Seat Mii kokemuksia.

Aloittaja Mii, 26.03.15 - klo:17:19

« edellinen - seuraava »

Mii

Aloitin sitten uuden aiheen kun on liian vähän Seat ketjuja ;)  Elikkä etsin jonkin aikaa pientä autoa entisen suuremman citymaasturin tilalle. Lähinnä vähentyneiden ajojen ja pienenmmän bensan kulutuksen takia. Ajoin uudehkoja pieniä autoja mm C1, micra, yaris, huyndai i20... Noista yarista jo vähän harkitsin, muut totesin liian meluisiksi ja yksikään ei herättänyt suurempaa omistamisen halua.
No sittenpä huomasin vähän käytetyn Seat Miin ja pikaisesti luin netistä kolmikon kehuja (citigo, up,mii) hyvästä ajettavuuttavuudesta. Niinpä marssin liikkeeseen ja tein Mii:llä ihan kunnon koeajolenkin. VAU, erittäin hauska ja mukavan tuntuinen ajaa. En hetkeäkään epäröinyt auton ostoa, eipä ole pitkään aikaan ratin takana ollut näin mukavaa pienessä autossa..  Kaupanteossa päästiin pienestä välirahasta sopuun ja samalla tuli 24kk jatkotakuu autoon.. Auto huolletaan vielä liikkeessä ja huomenna se on sitten alla. Kyseessä ensimmäinen huolto.. Luin noita citigon ketjuja mutta muutama asia on epäselvä. Ja laitankin niistä tähän kysymyksiä;

Huoltoväli 15tkm ilmeisesti. Milloin on suurempi huolto ja mikä jakohihnan vaihtoväli?
Onko auton alusta tai pyöräkotelot massattu?
Onko tuo 1.0L moottori uusi vai ollut jo jossain mallissa? Noista TSI koneista kun on lähinnä kauhujuttuja tullut luettu ..
Lieneekö noi moottorinlämmittimet näitä säteilytyyppisiä?
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

eelis

Moi
Itselläni vw up!, mutta kuten tiedossa, ei noissa ole juuri eroja kuin ulkopellityksessä.
Siis vastauksiin:
Huoltoväli 15tkm tai 1 vuosi.
Muistaakseni isompi huolto aina 30tkm:n jälkeen, eli joka toinen huolto. Sytkät 60tkm.
Jakohihna tietääkseni 120tkm.
Massauksesta en tiedä, mutta takana ei ole sisälokareita, joten on takaa pyöräkotelot kitattu kauttaaltaan ja maali päällä.
Tietääkseni on aivan uusi, näihin automalleihin alunperin suunniteltu MPI moottori, jonka saa nykyään myös ainakin vw Poloon.
Moottorin lämmitin on nyky trendin mukainen öljypohjan säteily lämmitin.

-eelis-

Mii

Kiitos vastauksesta. Auto kävikin  nyt liikkeen puolesta huollossa .. Sieltä antoivat saman huoltoväliksi ja jakohihnasta kerrottiin mulle 6v tai 150tkm..


Ajelin sitten kotia takaselkänoja kaadettuna kun kesärenkaat oli kyydissä no meteliähän
oli heti enemmän kun koeajolla. No sitten kun sain renkaat pois kyydistä ja selkänojan +
hattuhylyn paikalleen tuli taas hiljaisempaa.. Mulla ei tuossa oo näköjään edes ajotietokonetta.
Kello tai ulkolämpötila näkyy mut ei sitten muuta. No laskee kulutukset laskimella :D
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

Oisko toi hinnanvaihtoväli joku huollon oma suositus? Kun mä jostain sain käsityksen, että 240tkm, ilman aikarajaa. Vai olisko kuluttajille ulkoistettu tuotetestaus saatu päätökseen, ja valmistaja antanut tulosten perusteella uudet suositukset. :)

Mii

Minä luin tuon 240tkm myös jostain.. Samaa ne citigoon suosittelevat;

http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_citigo.html
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

Toi 120tkm tai 6v. kyllä kuulostaa paremmalta, kuin 240 tkm. Varmaan 6 vuoden ikäisen remmin vaihdattaisin, kun nämä meidän maan olosuhteetkin on sieltä vaikeammasta päästä.

Emil

Kaivelin arkistoista huolto-ohjeita.

Tulpat ja ilmansuodatin vaihtoon 60tkm/4v.

Mutta jako- ja vesipumpunremmi kaipaa huomiota ohjeen mukaan ensimmäisen kerran 240tkm kohdalla, jossa remmien kunto tarkastetaan. Sen jälkeen tarkastus tehdään 30tkm välein. Jakoremmi löytyy jakopäästä, mutta vesipumpun hammashihna koneen toisesta päädystä.  :o

Nämä mun (Skodan) ohjeet on vuodelta 2013. En tiedä ovatko ajantasalla, enkä tiedä onko tullut tuoreempia ohjeita myöhemmin.

Mun ajoilla 240tkm tarkoittaisi ajassa mitattuna 16 vuotta. Ei mulla hermo riittäisi noin pitkään samalla remmillä ajella.  :)

Mii

Jostan luin "kaukalon tyhjennys" erikseen tehtävä homma huollossa. Mitä ihmettä tuo tarkoittaa?

Entäs jäähdytysneste? Minun Miihin oli huollossa laittaneet 2 tarraa, toinen välihuolto 15tkm/1 vuosi etiäpäin eilen tehdystä huollosta.
Toinen 8/2016 jossa luki jarrunesteet. Auto tulee tuoloin 3v.
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

"Kaukalon tyhjennyksestä" tulee ekana mieleen se kaukalo tuulilasin alareunan alla, johon puiden lehdet ja koivunsiemenet herkästi kerääntyy. Jos siellä on poistoaukot tukossa, niin pian saattaa tulla auton sisällekin vettä. Mutta tämä tässä vaiheessa vaan arvauksena.

Jäähdytinnesteet vaihdetaan ekan kerran kolmen vuoden kohdalla, sen jälkeen kahden vuoden välein.

Mii

Ok. Suht usein noita nesteitäkin sitten vaihdellaan..  Meikäläinen tinki 24kk jatkoturvan/vakuutuksen mikäpä liekin, edellyttää
huoltoohjelman mukaisia huoltoja. .  Tarkoituksena on ajaa nyt tällä autolla kauan ellei suuria murheita tule matkan varrella.

SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

eelis

Lainaus käyttäjältä: Mii - 27.03.15 - klo:20:02
Ajelin sitten kotia takaselkänoja kaadettuna kun kesärenkaat oli kyydissä no meteliähän
oli heti enemmän kun koeajolla. No sitten kun sain renkaat pois kyydistä ja selkänojan +
hattuhylyn paikalleen tuli taas hiljaisempaa.. Mulla ei tuossa oo näköjään edes ajotietokonetta.
Kello tai ulkolämpötila näkyy mut ei sitten muuta. No laskee kulutukset laskimella :D

Ajotietokone tulee jonkun paketin mukana, volkkarissa Tekniikkapaketti, Seatilla joku muu nimi, kuten Skodallakin.

-eelis-

Mii

Eikös tuohon navigaattoriin saa noita ajotietokone toimintoja? Valmiushan tuossa ilmeisesti on..
Mitähän tuo navigaattori maksais?
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

Citigo tarttee tekniikkapaketin jotta monimedialaite voi toimia, muistaakseni.

eelis

#13
Lainaus käyttäjältä: Mii - 28.03.15 - klo:17:39
Eikös tuohon navigaattoriin saa noita ajotietokone toimintoja? Valmiushan tuossa ilmeisesti on..
Mitähän tuo navigaattori maksais?

Kyllä, ajotietokoneen näyttö navigaattorissa (Maps & More), mutta ainakin volkkarissa saa ajotietokoneen ilman naviakin tolla tekniikkapaketilla.
Tuo navihan on integroitu toimimaan vain näissä kolmessa automallissa up!, Citigo ja Mee, eli sama laite toimii näissä kaikissa autoissa, jos on vain (piuhat vedetty tehtaalla) valmius sille. Volkkarilla maksaa yli 450 egee jos valitsee sen tilausta tehdessä, mutta jostain eBaysta tai vastaavasta löytyy varmaan halvemmalla, olen jossain sivuilla nähnyt alle kahdensadan hintoja(käytetty).

-eelis-

Mii

Juu navi maksaa reilut 450:- kun kyselin paikalliselta seat kauppiaalta. Perjantaina ajeltiin pikkuisen pidempi pätkä Seatilla ja
vakaa se on ajaa. Vitosella ei kyllä tarvii tiukkoihin paikkoihin lähteä ohittelemaan ja samoin isot nousut tarvii nelosta.
Tuli tankattua eka kerran ja laskin kulutukseksi 4,7L/100km. Tyytyväinen täytyy olla tuohon kun talvirenkaat alla ja
ajettu lyhyttäkin pätkää paljon.

Ainoa ominaisuus joka epäilyttää on maavara joka on aika pieni. Onkohan tähän saatavissa jotain "koro" sarjaa jolla
sai pari senttiä lisää maavaraa?
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

Citigon voi tilata huonon tien paketilla. En tiedä mitä se tuo mukanaan, mutta vois luulla, että vähän korotetun alustan. Ehkä avulias varaosamyyjä voisi selvitellä mitä osia tarvitaan, jotta saadaan jälkikäteen huonon tien paketti.

Mä voisin hankkia jonkin pohjapanssarin, jos jostain saisi. Hiukan on matalalla öljypohja.

kerkko

Huollossa joskus pahoittelivat kun ei ollut antaa autoksi kuin VW Up. Oli hieno kokemus, järkevä auto. Halpa hankkia, halpa pitää, kaikkien mallien hiilidioksidipäästö taisi jäädä alle sadan gramman. Autolla ehdin ajaa varmaan pari tuhatta kilometriä. Oiva valinta liikkumiseen. Ei toki harrastamiseen.

K.

Mii

Tuli tänään tankattua ja samalla laskettua kulutus , se oli 4,26L/100km. Semmoisia 30km pyrähdyksiä ajettu ja kylillä pyöritty..
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Uraherkkä

Pian tulee 35 tkm Miin mittariin ja ikää tammikuussa kolme vuotta. Teknisiä ongelmia sinänsä ei ole ollut, lähinnä omituisia ominaisuuksia. Vaihteisto rallattaa ja helisee tyhjäkäynnillä, on tehnyt sitä omistusajan alusta asti. Kytkinpoljin naksuu liikkeen puolivälissä erityisesti kesähelteillä ja tuntuu jalkapohjaan epämiellyttävänä värähdyksenä. Kuskin oven lukko alkoi kolista jo uutena töyssyissä, mutta sen pystyi fixaamaan kierroksella sähköteippiä. Muuten pikkuMii on ollut hyvä miniauto kulutuksen pyöriessä keskimäärin vähän alle viidessä litrassa.

Uraherkkä

Sama Mii edelleen alla, ikää nyt kolme ja puoli vuotta ja mittarissa rapiat 45 tkm. Ensimmäinen vika tuli reilu kuukausi sitten. Eräänä aamuna kylmästartatessa jostain alkoi kuulua rutinaa / rahinaa / resonanssi. Ensimmäinen ajatus oli moottorivika, toinen ajatus vaihdelaatikkovika ja kolmas ajatus oli välitön autonvaihto. Töihin oli kuitenkin mentävä ja lämpimänä ääntä ei enää kuulunut, joten välitön pelko totaalituhosta unohtui. Ã,,äni tuli ja meni. Vihdoin toissailtana pääsin auton alle ihmettelemään ja vika löytyi nopeasti. Lämpösuojapelti oli rikkoutunut yhden kiinnikkeen kohdalta ja aiheutti äänen. Korjasin itse ja resonanssi hävisi.

Emil

Lämpösuojapeltien irtoamisista olen lukenut jostain muualtakin. Ilmeisesti odotettavissa jossain vaiheessa. Kunpa vaan muistaisi, ja säästyisi järkytykseltä, jos omalle kohdalle sattuu.

Uraherkkä

Oman auton lämpösuojapelti tuntui suklaalevyn käärefoliolta, joten rikkoutuminen on todennäköisesti vain ajan kysymys. Jollain ulkomaisella foorumilla oli juttua siitä, että osan numero on vaihtunut eli osaa olisi päivitetty. Toivottavasti kestävämpää suuntaan... Korjaus kesti itsellä kaksi tuntia, joista rapiat puolitoista meni autotallin raivaukseen.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Uraherkkä - 22.06.16 - klo:11:18
Oman auton lämpösuojapelti tuntui suklaalevyn käärefoliolta, joten rikkoutuminen on todennäköisesti vain ajan kysymys. Jollain ulkomaisella foorumilla oli juttua siitä, että osan numero on vaihtunut eli osaa olisi päivitetty. Toivottavasti kestävämpää suuntaan... Korjaus kesti itsellä kaksi tuntia, joista rapiat puolitoista meni autotallin raivaukseen.

Uudemmissa vuosimalleissa on paksumpaa alumiinifoliota.

Mii

Nyt takana reilu 40tkm. Vaimo ajaa työajoja 70-200km päivässä. Ei ensimmäistäkään vikaa vielä. Viimeinen huolto KH-autohuolto joensuu.
Lisätyönä jäähdytinneste ja ilmastointi. Huollon hinta 189 eur
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

marcci

Seat Mii 2013 ja ajettu reilu 10000 km, auto huollettu vuosittain.
Nyt ajoittan kuuluu rahinaa etupuolelta. Esiintyy hiljaa ajettaessa mm. käännyttäessä oikealle parkkiin. Ã,,äni häipyy ja välillä menee pitkiäkin aikoja ettei
ääntä kuulu. Mistähän ääni voisi tulla. 

Emil

Vetoakselin palkeet hankaavat toisiinsa mahdollisesti? Vähän semmoinen narskuva ääni? Jos kyllä, niin ei tarvitse huolestua. Normaalia siis.

Mii

Nyt mittarissa 85tkm ja eka vika huomattu. Auton sisävalo ei pala.. en ole tutkinut syytä. Yhtään varaosaa ei
vielä ole tarvittu. Samoin renkaat vielä alkuperäiset. Huollot tehty suurinpiirtein ohjelman mukaan.
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

kt

^Tuo on tosi huolestuttavaa. Kannattaa varmaan alkaa vaihtelemaan uuteen, jos kattovalon polttimo sippaa. Eihän siellä  pimeässä autossa pysty edes ajattelemaan.

Meidänkin citigossa , mittarissa tosin 38 tkm ja ikää 6 vuotta, piti vaihtaa akku. On tosi ihme homma, etteivät akut kestä kuin 6 vuotta.  ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Mii

Lainaus käyttäjältä: Mii - 16.10.18 - klo:21:07
Nyt mittarissa 85tkm ja eka vika huomattu. Auton sisävalo ei pala.. en ole tutkinut syytä. Yhtään varaosaa ei
vielä ole tarvittu. Samoin renkaat vielä alkuperäiset. Huollot tehty suurinpiirtein ohjelman mukaan.

110 tkm nyt. Edelleenkään huotojen lisäksi ei muuta..
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

Eikö edes jarrulevyjä kieroksi menemisen vuoksi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy