Octavia G-Tec kokemuksia

Aloittaja Timellini, 24.02.15 - klo:00:00

« edellinen - seuraava »

Enhancer

Etanoli kerää mahdollisen kosteuden itseensä, siinä ei niinkään ongelmaa kuten ei myöskään pienessä määrin normibensan kanssa kun seassa on etanolia joka tapauksessa.

Tankit muovia nykyään, ruoste ei myöskään ole ongelma.

Ajatellaan asia toisen kautta. Jos käytät kuukaudessa 20â,¬ bensalla ajamiseen, ja varmistat tällä että ongelmia ei synny, kaatuuko ajaminen tuohon?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pentium

G-TEC luovutettiin tässä viikolla ja sammumisongelma ilmennyt tähän mennessä kolme kertaa.
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Enhancer

Luulisi, ettei linjalta enää olisi tullut autoa ilman softakorjausta, kerran täälläkin on ihmisiä joilla on korjaantunut päivityksellä.

Voihan tietysti olla, ettei korjailu enää kiinnosta kun moottorityyppi on tiensä päässä.
Uuden 1.5tsi moottorin kaasuversion tuotanto alkaa ainakin Golfiin loppuvuodesta ja nykyisen valmistus loppuu heinäkuussa.

Siihen hyvä tehdä kaupanpurku sitten loppuvuodesta, itse en ainakaan heinäkuun tulokkaasta siedä sammumista yhtä kertaa enempää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jan koller

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.04.18 - klo:15:28
itse en ainakaan heinäkuun tulokkaasta siedä sammumista yhtä kertaa enempää.

Niin, toki sen voi vaihtaa toiseen, mutta kaupan purkuun tarvitaan vähän enemmän kuin pari kolme sammumista. Ihme homma, jos se päivitys on osalla toiminut, ettei sitä sitten kaikkiin Suomeen tuleviin uusiin laitettaisi. Ehkä kertoo siitä, että ongelma ei tarkasti ole tiedossa edelleenkään...
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

MrBurns

Ihme ettei tuota päivitystä ole asennettu edes ennen luovutusta. Omani sain ajoon jo sen jälkeen kun täällä oli korjauksesta kerrottu mutta silti piti käyttää päivityksessä parin viikon ajon jälkeen. Ainakin näillä pienillä plussakeleillä sammuilu poistui kokonaan. Muutenkin olen autosta tykännyt kovasti, 30pv ja 4900km takana halpaa ajoa. Bensaa on mennyt reilu 1/2 tankillista kun Oulun asema oli viime viikonloppuna rikki. Piti Oulu-Syöte-Oulu ajaa bensalla. 18.5kg on enkat mitä on tankkiin mennyt kaasua, tuolla pääsi boksi katolla 420km. Bensaan ja yksityiseen kaasuun mennyt 110e ja Gasumille 89e. Polttoainekulut 4e/100km vs. edellisen bensa-Astran 10e/100km :) 300e säästö kuukaudessa (-noin 20e käyttövoimaveroon) No kesällä kilsat vähenee paljon, vuodessa tuskin tulee 30tkm täyteen
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

thoai

Onko muilla ollut sellaista "ongelmaa", moottori ikäänkuin käy vajaalla/tärisee tyhjäkäynnillä kone lämpimänä?
Huomaa selviten liikennevaloissa ajon jälkeen pienenä tärinänä. Kierrokset ei kuitenkasn seilaa, pysyy tyhjäkäynnillä  n. 730rpmssä. Oiskohan tulppien vaihto ajankohtainen, ajettu 105tkm eikä tietoa milloin vaihdetyu viimeksi.

Kylmällä moottorilla ei tee tuota, silloin tosin kierrokset korkeammalla.
2015 malli kyseessä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: thoai - 02.04.18 - klo:13:31
Onko muilla ollut sellaista "ongelmaa", moottori ikäänkuin käy vajaalla/tärisee tyhjäkäynnillä kone lämpimänä?
Huomaa selviten liikennevaloissa ajon jälkeen pienenä tärinänä. Kierrokset ei kuitenkasn seilaa, pysyy tyhjäkäynnillä  n. 730rpmssä. Oiskohan tulppien vaihto ajankohtainen, ajettu 105tkm eikä tietoa milloin vaihdetyu viimeksi.

Kylmällä moottorilla ei tee tuota, silloin tosin kierrokset korkeammalla.
2015 malli kyseessä.
60tkm huollossa tulpat ainakin pitäisi vaihtaa, onko huollot tehty merkkipajalla?

Onko eroa mennäänkö kaasulla vai bensalla?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

thoai

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.04.18 - klo:16:18
60tkm huollossa tulpat ainakin pitäisi vaihtaa, onko huollot tehty merkkipajalla?

Onko eroa mennäänkö kaasulla vai bensalla?

Huollot tehty merkkiliikkeessä/Laakkosella. Kaasulla ilmenee tuota, bensalla en ole ajanut niin ei kokemusta. Mitään vikakoodia ei anna.

Pentium

Sisäänajot on nyt ajettu ja olen todella tyytyväinen autoon. Tuntuu yllättävänkin rivakalta peliltä. Lisäksi ajonopeus säilyy tasaisesti jyrkässäkin mäessä ilman vaihteen vaihtumista pienemmälle. Samaan ei pystynyt ajamani BMW 116i 8-vaihteisella automaatilla, vaikka tehoa paperilla olikin enemmän. Suosittelen kaikille ACC:n ja sähköpenkin valintaa. ACC avulla edellä ajavien nopeuden vaihtelu ei häiritse tai käy hermoille ja penkki mahdollistaa hyvät säädöt.
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Winston_D

Nyt käyntihäiriö päivityksen  jälkeen ei ole enää auto sammuillut. Pari kertaa kierrokset on laskenut tyhjäkäynnillä, mutta auto on korjannut tilanteen itse. Eli vaikuttaisi onnistuneelta korjaukselta.

Talvella kelien ollessa nollan pinnassa oli maantienopeuksissa ns. mutteriohjausta muutaman kerran. Pitää mainita huollossa joka alkaa lähestyä muutaman kuukauden sisällä.

Muuten talvella lämpeni todella nopeasti ja lähti aina hyvin käyntiin. Noin - 22 pakkasta tuntui olevan rajana, että käynnistyi merkkivalon mukaan bensalla. Eli ihan muutamia kertoja viime talvena.

Tyytyväinen olen ollut autoon. Huonoimpia piirteitä autossa on ainakin talvirenkailla tuuliherkkyys sekä kaasulla huono alavääntö liikkeelle lähdöissä. Kulutus oli talvella ajotietokoneen mukaan noin 4,7kg/100km ja nyt kelien lämmettyä noin 4.2 kg/100km. Muutenhan tuo on normi Octavia hyvässä ja pahassa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Pentium - 08.04.18 - klo:10:09
Sisäänajot on nyt ajettu ja olen todella tyytyväinen autoon. Tuntuu yllättävänkin rivakalta peliltä. Lisäksi ajonopeus säilyy tasaisesti jyrkässäkin mäessä ilman vaihteen vaihtumista pienemmälle. Samaan ei pystynyt ajamani BMW 116i 8-vaihteisella automaatilla, vaikka tehoa paperilla olikin enemmän. Suosittelen kaikille ACC:n ja sähköpenkin valintaa. ACC avulla edellä ajavien nopeuden vaihtelu ei häiritse tai käy hermoille ja penkki mahdollistaa hyvät säädöt.
Hienoa kuulla.

Itseäni alkaa jännittää, kuinkahan auton toimituksen käy kun 1.4tsi maakaasuversio poistuu ainakin VW:llä tuotannosta vko31 ja korvaantuu 1.5tsi:llä loppuvuodesta.

Minkä väriset kattokaiteet autossasi nyt lopulta on? :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pentium

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 08.04.18 - klo:13:53
Hienoa kuulla.

Itseäni alkaa jännittää, kuinkahan auton toimituksen käy kun 1.4tsi maakaasuversio poistuu ainakin VW:llä tuotannosta vko31 ja korvaantuu 1.5tsi:llä loppuvuodesta.

Minkä väriset kattokaiteet autossasi nyt lopulta on? :).

Kattokaiteet vakiovärillä. Mustaa ei saanut enää..
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Kodiaq81

Morjens kaasulla liikkujat !

Mitä mahtaa kaasua kulua kun mennää moottoritie vauhtia 120-130km/h ?


Jan koller

Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 11.04.18 - klo:22:28
Mitä mahtaa kaasua kulua kun mennää moottoritie vauhtia 120-130km/h ?

135 tulin Turusta Espooseen, niin olisko ollut 4,4 kg keskikulutus....
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

Sami_84

Selailin tänään sattumalta Octavian hinnastoja netistä, 1.4 TSI G-TECin kohdalla maininta ettei uusia tehdastilauksia. Hinnastossa ei vielä mainintaa 1.5Tsi G-TECistä. Onko kellään tietoa milloin 1.5 tulossa myyntiin jos tulee ollenkaan?
Nykyinen:
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style Nordic Edition IV DSG VM.2023

Menneet:
VW Passat Variant 2.0 TDI DSG -21
Skoda Octavia Combi RS 4x4 TDI DSG -19
Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC DSG -19
Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC DSG -17
Audi Q5 2.0tdi -11
VW Golf Variant 1.4tsi dsg -12
VW Golf Variant 1.4tsi dsg -10

maxxa

Lainaus käyttäjältä: Sami_84 - 20.04.18 - klo:19:54
Selailin tänään sattumalta Octavian hinnastoja netistä, 1.4 TSI G-TECin kohdalla maininta ettei uusia tehdastilauksia. Hinnastossa ei vielä mainintaa 1.5Tsi G-TECistä. Onko kellään tietoa milloin 1.5 tulossa myyntiin jos tulee ollenkaan?
Tietoa ei minulla, varmaan jollain muulla paremmin, mutta olen lukenut huhuja, että kenties viikolla 31- 33, kaasutankkien 3 kpl tilavuus niitten mukaan suurempi ja, bensan pienempi. Seuraavista tšekkilinkeistä kääntäjällä selviää jotain, mutta varmaan lähiaikoina tulee tuoreempaakin infoa:
https://auto.idnes.cz/skoda-zemni-plyn-cng-g-tec-octavia-fabia-citigo-f42-/automoto.aspx?c=A180227_190625_automoto_fdv
https://forum.skodahome.cz/topic/141606-15-tsi-g-tec-cng-96-kw/

Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style, manual 2018

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Sami_84 - 20.04.18 - klo:19:54
Selailin tänään sattumalta Octavian hinnastoja netistä, 1.4 TSI G-TECin kohdalla maininta ettei uusia tehdastilauksia. Hinnastossa ei vielä mainintaa 1.5Tsi G-TECistä. Onko kellään tietoa milloin 1.5 tulossa myyntiin jos tulee ollenkaan?
Sama tilanne kuin Golf TGI:ssä. Tuotanto myyty nyt loppuun, 1.4tsi:tä ei WLTP-tyypitetä eli poistuu kokonaan. Viikolla 48 alkaa tuotanto uudelleen 1.5tsi -versiona, kaasukapasiteetti nousee johonkin 19kg paikkeille ja bensatankki jatkossa 12 litraa.

Viikko 31 vaihtuu mallivuosi, ja koko konsernin tuotanto pysähtyy. Jatkuu vasta sitä mukaa kun tyypitykset valmistuvat, 6-10vko katkos mallista riippuen.

Oma 1.4 G-TEC tuotantoviikko ei ole edelleenkään lukittuna, arvio nyt viikko 30.

Henkisesti olen jo varautunut siihen, että tuo ei mene tuotantoon ollenkaan vaan saan auton vasta ensi vuoden puolella uudella voimalinjalla. No, myyjän piikkiin odotusautolla + 1.5 on todennäköisesti kalliimpi kuin 1.4 ilman hintavaikutusta itselle niin sama kai sitten Octaviaa on odottaa vuosi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 21.04.18 - klo:02:22
... kaasukapasiteetti nousee johonkin 19kg paikkeille ja bensatankki jatkossa 12 litraa.

Mitä ne nykyään on?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Pentium

Eikös a4 g-tron ole varustettu 19kg komposiittisäiliöin. Tuleekohan sama säiliö käyttöön muualla konsernissa.. Auton omamassa pienenee ainakin.
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

MrBurns

Lainaus käyttäjältä: Taky - 21.04.18 - klo:07:48
Mitä ne nykyään on?
15kg ja 50 ltr. Jos taka-akselipaino on ollut syynä niukkaan varustevalikoimaan niin siihen luulisi tuon muutoksen tuovan helpotusta.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

Ambientti

Pahus. Täällä periferiassa missä on yksi kaasuasema, ja pohjoiseen päin ei yhtään, ja eteläänkin päin taitaa lähin olla melkein 400km päässä. Kaasulla siis nurkka-ajot, mutta matkan teko vaatii bensiiniä. Nurkka-ajossa ei haittaa vaikka joutuu kaasuasemalla käymään tiheämmin. Octavian vahvuus oli siinä että 50 litran bensatankilla myös pohjoisen reissut sujuu vaivatta. 12 litran tankilla menee aika hankalaksi jos ei kaasua ole saatavilla.

jt

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 22.04.18 - klo:21:57
Pahus. Täällä periferiassa missä on yksi kaasuasema, ja pohjoiseen päin ei yhtään, ja eteläänkin päin taitaa lähin olla melkein 400km päässä. Kaasulla siis nurkka-ajot, mutta matkan teko vaatii bensiiniä. Nurkka-ajossa ei haittaa vaikka joutuu kaasuasemalla käymään tiheämmin. Octavian vahvuus oli siinä että 50 litran bensatankilla myös pohjoisen reissut sujuu vaivatta. 12 litran tankilla menee aika hankalaksi jos ei kaasua ole saatavilla.
Ainahan voi ostaa käytetyn, niin tulee iso bensatankki. Omasta mielestä suurempi kaasutankki ja pienempi bensatankki on plussaa. Ihan siitä syystä kun käytännössä bensaa ei kulu juuri lainkaan jos on kaasuasemien alueella, enempi tulee se vastaan että vanheneeko liemi tankkiin. Tuolla 19kg:lla ajelee matka-ajoa pohjoiseen päin lähemmäs 500km, jos kaasua menee sen about 4kg per 100km. Jos bensaa menisi esim. 6 l, sillä pääsee sitten 200km ja sitten ollaankin jo varatankilla. Tietenkin uusi kone voi olla vielä taloudellisempi, todennäköisesti ainakin tehoja tulee lisää.

Oulusta etelään asemia löytyy ennen Jyväskylää useampiakin, eivät ole vain julkisia/yleisessä käytössä. Jos ajelee etelän suuntaan, Oulun tankkaus riittää hyvin Jyväskylään asti (Passatilla, jossa isompi kaasutankki ja pieni bensatankki)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ambientti

Niin eihän siinä, tuohonhan sitä kaasuautolla pyritään että kaasulla pääsee pitkälle. Mutta kun muissa VAG kaasuautoissa oli optimoitu se kaasun määrä, niin tykkäsin että oli se yksi vaihtoehto jossa on normaalin kokoinen bensatankki. Jos Leville hurauttaa niin kaasulla pääsee yhteen suuntaan. Takaisin tullessa sitten tankkaillaan bensiiniä reilun 100km välein, kun ei sitä tyhjäksikään uskaltaisi ajaa. Työsuhdeautoilussa käytetty ei valitettavasti ole vaihtoehto.

Enhancer

Eiköhän sitä 1.5h välein matkalla jaloittelu tee muutenkin hyvää, niin sama kai se on bensapistoolia pidellä? :)

Itselle aika yhdentekevä tuo muutos suuntaan tai toiseen. Ihmetyttää vain, etteikö kaasua olisi sitten saanut enempää mahtumaan jos 40 litraa lähtee bensatankkia?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jt

Audi A4 G-Tronissa näyttäs olevan 25 litran bensatankki ja 19kg kaasutankkia. 25 litrallahan päästelee jo pitkän matkaa, esim. 6 litran maantiekulutuksella semmoinen 400km. No joo onhan se tietenkin paljon kalliimpi mitä Octavia. Seatin Leonissa on nykyisellään vastaava kuin Skodassa, 15kg/50l, mutta tuo muuttunee ihan vastaavasti.

Onko muuten tuo tieto varma että bensatankki pienenee 12 litraan? Jos puolet tankista napsaistaan yhdelle kaasutankille, saattashan siihen vajaa puolet jäädä jäljelle. Tietenkin kaasutankkia ei voi muotoilla vastaavasti kuin bensatankkia, siinä tulee tietenkin hieman takkiin. 

Kyllähän tuommosen Levin reissun ajelee pienemmälläkin tankilla jos kerran tai kahdesti vuodessa pyörähtää, sitten tietenkin eri asia jos jatkuvasti ajelee sinne ees taas.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Funk

Ostin viikko takaperin Ruotsista tuodun vm15 G-tec Octavian. Todella positiivinen viikko on ollut uudella menopelillä. Kaksi asiaa minua hiukan mietityttää.
1. Eikö tämän ikäisessä Bolero-soittimessa mitenkään saa käytettyä Android Autoa? Valikoista ei löydy smart linkiä, mutta onko tämä vain softapäivityksestä kiinni?
2. Onko kukaan asentanut/asennuttanut vetokoukkua? Mm. Westfalia tarjoaa koukkua myös kaasuversioon ja kuulin, että Ruotsissa noita olisi asennettukin. Lisäksi Trafi kertoo, että "Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja, eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät valmistajan ilmoituksen sijaan seuraavasti:
• jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg"

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Funk - 30.04.18 - klo:20:02
Ostin viikko takaperin Ruotsista tuodun vm15 G-tec Octavian. Todella positiivinen viikko on ollut uudella menopelillä. Kaksi asiaa minua hiukan mietityttää.
1. Eikö tämän ikäisessä Bolero-soittimessa mitenkään saa käytettyä Android Autoa? Valikoista ei löydy smart linkiä, mutta onko tämä vain softapäivityksestä kiinni?
2. Onko kukaan asentanut/asennuttanut vetokoukkua? Mm. Westfalia tarjoaa koukkua myös kaasuversioon ja kuulin, että Ruotsissa noita olisi asennettukin. Lisäksi Trafi kertoo, että "Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja, eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät valmistajan ilmoituksen sijaan seuraavasti:
• jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg"

Otan vain kantaa tuohon peräkoukkuun, niin se tai vähintään valmius olisi pitänyt raksia melkein tehtaalta, kun tuo kaasutankki asettaa vaatimuksia tuolle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Funk

Tämähän on hyvin jännittävää. Mitä siellä on eritavalla, jos on valmius koukulle valittuna? Ja mistä erotan, jos omassa yksilössäni näin on?
Koukkupaja ilmoitti asennuksen hinnaksi 720â,¬ tietäen, että auto on G-tec. Löysin myös googlaamalla johtosarjoja, jotka on tarkoitettu autoon ilman koukkuvalmiutta. Onko ero siis vain autossa jo olevassa kaapeloinnissa? Koukkupajahan lupaa tehdä myös tarvittavat ohjelmoinnit.

Ambientti

Katso rekisteriotteesta paljonko sillä saa vetää. Jos 0kg niin koukusta on turha haaveilla. Se luku kun ei muutu kun se kerran on sellaisena tyyppihyväksytty.

Antza

Lainaus käyttäjältä: Funk - 30.04.18 - klo:20:02
1. Eikö tämän ikäisessä Bolero-soittimessa mitenkään saa käytettyä Android Autoa? Valikoista ei löydy smart linkiä, mutta onko tämä vain softapäivityksestä kiinni?
Oma Octavia on vm16 ja Helkaman maahantuoma Suomi-auto  ;D. Mulla on hatara käsitys että tämä oli ensimmäinen vuosikerta missä tuo oli täällä vakiona. Toki varmasti eri maiden osalta on ollut eroja varustelussa. En valitettavasti osaa kertoa saako tuon ominaisuuden pelkällä softapäivityksellä.
Skoda

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy