Autolehtien vertailuja

Aloittaja Häkä, 30.12.10 - klo:10:23

« edellinen - seuraava »

Häkä

Tänne voisi paremman puutteessa keräillä höpinää vertailuista. Hankala tämmöistä on heittää minkään tietyn merkin alle.

A4-topiikissa olikin jo vähän juttua, mutta TM:n vertailussa oli A4 2.0TFSI (132kW), MB C180 (115kW), Lexus IS 250 (153kW) ja Volvo S60 2.0T (149kW). Kaikki olivat automaageja. Audissa Multitronic, Volvossa "DSG" ja Lexuksessa sekä Mersussa perinteinen momentinmuunninhässäkkä. BMW:n 3-sarjalaisen puuttumista perusteltiin mallin vaihtumisella.

Audi A4 2.0TFSI Multitronic Le Mans 46 157â,¬
Mercedes-Benz C 180 CGI BE A Premium Business 42 181â,¬
Lexus IS 250 A 17" 46 508â,¬ / 49 901â,¬ (ksenonit executive varustelulla)
Volvo S60 2.0T Summum A 55 559â,¬

Audi
+ ohjaustunto
+ jousituksen äänettömyys
+ kulutus
+ suorituskyky
+ ääritilanteet
+ lähivalot
+ ajoasento
- urheilujousituksen kovuus
- multitronicin viiveet kaupunkiajossa
- melu
- kaukovalot

Lexus
+ automaatin toiminta kaupungissa
+ hiljainen
+ suorituskyky
+ kaukovalot
- lähivalot
- ylläpitokulut
- kulutus
- maantieajo
- pintakova jousitus
- tavaratilan muoto
- niukat säädöt ajoasennolle

MB
+ ajettavuus
+ mukava jousitus
+ pienin rengasmelu
+ kulutus
+ valot
+ ylläpitokulut
+ suorituskyky
- väistökokeessa jousitus antaa vähän periksi
- vaihteiston toiminta kaupungissa

Volvo
+ maantieajo
+ suorituskyky
+ ääritilanteet
+ takapenkki
+ ylläpitokulut
+ valot
- pieni tavaratila
- vaihteisto kaupunkiajossa
- kankea ahtaissa paikoissa
- kulutus

Nollasta sataan jokainen kiihtyi 8-9 sekunnissa, joten suorituskyky lienee riittävä. Paperilla suuret tehoerot kylläkin huikkuivat jonnekin. Ohituskiihtyvyydet olivat tasaisia.

Kulutus (maantie/kaupunki)
Mercedes 6,9/9,4
Audi 7,1/9,4
Volvo 7,6/10,6
Lexus 7,9/11,6

Kulutusmittauksissa erot kasvoi aika suuriksi. Lexuksen V6 yhdistettynä perinteiseen automaattiin kulutti aika paljon. Volvossa oli upouusi Fordin turbokone ja suorakytkentävaihteisto, vaan aika kauas se silti jäi parhaista. Eivät Mersun ja Audinkaan kulutuslukemat ole mitään maagisia, mutta joukon parhaita kumminkin. BMW:n tuloksia olisi kuitenkin ollut mielenkiintoista verrata näihin autoihin.

ediittiä skulalle:
Audi 8,9
Mersu 8,8
Volvo 8,7
Lexus 8,1

Sinänsä pelkkää lopputulosta ei paranisi katsoa. Aika usein, ainakin omasta mielestä, järjestys vaikuttaa oudolta verrattuna varsinaiseen tekstiosiosta saatuun vaikutelmaan nähden. Lisäksi numeroarvosanoista saadaan aina halutessa ihan hirveä sota käyntiin, jos omaa suosikkia on kohdeltu jonkun mielestä väärin. Teksti ja mittaukset kertovat paljon enemmän kuin pelkkä arvosanataulukko. Ja tässä vertailussa testiautot olivat sitä mitä oli saatavilla, eli esim. A4 oli Le Mans -malli urheilupenkeillä ja jousituksella. Joten siinäkin mielessä pitää suhtautua varauksella testin pätevyyteen karvalakkimalleista puhuttaessa.

Skula

Oisko voinut summata jonkin yhteenvedon? Siis miksi se jokin voitti ja miksi.

Noista + ja - jutuista päättelin nopeasti (kun en muka tiennyt Audin voitosta, jos se voitti?) että MB voitti..  ;)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

tn62634

Audi taisi saada viisi tähteä ja 8,9 arvosanan, Mersu viisi tähteä ja 8,8. Sitten Volvolla taisi olla neljä tähteä ja se kiinanpommi sai kolme tähteä. Joku varmaan kohta tarkentanee arvosanatkin.

Ranssi

Lainaakiinanpommi

Eikös Volvo ole nykyään nimenomaan tällainen?  :)

Volle jäi Mesestä yhden kymmenyksen eli arvosana oli 8,7. Fordin turbopata ja Getragin kaksoiskytkinlaatikko eivät yhdistelmänä oikein vakuuttaneet, mutta muuten se vaikutti pätevältä tuotteelta.

Lexus jäi sen sijaan muista, mutta senkin arvosana oli muistaakseni 8,1 eli ei huono.

Aika erikoista, kun Audia moitittiin meluisaksi, vaikka B8:ia on kuitenkin pidetty suhteellisen meluttomana kulkineena ja ennen kaikkea ensimmäisenä äänieristykseltään onnistuneena aanelkkuna.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 30.12.10 - klo:11:50
Eikös Volvo ole nykyään nimenomaan tällainen?  :)

Heh.. Totta! Unohdin kokonaan tämän uuden omistussuhteen. ;D

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 30.12.10 - klo:11:50Aika erikoista, kun Audia moitittiin meluisaksi, vaikka B8:ia on kuitenkin pidetty suhteellisen meluttomana kulkineena ja ennen kaikkea ensimmäisenä äänieristykseltään onnistuneena aanelkkuna.
Voi kyllä johtua siitä että testiautossa oli 245/45 R18 kokoa olleet Pirellit, joita ei tietääkseni kovinkaan hiljaisina olla pidetty? ::)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

VAG!

#6
aa

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 30.12.10 - klo:12:53
Voi kyllä johtua siitä että testiautossa oli 245/45 R18 kokoa olleet Pirellit, joita ei tietääkseni kovinkaan hiljaisina olla pidetty? ::)

Ei ne sentään18tuumasia ole vaan 17... :-[

Itsellä on noi ko. renkaat ja ei ne tosiaankaan hiljaisimmat ole, mutta ongelma poistuu sitten kunhan uusien kesärenkaiden aika koittaa.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: -Velmu- - 01.01.11 - klo:21:15Ei ne sentään18tuumasia ole vaan 17... :-[
Aargh taas mulla tullu ajatuskatkos hätäisten näppissormien kera. >:(
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Tollo Peloton

Tuo C-sarjalainen on mahdottoman mukava ja hiljainen auto. Kaupanpäälle vielä hyvä ajaa. Tuo automaatti-ongelma parantunee faceliftissä jossa 7-vaihteinen automaatti tulee saataville kaikkiin malleihin. Samalla tulee eteen ja taakse ledejä valoihin ja kaikkiin malleihin start&stop (myös automaatteihin). Tiloja tarvitsevalle C-sarja on pieni. C-sarjan ilmanvastus on tietyissä malleissa vain 0,26 eli peittoaa vielä karvan mitalla vaikkapa 3-sarjan BMW:n.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy