VAG-konsernin ongelmat moottorin suunnittelussa

Aloittaja maileri, 03.05.15 - klo:15:08

« edellinen - seuraava »

maileri

http://www.autobild.de/artikel/vw-audi-seat-skoda-hoher-oelverbrauch-5738703.html

AutoBildin artikkeli öljynsyönnin onglemista.

Näin yleisemmin voisi keskustella, että onko VW-konsernin sisällä vajausta moottorisuunnittelun osaamisessa vai otetaanko tuotekehityksessä liian isoja riskejä, jotka sitten maksatetaan asiakkaalla? Eli panostetaan tekniseen etumatkaan ja ylivoimaan, mutta unohdetaan luotettavuus ja kestävyys. Onko tämä jopa tietoinen valinta? Näitä ongelmia tuntuu olleen aika pitkään eri muodoissaan: 2.5TDI, 2.0TDI, 2.4V6, 1.8TSI, 2.0TFSI. yms.

Varmasti yksittäisiä ongelmia on muillakin merkeillä, mutta tuntuu, että ongelmien suuruusluokaltaan vain VW ylittää lehdistön uutiskynnyksen.

Kameleontti

Eihän se ole edes riski, jos sen voi maksattaa asiakkaalla.
VCDS@Helsinki, PM

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 03.05.15 - klo:15:15
Eihän se ole edes riski, jos sen voi maksattaa asiakkaalla.
Siitähän suuri riski tulee - kuten jonkun asteisena on tullutkin - kun maksattaa asiakkaalla. Jos luottamus menee, niin kaupankäynti vaikeutuu ja valmistaja joutuu vaikeuksiin.

Toisaalta näitä samantapaisia moottoriongelmia on ollut tunnetusti, esimerkiksi, niin Opelilla kuin Toyotallakin; eli mäntien välykset ovat olleet luvattoman suuret -> öljyt ovat palaneet ympäristösaasteiksi. Vanhempien VAG-moottoreiden sylinterien hoonaukset ovat olleet alkujaan erittäin karkeita ja tästä johtuen uusien ( kysymys näistä vanhemmista koneista ) koneiden öljynkulutus on ollut luvattoman suurta.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JaniKuula

Olihan tojolla tämä VVT-I kone joka söi öljyä yhtä paljon kuin bensaa uudesta lähtien. Koko lohko taisi olla pielessä kaikinpuolin. Ja samallalailla nekin venkoilivat korjausten kanssa niinkuin VAG tekee nyt...
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Eka Golf

Taisi olla sama ongelma kuin joissain Nissaneissa, eli kiristettiin laatikko motin kylkeen niin lujaa että veti pytyt soikeiksi?
Tai sitten liian ohut motin kuori.

hosee

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 03.05.15 - klo:18:29
Olihan tojolla tämä VVT-I kone joka söi öljyä yhtä paljon kuin bensaa uudesta lähtien. Koko lohko taisi olla pielessä kaikinpuolin.

Jaa, paha ainakaan yleistää. Meillä oli taloudessa kaksi ko koneella varustettua autoa, joista kummasakaan ei öljytikun mukaan pinta hievahtanut huoltovälin (15tkm) aikaan yhtään mihinkään.

Ihmetys olikin melkoinen kun Toyo vaihtui konsernituotteeseen ja myyjä luovutuksessa teki ison numeron peräkontiin laitetusta litraisesta Castrol-pönikästä. En nimittäin oikeasti ymmärtänyt miksi, koska edellisestä kerrasta kun huoltovälin aikana oli koneeseen pitänyt lisätä öljyä oli alun toistakymmentä vuotta. Pullo tuli kyllä myöhemmin tarpeeseen :)
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

jaiksi

Lainaus käyttäjältä: maileri - 03.05.15 - klo:15:08
http://www.autobild.de/artikel/vw-audi-seat-skoda-hoher-oelverbrauch-5738703.html

AutoBildin artikkeli öljynsyönnin onglemista.

Näin yleisemmin voisi keskustella, että onko VW-konsernin sisällä vajausta moottorisuunnittelun osaamisessa vai otetaanko tuotekehityksessä liian isoja riskejä, jotka sitten maksatetaan asiakkaalla? Eli panostetaan tekniseen etumatkaan ja ylivoimaan, mutta unohdetaan luotettavuus ja kestävyys. Onko tämä jopa tietoinen valinta? Näitä ongelmia tuntuu olleen aika pitkään eri muodoissaan: 2.5TDI, 2.0TDI, 2.4V6, 1.8TSI, 2.0TFSI. yms.

Varmasti yksittäisiä ongelmia on muillakin merkeillä, mutta tuntuu, että ongelmien suuruusluokaltaan vain VW ylittää lehdistön uutiskynnyksen.
Lait, säännökset, direktiivit ja mitä niitä on. Ne pakottavat kehittämään moottoriteknologiaa vähäpäästöisempään - ja hyvä niin. Aina kun uutta kehitetään siihen sisältyy riskejä. Toinen vaihtoehto on ajaa sota-aikaisella luotettavalla tekniikalla. Ei kun hetkinen. Vielä mentäisiin hevospelillä. Polttomoottoria ei oltaisi edes keksitty jos ei olisi otettu riskiä.

Sitä en kiistä toimiiko VAG oikein kun/jos ei korvaa moottorivaurioita. Toistaiseksi kauppa käy riittävän hyvin, ettei asiaan tarvitse kummemmin reagoida. Markkinatalouden säännöillä VAG tässä pelaa.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

JaniKuula

Lainaus käyttäjältä: hosee - 07.05.15 - klo:00:13
Jaa, paha ainakaan yleistää. Meillä oli taloudessa kaksi ko koneella varustettua autoa, joista kummasakaan ei öljytikun mukaan pinta hievahtanut huoltovälin (15tkm) aikaan yhtään mihinkään.

Ihmetys olikin melkoinen kun Toyo vaihtui konsernituotteeseen ja myyjä luovutuksessa teki ison numeron peräkontiin laitetusta litraisesta Castrol-pönikästä. En nimittäin oikeasti ymmärtänyt miksi, koska edellisestä kerrasta kun huoltovälin aikana oli koneeseen pitänyt lisätä öljyä oli alun toistakymmentä vuotta. Pullo tuli kyllä myöhemmin tarpeeseen :)

No kannattaako näitä VAG koneitakaan sitten yleistää?  Toyota tuntuu olevan pyhä lehmä monellekin taholle vielä tänäkin päivänä :)
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

hosee

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 07.05.15 - klo:07:39
No kannattaako näitä VAG koneitakaan sitten yleistää?  Toyota tuntuu olevan pyhä lehmä monellekin taholle vielä tänäkin päivänä :)
En yleistänyt, vaan kerroin omakohtaiset esimerkit. Omakohtaiset kokemukset tai edes linkki uutiseen, jossa on käsitelty VTTi-koneiden laajamittaista ylimääräistä öljynkulutusta olisi ollut hyödyllinen keskustelun kannalta.... :)

Nyt olen luopumassa konserni-kalustosta toistaiseksi kokonaan. Mitään erityistä syytä ei ole, muuta kuin merkkiuskollisuuden puuttuminen. En ole missään vaiheessa ollut mitenkään huolissani vaikka viimeisen neljän auton joukosta on ollut kolme ketju-TSI -konetta ja kolme DSG-automaattia. Isoin ongelma näyttää olevan nimenomaan marmoritiskin ja maahantuojan korvienvälissä, jos jotain ongelmia asiakkaalle syntyy.

BTW. Maggis vei ensimmäisen 10000km aikana litran öljyä. Sen jälkeen öljyä ei ole tarvinnut huoltojen välillä lisätä. Pikku-Juuliassa pinta ei ole liikkunut havaittavasti. Nämä jälleen omakohtaisina kokemuksina.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: hosee - 07.05.15 - klo:08:29
... Omakohtaiset kokemukset tai edes linkki uutiseen, jossa on käsitelty VTTi-koneiden laajamittaista ylimääräistä öljynkulutusta olisi ollut hyödyllinen keskustelun kannalta.... :)
Ei muuta kuin googlen hakuun teksti: "toyota vvt-i öljynkulutus" niin alkaa tekstiä löytyä.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Atro

#10
Lainaus käyttäjältä: maileri - 03.05.15 - klo:15:08
Varmasti yksittäisiä ongelmia on muillakin merkeillä, mutta tuntuu, että ongelmien suuruusluokaltaan vain VW ylittää lehdistön uutiskynnyksen.

Onhan noita moottoriongelmia muillakin, BMW ja Porsche mukaanlukien. Googlettaa voipi vaikka hakusanoilla:
Porsche 911 997 engine problems
bmw n43 jakopää

JaniKuula

Lainaus käyttäjältä: hosee - 07.05.15 - klo:08:29
En yleistänyt, vaan kerroin omakohtaiset esimerkit. Omakohtaiset kokemukset tai edes linkki uutiseen, jossa on käsitelty VTTi-koneiden laajamittaista ylimääräistä öljynkulutusta olisi ollut hyödyllinen keskustelun kannalta.... :)

Nyt olen luopumassa konserni-kalustosta toistaiseksi kokonaan. Mitään erityistä syytä ei ole, muuta kuin merkkiuskollisuuden puuttuminen. En ole missään vaiheessa ollut mitenkään huolissani vaikka viimeisen neljän auton joukosta on ollut kolme ketju-TSI -konetta ja kolme DSG-automaattia. Isoin ongelma näyttää olevan nimenomaan marmoritiskin ja maahantuojan korvienvälissä, jos jotain ongelmia asiakkaalle syntyy.

BTW. Maggis vei ensimmäisen 10000km aikana litran öljyä. Sen jälkeen öljyä ei ole tarvinnut huoltojen välillä lisätä. Pikku-Juuliassa pinta ei ole liikkunut havaittavasti. Nämä jälleen omakohtaisina kokemuksina.

Kirjoitappas Googleen niin suomeksi kuin englanniks niini alkaa löytyä. Niin videoita selityksiä yms yms... Mut sama sille.  Minulla taas on päinvastainen kokemus VAG VS Tojota. Halusin vain ottaa kantaa koska tuntuu että VAG konsernin tuotteet on tapetilla jatkuvasti. Mutta en sano myöskään että Tojota on huono auto. Viimeisin kokemus sattui nyt olemaan öljysyöppö. Mut valmistajasta riippumatta sama tekijä yhdistää niitä. Eivät kyllä ole kovin helpolla korjanneet ongelmia öljynkulutuksen suhteen vaan asiakas saa usein vääntää että saa oikeutta. Ja kumma kun seuraa melko moni valmistaja sallii ainakin omasta mielestä suuria kulutuslukemia per 1000km...
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy