Ajattelin VAIHTAA hiukkassuodattimen

Aloittaja vwp, 25.05.15 - klo:07:59

« edellinen - seuraava »

Mikey



Joskus olen tehnyt tyhjällä motarilla 80-120 vetoja nelosvaihteella polton ollessa päällä. Sellainen harmaahko savupilvi taisi olla perässä kun suodatin sylki sisältöään ja loppupakoputken moskia taivaalle.

Tuossa tapauksessa "savu" on palamattomana läpi tullutta dieseliä.

SNG

#61
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 13.10.15 - klo:07:22

Joskus olen tehnyt tyhjällä motarilla 80-120 vetoja nelosvaihteella polton ollessa päällä. Sellainen harmaahko savupilvi taisi olla perässä kun suodatin sylki sisältöään ja loppupakoputken moskia taivaalle.

Tuossa tapauksessa "savu" on palamattomana läpi tullutta dieseliä.

Toi oli siis oikeastaan vain enempi kokeilua. Tuota havaintoa ennen olin vaihtanut vikaantuneen paine-eroanturin ja laittanut dpf-putsauslitkut tankkiin. Haju oli samanlainen kuin normaalissa degenerointisyklissä, mutta voimakkaampi kuin tavallisesti (tuli ajossa autoon jopa hieman sisälle asti).

Jokatapauksessa aika moni on sitä mieltä että kunnon vedot "avaavat" moottoria ja p.a. kulutuskin tippuu motarivetojen jälkeen. Annan muutenkin välillä kunnolla koneelle happea niin ei siivet jumitu ja egr:kin kaiketi tykkää kovemmista pakolämmöistä ja -paineista.

Telehell

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että moottorin perusylläpitoon kuuluu silloin tällöin polkasta ja reilusti..monta vikaa on tullu näin parannettua :D
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 14.10.15 - klo:06:34
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että moottorin perusylläpitoon kuuluu silloin tällöin polkasta ja reilusti..monta vikaa on tullu näin parannettua
Täysin samaa mieltä. Vaimon Passattia pyrin kanssa kerran kuukaudessa rankaisemaan, juuri äsken kävin viimeksi kun vaihdoin kitkat ja tein pakollisen koeajon..
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

sambolo

Sithän mulla ei pitäisi olla hätää, rankaisen aika lailla kokoajan, dieselillä kun se ei kulutuksessakaan niin pahasti näy :D Aika usein tekee kyllä polttoa ja olen huomannut että kahdenlaista polttoa tapahtuu. Toinen ja ennen ainoa poltto minkä huomasin, oli sellainen että äänet muuttuu möreemmäks, pikkasen suorituskyky heikompi, vähän saattaa hytkyä paikallaan mutta kierokset näyttää tyhjäkäynnillä normaalia. Toinen tapa joka tuli itsellä vasta softauksen jälkeen ekan kerran(kaverilla sama auto vakiona ja poltto samanlaista), kierokset nousee tyhjäkäynnillä 1000rpm, auto hytkyy enemmän, ajossa huomaa jo selkeästi tehohäviönä ja ikään kuin pätkimisenä, kierokset saattaa vähän vaeltaakkin. Taitaa olla softaan säädetty pakotettu poltto tietyn väliajoin? Aika usein tuntuu auto polttoa nykyään tekevän, kaikki tais alkaa siitä kun jonkun puhdistuslitkun tankkiin heitin, hajos tossa yks lämpöanturikin hiljattain, silloin tuli ekaa kertaa myös dpf varotusvalo mittariin, anturin hajoaminen sekoitti lämpölukemia. Ens huollossa isken forten litkut mitkä pitäs olla tehokkaampia kuin motonetin myymät..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Telehell

Perustuuko se tuo vagcomin antama täyttöaste toteutuneisiin kilometreihin vai laskeeko se paine-erosta sen täyttöasteen? Jos se laskee kilometreistä, niin silloinhan ei ole väliä tuolla fortenkaan litkulla sen näyttämään lukemaan. JOS se laskee kilometreistä sen, niin mistäs sen pääsee nollaamaan?
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

SNG

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 15.10.15 - klo:06:22
Perustuuko se tuo vagcomin antama täyttöaste toteutuneisiin kilometreihin vai laskeeko se paine-erosta sen täyttöasteen? Jos se laskee kilometreistä, niin silloinhan ei ole väliä tuolla fortenkaan litkulla sen näyttämään lukemaan. JOS se laskee kilometreistä sen, niin mistäs sen pääsee nollaamaan?

Paine-eroanturi määrää polton ajankohdan. Jos tuota pyyntöä ei tiettyyn kilometrimäärään mennessä tule, niin tehdään kilometrimäärään perustuva poltto. Näin minä olen asian ymmärtänyt.

Tähän kopioin edelliseltä sivulta lainauksen itseltäni liittyen tuhkanmäärään. Väitän että se on puhtaasti laskennallinen:

"Eikös tuo ole puhtaasti laskennallinen arvo ja perustu perus EN590 dieselin tuhkamäärään? Suomessahan ainakin itsekäyttämilläni Nesteen ja ST1 dieseleillähän tuhkamäärä on rutkasti alhaisempi kuin perus EN590:llä."

Eli käsittääkseni tuhkamäärän "yläraja" grammoina tai millilitroina tulee täyteen vähätuhkaisilla suomalaisilla dieseleillä todellista aiemmin.  Tällöin pakotetulla poltolla + dpf puhdistuslitkulla ja koodaamalla autolle "uuden dpf-pöntön" vanhalla pöntöllä pitäisi pärjätä vielä aika pitkään. Voin toki olla täysin hakoteilläkin....

kotka

Minä tappelin oman kotteron loukun kanssa varmaan puoli vuotta.. Välillä sitä pakkopoltellen ja erinäisin aineiden avulla puhdistellen. Välillä mentiin vikasietotilassa ja välillä läppärin avulla. Kilsoja kotterolla on noin 320 tkm kun minulle tullessa oli noin 220 tkm. Koko aikana 2 kertaa vilkahti pakoputken merkkivalo, mutta nykimisestä päätellen se sitä poltteli itsekseen. Eikä tuohon polttoon mikään "rankaisu" auttanut, eli ihan turha polkeminen ei hyödyttänyt mitään..
Itselläni oli selvyys että loukku lähtee vaikka laskin minä sen uusimisen kustannuksenkin. Itse tehtynä totta kai, kun ihan pienessä hädässä en sitä mihinkään ole viemässä..
Missäänhän tuota tyhjennystä ei kukaan ruvennut tekemään eikä itse operaatiostakaan paljon tietoa löytynyt. Sentään sen, että hetikohta saattaa kannattaa käydä piuhan päässä, eli ohjelmoituttamassa.

Oman projektin aloitin rampin teolla, sillä jonkun ohjeen mukaan auton alle tarvittaisiin tyhjää noin 1400mm. Ei sitä ihan niin paljon olisi tarvinnut, vaan joku 800mm riittäisi. No, ompahan nyt ramppi joka tapauksessa.
Irrotus suurinpiirtein: Auto ylös, pohjapanssari irti (oioin sen, vahvikehitsasin sitä, tein uudet kiinnikkeet..), konepelti auki, moottorin suojamuovit pois, auton alta putken väliliitos irti (lähti kuin lähtikin ehjänä).
Konehuoneen puolelta letkuja ja liittimiä irti. Tässä vaiheessa irroitin myös turbolla olevan klemmarin, joka piti loukkua/putkea.
Alapuolelta irti putken kannakkeet, alas myös letkut ja johtoliittimet. Aikani kun tappelin ja tajusin että ei se loukku mahdu pois paikoiltaan ilman enempiä purkamisia, niin jatkoin purkamista.
Vänkärin vetonivel irti vaihdelaatikon puolelta (kun dsg niin vaatii hiukan enempi aikaa kun piti könytä autoon laittamaan vapaalle..) Auton keula tunkkien varaan (taas aikaa vievää puuhaa, koska madallettu auto, niin ei tunkit mahdu suoraan helman alle) ja apurunkoa irti ja tunkilla autoa ilmaan. Tällöin vasta loukku mahtui pois paikoiltaan, vaati silti pientä vänkäämistä.
Ja tässä vaiheessa iski se pieni jännitys, että mitä sitten. Mistään ei mitään vinkkejä löytynyt, mutta muistissa oli puhelu (olin siis etukäteen jo varmistellut tuon ohjelmoinnin ja toimenkuvan)
Koko pönttö vain tyhjäksi, eli reikä kylkeen. Kulmahiomakoneella ajoin noin 100 x 150 reiän pöntön kylkeen, pala talteen (merkkasin vielä asennonkin) Ja pönttöhän näytti kuin olisi ollut täynnä kuivaa, kovaa savea. Ja täynnä se olikin. Ne kopistelin sieltä pois talttameisselin ja vasaran avulla, pönttö ihan tyhjäksi. Olisi sinne kuulemma voinut jättää sen yläosan (noin 1/3 osan verran, siinä on ilmeisesti itse katalysaattoriosio)
Kun pönttö oli kokonaan tyhjä, niin hitsaus umpeen poisleikatulla osalla. Saumojen läpikäynti ja pönttö takaisin autoon käänteisessä järjestyksessä.

Ennen ohjelmointiin pääsyä ajelin jonkun verran eikä mitään vikavaloja palanut. Kone toimi täysin, vedot ihan normaalit.
Ohjelmoinnissa poistettiin ohjelmallisesti hiukkasloukku ja egr. Lisäksi muokattiin moottorinohjausta, eli hiukan lisää tehoja ilmaantui.
Koituvat kulut operaatiosta oli oikeastaan ohjelmointikulut (polttoaineineen) kun muut tarpeet/työkalut löytyi valmiiksi.
Loppupelissä ei paha rasti, voisin tehdä jopa uusiksikin..

Mutta tuo ohjelmointi; vaikka siihen hiukan rahaa menikin, niin olisi se pitänyt tehdä jo aiemmin. Ihan kuin eri auto käytökseltään.

Ramppi/ nostin ehdoton, hyvä ruosteenirroitin, kunnon työkalut (myös xzn avaimet), hitsauskone ja aikaa.

Oma kottero on siis 3C variant. 2,0 tdi (BMR-moottori) ja dsg-laatikko.
VW Passat 3C, 2,0 TDI DSG,highline. Maxboom Sm4
GolfIII,maxboom SM2

Telehell

Hyvä stoori. Kyllä minä arvelinkin, että on se itse tehtävissä...
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

vwp

Jep, hyvä että näitä joku jaksaa nyplätä ja raportoida.
Eiköhän sama ole itselläkin BMP-koneessa vielä edessä, katotaan josko siitä saisi jonkun stoorin ja pari kuvaa aikaiseksi tänne
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

kotka

Pakko kai näitä romuja on nyplätä kun ei eroonkaan pääse..
Tulihan tuosta projektista muutama kuvakin napattua, mutta aloittamalla selviää koko homma.
Turbon klemmari lähtee irti kuusiokoloavaimella alapuolelta (olisiko koko 5, en tarkkaan muista mutta löytyi suoraan avainsarjasta hylsynä). Muutama jatkovarsi ja taipuisa jatko-osa. Itse käytin apuna grafiitti-irrotusainetta. Putken ja turbon välissä on joku ohut kuparitiiviste, jota ei kannata hävittää. Ja sen takaisinasennus sinne väliin meinasi olla hankalaa, mutta itse laitoin sen paikoilleen pienellä kuparitahnatäpällä.
Joka liittimeen suihkautin wd-40 että sain liitokset paremmin auki ja muovit säilymään ehjänä.
Vetonivelen pultit olivat aika tiukassa, onneksi ei mikään kanta hajonnut. Avain xzn M10, onneksi valmiina.
Apurunko normipultein, mutta 2 eri mittaa.
VW Passat 3C, 2,0 TDI DSG,highline. Maxboom Sm4
GolfIII,maxboom SM2

vwp

Pitäisköhän / kannattaiskohan turbon ja hiukkasloukun välinen tiiviste vaihtaa samalla, kun hommaan ryhtyy? Paljonkohan moisella on hintaa marmoritiskillä?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

sambolo

Onko jollain ollu itse loukussa vikaa kun herjannu paine-eroanturia?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

panu

Lainaus käyttäjältä: vwp - 15.11.15 - klo:17:17
Pitäisköhän / kannattaiskohan turbon ja hiukkasloukun välinen tiiviste vaihtaa samalla, kun hommaan ryhtyy? Paljonkohan moisella on hintaa marmoritiskillä?

Tarkoitat varmaankin osa nro 3:a. Speed-Autoteilen haku kertoo 7H0253115B korvatun osalla 1K0253115T ja hinnaksi marmorilla huimat 6,20 e. Vaihtoehtoisilla myyjillä luonnollisesti pikkasen halvempi.



Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

vwp

Joo tiiviste tuli haettua. Pyöristi vielä hinnan alaspäin ilmeisesti perjantain kunniaksi, tasan kuudella eurolla irtosi.
Huomenaamulla nokka kohti nosturia ja puuhastelemaan ;)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

vwp

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Nipper

Lainaus käyttäjältä: kotka - 26.10.15 - klo:13:06
Minä tappelin oman kotteron loukun kanssa varmaan puoli vuotta.. Välillä sitä pakkopoltellen ja erinäisin aineiden avulla puhdistellen. Välillä mentiin vikasietotilassa ja välillä läppärin avulla. Kilsoja kotterolla on noin 320 tkm kun minulle tullessa oli noin 220 tkm. Koko aikana 2 kertaa vilkahti pakoputken merkkivalo, mutta nykimisestä päätellen se sitä poltteli itsekseen. Eikä tuohon polttoon mikään "rankaisu" auttanut, eli ihan turha polkeminen ei hyödyttänyt mitään..

Mutta tuo ohjelmointi; vaikka siihen hiukan rahaa menikin, niin olisi se pitänyt tehdä jo aiemmin. Ihan kuin eri auto käytökseltään.

Hiukan off topic, mutta asiaa liipaten. Mulla -14 vm Passat, 1.6 diesel. Se ei taida mitenkään kertoa hiukkaloukun polttotarpeista? Oon nyt pari päivää ihmetellyt kasvanutta kulutusta, liekö polttoa yrittänyt sitten?

Ohjelmointi on ollut mielessä nyt ihan noin "viritysmielessä", joten missä teit, mitä maksoi? Ite oon kuullut hinnaksi noin 600 euroa täälä Ylöjärvellä.
Onko hiukkasloukun poisto ohjelmallisesti iso rikos, noin virallisesti? :)

repomies

"Suomen laki ei kriminalisoi hiukkassuodattimen poistoa. Ainoa sanktio on auton hylkäys katsastuksessa."

(http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paastohuijaukset_yleistyvat_nyt_kovaa_vauhtia__trafi_uhkaa_vastaiskulla/8486593)

tet

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 27.04.16 - klo:09:46
Onko hiukkasloukun poisto ohjelmallisesti iso rikos, noin virallisesti? :)

Trafinhan on lehtitietojen mukaan jo jonkin aikaa kehitellyt testiä, jolla loukun poistosta narahtaisi katsastuksessa. Jos tuo tulee käyttöön ja jos se todella toimii, niin sen jälkeen rikoksen suuruus riippuu siitä haluatko ajaa autolla tiellä vai et (eli onko auto tieliikennekelpoinen vai muuttuuko peltoautoksi).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

Jos poistat loukun ainoastaan ohjelmallisesti, onse hyvin pian tukossa kun ei tee polttoa, pitää siis poistas myös fyysisesti.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Nipper

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 28.04.16 - klo:00:13
Jos poistat loukun ainoastaan ohjelmallisesti, onse hyvin pian tukossa kun ei tee polttoa, pitää siis poistas myös fyysisesti.

Totta. Uusia asioita mulle. Meni loukut ja EGR sekaisin. Kuvittelin niiden olevan naimisissa keskenään, mutta eivät kuitenkaan sitä ole. Ainakaan liian tiiviisti. :)

Ja tosiaan kuulin kanssa että hiukkaspäästöjä alettaisiin jossain kohtaa nuuskimaan katsastuksissa, joten ei varmaan kannata nykyisin nuo pönttöjen tyhjennykset.

firstvw

Viikonloppuna ajoin DPF:n polton päälle vcds:llä ja polton jälkeen kattelin paine-eroa. Tyhjäkäynnillä 6,5mbar, ohjearvon maksimi vcds:n mukaan 7mbar. Täyskaasukiihdytys punarajalle (pienellä vaihteella kun paikka oli sellainen ettei suuria nopeuksia voinu..) 418mbar, ohjearvon maksimi 300mbar. Alkaa jo ahdistamaan. Ajettu reilu 230tkm.

Eberin (valmistaa alkuperäisosiakin) valmistamia suodattimia saa jo alle 400â,¬, mielestäni jo ihan siedettävä hinta eikä tarttis jännittää leimausta eikä päästellä hiukkasia ilmaan.

repomies

#82
Lainaus käyttäjältä: firstvw - 29.08.16 - klo:10:47
Eberin (valmistaa alkuperäisosiakin) valmistamia suodattimia saa jo alle 400â,¬, mielestäni jo ihan siedettävä hinta eikä tarttis jännittää leimausta eikä päästellä hiukkasia ilmaan.

Tarinan mukaan* tarvikeloukuilla paine-erot voi olla tuplat alkuperäisosaan verrattuna. Pitäisi siis löytää se alkuperäisosan valmistaja ja varmistaa jotenkin että "tarvike" on laadullisesti vastaava.

Enkä muuten usko, että nuo paine-erot voisi irrottaa ihan tyystin turbon paineesta. 140hv turbo on pienempi kuin 170hv, jne. VCDS:n ohjeistus on varsin epämääräinen.

*) http://moonlightmotorsport.fi/artikkeli/dpf-suodattimien-tarkistus-katsastuksen-yhteydess%C3%A4

firstvw

#83
Myyntipuheet on aina myyntipuheita, kaikilla osapuolilla. http://r.ebay.com/8UOUjE Tiedä tuosta nyt sitten.

näytti olevan 299â,¬ pantti, eli tulee siihen hintaa päälle kun joutuu vanhan suomesta saksaan lähettämään.

repomies

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 29.08.16 - klo:14:05
Myyntipuheet on aina myyntipuheita, kaikilla osapuolilla. http://r.ebay.com/8UOUjE Tiedä tuosta nyt sitten.

Tuo oli virityspajan oma kokemus, että orggis on paras.

Jos joku myy ebayssa orggista ja haluaa vanhan takas, niin ei siinä taida orggista olla muuta kuin kuoret.

pomo

Virityspaja. Intressissiin ei taida sopia, että noita loukkuja vaihdetaan? Joten varsin luonnollista minusta on, että heidän kantansa on " se on kuule niin kallis ostaa uusi, että tule tänne niin me tyhjätään entinen ja laitetaan samalla lisää voimaa". Maksaakin vähemmän!

Vai perustivatko kantansa oikein johonkin?

repomies

^Mitä oikein horiset? Tuolla linkin takanahan nimen omaan ei suositella tyhjäystä ja parhaana vaihtoehtona esitetään alkuperäisosan käyttöä!

Virityspajalle tuossa on oma lehmä ojassa vain ja ainoastaan oman maineen ja asiakastyytyväisyyden osalta. Eivät halua asiakkaidensa pettyvän tarvikkeisiin tai narahtavan tyhjäyksestä leimalla.

sambolo

Kaveri autokorjaamolla ja sano et iha tuurista kii toimiiko tarvike pönttö, harvemmin toimii. Eikös pantti ole ihan normaali monissa auton osissa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

firstvw

#88
Olen ihan samaa mieltä että alkuperäinen on aina paras (en ihan äkkiä keksi perheautoon osaa mikä olisi tarvikkeena parempi, ehkä SKF:n laakerit on parempia kuin alkup.), mutta aina niiden käyttö ei ole kustannussyistä järkevää.

Tuo linkkaamani myyjä nyt väittää osan olevan alkuperäinen kunnostettu osa. Sehän on nyt sitten tuurista kiinni millainen osa sieltä tulee. Toki varminta olisi ajaa auto merkkarille jossa vaihtaisivat suodattimen uuteen alkuperäiseen, mutta selvitääkö silloin alle 2kâ,¬:n?

Jotain sekin kertoo että kauppa on myynyt lähes 3000 turboa/filtteriä ja tyytyväisyys on 100%. Toki palaute annetaan nopeasti ja eikä 100tkm ajon jälkeen.

Vw ei itse valmista osia, vaan ne tekee joku alihankkija. Tässä tapauksessa eberi on varmasti (yksi) dpf:n valmistaja. Jos myyjä ei totaalisesti kuseta valmistajalla niin miksi ei voisi olettaa että tuote on oem laatuinen? Monessa muussakin osassa on näin.

Oletus että "motonetin" osat on aina paskoja on väärä, koska monen osan kohdalla voi tiskillä valita ottaako halvan vai hyvän, esimerkiksi laakerien ja alusta puslien kohdalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy