Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

raul51

Automyyjään ja paikallistasoon minäkin olen erittäin tyytyväinen (Hämeenlinnan Laakkonen). Sopimuksentekovaiheessa kaikki sujui kiitettävästi. Asiallinen, miellyttävä ja informatiivinen tilaisuus koeajoineen ja teknisine taustaselvityksineen. Mutta kun vähän laajennetaan piiriä, niin jokin VAG-organisaation tiedonkulussa mättää pahasti - ainakin kun on kyse "mehikosta" tuotavien pirssien vaiheista ja aikatauluista. Ainoa tieto on, että myöhässä ollaan viikkotolkulla, mutta siihen se tarkkuus sitten jääkin. Emoyhtiöllä toki on logistiikan suunnittelujärjestelmä, joka kertoo tarkasti hankintaprosessin suoritetut vaiheet ja ennusteet tuleville virstanpylväille. Ei niitä autoja joku "Speedy Gonzales" lähettele oman mielensä mukaan silloin kun huvittaa. Tätä tietoa VW Logistics joko ei luovuta Suomeen tai sitten meillä on kunnon tsaarinajan periaatteet tietojen pimittämisestä niiltä, jotka vain luulevat tarvitsevansa niitä. Need to know basis only. If I tell You, I have to kill You.

Mutta minkäs teet, 174 päivää tilauksesta ja pimeydessä vaelletaan.

jf

Lainaus käyttäjältä: skula - 08.04.11 - klo:09:38
Ajattelin tässä vaiheessa (kun auto ja service on osoittautunut erinomaiseksi näin lyhyen ajankin jälkeen) antaa täyden 10+ arvosanan Espoon Audi Centerille tästä B8 kaupasta, ja tuoda sen ihan julki. Jotta muutkin rohkaistuvat ( Markku J:tä lukuunottamatta  ;) ) asioimaan myös siellä.
Nyt kyllä olen huolestunut skulan terveydestä. Tähän asti kaverilla on ollut ihan hyvä meno, mutta jos joku suosittelee Espoon AC:ta mihinkään, niin kyllä silloin on legot pahasti sekaisin.   ;)

Kaveri oli yrittänyt käydä ostamassa sieltä uutta Q5:ttä, mutta ei ollut myytävänä (siis kukaan ei halunnut hänelle autoa myydä), joutuu nyt sitten ajamaan Outback 3.6R:llä. Aika hyvä myynti täytyy liikkeessä olla, kun asiakkaitakin valikoidaan.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

RoccoScientist

Tuli taas koettua hyvän palvelun ja huonon palvelun - tai paremminkin palvelun puutteen - ero. Kävin Tikkurilan ME Autossa, jossa oli näytillä Hyundai Genesis Coupé ja Renault Mégane RS, eikä asiakkaista tyhjässä puljussa ollut ketään, jota olisi kiinnostanut kaipaanko apua. Ainoa myyjäksi selvästi tunnistettavissa ollut tyyppi jauhoi koko sielläolon ajan shaibaa jonkun kanssa, josta ei ottanut selvää oliko tämä myyjä vaiko asiakas. Sain sentään vartin palloilun jälkeen pysäytettyä jonkun ohikiitävän huoltopuolen (?) tyypin, jolta sain jopa vastauksen koeajouteluuni. Heti perään ajoin Tikkurilan Autokeskukseen katselemaan bemareita, eikä yhtä lailla muuten tyhjässä liikkeessä tarvinnut olla kuin kaksi minuuttia ja joku tuli tarjoamaan apua. Ei voi kuin kummastella näin selvää eroa asiakaspalvelun perusasioissa. Kuinka ihmeessä voi olla niin vaikeaa tulla sanomaan päivää? Bemarimyyjä jäi vieläpä keskustelemaan malleista, vaikka heti alkuun ilmoitin olevani vain haaveilemassa ja voin sanoa, että se haaveiden ruokkiminen voi hyvinkin vielä kantaa hedelmää.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

jf

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 11.05.11 - klo:16:27
Bemarimyyjä jäi vieläpä keskustelemaan malleista, vaikka heti alkuun ilmoitin olevani vain haaveilemassa ja voin sanoa, että se haaveiden ruokkiminen voi hyvinkin vielä kantaa hedelmää.
(KID) PORSCHE COMMERCIAL
Näin vai?

Monimerkkiliikkeistä ei taida hyötyä kukaan?

JoJio

Täällä keskisuomessa tuli eilen telkkarista ahjoauton mainos, missä oli Sutki ja Sorjonen pirunpellosta. Huomasko kukaan täällä päin asuva??  ;D

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 11.05.11 - klo:16:27
...eikä asiakkaista tyhjässä puljussa ollut ketään, jota olisi kiinnostanut kaipaanko apua. Ainoa myyjäksi selvästi tunnistettavissa ollut tyyppi jauhoi koko sielläolon ajan shaibaa jonkun kanssa, josta ei ottanut selvää oliko tämä myyjä vaiko asiakas. Sain sentään vartin palloilun jälkeen pysäytettyä jonkun ...ohikiitävän huoltopuolen (?) tyypin, jolta sain jopa vastauksen koeajouteluuni. Heti perään ajoin Tikkurilan Autokeskukseen katselemaan bemareita, eikä yhtä lailla muuten tyhjässä liikkeessä tarvinnut olla kuin kaksi minuuttia ja joku tuli tarjoamaan apua.

Minulla taas on paikallisesta BMW-kaupasta (Autosalpa) samanlaisia kokemuksia kuin sinulla ME Autosta. Autoa hankkiessani vierailin siellä useinkin katselemassa malleja kun ajelin liikkeen ohi. Kertaakaan ei tullut myyjä kysymään voiko auttaa, itse asiassa useimmiten myyjiä ei näkynyt missään. Ero paikallisiin konsernin liikkeisiin oli huikea.

Liikkeessä ei ollut aina mallejakaan kovin kattavasti esillä, saatikka sitten koeajettavissa. No, sain kokeiltua itseä kiinnostavat mallit isompien kiertueiden yhteydessä, toisen tosin vasta sen jälkeen kun olin tilannut Audin. Myyjän olisi toki varmaan jostain löytänyt jos olisi todella halunnut, mutta mielessäni siinti jo konsernimerkki ja en ollut aivan niin vakavalla mielellä liikkeellä - tosin sopivilla ehdoilla olisin voinut kaupat ehkä tehdäkin.

Että näin niitä on suuria eroja automerkin liikkeiden sisälläkin eri kaupungeissa/liikkeissä.

Btw, ensimmäisen Audini tulin ostaneeksi loppujen lopuksi vain pelkästään siitä kimmokkeesta että liikkeessä huvikseni vieraillessa myyjä tyrkytti auton koeajettavaksi. Loppu on historiaa.

Passat GTE Variant

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.05.11 - klo:16:37
(KID) PORSCHE COMMERCIAL
Näin vai?

Pojalle parikymmentä vuotta ikää ja myyjälle parikymmentä kiloa lisää sekä autosta useampi kymmenen kiloeuroa pois, niin ollaan vähän lähempänä. ;) Ei mutta kyllähän se vähän kärjistäen noin menee. Seuraavalla autonvaihtokierroksella kyllä muistaa missä liikkeissä ja miltä merkeiltä on saanut hyvää palvelua ja kyllä se väistämättä vaikuttaa jonkin verran ostopäätökseen. Toki rellu ja bemu eivät sinällään ehkä olekaan toisilleen vaihtoehtoja tuolloin, mutta jos tuo palvelujuttu olisi vaikka mennyt toisin päin, niin kyllähän se halvempi vaihtoehto olisi muuttunut vähän houkuttelevammaksi.

LainaaMonimerkkiliikkeistä ei taida hyötyä kukaan?

Voi olla, mutta itse en oikein sulata tuota tekosyynä. Oli liikkeessä kuinka monta merkkiä vain, niin jos hallissa pyörii tasan yksi asiakas, ei asiakkaan noteeraaminen voi olla liikaa vaadittu. Vähän sääliksi kävi sitä mummelia, joka saapui paikalle jälkeeni, häntäkään ei kukaan tuntunut noteeraavan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Quality

Kävin VW- ja Audi-liikkeessä, jossa en ole kovin tiheään vieraillut - nuo merkit siis strategisesti omissa myymälöissään. Audin halli brandin mukaisesti steriili, avara ja hillitty, ja sisään tuleva ja varsinkin peremmälle astuva asiakas taatusti erottui. Luonnollisten tarpeiden perusteella suunnistin ensimmäiseksi kohtaan, josta oletin WCiden löytyvän, ja löytyihän sieltä. Siinä kulmalla istui myyntipäällikkö, joka oitis huomasi aikeeni ja nyökkäsi osoittaen, että minut oli huomattu. Kun sitten siirryin palloilemaan hallin puolelle hieman päämäärättömän oloisena - enhän ollut mitään päätöstä tutustua lähemmin tiettyyn malliin tehnyt - säpsähdin, kun samainen myyntipäällikkö lähestyi takaapäin tervehtien ystävällisesti.

Selvitimme siinä yksissä tuumin, millaiset Audit meikäläisen prioriteettilistalla ovat ylimpänä, turisimme niitä näitä ja sain jopa jonkun hinnaston kouraani (ko. myyntihlö epäilemättä oletti, ettei meikäläinen papparainen ymmärrä netistä tuon taivaallista). Kyselin mm. A4 faceliftin ajankohdasta ja Q3n hinnoista saamatta luonnollisesti mitään merkittävää uutta tietoa. Totesin myös, että liikkeitä luonnollisesti kilpailutetaan, mihin sain hyväksyvän eleen. Eli mukana ollaan.

Pointti on, että ainakin tässä tapauksessa asiakas huomattiin, häntä lähestyttiin hänen omista lähtökohdistaan ja hänelle jäi kuva, että on tervetullut sitten, kun autonvaihto on ajankohtainen. Mielestäni esimerkillistä toimintaa siitä huolimatta, ettei asiakkaan tietämys lisääntynytkään. Kuten ennenkin on todettu, myyjän rooli keskittyy entistä enemmän varsinaiseen kaupantekoon, kun asiakas jo liikkeeseen tullessaan tietää tarkkaan, mitä haluaa.

VWn puolella oli selvästi arkisempi tunnelma, mutta jotenkin koin viihtyväni siellä paremmin. Autot olivat tietysti siististi järjestyksessä kiiltävinä ja houkuttelevina, ja niitä oli varsin edustavasti esillä. Erikoisuuksiin ei ollut panostettu, vaan esillä oli juuri niitä malleja, joita asiakkaan normaalisti haluavat. Siksipä koeajoon ei ollut saatavana yhtäkään 2.0 bensaturboa. Kun sellaista kyselin, minua taidettiin pitää kummajaisena tai vähintäänkin ajastani jälkeen jääneenä (ehkä olenkin?). Eli kun vaihtotarjousta rustattiin, se tehtiin ilman koeajoa (toki olen tuolla pannulla Volkkareita ja Audeja koeajanut).

Tarjous ei ollut huono, palvelu oli asiallista, jopa asiantuntevaa (naismyyjä), ja tapahtumasta jäi kuva, että olen heille paitsi tärkeä, myös luonteva "yhteistyökumppani". Jäi vielä sanomatta, että tälläkin puolella myyjä tuli minua vastaan luontevasti ja pitkäaikainen kokemus ryyditti asiakastyötä. - Tähän autokauppaan on helppo palata myöhemminkin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

cossu69

Ilmeisesti autokauppaan kuuluu useita päiviä kestävä vääntö välirahasta.. Itse kun menen myyjän juttusille niin tiedän mitä haluan ja pyydän tarjousta , jolloin kerron että laske nyt se viimeinen hinta. Huonon tarjouksen laskenut myyjä sitten soittelee että joko tehdään kaupat. Usein on joutunut sanomaan että sori myöhästyit olisit heti sanonut tuon uuden välirahan. Kävin pari kuukautta sitten kysymässä tarjousta uuteen passattiin. Väliraha n.12000. Ajattelin samalla kysyä seinäntakaa välirahaa myös uuteen audiin joka olikin vain n.9000. Ihmeen suuri ero. Mutta olen silti ostassa audia.. Mutta ehkä jostain muualta...

VAG!

LainaaIlmeisesti autokauppaan kuuluu useita päiviä kestävä vääntö välirahasta.. Itse kun menen myyjän juttusille niin tiedän mitä haluan ja pyydän tarjousta , jolloin kerron että laske nyt se viimeinen hinta. Huonon tarjouksen laskenut myyjä sitten soittelee että joko tehdään kaupat. Usein on joutunut sanomaan että sori myöhästyit olisit heti sanonut tuon uuden välirahan.

Eikö tämä kappale hyvin kerro, että sinun ostotekniikkasi ei välttämättä ole paras mahdollinen, kun myyjä kerran soittelee ihan itse perään ja tarjoaa parempaa hintaa. Tosin välirahasta vääntäminen on tällaisten persaukisten puuhaa, kenelle toimintatonnit ovat ihan todellista rahaa. Reilu vuosi sitten kun Superbista alettiin hieromaan kauppoja ja pöydällä oli ensimmäiset "tiukat" tarjoukset, niin lopullinen kauppa tehtiin parhaaseen "tiukkaan" tarjoukseen nähden reilut 2200 euroa halvemmalla hinnalla. Onko 2200 euroa sitten sellainen summa, että sen takia kannattaa muutama sähköposti lähettää ja pari kertaa puhelimella soittaa, riippuu luonnollisesti ostajan varallisuudesta.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: cossu69 - 18.07.11 - klo:07:41
Ilmeisesti autokauppaan kuuluu useita päiviä kestävä vääntö välirahasta.. Itse kun menen myyjän juttusille niin tiedän mitä haluan ja pyydän tarjousta , jolloin kerron että laske nyt se viimeinen hinta. Huonon tarjouksen laskenut myyjä sitten soittelee että joko tehdään kaupat. Usein on joutunut sanomaan että sori myöhästyit olisit heti sanonut tuon uuden välirahan. Kävin pari kuukautta sitten kysymässä tarjousta uuteen passattiin. Väliraha n.12000. Ajattelin samalla kysyä seinäntakaa välirahaa myös uuteen audiin joka olikin vain n.9000. Ihmeen suuri ero. Mutta olen silti ostassa audia.. Mutta ehkä jostain muualta...

Kuuluu ja ei kuulu - riippuu asiakkaasta.
Osa asiakkaista jopa odottaa tinkaamista ja kaupantekoa - osa taas toimii kuvaamallasi tavalla.
Myyjän ammattitaitoa on ottaa kukin asiakas yksilönä, hänen kaupantekotapansa huomioiden. Myyjän ammattitaitoa on siis tunnistaa asiakastyyppi ja sovittaa sitten oma toimintansa siihen.

Henk.koht tykkään neuvotella ja käydä kauppaa - silloin kun myyjä on sellainen, joka osaa hommansa! Tavoitehan kaupanteossa on se, että kumpikin osapuoli tuntee voittaneensa ja mielestäni siihen ei ihan helpolla päästä, jos ei kunnolla "käydä kauppaa".

savolaiskollega

Monestihan nykypäivänä myyjä ei ihan itse pysty päättämään lopullista hyvityshintaa, vaan he käyvät vähän "neuvottelemassa" kun ollaan kauppaa hieromassa. Ja eihän siinä mitään, marssijärjestyshän se on autokaupassakin.

Monet aina sanoo että autokauppiaat on luihuja ja kusettajia, mutta itselläni ei ole juuri sellaisia kokemuksia. Tosin ehkä asiaan vaikuttaa se että lähes joka firmassa on joku myyjä jonka tuntee ja toisaalta, kun menee vaihtamaan autoa, jossa on juusto katolla, myyjä ehkä tietää että ihan jonninjoutavia tarjouksia on turha tehdä.... :D

cossu69

Yhden kerran on käynyt niin että kaupat tehtiin 5 minuutissa ja vanhasta sain saman mitä olin maksanut . Vanha oli sentään jo 16 kk vanha..

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 19.07.11 - klo:15:47
Monestihan nykypäivänä myyjä ei ihan itse pysty päättämään lopullista hyvityshintaa, vaan he käyvät vähän "neuvottelemassa" kun ollaan kauppaa hieromassa. Ja eihän siinä mitään, marssijärjestyshän se on autokaupassakin...

Jep, myyjä sanoo että pitää kysyä pomolta ... käy sitten tupakalla tai vessassa ja palattuaan ilmoittaa että eiköhän tuo onnistune, mutta kyllä menee todella tiukaksi...  ;D jonka jälkeen asiakas kuvittelee että nyt sain todella hyvä hyvityksen  ;)

jf

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 19.07.11 - klo:15:47
Monestihan nykypäivänä myyjä ei ihan itse pysty päättämään lopullista hyvityshintaa, vaan he käyvät vähän "neuvottelemassa" kun ollaan kauppaa hieromassa. Ja eihän siinä mitään, marssijärjestyshän se on autokaupassakin.
Itsellä aika useasti tullut vastaan tilanne, missä autoliikkeen tekemä tarjous on ollut ihan hanurista ja kun sitten on todennut, että "turha edes keskustella", niin ensin on jauhettu paskaa katteista ynnä muusta ja kuinka se muutama tonni ei meinaa mitään tässä hintaluokassa jne jne... Loppupeleissä kuitenkin likelle toisiaan on tarjoukset päässeet, mutta itse en voi sietää noita tyhjänpäiväisyyksiä ja myyjän loputonta auton kehumista (ihan kuin en tietäisi mitä olen ostamassa, tekniikasta myyjät eivät sitten kuitenkaan tiedä mitään). Oma lukunsa sitten tietyt pks:n liikkeet, mistä ei paljon edes kannata kysyä tarjousta, kuin naurua kaivatessaan...

cossu69

Lainaus käyttäjältä: jf - 19.07.11 - klo:16:07
Itsellä aika useasti tullut vastaan tilanne, missä autoliikkeen tekemä tarjous on ollut ihan hanurista ja kun sitten on todennut, että "turha edes keskustella", niin ensin on jauhettu paskaa katteista ynnä muusta ja kuinka se muutama tonni ei meinaa mitään tässä hintaluokassa jne jne... Loppupeleissä kuitenkin likelle toisiaan on tarjoukset päässeet, mutta itse en voi sietää noita tyhjänpäiväisyyksiä ja myyjän loputonta auton kehumista (ihan kuin en tietäisi mitä olen ostamassa, tekniikasta myyjät eivät sitten kuitenkaan tiedä mitään). Oma lukunsa sitten tietyt pks:n liikkeet, mistä ei paljon edes kannata kysyä tarjousta, kuin naurua kaivatessaan...
Olen täysin saamaa mieltä kanssasi. Usein kysyttyäni jotain esim. varusteiden toiminnasta, niin usein sanotaan että enkyllä nyt muista...

Kapa

Se on pojat vanha myyntikikka, että annetaan asiakkaan olla viisaampi kuin myyjä! Halpaan on mennyt moni "asijantuntija"! Kaikkei paras myyjä on se joka retkuttaa täydellisesti ostajaa!

cossu69

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 19.07.11 - klo:18:57
Se on pojat vanha myyntikikka, että annetaan asiakkaan olla viisaampi kuin myyjä! Halpaan on mennyt moni "asijantuntija"! Kaikkei paras myyjä on se joka retkuttaa täydellisesti ostajaa!
Niinpä tietenkin. On vain joskus turhauttavaa mutta onneksi täältä foorumilta saa tietoa..

Kapa

Ainakin minä jos tapaan jonkun besserwisserin asioidessani hänen kanssaan, painan kyllä jarrua kovasti ja annan hänen suoltaa tekstiään, koska yleensä he haluavat niin! Monet suorastaan loukkaantuvat, jos tiedät asioita paremmin kuin he! Näin se lienee autokaupassakin, ainakin suuri osa on ostamassa sitä maailman parhainta autoa!

Uppe

Tänään tehtiin kaupat uudesta Fiat 500;sta, koko homma meni aika nätisti kun ensin otin itse selvää netin kautta autosta,yhteen liikkeeseen sitten koeajolle ilman kauppiaan myyntipuheita (tuntui olevan muutenkin kiire kun muut olivat lomilla,ei haitannut), sitten tarjouksien pyyntö kolmesta suhteellisen lähellä olevasta liikkeestä suoralla kaupalla. Kaikkien hinnat olivat yllättävän lähellä toisiaan puhelimessa tinkaamisen jälkeenkin ja paikallinen myyjä voitti.

Sitten se mikä ihmetytti taas tällaista maalaisjunttia eräässä isossa kaupungissa...kävimme yhdessä VAG-konsernin vehkeitä myyvässä liikkeessä ohimennen ja tuntui että ei niistä autoista loppupeleissä paljoa välitetä tuleeko naarmuja ja muita jälkiä kun ne myynnissä ovat. Kiva oli katsoa rivistöön kun uudehko Passat CC oli eturengas tyhjänä könöttämässä että asiakas ihastuisi tähän näkymään ja uusien autojen luovutuksessa oli parhaillaan auto jonka katossa oli useampikin lommo valmiiksi. Toivottavasti tuleva omistaja huomaa ne jo luovutuksessa...

jf

Jää vaan se auto ostamatta "asiantuntijalta", joka ei tuotettaan tunne. En voi sietää ihmisiä, jotka eivät hallitse työtään (kaikkea ei voi osata, mutta selvää pitää ottaa). Kysymykseen sisältääkö jokin varuste tietyn toiminnon tai ominaisuuden ei ole kuin kaksi vastausta kyllä tai ei, "siis niinku sillee" aiheuttaa samantien vähintään myyjän vaihdoksen, yleensä liikkeenkin. Fiksu myyjä pystyy tekemään samalla asiakkaalle useammankin kaupan, mutta nämä Kapan "parhaat" myyjät tekevät vain sen yhden: ensimmäisen ja viimeisen.

Kärki

Kaikkei paras myyjä on se joka retkuttaa täydellisesti ostajaa!

Tietysti tavallaan noinkin, mutta tuo on hyvin lyhytnäköinen myyntitekniikka. Väitän, että suurin osa asiakkaista tulee jossain vaiheessa huomanneeksi, että heitä vedettiin 100-0 höplästä ja sellaisessa tilanteessa asiakkaan muisti on pitkä + se tosiseikka, että tuossa tilanteessa juroinkin Suomalainen muuttuu suulaaksi kertomaan kavereilleenkin miten on käynyt - ja näissä asioissa Suomalainen on yllättävänkin herkkä äänestämään jaloillaan..

Paras kauppa on sellainen kauppa, jossa kumpikin osapuoli tuntee voittaneensa jotakin kokonaisuudesta "toteutunut kauppa". Kun kumpikin osapuoli on tyytyväinen lopputulokseen, on pystytty tekemään kauppa, joka todennäköisesti johtaa myös uusiin kauppoihin myöhemmin.

Kaupanteko ei saa mielestäni myöskään perustua epärehellisyyteen, vaan kaupanteon on oltava rehtiä. Se uppoaa Suomalaiseen asiakkaaseen.

Tuosta "täytyy käydä kysymässä pomolta- taktiikkaan" sanon sen verran, että se on toki monesti käytetty myyntitekniikka, mutta ainakin minulle se antaa osittain negatiivisen vaikutelman kaupantekotilanteesta. Harva asiakas nimittäin kuitenkaan haluaa asioida "juoksupojan" kanssa. Mielestäni myyjällä pitää olla riittävä harkinnanvara kaupanteossa ja jos se ei riitä, hänen täytyy neuvotella esimiehensä kanssa siten ettei asiakas sitä huomaa. Minulle "mun täytyy käydä kysymymässä..." antaa sellaisen vaikutelman, että myyjä on kokematon, ei pysty tekemään päätöksiä ja on vasta aloittelemassa hommia - harva meistä sellaisen kanssa haluaa kauppaa tehdä, varsinkin kun autokauppa on useimmille meistä asuntokaupan jälkeen yksi elämän suurimpia kauppoja rahasummana mitaten.

Nyt kun tässä on hiukan tunnusteluja tehty useammasta autosta useammista liikkeistä, niin täytyy kyllä taas todeta että palvelun tasossa ja myyjien ammattitaidossa on huikeita eroja. Ja mikä oudointa, sellaista keskivertoa ei tunnu edes olevan, vaan myyjät ovat joko täysiä tumpeloita tai sitten rautaisia ammattilaisia.

Eniten hämmästyttää se, että kun olen kysellyt muutamista, Suomen mittapuun mukaan erikoisista autoista, jotka ovat seisseet liikkeissä parhaat jo lähes vuoden myymättä, on myyjien halu myydä niitä todella nihkeää.
Jos olisin alalla töissä ja minulla olisi ollut erikoisauto myynnissä jo lähemmäs vuoden, niin tekisin kaikkeni saadakseni sen myytyä jos siitä kiinnostunut asiakas ilmaantuu jostakin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jf - 19.07.11 - klo:16:07
Itsellä aika useasti tullut vastaan tilanne, missä autoliikkeen tekemä tarjous on ollut ihan hanurista ja kun sitten on todennut, että "turha edes keskustella", niin ensin on jauhettu paskaa katteista ynnä muusta ja kuinka se muutama tonni ei meinaa mitään tässä hintaluokassa jne jne... 

Kumma miten tuokin on aina noin päin eli ne muutamat tonnit ovat niin kovin tärkeitä autokauppiaalle..  ::)

Kapa

Miten myydä auto kaikentietäville lässyttäjille? Alkakaapa kertoa esimerkkejä, vai onko liian omakohtaista! Retkuttamisella en tarkoittanut epärehellisyyttä itse kaupassa, mutta kaupan teko saattaa sisältää monia vivahteita.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 21.07.11 - klo:19:01
Miten myydä auto kaikentietäville lässyttäjille?

Kaikentietävä lässyttäjä on aikalailla eri tyyppi kuin asiaan syvällisesti perehtynyt asianharrastaja, joita täältä löytyy enemmän.
Volvo XC60 T8 Inscription

Kärki

Miten myydä auto kaikentietäville lässyttäjille? Alkakaapa kertoa esimerkkejä, vai onko liian omakohtaista! Retkuttamisella en tarkoittanut epärehellisyyttä itse kaupassa, mutta kaupan teko saattaa sisältää monia vivahteita.

Myyjän ammattitaitoa on ottaa jokainen asiakas yksilönä ja sovittaa oma toimintansa sen mukaan.

Omiin kokemuksiin autonostaja/ perheenjäsenten/sukulaisten/ ystävien mukana autokaupassa olleena väitän, että enemmistö Suomalaisista automyyjistä ei osaa hommiaan läheskään parhaalla mahdollisella tavalla. Alalta löytyy todellisia tekijöitä ja todellisia rimanalittajia - sitä "keskimäärin hyvää" myyjäkaartia ei tunnu löytyvän lainkaan!

Jotakin asiasta kertonee myös se, kun taannoin tosi-tv sarjassa Diili Turkulainen supliikkimies myi autoja aikamoiseen tahtiin verrattuna kyseisen autoliikkeen "ammattilaisiin"! Toki tuolle ei nyt mitään valtavaa painoarvoa voi laittaa, mutta sen takaan että jos omalla alalla alaiseni saisivat samalla tavalla "vieralijalta" turpiinsa omissa tehtävissään, niin taatusti olisi pieni uudelleenarviointi edessä!

jf

Kyllä tuo sinun tekstisi vaikuttaa vahvasti sellaiselta tavalta tehdä kauppaa, että itse en haluaisi olla lähelläkään.

Ei noista besserwissereistä tarvitse mitenkään provosoitua. Viisastelu loppuu, kun se ei herätä mitään reaktiota (avohoidossa on nykyisin paljon ihmisiä ja vielä useampi tarvitsisi lääkityksen). On ostoksilla olevia ja sitten niitä, jotka ovat ostamassa jos ilmaiseksi saavat. Jälkimmäisten kanssa ei kannata kauppaa tehdä, mutta palvella pitää silti, koska näillä tuppaa olemaan kova ääni ja itseään ei kannata jalkaan ampua...

juupeli

Miten myydä auto kaikentietäville lässyttäjille? Alkakaapa kertoa esimerkkejä, vai onko liian omakohtaista!

Vedänköhän tämän jo liian simppeliksi, mutta minusta myyjä joutaa kuunnella asiakkaiden lässytykset, vastata kysymyksiin ja tehdä tarjouksen. Jos asiakas on hyvin perillä haluamansa auton tiedoista, niin silloinhan asiakas tietää mihin on ryhtymässä.

ma1ja

Olen kokenut hyvinkin erilaista kohtelua eri autoliikkeissä. Selväksi on käynyt, että bimbon näköisenä tulee kohdelluksi kuin bimbo eli todellista palvelua ei irtoa. Parasta palvelua tavismerkkiliikkeissä saan tavallisena tuulipukukansalaisena ja pikkuaudia tai "bemua kannattaa mennä katsomaan jakkupuvussa. Yhdessä BMW-liikkeessä minut miltei häädettiin pihalle, kun astuin sisään lantsareissa. Huonoksi palveluksi lasken töykeän, epäasiallisen kohtelun eli epäkohtelias, sovinistinen, alentuva asenne nostaa karvani pystyyn siinä mittakaavassa etten osta kyseisistä liikkeistä edes pakkasnestettä oli tarjous kuinka hyvä tahansa. Myyjän tietämättömyys ei sinänsä ole este kaupoille mikäli kaveri muuten on miellyttävä. Kohdalle on sattunut lämmin tapaus, jossa sekä ostaja että myyjä kasvoivat ja oppivat yhdessä tuotteesta kaikenlaista uutta ja tärkeää ostoprosessin edetessä. Joskus toki voi olla hieman huvittavaa, jos myyjä ei tiedä jotain ominaisuuksia, joista minäkin autoista tietämätön nainen olen tietoinen. Ymmärrän kuitenkin, että myyjillä on paljon asioita omaksuttavana eivätkä kaikki ole alalla intohimosta autoihin vaan pelkästään myymässä, joten on turha olettaa heidän imevän itseensä kaiken mahdollisen tiedon, joita tuotteista on saatavilla. Ja omat tietonihan ovat hyvinkin rajattuja. En tiedä autoista juurikaan mitään, mutta miehen äänekkäiden autonvaihtopohdintojen perusteella on mieleeni voinut jäädä merkityksettömiä pikkutietoja tyyliin: ” Tässä mallissa automaatti toisi 0,4 sekunnin edun kiihdytyksiin mutta nostaa polttoaineenkulutusta 0,7 desiä satasella.”

Koska autoja on tullut vaihdettua ja kaupoissa asioitua, on muutamista autonmyyjistä jo muodostunut luottohenkilöitä, joiden kanssa kauppaa tehdään enemmän tosissaan kuin muiden, joilta tarjouksia kuitenkin myös  kysellään. Kaupantekohetkellä hyvän myyjän arvo on n. tuhat euroa. Eli jos hyvä myyjä on tehnyt tonnia huonomman tarjouksen kuin joku mulkku, maksan sen 1000 euroa pelkästä palvelusta. Asioin myöhemmin mieluummin hyvän tyypin kuin mulkun kanssa.
Niin se vaan menee.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 22.07.11 - klo:18:13
Kaupantekohetkellä hyvän myyjän arvo on n. tuhat euroa. Eli jos hyvä myyjä on tehnyt tonnia huonomman tarjouksen kuin joku mulkku, maksan sen 1000 euroa pelkästä palvelusta. Asioin myöhemmin mieluummin hyvän tyypin kuin mulkun kanssa.

Okei, mulkku on tullut hinnoitelluksi  ;D  Ajattelen itsekin noin, mutten ole vielä hinnoitellut miellyttävän kokemuksen arvoa. Tähän asti myyjät, joiden kanssa homma toimii, ovat tehneet vähintään yhtä hyvän tarjouksen kuin ne mulkummat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy