A3 B&O (ja ASS?) särinä ja AMI adapteri mini-USB

Aloittaja Au Di, 27.01.15 - klo:15:51

« edellinen - seuraava »

Au Di

Hei!

Muita foorumeja lueskellessa on ilmeistä, että ihmisillä on ollut ongelmia B&O kanssa. Suurin osa ongelmista liittyy ilmeisesti bluetoothin kautta soittamiseen, koska bluetooth pakkaa ääntä sen verran. Itse olen huomannut, että varsinkin vähän korkeammilla voluumeilla +25, tietyt taajuudet kuulostaa todella pahalta. Settingist minulla on suurimman osan ajasta about näin:

Basso: +2 - +5
Subi: +2 - +5
Treble: 0 - +2
Gala: 0
Surround: keskellä

Aiemmassa 8P A3:ssa ei ollut kaiuttimien puolesta mitään pahaa sanottavaa (oli silloin tuota nykyistä AudiSoundSystemiä vastaava paketti), toisaalta, siinä minulla ei myöskään ollut bluetoothia. Sen sijaan minulla oli suht huono laatuisiakin .mp3 tiedostoja poltettuna levylle, eikä ne silti särisseet oikeastaan ikinä.

Kävin jo näyttämässä tätä kerran jälleenmyyjälleni auton ollessa muutaman viikon vanha. Sieltä kerrottiin, että pitäisi varmaan repiä puoli autoa auki mahdollisen vian selvittämiseksi, enkä sitten raaskinut uudenuutukaista autoa jättää heti tallille raiskasttavaksi. Nyt asia on kuitenkin alkanut suoraan sanottuna vituttamaan jo. Välillä suht hiljasillakin volyymeillä kuulostaa siltä kun kaiuttimet eivät pystyisi toistamaan tiettyjä taajuuksia vaan rätisevät ja särisevät kuin vanha kasettisoitin. Kaikissa kappaleissa tämä ei siis välttämättä tule ollenkaan esiin, suuremmillakaan volyymeilla, vaan tietyissä taajuuksissa, niin kuin aiemmin mainitsin. Lähes 1500€ hifisysteemillä luulisi kuitenkin pääsevän parempaan, oli käytössä bluetooth tai ei. Kaiken kaikkiaan olen tähän B&O:n erittäin tyytymätön, enkä todellakaan ruksaisi sitä lisävarusteisiin jos nyt rakentaisin uudestaan autoani. Käyttäisin tuon rahan johonkin muihin lisävarusteisiin, mutta specsaisin todennäköisesti ASS:n. Tästäkin jäisi kuitenkin lähes 1000€ yli, ja olen ymmärtänyt, että ASS ja B&O ei kauheasti muuta eroa ole, kuin että B&O rätisee ja on täten huonompi.  :o

Onko muilla ollut samoja ongelmia B&O kanssa? Entä ASS, onko teillä ollut mitään ongelmia bluetoothin kautta soittaessa?

Minulle annettiin auton mukana tuollainen AMI-piuha, jossa on vanhan mallisen ipodin liitin, en tee sillä yhtikäs mitään sillä en edes omista ipodia. SD-kortilla minulla on vain muutama kappale tällä hetkellä, mutta särinää ei ainakaan niissä biiseissä niin paljon kuulu kuin bluetoothin kautta soittaessa. Soitan kaiken musiikkini Spotifystä, joten olisi välttämätöntä saada puhelin kiinni autoon jotain muuta kautta kuin bluetoothia käyttäen. Olen tietoinen AMI -> AUX, liitännästä, mutta silloin jää kappaleiden tiedot näytöltä ja esim. ratista kappaleen vaihto-ominaisuus pois.

Kysynkin teiltä, että toimiiko tuo mini-USBilla varustettu AMI-adapteri millä tavalla? Puhelin ilmeisesti ainakin lataa, mutta pystyykö musiikkia toistamaan myös sitä kautta? Kulkeeko siis myös data tuon piuhan kautta auton ja puhelimen välillä? Pakkaako se audiotiedostoja samalla tavalla kuin bluetooth?

Kyseessä siis tämä piuha:



Specsit:

Osanumero   4F0051510H
Tuotetietoa   Ulkoisen audiolaitteen kytkentään AMI varustettuihin autoihin Mini-USB liitännällä.
Saatavuus   Jälleenmyyjä varmentaa tuotteen saatavuustilanteen
Sopivuus
Mallit   : A1 CompactCoupe, A1 Sportback, A3 CompactCoupe, A3 Sportback, A3 Cabrio, A3 Sedan, A4 Sedan, A4 Avant, A4 Allroad, S4 Sedan, S4 Avant, A5 Coupe, A5 Sportback, S5, A6 Sedan, A6 Avant, A7, S6 Sedan, S6 Avant, RS6 Sedan, RS6 Avant, A6 Allroad, A8, A8L, Q3, Q5, Q7, TT Roadster, TT Coupe, TTS, R8
Vuosimallit: 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015
Rajoitteet: Vain Audi Music Interface varustettuihin autoihin


Lähinnä kiinnostaa tuon piuhan toimivuus, jos sen kanssa edes kehtaisi kuunnella 1500€ hifilaitteista musiikkia.

Pahoittelut pitkästä vuodatuksesta, ja kiitos etukäteen vastauksista!  :)

Ps. Autoni on rakennettu keväällä 2014, A3 SB

Au Di


wmpt

Ei toimi noin. Voit kuunnella usbiadapterilla vain puhelimella olevaa dataa, etkä spotifyn streamia.

Jajaja

Jäi vähän epäselväksi, että onko äänessä häiriötä myös oikeasti laadukkaasta lähteestä kuunneltaessa, esim. CD tai vaikkapa FLAC-tiedostot?


fisutus

Jenkkilässä olivat tilanneet pariin autoon uuden vahvistimen revision noihin ja osaan softapäivityksiä.
Mutta siis ilmeisesti tämä ongelma, että korkeat taajuudet särisee 25+ volyymeillä?

exlex

#5
Hei olethan huomioinut, että jos soitat musiikkia bluetoothin kautta, niin muista laittaa puhelimesta volume täysille, jotta auton vahvistin ei säre ääntä. Jos puhelimesta tuleva ääni on liian pienellä, niin auton vahvistimesta joutuu vääntään nupikkaa melkoisti ja ääni rupeaa omasta mielestäni säröytymään jo 17 kohdalla. Jos soitat 25, niin vahvistin piikka jo tuolloin. Ongelma on ainakin iPhonella tälläinen.

Itselläni asetukset ovat Bass +1 - 2 ja sub +1 jaa muut nollassa.

Itse soitan sekä bluetoothin, että sd-muistikortin kautta. Musiikki on pitkälti aac-muodossa jota minimaalisesti pakattu. Itselläni ei ole iPhonella soittaessa suuresti eroa ssd:ssä tai bluukkarissa. Kunhan vain muistaa vääntä iPhonesta ennen tätä volumen kaakkoon, niin ääni ei säröydy isommallakaan volumella. Tai ainakaan pahasti.

Daatta

Särölle taitaa tosiaan vetää. Laita korostukset pois päältä, hyvälaatuinen CD sisään ja maltillisella voimakkuudella testaamaan. Bluetooth pitäisi soida lähes yhtä hyvin. Flac tiedostoja ei ainakaan Seatin Sound System soita, kovin harva autosoitin noita muutenkaan ymmärtää.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MoFFe

Audin MMI (ainakin touch) soittaa hienosti FLAC tiedostoja.

Ja mulla ei säre bluetoothilla, ami-usb (hdd), sd kortilla tai jukeboxilla(eli sisäisellä kovalevyllä). Pientä vibraa ovipaneleista(tai jostain) tulee kyllä jos bassot oikeen kovaa soittaa.  :D

Jajaja

Juu FLACit toistuvat hyvin.

Niin muuten, 128-gigainen SDXC toimii myös, vaikka ohjekirja sanookin, että 64GB on maksimi.  Jossain foorumilla taisi joku mainita teoreettisen maksimin olevan teratavujen luokkaa näissä uudemmissa soittimissa.

Au Di

#9
Bluetoothin kautta soittaessa äänet puhelimesta on tietysti täysillä. Puhelimessa on myö oma equ (Beats Audio), eikä tämänkään pois kytkeminen juuri tuohon säröön vaikuta, ehkä hivenen pienempi särö, mutta siellä se edelleen on. Täytyy seuraavaksi koittaa kerätä muutamia biisejä joissa särö selvästi esiintyy, ladata ne sitten hyvälaatuisina ostamalla esim. iTunesista jonka jälkeen siirrän ne SD-kortille ja teen kunnon vertauksen samoilla biiseillä Spotifyn kautta soittaessa. Spotifyn kautta olen ladannut musiikin puhelimeen parhaimmalla mahdollisella laadulla.

Uskoisin kuitenkin, että vika löytyy itse laitteistosta. Tässä linkki toiseen foorumiin, jossa samoja ongelmia havaittu:

http://www.audi-sport.net/xf/threads/b-o-crackling-noises.210006/

Ainoa tapa kuunnella pakkaamatonta Spotifya taitaa siis olla tuon AMI -> AUX liittimen kautta. Sekin ihmetyttää, että kyseisessä vuoden 2014 autossa ja vielä lisävarusteena ostetulla Multi Media Interfacella (+B&O) ei löydy tavallista AUX paikkaa lainkaan. Liekö Applen tyylinen "rahastetaan liittimillä" liiketoimintastrategia. Laskee kyllä pisteitä muuten ihan hyvästä autosta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy