A3 8V viat/murheet 40 000km - (Galluppi)

Aloittaja exlex, 17.05.15 - klo:00:36

« edellinen - seuraava »

Onko omassa Audi A3:sessasi ollut jotakin seuraavia vikoja kun autolla ajettu alle 40 000km?

Ohjauksessa on ollut vikaa ja vika korjattu (hammastanko jne.) :
13 (20.6%)
Tuulilasin pyyhkimet pomppivat tuulilasilla, vaikka vaihdettu uusiin:
2 (3.2%)
Steroiden nouseva näyttö on nitissyt:
4 (6.3%)
Auton jarrut vinkuvat peruutuksessa:
3 (4.8%)
S-tronic automaattivaihteistossa ollut vikaa:
8 (12.7%)
Ollut vika jota yllä ei ole mainittu ja vika korjattu:
10 (15.9%)
Ollut useampi vika jota yllä ei ole mainittu ja viat korjattu:
10 (15.9%)
Autossa ei ole ollut mitään vikaa:
35 (55.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 63

exlex

Lainaus käyttäjältä: rami - 12.06.15 - klo:23:36
Hei exelessi !
Miten sää voit kuvitella sellaista asiaa kun menet Audin marmorille kyseleen jonkin auton vioista,että saat siihen rehellisen vastauksen. Et TAATUSTI saa.
Ei taatusti marmorilla pajan huoltoneuvoja ....

Luuletko että menin kysymään tätä joltakin Audin huoltovastaanottajalta.  ;D

Ei muuten ole alkanut pomppimaan uudet sulat vieläkään, vaan pyyhkii edelleen tasaisesti ja hyvin. Nyt alkaa olemaan jo vaihdosta aikaa.  :)

Tuomari

Kannattaisi huollattaa auto ruuhkasuomen ulkopuolella. Täällä pöndellä saa vielä asiallista palvelua marmoritiskiltäkin.

Moderaattori voisi siivota A3:a koskemattomat itkuvirret pois vaikka sinne jakoketju-ketjuun.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 13.06.15 - klo:13:47
En ole ikinä huollattanut autoa ruuhka-Suomen huolloissa, joten ei ole sieltä kokemusta, mutta Lapin ja pohjois-pohjanmaan huolloista sitäkin enemmän (vuodesta 1988 ja 12 vw kokemuksella,joista 10 uutta ja 2 uudehkoa), että ihan tarpeeksi tullut kuunneltua noita satuja siellä tiskillä?

Heti pitäisi siivota tätäkin keskustelua, jos joku erehtyy audia, skodaa ja seatia sanomaan samaksi autoksi, jotka kuitenkin suurimmaksi osaksi kasattu samoista osista? Jokaisella on tietenkin oikeus omaan mielipiteeseen, mutta jos pidät audia jotenkin "premium-merkkinä" näihin muihin vag-konsernin tuotoksiin, niin se sinulle sallittakoon, itse olen eri mieltä?
Tämä ketju on tarkoitettu A3:n vikojen listaukseen, ei minkään skeidojen, riisikuppien tai patonkien vertailuun. Jos kinastelu kiinnostaa, tehkää se muualla.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Omegapo - 13.06.15 - klo:22:03
Autolla ajettu 60tkm....mutta öljyä tämä ei syönyt 😊. Sellaista preemiumia.

Jotakin positiivista oli kuitenkin audissa vai pitääkö tuo sanoa tässä tapauksessa Premiumia, kun muistelee sitä Turun miehen vag-kokemusta?

exlex

Voisikohan moderaattori jo pyyhkiä nämä viestit jotka eivät liity missään määrin koko A3:seen pois tästä keskustelusta. Jaksa lukea jonkun kokemuksia, joilla ole edes koko autoa ollut ikinä saati sitten Audia.

Itse olen ollut autoon tosi tyytyväinen ja tulee olemaan hyvin suurella todennäköisyydellä seuraavakin auto Audi tai Volvo. Mutta auto ei ole vaihtumassa vielä aikoihin, koska olen niin tyytyväinen A3:seen. Tänään taas mietin, kun ajelin tuossa että auto on kyllä hyvä ajettava ja muutenkin loistava. ;)

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 14.06.15 - klo:01:50
Voisikohan moderaattori jo pyyhkiä nämä viestit jotka eivät liity missään määrin koko A3:seen pois tästä keskustelusta. Jaksa lukea jonkun kokemuksia, joilla ole edes koko autoa ollut ikinä saati sitten Audia.

Itse olen ollut autoon tosi tyytyväinen ja tulee olemaan hyvin suurella todennäköisyydellä seuraavakin auto Audi tai Volvo. Mutta auto ei ole vaihtumassa vielä aikoihin, koska olen niin tyytyväinen A3:seen. Tänään taas mietin, kun ajelin tuossa että auto on kyllä hyvä ajettava ja muutenkin loistava. ;)
Pitäisikö siellä vaan olla myötämielisiä viestejä?
On ihan oikein,että tuodaan kaikki asiat A3.sta esiin olipa hyviä/huonoja.
Jotenkin tulee mieleen sellainen ajatus,että jos ei ole autoonsa ihastunut Julli niin hyökätään kimppuun jos menee kyseisestä koppurasta sanomaan jotain negatiivistä asiaa.
Minä en ole ollut autoon tyytyväinen kun ensimmäiset 6000km jonka jälkeen vääntö alkoi. Ohjaustangostahan tää vikalista "repesi" sittenpäs sitä ongelmaa on kertynyt lisää. Onneksi ei tarvi tuolla koppuralla enään mennä kuin vuosi. Eikä tarvi sen jälkeen nuita "näyttelijöitä/valehtelijoita" marmorilla katsella.
Pirun hyvä vertauskuva korjaamomestarista "näyttelijä". Parantaisin vielä takuuaikaisten korjausten
näyttelijä". ;D

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: exlex - 03.06.15 - klo:12:42
Eli kyse on siitä, että jos puhelimen inputsignaali eli volume on liian alhainen niin tällöin esivahvistettua ääntä joudutaan vahvistamaan itse stereoiden vahvistimella reippaammin. Tämä aiheuttaa sen, että vahvistin jaksaa vahvistaa ääntä puhtaana vain tiettyyn pisteeseen asti, kunnes rupeaa särkemään ääntä toisinsanoen vahvistimesta loppuu potku ja se rupeaa leikkaamaan (särkemään/piikkaamaan) signaalia. Eli sisään tuleva signaali on järkevää pitää kohtuullisen suurena (mielellään täysillä), mutta tässäkin pitää huomioida se, että esivahvistettu signaali ei ole itse särkenyt ääntä. Tämän kuulee kyllä korvalla jos näin on selvästi. Itselläni iPhonen kanssa sekä Audi Sound Systemin kanssa paras yhdistelmä äänenlaadullisesti on, että volume on joko täysillä iPhonesta tai lähes täysillä. Tällöin stereoiden vahvistin antaa parhaiten puhdasta ääntä eikä rupea särkemään. Jos puhelimessa on ollut volume vaikka puolella, niin olen huomannut, että äänenlaatu on heikompi ja epätasapainoisempi, kuin että volume olisi täysillä.

Exlex puhuu täyttä asiaa, noinhan se nimenomaan on. Voi olla, että moni haukkuu äänentoistoaan (muuallakin kuin Audissaan), vaikka kyse on vaan tästä.

Mutta itse asiaan: mulla ajettu reilu 13tkm ja oikeastaan ainoa vika oli alussa vajunut jäähdytysneste. Kyse oli todennäköisesti moottorinlämmittimen asennuksessa sattuneesta virheestä. Takuuseen tietysti "korjattiin" eikä ole sen koommin vaivannut.
No mainittakoon vielä suht huonosti toimiva äänenvoimakkuuden automaattisäätö ("Gala"ko se on nimeltään?) sekä korkeahko kulutus (n. 6l/100km) 1,6-liraisessa dieselissä. No nämä lienee ominaisuuksia, ei vikoja.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

rami

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 20.06.15 - klo:04:21
Exlex puhuu täyttä asiaa, noinhan se nimenomaan on. Voi olla, että moni haukkuu äänentoistoaan (muuallakin kuin Audissaan), vaikka kyse on vaan tästä.

Mutta itse asiaan: mulla ajettu reilu 13tkm ja oikeastaan ainoa vika oli alussa vajunut jäähdytysneste. Kyse oli todennäköisesti moottorinlämmittimen asennuksessa sattuneesta virheestä. Takuuseen tietysti "korjattiin" eikä ole sen koommin vaivannut.
No mainittakoon vielä suht huonosti toimiva äänenvoimakkuuden automaattisäätö ("Gala"ko se on nimeltään?) sekä korkeahko kulutus (n. 6l/100km) 1,6-liraisessa dieselissä. No nämä lienee ominaisuuksia, ei vikoja.

Tämä GALAtoiminto on aivan surkea minunkin autossa. Jatkuvasti saa ääntä VOL säätää. Ei nuin surkeaa radiota ole ollut koskaan. Aika paljon kuluttaa sinulla. Kyllä se normaaliajossa pitäisi alle 5-litran mennä.

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: rami - 21.06.15 - klo:11:15
Aika paljon kuluttaa sinulla. Kyllä se normaaliajossa pitäisi alle 5-litran mennä.
Alle viiden litran olen päässyt kerran: Kotka-Nilsiä-Juva -maantieajoa ja vähän moottoritietä. Silloin oli 4,95 l/100km.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

rami

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 21.06.15 - klo:21:37
Alle viiden litran olen päässyt kerran: Kotka-Nilsiä-Juva -maantieajoa ja vähän moottoritietä. Silloin oli 4,95 l/100km.
Ihmetyttää kyllä tuo kulutus. Itse ajelen maantienopeuksia kahdenhengen kuormalla. Silloin on kesäkelillä kulutus aika tarkkaan siinä 4.2 ltr/100km.
Eikä mitään kihnutusta eikä motaria. Normaalin liikenteen seassa.
Pienimmillään mennään jopa 3.7ltr/100km.

rami

Kun lukee noita viestejä tulee kyllä siihen tulokseen,että RINKULA Pirkka on VAG konsernin heikoin/huonoin auto.
Jos autot alkaa sippaamaan ennenkuin on 10 tkm mittarissa ei kyllä laadusta voi puhua mitään.
Nimellä yrittää Audi ratsastaa. Kyllä kuluttajatkon kohta alkavat asioista olemaan perillä.
Karmeata vikalistaa on monen mallin kohdalla.
Kuuluu kolinaa ja vikinää yms.
10 tonnin jälkeen pajalle voimansiirtolaitteiden korjaukseen. (A4:sen ketjussa)

exlex

Lainaus käyttäjältä: rami - 23.06.15 - klo:19:05
Kun lukee noita viestejä tulee kyllä siihen tulokseen,että RINKULA Pirkka on VAG konsernin heikoin/huonoin auto.
Jos autot alkaa sippaamaan ennenkuin on 10 tkm mittarissa ei kyllä laadusta voi puhua mitään.
Nimellä yrittää Audi ratsastaa. Kyllä kuluttajatkon kohta alkavat asioista olemaan perillä.
Karmeata vikalistaa on monen mallin kohdalla.
Kuuluu kolinaa ja vikinää yms.
10 tonnin jälkeen pajalle voimansiirtolaitteiden korjaukseen. (A4:sen ketjussa)

Pidetään tämä A3 alueena, vaikka sulla syyhyttäis trollata kuinka paljon tahansa. Olisi mukavan jos tätä keskutelua voisi oikeasti seurata.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: exlex - 23.06.15 - klo:20:05
Kun lukee Audi viestejä, niin huomaa että suurin osa on Herra Ramin kirjoittamia.  ;D

Pidetäänkö tämä alue A3 alueena, vaikka sulla syyhyttäis trollata kuinka paljon tahansa. Olisi mukavan jos tätä keskutelua voisi oikeasti seurata, kun tuntuu että puolet tästäkin alueesta on jo sun kommentointia täynnä jossa toistat vain asioita.

Aivan hatusta heitän, että tuohon kommentointiin tulee Ramilta vastaus jotensakin tähän tyyliin: taas yrittävät kuppoihinsa rakastuneet jullit vaientaa reheellisen kirjoittelun, jossa tuhannen vuoden ja miljoonan auton kokemuksella sanon, jottei ole näin kuppaista kippoa kuunaan nähty (eikä niihin audeihin mahdu edes yhtä ostoskassia, prkl, mikä tuli minulle täydeellisenä yllätyksenä, kuten myös siirapilla päällystetty tuulilasi!)... ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 23.06.15 - klo:20:05
Pidetään tämä A3 alueena, vaikka sulla syyhyttäis trollata kuinka paljon tahansa. Olisi mukavan jos tätä keskutelua voisi oikeasti seurata.
Joopa joo... Pidetään vaan A3:sen palstana.
Taisi olla joku muukin joka ei osaa (lue: vika käyttäjässä) käyttää A3.sen radiota jossa GALA toiminto on täysi susi.

exelessi!!! Sinäkin soitat siinä suutasi ja jokainen asia jota kirjoitan pitää täysin paikkansa. Samoja ongelmia tulee muillakin koko ajan. Esim. just tää täysi "romuradio" jonka GALA toiminto on täysin ala-arvoinen. Nuin susi radiota ei oo ollut kymmeniin vuosiin.

On kyllä ihmeteltävää jos autosta kirjoittaa faktaa niin on heti trollausta.  Minä en rakasta autoa niin kuin monet "jullit" joilla on ensimmäisiä kiikkuja alla. ;D ;D ;D
A3 vaikuttaa kyllä laadultaan hyvinkin heikoista osista/ komponenteista kasatulta tekeleeltä. Sinänsä S,,,,LI.
Vähänajetuissa autoissa aivan ihmeellisiä vikoja.
On ihan selvää jos vähänajetuissa autoissa alkaa osia sippaamaan niin hunoista osista on auto kasattu. Ts. sutta ja sekundaa lykkää vaikka kuinka priimaksi kehuttaisiin.
Pitää taasen ensiviikolla käydä tuolla marmorilla ammattivalehtelijoiden porinoilla kun vänkärinpuolen takapäästä kuuluu loksahdus kun ajaa pihalta kadulle ja kääntyy samalla.

rattimies123

Lainaus käyttäjältä: rami - 23.06.15 - klo:21:47
A3 vaikuttaa kyllä laadultaan hyvinkin heikoista osista/ komponenteista kasatulta tekeleeltä. Sinänsä S,,,,LI.
Vähänajetuissa autoissa aivan ihmeellisiä vikoja.
On ihan selvää jos vähänajetuissa autoissa alkaa osia sippaamaan niin hunoista osista on auto kasattu. Ts. sutta ja sekundaa lykkää vaikka kuinka priimaksi kehuttaisiin.
Pitää taasen ensiviikolla käydä tuolla marmorilla ammattivalehtelijoiden porinoilla kun vänkärinpuolen takapäästä kuuluu loksahdus kun ajaa pihalta kadulle ja kääntyy samalla.

Sinnikästä A3 mollaamista Ramilta saa lukea. ;D Kaikesta huolimatta monia tuhansia tyytyväisiä A3 omistajia, eikä mitään harmeja ole ollut. Vikoja toki  löytyy kaikista automerkeistä/ malleista enemmän tai vähemmän, eikä A3 tästä mitenkään poikkeusta tee.
Audi Q3 1.4 TSFI -17 // Fiat Bürstner NEXXO T 569 -14
ex.Volvo XC60 AWD D3 Polestar -11// ex. Audi A3  1.4 TSFI SB s-tronic -15
ex.Audi A4 2.0 TDI avant multitronic -12 //  ex. Audi A3 1.4 TSFI CC -08

rami

Lainaus käyttäjältä: rattimies123 - 24.06.15 - klo:10:58
Sinnikästä A3 mollaamista Ramilta saa lukea. ;D Kaikesta huolimatta monia tuhansia tyytyväisiä A3 omistajia, eikä mitään harmeja ole ollut. Vikoja toki  löytyy kaikista automerkeistä/ malleista enemmän tai vähemmän, eikä A3 tästä mitenkään poikkeusta tee.

Eo ihmeellistä jos autostaan tuo tosiasioita esille niin se on "sitkeätä mollaamista".
Minähän saan omasta autosta kirjoittaa mitä haluan.
Olen ostanut yli 20 uutta autoa elämässäni eikä nuin vikapesää ole ollut koskaan.
Laatu on kyllä mennyt alaspäin. Joillekkin voi olla ongelmallista oman autonsa vikojen esiintuominen mutta ei minulle.
Monellehan se oma "koppura" on jumalasta seuraava.

M_M

Lainaus käyttäjältä: rami - 24.06.15 - klo:12:42
Eo ihmeellistä jos autostaan tuo tosiasioita esille niin se on "sitkeätä mollaamista".

Omasta autosta saa kirjoittaa mitä vaan ja kun pysyy tosiasioissa, niin aina parempi.

Mutta jos (huom JOS, en tiedä oletko näin toiminut) lähtee sille linjalle, että väittää kaikissa muissakin saman automallin yksilöissä olevan ne samat viat ja sitä kautta leimaa koko mallin ihan paskaksi, sitten saattaa saada ihan aiheellista kritiikkiä osakseen.

rami

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.06.15 - klo:12:58
Omasta autosta saa kirjoittaa mitä vaan ja kun pysyy tosiasioissa, niin aina parempi.

Mutta jos (huom JOS, en tiedä oletko näin toiminut) lähtee sille linjalle, että väittää kaikissa muissakin saman automallin yksilöissä olevan ne samat viat ja sitä kautta leimaa koko mallin ihan paskaksi, sitten saattaa saada ihan aiheellista kritiikkiä osakseen.

Ei kukaan ole väittänyt sellaista,että kaikissa muissakin on sama vika. Lue eteenpäin niin tilanne valaistuu paljon.
Kyllähän tilanne on sellainen,että JOS viallisia osia/komponentteja alkaa ilmenemään vähänajetuissa autoissa ei ne viat rajoitu siihen yhteen yksilöön.
Asiahan on totuudessa niin,että sitä viallista SUSIosaa lappaa tulemaan aivan samaan malliin kuin hyvääkin osaa ennen kuin ongelma tulee esille. (laaduntarkkailu ei toimi)
Kyllä myllyt alihankkijoilla jauhaa samaan malliin.
Vai oletko erimieltä???
On vaan kylmä totuus kun sutta ja sekundaa alkaa lykkäämään niin sitä tulee pitkään ennenkuin viallisen ja heikon osan/komponentin heikkous tulee esille.
Kaikkein naurettavin ja surkein osa oli tuo A3:sen ohjausongelma jolloin jouduttiin uusimaan hammastankoja uusiin autoihin. Ja joudutaan uusimaan vielä valtavat määrät.
Olin kyllä itsekkin lukenut nuista mutteriohjauksista mutta oletin niiden jo jääneet vuosikausia taakse.
Kysyin vielä myyjältä ihan piruuttaan kun kauppaa väännettiin tuosta mutteroinnista. "joo ei niissä enää ole ollut pitkiin aikoihin ja vanhatkin viat on korjattu".
Pelle puhui täyttä soopaa. Minunkin mutteriauto ei ollut silloin vielä kun koneella menossa tehtaalle tilaukseen.
EIKÖ ihmeessä kyseinen merkki ole jo häpäissyt itsensä mutteriohjauksella niin totaalisesti ettei olisi enää kannattanut 2014 vuosimallin autoon niin SUSI osaa asentaa.  Missä on tutkimustyö sekä laaduntarkkailu????  Onhan aina näistä rempoista myös vaivaa autonomistajallekkin. Saa lätistä korjaamopellejen kanssa tyhjää jauhamista. Kyllä kuulustelu oli kuin olisi rikoksen tehnyt kun meni marmorille valittaan hajonneesta ohjauksesta. Oltiin tehtaalle yhteydessä sekä kolme eri käyntiä marmoritiskillä.  Viälä tulee yksi käynti  kyseisen vian johdosta koska ohjauspyörä jäi hieman vinoon. (siis 4 reissua)
SIIS automerkki painii vuodesta toiseen tosi harmittavan vian kanssa.
Olin ensimmäisiä jotka ottivat esille tällä palstalla kyseisen vian uudessa A3:ssa. Silloin autoonsa rakastuneet "jullit" alkoi sen kuuluisan syyttelyn provoilevasta kirjoittelusta.
Kumminkin vika on osoittautunut hyvinkin laajaksi.
Takuulla niitä on valtavat määrät kun otetaan auton valmistus sekä myyntimääräät huomioon.
Tämä seikka tukee justiin edellä väittämääni väitettä,että sutta tulee pirusti kun alkaa tulemaan. Hyvin harvoin "uudenkarheassa" autossa on yksilövikoja. Kyllä ne viat tulee sieltä huonoista ja heikkolaatuisista osista.
Uudessa autossa asia on itsestään päivänselvä koska käyttömäärä eikä ajokilometrit ole vielä ehtineet kuluttaa vikautuvaa osaa. ;D ;D ;D

mattinen

Ramin kohtuullisen tiheällä frekvenssillä esittämän väitteen mukaan moni tällä forumilla keskusteleva henkilö on rakastunut autoonsa. Tästä seuraa Ramin mukaan se, että nämä henkilöt eivät kestä kuulla totuutta A3:n (heikosta) laadusta, ja että häntä, forumin ”totuuden torvea”, syytetään trollauksesta. Uhrautuvaa taisteluaan totuuden puolesta Rami on puolustanut mm. näin:

On kuitenkin syytä huomata, että Rami ei lauo tinkimättömiä totuuksiaan ainoastaan omasta autostaan, vaan myös A3:sta yleisesti:
A3 vaikuttaa kyllä laadultaan hyvinkin heikoista osista/komponenteista kasatulta tekeleeltä. Sinänsä S,,,,LI.

Kun hänelle on sitten huomautettu niistä ongelmista, jotka liittyvät johtopäätösten tekemiseen automallin laadusta yhteen yksilöön liittyvien kokemusten perusteella, lupaa hän perustella näkemyksensä:

Ei kukaan ole väittänyt sellaista,että kaikissa muissakin on sama vika. Lue eteenpäin niin tilanne valaistuu paljon.

Tässä vaiheessa lukijan mielenkiinto herää. Onko Ramilla, joka kiistatta on yksi tämän forumin taitavimmista oraattoreista, esittää jotain konkreettista väitteidensä tueksi? Hänen omassa autossa on kiistatta ilmennyt tiettyjä vikoja (tai ainakin niin meille on kerrottu), mutta onko hänellä esittää tietoja, joiden perusteella voitaisiin tehdä johtopäätöksiä A3:n laadusta myös yleisellä tasolla? Rami aloittaa seuraavalla väitteellä:
Kyllähän tilanne on sellainen,että JOS viallisia osia/komponentteja alkaa ilmenemään vähänajetuissa autoissa ei ne viat rajoitu siihen yhteen yksilöön.

Selvä. Seuraavaksi pitäisi tietää, mistä viasta/vioista on kyse, ja kuinka laajaa niiden esiintyminen on ollut.
Kaikkein naurettavin ja surkein osa oli tuo A3:sen ohjausongelma jolloin jouduttiin uusimaan hammastankoja uusiin autoihin.

Rami mainitsee joidenkin A3:ien ohjaukseen liittyneen ongelman. Tämän ongelman olemassaoloa ei liene kukaan tällä forumilla enää vähään aikaan kiistänyt. Joillakin tämä vika on ollut, joillakin ei. Toisaalta on myös niin, että useimmissa automerkeissä esiintyy vikoja, joita valmistaja joutuu sitten myöhemmin korjaamaan. Tästä aiheutuu luonnollisesti vaivaa ja mielipahaa ostajille, mutta useimmiten viat ymmärtääkseni saadaan korjatuiksi. Joka tapauksessa nyt olisi mielenkiintoista tietää, onko nimenomaan Audissa tai A3:ssa ollut viimeaikoina runsaasti vikoja. Tieto on aivan olennainen, koska sen avulla A3:n laatua voidaan verrata muihin autoihin. Jos esim. ohjausongelman osalta ei ole saatavissa edes summittaista tietoa ongelman laajuudesta, ovat A3:sta koskevat laatuarviot kohtalaisen huteralla pohjalla. Koska Rami tunnetusti kirjoittaa faktaa ja on vieläpä luvannut lukijalle ”tilanteen valaistuvan paljon”, ei ole kohtuutonta odottaa hänen esittävän perustellun näkemyksen A3:n ohjausongelman laajuudesta. Varsinkin, kun

Lainaus käyttäjältä: rami - 23.06.15 - klo:21:47Kumminkin vika on osoittautunut hyvinkin laajaksi.

Entä mikä faktamestarimme vastaus? Valaistuuko lukija?
Takuulla niitä on valtavat määrät kun otetaan auton valmistus sekä myyntimääräät huomioon.

Näin siis Rami, totuuden torvi ja faktatiedon armoitettu suurmestari. Ohjausongelmaisia autoja on ”valtavat määrät”, ja mihin tämä tieto perustuu? Siihen, että niitä ”takuulla on” valtavat määrät. Näin tyhjentävää argumentointia pääsee autoonsa rakastunut lukija vain harvoin kokemaan. Siltä varalta, että jonkun mahdollisesti hieman tyhmemmän lukijan valaistuminen olisi vielä jäänyt puolitiehen, jatkaa mestari vielä pettämätöntä päättelyketjuaan:
Tämä seikka tukee justiin edellä väittämääni väitettä,että sutta tulee pirusti kun alkaa tulemaan.
On myönnettävä, että hetken aikaa kuvittelin Ramin autoaan kohden tunteman suuren vihan sumentaneen hänen ajattelukykynsä, mutta sitten tein ainoan mahdollisen johtopäätöksen: Rami on henkiseltä kapasiteetiltaan niin paljon useimpia meitä muita ylempänä, että kykymme ymmärtää häntä joutuu väkisinkin koetukselle.

Rauska

Lainaus Ramilta:
Kaikkein naurettavin ja surkein osa oli tuo A3:sen ohjausongelma jolloin jouduttiin uusimaan hammastankoja uusiin autoihin. Ja joudutaan uusimaan vielä valtavat määrät.

Ymmärtääkseni nuo on korjattu takuuna, joten ei käy kukkarolle. Omassani, jolla ajoin 22000 km ei vikaa kuitenkaan ollut. Ei myskään kuuluisia pyyhkijäpomppuja jne.

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

exlex

Joopa joo... Pidetään vaan A3:sen palstana.
Taisi olla joku muukin joka ei osaa (lue: vika käyttäjässä) käyttää A3.sen radiota jossa GALA toiminto on täysi susi.

exelessi!!! Sinäkin soitat siinä suutasi ja jokainen asia jota kirjoitan pitää täysin paikkansa. Samoja ongelmia tulee muillakin koko ajan. Esim. just tää täysi "romuradio" jonka GALA toiminto on täysin ala-arvoinen. Nuin susi radiota ei oo ollut kymmeniin vuosiin.

Kymmeniin vuosiin? Kyseistä ominaisuutta ole edes ollut vielä lähellekkään kaikissa autoissa 2005 vuonna. Sitä ei ole vieläkään kaikissa autoissa perusstereoissa. Ominaisuus toimii itselläni erittäin hyvin. En sano, että se ei voisi toimi toisilla huonosti. Mutta itse ajelen autolla jatkuvasti ja kuuntelen musiikkia kokoajan, eikä galassa ole mitään vikaa, vaan toimii juuri niinkuin pitääkin. Olen kyllä havainnut, että kun olen vaihtanut talvi ja kesärenkaat niin tällöin gala on säädettävä jotta ääni nousee oikessa suhteessa renkaiden meteliin nähden. Itselläni gala toimii niin hyvin etten huomaa edes sen toimintaa ajossa.

Mikä tulee ohjaukseen, niin eipä ole täällä näkynyt aikoihin enää ihmisiä jotka olisivat joutuneet korjaamaan ohjauksen. Niitä on ollut kyllä aina välillä, mutta näyttäisi siltä että jotain vialle on tehty, koska vikoja ei ole tullut kuten esim. Muiden mallien kohdalla tuli. Myöskin korjaus on auttanut kaikilla huollossa käyttäneitä.

1.8 "APR" Q

Itsellä ollut nyt A3 2.0 TDI Quattro reilut pari vuotta ja kilometrejä on nyt mittarissa 57000.
On pakko sanoa,että yksi parhaista autoista,mitä mulla on ollut..
Ei ole mutteriohjausta eikä mitään muutakaan vikaa...B&O soi komeasti ja radion näyttö on pysynyt hiljaisena.
Kerran olen öljyä lisännyt ekalla huoltovälillä...muuten ei mitään huomautettavaa..ilo on ollut ajella tällä yksilöllä.
Auto menee kohta vaihtoon ja joku saa tuosta vielä hyvän pirssin itselleen.
En ota kantaa ramin väitteisiin huonosta laadusta..autot on yksilöitä ja sen verran noita A3:sia on myyty Suomessa ja Euroopassa,että väkisinkin tulee yksilöitä,jotka on "maanantaina" valmistettu.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 24.06.15 - klo:17:25
Ramin kohtuullisen tiheällä frekvenssillä esittämän väitteen mukaan moni tällä forumilla keskusteleva henkilö on rakastunut autoonsa. Tästä seuraa Ramin mukaan se, että nämä henkilöt eivät kestä kuulla totuutta A3:n (heikosta) laadusta, ja että häntä, forumin ”totuuden torvea”, syytetään trollauksesta. Uhrautuvaa taisteluaan totuuden puolesta Rami on puolustanut mm. näin:

On kuitenkin syytä huomata, että Rami ei lauo tinkimättömiä totuuksiaan ainoastaan omasta autostaan, vaan myös A3:sta yleisesti:
Kun hänelle on sitten huomautettu niistä ongelmista, jotka liittyvät johtopäätösten tekemiseen automallin laadusta yhteen yksilöön liittyvien kokemusten perusteella, lupaa hän perustella näkemyksensä:

Tässä vaiheessa lukijan mielenkiinto herää. Onko Ramilla, joka kiistatta on yksi tämän forumin taitavimmista oraattoreista, esittää jotain konkreettista väitteidensä tueksi? Hänen omassa autossa on kiistatta ilmennyt tiettyjä vikoja (tai ainakin niin meille on kerrottu), mutta onko hänellä esittää tietoja, joiden perusteella voitaisiin tehdä johtopäätöksiä A3:n laadusta myös yleisellä tasolla? Rami aloittaa seuraavalla väitteellä:
Selvä. Seuraavaksi pitäisi tietää, mistä viasta/vioista on kyse, ja kuinka laajaa niiden esiintyminen on ollut.
Rami mainitsee joidenkin A3:ien ohjaukseen liittyneen ongelman. Tämän ongelman olemassaoloa ei liene kukaan tällä forumilla enää vähään aikaan kiistänyt. Joillakin tämä vika on ollut, joillakin ei. Toisaalta on myös niin, että useimmissa automerkeissä esiintyy vikoja, joita valmistaja joutuu sitten myöhemmin korjaamaan. Tästä aiheutuu luonnollisesti vaivaa ja mielipahaa ostajille, mutta useimmiten viat ymmärtääkseni saadaan korjatuiksi. Joka tapauksessa nyt olisi mielenkiintoista tietää, onko nimenomaan Audissa tai A3:ssa ollut viimeaikoina runsaasti vikoja. Tieto on aivan olennainen, koska sen avulla A3:n laatua voidaan verrata muihin autoihin. Jos esim. ohjausongelman osalta ei ole saatavissa edes summittaista tietoa ongelman laajuudesta, ovat A3:sta koskevat laatuarviot kohtalaisen huteralla pohjalla. Koska Rami tunnetusti kirjoittaa faktaa ja on vieläpä luvannut lukijalle ”tilanteen valaistuvan paljon”, ei ole kohtuutonta odottaa hänen esittävän perustellun näkemyksen A3:n ohjausongelman laajuudesta. Varsinkin, kun

Entä mikä faktamestarimme vastaus? Valaistuuko lukija?
Näin siis Rami, totuuden torvi ja faktatiedon armoitettu suurmestari. Ohjausongelmaisia autoja on ”valtavat määrät”, ja mihin tämä tieto perustuu? Siihen, että niitä ”takuulla on” valtavat määrät. Näin tyhjentävää argumentointia pääsee autoonsa rakastunut lukija vain harvoin kokemaan. Siltä varalta, että jonkun mahdollisesti hieman tyhmemmän lukijan valaistuminen olisi vielä jäänyt puolitiehen, jatkaa mestari vielä pettämätöntä päättelyketjuaan:On myönnettävä, että hetken aikaa kuvittelin Ramin autoaan kohden tunteman suuren vihan sumentaneen hänen ajattelukykynsä, mutta sitten tein ainoan mahdollisen johtopäätöksen: Rami on henkiseltä kapasiteetiltaan niin paljon useimpia meitä muita ylempänä, että kykymme ymmärtää häntä joutuu väkisinkin koetukselle.

HEI! Mattinen en viitsinyt edes lukea nuita runoilujasi.
Kannattaisiko sinun kumminkin hieman teroittaa sitä laskupäätä ennen kuin kirjoittelet höpöjä.
Laskeppas hieman tarkemmin ja ota ajatusta sekä järkeä mukaan.
Otetaanpas esille nämä ohjausongelmat joita pyrit julkisesti vähättelemään.
Itse kirjoitin niitä olevan valtavan määrän.
Ajatellaanpas järjellä tämä asia.
Täällä kirjoittavista A3:sen omistajista koostuu korkeintaan vajaa promille (määrä ei periaatteessa ole edes "kärpäsenkakka" verrattuna tuotantoon) kun verrataan sitä tuotantomäärää mitä tehdas työntää tulemaan.  Siis automäärä tuotanto/VAG areenan A3:sen omistajat/kirjoittajat.
Kun näin pienellä määrällä on ollut ohjauksessa ongelmaa niin kokonaisuudessa täytyy olla todellakin kyse mittavasta ongelmasta.
exelessin nyt olevassa gallupissa on 35 vastaajaa ja 7 autonomistajalla on ollut vikaa ohjauksessa.
Selvitäppäs tuotantomäärä vaikka kuukaudessa ja sovella VAG areenan A3:sen kirjoittajien ongelmamäärään.
En nyt jouda sinulle enempää valaisemaan asioita..... Moro ;D

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 24.06.15 - klo:23:01
Kymmeniin vuosiin? Kyseistä ominaisuutta ole edes ollut vielä lähellekkään kaikissa autoissa 2005 vuonna. Sitä ei ole vieläkään kaikissa autoissa perusstereoissa. Ominaisuus toimii itselläni erittäin hyvin. En sano, että se ei voisi toimi toisilla huonosti. Mutta itse ajelen autolla jatkuvasti ja kuuntelen musiikkia kokoajan, eikä galassa ole mitään vikaa, vaan toimii juuri niinkuin pitääkin. Olen kyllä havainnut, että kun olen vaihtanut talvi ja kesärenkaat niin tällöin gala on säädettävä jotta ääni nousee oikessa suhteessa renkaiden meteliin nähden. Itselläni gala toimii niin hyvin etten huomaa edes sen toimintaa ajossa.

Mikä tulee ohjaukseen, niin eipä ole täällä näkynyt aikoihin enää ihmisiä jotka olisivat joutuneet korjaamaan ohjauksen. Niitä on ollut kyllä aina välillä, mutta näyttäisi siltä että jotain vialle on tehty, koska vikoja ei ole tullut kuten esim. Muiden mallien kohdalla tuli. Myöskin korjaus on auttanut kaikilla huollossa käyttäneitä.

Kylläpäs jälleen exelessi puhuu jälleen ihan plöröjä.
Automaattisella äänenvoimakkuudensäädöllä olevia tehdasasenteisia radioita on todellakin ollut jo kymmeniä vuosia. Itse ostin Pasuunan -88 ja siihenkin sai jo tilauksesta GALA toiminnolla olevan oikean VW:n radion jonka valmistaja oli Blaupunkt.
Myös paljon aijemmin Blaupunkt valmisti jälkiasennettavia autoradiota jossa oli kyseinen toiminta. Ainakin 40-vuotta on kyseisiä laitteita ollut saatavana. Volkkareissa niitä on ollut jo -70 luvulta asti. Ainoa ongelma oli vaan tehdasasenteisen radion kova hinta.
Kannattaa nyt kumminkin ottaa enemmän selvää oikeista asioista kuin kirotusvirheistä. Kumpikohan on ratkaisevampaa elämässä? ;D ;D ;D
Todellakin nuin SUSI-radiota ei ole ollut vuosikymmeniin. Eikä siinä rakkineessa aina edes pelaa RDS toiminto. Pätkii ja särisee kymmeniä kilsoja eikä aina silloinkaan vaihda niin kuin pitäisi.
Eihän näitä asioita tietenkään saisi autoonsa ihatuneiden "jullien" mielestä tuoda esille. Mutta minkäpäs Faktoille voi.
Todellakin jos autossani olisi edes tyydyttävä radio niin olisin tyytyväinen. Kun ei ole SUSI mikä susi.
Tietenkin jotain voi tyydyttää tuollainen läpyskä joka kojelaudassa pompii ylös ja alas tuntuu tosi upeelta mutta jos ei perusasiat ole kunnossa ei se kovin miellytä.
Vaikka vetää GALAviisarin ihan tappiin niin eipä kyllä erota mitään radionäänessä.
Aika huvittava kommentti marmorilta. "Kyllä se toimii mutta sitä ei musiikinkuuntelussa juurikaan erota. Paremmin erottaa puheohjelmissa kun oikein tarkasti kuuntelee". Aika hassua valehtelijoidenklubista tullutta kommentointia. Tai pikemminkin tyypillistä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 25.06.15 - klo:13:06
HEI! Mattinen en viitsinyt edes lukea nuita runoilujasi.

Kyllähän sinä nuita olet selvästi lueskellut, koska vastaat ja vieläpä kehotat teroittamaan laskupäätä. Kehotuksessasi ei oikein olisi järkeä, ellet olisi sitä mieltä, että olen jonkin asian suhteen erehtynyt. Ja sehän ei taas selviä muuta kuin lukemalla.

Laskeppas hieman tarkemmin ja ota ajatusta sekä järkeä mukaan.

Ei millään pahalla, mutta sinä olet kyllä viimeinen ihminen antamaan kehotuksia ajatuksen ja järjenkäytöstä. Jotta voisit moisia kehotuksia jaella, sinun pitäisi ensin itse ryhtyä toimimaan kehottamallasi tavoin. Mutta jostain syystä et ole tähän erityisen halukas. Tämä on tullut kohtuullisen selväksi nuita sinun plörinöitä lukiessa.

Täällä kirjoittavista A3:sen omistajista koostuu korkeintaan vajaa promille (määrä ei periaatteessa ole edes "kärpäsenkakka" verrattuna tuotantoon) kun verrataan sitä tuotantomäärää mitä tehdas työntää tulemaan.

Eikä tarvitse verrata edes tuotantoon. Riittää, kun suhteutetaan gallupiin osallistujien määrä (35 kpl) Suomessa myytyjen A3:n määrään.

Kun näin pienellä määrällä on ollut ohjauksessa ongelmaa niin kokonaisuudessa täytyy olla todellakin kyse mittavasta ongelmasta.

Niin. Tämän gallupin mukaan ohjausongelmia on ollut 15 prosentilla vastaajista. Oletetaan, että tämän "tutkimuksen" tulos voitaisiin siirtää suoraan koskemaan kaikkia tähän mennessä ajoon saatettuja A3:ia. Sinun ajattelussasi ongelmasta tulee nyt "mittava", koska (väitetysti) ohjausviallisten autojen absoluuttinen määrä kasvaa. Tässä ei tietenkään ole mitään ihmeellistä, koska 15 % vaikkapa 10 000:sta tuottaa suuremman luvun kuin 15 prosenttia 35:stä. Ja mitä enemmän autoja on, sitä "mittavammasta" ongelmasta sinun ajattelusi mukaan on kyse.

Ohjausviallisten autojen absoluuttinen määrä ei kuitenkaan ole oikea mittari arvioitaessa A3:n laatua. Olennaista on tieto siitä, kuinka suuri osa autoista on viallisia. Ja tämän asian suhteen meillä on tällä hetkellä tiedossamme tasan yksi luku, nimittäin exelessin gallupin 15 %. En mitenkään halua vähätellä exelessin vaivannäköä asian suhteen, mutta itse en kyllä tämän tilastotutkimuksen perusteella olisi valmis tekemään koko tuotantoa koskevia johtopäätöksiä. Ja jos tuo 15 % olisi todella siirrettävissä koskemaan tuotantoa kokonaisuudessaan, niin silloin voisi kuvitella jo kohtalaisen näkyvää uutisointia asiasta hieman takavuosien DSG- ja TSI -ongelmien tavoin. Mutta ainakaan minä en ole toistaiseksi tällaisia juttuja nähnyt. Tämä viittaa mielestäni siihen, että kohtuullisen harva kuljettaja on tämän ongelman kanssa joutunut tekemisiin.

Olipa ohjausviallisten autojen osuus sitten 5, 10, tai 15 %, niin A3:n laatua arvioitaessa pitäisi tietysti olla selvillä myös pahimpien kilpailijoiden viat ja ongelmat ja niiden yleisyys. Tämän jälkeen voitaisiin sitten hieman syvemmällä rintaäänellä todeta A3:n laadun olevan sitä tai tätä.

En nyt jouda sinulle enempää valaisemaan asioita.....

Luojan kiitos!  ;D ;D ;D ;D

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 25.06.15 - klo:16:11
Kyllähän sinä nuita olet selvästi lueskellut, koska vastaat ja vieläpä kehotat teroittamaan laskupäätä. Kehotuksessasi ei oikein olisi järkeä, ellet olisi sitä mieltä, että olen jonkin asian suhteen erehtynyt. Ja sehän ei taas selviä muuta kuin lukemalla.

Ei millään pahalla, mutta sinä olet kyllä viimeinen ihminen antamaan kehotuksia ajatuksen ja järjenkäytöstä. Jotta voisit moisia kehotuksia jaella, sinun pitäisi ensin itse ryhtyä toimimaan kehottamallasi tavoin. Mutta jostain syystä et ole tähän erityisen halukas. Tämä on tullut kohtuullisen selväksi nuita sinun plörinöitä lukiessa.

Eikä tarvitse verrata edes tuotantoon. Riittää, kun suhteutetaan gallupiin osallistujien määrä (35 kpl) Suomessa myytyjen A3:n määrään.

Niin. Tämän gallupin mukaan ohjausongelmia on ollut 15 prosentilla vastaajista. Oletetaan, että tämän "tutkimuksen" tulos voitaisiin siirtää suoraan koskemaan kaikkia tähän mennessä ajoon saatettuja A3:ia. Sinun ajattelussasi ongelmasta tulee nyt "mittava", koska (väitetysti) ohjausviallisten autojen absoluuttinen määrä kasvaa. Tässä ei tietenkään ole mitään ihmeellistä, koska 15 % vaikkapa 10 000:sta tuottaa suuremman luvun kuin 15 prosenttia 35:stä. Ja mitä enemmän autoja on, sitä "mittavammasta" ongelmasta sinun ajattelusi mukaan on kyse.

Ohjausviallisten autojen absoluuttinen määrä ei kuitenkaan ole oikea mittari arvioitaessa A3:n laatua. Olennaista on tieto siitä, kuinka suuri osa autoista on viallisia. Ja tämän asian suhteen meillä on tällä hetkellä tiedossamme tasan yksi luku, nimittäin exelessin gallupin 15 %. En mitenkään halua vähätellä exelessin vaivannäköä asian suhteen, mutta itse en kyllä tämän tilastotutkimuksen perusteella olisi valmis tekemään koko tuotantoa koskevia johtopäätöksiä. Ja jos tuo 15 % olisi todella siirrettävissä koskemaan tuotantoa kokonaisuudessaan, niin silloin voisi kuvitella jo kohtalaisen näkyvää uutisointia asiasta hieman takavuosien DSG- ja TSI -ongelmien tavoin. Mutta ainakaan minä en ole toistaiseksi tällaisia juttuja nähnyt. Tämä viittaa mielestäni siihen, että kohtuullisen harva kuljettaja on tämän ongelman kanssa joutunut tekemisiin.

Olipa ohjausviallisten autojen osuus sitten 5, 10, tai 15 %, niin A3:n laatua arvioitaessa pitäisi tietysti olla selvillä myös pahimpien kilpailijoiden viat ja ongelmat ja niiden yleisyys. Tämän jälkeen voitaisiin sitten hieman syvemmällä rintaäänellä todeta A3:n laadun olevan sitä tai tätä.

Luojan kiitos!  ;D ;D ;D ;D

Eipä se nyt ole kovinkaan harva joka on joutunut kokemaan ongelmia tuon SUSI ohjauksen kanssa.
Kun PROSENTIT ovat 15,2 % ja 35 vastausta ja 7:llä ongelmaa.
Ei tuo kysely ja galluppi ainakaan mitään positiivistä asiaa tee tuolle pirssille.
Hassu kysely missä kysytään ja miltei jo valmiiksi itse yritetään vastata. Johdatellaan vastaajaa.
Turhaan tuota ongelmaa vähättelee ymmärtäähän tuon nyt jokainen. On vain aina ajankysymys koska kenelläkin kosahtaa.
Ja taatusti tulee lisää.  (yksikin henkilö tällä foorumilla luuli alkuunsa sen olevan ominaisuus)
Vielä se,että kuinka moni ajaa viallisella ohjauksella olevalla autolla ja ihmettelee,että mikä ihmeessä tätä pirssiä vaivaa
Kyllä minäkin olin ihmeissäni,että mikä tähän koppuraan tuli kun ratissa on "klappia" ajoittain.
En ollut koskaan aijemmin kokenut tuollaista yllätystä minkään auton ohjauksessa vaikka olen ostanut niitä yli 20kpl uusina.

mattinen

Trafin tilastojen mukaan A3:ia on ajalla 2013 " 2015 (toukokuu) rekisteröity 4 493 kpl. Tällä forumilla julkaistun ”tutkimuksen” mukaan viallisia ohjauksia on ollut 15 prosentilla vastaajista. Tämä tarkoittaisi sitä, että 673 suomalaista A3-kuljettajaa olisi joutunut tekemisiin ohjausongelman kanssa. Vastaavasti 3 820 kuljettajaa ei ongelmasta ole kärsinyt. Jokainen voi nyt kohdallaan näiden lukujen perusteella arvioida, onko ohjaus ”susi” vai ei. Tästä asiasta voidaan varmasti olla perustellusti montaa mieltä.

Ongelmaksi jää edelleen kuitenkin se, että ko. 15 % on ainut käytettävissä oleva luku, johon koko tämä keskustelu voidaan perustaa. Ja se ei ole kovin hyvä peruste se. Jos todella haluttaisiin selvittää A3:n ohjausongelman yleisyyttä, pitäisi kysely totta kai suunnata laajempaan kohderyhmään kuin VAG-areenan lukijoihin. Ei mitään vakavasti otettavaa tilastollista tutkimusta voida tehdä sillä tavoin, että otannan muodostaa jonkin tietyn internet-foorumin keskusteluryhmä.

Sikäli kun asiasta tehtäisiin tilastotutkimuksen kriteerit täyttävä selvitys, saattaisi prosentti joko nousta tai laskea tuosta 15 prosentista. Itse epäilen, että se laskisi. Jos nimittäin tuo 15 % pitäisi paikkansa, olisi meillä täällä Suomessa 673 A3-kuskia, joilla olisi autossaan ”susi” ohjaus. Tämän luulisi jo kuuluvan ja näkyvän jossain, vaikkapa vain lukuisina valituksina erilaisilla foorumeilla. Ja edelleen. Jos tuo 15 % siirretäisiin koskemaan vaikkapa Euroopassa myytyjä autoja, niin silloin tyytymättömiä kuljettajia olisi absoluuttisesti jo niin paljon, että se varmasti näkyisi ja kuuluisi muuallakin kuin Audi-foorumeilla. Koska mitään tällaista ei kuitenkaan ole ilmennyt sen paremmin Suomessa kuin Euroopassakaan, ei 15 % vaikuta erityisen luotettavalta arviolta.

Minulla ei ole mitään syytä puolustella A3:ta tai olla hyväksymättä siihen liittyvää kritiikkiä, ja olen koska tahansa valmis tarkistamaan mielipidettäni esim. ohjausviallisten autojen määrästä. Tosiasia kuitenkin on, että tähän mennessä huonon laadun puolesta esitetty näyttö on ollut sen verran heiveröisesti perusteltua, ettei kannanmuutokseen ole ollut tarvetta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 25.06.15 - klo:18:12
Trafin tilastojen mukaan A3:ia on ajalla 2013 " 2015 (toukokuu) rekisteröity 4 493 kpl. Tällä forumilla julkaistun ”tutkimuksen” mukaan viallisia ohjauksia on ollut 15 prosentilla vastaajista. Tämä tarkoittaisi sitä, että 673 suomalaista A3-kuljettajaa olisi joutunut tekemisiin ohjausongelman kanssa. Vastaavasti 3 820 kuljettajaa ei ongelmasta ole kärsinyt. Jokainen voi nyt kohdallaan näiden lukujen perusteella arvioida, onko ohjaus ”susi” vai ei. Tästä asiasta voidaan varmasti olla perustellusti montaa mieltä.

Ongelmaksi jää edelleen kuitenkin se, että ko. 15 % on ainut käytettävissä oleva luku, johon koko tämä keskustelu voidaan perustaa. Ja se ei ole kovin hyvä peruste se. Jos todella haluttaisiin selvittää A3:n ohjausongelman yleisyyttä, pitäisi kysely totta kai suunnata laajempaan kohderyhmään kuin VAG-areenan lukijoihin. Ei mitään vakavasti otettavaa tilastollista tutkimusta voida tehdä sillä tavoin, että otannan muodostaa jonkin tietyn internet-foorumin keskusteluryhmä.

Sikäli kun asiasta tehtäisiin tilastotutkimuksen kriteerit täyttävä selvitys, saattaisi prosentti joko nousta tai laskea tuosta 15 prosentista. Itse epäilen, että se laskisi. Jos nimittäin tuo 15 % pitäisi paikkansa, olisi meillä täällä Suomessa 673 A3-kuskia, joilla olisi autossaan ”susi” ohjaus. Tämän luulisi jo kuuluvan ja näkyvän jossain, vaikkapa vain lukuisina valituksina erilaisilla foorumeilla. Ja edelleen. Jos tuo 15 % siirretäisiin koskemaan vaikkapa Euroopassa myytyjä autoja, niin silloin tyytymättömiä kuljettajia olisi absoluuttisesti jo niin paljon, että se varmasti näkyisi ja kuuluisi muuallakin kuin Audi-foorumeilla. Koska mitään tällaista ei kuitenkaan ole ilmennyt sen paremmin Suomessa kuin Euroopassakaan, ei 15 % vaikuta erityisen luotettavalta arviolta.

Minulla ei ole mitään syytä puolustella A3:ta tai olla hyväksymättä siihen liittyvää kritiikkiä, ja olen koska tahansa valmis tarkistamaan mielipidettäni esim. ohjausviallisten autojen määrästä. Tosiasia kuitenkin on, että tähän mennessä huonon laadun puolesta esitetty näyttö on ollut sen verran heiveröisesti perusteltua, ettei kannanmuutokseen ole ollut tarvetta.

ja jos mietit kuinkahan moni peruspertsa tai peruspirjo tajuaa ohjauksessa olevan vikaa eikä vain ominaisuus?
jo pelkästään tämän ketjun perusteella kierrän A3:n kaukaa  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Se varmaan riippuu siitä, kuinka dramaattisena ko. vika missäkin autossa näyttäytyy. Itse en osaa sanoa tästä mitään, koska en ole vikaa (ainkaan vielä) kokenut. Epäilen kuitenkin, että A3:n ostajien joukossa on keskimääräistä vähemmän peruspertsoja, joita ehkä löytyy enemmän Skoda-kuskeista. Luulen, että Audien ostajien joukossa on suhteellisen paljon sellaisia, joille auto ei ole pelkästään väline paikasta toiseen siirtymiseen. Tämä porukka saattaa olla keskimääräistä herkempi havaitsemaan erilaisia virheitä. Mutta tämä on totta kai vain olettamus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy