Mukautuva vakionopeudensäädin etäisyystutkalla & Front Assist (8T3)

Aloittaja skula, 30.11.09 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

skula

Joo-o..

Kun ajelee vähän enemmän autolla, vaikkakin volkkarilla, ja varsikin keskustojen ulkopuolella, pitempiä pätkiä 50-120km/h alueilla, satunnaisissa jatkuvissa letkoissa.. Tullee teho- ja järkikäyttäjälle täysin selväksi, jotta se on yksi ja sama vetääkö/tyäntääkö auto edestä, takaa, vai Haldexilla vai jopa torsenillä .. Se on yks pershailee. Vetotavalla kun ei oo mitään merkitystä noissa ihanissa letkoissa joita Suomenmaa tarjoaa nykyään, melkein aina noillä pääväylillä...

Talvella olis tietysti jokin neliveto poikaa. Mutta sellasta ei nyt oo ikävä.. Talvella taas uusiks  ;)

Vain tällä mokomalla varusteella saa matkustusmukavuuden sellaiselle tasolle jolta ei vaan kertakaikkiaan ole paluuta.. Ja tietysti automaatiloota(joka DGS luulee olevansa tietysti nostaa mukavuuden vielä yhtä tasoa ylemmäs.. jos mahdollista)

Ei voi muuta taas sanoa.. Eli seuraava auto sisältää tämmöisen vimpulan.. That's a fact! Rajaa mukavasti vajaavarusteiset ulos, tehden valinnan helpommaksi.. ehkä...

Taas olin paljon mukavampi ihminen muille kanssakulkijoille tienpäällä. Kun voi keskittyä muuhun liikenteeseen ja kanssaihmisiin ihan tosiella viisii.

Guuga

Löytyykö foorumilta ketään, joka olisi itse asentanut/asennuttanut mukautuvan vakionopeudensäätimen jälkikäteen? Noita silmiä/tutkia löytyy ebay:stä vaikka kuinka, mutta taitaa olla niin että tarvitsee aikalailla myös muuta tavaraa, että lopputulos on toimiva laite.

http://cgi.ebay.de/VW-Passat-3C-CC-Radarsensor-Distanzregelung-3C0907567G-/270587443225?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3f0044b819
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

Erkka

Tuo silmä on asennettu CC:n VW-merkin taakse, mikä on läpinäkyvää muovia. Lieneekö tässä tapauksessa mm. koko maskin vaihto edessä?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

skula

Lainaus käyttäjältä: Guuga - 31.07.10 - klo:13:19
Löytyykö foorumilta ketään, joka olisi itse asentanut/asennuttanut mukautuvan vakionopeudensäätimen jälkikäteen? Noita silmiä/tutkia löytyy ebay:stä vaikka kuinka, mutta taitaa olla niin että tarvitsee aikalailla myös muuta tavaraa, että lopputulos on toimiva laite.

http://cgi.ebay.de/VW-Passat-3C-CC-Radarsensor-Distanzregelung-3C0907567G-/270587443225?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3f0044b819

Varusteen hyöty manuaalissa = vajavainen.. Sen sijaan automaatin kanssa parasta mitä autoileva maailma on saanu kokea viime aikoina..

Onko kuli CC:ssä edes jarruttavaa vakkaria? Lisännee asennus- ja koodausvaiheita..

edit:

keulan maski on erilainen semmoisessa missä on ACC..

sorppi

Mitenkäs sitten tilanne jossa ajetaan jotain mutkaista tietä, miten ACC pysyy kulmissa kärryillä siitä missä edellä ajavan perä etenee? Meinaan ettei käy niin että se alkaa kiihdyttämään kun edellä ajanut ei olekaan enää keilassa?

Skula

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 20.04.11 - klo:12:08
Mitenkäs sitten tilanne jossa ajetaan jotain mutkaista tietä, miten ACC pysyy kulmissa kärryillä siitä missä edellä ajavan perä etenee? Meinaan ettei käy niin että se alkaa kiihdyttämään kun edellä ajanut ei olekaan enää keilassa?

Itse en kokenut koskaan tilannetta jossa edelläajava olisi "kadonnut" tutkan seurannasta..

Mutta varmasti(kuten ohjekirjakin mainitsee) tämä on mahdollista, mutta tilanne jossa tämä tapahtuu vaatii todella jyrkkiä mutkia, ja sitten onkin herätettävä kysymys että onko järkevää ajaa vakkarilla ylipäätään niin tiukoissa mutkissa?

Ja tarkoitan todella tiukkoja mutkia.. Toistaiseksi en ole uskaltanut ajaa vakkarilla "sokkona" niin tiukoissa mutkissa  ;)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

sorppi

Lainaus käyttäjältä: skula - 15.01.10 - klo:13:51
Joskus kyllä tuntuu että ACC jarruttaa liian herkästi. Tilanne :
Ajat jonossa, nopeus esim 60-> ja edellä ajava päättää kääntyä oikealle/vasemmalle ja kääntymissuuntaan ei ole kunnollista ryhmityskaistaa. Eli edellä ajava joutuu hidastamaan omalla kaistalla vauhtia ennen kääntymistä(normaalia), ja sinulla olisi tilaa ohittaa tuo kääntyvä toiselta puolelta melko läheltä. Monasti tämmöisessä "läheltä" hitaamman auton ohittaminen aiheuttaa pienen ylimääräisen jarrutuksen, kunnes ACC tajuaa että et ole samalla ajolinjalla edellämenevän kanssa.

Jarrutuksen voi välttää koskemalla kaasupolkimeen.

sorppi

Muutaman sadan kilometrin vankalla :) käyttökokemuksella huomioita:

Ensinnäkin, erinomainen varuste. Pitäisi olla kaikissa autoissa. Toimii paljon paremmin kuin uskalsin odottaa vaikka olin skulan ylistyssanojakin siitä etukäteen lueskellut ja odotusarvot sitä kautta korkealla.

- Tarpeeksi jyrkässä mutkassa, esim. liittymässä jossa käännytään 270 astetta, edellä ajava saattaa hävitä tutkasta. Olen kokeillut. Eri asia mitä järkeä on pitää sellaisessa paikassa vakkaria päällä. Pitää ainakin olla valppaana auton liikkeiden kanssa.
- vaatii vähän opettelua oppia käyttämään toiminnallisuutta tehokkaasti ja polttoainetaloudellisesti. Jossain tilanteessa ilman vakkaria antaisin autoni valua lähemmäs edelläajavaa kuin mitä ACC sallii. Eli itse ennakoin edellä ajavan liikenteen ja maastonmuotojen mukaan omaa etäisyyttäni edelläajavaan ja sitähän ei tietenkään vielä nykyteknologialla pysty toteuttamaan
- ACC:n herkkyyttä voi säätää valikosta: Comfort/Normal/Sport. Itse tykkään pitää comfortilla, koska jarrutukset tulee vähän myöhempään. Haittapuolena tietysti sitten se että valoista/jonossa kun edellä ajava lähtee kiihdyttämään, ACC kiihdyttää todella verkkaisesti. En tosin ole vielä sport-asetusta kokeillutkaan.
- Edellisessä postauksessani mainittu "turha" jarrutuksen välttäminen tulee silloin tällöin eteen. Edellä ajavan auton kääntyessä ja hidastaessa vauhtiaan samalla kaistalla kuin sinä, ACC alkaa (ainakin moottori)jarrutuksen ellet joko koske kaasupolkimeen tai riittävän paljon ohjaa autoasi poispäin kääntyvästä autosta.
- Toimii mateluvauhdeissakin loistavasti. kotikylän keskustan muutamien valoristeysten läpi pääsee ruuhkissakin parhaillaan koskematta lainkaan pedaaleihin. Suorastaan naurattaa kun muistelee että vielä hetki sitten ajelin samoja raiteita autolla missä piti koskea vaihdekeppiin ja kytkimeen ja jarru- ja kaasupolkimeen. Enää ei tarvitse. Ihanaa.

Muutamista väistämättömistä teknologian estämistä puutteistaan huolimatta, rakastan tätä varustetta ja lupaan olla sille uskollinen niin myötä- kuin vastamäissä.

Voisko joku perustaa ACC-fanclubin?

TuplaVW

#38
Lainaus käyttäjältä: sorppi - 08.09.11 - klo:12:49
Muutaman sadan kilometrin vankalla :) käyttökokemuksella huomioita:

Ensinnäkin, erinomainen varuste. Pitäisi olla kaikissa autoissa. Toimii paljon paremmin kuin uskalsin odottaa vaikka olin skulan ylistyssanojakin siitä etukäteen lueskellut ja odotusarvot sitä kautta korkealla.

- vaatii vähän opettelua oppia käyttämään toiminnallisuutta tehokkaasti ja polttoainetaloudellisesti. Jossain tilanteessa ilman vakkaria antaisin autoni valua lähemmäs edelläajavaa kuin mitä ACC sallii. Eli itse ennakoin edellä ajavan liikenteen ja maastonmuotojen mukaan omaa etäisyyttäni edelläajavaan ja sitähän ei tietenkään vielä nykyteknologialla pysty toteuttamaan
- ACC:n herkkyyttä voi säätää valikosta: Comfort/Normal/Sport. Itse tykkään pitää comfortilla, koska jarrutukset tulee vähän myöhempään. Haittapuolena tietysti sitten se että valoista/jonossa kun edellä ajava lähtee kiihdyttämään, ACC kiihdyttää todella verkkaisesti. En tosin ole vielä sport-asetusta kokeillutkaan.
- Edellisessä postauksessani mainittu "turha" jarrutuksen välttäminen tulee silloin tällöin eteen. Edellä ajavan auton kääntyessä ja hidastaessa vauhtiaan samalla kaistalla kuin sinä, ACC alkaa (ainakin moottori)jarrutuksen ellet joko koske kaasupolkimeen tai riittävän paljon ohjaa autoasi poispäin kääntyvästä autosta.
- Toimii mateluvauhdeissakin loistavasti. kotikylän keskustan muutamien valoristeysten läpi pääsee ruuhkissakin parhaillaan koskematta lainkaan pedaaleihin. Suorastaan naurattaa kun muistelee että vielä hetki sitten ajelin samoja raiteita autolla missä piti koskea vaihdekeppiin ja kytkimeen ja jarru- ja kaasupolkimeen. Enää ei tarvitse. Ihanaa.

Muutamista väistämättömistä teknologian estämistä puutteistaan huolimatta, rakastan tätä varustetta ja lupaan olla sille uskollinen niin myötä- kuin vastamäissä.

Voisko joku perustaa ACC-fanclubin?

Valmis liittymään FanClubiin  :D

Tuosta etäisyydestä edellä ajavaan... aika hyvin on riittänyt se viiksen etäisyyssäätö. Eri tilanteissa ja nopeuksissa tulee vähän vaihdeltua, koskaan en ole sitä lyhintä etäisyyttä vielä käyttänyt.
Ja  tuosta ACC kiihdytyksestä ... ihan on sen saman raon pitänyt edellä ajavaan vaikka olisi lähtenyt jono rivakastikin liikkeelle. Pitääkin etsiä ajotietokoneen valikko missa asetuksessa ACC moodi on ....
edit: oli normal-moodissa, ja nyt kokeiltuna tuo comfort tekee kiihdytykset rauhallisemmin, eikä vaihda yhtä hanakasti pienemmälle.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

sorppi

Pari lisähavaintoa kun nyt on vähän enemmän kokemuksia

MIINUS: Ajat moottoritiellä ja eteen tulee hitaampi. Mikäli ei vaihda kaistaa tarpeeksi ajoissa ohittaakseen, vakkari alkaa hidastelemaan. Turhaa ja nostaa kulutusta.

POSI: Olet tulossa risteykseen. Olet ajanut jonkun perässä vakkari päällä. Kun edellä ajanut on jo kääntynyt ja itsekin olet jo kääntymässä mutkaan, kuitenkin niin että edellä ajava ei ole enää tutkan keilassa, vakkari ei suinkaan lähde kiihdyttäämän vaan pitää sen nopeuden joka sinulla oli mutkaan tullessasi. Kun keula on saatu tien suuntaan, auto lähtee kiihdyttämään asetettuun nopeuteen. Tämä siis ihan kokonaan koskematta pedaaleihin. Kiihtyminen on tosin melko hidasta. Vaikuttaisi siis siltä että jos ACC on päällä ja rattia tarpeeksi käännettynä, se pitää kulloisenkin nopeuden. Tietäisiköhän joku ihan faktoja tähän miten on toteutettu?

ePa

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 02.10.11 - klo:22:39
MIINUS: Ajat moottoritiellä ja eteen tulee hitaampi. Mikäli ei vaihda kaistaa tarpeeksi ajoissa ohittaakseen, vakkari alkaa hidastelemaan. Turhaa ja nostaa kulutusta.

Eikös se toimi juuri niin kuin pitääkin? Eihän vakkari tiedä, että vieressä on tyhjä kaista. Pystyykö havainnointietäisyyttä muuttamaan?

Nostaako vakkari nopeuden takaisin asetettuun arvoon, kun olet siirtynyt vasemmalle kaistalle tai edessä kulkeva on poistunut tieltä?

sorppi

Lainaus käyttäjältä: ePa - 02.10.11 - klo:23:09
Eikös se toimi juuri niin kuin pitääkin? Eihän vakkari tiedä, että vieressä on tyhjä kaista. Pystyykö havainnointietäisyyttä muuttamaan?

Nostaako vakkari nopeuden takaisin asetettuun arvoon, kun olet siirtynyt vasemmalle kaistalle tai edessä kulkeva on poistunut tieltä?

Toimii se niin kuin pitääkin vakkarin itsensä kannalta. Kulutuksen ja tasaisen eteenpäin suuntautuvan liikkeen kannalta ei. Niissä manuaalinen toiminta on parempi. Tämänhän siis pystyy ehkäisemään joko siirtymällä vasemmalle kaistalle riittävän ajoissa tai koskemalla kaasupolkimeen. Riittävän ajoissa on vaan monesti liiankin ajoissa eikä sitä tajua ennenkun auto on jo alkanut hidastamaan.

Havainnointietäisyyttä toki pystyy muuttamaan mutta sitäkään ei yleensä ole ehtinyt tehdä ennenkuin on jo liian myöhäistä.

ePa

Eli tässä on vain mielipide ero Sinun ja nopeuden säätimen välillä kuinka aikaisin on "tarpeeksi aikaisin"? Alkaako havainnointi aina yhtä kaukana riippumatta nopeudesta, kaupunki nopeudet vs. baananopeudet? Ja eikö tuo "tajuaminen" ja nopeudensäätimen toiminta ole vaan tottumiskysymys? Eihän säädin voi tietää, että haluatko mennä ohi vai ajaa puskurissa kiinni seuraavat n kilometriä.

Pitääkö havainnoimisetäisyys asettaa itse haluammalleen tasolle joka kerta säädintä käyttäessä vai riittääkö, jos sen tekee kerran?

sorppi

Lainaus käyttäjältä: ePa - 04.10.11 - klo:17:53
Eli tässä on vain mielipide ero Sinun ja nopeuden säätimen välillä kuinka aikaisin on "tarpeeksi aikaisin"? Alkaako havainnointi aina yhtä kaukana riippumatta nopeudesta, kaupunki nopeudet vs. baananopeudet? Ja eikö tuo "tajuaminen" ja nopeudensäätimen toiminta ole vaan tottumiskysymys? Eihän säädin voi tietää, että haluatko mennä ohi vai ajaa puskurissa kiinni seuraavat n kilometriä.

Pitääkö havainnoimisetäisyys asettaa itse haluammalleen tasolle joka kerta säädintä käyttäessä vai riittääkö, jos sen tekee kerran?

Etäisyyden voi asettaa portaittain muistaakseni kuudelle eri tasolle ja se on suoraan suhteessa ajonopeuteen; lyhimmällä asetuksella jonossa madellessa edellä ajavaan autoon jää alle 10m matkaa mutta moottoritiellä samalla asetuksella etäisyys lienee 20-30m.
Oletusetäisyydelle on oma valintansa asetuksissa. Jos etäisyyttä ajon aikana muuttaa, auto muistaa sen ainakin seuraavaan käynnistykseen asti mutta uskosin että tuo muisti on kytköksissä ajotietokoneen "1"-alueen muistiin (se mistä näkee esim. keskikulutuksen).

Tottumiskysymyshän tuo on. Ensi-innostuksen laannuttua olen vain huomannut ottavani vakkaria pois päältä enenevässä määrin esim. moottoritieramppeja lähestyttäessä tai ohittamaan valmistautuessa. Eipä se sen kummempaa. Hieno laite ja käytän kyllä paljon ja olen toki tyytyväinen mutta eihän se ihmissilmää korvaa. Itsellä kun on ennakoiva ajotyyli niin siihen se ei täysin ole sopinut. Jos vaikka joku tyrkkää jonossa mun ja edellä ajavan auton väliin, kuitenkin kiihdyttäen samalla, manuaalisesti en jarruun koskisi mutta ACC sen saattaa toisinaan tehdä. Riippuu varmaan mm. sen etäisyyden asetuksesta.

rantsu

Nostetaanpa tätä vanhaa topickia taas hereille....

VW CC on tilattu ja saapuu heinäkuun alussa. Voimalinjana DSG nelivedolla. Tärkeimpänä lisävarusteena ACC.

Autoa odotellessa haluaisin kuulla, kuinka ACC käytännössä toimii ruuhka-ajossa? Toimiiko mielekkäästi myös alle 30 km/h nopeuksilla? Kommenttien perusteella hidastaa jonon pysähtyessä pysähdykseen saakka. Kuinka liikkeellelähtö tapahtuu? Pitääkö itse ajaa nopeuteen 30 km/h ennenkuin ACC taas aktivoituu?

Panze

ACC kyllä pysäyttää auton, mutta ainakaan omassani en muista, että olisi osannut lähteä uudelleen liikkeelle ilman kaasunpainallusta esim. liikennevaloista. Meikäläisen kottero on tosin -09 vuosimallia. Saattaa olla, että uudessa on päivitetty versio ACC:stä?

Muutoinhan ACC toimii ruuhka-ajossa vallan mainiosti ja ainakin henk koht käytän sitä yhtälailla kaupungissa kuin maantielläkin.

jawa59

Hei, olisi pari kyssäriä liittyen ACC:en. Kun se jarruttaa autoa, niin syttyvätkö jarruvalot ja toinen, jos vakkari on päällä ja lähdet ohittamaan edella ajavaa autoa, niin riittääkö, että painaa kaasua vai pitääkö vakkari napsauttaa pois päältä kiihdytyksen ajaksi?

Baffa

Lainaus käyttäjältä: jawa59 - 17.04.15 - klo:10:27
Hei, olisi pari kyssäriä liittyen ACC:en. Kun se jarruttaa autoa, niin syttyvätkö jarruvalot ja toinen, jos vakkari on päällä ja lähdet ohittamaan edella ajavaa autoa, niin riittääkö, että painaa kaasua vai pitääkö vakkari napsauttaa pois päältä kiihdytyksen ajaksi?

Syttyy jarruvalot, jos ACC jarruttaa.

Jos ajat tutkalla auton perässä ja vakkarissa on selkeästi kovempi nopeus asetettuna ja lyöt vilkun vasemmalle ja alat sinne ohjaamaan niin ACC alkaa kiihdyttämään ilman että kaasuun tarvii mennä koskemaan. Tapahtuu melkein niinkuin normaali ohitus. Pikkusen pitää auton nokalle vapaata baanaa näyttää. Omasta mielestä aivan hienosti tunnistaa ohitustilanteen/kaistanvaihdon motarilla.

Kaasua sille voi antaa aina kun siltä tuntuu, oli ACC päällä tai ei. Jos ACC asetettu esim. 100kmh ja kaasua painamalla on otettu vauhtia 130kmh niin kaasun noston jälkeen auto ottaa hienosti kiinni tuon asetetun nopeuden (tai tutkalla liikennetilanteen mukaan).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy