Octavia Combi 1,4 TSI DSG Elegance

Aloittaja JariJ, 08.03.15 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

JariJ

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 04.07.15 - klo:10:53
Onnittelut uudesta autosta! Itse olen Magic Black LB:ä aikonut, mutta tuo Metal Grey kyllä näyttää myöskin aika makealta väriltä...

Mites Android Auton kanssa muuten musan kuuntelu? Viitsitkö kokeilla, saako musiikin kuulumaan vaikka SD:kortilta vaikka navia käyttäisikin? Itselläni on tapana kuunnella auton musat aina paikalliselta medialta, eikä odotella puhelimen bluetoothin tai muun yhdistämistä joka kerta... Kuvat Android Autosta ja muutenkin suomen kielisestä ajotietokoneesta kyllä kiinnostavat...

Ainakin radio kuuluu ihan normaalisti. Ihan samalla tavalla, kuin auto-valikon ollessa päällä. Luulisin, että SD-kortiltakin saa musiikin soimaan samaan aikaan. Biisien valinta on toki mahdotonta. Voi olla, että vika on käyttäjässä, mutta en saa näytötä AndroidAutoa pois, kun puhelin on kiinni. Täytynee katsoa ihan ohjekirjaa...

Sisäkuvia yritän saada otettua ja lisättyä tänne viikonlopun aikana.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JariJ

Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JariJ

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 04.07.15 - klo:10:53
Onnittelut uudesta autosta! Itse olen Magic Black LB:ä aikonut, mutta tuo Metal Grey kyllä näyttää myöskin aika makealta väriltä...

Mites Android Auton kanssa muuten musan kuuntelu? Viitsitkö kokeilla, saako musiikin kuulumaan vaikka SD:kortilta vaikka navia käyttäisikin? Itselläni on tapana kuunnella auton musat aina paikalliselta medialta, eikä odotella puhelimen bluetoothin tai muun yhdistämistä joka kerta... Kuvat Android Autosta ja muutenkin suomen kielisestä ajotietokoneesta kyllä kiinnostavat...

Joo, laitoin nuo kuvat näytöstä tuonne edelliseen viestiin. Yhdessä kuvassa näkyy, missä ovat ihan tähän käyttöön ostetut muistikortit (vielä pakkauksessa ja viettäneet yön autossa...).

Kaikki näyttäisi kuitenkin toimivan ihan normaalisti, vaikka Android Auto onkin päällä. Myös kaikki Boleron näppäimet toimivat, en tiedä mikä näppihäiriö oli perjantaina. Eli kaikki toiminnot käytettävissä ihan normaalisti. Googlemapsin navigointi toimi, samaan aikaan oli radio päällä ja mitä tahansa valikkoa pääsi käpistelemään. Ei mitään ongelmia. Eli soinee myös musiikki sd-kortilta.

Edit: pari kirotusvihrettä korjattu.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

psxgamer

Kiitos kuvista! Mielestäni suomen kielisyys valikoissa lisää autossa kuin atuossa laadukkuuden fiilistä, tosin tuollaiset "Setup" sanojen kääntämättömyydet vähän ihmetyttävät.  ;D

Morpheus3

Oletko JariJ kokeillut ymmärtääkö auto suomenkielisiä äänikomentoja, vai puhuuko vieläkin englantia?
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JariJ

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 06.07.15 - klo:16:24
Oletko JariJ kokeillut ymmärtääkö auto suomenkielisiä äänikomentoja, vai puhuuko vieläkin englantia?

En ole kokeillut, mutta käyttöohjeita nopeasti selaamalla sain käsityksen, että englanniksi pitää komentaa.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: JariJ - 06.07.15 - klo:18:35
En ole kokeillut, mutta käyttöohjeita nopeasti selaamalla sain käsityksen, että englanniksi pitää komentaa.

Hmmm... toivottavasti sentään suunnitelmissamme oleva Columbuksen navi puhuu Suomea, tai muuten se jää hankkimatta.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JariJ

Ensimmäinen tankillinen ajettu. Ajotietokoneen mukaan kulutus oli 5,7 litraa satasella, mutta laskettu 5,93. Onhan tuossa vähän heittoa. Sinänsä kulutus on ok, kun on alle 1000 km ajettu. Ajoprofiili n. 60% moottoritietä, loput kehällä ja taajamassa (ei kuitenkaan keskusta-ajoa).
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

NPR

Lainaus käyttäjältä: JariJ - 01.06.15 - klo:10:55
Nano Guard tulee pintaan ennen luovutusta.

Millaisia kokemuksia pinnoitteesta näin kahden kuukauden jälkeen?

Itsellekin myyjäliike tarjosi tuota pinnoitetta vielä tilauksessa olevaan autoon. Hinta olisi 300 â,¬ ja luvattu kesto muistaakseni 18 kk.
Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

Kapirex

Lainaus käyttäjältä: NPR - 29.08.15 - klo:09:22
Millaisia kokemuksia pinnoitteesta näin kahden kuukauden jälkeen?

Itsellekin myyjäliike tarjosi tuota pinnoitetta vielä tilauksessa olevaan autoon. Hinta olisi 300 â,¬ ja luvattu kesto muistaakseni 18 kk.

Mulla oli joskus jossain autossa tuo Sonaxin Nano Guard. Olin ihan tyytyväinen lopputulokseen kunnes tajusin että pullo tavaraa maksaa 25 euroo eli työn osuudeksi jäi se reilu pari hunttia...

NPR

Lainaus käyttäjältä: Kapirex - 29.08.15 - klo:20:47
Mulla oli joskus jossain autossa tuo Sonaxin Nano Guard. Olin ihan tyytyväinen lopputulokseen kunnes tajusin että pullo tavaraa maksaa 25 euroo eli työn osuudeksi jäi se reilu pari hunttia...

Joo saman huomasin itsekin, että itse aineen näyttää saavan 25 â,¬ hintaan. Tosin noihin käsittelyihin näyttäisi kuuluvan ilmeisesti myös esikäsittelyaine (15 â,¬ / purkki) sekä viimeistelyaine (22 â,¬ / purkki). Työvaiheissa on mainittu myös maalipinnan koneellinen kiillottaminen, mutta sitä tuskin tarvitsee uuteen autoon alkaa tekemään? Joka tapauksessa 300 â,¬ vaikuttaa turhan kalliilta tästä käsittelystä. Taidan kääntää katseeni Lacroe-käsittelyyn, jota näyttää saavan 200 â,¬ hintaan.
Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

JariJ

Lainaus käyttäjältä: NPR - 29.08.15 - klo:09:22
Millaisia kokemuksia pinnoitteesta näin kahden kuukauden jälkeen?

Itsellekin myyjäliike tarjosi tuota pinnoitetta vielä tilauksessa olevaan autoon. Hinta olisi 300 â,¬ ja luvattu kesto muistaakseni 18 kk.

Helposti lähtee lika harjattomasaa pesussa. Käytin kerran myös käsinpesussa ja pesijä tuumasi, että lähti lika helposti. Myöskään kiveniskuja  ei ole vielä löytynyt. Noita tietty tuleekin pääasiassa talvella.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JariJ

Kilometrejä takana reilu 4300. Olen tankkausvälinä pitänyt samaa kuin aikaisemmalla autolla, eli700-800 km. Laskettu kulutus tankkauksista on ollut 5,7-6,0. Tietokone heittää 0,2-0,3 l/100 km.Täytynee tuossa loppusyksystä tehdä tarkempaa analyysia, kunhan tuo eka kymppitonni tulee täyteen.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JariJ

Kävinpä hakemassa kotimaisen rengasketjun nettikaupasta tilaamani renkaat (GY Ultra Grip Ice Arctic). Renkaat asennettiin tuomilleni vanteille, jotka otettiin liikkeessa tehdaspakkauksista. Eipä tarvitse enää noitakaan vanteita varoa, voi päästellä suoraan kanttareihin. Naarmuja löytyy ihan reippaasti ja vielä yksi jollain työkalulla aikaansaatu syvä jälki (menee lakkakerroksen ja maalipinnan läpi ja on metalliakin lytyssä).

Renkaista kaksi on paistettu 2014 ja kaksi 3312. Eli kaksi kappaletta yli kolmen vuoden ikäisiä. Noihan voisi heittää samantien roskiin. Että kiitosta vaan...

Autolla ajettu nyt vajaat 9000 km ja olen havainnut pari harmituksen kohdetta, jotka eivät vaikuta menoon, mutta joista huollossa täytynee sanoa. Takajarrujen kitinä on melkoista. Kun kääntää etupyöriä paikallaan jarru tai käsijarru päällä, niin ääni on kuin ruostuneessa saranassa. Ilman jarrun painamista ei kulu kyseistä ääntä. "Normaaliksi" lasken sen, että tietty pitkään seisoneen paikaltaan lähtiessä kuuluu se "klonks". Tämän lisäksi jarrut vielä vinkuvat hitaassa vauhdissa. Myös pysähtyessä sama klonkse kuuluu, mutta nämä klonkseet ovat tuttuja jo edellisestä autosta, eikä niille huollossa ole pystytty mitään tekemään (ainakaan pysyvästi).

Voimansiirrosta kuuluu moottorijarrutuksen yhteydessä samanlainen vinkuna kuin vanhoista Datsuneista. Nuo Datsunitkin ovat kuitenkin kestäneet, eli vasta huollon yhteydessä kyselen asiasta.

Hyvinä puolina mainittakoon se, että tämä todellakin kuluttaa vähemmän kuin edellinen. Toki kulutus on ilmojen jäähdyttyä nousussa. Lisäksi moottori on muutenkin edellistä parempi (tehon ja väännön kasvamisen huomaa). Lisäksi moottori lämpenee huomattavasti edellistä paremmin. Moottori on siis täysin riittävä kyseiseen koriin, kummoisempaa en tarvitse.

Tarkempiin kulutusanalyyseihin palaan muutaman viikon päästä, kunhan kesärengaskausi on ohi.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JariJ

Joulun aikaan tuli muutama sata kilometriä veivattua matka-ajoa ja kulutus alle 5,5 litraa satasella. Ihan kohtuullista minun mielestäni. Tabletilla olisi kaikki tankkaustiedot alkutankkausta lukuun ottamatta, mutta enpä ole "ehtinyt" niitä tänne toimittaa. Täytyy kokeilla tehdä tuo uudenvuoden aikoihin.

Vanhoista ominaisuuksista tuo Datsun-vollotus on hävinnyt. Eli nyt voimansiirto ei pidä ylimääräistä meteliä. Uutena ilmeni sitten tuossa Joulun aikoihin pidemmällä matkalla muutaman asteen lämpötilassa ohjaustehostimen nukahtaminen. Ilmeisesti kyse lienee täälläkin jo laajemmin käsitellystä mutterista. Eli ohjauksessa löytyy keskialueen kohdilla jäykempi paikka, jonka ylittäminen voi johtaa ylikorjaamiseen ja siten jopa pieneen mutkitteluun suoralla tiellä. Tästä täytynee mainita huoltoon jo ennen varsinaista huoltoa, joka odottanee kesällä. Samalla saavat kuunnella jarrujen vonkunaa, jolle tuskin kuitenkaan mitään tekevät.

Muuten on menty pelkästään bensaa ja tuulilasin pesunestettä lisäämällä jo reilut 14 tkm. 
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JariJ

Tulipa käytettyä autoa takuun perusteella näytillä, kun harmitti vietävästi tankkaussession epäonnistuminen bensatankin luukun päättäessä yhteistyösopimuksen vastaisesti pysyä kiinni. Selkeästi oli kyse sähköviasta. Eipä auennut edes väkivalloin. Noh, siinä sitten auto parkkiin ja huoltamolle kahville. Kahvilta tultaessa luukku aukesi ihan normaalisti. Ja ei kun tankkaamaan.

Tilasin sitten ajan huoltoon ja samalla kerroin myös tuosta ohjaustehostimen ongelmasta (vähän yli nollan lämpötiloissa alkoi vika ilmetä yhä useammin) ja jarrujen vongunnasta. Autoa katsottiin sitten kokonainen päivä.

Ohjaukseen oli tullut uusi ohjelmisto, joka oli ajettu sisään. Ohjaus keveni merkittävästi, mikä ei ollut toivottavaa (ajan koko ajan ohjausvasteen tuntuman vuoksi sport-moodilla, vaihteisto tosin D:llä), mutta ehkä tuntui hieman tarkemmalta. Mutteria ei ole vielä tuntunut. Takapyöriä oli pyöritelty, mutta ei niissä mitään ongelmaa havaittu ("jos se ääni lähti nyt pois, kun ajettiin uusi ohjauksen softa"). Ilmoitin siis, että takajarrut vonkuvat, kun painaa jarrua (paikallaan ohjausta käänneltäessä tai autoa pysäytettäessä). Ã,,äni on ennallaan, ei mitään muutosta. Bensatankin luukulle ei oikeastaan voiunutkaan tehdä mitään (muutamassa päivässä mahdolliset lokimerkinnät kyllä katoavat, kun auto on jatkuvasti käytössä).

Ehkäpä näistä pitäisi kirjoittaa tuonne Octavian viat-palstalle, mutta katsotaan nyt. Mikäli mutteri palaa, niin sitten ainakin sinne.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

JariJ

Eli tämä meni vaihtoon. Vajaa viiden ja puolen vuoden aikana kilometrejä tuli 117 000. Mitään mainittuja asioita vakavampaa ei ilmennyt eikä mutterikaan palannut. Myöskään bensatankin luukku ei sittemmin oikutellut.

Uusi on Octavia combi style iV, eli merkki ja malli säilyi, tekniikka muuttui tuoreemmaksi. Täytynee tuolle uudelle tehdä jossain vaiheessa oma sivu kevväämmällä. Muita ongelmia ei ole ollut kuin tuo kaikkien kehuma MySkoda. Enpä sillä oikeastaan muuta tekisikään, mutta lämmitys olisi kiva laittaa pääle vähän ennen lähtöä aamuisin. Kerran on onnistunut kahden viikon aikana. Lisäksi katson akun latauksen tilanteen silloin tällöin ja sen tuo osaa näyttää oikein.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy