Öljynvaihto yläkautta

Aloittaja Bisti, 26.08.10 - klo:10:42

« edellinen - seuraava »

VW:t

Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.04.13 - klo:22:25
Ei se kympistä ole kiinni, vaan vaivasta. Yläkautta kun pelkät öljyt vaihtaa, ei tarvitse polvia koukistaa, tunkata autoa, ryömiä alle, poistaa pohjapanssaria.. siinä äkkiä miettii sitä filtterin tarkoitusta ja mitoitusta, ja toteaa että kyyllä sen merkkiliikkeen suodattimen pitää sen 30tkm edestä töhnää niellä kuten on suunniteltu. ;D

Kyllä sinne suodattimeen mahtuu sitä töhnää vaikka 90tkm edestä. Voi olla vain että öljy on virrannut ohivirtaus-venttiilin kautta ties kuinka kauan. Kyllä siinäkin on vaivaa kun saa leikkiä jonkun kiinalaisen pumpun kanssa ennen kun öljyt on vaihdettu. Ei se pelkkä öljyn vaihto niin kallista ole korjaamollakaan kun vähän vertailee hintoja.

repomies

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 06.04.13 - klo:00:08
Kyllä siinäkin on vaivaa kun saa leikkiä jonkun kiinalaisen pumpun kanssa ennen kun öljyt on vaihdettu. Ei se pelkkä öljyn vaihto niin kallista ole korjaamollakaan kun vähän vertailee hintoja.

Vaivaa on myös siinä että saa järjestettyä itsensä huoltoon joka on yleensä auki vain virka-aikaan, jonottelee siellä ja odottelee vuoroaan jne. Vähän sama homma kuin renkaanvaihto kevään ja syksyn ruuhka-aikoina. Siirtymiin ja jonotteluun kuluu helposti enemmän aikaa kuin homman tekemiseen omatoimisesti.

Teoriassa, jos öljynvaihtopumppu ei ole mallia halpa kiinalainen roska, öljynvaihto on hyvinkin nopea tehdä itse yläkautta. Nopeampi kuin auton käyttäminen öljynvaihdossa.

Mutta tosiaan, tuollaisen kiinalaisen romupumpun kanssa en varsinaisesti suosittele tuohon ryhtymään.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Jep-Jep - 05.04.13 - klo:22:35
Itsellä se alakautta vaihtaminen on ehkä hieman helpompaa, myönnettäköön, taitaa johtua työpaikasta..
Napista painaa niin ovi aukeaa, napista painaa niin nosturi nostaa auton ylös, propusta kääntää niin öljy kärryyn lirahtaa... siinä se suodatinkin vaihtuu sitten lähes itsestään. Napilla taas auto tonttiin ja hanasta öljyt sisään. Elämä on.
Oletpas sä viitseliäs. Mä nippa nappa jaksan painaa napista oven auki, kääntää virta-avainta kahdesti, konepellin vipua kerran, nostaa tikun ja heittää pillin reikään. Omasta en sitäkään, vien sen toiseen firmaan huollettavaksi  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jkarha

#63
Tuli väliöljynvaihto tehtyä taas itse. Koska yleensä käyttämäni pumppu oli muualla niin ostin kokeeksi Motonetin 12V sähköpumpun
mistä kokemukseksi jäi että olishan tuon ostamattakin voinut jättää.  Aivan olematon imuteho, mietin vuotiko joku liitos vai mistä
kyse mutta klemmareilla olin letkut laittanut kiinni eikä tuollaisia ole aikaa siinä enää tutkiskella. Onneksi oli semmoinen messingin
värinen käsipumppu millä perämoottorin öljyt on tullut vaihdeltua, 4 litraa lopulta tuli ulos eli kaikki ja saman verran laitoin sisään.
Pojalle siinä esittelin kuinka nämä hommat tehdään ja samalla tuli öljyttyä omat sekä pojan vaatteet ja auton keulasta pysyy ruosteet
poissa kun sekin on öljytty. Pääasia että jäi hyvä mieli, etenkin kun laitoin tuon motonetin pumpun roskiin, ilman sitä kaikki olisi
mennyt sujuvasti.  Kenties jollain toisella parempia arvioita ko. kapistuksesta, tämä oli oma kokemukseni. Voihan se olla että oli viallinen
yksilö tms.



dosetti

Huomattavan paljon vaikuttaa, miten ison imuletkun saa reikään. Ei tarvitse kuin milli pari paksumpi ja öljy tulee ihan eri tavalla. Jos olisin nykyisen autoni aikaan hankkinut imupumpun, olisin ehkä hivenen pettynyt kun reikään ei mahdu paksu letku. Eipä tuolla koolla muuta väliä kuin hommaan menee enemmän vaan aikaa.

jkarha

Ohjeissa luki että 3 litraa minuutissa olisi imuteho.  Veikkaan että 3 litraa päivässä olisi ollut lähempänä totuutta. Kyllä siinä
varmaan jotain vikaa oli, tai sitten ei kykene 5W-30 öljyä imemään. Letkut oli ne mitkä siinä mukana tulivat.
Motonet tuotenro 80-3090  tuo pumppu.




Ahtovuoto

Moro!

Ajattelin 3bg passatista vaihtaa öljyt motonetin pumpulla yläkautta.

Mistäs kohtaa letku työnnetään koneeseen että saa parhaiten kaikki pihalle sieltä?  ::)

rami

Joskus käy niin ,että ei ihan kaikki öljyt tule pois imupumpulla.
Kannattaa vaan ottaa se öljy sieltä ropun kautta pois. Tulee reilu virtaama joka edesauttaa kaiken möhnän tulemista myös lopussa. Niin kuumana kuin käpälät kestää. :)

jgronman

Kuvassa on VW Golf IV 1.6 8V öljypohja. Kuten kuvasta näkyy proppu ei ole aivan pohjalla ja proppu on myös vähän yläviistoon porattu. Toki pohja on muutaman millin kalteva kummaltakin puolelta propun sijaintia kohden, mutta sitten taas öljytason anturin kulman taakse jää "tasku".  Siis muutama milli öljyä jää pohjalle myös propun kautta laskettuna. 



re2

Vanhaa ketjua herätelläkseni:

Ainakin täällä Oulussa Audi Centerin huollossa (Pörhö) tuntuvat vaihtavan moottoriöljyt yläkautta. Näin ainakin omalla kohdallani on joka kerta ollut (A4 B8 sekä A6 C7). Tämä on kirjattu myös saamaani huoltoselosteeseen. Vähän olen tätä ihmetellyt, kun jotkut tuntuvat niin varmana tietona kertovan, että valmistaja edellyttäisi huolto-ohjelmansa mukaisesti ne propun kautta vaihdettavan. Jotenkin vaikea uskoa, että noin selkeää ohjetta järjestelmällisesti laiminlyötäisiin merkkihuollossa.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 30.08.15 - klo:18:42
Ohjeissa luki että 3 litraa minuutissa olisi imuteho.  Veikkaan että 3 litraa päivässä olisi ollut lähempänä totuutta. Kyllä siinä
varmaan jotain vikaa oli, tai sitten ei kykene 5W-30 öljyä imemään. Letkut oli ne mitkä siinä mukana tulivat.
Motonet tuotenro 80-3090  tuo pumppu.

Pumpun imuteho voi olla hyvinkin tuota luokkaa, mutta jos laitat hiuksen paksuisen letkun siihen kiinni niin ei varmasti ime tuota määrää.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: re2 - 04.12.19 - klo:16:29
Vanhaa ketjua herätelläkseni:

Ainakin täällä Oulussa Audi Centerin huollossa (Pörhö) tuntuvat vaihtavan moottoriöljyt yläkautta. Näin ainakin omalla kohdallani on joka kerta ollut (A4 B8 sekä A6 C7). Tämä on kirjattu myös saamaani huoltoselosteeseen. Vähän olen tätä ihmetellyt, kun jotkut tuntuvat niin varmana tietona kertovan, että valmistaja edellyttäisi huolto-ohjelmansa mukaisesti ne propun kautta vaihdettavan. Jotenkin vaikea uskoa, että noin selkeää ohjetta järjestelmällisesti laiminlyötäisiin merkkihuollossa.
Tämä ohje on aivan selvästi oman Volkswagen Golf Plus-auton vm 2011 huoltokirjan huolto-ohjelma tekstissä mainittu.

Topias H

Ostin neljä vuotta sitten Lidlistä öljyn imemiseen tarkoitetun 12V pumpun. Sen jälkeen en ole alakautta öljyjä vaihtanut. Joka kerralla oon mitannu ulos tulevan öljyn määrän ja laittanu saman verran tilalle. Tietenkin mittatikusta tarkistanu tason. Mielestäni imee kaiken tarvittavan. Lisäksi suodatin kotelon saa imettyä tyhjäksi myös.

Hommaa helpottamaan oon ajanut moottorin lämpimäksi, niin tulee öljy tosi helposti pois. 10-15 min menee vaihtoon aikaa eikä tarvi tulkkien ja pukkien kans säätää. Öljy suoraan tyhjään öljykanisteriin ja kannu kaatopaikalle. Onnistuu siis kerrostalo olosuhteissa näppärästi.
Viimeisen huollon aikana imasin öljyt pois ja lisäsin huuhteluna 3dl uutta öljyä. Kaikki 3dl tuli imurilla ulos.

Ollu keskustelua myös homman sotkuisuudesta. Itse oon säilyttänyt pumppua kantopussissa ja letkut ovat sen kokoisia, että ne menee säilytyksen vuoksi sisäkkäin. Imuletkun pukkaa poistoletkuun ja kampe pussiin säilymään seuraavaa vaihtoa varten.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 04.12.19 - klo:20:31
Eihän näissä uusissa A4 ole öljytikun reikää.
Öljytikkua ei ole. Tulpattu reikä on kyllä.
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 04.12.19 - klo:19:46
Tämä ohje on aivan selvästi oman Volkswagen Golf Plus-auton vm 2011 huoltokirjan huolto-ohjelma tekstissä mainittu.
Golfini viimeisessä huoltoselvityksessä oli mainittu, että öljyn vaihdossa vanha öljy on poistettu alakautta.
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Sähköllä toimivia epämääräisiä (= halpoja ) öljynvaihtopumppuja parempana pidän mekaanisia alipainepumppuja, jotka ovat säiliöineen kehitetty nimenomaan öljynvaihtoon. Olen käyttänyt veneessä, jossa toimii todella hyvin ja paikkoja sotkematta.
Golfkärry Mk 7.5

SNG

Motonetin manuaalinen alipainepumppu on todella laadukas ja toimiva.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/765180/MTX-Automotive-oljynvaihto-alipainepumppu-65-l

Ei kauheasti tarvitse alipainetta pumppailla niin se reilu nelisenlitraa tulee vauhdilla pihalle. Myös öljynsuodattimen jalasta saa tuolla imaistua helposti öljyt pois.

Vahva ostosuositus!

o.b.

Jos on paineilmaa käytettävissä, niin silloin kannattaa harkita paineilmakäyttöistä. IKH:sta ostin omani aikanaan. Sopii myös jarrujen ilmaamiseen yms.

Itse kyllä vaihdan aina öljypropun kautta ja öljysuodattimen jalan montut tyhjentelen imuvaihtajalla. Yllättävän paljon sinne jää muuten vanhaa öljyä. No ehkä desi, mutta kuitenkin ???

SNG

Scoutissa öljypropun kautta vaihto on hankala homma kun on se järeä pohjapanssari tiellä. Toisaalta vaatisi oikeastaan nosturiakin tai rampit. Juurikin joku 4,2 desiä tulee imulla pihalle öljytilavuuden ollessa 4.3 litraa.

Sanotaanko, että öljypropun kautta mielellään vielä hieman huuhtelemalla aina silloin tällöin varmasti järkevää!

o.b.

Riippuu hieman öljypohjan muodosta ja siitä, mahtuuko ylipäätään imuletku mittatikun putkesta. Omissa autoissa mittatikku on etureunassa ja öljypohja viettää lievästi taaksepäin, jossa myös tyhjennysproppu on. Ja se aivan onneton mittatikku on syvältä...

SNG

Mittatikku on todellakin PERSEESTÃ,,!

Voiskohan mittauskohdan maalata sopivalla maalilla, jota öljy ei liuota? Näkiskin jotain!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy