EGR ongelmat

Aloittaja Hilleri, 05.07.15 - klo:08:18

« edellinen - seuraava »

Hilleri

Moi, yetissä syttyi pakokaasujärjestelmän merkkivalo ja limp mode päälle. Kierrokset siis rajoitettu, ja näytössä teksti motor fail workshop.

Syy lienee vikakoodin mukaisesti egr, joka kokonaan rikki tai jotain muuta siihen liittyvää.
Autolla kykenee ajamaan normaalisti kun käynnistää uudelleen, mutta limp mode menee päälle 10min ajon jälkeen.

Mitä tehdä?

Huoltoon ja egr:n vaihto. Parin päivän työ + osat 1500â,¬.
Disabloida koko egr:n, miten?
Kemiallisen huuhtelun kokeilu?


JYeti

Kirjoita tuohon yläkulmassa olevaan hakuruutuun egr, sieltä löytyy juttua aiheesta.
Omaani (Yeti vm 2014) egr-venttiili vaihdettiin ilmaiseksi. Autossa ei ollut oireita, mutta soittivat huollosta itse ja sanoivat että haluavat tehdä "tuoteparannuksen".

Hilleri

Kyseessä 2010, joten tässä tapauksessa ei taida olla noin ruusuinen loppu. Haulla löytyy keskustelua, mutta kiinnostaisi kuulla erityisesti mitä yetin kanssa on tehty. Merkkihuolto tarjoaa tietenkin vain uutta egr:ää. Disabloinnista Yetissä en löytänyt osumia. Huuhtelusta ei ollut Yeti-kohtaisia kokemuksia.

765turbo

Onhan noita EGR-möllejä paukkunu vissiin kaikissa VAG- tuotteissa, mulla oli 129tkm ajettu Superb 2.0 Tdi 125kw malli, jossa juuri ennen myyntiä oi EGR vaihdettu. Jos englanti taipuu, tuolla juttuu Yetistä.

http://www.yetiownersclub.co.uk/forum/egr-valve_topic572.html

Hilleri

Linkin keskusteluun liittyen. Sattumalta täälläkin tankattiin tankki täyteen juuri muutamaa tuntia ennen kuin ongelmat alkoivat. Pakko olla sattumaa, ei kai Suomessa Dieselin laadulla voi olla vaikutusta EGR-ongelmiin.

Hilleri

Auto on nyt huollossa. EGR menee vaihtoon ja hinta-arvio 1500â,¬. Kyselin tuleeko tehdas vastaan ja ei kuulemma tule kun auto on 5v vanha ja 100 000km ajettu. Eli ei ollut mikään mukava tulkinta.

Eka Golf

Eikö tuota EGR-venaa pysty putsaan kuten monesa muussa merkissä?

vasara

#7
Pystyy putsaamaan.. Aiheesta löytyy googlaamalla kosolti tarinaa, kun on niin yleistä.  Osa maksaa esim. TDI 140:seen alle 200â,¬. 2 päivän työaika vaihtoon kuulostaa todella hurjalta?

Egr:n poisto käytöstä ohjelmoinnin yhteydessä alkaen 500â,¬ ja samalla saa tehokkaamman auton. Lämpenee pakkasilla aavistuksen hitaammin, mutta esim. Yetissä se ei omien kokemusten mukaan ole ongelma, kun on sähkövastus lisäämässä kabiiniin tulevaa lämpöä.

Hilleri

On ilmeisesti "vain" päivän työ, ei kahden. Nelivedossa joutuu kuulemma osan vaihtoa varten purkamaan kaiken edestä pois. Nyt kun osa on vaihdettu, niin ongelmia ei seuraavaan 100 000km:n pitäisi tulla (kopkop). En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta EGR ei ollut jumissa vaan rikki. Eli puhdistus ei olisi kai asiaa auttanut. Tuo EGR:n ohittaminen kiinnostaa. Osaisiko joku laittaa linkkiä mistä tuota voi Yetille tarvittaessa kysellä?

SuperB

Mulla meni EGR  2,0 TDI  140HV vm.2011  113tkm. kohdalla. 1500â,¬ kustannus arvio. Itse päädyin deletoimaan EGR:n ja optimoimaan auton.  140hv > 185 hv   ja 320nm > 420nm. Maksoi alle puolet tuosta EGR:N vaihdosta.
Taunus -17

Hilleri

Onko mitään negatiivista sanottavaa EGR:n disabloinnista, ja entäpä moottorin optimoinnista. Tuo tehonlisäys on aika iso.

SuperB

Ei ole pahaa sanottavaa sanovat että talvella lämpenee huonommin, minulla on eberi niin ei tuolla ole minulle merkitystä. Otin tuon Stage 2 optimoinnin, se tuntuu sopivan kun nenä päähän tämän minun skodillaciin.
Tarjolla oli myös Stage 1  140hv > 174hv    320nm. > 390nm.
Itse tykkään kovasti, on todella jouhea ajettava. Ohitus kiihtyvyys parani kertaheitolla paremmaksi.
Taunus -17

Hilleri

ok. Lisätehot eivät olisi pahitteeksi Yetiin. Ohitukset Yetillä on kyllä laiskoja. 30 heppaa lisää avittaisi varmasti asiaa. Toisaalta, Yeti on sellainen leppoisa kiikkerä pikkukottero joten kyllä tuo tehottomuus oli jo ostohetkellä tiedossa.

jetisti

EGR ongelmat ovat ilmeisesti melko yleisiä. 140hv TDI 4x4 (2010, 250tkm) yetissä on ilmeni säiden lämmetessä satunnaista nykimistä. Mitään vikakoodia tuo ei kuitenkaan aiheuttanut. Pääsiäisenä kesken matkan alkoi hehkun valo vilkkumaan ja tehot hyytyivät vaatimattomaksi. Auton sammuttaminen korjasi asian noin puoleksi tunniksi, jonka jälkeen sama toistui. Vikakoodiksi näyttää: P040300 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Intermittent. Autoon päivitettiin talvella päästöhuijausohjelmisto, joten silläkin voi olla vaikutusta asiaan. Öljyä tai jäähdytysnestettä ei näyttäisi kuluvan mitenkään erityisen paljon.

Etenkin nelivedossa EGR venttiilin irroittaminen ei ole mikään yksinkertainen homma. Onkohan tuota venttiiliä mahdollista koittaa vielä jotenkin elvyttää/puhdistaa? Onko tulppaamisesta ja ohjelmistopäivityksestä jotain haittaa? Ilmeisesti moottori lämpenee sen jälkeen huonommin. Jostain luin, että EGR:llä rooli hiukkassuodattimen poltossa, joten meneekö se seuraavaksi tukkoon, jos venttiilin poistaa käytöstä?

tet

 ^ Jonkun verran on kuulunut huhuja, että "päästöhuijauspäivityksen" jälkeen on EGR-rikkoja tullut. Lähtisin itse varmaankin marmoritiskille valittamaan, että softapäivityksenne rikkoi (taas?) yhden EGR:än.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

erttuli

Mulla oli Ocu TDI RS:ssä EGR ohjelmoitu pois+tulpattu enkä huomannut, että yhtään hitaammin olis talvella lämmennyt. Ainut ero oli auton takana leijuva "vanhan bussin haju" :D

jetisti

Tuosta päästöhuijauspäivityksestä ja EGR-ongelmista olisi mielenkiintoista saada lisätietoja. Tiskillä sanottiin, ettei mihinkään ole mitään vaikutusta kun päivitystä tehtiin. Jos ei päivitys kerran mihinkään vaikuta, niin miksi se olisi alunperin tehty. Pari elokuvalippua on laiha lohtu 1500â,¬ remontista.


jetisti

Tuon jutun perusteella myönnetään, että ohjelmistopäivitys saattaa rikkoa EGR-systeemit. Mielenkiintoista kuulla, että pitääkö "Meillä on ollut muutamia yksittäistapauksia, jotka ovat liittyneet lähinnä pakokaasun takaisinkierrätystä säätelevän EGR-venttiilin toimintaan. Ne on korjattu heti, kun vikaa on havaittu, VV-Auton Riitta Karjalainen sanoo." paikkaansa.


Kille

#20
2010 1,6 TDi Golfissa, päästiin päivityksen jälkeen 300 km, kun hehkun valo alkoi vilkkumaan ja syy egr-venttiili. Autolla ajettu 144 tkm.

jetisti

Lainaus käyttäjältä: Kille - 19.04.17 - klo:09:15
2010 1,6 TDi Golfissa, päästiin päivityksen jälkeen 300 km, kun hehkun valo alkoi vilkkumaan ja syy egr-venttiili. Autolla ajettu 144 tkm.

Kenen pussista korjaus meni?

Autoni kävi marmoritiskin takana ja tulos oli: "EGR rikki, ei tehtaan vastaantuloa". On kai ajettu autolla liikaa ja on ihme, ettei EGR ole hajonnut aikaisemmin.

Kille

Lainaus käyttäjältä: jetisti - 26.04.17 - klo:11:53
Kenen pussista korjaus meni?

Autoni kävi marmoritiskin takana ja tulos oli: "EGR rikki, ei tehtaan vastaantuloa". On kai ajettu autolla liikaa ja on ihme, ettei EGR ole hajonnut aikaisemmin.

Vaihdoin auton saman tien pois ja myyjä (VW-liike) lisäsi välirahaan 300 eur. vaihdokkiin tarjouksen teon jälkeen ilmenneestä egr-viasta. Aikoivat vaihtaa egr-venttilin, mutta sitä en tiedä, että miten lopulta korjasivat ongelman  :-\

arkki

#23
Ruotsin Tekniikan maailmasta: Vw tunnustaa EGR-ongelman

http://teknikensvarld.se/volkswagen-erkanner-problem-med-egr-ventiler-efter-atgarden-485037/

"Egr-venttiilit vaihdetaan vikaatuessa joitakin maita poislukien ilman kustannuksia auton omistajalle (Trust Building Measure), mikäli seuraavat (seuraava) ehto täyttyy:
auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti eikä autolla ole ajettu kuin korkeintaan 250tkm."

arkki

#24
Yllä siis tärkein asia tekstistä vapaasti käännettynä/lyhennettynä koskien Egr:ää  ;D  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy