Vanha malli myytiin uutena

Aloittaja Winston_D, 07.07.15 - klo:08:02

« edellinen - seuraava »

Winston_D

Ostin noin viikko sitten uuden Octavian itselleni. Eilen sain rekisteriotteen ja ihmettelin,kun siinä lukee tehon kohdalla 77kw. Kuitenkin kaupankäynnin aikaan voimassa oleva hinnasto, esitteet ja konfiguraattori puhuivat 81kw versiosta.

Kauppaa on käyty koko ajan uudesta autosta ja tarjouksessa lukee myös uusi octavia. Tehoja siinä ei mainita. Enkä ole niistä itsekään puhunut, kun oletan, että kauppaa käydään esitteiden mukaisesta tuotteesta jos muuta ei mainita. Ilmeisesti tuo ero johtuu mallivuoden vaihtumisesta ja siinä tapahtuvasta moottoripäivityksestä.

Kyseiseen autoon päädyin koska oli automyyjän mukaan satamassa valmiina ja saatavissa parissa viikossa. Ei maininnut mitään silloin,että olisi vanhempaa mallivuotta.

Laitoin myyjäliikkeeseen sähköpostia,kun varsinainen myyjä on lomalla. Onko kokemuksia mitä järkevää ratkaisua tämmöisen asiaan voi saada. Käytännössähän tuote ei nyt vastaa sitä mitä minulle on myyty.

Arcca

Onpahan ilkeä tilanne, ei voi muuta sanoa.
Tyypillinen esimerkki mitä voi tapahtua kun ostaa "heti toimitukseen" auton.
Itsekin ostin 2015 Passatin noin, mutta olin kyllä tietoinen ettei ole 2016 malleja. Varmistin vain ettei sentään tule 2014 VINillä tai vanhalla korilla. Ei kyllä tullut mieleenkään varmistaa konetehoja  ??? (minulla ei siis kyllä ole tätä ongelmaa, onneksi).

Nettiauto pullollaan ajamattomia 77kW Octavioita. Kyllähän nuo uusi autoiksi on luettava, 2015 malleja, ei se ole vanha malli. Myyjän olisi kyllä pitänyt silti ehdottomasti mainita tuosta koneteho asiasta. Mahdollisuutesi perustavat käsittääkseni juuri tähän, koska on merkittävä seikka kaupassa.

Täytyy vain toivoa että pääsette sopu ratkaisuun.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Taky

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 07.07.15 - klo:08:02
Kauppaa on käyty koko ajan uudesta autosta ja tarjouksessa lukee myös uusi octavia.

Toki harmillista on että noin on käynyt, mutta uuden autonhan olet saanut.

Onko molemmissa autoissa CO arvo sama?
Sehän ainakin näkyy kauppakirjassa - vai muistanko väärin? - kun verot määräytyy sen mukaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Sokota09

Päivtetyissä moottorimalleissa pitäisi olla CO:t pienemmät. Ja toisekseen, eihän tuo varustetasokaan ole sama kuin My2016 autoissa, eli ei siis vastaa hinnaston tuotetta. Vai mitä kauppakirjassa lukee, onko kyseessä Style vai Elegance malli?

Antti

Jos sopparissa ei asiasta mainita on seuraava tietolähde annetut esitteet. Niihin varmaan pitää vedota jos kauppaa haluaa purkaa/hyvittää vaikka tuskin niihin on viittausta sopparissa.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Taky

Lainaus käyttäjältä: Antti - 07.07.15 - klo:08:46
Jos sopparissa ei asiasta mainita on seuraava tietolähde annetut esitteet. Niihin varmaan pitää vedota jos kauppaa haluaa purkaa/hyvittää vaikka tuskin niihin on viittausta sopparissa.

"Oikeuden muutoksiin pidetää...." tms silläkin lukee.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Winston_D

Kyseessä on siis Octavia 1.2 tsi dsg Edition. Katsoin tilaussopimuksen jossa lukee pelkästään 1.2 tsi dsg Edition. Ei mainita tehoja. Tarjouksessa oli mainittu päästöt 115g.

Tuon Edition varustelun takia oletin kyseessä olevan ihan uuden mallivuoden auto,mutta ilmeisesti näitäkin on vanhoilla koneilla liikkeellä.

Eikö tämä ole niin oleellinen muutos esitteen ja myytävän tuotteen välillä,että automyyjän tämä pitäisi mainita. Hänenhän on pitänyt tietää mitä on minulle myymässä.

Sain autoliikkeeltä äsken vanhan hinnaston mistä selviää, että hinnoissa on vielä eroa noin 500e. Eli minulle on myyty uuden kalliimmalla hinnalla vanha auto ja otettu tuo erotus omaan taskuun. Voisikohan olla,näin.

765turbo

Tingi tuo erotus alennuksena, koska et saanut tuota 81kw koneella olevaa. Tilausopimuksen mukaan nuo päästöt ovat sen 77kw: lla olevan moottorin, joten sinun toisaalta olisi pitänyt tajuta, mikä kone tulee autoon, jos ihan ilkeäksi ruvetaan. No myyjäkin ehkä ollut huolimaton tai tahallaan käyttänyt tilaisuutta hyväkseen, kuka sen tietää.
Saitko käteisalennusta, vai menikö vaihdokki liikkeeseen???

pomo

Hankala tilanne, kun ei ole ollut liikkeessä kuulemassa keskusteluja. Jos liike on fiksu, sopimukseen varmasti päästään. Itse vetoaisin juuri tuohon moottorissa tapahtuneisiin muutoksiin ja lukisin tilauksen/tarjouksen tarkkaan...

kt

Tilaussopimuksessa on yleensä myös "valmistenumero", jossa on joku numero-kirjainsarja. Se määrittelee mielestäni kaupan kohteena olevan yksilön myöskin. Myöhemmin auton saavuttua numerosarja on muuttunut, mutta ainakin joissain hintalistoissa on selvästi ollut merkittynä tämä "auton hintariviä koskeva valmistenumero".

Toisaalta ostajan pitää tietenkin olla sen verran hereillä, että jos muut saavat vuoden MY16 mallin 3 kk odotuksen jälkeen ja itse saa sen heti, niin silloin pitää tietenkin miettiä miksi näin on. Päästöarvo tietenkin myös määrittelee autoa tarkkaan, joten siihen voinee vedota. Ja firman maksama (kauppakirjassa ilmoittama) autovero myös todistaa sen, mitä firma on ostajalle myynyt.

Itse sain auton (Fabia) noin 3 viikkoa sitten ja odotin sitä 3 kk tilauspäätöksestä. Luovutuksessa sitten kysyin, että minkä vuoden mallia tämä nyt on. Myyjä totesi, ettei sillä tässä yhteydessä ole merkitystä, koska Fabia Kombin valmistus alkoi vasta 3 kk sitten. No käytännössä sillä on voinut olla merkitystä jossain osaryhmissä siten, että viikko tai kaksi myöhemmin tehdyt auton ovat "toisenlaisia" kuin omani. No tietenkään koskaan ei voisi ostaa uutta autoa, jos aina vaatisi seuraavan vuoden mallia itselleen. Ja samalaisia romukasojahan ne muutaman vuoden päästä kaikki autot ovat. 8)

Kannattaa huomata, että tarjous ja tilaussopimus ovat eri asioita!

Tuo Edition-mallihan taisi olla erikoismalli, jolla viimeisiä MY15 autoja myytiin. Niissä saattaa varustelu olla jopa parempi kuin MY16 autoissa, joten se seikka kannattaa myös tarkistaa. Voihan sitä olla saanut enemmän kuin alunperin luuli, vaikka hinta olikin sama.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Winston_D

Eli olen pyytänyt tarjousta uudesta tilattavasta Edition Octaviasta. Silloin myyjä kertoi, että valmistumisessa menee noin 2-3kk. Tästä sain siis tarjouksen. Uudesta tilattavasta autosta. Seuraavana päivänä olin uudelleen yhteydessä jolloin hän mainitsi,että satamassa olisi valmiina pari kappaletta.

Ei kertonut, että ovat vanhaa mallia, eri tehoilla ja eri hinnalla. Samalla tarjouksella tehtiin kaupat. Eli joku kämmi tuossa kävi. Toivottavasti huolimattomuutta eikä tahallisuutta.

Ei minusta mene ostajan ymmärtämisen piikkiin se, että milloin autojen mallivuodet vaihtuvat. Mistä sen edes saa selville ellei lue alan foorumeita. Menee minun mielestä myyjän ammattiosaamisen puolelle kertoa näistä.
Autoliike on nyt toistaiseksi sitä mieltä, että normaalisti meni. Ei mitään korjattavaa asiassa. Pitää seuraavaksi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Edit. Ei noissa mallivuosien autojen hinnoissa olekaan eroa. Meni ulkomuistin piikkiin.

kt

Ota nyt uudelleen esiin faktat eli katso tilaussopimuksesta, mitä olet tilannut. Jos näyttää, että olet ostanut auton matalilla päästöillä, niin sitten virhe on tapahtunut eli olette puhuneet kaupoissa toistenne ohi.

Kyllä autokauppaa tehdessä pitää yhtä tarkkaan kysyä ja itse selvittää asiaa kuin appelsiineja prismasta valittaessa. Että omaan piikkiinkin voit osan mokastasi ottaa suosiolla.

PS. tarjouksia on minullakin ollut aina 2...3 kpl koskien samaa ostoskelun alla olevaa autoa. Vasta tilaussopimus määrittää oston, se on ratkaiseva paperi!

Winston_D

Tilaussopimuksessa lukee Skoda Octavia 1.2 TSI Edition DSG autom. Päästöt 115g. Ei mitään muuta. Miten tuosta voi päätellä, että tulet saamaan jotain muuta kuin malliston mukaisen auton. Varsinkin kun olen koko ajan puhunut uuden auton tilaamisesta ja lopussa tarjotaan samanlaista autoa satamasta. Ei mainita mitään muutoksista tai vanhasta mallista.

Mallistossa sen 81kw mallien päästöt mainitaan 113-116(112-114). Olisiko se siitä pitänyt tajuta? Silloinhan hän on tehnyt alkuperäisen tilaussopimuksen tilattavasta autosta väärillä päästöillä. Eli vanhan mallin päästöillä.

Pakkohan sillä myyjällä on olla joku vastuu tuotteestaan. Jos se myy ensin yhtä jollain hinnalla ja lennosta vaihtaa toiseen vanhempaan malliin samalla hinnalla asiasta kertomatta niin ei voi mennä oikein.

765turbo

Itse pyytäisin jonkun lisävarusteen (tarvitsemasi tietty) lisäämään tilaukseen, jota "satama-autossa" ei ole, niin saat MY16 auton varmasti, mutta joudut odottamaan sen 2-3 kk. Myyjä kyllä saa johonkin tuon tilaamasi autosi menemään. Itse ajelen kanssa "satama-autolla", mutta liisari, joten ei ollu mitään extroja autossa. Tietty itselle ostaessa omalla rahalla, olisi kiva saada tuorein malli, niin minäkin vaatisin.

kt

VW ja Skoda ja taisi muutkin firmat myydä koko tämän kevään "Edition"-malleja. Edition-mallit Volkkarilla jonkun 40 merkkivuoden juhlamalleja ja Skodalla taisivat olla Skodatehtaan 110 vuoden juhlamalleja ja olivat siis kummankin firman MY15 viimeisiä tehtyjä uusia autoja, joita oli tuotu Suomeen isompi erä satamaan tiettyinä väreinä ja myytiin kampanjanomaisesti erikoisvarustein ja hinnoitteluin.

Itsekin sain VW;ltä useita Edition-mallien tarjouksia. Niissä taisi huhtikuussa olla vielä supertarjouksiakin. Ja yleensä niissä kaikissa oli siis vanhat Vag-ketjukoneet, jotka jäivät pois kaytöstä pikku hiljaa ja muuttuivat hihnakoneiksi. Uudet hihnakoneet alemmin päästöin ja suuremmin tehoin tulivat mallikohtaisesti kevään aikana myyntiin.

Tilaussopimuksen maininta on minun mielestäni juuri tarkoittamassa, että tilasit vuoden MY15 Editon-varustellun auton. Uusi ajamaton se auto on. 

Arcca

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.07.15 - klo:11:10
Ja yleensä niissä kaikissa oli siis vanhat Vag-ketjukoneet, jotka jäivät pois kaytöstä pikku hiljaa ja muuttuivat hihnakoneiksi. Uudet hihnakoneet alemmin päästöin ja suuremmin tehoin tulivat mallikohtaisesti kevään aikana myyntiin.

Tässä ko tapauksessa nyt ei sentään mistään ketjukoneesta ole kyse.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Winston_D

Sitä en vain ymmärrä, että miten myyjä on tehnyt tarjouksen my15 octaviasta, kun olen pyytänyt tarjousta uudesta octaviasta. Onko muka ollut 22.6. edes mahdollista saada tehtaalta my15 autoa?

Ja selvennyksenä, että olen autolla nyt viikon jo ajellut. En tiedä tuliko selvästi ilmi alussa.

765turbo

Tuli selvästi julki, kun vaan itse osaisi lukea :) Eli "housussa on" niinku sanonta menee....pyydä eka huolto veloituksetta, hyvityksenä.

Ostin noin viikko sitten uuden Octavian itselleni..........

kt

^Niin, tarjousta olet pyytänyt kyllä. Mutta tilaussopimuksessa tilaat Edition-mallin, joka on myös "uusi auto".

Minulla on 16.3.2015 ajalta kaksi  tarjous VW Golf sekä Fabia:

VW Golf Comfortline Edition 40 1,2 TSI 77 kW (105 Hv) BMT DSG-aut 4-ovinen ( 5G13DZW4B) on tarkka määritys
ja
Skodan fabia tarjous on ylimalkaisempi:

Skoda Fabia Combi 1,2 TSI  110 (Hv)  Ambition DSG Autom.  Mutta tämäkin määrittelee auton aivan tarkkaan.

Näissä on eroa moottoritehoissa, päästöissä ja jakohihnoissa.

Jos nuo kirjoittamasi tekstit on oikein, niin siinä vaiheessa kun sinä pyydät tarjousta "uudesta Edition-mallista", niin myyjän olisi pitänyt kai sanoa, että "Edition-mallit" on jo tehty eikä niitä enää saa tilattua "uutena".  Etää nyt tilataan muita malleja kuin "Edition"....

Särki

Tuo Edition-malli on siinä mielessä hankala tapaus, kun sitä on sekä MY15 että MY16 mallia saatavilla. Tässä(kin) on nyt vain käynyt niin että "nopeaan" toimitukseen saa uuden auton mutta mallivuosi sattuu olemaan 15. Itsekin ajelen kuukauden ikäisellä My15 Octavialla...

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.07.15 - klo:11:52
^Niin, tarjousta olet pyytänyt kyllä. Mutta tilaussopimuksessa tilaat Edition-mallin, joka on myös "uusi auto".

Minulla on 16.3.2015 ajalta kaksi  tarjous VW Golf sekä Fabia:

VW Golf Comfortline Edition 40 1,2 TSI 77 kW (105 Hv) BMT DSG-aut 4-ovinen ( 5G13DZW4B) on tarkka määritys
ja
Skodan fabia tarjous on ylimalkaisempi:

Skoda Fabia Combi 1,2 TSI  110 (Hv)  Ambition DSG Autom.  Mutta tämäkin määrittelee auton aivan tarkkaan.

Näissä on eroa moottoritehoissa, päästöissä ja jakohihnoissa.

Jos nuo kirjoittamasi tekstit on oikein, niin siinä vaiheessa kun sinä pyydät tarjousta "uudesta Edition-mallista", niin myyjän olisi pitänyt kai sanoa, että "Edition-mallit" on jo tehty eikä niitä enää saa tilattua "uutena".  Etää nyt tilataan muita malleja kuin "Edition"....

Näinhän sen olisi pitänyt sanoa. Tilaussopimuksessa lukee,että kaupan kohde on: uusi ajoneuvo toimitetaan myyjän tilaushetkellä esittämän markkinointiaineiston mukaisena,ellei muuta ole sovittu.

Eli eihän myyjä voi silloin myydä esitteiden ulkopuolelta vanhaa mallia ilman eri mainintaa.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.07.15 - klo:11:10
VW ja Skoda ja taisi muutkin firmat myydä koko tämän kevään "Edition"-malleja. Edition-mallit Volkkarilla jonkun 40 merkkivuoden juhlamalleja ja Skodalla taisivat olla Skodatehtaan 110 vuoden juhlamalleja ja olivat siis kummankin firman MY15 viimeisiä tehtyjä uusia autoja, joita oli tuotu Suomeen isompi erä satamaan tiettyinä väreinä ja myytiin kampanjanomaisesti erikoisvarustein ja hinnoitteluin.

VW:llä ehkä näin, mutta Skodalla ei. Huhtikuun 10 päivätyssä vm-2015 hinnastossa ei ole edition malleja ja 1.2TSI:t 77kW koneella, mutta toukokuun 4. päivänä päivätyssä vm-2016 hinnastossa on edition mallit ja 81kW teholla.

JHS

Mistähän tähän viestiketjuun on tullut näkemyksiä, että Edition-mallit olisivat jakoketjullisia?
Mielenkiintoista seurata, mihin viesteissä lopulta päädytäänkään...

kt

Onko sitten ostamasi auto tällainen:

http://www.veho.fi/myynti/kampanjat/uusi-120-vuotisjuhlamalli-koda-octavia-edition/

Vai joku muu?   Kuten tämä

http://www.aritaherttoniemi.fi/skoda/octavia/1-2_b_tsi_b_edition_b_dsg_b_autom/88987

Esittelymateriaaliahan on myös myyjän puheet satamassa olevista autoista.

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.07.15 - klo:12:15
Onko sitten ostamasi auto tällainen:

http://www.veho.fi/myynti/kampanjat/uusi-120-vuotisjuhlamalli-koda-octavia-edition/

Vai joku muu?

Esittelymateriaaliahan on myös myyjän puheet satamassa olevista autoista.

Ei juuri tuo Vehon malli. Candy white hb malli, mutta muuten perus Edition ilman mitään lisukkeita.

JFabiaK

kt kirjoittaa asiaa.

2015-mallit vuonna 2015 ovat "uusia" ja se on uusi auto, jos on ajamaton; Malliversio (Edition) vaan sattuu olemaan nyt erilainen ja jossakin vaiheessa samana vuonna tulee myyntiin "vuosimalli 2016", mutta rekisteröintitodistuksessa siinäkin on myös (nyt) rekisteröintivuosi 2015 - molemmat "uusia".
Edition-mallit ovat erikoismalleja, jotka mm. Skodalla ovat nyt näitä ns. juhlamalleja ( 120 v.). Niitä on tehty tietty määrä ja sitten niitä ei saa enää. Niilläkin on oma arvonsa vs. MY 16.     
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

kt

Tuolla Aritalla kts linkki ylempänä on myynnissä edelleen 77 kW.

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 07.07.15 - klo:12:29
kt kirjoittaa asiaa.

2015-mallit vuonna 2015 ovat "uusia" ja se on uusi auto, jos on ajamaton; Malliversio (Edition) vaan sattuu olemaan nyt erilainen ja jossakin vaiheessa samana vuonna tulee myyntiin "vuosimalli 2016", mutta rekisteröintitodistuksessa siinäkin on myös (nyt) rekisteröintivuosi 2015 - molemmat "uusia".
Edition-mallit ovat erikoismalleja, jotka mm. Skodalla ovat nyt näitä ns. juhlamalleja ( 120 v.). Niitä on tehty tietty määrä ja sitten niitä ei saa enää. Niilläkin on oma arvonsa vs. MY 16.   

Eli ei se mallivuosi ole se mikä tässä hiertää vaan se moottori. Kun olen ollut ostamassa koko ajan Skodan sivuilta ja esitteissä olevaa 81kw autoa tehdastilauksena. En ole ollut ostamassa jotain liikkeen tarjouserää Edition mallista. Se oli sattumaa,että päädyin tuohon valkoiseen joka oli satamassa,koska myyjä sitä ehdotti.

Eikö nyt ole kohtuutonta,että myyjä jättää kertomatta,että satama-autossa vaihtuu kone sitten tehottomampaan. Ilmeisesti jossain varustelutasoissa olisi voinut muuttua muutakin

kt

Kieltämättä "harmaalla alueella" on myyjä tainnut liikkua.

http://www.aritaherttoniemi.fi/skoda/octavia/1-2_b_tsi_b_edition_b_dsg_b_autom/88987

Onko ohjehinta sitten ollut tämän linkin hinta vai joku muu?

mremonen

Täältä ei varmaan saa kuin teetä ja sympatiaa, eikä oikein niitäkään. Mun ehdotus on, että otat yhteyttä joko liikkeen toimariin/myymäläpäällikköön (mikä siellä sitten onkaan) ja esität asiasi kiihkottomasti. Uutta autoa et varmasti tilalle saa, mutta josko jotain vastaantuloa.

4kw eroa ei käytännössä huomaa. Ja voihan olla, että penkissä tehoerot olisivat toisin päin.

Ikävä tapaus ja voisin kuvitella, että minullekin voisi sattua vastaava, mutta nyt vain kannattaa katsoa eteenpäin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy