1.8 TSI öljynkulutus

Aloittaja Kimpulainen, 23.03.15 - klo:16:15

« edellinen - seuraava »

Joujou

Täällä tuntuu olevan monta joiden 1.8 tsi koneeseen on männät vaihdettu. Kokemuksia rempan jälkeen, onko auto toiminut moitteetta vai onko ilmennyt uusia murheita?

Salpalinja

Olen ajanut omalla 1.8tsi:llä mäntärempan jälkeen vajaan 6000km. Ensimmäisen parin tuhannen aikana öljyä meni n.0.5l/1000km mikä on mielestäni kohtuullista sisäänajon aikana. Sen jälkeen öljyä ei ole hävinnyt oikeastaan yhtään.

Turbo viheltää ja sakkaa melkoisesti mutta Finturbolla eivät löytäneet mitään akuuttia.

Kimpulainen

Bensan kulutus näyttäisi sekalaisessa ajossa nousseen 5-6 dl per 100km.
Mikä minusta on vähän outoa, mutta voihan olla, että ECU on saanut uuden ohjelman samaan syssyyn.

Blaitteri

EDIT: Hups, väärä ketju, oma on tosiaan Octavia, mutta kaiketi sama kone kuin Superbissakin.

Omalla korjatulla ajettu nyt noin 1500km ja öljypinta on laskenut tikun karhean alueen puoliväliin. Jospa se syönti siihen myös pysähtyy. En ole lisännyt vielä öljyä.
Bensankulutus on tosiaan noussut korjaustoimenpiteen jälkeen.
2013 Auris Hybrid HB


Ex. 2009 Octavia 1.8TSI HB M6

Platii

Aika tarkalleen 6000tkm ajettu täälläkin mäntärempan jälkeen ja hyvin on pelannut. En ole öljytikkuun rahtinut koskea, kyllä se ilmoittelee jos lisää vaatii ennen 15tkm öljynvaihtoa  8)

Sekalaisessa ajossa talvirenkailla, mielestäni tämä menee nelivedoksi yllättävän pienellä kulutuksella ~7.8l/100km ajotietokoneen mukaan.

Platii

Laitetaas päivitystä tilanteeseen. 13tkm nyt ajettuna rempan jälkeen ja vielä mennään ilman ongelmia, joten korjaus näyttää onnistuneen.

Tuli mieleen että onko muilla vaihdettu vesipumppu tämän rempan yhteydessä, itselläni nyt mittarissa 114tkm ja alkuperäinen pumppu ja rempan yhteydessä ovat kyllä jakoketjun ja kiristimet vaihtaneet, mutta vesipumppua ei osa listassa näy.

Mitenkähän pitkään tuo pumppu mahtaa kestää yleensä? ilmeisesti 120tkm on normaali vaihtoväli, mutta kun muut jakopään osat on vaihdettu niin ei kyllä kiinnostaisi ruveta pelkkää pumppua vaihtamaan ennakkoon. Voiko koneelle käydä jotain pahasti, jos tuon pumpun ajaa loppuun ja vaihtaa kun se leviää?

lemmentalja

#66
Lainaus käyttäjältä: Platii - 22.03.16 - klo:07:08
Laitetaas päivitystä tilanteeseen. 13tkm nyt ajettuna rempan jälkeen ja vielä mennään ilman ongelmia, joten korjaus näyttää onnistuneen.

Tuli mieleen että onko muilla vaihdettu vesipumppu tämän rempan yhteydessä, itselläni nyt mittarissa 114tkm ja alkuperäinen pumppu ja rempan yhteydessä ovat kyllä jakoketjun ja kiristimet vaihtaneet, mutta vesipumppua ei osa listassa näy.

Mitenkähän pitkään tuo pumppu mahtaa kestää yleensä? ilmeisesti 120tkm on normaali vaihtoväli, mutta kun muut jakopään osat on vaihdettu niin ei kyllä kiinnostaisi ruveta pelkkää pumppua vaihtamaan ennakkoon. Voiko koneelle käydä jotain pahasti, jos tuon pumpun ajaa loppuun ja vaihtaa kun se leviää?

Tuossa taitaa olla hihnavetoinen vesipumppu. Eli pumpulla on oma apulaitehihna, joka sitä pyörittää, ei ole jakopään "yhteydessä". Pumppu voi alkaa ajan myötä vuotamaan, tai laakereiden kuluman seurauksena pitämään ääntä ja leikata kiinni. Seurauksena siitä on moottorinjäähdytyksen pettäminen. Ei se salaman iskuna moottoria hajoita, mutta voi katkaista matkan tietenkin.

EDIT:

Tuollainen ketju osui silmään...

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18446.0
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Kimpulainen

Lainaus käyttäjältä: Platii - 22.03.16 - klo:07:08
Tuli mieleen että onko muilla vaihdettu vesipumppu tämän rempan yhteydessä, itselläni nyt mittarissa 114tkm ja alkuperäinen pumppu ja rempan yhteydessä ovat kyllä jakoketjun ja kiristimet vaihtaneet, mutta vesipumppua ei osa listassa näy.

Meillä on puksuteltu menemään 8000 km rempan jälkeen ja kertaakaan ei ole "öljylyhty" ilmestynyt sen jälkeen mittaristoon.
Joten korjauksen voidaan meilläkin todeta onnistuneen (ainakin toistaiseksi).
Autokeskus, joka rempan teki, sanoi silloin, ettei vesipumppua vaihdeta.

Meillä vesipumppu halkesi kuukauden kuluttua ostohetkestä ja vaihdettiin silloin myyjän piikkiin.

Alkuperäisessä oli Metroauton kertoman mukaan pumpun koppa/pohja muovista ja sen halkeaminen tyyppivika.
Nyt on alumiininen vastaava, joka toivottavasti kestää seuraavaan autonvaihtoon saakka.

Fogfighter

Reilun kuukauden on Superi ollu miulla alla ja tänään tarkistin öljyn määrän. Odottelin että lisää pitää laittaa ,kun edellisestä huollosta on jo 10tkm. Yllätyin, kun öljy oli ylä rajalla. Entiseen Oculla 1.2TSI piti lisätä n. 2L per huoltoväli.
Niin auto on Superb Combi -12 1.8TSI DSG. 132tkm rullattu.

Kimpulainen

Meillä on nyt alkanut tiputtelemaan öljyä.
Asiaa ei ole vielä tutkittu, että mistä se tihkuu.

10 000 nyt ajettu joulukuisen rempan jälkeen ja öljylampunhenkeä ei ole vielä ainakaan ilmestynyt.

Salpalinja

Omalla 1.8TSI:llä on nyt ajettu mäntärempan jälkeen 31tkm ja auto on alkukesästä lähtien vienyt kiihtyvällä tahdilla öljyä. Säiden viilennyttyä ja kosteuden lisäännyttyä on autossa on alkanut ilmetä käynnistysvaikeuksia.

Käytin tänään autoa merkkikorjaamolla kuljettajan oven ja twindoorin johtosarjojen korjauksessa. Samalla etsittiin syytä huonoon käynnistykseen ja öljyn katoamiseen.
Tuomio oli, että kone on öljykarstassa ja öljynkulutuksen mittaus tulisi suorittaa.

Soittelen korjauksen tehneeseen liikkeeseen ja kyselen mitä mieltä ovat asiasta. Vikoja voi olla oikeastaan vain kone tai turbo.

Räiskis

Onko remontin jälkeen käytössä longlife öljy? Jos on, kannattaisiko tehdä moottoripesu (esim Forte) ja vaihtaa normaaliöljy?  Ite kuulin ostaessani omaa noita juttuja tuon Longlife öljyn sotkemisesta ja sopimattomuudesta bensamoottoreihin. Omassa toki eri moottori, mutta öljyä ei kulu kuin alle litra/10tkm ja siitäkin osa öljypohjan vuodon takia. Käytössä Gastrol A5  5W30.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Räiskis - 14.10.17 - klo:09:23
Onko remontin jälkeen käytössä longlife öljy? Jos on, kannattaisiko tehdä moottoripesu (esim Forte) ja vaihtaa normaaliöljy?  Ite kuulin ostaessani omaa noita juttuja tuon Longlife öljyn sotkemisesta ja sopimattomuudesta bensamoottoreihin. Omassa toki eri moottori, mutta öljyä ei kulu kuin alle litra/10tkm ja siitäkin osa öljypohjan vuodon takia. Käytössä Gastrol A5  5W30.

ITse väitän, että itse longlife öljy ei ole ongelma, vaan longlife ohjelma. Eli öljyt vaihdetaan 30tkm välein. Itsellä on aina ollut henkilöautossa öljynvaihtoväli maksimissaan 15tkm. Yleensä 10-13tkm väliin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Yli miljoona kilometriä ajettu longlife-huoltoja noudattaen. Ei ongelmia. Säästetyillä öljynvaihtorahoilla on ostettu konjakkia ja sikaria oman hyvinvoinnin edistämiseen. Tosin polttoainesuodattimen olen vaihtanut tiheämmin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 14.10.17 - klo:11:12
Yli miljoona kilometriä ajettu longlife-huoltoja noudattaen. Ei ongelmia. Säästetyillä öljynvaihtorahoilla on ostettu konjakkia ja sikaria oman hyvinvoinnin edistämiseen. Tosin polttoainesuodattimen olen vaihtanut tiheämmin.

Tämän kommentin arvo on puhdas nolla, kun ei viitsitä edes kertoa onko autot ostettu uutena ja paljonko niillä on ajettu ennen vaihtoon laittamista? Vähän sama, kuin itse kertoisin ajaneeni yli 300.000km tekemättä huoltoakaan (Firman autoilla). Ja tuskin Oktaavi on konetta edes avannut, että tietäisi jos ongelmia on ollut. Nämä kun tulevat monesti esille 200-300tkm väliin.

50-70 euron öljynvaihdolla ei kovin hääviä pirkkakonjakkia ostella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

#75
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.10.17 - klo:12:03
Tämän kommentin arvo on puhdas nolla, kun ei viitsitä edes kertoa onko autot ostettu uutena ja paljonko niillä on ajettu ennen vaihtoon laittamista? Vähän sama, kuin itse kertoisin ajaneeni yli 300.000km tekemättä huoltoakaan (Firman autoilla). Ja tuskin Oktaavi on konetta edes avannut, että tietäisi jos ongelmia on ollut. Nämä kun tulevat monesti esille 200-300tkm väliin.

50-70 euron öljynvaihdolla ei kovin hääviä pirkkakonjakkia ostella.
Kun lasket, montako öljynvaihtoa tehdään 15tkm välein 1,2 miljoonaan kilometriin tai vaihtoehtoisesti 30tkm väleillä, tulee aika monta 50-70e säästöä. VW-yhtymän autoni ovat olleet n.100tkm ajettuja, kun ne on ostettu. Tosin yksi uusi Passat on erehdyksissään ostettu ja kaikilla ajettu omia ajoja 300tkm-600tkm. Ei ongelmia, ei ole tarvinnut koneita aukoa, kun ovat kulkeneet normaalisti ja nesteitä ei ole kadottaneet. Kuka tyhmä sitä toimivaa rupeaa korjaamaan? Ja toisekseen, ainakin itse pidän 300tkm ajettua autoa jo paljon elämää nähneenä, jonka kanssa voi kaikkeen varautua. Oli huollettu sitten tiheämmillä huolloilla tai normihuolloilla, tuuripeliä. Itselläni ainakin toiminyt hyvin valmistajan suosituksilla.

Ikävää, jos sinulla on ollut huonoja kokemuksia. Omien kokemusten mukaan en kyllä pidä LL-huoltovälejä huonona asiana, enkä kyllä noteeraa mitään sukulaisten tai esson baarin juttuja, saatika sitten nettitrollien aivopieruja. Oma kokemus, paras kokemus ja sillä mennään.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 14.10.17 - klo:21:33
Omien kokemusten mukaan en kyllä pidä LL-huoltovälejä huonona asiana, enkä kyllä noteeraa mitään sukulaisten tai esson baarin juttuja, saatika sitten nettitrollien aivopieruja. Oma kokemus, paras kokemus ja sillä mennään.

Minulle nuo opit on tullut jo lapsena, että öljynvaihto on paras vakuutus moottorin käytön kannalta ja pidän siitä kiinni. Toki tässäkään et tuonut esille, että ajat ajosi dieselillä etkä bensalla.

Sinä toimit miten parhaaksi näet ja minä miten itse koen. Fakta on kumminkin se, että haitallisempaa on ajaa liian pitkään samoilla öljyillä, kuin vaihtaa ne "liian" usein.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Räiskis

Kysymys nimenomaan bensakoneista, dieselissä tuon longlife öljyn käyttö liki pakollista. Itsellä käyttö vähäistä, vuosi täynnä ennen kuin 15tkm. Jokainen ajaa kuten lystää, yrityksen autoilla ajetaan vuodessa 50-60tkm vuosi ja syksyllä huolto, niilläkin menty pisimmillään liki 500tkm, ei koneita öljyjen takia hajonnut. Vivaroita, Relluja, ja Hiace. Transporterit ollu paskimpia, kolme käytössä ja yhdessä jo kolmas kone. Niissä kaikkea vikaa, kytkimiä, abs antureita, jakohihna katkennut kerran?
Vähän ohi aiheesta.

Salpalinja

Omaan autooni olen vaihtanut remontin jälkeen öljyt 12kk/15tkm välein. Longlife ohjelmasta ja öljyistä on siis luovuttu.

-karppa-

#79
Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 14.10.17 - klo:21:33
Omien kokemusten mukaan en kyllä pidä LL-huoltovälejä huonona asiana, enkä kyllä noteeraa mitään sukulaisten tai esson baarin juttuja, saatika sitten nettitrollien aivopieruja. Oma kokemus, paras kokemus ja sillä mennään.

Tekniikan maailma;
https://tekniikanmaailma.fi/autot/volkswagen-konsernin-ea888-bensiinimoottorit-ovat-oljysyoppoja-tekniikan-maailma-purki-moottorin-ja-selvitti-miksi/

Mikä on vian tekninen syy: Pitkät öljynvaihtovälit (30.000km).

Onko öljynlaadulla ja vaihtovälillä vaikutusta vian vakavuuteen:
Ongelma voi olla vähäisempi, mikäli öljynvaihtoja on suoritettu normaalia tiheämmin. Moottorikoneistamon jälkeen suositellaan öljynvaihtovälin lyhentämistä 15.000. Merkkiorganisaatiossa tehty korjaus ei vaikuta huoltoväliin.

Oliko muuta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.17 - klo:22:00
Tekniikan maailma;
https://tekniikanmaailma.fi/autot/volkswagen-konsernin-ea888-bensiinimoottorit-ovat-oljysyoppoja-tekniikan-maailma-purki-moottorin-ja-selvitti-miksi/

Mikä on vian tekninen syy: Pitkät öljynvaihtovälit (30.000km).

Ja siinä todellisuudessa, missä useimmat elävät, TM kirjoitti näin: Vika johtuu ensisijaisesti männän öljyrenkaista, joissa olevat öljynpaluureiät ovat liian pienet.


Oktaavi

#81
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.17 - klo:22:00
Tekniikan maailma;
https://tekniikanmaailma.fi/autot/volkswagen-konsernin-ea888-bensiinimoottorit-ovat-oljysyoppoja-tekniikan-maailma-purki-moottorin-ja-selvitti-miksi/

Mikä on vian tekninen syy: Pitkät öljynvaihtovälit (30.000km).

Onko öljynlaadulla ja vaihtovälillä vaikutusta vian vakavuuteen:
Ongelma voi olla vähäisempi, mikäli öljynvaihtoja on suoritettu normaalia tiheämmin. Moottorikoneistamon jälkeen suositellaan öljynvaihtovälin lyhentämistä 15.000. Merkkiorganisaatiossa tehty korjaus ei vaikuta huoltoväliin.

Oliko muuta?
Kiinnitän huomion lihavoituun tekstiin. Kas, kun et suositellut käytettäväksi Motor Uppia. Sitä käyttämällä voi olla, ettei ongelmia olisi  ;D Kaveri ihan pokkana tulee esittämään, että perustavanlaatuinen suunnittelumoka moottorissa kuitattaisiin lyhentämällä öljynvaihtovälejä. Ei ne kuule ihan huvikseen vaihda täysin erilaisia sisuskaluja sinne koneeseen, kun remonttiin menee. Tehdään Kari kuule näin, minä neuvoin sinua aikoinaan sitä Bluebirdiäsikin kasaamaan netin välityksellä, niin elä kehtaa enää isiä tulla jallittelemaan näissä päivänselvissä tekniikkapuolen asioissa, kun olet vähän liian kaukana, takanapäin, tietotaito-puolella. Voi olla, että sinulle lapsena jo opetettiin moottoöljyjen vaihdon tärkeys, mutta se, että tiheillä öljynvaihdoilla korjataan tehtaalla tehdyt suunnitteluvirheet, niitä ei korjata öljynvaihdoilla vaan osia vaihtamalla. Toivottavasti tämä oppi meni perille.
Laitahan viestiä VW-yhtymälle, että voi olla, että jakoketjut kestävät pitempään, kun vaihtaisitte öljyt useammin  ;D

Oktaavi

#82
Ja edelleenkään, se LL-huolto ei tarkoita automaattisesti mitään 30tkm öljynvaihtoväliä. En ymmärrä, mistä moinen aivopieru on ihmisten päähän pinttynyt. Tiedän useammankin tapauksen, jossa autolla on LL-välillä päästy reilusti alle 20tkm, kun on huoltoon menty. Itsellänikin on mennyt LL-väli jollain 17tkm, kun asuntovaunu persiissä on menty tukkaputkella pitkin pitäjiä. Ja tuolla ajanjaksolla löpöä meni varmasti enemmän, mitä normiajolla, jolla pääsen 30tkm välin heittämällä. Uskallan väittää, että tuo lyhyempi pätkä tuolla asuntovaunuepisodilla kulutti enemmän auton moottoria, mitä normaaliajoni. Olisi varmaan pitänyt vaihtaa öljyt aina tankkauksen yhteydessä. Vaan eiköhän tähänkin saada raakaa faktaa kehiin.


-karppa-

#83
Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 18.10.17 - klo:23:06
Kiinnitän huomion lihavoituun tekstiin. Kas, kun et suositellut käytettäväksi Motor Uppia. Sitä käyttämällä voi olla, ettei ongelmia olisi  ;D Kaveri ihan pokkana tulee esittämään, että perustavanlaatuinen suunnittelumoka moottorissa kuitattaisiin lyhentämällä öljynvaihtovälejä. Ei ne kuule ihan huvikseen vaihda täysin erilaisia sisuskaluja sinne koneeseen, kun remonttiin menee. Tehdään Kari kuule näin, minä neuvoin sinua aikoinaan sitä Bluebirdiäsikin kasaamaan netin välityksellä, niin elä kehtaa enää isiä tulla jallittelemaan näissä päivänselvissä tekniikkapuolen asioissa, kun olet vähän liian kaukana, takanapäin, tietotaito-puolella. Voi olla, että sinulle lapsena jo opetettiin moottoöljyjen vaihdon tärkeys, mutta se, että tiheillä öljynvaihdoilla korjataan tehtaalla tehdyt suunnitteluvirheet, niitä ei korjata öljynvaihdoilla vaan osia vaihtamalla. Toivottavasti tämä oppi meni perille.
Laitahan viestiä VW-yhtymälle, että voi olla, että jakoketjut kestävät pitempään, kun vaihtaisitte öljyt useammin  ;D

Oikein netin välityksellä olet neuvonut kasaamaan. Jännä että minä en muista sitä ja kun argumentit ei riitä nostetaan ikäkortti hitrler-kortti esille. En myöskään ymmärrä miten liittyy mitenkään tähän asiaan? Pitäisi varmaan antaa tikkari  ;).

Kuten jutussa mainittiin, niin pitkä öljynvaihtoväli ja karstoittunut öljy oli osasyy. Koneistamot suosittelevat remontin jälkeen 15.000km öljynvaihtoväliä, kun maahantuoja 30.000km (Nämä siis luotettavan median FAKTOJA). Miksiköhän? Toisella ei ole tässä tapauksessa omaa lehmää ojassa ja toisellä on!

Vähän sama asia, kuin sinä voisit ilmoittaa VW-Yhtymälle, että tekisivät paremman päivityksen huijausohjelmalle, ettei saastelaitteiden elinkaari lyhenisi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Ilmoita ongelmamottoreilla ajaville, että turhaan vaihtavat rautaa. Homma tulee kuntoon, kun lyhentää vain öljynvaihtoväliä...

Öljyn tiheämpi vaihto varmaankin vähän hidastaa noiden toimimattomien öljyrenkaiden tukkeutumista, mutta ei poista ongelmaa niin kauan, jos öljynvaihdot eivät muuta öljyrenkaan rakennetta. Paremmat öljyrenkaat taasen toimivat LL-ohjelmallakin ongelmitta. 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy