TSI 1,4 90 kW

Aloittaja kt, 01.12.09 - klo:19:21

« edellinen - seuraava »

tsiih

Jonkin aikaa olen jo kuunnellut moottorista kuuluvaa rapinaa/kevyttä kalinaa pienillä kierroksilla vedätettäessä, voisi olla vaikka ketju. Uudesta asti ollut ulina kierrosten mukaan vaivaa myös edelleen. Ja eikun lasipalatsin tiskille taas valittamaan...
Ulinasta sanoivat viimeksi että odotellaan maahantuojan vastausta, ei ole kuulemma eka auto sillä äänellä. Sanoivat sen tulevan jakopäästä, mikä sielläkin nyt ulisisi ;D Itse veikkaan kyllä laatikon puolelta joku laakeri...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 28.06.10 - klo:22:37
Jonkin aikaa olen jo kuunnellut moottorista kuuluvaa rapinaa/kevyttä kalinaa pienillä kierroksilla vedätettäessä, voisi olla vaikka ketju.

Ratkesiko tämä jo jotenkin? Mistä päin moottoria tuo rapina kuuluu?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tsiih

Paikallistin se nakutukseksi, otin 98:n käyttöön enkä ole sen jälkeen ääntä kuullut, en tosin erityisesti kuunnellutkaan. Paikallaan käydessä joku räpisee, tod.näk. joku auton alla.
Vähän on ruvennut mietityttämään tuon ketjun kestävyys...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

kyhmy

Pikku kysymys:

Mitä moottoriöljyä tähän koneeseen suositellaan?

Kysyn tätä siksi että omassa autossa öljyvalo syttyi enkä pihinä viitsisi ostaa siihen kuuluvaa Castrolin kallista 5W-30 longlife öljyä kun auto on juuri menossa liikkeeseen vaihtoon ellei sama öljy käy tähän tulevaan 1.4 TSI koneeseen.

tsiih

Käy sama 5w-30 molempiin autoihin.

Maikki

Kunhan Ocu tulee maaliskuussa niin 15tkm huoltoväli on ainoa vaihtoehto. LL ei yksinkertaisesti toimi suomen olosuhteissa.

Kaverini on töissä merkkihuollossa ja kauhutarinat on kuultu millaista mönjää LL-autoista valutetaan ulos + kilahtaneet kaksoisahdetut 1.4 TSI ja 2.0 TDI koneet. Lyhyempi öljynvaihtoväli olisi pelastanut monta konetta kun tiedetään miksi kaksoisahdetut hajoilee: Suhteellisen pieni öljytilavuus, turbon öljyputki menee liian läheltä pakosarjaa + vääränmallinen/heikko jakopään ketju. Noihin kaveriksi melkein 30tkm koneessa oleva LL-öljy niin lopputulos on selvä  :o

tsiih

Kertaakaan eivät ole itse henkilökohtaisesti valuttamani LL-öljyt olleet mönjää. Omassa pirssissä öljy pyörii 30 tkm, tosin fortepullo sujahtaa joka vaihdossa.

costner82b

Lainaus käyttäjältä: Erzi - 20.04.10 - klo:16:17
Minäkin olen nyt huomannut, kun on ollut lämpötilat siinä +10 asteen tienoissa, että kylmäkäynnistettäessä pitää kierroksia siellä 1200rpm. Hassua vain, kun tuntui ettei talvella tehnyt tuollaista. Luulisi, että se on silloin tarpeellisempaa kuin lämpimillä keleillä.

...Ja hetkellisen kulutuksen näyttö näyttää varmaan n.5 l/h ja siitä tippu vähitellen normaaliin. 10-15sek.
Mulle kerrottiin että on katalysaattorin lämmitys, kun kysyin huollossa.
Tekee satunnaisesti keleistä riippumatta, mahdollisesti vertaa katin lämpötilaa ulkoilman lämpötilaan, kun tekee usein sillon kun aurinko paistaa suoraan kohti (ja katti on varjossa) (oma päätelmä)
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

costner82b

Moottorin ollessa kylmä (lämmityksessä tai ei) muutaman km matkalla kuuluu vähän niinku dielsel moottorin ääni.
Parhaiten erottuu 3. ja 4. vaihteilla kierrosten ollessa 2000-3000. JA kevyellä kaasulla (ääntä EI kuulu jos kaasua on reilusti tai kokonaan ylhäällä)
Ã,,äni kuuluu kaikilla vaihteilla ja paikallaan ollessa vapaalla, selvimmin kun moottorilla on vastusta eikä rengas ym äänet peitä sitä.
Siinä sen aina huomaa kun kiihdytyksen jälkeen keventää kaasua.

Eli kun hain auton polttoainepumpunohjainyksikön vaihdosta, ja ääni ei kuului edelleen, niin ajoin takas ja otin huoltopäälikön kyytin ja sen diagnoosi siltä pohjalta oli että joko ketju on venynyt tai kiristin ei toimi kunnolla kylmänä.(kun jako menee tarpeeksi pieleen, niin syttyy moottorinhäiriön valo, toivottavasti kestää viel viikon)

98 oon aina ajanu, ja se ei sitten oo nakutusta!
lämpimällä moottorilla 5000 kierroksilla myös saman tapainen ääni, kuin kylmänä, mutta ei ihan samanlainen. Voisko se sitten olla nakutusta mutta pitäishän nakutus tunnistimen lopettaa se.

O
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Ex Avensis -11

costner82b

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 13.01.11 - klo:11:39
Kertaakaan eivät ole itse henkilökohtaisesti valuttamani LL-öljyt olleet mönjää. Omassa pirssissä öljy pyörii 30 tkm, tosin fortepullo sujahtaa joka vaihdossa.

Oon itekki miettiny että kannattaisko forte laittaa öljynvaihdon yhteydessä.
Sit taas jotkut on sitä mieltä että ne aineet kuluttaa/(syövyttää) tai jotain moottoria hirveesti (sillä perusteella että sen täytyy olla kovaa myrkyä jotta putsaa).

Mulle ekan LL-huollon yhteydessä Laakkosella tarjottiin fortea bensatankkiin, haiskahti vaan lisä myynniltä.
En nyt oikein usko että siihen on tarvetta, en oo kuullu että missään muualla sitä olis tarjottu?

Jos nyt noista pitäis valita niin ennemmin laittaisin öljyn sekaan.
Ex Avensis -11

plu

Lainaalämpimällä moottorilla 5000 kierroksilla myös saman tapainen ääni, kuin kylmänä, mutta ei ihan samanlainen. Voisko se sitten olla nakutusta mutta pitäishän nakutus tunnistimen lopettaa se.
Nakutus esiintyy yleensä helpoimmin suht matalilla kierroksilla kun moottoria kuormitetaan voimakkaasti, esim. vedätetään isolla vaihteella. En siis usko nakutukseen, todennäköisesti joku ketjuhäikkä siellä varmaan on.

Kylmäkäynnistyksessä kuuluva dieselimäinen helinä taas on suorasuihkutuskoneen yleinen ominaisuus, eli suihkutus suoraan sylinteriin itsessään pitää ääntä.
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

costner82b

Lainaus käyttäjältä: plu - 03.02.11 - klo:20:55
Nakutus esiintyy yleensä helpoimmin suht matalilla kierroksilla kun moottoria kuormitetaan voimakkaasti, esim. vedätetään isolla vaihteella. En siis usko nakutukseen, todennäköisesti joku ketjuhäikkä siellä varmaan on.

Kylmäkäynnistyksessä kuuluva dieselimäinen helinä taas on suorasuihkutuskoneen yleinen ominaisuus, eli suihkutus suoraan sylinteriin itsessään pitää ääntä.

Tuo korkeiden kierrosten ääni varmaan sit myös liittyy siihen ketju häikkään.

EI kylmäKäynnistyksessä (lue)
Ex Avensis -11

tet

Lainaus käyttäjältä: plu - 03.02.11 - klo:20:55

Tarkemmin sanottuna taitaa olla se kaksoisruiskutus mikä pitää ääntä. Osa sopasta ruiskutetaan imutahdin aikana kuten normaalistikin, osa vasta puristustahdin lopussa hetkeä ennen kipinää. Se on se S-kirjain koneen nimessä (stratified). Jos oikein olen ymmärtänyt, tätä ruiskutustapaa käytetään ainakin kylmäkäynnistyksessä, jostain olin lukevinani että käytettäisiin myös jossain tilanteissa kovilla kuormilla mutta tästä en ole varma. Joku asiantuntija voinee tarkentaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.02.11 - klo:07:39
Osa sopasta ruiskutetaan imutahdin aikana kuten normaalistikin, osa vasta puristustahdin lopussa hetkeä ennen kipinää. Se on se S-kirjain koneen nimessä (stratified). Jos oikein olen ymmärtänyt, tätä ruiskutustapaa käytetään ainakin kylmäkäynnistyksessä, jostain olin lukevinani että käytettäisiin myös jossain tilanteissa kovilla kuormilla mutta tästä en ole varma. Joku asiantuntija voinee tarkentaa.

Kylmäkäynnistyksessä katalysaattorin lämmitys tapahtuu kaksoisruiskutuksella, mutta stratified se ei ole.

Stratified toimii vain lämpimällä moottorilla, pienillä kuormilla ja pienillä kierrosluvuilla. Polttoaineen ruiskutus tapahtuu vasta juuri ennen sytytyshetkeä, joten stratified-tilassa moottori toimii lähes niin kuin dieselmoottori.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

tet

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 07.02.11 - klo:10:11
Kylmäkäynnistyksessä katalysaattorin lämmitys tapahtuu kaksoisruiskutuksella, mutta stratified se ei ole.

Stratified toimii vain lämpimällä moottorilla, pienillä kuormilla ja pienillä kierrosluvuilla. Polttoaineen ruiskutus tapahtuu vasta juuri ennen sytytyshetkeä, joten stratified-tilassa moottori toimii lähes niin kuin dieselmoottori.

SSP405:ssä mainitaan "stratified high-pressure start" joka on MED17-ohjaimen uusia ominaisuuksia, joten siltä pohjalta väitin että startissa käytetään stratified-moodia. Muutoin sitä ei juuri kai käytetä, ehkä juuri tuossa mainitsemassasi tilanteessa. Jos oikein ymmärsin niin kerrostäyttö ja E10-bensa eivät oikein sovi yhteen joten ei sitä ainakaan kovin paljoa voida käyttää koska E10:ä kuitenkin väittävät koneen kivutta nielevän.
ex-vag:

tsiih

Huomasin, että nyt kun on -20 astetta pakastetta, joutokäynti ei laske alle 950 rpm:n vaikka moottori on lämmin. Myös selvää värinää tuntuu penkissä kun kierroksia nostaa ja moottorin äänikin on karkea,eli vähän samanlaiselta tuntuu kuin kesällä kylmäkäynnistyksessä hetken aikaa. Mahtaako motti kestää kevääseen asti :D

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.02.11 - klo:07:03
Huomasin, että nyt kun on -20 astetta pakastetta, joutokäynti ei laske alle 950 rpm:n vaikka moottori on lämmin.

Itse taas en näillä keleillä saa omilla ajoillani moottoria kunnolla lämpimäksi tuosta moottorinohjauksen päivityksestä huolimatta. Reilun 20 km lenkin päätteeksi öljyn lämmöt taisivat olla 62 C ja jäähdytysvesi huiteli parhaimmillaan samoissa lukemissa, mutta lähti aina laskuun kun seisoi valoissa tai käytti moottorijarrutusta vähänkään pidempään. Ei tuota viimasuojan puutetta oikein pelkillä ohjelmistopäivityksillä paikata...

Vähän lämpimämmillä keleillä päivitys tuntuu kuitenkin hieman parantaneen moottorin lämpiävyyttä.

niilo

Rocco ja tsiih,
Mulla on identtinen ominaisuus omassa moottorissa. Kun ulkona on todella kylmä (-18 tai kylmempi) jäähdyttimen flekti pyörii taukoamatta ja tyhjäkäyntikierroksit 950rpm. Ovat vaihtaneet takuuseen ulkolämpötila-anturin, joka antoi ilmeisesti väärää tietoa. Vika ei ole korjaantunut, mutta sitä selvitellään parhaillaan. Flekti siis pyörii vaikka jäähdytinnesteen lämpötila ihan minimissä.

RoccoScientist

Itse en ole flektin pyörimiseen kiinnittänyt huomiota, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat kyllä olleet korkealla. Koska en ole saanut moottoria kunnolla lämpenemään, olen olettanut tuon liittyvän katalysaattorin lämmittämiseen.

Edit: Sen verran kokeilin eilen, että ilmastoinnin sammuttaminen sai jäähdytysveden lämmöt nousemaan yllättävän nopeasti lähelle mittarin 90 C-merkkiä, vaikka vauhtia oli 60 km/h eli ajoviiman luulisi viilentäneen moottoritilaa kohtalaisen tehokkaasti (pakkasta oli n. 18 astetta).

tsiih

Täytyy tarkistaa tuo flektijuttu, kiitos niilo tiedosta!
Rocco, tarkoitatko että puhaltimen sammutus auttoi vai ac? Mulla näillä keleillä puhallin pois niin kauan kuin pystyy, sit ykköselle ja ehkä jopa kakkoselle. Muuten lämmöt laskee kuin lehmänhäntä.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.02.11 - klo:15:23
Rocco, tarkoitatko että puhaltimen sammutus auttoi vai ac?

Laitoin kokonaan pois päältä OFF-nappulasta. Normisti on AUTO (en muista kumpi kahdesta tehoasetuksesta on ollut nyt talvella käytössä) ja AC päällä, sekä lämpötoive 26 C:ssä. Laitehan tosiaan käyttää aika korkeita puhallinnopeuksia heti kun lämpöä riittää vähänkään enempää.

skriko

Itse käytän samaa taktiikkaa kuin Tsiih ,eli puhallin päälle vasta kun veden lämpö noussut johonkin 70. En käytä lainkaa ilmastointia, enkä pidä autolla. Lämpötilansäätö hi:lle ja puhallin päälle, kun lämmöt nousevat. Eilen pahimmillaan 28,5 pakkasta, jos ajaa tuollaista 80 niin auto on tosi lämmin ja lämmöt 90. Heti jos ajaa hiljenpaa ja pienemmillä kierroksilla lämmöt putoavat 70 näillä pakkasilla. Ei viimasuoja auta tuohon ongelmaan, koska lämmöt ovat riippuvaisia moottorin kierroksistaeikä viiman voimakkuudesta. Hiljaa ajaessa kaupungissahan viima on pieni ja kun ajaa 100 motarilla suuri ja silti auto lämpenee siinä vaiheessa hyvin. Kyllä se vika on varmaankin tuossa ettei saa olla hukkalämpöä. Ei autotehtaita kiinnosta tippaakaan meidän muutaman auton osto ja kylmyys. Tuohon talvipakettiin saisi Suomessa maahantuoja lisätä vakioksi bensalämmittimen. Jo on aikoihin eletty.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.02.11 - klo:16:27
Ei viimasuoja auta tuohon ongelmaan, koska lämmöt ovat riippuvaisia moottorin kierroksistaeikä viiman voimakkuudesta.

Toki se moottori enemmän lämpöä tuottaa kun kierroksia on enempi, mutta viima on se, joka sitten vie sitä lämpöä pois. Joku paremmin tekniikkaa tunteva voi kertoa tarkemmin (tai korjata mahdolliset virheet), mutta moottorin ylimääräinen lämpö ohjataan (90 kW 1,4 TSI:n tapauksessa) nesteen välityksellä keulassa ajoviimalle altistuvalle jäähdytyskennolle, josta sitten kierrätetään viileää nestettä takaisin moottorille. Jos näin ei tehtäisi, kuumenisi moottori lämpimillä keleillä ja kovassa ajossa helposti liikaa. Talvella viilennystä ei tarvita samaan malliin, mutta kun moottoritila ei ole ilmatiivis, tulee viilennystä muutakin kautta kuin kennon välityksellä. Jos jäähdytysjärjestelmä ei osaa ottaa tuota kunnolla huomioon, ei kone pääse normaaleilla kierroksilla koskaan lämpiämään kunnolla. Asiaa hankaloittaa se, että tuon jäähdytysnesteen lämpöä pitäisi riittää ohjattavaksi myös kabiinin puolelle, joka vuorostaan pyrkii ajoviiman vaikutuksesta näillä säillä kylmenemään varsin voimakkaasti.

Sciroccoonhan ei viimasuojaa saa, mutta taannoisella Keuruun reissulla lumi ilmeisesti pöllysi siihen mallin, että jäähdytinkennon eteen muodostui luonnonmukainen viimasuoja. Tuloksena 20-asteen pakkasessa lämmöt nousivat kohtalaisen nopeasti maantieajossa normaalilukemiin ja kabiinissakin riitti lämpöä, vaikka yleensä jo 15-asteen pakkasessa alkaa lämpö loppua kesken. Edes se, että ajaa pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, ei juuri auta ongelmaan.

skriko

Kyllä on jotain mätää jos autoissa ei tarkene, oli sitten suojia tai ei. Joskus 70-luvulla jotkut laittoivat pahveja syylarin eteen. Eka autoni oli -73 mallin corolla ja Lapissa 35 asteen pakkasella kaupunkiajossa pystyi oleen teepaita päällä autossa. Maailma muuttuu Eskoseni, mutta huonompaan suuntaan näemmä.

RoccoScientist

Onhan noissa toki eroja ollut ja on nykyäänkin. Muistaakseni 1-sarjan bemari on jollain moottorilla toistaiseksi lämpimin TM:n talvitestissä ollut auto ja siinä lämpöä tosiaan riitti (tosin lämmitettävää sisätilaakin on aika vähän). Lisäksi joistakin bemuista ja esim. uudesta Mondeosta löytyy automatisoitu "kaihdin" konetilasta, joka kiinni ollessaan toimii viimasuojana. Keksintö itsessään on vanha, mutta ennen muinoin sen kaihtimen joutui itse sulkemaan käsin. Mutta kyllä sitä tosiaan ilman tällaisiakin kikkoja voisi saada sitä lämpöä kabiiniin, jos vain käytettäisiin tarpeeksi tehokkaita lämpövastuksia. Tällöin ei myöskään tarvitsisi valita joko moottorin tai sisätilojen lämpimyyden välillä.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.02.11 - klo:16:27
Tuohon talvipakettiin saisi Suomessa maahantuoja lisätä vakioksi bensalämmittimen. Jo on aikoihin eletty.
Voihan lämmittimen asennuttaa itsekkin,moni ottaa ennemmin jäliasennetun kuin tehdasasennetun.
Maksamaan sen joutuu kummassakin tapauksessa.
Viimasuoja auttaa kaupunkiajossakin,-20-30 asteen pakkasessa pienikin viima jäähdyttää moottoria tehokkaasti.

kt

1,4 TSI kulutus 6,45 l/100km , ajettu 19130 km ja ajoaika 12 kk 2 vk.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 16.02.11 - klo:13:07
Voihan lämmittimen asennuttaa itsekkin,moni ottaa ennemmin jäliasennetun kuin tehdasasennetun.
Maksamaan sen joutuu kummassakin tapauksessa.
Viimasuoja auttaa kaupunkiajossakin,-20-30 asteen pakkasessa pienikin viima jäähdyttää moottoria tehokkaasti.
Voi toki asennuttaa, mutta moni haluaa auton valmiina, ja sitä ei sitten ehkä tule asennettua jälkeenpäin. Silloinhan se olisi pakkoa ottaa ja maksaa niinkuin moni muukin auton varuste, joka on täysin turha ja vaikka et sitä tarvitse niin pakko maksaa auton yhteydessä. Otetaan nyt esimerkiksi sähkölasit. Koska ja miksi nykyautoissa avataan ikkunoita. Itse avaan ikkunan vaan mennessäni parkkitaloon autonpesuun ottaessani lipukkeen. Jos sais manuaali käsikäyttöiset lasit vaikka 500â,¬ auton hinnasta pois niin kävis.

tet

Lainaus käyttäjältä: skriko - 16.02.11 - klo:14:33
Otetaan nyt esimerkiksi sähkölasit. Koska ja miksi nykyautoissa avataan ikkunoita. Itse avaan ikkunan vaan mennessäni parkkitaloon autonpesuun ottaessani lipukkeen. Jos sais manuaali käsikäyttöiset lasit vaikka 500â,¬ auton hinnasta pois niin kävis.

Kyllä sitä aina välillä varsinkin loppukeväisin (koivun kukinnan jälkeen) ja joskus kesäisinkin tulee ajeltua useampikin ikkuna auki ja ilmastointi pois. Tulee nuo kevään tuoksut ihan toisella tapaa nenään, krooninen nuhanenäkin haistaa jotakin. :) Ilmastointi tappaa kaikki tuoksut, ei ainoastaan niitä ikäviä.

No joo, meni vähän kauas TSI-moottorikeskustelusta, mutta menköön...
ex-vag:

TnoW

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.02.11 - klo:13:26
1,4 TSI kulutus 6,45 l/100km , ajettu 19130 km ja ajoaika 12 kk 2 vk.
Jos nopeusmittari näyttää 5% liikaa niin matkamittari näyttää samoin ?? Lyhyellä matematiikalla laskettuna kulutus voi olla suurempikin, vaikka sen 5 %. Tankatut bensalitrat on varmaan laskettu oikein mutta ajetut varmaan 5% pienemmät. Tai jotenkin noin...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy