työstäkin tuli alennukset.

PTG

No enpäs nyt tähän hätään vanhempaankaan topiccia löytänyt mutta kun sinänsä osuu niin tällä kai sitten mennään... 8)

Vm. 2007 isohkosta VAG:stä kilometreillä +63 tkm etupään jarrusatulat jumissa ja takana vuotavat eli kaikki vaihtoon... :o

Mitäs raati sanoo eli normaalia kulumista ja ilman kyyneliä kaatopaikalle vaiko osastoa virhevastuuseen kuuluvaa settiä? Osat siis tässä vaiheessa vasta tilauksessa, kun eihän niitä tietysti hyllyssä ollut - no miksi pitäisikään :P

Auto on essari eli ekalla yksityisellä omistajalla.

qwe

Lainaus käyttäjältä: PTG - 01.04.12 - klo:19:26
No enpäs nyt tähän hätään vanhempaankaan topiccia löytänyt mutta kun sinänsä osuu niin tällä kai sitten mennään... 8)

Vm. 2007 isohkosta VAG:stä kilometreillä +63 tkm etupään jarrusatulat jumissa ja takana vuotavat eli kaikki vaihtoon... :o

Mitäs raati sanoo eli normaalia kulumista ja ilman kyyneliä kaatopaikalle vaiko osastoa virhevastuuseen kuuluvaa settiä? Osat siis tässä vaiheessa vasta tilauksessa, kun eihän niitä tietysti hyllyssä ollut - no miksi pitäisikään :P

Auto on essari eli ekalla yksityisellä omistajalla.


En ole mikään raatilainen, mutta vaikuttaa käytön puutteelta. Onko jarrunesteet vaihdettu huoltoohjelman mukaan? 
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Kasis

Lainaus käyttäjältä: PTG - 01.04.12 - klo:19:26
No enpäs nyt tähän hätään vanhempaankaan topiccia löytänyt mutta kun sinänsä osuu niin tällä kai sitten mennään... 8)

Vm. 2007 isohkosta VAG:stä kilometreillä +63 tkm etupään jarrusatulat jumissa ja takana vuotavat eli kaikki vaihtoon... :o

Mitäs raati sanoo eli normaalia kulumista ja ilman kyyneliä kaatopaikalle vaiko osastoa virhevastuuseen kuuluvaa settiä? Osat siis tässä vaiheessa vasta tilauksessa, kun eihän niitä tietysti hyllyssä ollut - no miksi pitäisikään :P

Auto on essari eli ekalla yksityisellä omistajalla.

Yleensä käyttämättömyys ja suolap@$k@ tekee tuon ongelman. Lisäksi jos/kun talvikautena autoa pestään harvakseltaan tai seisoo käsijarru päällä "päiviä".
Jos saat virhevastuun piikkiin, niin onnittelen.
Scirocco & VI Golf Variant

PTG

Lainaus käyttäjältä: qwe - 01.04.12 - klo:20:30

En ole mikään raatilainen, mutta vaikuttaa käytön puutteelta. Onko jarrunesteet vaihdettu huoltoohjelman mukaan? 

No en minäkään, mutta huolto-ohjelmalla on alusta alkaen menty ja ajossa normaalisti 3-5x viikossa.

Ekat kaksi vuotta ollut toki vähällä käytöllä eli essarina sisällä eli ei juuri kilometrejä, mutta ei kai sitten suolaakaan..

Sittemmin ajoa 3-7 päivänä viikossa, joten ihan en osta tuota käytön puutetta, kun ilman jarruja pikkuisen hankala ajella tsadissa. Mutta totta toki, ettei paniikkijarrutuksia tule joka päivä tehtyä...Niin ja palat vaihdettu jo kertaalleen eli kuluvien osien kulumisesta ei siis ole kysymys, vaan siis niistä, jotka ovat aiemmissa autoissani kestäneet koko käyttöiän...ja en nyt siis puhu myöskään jarrulaikoista, jotka nekin toki ruostuvat käytön puutteessa...

En siis purnaa jarrujen kulumisesta yleisesti eli palat ja laikatkin saattavat kulua, mutta en itse ole kuullut tarpeesta uusia jarruja kokonaisuudessaan noilla kilometreillä...

dosetti

Lainaus käyttäjältä: PTG - 01.04.12 - klo:19:26
Vm. 2007 isohkosta VAG:stä kilometreillä +63 tkm etupään jarrusatulat jumissa ja takana vuotavat eli kaikki vaihtoon...

Kyllä lähtisin taistelemaan, ei se ota jos ei annakaan, kepillä jäätä jne. On se vaan uskomatonta, että tuollaista joutuu tekemään autoon, jota ei ole oikein kunnolla edes sisäänajettu  ???

Karvis

Voihan ja kannattaakin kokeilla josko saisi maahantuojan maksamaan ainakin osan kustannuksista, mutta kuitenkin 5v vanha auto niin saattaa olla melko nihkeää :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: PTG - 01.04.12 - klo:19:26
Vm. 2007 isohkosta VAG:stä kilometreillä +63 tkm etupään jarrusatulat jumissa ja takana vuotavat eli kaikki vaihtoon... :o

Mitäs raati sanoo eli normaalia kulumista ja ilman kyyneliä kaatopaikalle vaiko osastoa virhevastuuseen kuuluvaa settiä? Osat siis tässä vaiheessa vasta tilauksessa, kun eihän niitä tietysti hyllyssä ollut - no miksi pitäisikään :P
Jumissa olevat jarrut kertoo minulle huonosta huollosta ja käytön puutteesta.Jos huollot on tehty merkkiliikkeessä kannattaa kokeilla virhevastuuta,jos tehty muualla niin on ajan hukkaa.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.04.12 - klo:21:30
Voihan ja kannattaakin kokeilla josko saisi maahantuojan maksamaan ainakin osan kustannuksista, mutta kuitenkin 5v vanha auto niin saattaa olla melko nihkeää :-\

Jep nihkeetähän tuo varmaan yleisesti on.

Väliin osuneeseen Zaasan kommenttiin totean, että auton aikanaan myyneessä merkkiliikkeessä on huollot tehty ja niistä viimeisin kohdassa 58 tkm.

Tiskillä todettiin tuolloin, että takalaikoissa on sisäpuolella ruostetta, mutta paloissa kuitenkin riittävästi pintaa. Nyt siis kaikki palat ja laikat sekä jarrusatulat vaihtokunnossa A) jumissa olevina tai B) vuotavina. Itse purnaan siis varsinaisesti vain jarrusatuloiden (ja niiden mäntien) kusahduksesta. Auto kuitenkin ollut "ulkoruokinnassa" vain vajaat neljä ja puoli vuotta ja niistäkin ekat puolitoista pääosin halliautona...

Kiitoksia joka tapauksessa tähänastisista kommenteista, vaikka eivät niin positiivisia olekaan :(

Sääli kuitenkin, ettei (edes) Touareg kestä Suomen vaativia olosuhteita (tai ettei ainakaan siltä sitä kannata odottaa :'(), vaikka tuota kuulemma maastossakin saattaisi käyttää ja uittosyvyys on vakiona 50 cm eli saattavat jarrut ihan normioloissakin kastua... >:(


jf

Tsekkaa huoltokirjasta onko tuohon vaihdettu nuo jarrunesteet kahden vuoden välein, tuntuu jostain syystä jäävän tekemättä Vag:n huolloissa, vaikka nekin pitäisi hoitaa. Itselle ei koskaan moista ehdotettu. Muilla merkeillä näistä kyllä pidetään huolta. Tuohon voisi vedota, että huollon laiminlyönti (jos se nyt siinä huolto-ohjelmassa lukee). Tietty voihan VW olla niin hyvä auto, että ei siihen tarvitse edes noitakaan vaihtaa, kuten ei tomaattiinkaan öljyjä...  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

SKU

Tuota jarrunesteiden vaihtoa olen myös ihmetellyt aiemmissa autoissa. Käyttämissäni marmoriliikkeissä ei ole muistaakseni kuin kerran automaattisesti kysytty jarrunesteiden vaihdosta. Ensimmäisen kerran taas oletin tuon kuuluvan ohjelmaan ja oli sitten autoa hakiessani ylläri että sitä ei oltu tehty, kun ei oltu sovittu. Ei aina voi ymmärtää businesslogiikkaa, mutta omassa duunissani vastaavassa tapauksessa oltaisi kyllä tehty kaupat tästä ja vielä jostain muustakin. Olen ymmärtänyt, että rahat (ja tyytyväiset asiakkaat) tulisi hyvin tehdystä työstä ja ennalta ehkäisevästä huollosta, mutta taitaa oikeasti enemmän rahaa tulla täydellisestä katastrofeista. No ei silti, minusta huollon toiminta on parantunut vuosien mittaan, mutta vielä on parannettavaa.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Filixon

Autoni oli keväällä 2011 vähää vaille kolmevuotiaana merkkihuollossa viikkokausia sitkeän moottorihäiriön vuoksi. Lopulta viaksi paljastui huonosti eristetty johtosarja moottoritilassa. Korjaus tehtiin virhevastuun perusteella veloituksetta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=5472.msg128094#msg128094

Viime syksynä autoon vaihdettiin veloituksetta lämpöeristetty turbon tuloöljyputki entisen suojaamattoman putken tilalle. Autolla oli tuolloin ikää n. 3 vuotta ja 5 kuukautta. Vaihto tehtiin pyynnöstäni, jotta jakoketjun mahdollinen venyminen voitaisiin ehkäistä ennalta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg177090#msg177090
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Geoman

Hieman aiheesta poiketen - onko eroa valmistusvikaherkkyydessä auton valmistusmaan tai tehtaan suhteen? Jos on tiedossa autonne valmistuspaikka, niin mainitkaa se, sehän selviää valmistusnumerosta.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.04.12 - klo:08:25
Hieman aiheesta poiketen - onko eroa valmistusvikaherkkyydessä auton valmistusmaan tai tehtaan suhteen? Jos on tiedossa autonne valmistuspaikka, niin mainitkaa se, sehän selviää valmistusnumerosta.
Kokoonpanotehtaitahan lähes kaikki ovat ja komponebtit, kuten moottorit ja vaihteistot tulevat ihan eri paikoista. Tämä ei valmistenumerosta selviä, vain lopullinen kasauspaikka. Uskoisin, että eri kokoonpanotehtaiden välillä on eroja pääosin viimeistelyn laadussa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

PTG

Lainaus käyttäjältä: jf - 01.04.12 - klo:22:38
Tsekkaa huoltokirjasta onko tuohon vaihdettu nuo jarrunesteet kahden vuoden välein, tuntuu jostain syystä jäävän tekemättä Vag:n huolloissa, vaikka nekin pitäisi hoitaa. Itselle ei koskaan moista ehdotettu. Muilla merkeillä näistä kyllä pidetään huolta. Tuohon voisi vedota, että huollon laiminlyönti (jos se nyt siinä huolto-ohjelmassa lukee). Tietty voihan VW olla niin hyvä auto, että ei siihen tarvitse edes noitakaan vaihtaa, kuten ei tomaattiinkaan öljyjä...  ::)

Jep pitääpi tsekata, mutta eipä nyt pysty, kun auto pajalla ja huoltokirja siellä... Kuvittelin siis menneeni uusimaan paloja ja ehkä pahimmassa tapauksessa jomman kumman pään laikkoja, mutta en jarruja kokonaisuudessaan... Katsotaan siis, onko vika vaiko ominaisuus ja/tai mitä käyttäjä onkaan tällä kertaa tehnyt väärin...  ;)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.09.10 - klo:13:45
Tässä yksi tapaus. Audi A4 1.8TQ & lähes 5 vuotta ensirekisteröinnistä ja 65tkm. Sytyspuola meni rikki (tyyppivika). Kaikki puolat vahdettiin huollossa parannettuun malliin takuutyönä. Erinomaista toimintaa.

Mulla oli tilanne aika lailla sama viime keväänä, n. 5 v. vanha ja vajaat 60 tkm ajetun audini yksi puolista petti, vaihtoivat samantein kaikki kättä päälle-kuluilla.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

K70

^Niinno, noista puolista on korjaamokampanja 28E9, joten ne vaihdetaan vaikka vanhat olisi (vielä) ehjät.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 02.04.12 - klo:12:04
Mulla oli tilanne aika lailla sama viime keväänä, n. 5 v. vanha ja vajaat 60 tkm ajetun audini yksi puolista petti, vaihtoivat samantein kaikki kättä päälle-kuluilla.  8)

Jep mutta ilman kamppanjaa tulos olisi todennäköisesti ollut toinen. Sellaisenaan ei siis oikeastaan edes KSL:n tarkoittama virhevastuutilanne, kun virhettä ei vielä ollut edes ilmennyt muiden puolien osalta ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: PTG - 02.04.12 - klo:13:05
Jep mutta ilman kamppanjaa tulos olisi todennäköisesti ollut toinen. Sellaisenaan ei siis oikeastaan edes KSL:n tarkoittama virhevastuutilanne, kun virhettä ei vielä ollut edes ilmennyt muiden puolien osalta ;)

Edellisestä Ocusta meni puola 4,5v vanhana/90tkm ajettuna ja kun kamppiksia ei ollut voimassa niin maahantuoja maksoi puolan ja itse maksoin työt, olin ihan tyytyväinen tuohon kustannusjakoon. Ehjille ei tehty mitään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

rob-s

LainaaEdellisestä Ocusta meni puola 4,5v vanhana/90tkm ajettuna ja kun kamppiksia ei ollut voimassa niin maahantuoja maksoi puolan ja itse maksoin työt, olin ihan tyytyväinen tuohon kustannusjakoon. Ehjille ei tehty mitään.

Useimmat ei varmaan edes osaa pyytää/vaatia kun takuuaika ummessa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Filixon

Tämän aiheen vähäisestä keskusteluaktiivisuudesta voisi päätellä, että areenalaiset eivät ole paljonkaan hyödyntäneet VAG:n virhevastuuta. Mutta onko asia todella niin? Virhevastuuseen liittyviä tapauksia on ilmeisesti enemmän käsitelty spesifisemmillä aihealueilla kuten tekniikan puolella.

Mutta asialle olisi eduksi, jos kokemuksia jaettaisiin myös täällä vaikkapa viittaamalla aikaisempiin puheenvuoroihin linkkien avulla.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Jonde

VAG kohdalla ongelma ei ole tehtaan kanta vaan maahantuojan suhtautuminen vikoihin.
Keskolla on oletuksena aina että asiakkaan vika, asiakas maksaa linja.
Kaikkia korjauskampanjoitakaan eivät halua tunnustaa olevaksi, sama koskee myös koritakuuta, koittavat vetkutella asiaa niin pitkään että asiakas kyllästyy. Liian monesti homma toimii vasta kun, viranomainen lähtee asiakkaan kanssa taistelemaan.

Urlaub

Passaiskohan kertoa omakohtaiset kokemukset muista kuin VAG:n virhevastuusta?  ???

Tapaus Land Rover (8 v / 210 tkm)

Vein Defenderin vesipumpun vaihtoon paikalliselle Lantikka-dealerille. Noheva huoltoneuvoja kirjasi auton ja omistajan tiedot koneelle, kun en aikaisemmin ollut asioinut koko liikkeessä ja autokin oli vasta tuotu Sveitsistä Suomeen.

Myyjä naputteli konetta ja totesi, että autoon ei ilmeisestikään ole tehty jo pitkään takaisinkutsuna ollutta vauhtipyörän pulttien vaihtamista. Olin hieman hoo moilasena, että autohan on jo 8 vuotta vanha ja mailejakin oli mittarissa ihan jonkun verran. Huoltoneuvoja vaan sanoi, että he ovat tehtaan edustaja ja homma hoidetaan virhevastuuna kuntoon olipa auton ikä mikä tahansa. Hommaan varattiin aikaa 2 työpäivää, kun edellytti koko voimalinjan nostamista pois. Sain vielä sijaisautonkin käyttöön. Asiallista toimintaa kaikin puolin.


Tapaus Toyota (7 v / 149 tkm)

II-sukupolven Priuksessa on valmistenumeron johonkin 37 tuhatta ja rapiat numeroon asti ollut jotain vikaa akulta sähkömoottoreille kulkevassa johdotuksessa. Tiesin asiasta jenkkifoorumilta saamieni tietojen mukaan ja meninkin kysymään asiaa paikalliselta punaiselta. Pienen tuumailun jälkeen huoltoneuvoja tulosti samat dokumentit, jotka olin jo saanut jenkkifoorumiltakin ja autolle varattiin aika huoltoon. Johtosarja vaihdettiin virhevastuun piikkiin. Sijaisautoa en kysellyt, kun homma meni tunnissa.


Omakohtaiset kokemukset virhevastuusta ovat siten varsin positiiviset. Ei mitään vääntöä tai tappelua kustannuksista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy