Mitä tuulilasinpesunestettä käytät ja miksi?

Aloittaja Fogfighter, 15.09.10 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

Mese08

Itselle lasinpesuneste on TODELLA tärkeä asia,tulee sitä käytettyä todella paljon tuulilasia ja pyyhkimiä säästääkseni ja lisäksi haluan että lasi tulee puhtaaksi eikä harmaaksi. Tutut kyydissä aina ihmettelevät kun ruiskutan ainetta niin usein ja paljon kerralla,sanon vaan että haluan nähdä kunnolla.

Lasolia kokeilin joskus 2000 luvun alussa ja tulin silloin siihen tulokseen että se se vasta kalvon jättää,sama oli työkaverinkin mielipide(ollaan myyntiedustajia ja ajetaan n.60tkm vuodessa).
Silloin käytin jokun aikaa metanolilitkuja jotka kyllä pesee tosi hyvin,mutta kun kuulin sen vaarallisuudesta ja huomasin itsekkin että päähän tuosta kipeytyy,niin siirryin takasin etanoliin.
Lasolia ei tullut silloinkaan kokeiltua kun oli niin huonot kokemukset.  Kokeilujen jälkeen "löysin" shellin aineen joka oli ihan saatanan kallista mutta pesi hyvin eikä jättänyt kalvoa ja hajukaan ei ollut kovin paha maltillisella pakkaskestolla. Vieläkun lisäsin siihen talvellakin lorauksen itikkalasolia niin tuntui että pesevyys parani.
Tällä menin melkein 10 vuotta kunnes tajusin vuoden W211 mersulla ajettuani ettei siinä tule mitään pesuneste hajuja sisälle,asiaa tutkittuani huomasin että siinä otetaan sisälle tuleva ilma konepellissä olevan reijän kautta joten tuulilasinpesuneste ei sisään tule. Ajattelin että voisi kokeilla muita aineita. Muutama kokeilu ja päädyin Bilteman aineeseen. 10 litran pönikkä maksaa jonkun 17-19 euroo ja siitä tulee 20 litraa -30 seosta,itse olen päätynyt käyttämään n. -10 - -15 seosta,en kovin tarkasti mittaile. Ja tähänkin itikkalasolia mukaan,pari purkkia kaadan tohon 10 litran pönikkään. Bilteman aine mun kokeilujen jälkeen pesee hyvin eikä jätä kalvoa.

Nykyinen w212 on taas näitä hajut sisälle autoja ja se se sitten ottaa päähän kun olivat tuon ongelman jo edellisessä korimallissa niin hienosti hoitaneet. Olenkin hieman katsellut pellinalle sillä silmällä että voisikohan kokeilla sisäilman ottoa muualta kuin alkuperäistä reittiä.

Tätä lueskellessa tuli kyllä mieleen että pitää ottaa Lasolit kokeiluun,voihan olla että vanha mielipide muuttuu. Ja jos LadyLasol on vielä miellyttävän tuoksuista niin sehän tuo taas ihan uusia piirteitä ajeluun.
E 220cdiA 4-matic 10.7.2017-
C 320cdiAT 4-matic Avantgarde 2008 11.7.2017
Exät:
E 220cdiA PB Elegance FL 2013 (2013-2017)
Octavia 2.0FSIA Elegance 2005 (2012-2017)
E 200cdiA Classic 2008(09-13)
Avensis 1.8VVT-i 2001(08-12)
Touran 1.9TDI 2006(06-08)
Touran 1.9TDI 2004(04-06)
406 ST HDI 2003(03-04)
307 XT HDI 2002(02-03)
406 SL1.9td 1996(00-02)
Astra 1.8gls 1992(00)
MB 200D 1978(94-97)

Wekotin

#151
Kyllä tuon lasipesunestehöyryjen vaikutus pitäisi olla poliisilla tiedossa. Juuri yks päivä tästähän oli jälleen iltalehdessä vai oliko paikallisessa lehdessä. Poliisin tiedottaja vain penäsi maalaisjärjen käyttöä ratsioihin. Sama efekti kuulemma jos vetää Fazerin DaCapon ennen pilliin puhaltamista.


E: No oli siitä vähän kauemmin kuin pari päivää..

http://m.iltalehti.fi/autot/2013111217714563_au.shtml

JiiJii71

Käytän Shellin valmispussukoita. Miksi - saan  ne kätevästi auton tankkauksen yhteydessä Shellin kortilla....
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

makkis

LainaaSama efekti kuulemma jos vetää Fazerin DaCapon ennen pilliin puhaltamista.

Uusi tieto minulle. Lempisuklaani. Nassutan usein heräteoston jälkeen tien päällä nimenomaan DaCapoa, samoin nytkin ostin pari laatikollaissa DaCapo konvehteja, koska ne riittää (muu perhe ei tykkää) ja tänäänkin olen nassuttanut noita puoli laatikkoa. Ei siis ajella enää...

Vaarivanhus

Pari kymmenen litran astiaa ostin viikolla Motonetista Motox-merkkistä, etanolipohjaista ainetta. Raakana pakkaskesto -40 astetta, hinta oli 13,95 euroa/astia. Taidanpa kaataa säiliöön sellaisenaan, laimentamattomana.

Miksikö käytän? No, alkuunsa kokeeksi. Lasolia oli edellinen satsi ja sen sekaan panin puolet vettä , mutta kalliimpaa on laimennettunakin kuin Motox raakana. Voisihan tuota Motoxia laimentaakin, ei täälläpäin tuollaisia -40 asteen pakkasia ole näkynyt... 

Lasolin pesutuloksessa ei moitteen sijaa. Motoxin pesutuloksen näkee sitten talven aikana.
Joutilas 76v

V-O

Nesteoilin Voltera Ready:ä ja sikakylmällä saatan kaataa litran Strongia sekaan silloin tällöin....

makkis

Tässä kohden on pakko todeta myös että itselleni aineen hinta on se ja sama. Jos autoon on luovutushuollossa laitettu pisipoika täyteen, tarvitsen ostaa yhden kolmen litran tonkan jos auto on minulla 3 vuotta / 90000 tkm.

Vaimon kyllä lotraa tuota ja olen joutunut ostamaan tosiasiassa pari tonikkaa kolmessa vuodessa. Minä en vaan tajua miten se saa lasin aina paskaiseksi, en minä saa muuten kun joskus aina joku vastaantulija nakkaa ravat silmille. Muuten tuo pysyy puhtaana.

V-O

Lainaus käyttäjältä: makkis - 15.12.13 - klo:16:02
Jos autoon on luovutushuollossa laitettu pisipoika täyteen, tarvitsen ostaa yhden kolmen litran tonkan jos auto on minulla 3 vuotta / 90000 tkm.
Joo, minäkään en osta tuota litkua koskaan itse, minäkin pöllin sen aina firman varastosta.

vorkki

Lasolilla mennään ja tähän aikaan vuodesta joka viikko saa sitäkin tankata, makkis ei taida ajella samoilla teillä kuin muut autoilijat... ;) Kyllä tänäänkin kehäteillä sai lasia pestä yhtenään.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.


Tuomari


makkis

 
Lainaamakkis ei taida ajella samoilla teillä kuin muut autoilijat...

Juuri näin. Tuo tonkka ja luovutushuollossa laitettu säiliöllinen kuluunkin juuri niihin pariin pakolliseen pk-seudun reissuun jolloin joudun ajamaan samoja teitä kanssanne eikä turvavälin pitäminenkään ole aina mahdollista. Noita reissuja sattuu enää (kiitos Lyncin) kerran vuodessa eli ei kaadu maailma pesunestekuluihin.

Vaimo taas ei osaa pitää turvaväliä mikä selittää loput.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 15.12.13 - klo:16:14
Taitaa olla avatarikin purkin kyljestä napattu  ::)

Totta kai. Pienistä säästöistä ne isot fyrkat syntyy...... :D

Kasis

Normaalisti jotain sitruunalle tuoksuvaa(vaihtelevalla vesi-alkoholi suhteella), taas kovilla pakkasilla jotain styrkkaa sinistä litkua.
Scirocco & VI Golf Variant

axe

LIDL kamaa: tehopainosuhde aika hyvä 7,5eur/5litraa, kestää -60 joten lantrattuna pitkään liemeen tuonne noin -15-- -20 tulee aika riittoisaa.

Ktk

Nesteen raakaa kamaa 200 litran tynnyrissä taas. Edellinen pönttö kesti vuoden. Voi lantrata niin että tuosta tynnyristä saa varmaan kuution valmista seosta, se riittääkin taas vuodeksi.

Kuka hullu ostaa noita valmiita litkuja jostain huoltoasemalta. Joku pirun kolmen litran pussi maksaa aivan helvetisti, eihän sillä saa edes pissapojansäiliötä täyteen.

V-O

Lainaus käyttäjältä: makkis - 15.12.13 - klo:16:15
(kiitos Lyncin)
Sorry pieni off-topic, mutta ei teillä virmassa kännyköitä tai jopa lankapuhelinta ennen Lynciä ollu...? Niittenkin avulla olis melkein samat hoitanu...

exari

10l raakaa kamaa ostan tonkan jotain metanoolitonta. se riittää lantrailemalla just talveksi tässä kehä 3/tuusulan tietä lähinnä ajaessa...

tet

Lainaus käyttäjältä: Mese08 - 15.12.13 - klo:14:32
Itselle lasinpesuneste on TODELLA tärkeä asia,tulee sitä käytettyä todella paljon tuulilasia ja pyyhkimiä säästääkseni ja lisäksi haluan että lasi tulee puhtaaksi eikä harmaaksi. Tutut kyydissä aina ihmettelevät kun ruiskutan ainetta niin usein ja paljon kerralla,sanon vaan että haluan nähdä kunnolla.

Sama homma, nestettä kuluu mutta antaa kulua vaan. Ihan pahaa tekee istua sellaisen kuskin kyydissä, joka pesee tuulilasia vasta sitten kun ei ole enää muutamaan kilometriin nähnyt ulos. Ja sittenkin pistetään kriiih-kraah-kriih-kraah eli kuivana. :o

Lainaus käyttäjältä: makkis - 15.12.13 - klo:16:15
Tuo tonkka ja luovutushuollossa laitettu säiliöllinen kuluunkin juuri niihin pariin pakolliseen pk-seudun reissuun jolloin joudun ajamaan samoja teitä kanssanne eikä turvavälin pitäminenkään ole aina mahdollista.

Kyllä sitä nestettä kuluu täällä 100 km kehä-III:n ulkopuolellakin, eikä turvavälin pitäminen auta asiaan. Syksyn kurakeleillä vastaantulevat rekat (joita täällä ainakin riittää) nostavat paskaveden ylös tiestä ja väistämättä sitä päätyy myös meikäläisen tuulilasille. Eikä sellaisella kelillä normaali turvaväli muutenkaan riitä; ei se paskavesisumu 2-3 sekunnissa laskeudu alas.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JiiJii71

[quote author=Mrk link=topic=2766.msg426940#msg426940

Kuka hullu ostaa noita valmiita litkuja jostain huoltoasemalta. Joku pirun kolmen litran pussi maksaa aivan helvetisti, eihän sillä saa edes pissapojansäiliötä täyteen.
[/quote]

Vapaalla autoedulla ajelevat...?   ;)
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

manni

Ostan omaani autooni sitä pesuainetta, jota on esim. Tarjoustalossa halvalla tarjolla.

Nyt mukaani tarttui etanolipohjaista Jääkarhu-lasinpesunesteainetta, 2,99 â,¬ oli viiden litran pänikkä. -20 astetta kestää laimentamattomana, laitan tuohon vettä hiukan joukkoon.
Uusikaupunki

makkis

LainaaSorry pieni off-topic, mutta ei teillä virmassa kännyköitä tai jopa lankapuhelinta ennen Lynciä ollu...? Niittenkin avulla olis melkein samat hoitanu...

Kyllä, esimerkiksi mulle olisi riittänyt kun olisi materiaali mailissa mitä opiskella jos tarvetta on. Mutta, isoin juttuhan se on tuon materiaalin esittäminen netin yli.

tet

Lainaus käyttäjältä: manni - 15.12.13 - klo:19:52
Nyt mukaani tarttui etanolipohjaista Jääkarhu-lasinpesunesteainetta, 2,99 â,¬ oli viiden litran pänikkä. -20 astetta kestää laimentamattomana, laitan tuohon vettä hiukan joukkoon.

Ja haju on hirmuinen! :( Kokeilin viime talvena tuota Jääkarhua, mutta yksi pönttö riitti ja palasin takaisin perus-Lasoliin. Vaikka Lasolin hajusta voi olla montaa mieltä, on se aika mieto ja miellyttävä tuohon Jääkarhuun verrattuna.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Paha71

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.12.13 - klo:11:31
LainaaNyt mukaani tarttui etanolipohjaista Jääkarhu-lasinpesunesteainetta, 2,99 â,¬ oli viiden litran pänikkä. -20 astetta kestää laimentamattomana, laitan tuohon vettä hiukan joukkoon.

Ja haju on hirmuinen! :( Kokeilin viime talvena tuota Jääkarhua, mutta yksi pönttö riitti ja palasin takaisin perus-Lasoliin. Vaikka Lasolin hajusta voi olla montaa mieltä, on se aika mieto ja miellyttävä tuohon Jääkarhuun verrattuna.

Jännä juttu, miten aistimukset ja tuntemukset vaihtelevat per henkilö.  :)  Itselläni on tällä hetkellä pippanan säiliössä tuota Jääkarhua ihan raakana - mielestäni "tuoksu" on jopa miellyttävä vrt. puhtaaseen etanolin tai isopropanolin "viinan" katkuun.  :o Miinuksena pidän kyllä sitä, että ko. litkun jättämät valumajäljet jämähtävät tuulilasiin; eivät lähteneet ainakaan koneellisessa harjapesussa...

Seuraavaksi säiliöön päätyy HongKongin etanolipohjaista "Dragon -20°C" -lasinpesunestettä; tuli hankittua, kun oli muutakin asiaa ko. puljuun.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Markku

Tuli tehtyä testi kahden aineen välillä. Säiliössä oli ennen Lasolia,laimennettu noin 1:1. Hyvä aine, puhdasta tulee eikä minusta juuri haisekaan.
Söiliön tyhjennyttyä laitoin sinne Bilteman ainetta. Sitä, jota saa kolme kanisteria 8,95 â,¬. Puhdasta tuli, mutta ainetta pitää laittaa enemmän lasille saman puhdistuksen saamiseksi. Hajuon myös selvästi voimakkaampi.  Ajetaan tuo pois ja jatketaan sitten Lasolilla.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

SNG

Lady lasol haisee miellyttävämmältä kuin tavallinen. Kokeilkaa, jos ette usko.

Tämä siis raavaana heteromiehenä itseäni toistaen.

qwe

#176
Etanooli pohjaisia tulee käytettyä. Ilman mitään sitruunoita yms.  hajusteita.
Volkkareissa tulee litkut herkästi sisään ilmanvaihdon kautta, siksi ei metanoolimyrkkyä ja hajuja.
Olisi tuotekehittelyn paikka VW lla että pesuliemet ei joutuisi raitisilmaaukkoihin.

80-luvun etuveto Eskossa oli tiivis ilmanottokaukalo ja ilma-aukko konepellissä. Ei tullut hajut autoon.  Tai nenä ei ollut niin herkkä nuorempana.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Vankka

Joku jokus kertoi vinkkinä hajuun laittaa pikkuannos fairiä pesunesteen sekaan. Tuli testattua ja minusta se toimi.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Huikko

2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

Peräkylän Pertti

Itse käytän sitä, mitä sattuu kaupasta edullisesti löytämään. Vähän aika sitten oli Tokmannilla tarjouksessa, ja ostin, en nyt muista, minkä merkkistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy