Octavia G-Tec kokemuksia

Aloittaja Timellini, 24.02.15 - klo:00:00

« edellinen - seuraava »

track08

Lainaus käyttäjältä: WagonSailor - 15.06.21 - klo:23:03
Eikö kellään joka joutuu välillä bensallakin etenemään ole ongelmia tuon polttoainemittarin kanssa? Se ei siis päivity kuin tuntien / yön yli tankkauksesta.

Facebookissa "Kaasua tankkiin!"-ryhmässä on paljon juttua kaasuautojen pienitankkisten (alle kymmenen litran bensatankki) bensamittarin sielunelämästä: käyttäytymisestä, ongelmista ja ratkaisuista.

Jos ajotietokoneen ja bensamittarin mukaan bensatankki on tyhjä, matka katkeaa siihen. On puhetta miten pitäisi tankata: virrat pois päältä ja ei ylitankkausta - joillain auttaa, toisilla ei. Akkukengän irrottamalla saa bensamittarin heräämään. Joillakin on joku päivitys huollossa auttanut, toisilla ei. Joillakin on vaihdettu anturia menestyksekkäästi ja vähemmän menestyksekkäästi.

Tässä nyt koottuna jotain mitä tuli nopeasti vastaan, mutta sieltä vaan sopivilla hakusanoilla itse etsimään, niin kenties joku ohjeista sopii sun ongelmankuvaukseen.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

WagonSailor

Lainaus käyttäjältä: track08 - 23.06.21 - klo:11:02
Akkukengän irrottamalla saa bensamittarin heräämään.
Kiitos. Tämä riittää minulle.

exmersumies?

Olen vähän innostunut kaasuautoilusta ja katsellut/koajanut noita käytettyjä ocuja. Aika usein nuo muutaman vuoden vanhat autot ovat palautettuja liisareita ja usein niistä puuttuu webasto/lohkolämppä. Mitä mieltä, paljonkohan tuolle pitäisi antaa painoarvoa, että ensimmäiset 100tkm autolla pelkkiä kylmäkäynnistyksiä? Kuitenkin ymmärtänyt, että kone lämpeää nopeasti? 

vzv

Lainaus käyttäjältä: exmersumies? - 13.08.21 - klo:09:21
Olen vähän innostunut kaasuautoilusta ja katsellut/koajanut noita käytettyjä ocuja. Aika usein nuo muutaman vuoden vanhat autot ovat palautettuja liisareita ja usein niistä puuttuu webasto/lohkolämppä. Mitä mieltä, paljonkohan tuolle pitäisi antaa painoarvoa, että ensimmäiset 100tkm autolla pelkkiä kylmäkäynnistyksiä? Kuitenkin ymmärtänyt, että kone lämpeää nopeasti?

Meinaatko että molemmat puuttuvat, se on Suomessa kai aika harvinaista?

Webaston tarpeen ymmärrän jos asuu Kainuussa ja ajaa -30 asteessa leimikolle aamulla ja illalla pois. Tai dieselissä jossa varpaat palelee pakkasella ekat 100 km. Muuten se on mukavuuslaitos jossa on omat kustannuksensa, se ei nimittäin ole täysin huoltovapaa laite. Kun tässä yhteiskunnassa tehdään koko ajan kaikenlaisia oletuslaskelmia päästöistä niin jonkun pitäisi laskea se, paljonko hiilidioksidia ja muita saasteita tulee noista suoraputkisista polttokaminoista kun niitä käytellään tunti-pari päivässä 3-4 kk vuodessa.

En olisi liian huolissani tuosta mahdollisesta aikaisemmasta lämmityksen puutteesta tekniikan näkökulmasta autoa ostaessani, öljyt ovat parantuneet 1970-luvulta ja talvet lämminneet ainakin Etelä-Suomessa.

Kaasuauto lämpenee ajossa kuin bensa-auto. Valmiiksi lämpimällä autolla on tietenkin kivempi lähteä, eli se haluaako jommankumman riippuu sitten käytössä olevista lämmitysmahdollisuuksista. Öljypohjan sähköinen vastuslämmitin+sisätilanlämmitin tai sitten vaihtoehtoisesti letkulämppäri voi olla halvempi asentaa ja käyttää, Webastosta tulee äkkiä 1500 euroa lisää hintaa jälkiasennettuna. Letkulämppäreistä on sitten myös ihmisillä vaihtelevia kokemuksia kestävyyden suhteen.

jt

Lainaus käyttäjältä: exmersumies? - 13.08.21 - klo:09:21
Olen vähän innostunut kaasuautoilusta ja katsellut/koajanut noita käytettyjä ocuja. Aika usein nuo muutaman vuoden vanhat autot ovat palautettuja liisareita ja usein niistä puuttuu webasto/lohkolämppä. Mitä mieltä, paljonkohan tuolle pitäisi antaa painoarvoa, että ensimmäiset 100tkm autolla pelkkiä kylmäkäynnistyksiä? Kuitenkin ymmärtänyt, että kone lämpeää nopeasti?
Itse olen ostanut kaksi kaasuautoa (Ruotsista) ja kummassakaan ei ollut lohkolämppäriä. Asennutin sitten lämppärin (säteilylämmitin) sisäpistokkeella. Toinen oli ajettu lähes 250tkm ja eipä ainakaan nuo eteläiset olosuhteet olleet autoa rikkoneet. Webasto on tosiaan kuluva osa ja voi tuottaa omat yllärinsä käytettyyn, joten jos yleensä on kotona mahdollisuus sähkötöpseliin, niin mieluummin sähköllä. Konehan lämpiää kyllä nopeasti.

Semmoinen että jos lähtee kylmäkäynnistyksellä kovasta pakkasesta, niin ainakin vanhemman sukupolven kaasumoottorit käyvät vähän aikaa bensalla kunnes moottori tarpeeksi lämmin, ilmeisesti sama myös Octaviassa?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

track08

Lainaus käyttäjältä: vzv - 09.11.21 - klo:20:49
Kaasuauto lämpenee ajossa kuin bensa-auto.

Lainaus käyttäjältä: exmersumies? - 13.08.21 - klo:09:21
Kuitenkin ymmärtänyt, että kone lämpeää nopeasti? 

Kun kaasuauton starttaa kylmässä (alle -10 asteessa), se käynnistyy bensalla. Kun kone on riittävän lämmin, se siirtyy automaattisesti käyttämään kaasua. Kaasu palaa korkeammassa lämpötilassa (kuin bensa), jonka takia auto sitten lämpenenee hieman nopeammin (kuin bensiinikäyttöinen auto).

Mulla on kolmas kaasuauto menossa, eikä näissä missään ole ollut Webastoa tai lohkolämmitystä. Toki suurin osa mun ajoista lähtee lämpimästä hallista, mutta eipä ole ollut mitään ongelmaa Lapin kireimmissä pakkasissakaan.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Pera69

Onkos porukalla kokemuksia G-Tecillä veneen vetämisestä? 2018 vuosimallin 110 hv malli olisi kiikarissa DSG:llä (ilm. 50 litran tankki), jolla vetokyky jarruitta on olevinaan 710 kg. Itsellä on ehkä 10 kertaa kesässä saada liikkumaan järvestä vene, jonka kokonaispaino trailereineen on 730 kg. Bensatankki lisäksi, niin se on silloin 750 kg. Vetokoukulle 75 kg joten taitaisi vielä olla laillinen yhdistelmä? Toisinsanoen pitäisi siis kulkea vene perässä noin 150 kilometrin siivu maantiellä max. 10 kertaa kesässä ja järvestä nostot siihen päälle. Onko utopiaa tällä padalla? Uudemmassa olisi parikymmentä kaakkia enemmän, mutta sen pudottaa laskuista pois olematon bensatankki.

miguels

On tämä uudempikin kyllä hirveä nuhapumppu. Vääntöä ei ole ollenkaan.
Oikeastaan isoin syy miksi harkitsen auton vaihtoa sekä mystiset vikakoodit mitä huolto ei saa pois. Jarrut ovat myös todella surkeat, joita huolto ei saa kuntoon.

BLUP!

Nuhaisuus on subjektiivinen käsite. Omalla eco upilla viides vuosi menossa ja hyvin on pärjännyt vaikka käynyt 700 km lenkkejäkin päivässä. Mulla on omassa lohkolämmitin ja eipä se hirveesti nopeuta moottorin lämpeämistä omasta mielestä. Voi olla viallinenkin koska en ole huomannut että yli 20 asteessa(upin jäähyvesimittari voi tosin olla joku arvio)  olis vedet lähtiessä vaikka olis 90 min lohkoa käyttänyt.
VW Eco Up!

Kotkis

Vuoden 2019 G-Tec ollut nyt alla muutaman päivän. Ja vallan hyvältä tuntuu! Ei toki ihan Audin veroinen (joita oli edelliset kolme autoa), mutta toisaalta joiltakin osin jopa tykkään enemmän Skodan toteutuksesta. Esimerkiksi adaptiivisen vakkarin toiminta on erittäin kätevä ja helppokäyttöinen. Eikä ajotuntumassakaan ole mitään valitettavaa, en tosin ole ihan peräperää ajanut ja vertaillut näitä autoja.
Jopa jännittävästä ekasta kaasutankkauksesta selvitty ilman räjähdyksiä. ;D Onneksi näinä aikoina on saatavilla kotimaista biokaasua.
Eiköhän tällä kesäautolla vallan mainiosti pärjää loppusyksyyn asti.  :)
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

pekeke

Lainaus käyttäjältä: miguels - 10.02.22 - klo:21:12
Jarrut ovat myös todella surkeat, joita huolto ei saa kuntoon.

Jep, tässä uudessa sama juttu kuin edellisessä mallissa, märkänä jarrut eivät aluksi pidä, vaativat parin sekunnin lämmityksen/kuivauksen ennenkuin jarruttavat. Jarrupalojen materiaali/muuta?

pekeke

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 04.03.22 - klo:09:22
Jep, tässä uudessa sama juttu kuin edellisessä mallissa, märkänä jarrut eivät aluksi pidä, vaativat parin sekunnin lämmityksen/kuivauksen ennenkuin jarruttavat. Jarrupalojen materiaali/muuta?
Vähän sekoilin, mulla siis e-tec, mutta jarruongelma lienee sama.

miguels

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 04.03.22 - klo:10:18
Vähän sekoilin, mulla siis e-tec, mutta jarruongelma lienee sama.

Eteen on vaihdettu uudet levyt ja palat, taakse uudet palat. Ei ole ollut apua.
Märällä kelillä jarrut häviävät koko ajan. Viime viikolla jouduin estämään kolarin ja ajoin penkkaan etten törmää edellä ajavaan. Auto ei vaan pysähdy.
Vika tuntuisi olevan ehkä muualla. Sylinterissä, tehostimessa tai jossain muualla ehkäpä?
Muijalla on 2016 vuoden 1.2 TSI Ibiza ja se pysähtyy kuin seinään. Octavioita mulla on ollut 6 kpl ja tämä ensimmäinen jossa paskat jarrut.

miguels

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 03.03.22 - klo:22:41
Jopa jännittävästä ekasta kaasutankkauksesta selvitty ilman räjähdyksiä. ;D Onneksi näinä aikoina on saatavilla kotimaista biokaasua.
Eiköhän tällä kesäautolla vallan mainiosti pärjää loppusyksyyn asti.  :)

No tarinahan kertoo että samaa ryssäkaasua niissä molemmissa tankeissa on. Näen usein kun kaasutankkeja vaihdetaan. Kysyin kerran kuskilta onko noissa eroa niin sanoi että samaa tavaraa menee samoihin tankkeihin. Tämä siis Gasumin asemalla. Hyvinkäällä on ainakin aito biokaasuasema, jopa luomulaatuinen.
Hinnannousu on vain törkeää. Reilu vuosi sitten sai ryssäkaasua 1.15 euroa kilo, nyt jo 1.90. Biokaasu 1.70.


miguels

Juu tuo linkki on tuttu kyllä, mutta pointti että sieltä tankeista tulee mitä tulee.
Asiakas luulee ostavansa autoonsa biokaasua mutta todellisuudessa se voikin olla myös täysin ryssäkaasua  8)

miz

Voi olla tietysti ihan totta. Asiakkaan pitää siinä tapauksessa tutustua ostamaansa tuotteeseen, ja tuohon järjestelmään.
Onhan se tietty niin että yksittäisellä tankkaajalla ei ole juurikaan merkitystä ettämitä sinne tankkiin laittaa, isossa mittakaavassa sitten taas on.
Vähän sama kuin sähkössä.

Kotkis

Juu järjestelmän idea on minulle kyllä tuttu. Kemiallisesti samaa ainettahan se on. Sähkövertaus on aika hyvä - tosin sillä erolla, että ostamalla esim. pelkkää tuulisähköä, pitäisi täysin tuulettomana päivänä olla talous periaatteessa sähköttömänä. Kaasua pystytään varastoimaan. (No pystytään sähköäkin tietysti, mutta ei taideta sähköverkkotasolla juuri Suomessa varastoida?)
Pääasia biokaasun ostossa on, ettei rahaa mene polttoaineen hinnasta itärajan taakse.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Jodl

Lainaus käyttäjältä: exmersumies? - 13.08.21 - klo:09:21
Olen vähän innostunut kaasuautoilusta ja katsellut/koajanut noita käytettyjä ocuja. Aika usein nuo muutaman vuoden vanhat autot ovat palautettuja liisareita ja usein niistä puuttuu webasto/lohkolämppä. Mitä mieltä, paljonkohan tuolle pitäisi antaa painoarvoa, että ensimmäiset 100tkm autolla pelkkiä kylmäkäynnistyksiä? Kuitenkin ymmärtänyt, että kone lämpeää nopeasti?
Jaa, kyllä itsellä oli varustetaso sen verran kunnossa että otin vain gummimatot ja defan oliko 1205 laturin.
Kyllä se on ihan yöllä ja päivällä eroa (kuin syksyllä). Kerran sattui käymään tuo että bensan polttoainemittari ei noussut ja kun valo palaa niin eihän se webastoa käytä. Sen yhden kerran pistänyt -20c käyntiin niin helkkari eihän se ollut edes liikkeen pihassa vielä normilämmöissä ja matkaa on sentään aamuruuhkassakin ajallisesti >20min (aika ennen koronaa). Että omasta mielestä on Todella iso merkitys onko webasto vai ei.
Sitä en tiedä kuinka paljon moottori kuluu enemmän (tuskin kukaan faktapohjaisesti tietää).

Jodl

Lainaus käyttäjältä: miguels - 24.02.21 - klo:12:52
... Mutta hemmetin Gasum, meni kaikessa hiljaisuudessa nostamaan ryssäkaasun hintaa 13 senttiä kiloa. Aika huima kertakorotus ja biokaasu putosi 3 senttiä.
Noo, nyt on jo vähän eri hinnat. Olen aika vähän tankkaillut Gasumilla kun biokaasuasemia on sattunu sopivasti ja niissä on selvästi halvempaa.

miguels

Mites muut G-Tecillä ajavat, herjaako auto käyntilämpötilaa? Tätä herjaa nyt selvitelty takuun piikkiin vuosi. Huolto, tehdas, sekä maahantuoja aivan kujalla mistä voisi johtua.
Eli käynnistyksen jälkeen tulee ilmoitus 'Käyntilämpötilaa ei saavutettu'.
Ihan sama onko kesä vai talvi, onko autolla ajettu vai ei.

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: miguels - 16.08.22 - klo:23:34
Mites muut G-Tecillä ajavat, herjaako auto käyntilämpötilaa? Tätä herjaa nyt selvitelty takuun piikkiin vuosi. Huolto, tehdas, sekä maahantuoja aivan kujalla mistä voisi johtua.
Eli käynnistyksen jälkeen tulee ilmoitus 'Käyntilämpötilaa ei saavutettu'.
Ihan sama onko kesä vai talvi, onko autolla ajettu vai ei.
Vaikuttaako jollain lailla auton toimivuuteen tämä "vika"?

WagonSailor

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 17.08.22 - klo:05:50
Vaikuttaako jollain lailla auton toimivuuteen tämä "vika"?
Sama herja vm. 2020 G-TEC:n kanssa kylmäkäynnistyksen yhteydessä kesät ja talvet. Ei vaikuta toimivuuteen ainakaan täällä.

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: miguels - 16.08.22 - klo:23:34
Mites muut G-Tecillä ajavat, herjaako auto käyntilämpötilaa? Tätä herjaa nyt selvitelty takuun piikkiin vuosi. Huolto, tehdas, sekä maahantuoja aivan kujalla mistä voisi johtua.
Eli käynnistyksen jälkeen tulee ilmoitus 'Käyntilämpötilaa ei saavutettu'.
Ihan sama onko kesä vai talvi, onko autolla ajettu vai ei.
Sama ilmoitus tulee joka kerta minullekin. Eikö se pidä paikkansa sinänsä, vaikka täysin turha ilmoitus onkin? Olen ainakin käsittänyt, että olisi ominaisuus, ei vika.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

SLEI

"Kun itsellekin tuota 502 00 öljyä leoniin laitettiin niin huoltopäällikkö "vahvisti", ettei omassa 1.5TGI Leonissa olisi hiukkausloukkua. Ja kun hieman googlailin, niin perustelu TGI-mallien pienelle bensatankille olisi juurikin se, että ne voidaan luokitella CNG-käyttöisiksi, joihin hiukkausloukkua ei tarvitse laittaa, kun taas isomalla tankilla ne olisivat CNG/bensiini-hybridejä, jolloin loukku tarvittaisiin."

Törmäsin tähän vanhaan topiciin, kun eri kaasuautojen käyttökokemuksia etsin, kun Trafi on ollut kovin nuiva kaikkia jälkiasennus yrityksiäni kohtaan.

Pienen bensatankin koko eli alle 10L johtuu siitä, että silloin auto luokitellaan monofuel malliksi ja päästöt mitataan metaanilla ja kun siinä ei juuri hiiltä ole co2 päästö on alhainen ja sehän nykyään tosi moneen asiaan vaikuttaa. Hyväksytyn tankin mittaustapaa en tunne, mutta ihan varmasti se ei ole piripintaan korkille ja tankin sisällä olevat romut saattavat syödä kapasiteettia, niin jonkinlaista toleranssia on valmistajien ja myyjien bensatankin koko ilmoituksissa.

Ps. Rekisteröidyin juuri pitääkö täällä joka kerta noita kuva-arvoituksia ratkoa ja väärin kysymyksiin vastata? Hyväksytty vastaus ajokorttikysymykseenkin on väärä.

TNieminen

Kaasuauton päivitys mielessä ja todenäköisesti valinta osuu tänne kolmos kopan Octaavia 2019-2020 osastolle. Edellinenkin auto on kaasuauto(Passat), joten siinä mielessä tuttua huttua. Hajuton mauton ja väritön pihistely siis jatkukoon.
Itsellä kun aamulähdöt tapahtuu taivasalta, niin  talvivarustelu (lähinnä webasto, tuulilasin lämmitys) olisi aika ehdoton. Webaston Kännykkäohjaus ilmeisesti näissä vaatii jotain lisäpalikoita asennettavaksi? Mutta ilmeisesti perinteinen on/off kaukosäätö näissä kumminkin on? Näissä loppupään malleissa ilmeisesti on myös jo tosi pieni bensasäiliö?

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: TNieminen - 02.09.23 - klo:22:12
Itsellä kun aamulähdöt tapahtuu taivasalta, niin  talvivarustelu (lähinnä webasto, tuulilasin lämmitys) olisi aika ehdoton. Webaston Kännykkäohjaus ilmeisesti näissä vaatii jotain lisäpalikoita asennettavaksi? Mutta ilmeisesti perinteinen on/off kaukosäätö näissä kumminkin on? Näissä loppupään malleissa ilmeisesti on myös jo tosi pieni bensasäiliö?
Omien kokemusteni (kaksi eri vm. 2019 Style-varusteltua Octaviaa) mukaan vastaus kaikkiin kysymyksiisi on kyllä. Jonkin verran on myös huonompivarustetasoisia (oliko se Ambition tms) markkinoilla, mutta valtaosa on tuota Styleä ja jollain talvipaketilla vielä. Silloin on se webasto/eberspächer kaukkarilla ja lämmitettävä tuulilasi. Ja lämmitettävä ratti.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

rammon

Ostin tammikuussa vm. 2020 Skoda Octavia 1.5 G-Tec-kaasumallin DSG-automaatilla.

Kilometrejä tulee vuodessa n. 25.000, josta suurin osa on työmatka-ajoa. Työpaikan vieressä on kaasutankkausasema. Työmatka-ajo on ollut erittäin edullista verrattuna aiempaan bensamoottoriseen autoon, joka kulutti n. 7 litraa/100 km. Pääasiallinen tarkoitus olikin tuo työmatkakulujen leikkaaminen. Säästöä useampi euro per 100 km.

Olin autoon erittäin tyytyväinen ja kehuin edullisia polttoainekustannuksia kollegoille. Kävin myös Lapissa tällä G-Tecillä. Tankkasin Oulussa kaasutankin täyteen, ajoin pitkälle pohjoiseen kaasulla, ja takaisin tulin bensatankin + 20 litran kanisterin turvin. Hankalaa toki, mutta ei mikään tekemätön paikka.

Kunnes koitti ensimmäisen kaasulaitteen tarkastuksen aika. Tarkastuksen tulos: matalapaineensäädin jumittaa. Herra on hyvä ja asettaa pöydälle pinoon 1600 yksikköä eurooppalaista yhteisvaluuttaa, jos haaveilee jatkossa ajavansa kaasulla. Osan hinta 1350 EUR plus arviolta pari tuntia töitä, sekä se n. 100 EUR arvoinen tarkastusmaksu. Ja osan hinta kuulemma vielä nousi seuraavalla viikolla.

Autolla oli ajettu ostaessani n. 32 tkm, ja kaasulaitteen tarkastuksen mittarissa oli n. 50 tkm. Olin itse ajanut autolla 8 kuukautta. Korjattavahan se tietenkin oli, koska muuten auto olisi ollut täysin hyödytön.

Kysyin onko näitä tapahtunut paljon, niin kuulemma kevään jälkeen vaivaa on jostain syystä alkanut ilmaantumaan enemmän, ja vikoja tulee vastaan yllättävän isossa osassa autoista. Valitettavasti en tajunnut kysyä a) onko kyseessä joku tietty vuosimalli/aikaväli ja b) millaista prosenttia tuo "iso osa" suunnilleen tarkoittaa. Kysyin onko vaihdettu samaan autoon useamman kerran tätä osaa, sanoi että ei ainakaan toistaiseksi ole hänen tiedossa (merkkiliike).

Lopulta tehdas, maahantuoja ja myyjä tulivat vastaan kokonaiskustannuksessa 60 % osuudella, mutta itsellekin jäi maksettavaa vielä reilut 700 EUR (sis. tarkastusmaksu joka tietysti itselle kokonaan). Tehdas vielä nillitti siitä että öljynvaihto oli tehty niin ettei jäänyt merkintää sähköiseen huoltokirjaan, mutta valokuva paperisesta huoltokirjasta onneksi riitti.

Noh, nyt olen sitten aktiivisesti yrittänyt vaihtaa aiempia kehujani varoituksiin. Mielenkiinnolla jään odottamaan ensi vuoden kaasulaitteen tarkastusta.

TNieminen

Lainaus käyttäjältä: rammon - 31.10.23 - klo:18:31Ostin tammikuussa vm. 2020 Skoda Octavia 1.5 G-Tec-kaasumallin DSG-automaatilla.

Kilometrejä tulee vuodessa n. 25.000, josta suurin osa on työmatka-ajoa. Työpaikan vieressä on kaasutankkausasema. Työmatka-ajo on ollut erittäin edullista verrattuna aiempaan bensamoottoriseen autoon, joka kulutti n. 7 litraa/100 km. Pääasiallinen tarkoitus olikin tuo työmatkakulujen leikkaaminen. Säästöä useampi euro per 100 km.

Olin autoon erittäin tyytyväinen ja kehuin edullisia polttoainekustannuksia kollegoille. Kävin myös Lapissa tällä G-Tecillä. Tankkasin Oulussa kaasutankin täyteen, ajoin pitkälle pohjoiseen kaasulla, ja takaisin tulin bensatankin + 20 litran kanisterin turvin. Hankalaa toki, mutta ei mikään tekemätön paikka.

Kunnes koitti ensimmäisen kaasulaitteen tarkastuksen aika. Tarkastuksen tulos: matalapaineensäädin jumittaa. Herra on hyvä ja asettaa pöydälle pinoon 1600 yksikköä eurooppalaista yhteisvaluuttaa, jos haaveilee jatkossa ajavansa kaasulla. Osan hinta 1350 EUR plus arviolta pari tuntia töitä, sekä se n. 100 EUR arvoinen tarkastusmaksu. Ja osan hinta kuulemma vielä nousi seuraavalla viikolla.

Autolla oli ajettu ostaessani n. 32 tkm, ja kaasulaitteen tarkastuksen mittarissa oli n. 50 tkm. Olin itse ajanut autolla 8 kuukautta. Korjattavahan se tietenkin oli, koska muuten auto olisi ollut täysin hyödytön.

Kysyin onko näitä tapahtunut paljon, niin kuulemma kevään jälkeen vaivaa on jostain syystä alkanut ilmaantumaan enemmän, ja vikoja tulee vastaan yllättävän isossa osassa autoista. Valitettavasti en tajunnut kysyä a) onko kyseessä joku tietty vuosimalli/aikaväli ja b) millaista prosenttia tuo "iso osa" suunnilleen tarkoittaa. Kysyin onko vaihdettu samaan autoon useamman kerran tätä osaa, sanoi että ei ainakaan toistaiseksi ole hänen tiedossa (merkkiliike).

Lopulta tehdas, maahantuoja ja myyjä tulivat vastaan kokonaiskustannuksessa 60 % osuudella, mutta itsellekin jäi maksettavaa vielä reilut 700 EUR (sis. tarkastusmaksu joka tietysti itselle kokonaan). Tehdas vielä nillitti siitä että öljynvaihto oli tehty niin ettei jäänyt merkintää sähköiseen huoltokirjaan, mutta valokuva paperisesta huoltokirjasta onneksi riitti.

Noh, nyt olen sitten aktiivisesti yrittänyt vaihtaa aiempia kehujani varoituksiin. Mielenkiinnolla jään odottamaan ensi vuoden kaasulaitteen tarkastusta.

Saattaapi kannattaa kysellä kaasulaitteistojen korjaushintoja myös Terragasin korjaamojen listasta marmoritiskien sijaan.
Sellaisen homman olen omassa 2020 Octaviassa huomannut että nyt kylmällä liikkeelle lähdettäessä joskus haiskahtaa kaasu. Edellisessä kaasupassatissa ei kyllä haistanut ikinä mitään, mutta käytti se kyllä vielä bensa puolta paljon lämpimämmässä mitä tämä octaavia. Onkohan ominaisuus vai vika?

Salilla

Auton vaihto olisi edessä kesällä, tai viimeistään ennen syksyä. Vaihtoehtoina on pohdittu sekä 1,5 litraisella koneella olevaa octaviaa, sekä 1,4 litraista versiota. Budjetti n. 17ke

1,4 verson etuna olisi iso bensatankki, mutta kääntöpuolena auto on vanhempi, pienempi teho, enemmän ajettu ja usein huonommilla varusteilla. Tai ainakin hyvin varusteltuja tulee vähemmän vastaan.

1,5 version etuna tuoreempi auto ja ehkä siten hitaampi arvon alenema. Usein varusteltu kattavasti, esim webasto, tuulilasin lämmitin, adaptiivinen vakkari yms... Kääntöpuolena taas vain 9L bensatankki.

Asun Oulussa, ja pääosa ajelusta tapahtuu kaupungissa kaasuasemien lähettyvillä, tai etelän suuntaan jossa hyvä jakeluverkosto. Lappiin tulee ajettua vähintään kaksi kolme kertaa vuodessa, joten 1,5 litraisen pieni bensatankki arveluttaa lähinnä, kun bensamittareiden kanssa on ihmisillä ollut vaivaa, eikä joka tankkauksen yhteydessä viitsisi käyttää akunkenkää irti jos mittari alkaa temppuilla. Kanisterin kanssa tienposkessa tankkaaminen ei tuota päänvaivaa, eli se ei sinällään epäilytä.

Toisaalta 1,4 litraisen isompi tankki mahdollistaisi täysin vaivattomasti myös matkailun esimerkiksi pohjois-norjaan.

Onko moottoreiden 20hv ero tehossa oikeasti huomattava, vai kuulostaako vaan suurelta. Nykyinenkään auto ei ole kuin 100hv kikkare, mutta auton massa on kyllä pienempi. Koskaan lisätehosta ei haittaakaan ole, varsinkaan ohituksiin. Ajotyylini on myös reipas, ja ennemmin ohitan kun ajelen rekan perässä.

Onko ollut erityisemmin luotettavuuseroja 1,4 ja 1,5 välillä? Lienee joku 1500e puskuri mahdollisia kaasulaitevikoja varten olisi hyvä olla, mutta miksipä ei perinteinen bensa-auto voisi hajota ihan yhtä kalliisti. Vuotuisissa polttoainekuluissa kuitenkin säästäisin helposti lähemmäs 2000e kun ajoa tulee 25tkm vuodessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy