Renkaat 225/40 vs 235/40 R18

Aloittaja D-Ready, 01.06.15 - klo:14:07

« edellinen - seuraava »

D-Ready

Kesärenkaiden vaihto olisi edessä ja mietinkin että onko palstalaisilla mitä omakohtaisia kokemuksia rengastuksesta kokoluokassa R18. Tiedän että alkuperäinen koko on 235/40R18 (vanteina VW Interlagos), mutta tarjontaa 225/40R18 kokoluokassa tuntuu olevan huomattavasti enemmän joka hintaankin vaikuttaa.

Eli kysymys kuuluu kannattaako pysyä saksalaisten insinöörien mitoituksessa vai onko tuo 225/40 tarpeeksi lähellä alkuperäistä? Kapeampi rengas tietysti tarkoittaa samalla profiililuvulla myös hivenen matalampaa rengasta, vaikuttaakohan rengasmeluun?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: D-Ready - 01.06.15 - klo:14:07
Kesärenkaiden vaihto olisi edessä ja mietinkin että onko palstalaisilla mitä omakohtaisia kokemuksia rengastuksesta kokoluokassa R18. Tiedän että alkuperäinen koko on 235/40R18 (vanteina VW Interlagos), mutta tarjontaa 225/40R18 kokoluokassa tuntuu olevan huomattavasti enemmän joka hintaankin vaikuttaa.

Eli kysymys kuuluu kannattaako pysyä saksalaisten insinöörien mitoituksessa vai onko tuo 225/40 tarpeeksi lähellä alkuperäistä? Kapeampi rengas tietysti tarkoittaa samalla profiililuvulla myös hivenen matalampaa rengasta, vaikuttaakohan rengasmeluun?
Oleelliset muutokset: nopeusmittarin virhe kasvaa (näyttää todellista enemmän), välityssuhteet hieman lyhenevät -> teoriassa parempi kiihtyvyys, vetositkeys paranee. Rengas lienee halvempi, hieman kevyempi, teoriassa hieman vähemmän ura- ja vesiliirtoherkkä. Koon, nimenomaa leveyden pienentyessä pitäisi melunkin pienentyä, mutta ko. seikka on paljon kiinni renkaan rungosta, kumiaineen koostumuksesta ja pintakuvioinnista.
Huomioitava asia rengaskoon pienenemisessä (ilmatila pienenee) on että kantavuus riittää. Renkaan merkki- ja mallikohtainen ominaisuusluokittelu (vierintävastus, märkäpito ja äänekkyys) kannattaa ottaa vakavasti uutta rengasta valittaessa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy