Tee se itse -sähkötyöt ja autovakuutus

Aloittaja Laksu06, 28.02.15 - klo:10:43

« edellinen - seuraava »

Laksu06

Tuossa kun olen suunnitellut asentavani itse peruutuskameraa autooni, niin tuli mieleen, että miten kaskovakuutus suhtautuu "toimintasavuihin" mahdollisen vahingon sattuessa (palovakuutus)?

Oletettavasti nyrkkisääntö lienee, että "mies vastaa siitä mitä tekee", mutta onko jollakin tarkempaa tietoa asiasta?

Miten esim. paloturvasta korvataan, jos esim. kytkennässä tulee aikojen saatossa oikosulku (kaapeli kuluu hiertymällä paljaaksi jostakin kohtaa, johdon liitos irtoaa paikaltaan ja aiheuttaa kipinöintiä, oikosulun, tms)?

Itselläni nyt on elektroniikkaharrastustaustaa (ei autoissa) ja "soveltuvaa koulutusta", mutta mitään virallista sähköasentajan pätevyyttä ei ole.

SNG

Pienjännitetyöt eivät vaadi oikeuksia toisin kuin esim auton lämppäreiden asennukset.

Kuitenkin jos on unohtunut asentaa sulake tai tullut laitettua vääränkokoinen niin sitten voi tulla autopalon jälkeen vakuutusyhtiöltä "sanomista". Voi olla kyllä että autosta ei jää helposti tutkittavaa jäljelle ja todetaan vain sähkölaitteista lähteneeksi.

dosetti

Todennäköisesti vain vakuutusyhtiösi tietää tarkimman arvion siitä. Itse veikkaisin, että jos sinulla on riittävästi tietoa ja taitoa asentaa vekotin autoon niin ei pitäisi olla ongelma. Mikä sitten on riittävästi, se lienee vakuutusyhtiön tehtävä määritellä.

Varmasti on paljon erilaisia lisävekottimia, joita ihmiset ovat autoihinsa asennelleet, eikä liene vakuutusyhtiöillä resursseja etsiä syntipukkia, varsinkaan jos asennuksessa ei ole huomattavan räikeää laiminlyöntiä.

Esimerkki omalta kohdalta, ei liity tosin autoihin. Tiskikoneesta meni poistovesiletku poikki->vesivahinko. Tiskikoneen korjaus uudella letkulla, jonka sain itse asentaa vakuutusyhtiön luvalla, koska kerroin asennelleeni erilaisia letkuja autoalan mekaanikkona, vaikka en mikään kodinkonekorjaaja olekaan. Vakuutusyhtiö katsoi, että siinä tapauksessa voin itse vaihtaa letkun eikä vaikuta mahdolliseen vahinkoihin ja korvauksiin tulevaisuudessa. Eli jotain merkitystä sillä on, kuka niitä asentelee, mutta vakuutusyhtiö voi käyttää myös harkintaa lupia kysellessä - ainakin omassa tapauksessani.

Sinänsä mielenkiintoinen aihe kun ajatellaan auton itsenäistä korjausta. Mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ja millä tavalla? Aivan rajattomasti ei varmaan saa asennella.

Geoman

Mikäli vakuutusyhtiö tutkii asiaa tai saa vakuutustarkastajalta savujen syyksi "virheellinen asennus" niin eiköhän siinä kustannukset jää autonomistajalle jollei vakuutusyhtiö voi periä niitä asennuksen suorittaneelta liikkeeltä tai heidän vakuutusyhtiöltään. Mikäli savut eivät aiheude virheellisestä asennuksesta niin olettaisin vakuutusyhtiön kantsvsn vastuunsa.

Laksu06

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.02.15 - klo:13:24
Mikäli vakuutusyhtiö tutkii asiaa tai saa vakuutustarkastajalta savujen syyksi "virheellinen asennus" niin eiköhän siinä kustannukset jää autonomistajalle jollei vakuutusyhtiö voi periä niitä asennuksen suorittaneelta liikkeeltä tai heidän vakuutusyhtiöltään. Mikäli savut eivät aiheude virheellisestä asennuksesta niin olettaisin vakuutusyhtiön kantsvsn vastuunsa.

Entä jos kytkentäohjeistus on laitteessa mukana (Kufatecin peruutuskameran ohjainlaite, tehdasasenteiseen navigaattoriin liitettävä), ja osa ohjeista on saatu laitteen saksalaisen asentamon/jälleenmyyjän toimesta sähköpostilla?

Jos yksityishenkilö asentaa näiden ohjeiden mukaan ja omaa "tarvittavan soveltuvan osaamisen", niin miten vakuutusyhtiö korvaa tässä tapauksessa, jos kuitenkin jokin menee vikaan?

No, ehkä tämä alkaa olla jo niin rajattu kysymys, että lienee syytä kysyä suoraan omalta vakuutusyhtiöltä.

Ishvan

Eikös sinne autoon nyt ole aina saanut esim. radion vaihtaa ja virtapiuhat vetää ilman erillista tutkintoa  :D. Alkaa menemään aika touhuksi jos jengiä aletaan pelottelemaan ettei saa korvauksia, jos näitä pienjännite hommia autossa tuusailee. Se ei kummoista taitoa vaadi, että osaa esim. oikean kokoisen sulakkeen laittaa sinne piuhojen väliin. Eipä ne auton alkuperäisetkään johdotukset siellä kovin kummoisia ole. Itse en tiedä yhtään tapausta, että mikään itse tehty asennus olisi koskaan aiheuttanut esim. tulipaloa, vaikka omasta kaveriporukastakin aikamoisia rakentelijoita löytyy.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Laksu06

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 28.02.15 - klo:14:38
Itse en tiedä yhtään tapausta, että mikään itse tehty asennus olisi koskaan aiheuttanut esim. tulipaloa, vaikka omasta kaveriporukastakin aikamoisia rakentelijoita löytyy.

Itse taas olin viime syksynä todistamassa, kun Octavia syttyi siinä määrin tuleen, että tarvittiin palokunta paikalle paineletkulla ja sammutusvaahdolla sammuttamaan kokonaan ilmiliekeissä oleva auto. En saanut selville ihan tarkalleen, mikä oli palon syynä, mutta moottoritilasta oli palo lähtenyt liikkeelle ja sitä ennen oli ajoneuvossa "korjailtu jotain".

Kuitenkin pisti ja pistää edelleenkin miettimään nimenomaan näitä tee se itse -hommia. Toisaalta, eipä nuo relekytkennät ja piuhojen vedot sulakkeiden kera niin monimutkaisia ole kytkentämielessä, lähinnä se, että piuhat saa eristettyä ja vedonpoistot sun muut tehtyä kunnolla, ettei rajummassakaan töyssytyksessä ala liitokset irtoilla. Onhan peruutuskameran piuhan veto ja joku bensapumpun kytkennän korjaus kaksi eri asiaa...

Olisi mielenkiintoista tietää vakuutusyhtiön näkemys tuohon tapaukseen. Autohan tuhoutui täysin romutuskuntoon tuossa palossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy