Taantuma ajan ostoskäyttäytyminen Euroopassa?

Aloittaja joukose, 29.04.20 - klo:10:34

« edellinen - seuraava »

joukose

Mitä kuluttaja ostelee taantuma-aikana Euroopassa?

Mielenkiintoista seurata kun poliitikot haluavat että myydään hybridiä ja sähköautoja mutta mitä kuluttaja haluaa?
Sepä tässä on unohtunut ja henkilökohtaisesti uskon että ostokset lisääntyvät edelleen käytettyjen puolella koska niistä löytyy kuluttajille Euroopan alueella paremmin se mihin kukkaro tällä hetkellä riittää ja mikä kiinnostaa.

Huomion arvoista on että kulkutauti ja sen mukana tullut talousmyllerrys on laittanut kuluttajat muuttamaan ostoskäyttäytymistään sikäli kun sitä ostoshalukkuutta autoja kohtaan on. Itse viimeisimmät ostokset bensa ja diesel puolella. Vaimolle sitten se täyssähkö.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Jultsu

Kuluttaja taitaa ostaa yhä vähemmän, ja liisaa / lainaa / siirtyy käyttämään muita kulkuneuvoja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TDiih

Kaupaksi taitaa mennä lähinnä polkupyöriä, ja paljon, vieläpä sähköisiä sellasia.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Popo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.04.20 - klo:10:41
Kuluttaja taitaa ostaa yhä vähemmän, ja liisaa / lainaa / siirtyy käyttämään muita kulkuneuvoja.

Näin. Vaan olisiko nyt edes hieman enemmän ostajan markkinat, jos lähtee autokaupoille? Vai onko "sopeutus markkinatilanteeseen" nykyisin niin ajan tasalla, ettei hapantuvia varastoja ole ja muutama varastoauto "viedään käsistä" tarjoushintaan/hyvillä rahoitusehdoilla ja turhat auto-myyjät sen jälkeen lomautukseen parempia aikoja odottamaan? Jos ei listahinnalla ja -vaihtohyvityksillä  kauppa käy...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

hojaleht

Näin etätyöläisenä huomaa että autoa ei tarvitse kovinkaan paljoa...
Voi hyvin olla että aika moni perhe pärjää yhdellä autolla ja niitä kakkosautoja voi tulla markkinoille sen takia.

Tämähän ei ainakaan innosta uuden auton ostoon kun oikeastaan entisiäkään ei tarvi eli kyllä se työssäkäyvien ostohalukkuus mahtaa vähentyä näinä aikoina.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Popo - 29.04.20 - klo:13:25
Näin. Vaan olisiko nyt edes hieman enemmän ostajan markkinat, jos lähtee autokaupoille? Vai onko "sopeutus markkinatilanteeseen" nykyisin niin ajan tasalla, ettei hapantuvia varastoja ole ja muutama varastoauto "viedään käsistä" tarjoushintaan/hyvillä rahoitusehdoilla ja turhat auto-myyjät sen jälkeen lomautukseen parempia aikoja odottamaan? Jos ei listahinnalla ja -vaihtohyvityksillä  kauppa käy...

Kyllä ainakin itse huomasin viime viikolla, että nyt on ostajan markkinat ja hyödynsin tämän. Vähän jopa yllätti kuinka paljon automyyjän puolelta tuli sitä kaupankäyntihalukkuutta.

Vaihtoautosta hyvitettiin yllättävän hyvin ja vielä oltiin myyjän toimesta heti tarjoamassa kaiken maailman takuut ilmaiseksi (ko. liikkeessä normaalisti lisämaksusta) sekä uudet kesä ja talvirenkaat. Mainoksessa olleesta rahoituskorkotarjouksesta oltiin myös heti valmiita tinkimään lisää ja sai vielä itse valita rahoituslaitoksen josta pätkä otetaan.

Kun kysyin koronan vaikutuksista niin silmät kirkkaina automyyjä totesi kaupan käyneen todella hyvin, samaan malliin kuin ennen koronaa. Kuitenkin isossa liikkeessä oli hänen lisäksi töissä vain toinen myyjä. Papereita tehdessä myyjä vielä kiroili papereiden tekoa kun normaalisti hän ei niitä itse tee vaan sihteerit tekevät, joita ei nyt ollut paikalla. Varmaan kaikki mahdollinen väki on todellisuudessa lomautettuna. 1,5h kestäneen asioinnin aikana autoliikkeessä ei käynyt minun ja kaverini lisäksi ketään muita.

Yksi puolituttu on BMW:n maahantuonnissa ja hän sanoi että 90% heidän maahantuonnin porukasta on lomautettuna tällä hetkellä  :-X

Voisin väittää, että myyjä kenen kanssa autokaupat väänsin, puhui paskaa kun sanoi kaupan käyneen entiseen malliin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.04.20 - klo:14:40Voisin väittää, että myyjä kenen kanssa autokaupat väänsin, puhui paskaa

Voisin väittää että totuus kiteytyy muutamalla sanalla vähemmän.  :P
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.04.20 - klo:14:51
Voisin väittää että totuus kiteytyy muutamalla sanalla vähemmän.  :P

Puhut vähän mutta asiaa  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Uusien myynti sakannee aika pahasti, samoin itsetuotujen autojen hakeminen ulkomailta on enemmän tai vähemmän jäissä kun rajat tukossa. Voisin kuvitella että "premium" segmenttiin hitti on isompi kuin "käyttöauto" segmenttiin, niin uusissa kuin käytetyissä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

joukose

Nyt tuossa kun olen tilanteita aitiopaikalta seurannut niin näyttää siltä että yksi jos toinenkin autotehdas joutuu sulkemaan tuotantolinjansa kesälomista lähtien. Tämä siksi että uusien autojen kysyntä maailmanlaajuisesti on pudonnut 75 % - 97 %.

Nyt vain arvuutteleen minkä merkin tehtaat sulkevat ovensa lopullisesti. Ehkä valtiot jollain lailla vielä syksyllä noita tehtaita tukevat mutta heikoimmat tippuu ensin. En usko että Ranskakaan pystyy kovin kauaa tehtaitaan tukemaan vaikka haluja olisikin koska Ranska valtiona on jo niin velkainen. Tätähän pyritään auttamaan nyt myös EU-laajuisilla yhteisillä velkajärjetelyillä.

Yllä olevilla kysyntämäärillä ai auta vaikka kuinka tuoettaisiin. Oma arvioni on lisäksi että taantuma aikoina noita pikkuhalpoja menee enite ja muita todella vähän. Kelleimpia jonkin verran. Kalleimpien myyntiä voi autta vähän se että äveriäällä porukalla saatta käydä mielessä ostaa auto varmuuden vuoksi kun ei tiedä koska tehdas seuraavaksi käyynistynee.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy