Mopoauto-ilmiö ja kysymys viisaille risteysajosta...

Aloittaja pekus, 13.05.15 - klo:22:36

« edellinen - seuraava »

pekus

On tässä joitakin kertoja sattunut tilanne, että sivutieltä on tultu eteen niin, että olen joutunut jarruttamaan hyvinkin reippaanlaisesti.
Ensin ajattelinkin, että se on nyt vain sattumaa ettei kaveri ole minua huomannut, mutta kun "läheltäpiti" tilanteita on alkanut kertyä yllättävänkin useasti, niin en ole voinut välttyä ajatukselta, että ihmiset eivät vain tajua, että ihan oikea auto sieltä onkin tulossa.
Onkos muilla kokemuksia moisesta  "MAUTO"-ilmiöstä?

Ja sitten se kysymys: Meillä täälläpäin (Turun ohitustie) on risteyksiä, joissa on rampilta tuleville kolmio, mutta samalla alkaa oma ajokaista.
Aikas suruttomasti olen näissä risteyksissä painanut menemään, mutta aina sillointällöin kaveri on halunnut tulla kuskin ovesta sisään...
Eli miten on: Vaikka minulla on kolmio, niin en kai silti ole väistämisvelvollinen päätietä ajavaa; jatkanhan ihan omalla kaistallani, joka on alkanut risteyksestä, josta päätielle olen noussut?

Toivottavasti ymmärsitte sepustustukseni;)
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: pekus - 13.05.15 - klo:22:36

Ja sitten se kysymys: Meillä täälläpäin (Turun ohitustie) on risteyksiä, joissa on rampilta tuleville kolmio, mutta samalla alkaa oma ajokaista.
Aikas suruttomasti olen näissä risteyksissä painanut menemään, mutta aina sillointällöin kaveri on halunnut tulla kuskin ovesta sisään...
Eli miten on: Vaikka minulla on kolmio, niin en kai silti ole väistämisvelvollinen päätietä ajavaa; jatkanhan ihan omalla kaistallani, joka on alkanut risteyksestä, josta päätielle olen noussut?

Mihinköhän tuota kolmiota sitten tarvitaan, kun kaistanvaihtaja on aina väistämisvelvollinen  ::)

Emil

Se kolmio on siellä sitä varten, ettei sen takaa tuleva vaihda kaistaa (katsomatta) heti tielle päästyään. Eli järkeä käyttäen molemmat voisivat jatkaa samalla nopeudella kuin ennen risteystä. "Savitapit" eivät sitä vaan ymmärrä, ja siksi tuijottavat vain kolmiota. Vastaavia paikkoja on monin paikoin. Paras neuvo mitä olen noihin paikkoihin saanut on, että: "Ã,,lä aja kolaria niissä paikoissa."  :P

Sehän tuntuu olevan ihan tuntematon käsite monille (jopa virkavallalle), se "risteyksen jättäminen".

En ihan suorilta osta mopoauto-ilmiötä. On nimittäin mahdollista, että isompikin auto jää huomaamatta A-pilarin taakse, kun oikein huonosti käy.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Eka Golf

On tässä joitakin kertoja sattunut tilanne, että sivutieltä on tultu eteen niin, että olen joutunut jarruttamaan hyvinkin reippaanlaisesti.
Ensin ajattelinkin, että se on nyt vain sattumaa ettei kaveri ole minua huomannut, mutta kun "läheltäpiti" tilanteita on alkanut kertyä yllättävänkin useasti, niin en ole voinut välttyä ajatukselta, että ihmiset eivät vain tajua, että ihan oikea auto sieltä onkin tulossa.
Onkos muilla kokemuksia moisesta  "MAUTO"-ilmiöstä?

Olitko itse mopolla liikenteessä kun en tuosta tajunnut?
Liittymiskaistalta kannattaa aina tulla "reipasta vauhtia" oli kolmio tai ei. Pitää sovittaa vauhti "rakoon". Jos ruuhka niin pitää olla erityisen tarkka ja käyttää tarvittaessa vaikka piennarta. Onneksi ruuhkassa kävelyvauhti ja voi anoa "vetoketjua" jos sitä muuten ei tule.

HiTecci

Kyllä se liikennemerkki vaan ajaa yli ns. kaistanvaihtosäännöstä ihan samalla tavalla kuin risteyksessäkin liikennemerkki menee yli oikealta tulevan säännön = olet siis tasan tarkkaan väistämisvelvollinen, ajoit sitten suoraan omaa kaistaasi tahi ryhmityit pääväylälle 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

VW:t

Harva tuntuu osaavan liikennesääntöjä, edes perusasioita, vaikka todennäköisesti autokoulun on käynytkin. "Turvavälikin" on aivan kummallinen sana tai käsite, puhumattakaan "nopeusrajoitus"-liikennemerkki. Mutta nämä asiat tuskin kovin paljon kuuluu Citigoon, eli taitaa olla väärä osio täällä näitä puida.  ;)

Emil

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.05.15 - klo:08:58
Kyllä se liikennemerkki vaan ajaa yli ns. kaistanvaihtosäännöstä ihan samalla tavalla kuin risteyksessäkin liikennemerkki menee yli oikealta tulevan säännön = olet siis tasan tarkkaan väistämisvelvollinen, ajoit sitten suoraan omaa kaistaasi tahi ryhmityit pääväylälle 8)

Onko tuo oma tulkinta, vai onko pistää pykälä, josta noin voi tulkita. Entä miten "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" velvoittaa, kun ei edes ole risteystä ko. kohdassa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

JarnoF

Vähän vastaava tilanne: kaksikaistaiset liikenneympyrät. Jos olet tulossa liikenneympyrään kolmion takaa, joudut väistämään myös kohdallasi ympyrän sisäkaistalta poistuvaa autoa. Hänhän jotuu siirtymään "kaistallesi" poistuessaan ympyrästä. Silti sinä väistät.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Emil - 14.05.15 - klo:10:20
Onko tuo oma tulkinta, vai onko pistää pykälä, josta noin voi tulkita. Entä miten "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" velvoittaa, kun ei edes ole risteystä ko. kohdassa.
Ihanko tosissasi epäilet kolmion olevan siellä täysin turhaan :o

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
LainaaMerkki 231

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus. (23.12.1998/1133)
BMW R 1200 ST -05

Emil

Ei se turhaan ole, kerroin jo sen merkityksen.

Entäs tasa-arvoinen T-risteys, jota lähestyy kolme ajoneuvoa yhtaikaa. Niistäkin tilanteista selvitään yhteispelillä, kun kaikki joustaa.

KariH

http://digi.tekniikanmaailma.fi/#/issue/23/8269

Eli kolmiontakaa tulevana annat tietä myös sille, joka vaihtaa kaistaa sinun ajamallesi kaistalle.
Jos kaistojen välissä on sulkuviiva, niin kumpikaan ei saa vaihtaa kaistaa sen aikana. Sulkuviivan päätyttyä kaistat ovat tasa-arvoiset, jolloin kaistaa vaihtavan vastuulla on väistäminen/varominen.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: KariH - 14.05.15 - klo:17:35
Jos kaistojen välissä on sulkuviiva, niin kumpikaan ei saa vaihtaa kaistaa sen aikana.

Joka muuten tuntuukin olevan aika perhanan hankalaa ymmärtää esim. Lahden motarilla Hki päin, Kehä I liittymässä. Tuossa on varsin piiiitkän matkaa tuota valkoista sulkuviivaa, mutta varsin huoletta siitä tunnutaan yli vetelevän, molemmin puolin ???
BMW R 1200 ST -05

Emil

Sillä tavalla mopoauto-ilmiö joskus näkyy, että kun vaihtaa normaalisti vilkun kanssa kaistaa, niin se provosoi jotenkin tavallista enemmän sitä taakse jäävää savitappia. Savitappi se on siksi, että ei ymmärrä, että kaistaa pitää joskus kaikkien vaihtaa. Tulee sitten aivan perään hetkeksi vauhtia työntämään, kunnes tajuaa, ettei se pienikään auto välttämättä jää siihen eteen isompia enempää kupeksimaan.

Eikö siitä kilvestä näe, että se pikkuauto on ihan oikea auto.

Eka Golf

Nuo mopoautot pitäs lailla kieltää koska ovat vaarallisia kuskille ja muille tiellä kulkijoille?  8)

Emil

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Emil - 15.05.15 - klo:22:29
Miten se liittyy tähän aiheeseen?  ::)
Luki: "Onkos muilla kokemuksia moisesta  "MAUTO"-ilmiöstä?"

Emil

Ja nytkö olet sitä mieltä, että Citigot pitäisi kieltää lailla?  :o Vai mitä yrität kertoa?

Eka Golf

Citigo? Mikä se on?  ???
Kuvittelen/luulen MAUTON olevan mopoauto!  :-[

Emil

Pitäisköhän sun mennä takaisin saunomaan, ellei jopa nukkumaan..

Eka Golf

Katsoin tietoja ja mopoauton näköinen, samoin hinta ja motti "hinnat alkaen"!  :P
Kuuluu kait kuitenkin miniautoluokkaan eli ei mopokortilla saa ajaa?  :-\

pekus

"http://digi.tekniikanmaailma.fi/#/issue/23/8269
Eli kolmiontakaa tulevana annat tietä myös sille, joka vaihtaa kaistaa sinun ajamallesi kaistalle.
Jos kaistojen välissä on sulkuviiva, niin kumpikaan ei saa vaihtaa kaistaa sen aikana. Sulkuviivan päätyttyä kaistat ovat tasa-arvoiset, jolloin kaistaa vaihtavan vastuulla on väistäminen/varominen."

Just... Eiköhän tämä ole jo taputeltu aihe... Tuosta ed. mainitusta linkistä sainkin vastauksen kysymykseeni...
PS. On tämä mauto vaan niin perkeleellinen menijä, etten oo vielä koskaan kenenkään jalkoihin jäänyt... sori. jos provosoin;) mutta niin totta...
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

Eka Golf

Pienen pitää auton olla jos "jalkoihin jää"?  :)

Peke

Totta se on, että ihmiset käyttäytyy eri tavalla liikenteessä kun olen liikenteessä Citigolla / TT:llä. TT:llä tilaa annetaan ihan eri tavalla eikä varsinkaan työnnytä eteen joka risteyksestä. Kai ihmiset luulee, että kaikki pikkuautot "kuppaa" edessä eivätkä halua jäädä perään ajelemaan. ::) tai jotain vastaavaa.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Zaffodi

Tuohan on se Ravattulan risteteys Raision taajaman suuntaan... Siinä tosiaan ohikulkutie on 1-kaistainen ennen risteystä ja 2-kaistainen sen jälkeen, vasen kaista on se joka jatkuu ja oikeaan tullaan kiertoliittymästä. Kiertoliittymässä on kolmio mutta kaistojen välissä on sulkuviiva. Eli omalla tulkinnallani risteys on tasa-arvoinen, oikealta saa ajaa väistämättä omalle kaistalleen koska vasenta ajava ei saa sulkuviivan takia kaistaa vaihtaa. Toki siinä tulee aika mielenkiintoisia tilanteita koska seuraava liittymä on luokkaa 200m tästä.

Ja ne mopoautot, ei viitsi edes kirjoittaa mitä on mieltä niistä... toisaalta eipä sitä itseen satu jos lasikuitukaappi jää alle!

Emil

Lainaus käyttäjältä: Peke - 16.05.15 - klo:09:23
Totta se on, että ihmiset käyttäytyy eri tavalla liikenteessä kun olen liikenteessä Citigolla / TT:llä. TT:llä tilaa annetaan ihan eri tavalla eikä varsinkaan työnnytä eteen joka risteyksestä. Kai ihmiset luulee, että kaikki pikkuautot "kuppaa" edessä eivätkä halua jäädä perään ajelemaan. ::) tai jotain vastaavaa.

Minkälaista on "eteen työntyminen risteyksessä"?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peke - 16.05.15 - klo:09:23
Kai ihmiset luulee, että kaikki pikkuautot "kuppaa" edessä eivätkä halua jäädä perään ajelemaan. ::) tai jotain vastaavaa.

Se on juurikin noin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Arcca

Aika ajoin on ollut puhetta pitäisikö pikkuautoista muunnella mautoja nykyisten mautojen tilalle nuorille kuskeille. Citigo voisi olla hyvä kandidaatti.
Mutta sitten tulisikin varmaan vielä vahvemmin tämä ilmiö esiin ettei muut tiedä onko lähestyvä auto mauto Citigo vai auto Citigo. Eteen tuppautumisia tulisi vielä enemmän.

Tosin tuon haitan epäilen silti jäävän pienennämksi verrattuna hyötyihin joita citigoiden mautottaminen toisi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Emil

Onneksi Citigon äänimerkki sentään ei ole mikään anteeks pyyntö. Tulee soiteltua melko herkästi tarpeen tullen.  8)

Peke

Lainaus käyttäjältä: Emil - 16.05.15 - klo:10:24
Minkälaista on "eteen työntyminen risteyksessä"?

Ajat vaikka 50km/h alueella ja joku kääntyy sivutieltä sun eteesi, niin että joudut hiljentämään omaa vauhtiasi. Skodalla tapahtuu tuota pirun usein, TT:llä vain sillon tällön joku "tunkee" eteen ja töötti kyllä soi mullakin tollasessa tilanteessa aina. Joidenkin vaan pitää änkeä liian pieneen väliin. Monesti vielä huomannut senkin, että eteen on päästävä vaikka minun takana ei edes tulisi autoja eli muutaman sekunnin odotuksella olisi tilaa eikä muut kärsisi näiden vatipäiden ajattelemattomuudesta. Ja sit kun tämmönen sankari jää eteen ajamaan alinopeutta, niin  >:(  :-X
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

sambolo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.05.15 - klo:17:45
Joka muuten tuntuukin olevan aika perhanan hankalaa ymmärtää esim. Lahden motarilla Hki päin, Kehä I liittymässä. Tuossa on varsin piiiitkän matkaa tuota valkoista sulkuviivaa, mutta varsin huoletta siitä tunnutaan yli vetelevän, molemmin puolin ???

Tuossa kohin oli ennen varsin lyhyt sulkuviiva, ehkä vanhat tavat jääny osalla päälle :) Mutta ihan turhaan se sulkuviiva niin pitkä on, aiheuttaa vaan häröpaniikkipallon just ennen liittymää kun puolet haluu pois kaistalta ja puolet haluu tulla sinne samassa kohtaa.. Ennen meni sujuvammin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy