T5 multivan valojen koodaus?

Aloittaja pascat, 18.04.15 - klo:18:09

« edellinen - seuraava »

pascat

Moro. Pystyykö vm 2005 Multivanissa koodaamaan ajovalojen automatiikan päälle? Ajossa myös 2003 passat ja siinä tottunut tuohon automatiikkaan niin hankkii nuo valot unohtua Multivanissa.
Jos noita pystyy koodaamaan niin saisiko ne vielä niin että menisi vain parkit päälle? Tuohon jotkut dlr tuikut eteen niin olisi ne päällä ja takana myös parkit.

pasi71

Moro. Mulla on sumuvalojen paikalla jotkut jälkiasenteiset dlr tuikut (ilmeisesti motonetin tmv, mutta juuri oikean kokoiset pyöreät valot, näyttävät ihan tehdasasenteiselta mitä siis todellakaan eivät ole). Niiden kytkennästä oli jossain threadissa viestiä, mutta niissä on sellainen oma älykkyys joka sytyttää ledit kun moottori käynnistyy ja sammuttaa pienen viiveen jälkeen moottorin pysäytyksen jälkeen. Ilmeisesti kyseessä on sellainen sarja joka kytketään suoraan akkuun ja lisäksi ryöstetään valolta lähtö joka sammuttaa ledit silloin kun auton omat valot palavat.

Seuraava kysymys on sitten ryöstääkö tuon ohjauksen ajovalolta vaiko parkilta. Mulla on ajovalolta, jolloin voin valita: kytkin nolla-asennossa peräpää on pimeä ja ledit palavat keulassa; ajovalokytkin parkkiasennossa palavat takapäässä ja etupäässä parkit + mittarivalaistus + päiväajovalot ja valoasennossa sitten vasta päiväajovalot sammuvat. Itse ainakin tykkään siitä että voin määritellä palaako takapäässä valot päiväajovalojen kanssa vaiko ei kelien mukaan.

Mulla on multivan umpiot jossa on se modaus että sekä lyhyiden että pitkien polttimot palavat samanaikaisesti kun pitkät ajovalot on päällä. Tämä modaus on ehkä pakollinen jos on tuollainen 'automaatti' päiväajovalosarja etteivät ledit syty silloin jos lyhkäisten valot sammuvat pitkät kytkettäessä.

Olen itse ollut tyytyväinen valovaihtoehtoihin enkä ole kaivannut puuttuvaa valoautomatiikkaa.

miccou

Lainaus käyttäjältä: pascat - 18.04.15 - klo:18:09
Moro. Pystyykö vm 2005 Multivanissa koodaamaan ajovalojen automatiikan päälle? Ajossa myös 2003 passat ja siinä tottunut tuohon automatiikkaan niin hankkii nuo valot unohtua Multivanissa.
Jos noita pystyy koodaamaan niin saisiko ne vielä niin että menisi vain parkit päälle? Tuohon jotkut dlr tuikut eteen niin olisi ne päällä ja takana myös parkit.

T5.1:ssa ajovaloautomatiikkaa ei pysty koodaamaan vaan se logiikka on siinä valokatkaisijassa, joku pinni siellä määrittää onko ajovaloautomatiikka päällä vai ei. Facelift mallissa (T5.2) joitain ilmeisesti pystyy koodaamaan ja joitain ei:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=321.0

Selailin tuossa ulkomaisia foorumeita niin ilmeisesti helpompaa on poistaa se ajovaloautomatiikka, koska silloin vaan siitä valokatkaisijasta ilmeisesti PIN3 taitetaan. Jos taas tuon valoautomatiikan haluaa niin sitten pitää vetää johtoja sulakerasialla ja ties minne.

Itse olen kanssa taistellut tuon asian kanssa, koska ei noita valoja aina muista laittaa päälle. Olen päättänyt jossain vaiheessa hommata uudet umpiot (vanhoista on heijastimet palaneet) missä on DRL hyväksytyt ledit, mutta tällöin peräpää kyllä jää pimeäksi.

EDIT:

Tuossa on itseasiassa miten tuon valoautomatiikan saa oikeasti tehtyä.

http://www.jewuwa.de/T5/T5_Doku/Projekt_Tagfahrlicht.pdf

Löytyy osanumerot ja kytkentäkaavio, eli jos ei Saksa taivu niin jospa noilla pääsisi eteenpäin :)

EDIT2:

Tuossa PDF:n lopussa on kerrottu vaihtoehtoinen kytkentätapa: eli KL56 piuhasta (en kyllä tiedä mikä tuo on) ryöstetään virta ja viedään se siihen TFL pinniin. En kyllä ihan täysin ymmärrä nyt tuota, mutta pitää varmaan lukea kotona pariin otteeseen uusiksi.
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
VW Transporter 103kW 2011

malfean

Asiasta keskusteltu jo aiemmin.
Itse säädin juuri 2004 mallin valoja.
Multivani taitaa erota vain kahden polttimon valoilla.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=321.0
"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy