125kW PD DSG ja korkea kulutus

Aloittaja tdi_tdo, 16.08.10 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

tdi_tdo

Ensimmäinen tankillinen Volkkarilla ajettu. Ja mittarilla näin kummia! Laskukone kertoo kulutuksen olevan maantie/motari ajossa 7,2 litraa/100km. Auton mittarissa on jo 127tkm joten sisäänajon luulisi olevan takana. Vertailun vuoksi entisellä D5 V70:llä kulutus oli tasan litran vähemmän - vaikka co-päästöt olivat virallisesti paljon suuremmat.

Mikä autossa voisi mättää? Renkaat ovat järjettömät 235/40 kokoa, joten voiko mieletön lukema johtua siitä?
-09 V70 2.4DA

VWonderman

[OT], mutta sanonpahan vaan, hyvin sulla lähtee taival ton Passatin kans! ;D :( [/OT]
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Paha71

Suurelta kuulostaa...  ???

Profiilin tuhrani vei viimeisellä maakuntareissulla ( myös maantie / motari-ajoa ) ajotieturin mukaan 5,3 litraa/100km - mikä vastaa todellista kulutusta n. 5,8 litraa per sama taival ( omien empiiristen havaintojeni perusteella ). Otsapinta-alaa tuossa arkkupakastimessa kuitenkin on jonnii verran enemmän kuin pasuunassa.  ;D

Kyseessä siis 103kW versio.

E: ja renkaat vakiokokoa 205/55-16
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 16.08.10 - klo:22:09

Mikä autossa voisi mättää? Renkaat ovat järjettömät 235/40 kokoa, joten voiko mieletön lukema johtua siitä?

Tuskin pelkästään, mulla 235/45 ja ei CC tuollaisia lukuja esitä, tosin kone on 103 kW CR.

Kuinka lujaa ajat motarilla, ja paljonko sen osuus oli tuosta tankillisesta?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

mla

Ensimmäinen vika varmaan on siinä, että oletat saavasi ensimmäisellä tankkauksella jotenkin luotettavan kulutuslukeman.
Ajele nyt ensin pari tankillista lisää ja katsoaan sitten mitä se kulutus sanoo :)

7,2l/100km ei ole vielä paha jos vanteet ovat raskaat ja renkaat 'suuret'. Itsellä putoaa kulutus talveksi yli 1l/100km kun vaihdan pienempää tuumakokoa olevat talvikumit alle - vaikka talvella Webasto huolehtii kulutuksen lisäyksestä. Yleensä talvi- ja kesäkulutuksissa ei ole itsellä ollut eroa kun aiemmissa autoissa vannekoko on ollut kesä ja talvirenkaissa sama. Talvella saa ajaa hiljempaa, mutta Webasto taas kuluttaa senkin edestä :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

tdi_tdo

Nopeus on tasan tarkkaan rajoitusten mukaan, eli mittari sanoo 123km/h motarilla. Ajoa 100km päivässä josta tasan puolet vanhaa ykköstietä, eli 80-100 aluetta ja loput motaria Turkuun. Kaupungissa ei ajeta oikeastaan yhtään.

Jos jatkuvaa kulutusta katselee, niin jotenkin ihmeellisesti kulutus heittää aina välillä 7 litran yli ihan suorallakin tiellä. Pitänee ehkä hankkia diagnostiikkalaitteet ja tsekata vikakoodit. Sikäli outoa, sillä auto ostettiin merkkiliikkeestä pari viikkoa sitten, ja siellä on juuri tehty 120tkm isompi huolto...

Mitä tulee ensimmäiseen tankilliseen, niin miksei se olisi luotettava? Trippimittari nollattiin kun tankki täytettiin viikko sitten, ja nyt mittarissa oli about 750km, naftaa meni reilut 50 litraa. Ajotyyli on sama kuin aina ennenkin. Luulisi painavamman ja suuremmalla koneella varustetun D5:n kuluttavan enemmän (ja mielestäni se kuluttikin paljon  ;D )
-09 V70 2.4DA

mla

Yhdessä tankkauksessa voit tehdä heittoa helposti jopa 5l (pakussa itsellä oli joskus jopa 10l kun oli hieman suurempi tankki) eli kulutus voi yhtä hyvin olla sinulla 6l/100km. Heitto tulee siitä, ettei auton tankkia voi normaaleilla tavoilla tankata joka kerta aivan samaan, jolloin yksittäisen tankillisen kulutuslukema on luotettava vain tietyissä rajoissa.
Tuo heitto tasaantuu useamman tankkauksen myötä, jolloin useamman tankkauksen keskiarvo kertoo sen todellisen kulutuksen. Toki jos ajat eri reittejä tms. niin ei nuo eri tankilliset ole suoraan vertailukelpoisia, mutta saa niistä kuvaa siitä miten auto kuluttaa polttoainetta.
Hetkellistä kulutusta on aivan turha tuijottaa. Toki voivat olla mokanneet hinanvaihdossa jotain ja kulutus on sen vuoksi nyt suurempi kuin voisi olettaa - tosin tuon kokoisilla renkailla olettaisin sen olevankin tuota luokkaa - et toki mainitse onko autossa tarvikevanteet tms. ja mikä niiden tuumakoko on. Ja sitten jos alla on jotkin vinku-vonku-valmistajan kumit niin niiden vieritävastus voi olla mitä sattuu - hyvin yleistä kun haetaan suurempia tassuja alle niin ostetaan bling-bling vanteet ja sitten säästetään kumeissa :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Kale

Niin ja minkä ikäinen tuo auto on? Minkälainen on tuo luvattu kulutus? Tuon pd merkinnän perusteella ilmeisesti pumppari ja sillehän on muistaakseni luvattu kulutus reilusti päälle kuuden.

Itse olen ainakin huomannut ettei 3c passatin tankin neula nouse tappiin tankkauksen jälkeen jossei pistoolia napsauta useamman kerran. Olisko sullakin käynyt niin ettei tankki ole tullut ihan täyteen ekalla kerralla.

Itsellä edellinen tankillinen 6,15 litraa ja kyseessä 103kw variantti manuaalivaihteilla ja 215/55R16 kumeilla.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 16.08.10 - klo:23:26
Nopeus on tasan tarkkaan rajoitusten mukaan, eli mittari sanoo 123km/h motarilla. Ajoa 100km päivässä josta tasan puolet vanhaa ykköstietä, eli 80-100 aluetta ja loput motaria Turkuun. Kaupungissa ei ajeta oikeastaan yhtään.

OK, kyllä noilla spekseillä tdi_tdo:n huolestuminen on minusta aiheellista, koska tuolla ajolla pitäisi alle 6:n mennä jos tuon 125kW on edes yhtään sukulaisiinsa tullut, jolloi jo puhutaan 10-20% liiasta kulutuksesta. Tankkauksien eroilla (jos sen tekee samalla lailla) minusta saa jotain 0,x kokoisia eroja, ei yli 10% tuloksia.

Ensimmäinen helppo kohta minusta on tsekata ettei jarrut laahaa ajoittain (kuuma vannekeskiö ajon jälkeen).

tdi_tdo

Tarkka speksi renkaille on 235/40/R18, eli melkoiset blingblingit on aikaisempi omistaja autoon laittanut. No eipä niitä kannata vaihtamaankaan lähteä kun renkaat ovat muuten uuden oloiset. Taisivat olla Goodyearia.

Jarruja itsekin epäilin. Mutta vielä en ole saanut aikaiseksi tarkastaa lämpötiloja. Talvinakit on 225 leveät ktikat R17 korkeudella, joten ehkä se vaikuttaa kulutukseen. Tai sitten ei.

Vikakoodit voisi tietty käydä lukemassa. Mutta jos veloittavat vaikkapa 50e siitä, niin sinne meni jo se säästöä  ;D
-09 V70 2.4DA

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 17.08.10 - klo:08:23
Tarkka speksi renkaille on 235/40/R18, eli melkoiset blingblingit on aikaisempi omistaja autoon laittanut. No eipä niitä kannata vaihtamaankaan lähteä kun renkaat ovat muuten uuden oloiset. Taisivat olla Goodyearia.

Paitti jos haluat säästää tulevissa rengaskuluissa reilusti, niin myyt nuo vanteet ja renkaat kun saat niistä vielä kohtuullisen korvauksen ja ostat tilalle ne 16" vanteet/renkaat...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Peeveli

Osasyy varmasti rengas/vannekoossa. Itselläni oli Golf V variantissa hetken aikaan OEM-alut 17" ja renkaat 225/45/17 ja kulutus lisääntyi ajotietsikan ja tankkausmenetelmänkin perusteella selvästi 16-kokoon verrattuna. Vanteen kehän suureneminen lisää renkaan leveyden lisäksi myös fysiikan lakien mukaan vastusta, samoin vanne-rengasyhdistelmän lisääntynyt paino. Veikkaus että ainakin 75 % kulutuslisästä tulee renkaistasi. :-\

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 17.08.10 - klo:08:30
Vanteen kehän suureneminen lisää renkaan leveyden lisäksi myös fysiikan lakien mukaan vastusta.

Mihin perustat tämän vanteen kasvattamisen vaikutuksen? Selvyyden vuoksi sanottakoon etten pottuile vaan haluan oikeasti tietää kun ei mene minun maalaisjärkeeni, jos kerran pyörän halkaisija pysyy samana.

Dieselissä renkaan leveyden kasvu ei aiheuta kuin matalia 0,x lisäyksiä oman kokemuksen mukaan. 205/50 -> 235/45 nosti kulutusta minulla vain noin 0.5 ja siinä on mukana kesän kovemmat nopeudetkin.

Yksi tuli mieleen vielä tdi_tdo:n tapauksessa. Kaveri joka on tuollaiset renkaat laittanut, on myös suuremmalla todennäköisyydellä myös lastuttanut auton. Tunnustan etten ole lastuttamisen expertti ja varmasti monilla ei ole kulutukseen ole negatiivista vaikutusta, päinvastoin, mutta tuo mahdollisuus kannattanee huomioida.

HAL9000

125kW PumpeDuse Golf ja 6-vaihteinen manuaali. Kuukaudet 12, 1, 2, 3 ja 4 talvirenkain, muut kesärenkain. Talvipyörät 205/55 16" kitkat ja kesärenkaina 225/45 17". Vaikka itselläni V Golf, tuntuu tuo yli 7 kulutus tosi suurelta.

[ylläpito on poistanut liitteen]
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Kupla73 - 16.08.10 - klo:23:43
Renkaan leveyden merkitystä kulutukseen en kuitenkaan itse vähättelisi.

Näissä voimakkaissa autoissa ei sitä eroa oikein huomaa päivittäisessä käytössä mutta kun itsellä oli ennen kevytlentonen kinneri niin se tarvittavan tehon liikkeelle pääsyyn 185/65/ 14 ja 195/50/16 renkaiden välillä oli AIVAN JÃ,,RKYTTÃ,,VÃ,,. Ja leveys ei itsessään ole itseisarvo, todella matalien renkaiden tietä koskettava osuus on isompi kuin 5 tai 10 korkeusprofiilia enemmän omaavat. Olen itse lemppaamassa 235/45/17 renkaat pois alta ja tilalle 205/50/17 (kehän muutos 1 prosentin sisässä - hyvä korvaavuus) parempien käytännön ominaisuuksien toivossa, katotaan miten käy ... Topiikkiin sen verran että jos vie motskarilla yli 7 niin kuulostaa isolta, oma bensalehmä meni alta 7 rauhallisessa yli 90 km/h vauhdissa 500 kilsan stintin.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.08.10 - klo:09:24Yksi tuli mieleen vielä tdi_tdo:n tapauksessa. Kaveri joka on tuollaiset renkaat laittanut, on myös suuremmalla todennäköisyydellä myös lastuttanut auton. Tunnustan etten ole lastuttamisen expertti ja varmasti monilla ei ole kulutukseen ole negatiivista vaikutusta, päinvastoin, mutta tuo mahdollisuus kannattanee huomioida.

Kävi myös mielessä...Mutta mistähän tuon lastutuksen näkisi? Myyjäfirma ei ainakaan tunnustanut mitään. Persdyno ei nyt kelpaa meikällä, kun tämän ja D5 Vollen välillä tuli ajettua pari kuukautta 90hp dieselpösöllä...Kaikki tuntuu nyt raketilta. Vaan kyllähän tuo lähtee kuin hauki rannasta. Ei vain uskalla suuremmin kiihdyttää kun on tuo a) volkkarin kone ja b) DSG. Koko ajan kuuntelen rutinoita ja tunnustelen tärinää, että koska joku laukeaa.
-09 V70 2.4DA

sollila

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 17.08.10 - klo:12:37
Mutta mistähän tuon lastutuksen näkisi?

Käytä kiesi penkissä, tehon mittauksessa...
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006

Panze

Ainakaan 2.0TSI CC:ssä ei vannekoon kasvattaminen 17"->19" vaikuttanut merkittävästi kulutukseen. Painokin toki ratkaisee.

Kuten tälläkin jo mainittu, renkaan leveyden muutoksella on suurempi vaikutus.

Parru

Onkohan autossa DPF? Ymmärtääkseni se lisää kulutusta polton ajaksi. Tosin omassa TDI 103kW passatissa en ole mitenkään huomannut hiukkassuodattimen olemassa oloa, vaikka sellainen autossa pitäisi olla ja virtojen päälle laitoin yhteydessä kyseisen härpäkkeen merkkivalo vilahtaa.

Itsellä siirtyminen 235/45/17 kesärenkaisiin nosti kulutusta 0,5l/100km.

Male80

Lainaus käyttäjältä: sollila - 17.08.10 - klo:13:00
Käytä kiesi penkissä, tehon mittauksessa...

No se nyt ei kerro yhtään mitään VW-konsernin koneesta. Omasta RS TDI Ocusta lähti vakiona (kahdessa eri penkissä) ~190 hv / 400 Nm, joka on lähellä softien lupaamaa. Tehdashan lupaa 170 / 350.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

VW_Johan

mun mielestä aika normaali kulutus. Mulla 103kW 2007 vm DSG variant, jossa samankokoiset kesärenkaat, 235/40R18. Tässä mun viimeiset 15 tankkausta, ja kulutukset:

6,8
6,8
6,7
6,9
6,6
6,9
7,4
6,7
7,1
7,2
6,7
6,5
6,8
6,4
6,9

noissa yli 7 litran keskiarvoissa on enemmän motariajoa, 120km/h + alv. Talvella 16 tuuman nastarenkailla kulutus laskee 0,5-1.0 litraa/100 km. Auto on nyt 70tkm ajettu, ja keskiarvokulutus koko ajalta (mukana webasto esilämmitykset ym) on 6,8 l/100

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 17.08.10 - klo:16:06
mun mielestä aika normaali kulutus. Mulla 103kW 2007 vm DSG variant, jossa samankokoiset kesärenkaat, 235/40R18. Tässä mun viimeiset 15 tankkausta, ja kulutukset:

No perkele. Jotenkin aina kuvittelin Volkkarin kuluttavan vähän. Ja aikaisemmin kirosin janoista Volvoa. Ehkä se on meikälle reality-check.

Autoliike soitteli muuten äsken, ja kyselivät miten auto pelittää. Valitin kulutusta ja tarjoutuivat lukemaan vikamuistit varmuuden vuoksi. Samaan syssyyn vaihdetaan tuulilasi ja annetaan toinen avain. Edellinen omistaja hukkasi toisen?! Jos auto katoaa, niin tiedän ainakin osoitteen missä käydään ensin  8)
-09 V70 2.4DA

Tikka

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 17.08.10 - klo:18:36
Autoliike soitteli muuten äsken, ja kyselivät miten auto pelittää. Valitin kulutusta ja tarjoutuivat lukemaan vikamuistit varmuuden vuoksi. Samaan syssyyn vaihdetaan tuulilasi ja annetaan toinen avain. Edellinen omistaja hukkasi toisen?! Jos auto katoaa, niin tiedän ainakin osoitteen missä käydään ensin  8)
Tuohan on hienoa, että vielä jälkikäteen kysellään kuulumisia, eikä vain unohdeta koko ostajaa. Vielä hienompaa, että tekevät noita korjauksiakin. Oliko tämä merkkiliikkeestä ostettu? Vai olitkohan jo jossain sen kertonutkin :-\

tdi_tdo

Juu Volkkarin merkkiliikkeestä ostettu. Kyllä maksettuun hintaan saa soitellakin ja antaa vaikka niskahieronnan. 25te -07 Passatista oli kova. Enempää ei tingitty vaikka pituutta hypättiin ja jonglöörattiin. Toisaalta sai 12kk takuun joka toivon mukaan on parempi kuin randomjobbarin 6kk "tuotevastuu".
-09 V70 2.4DA

Helix

Jos saat ajettua tankkauspaikalle niin, että keula on alempana kuin perä.
Menee tankki täydemmäs.

SamuK

Hep,

Itellä mennyt nyt ekan n.4tkm aikana (101>>105tkm) 6.5l/100km. 235/40 R18-läskit alla, 170 hevosta, DSG ja farkku.

Aikaisemmassa kärryssä 2.0T GTS vectrassa kulutus nousi karvan alle 10% kun kesäkumit vaihtui uusiin samankokoisiin (215/55 R16), Turanza >> Hakka Z. Eli kyllä itse kumeillakin on eroa, ei vaan koolla tai vanteilla.

-S

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: SamuK - 19.08.10 - klo:17:41Itellä mennyt nyt ekan n.4tkm aikana (101>>105tkm) 6.5l/100km. 235/40 R18-läskit alla, 170 hevosta, DSG ja farkku.

Minkäslaista ajoa on ollut? Motaria, maantietä, kaupunkia? Ja meneekö enemmän autoja ohi mitä itse ohittelet?
-09 V70 2.4DA

Rene

6,8
6,8
6,7
6,9
6,6
6,9
7,4
6,7
7,1
7,2
6,7
6,5
6,8
6,4
6,9

noissa yli 7 litran keskiarvoissa on enemmän motariajoa, 120km/h + alv. Talvella 16 tuuman nastarenkailla kulutus laskee 0,5-1.0 litraa/100 km. Auto on nyt 70tkm ajettu, ja keskiarvokulutus koko ajalta (mukana webasto esilämmitykset ym) on 6,8 l/100

saab joka on 1.9TiD ja aut. kuluttaa aika samallailla tankkaamati parhaimmillaan 1230 km  parhaimmillaan menny 5,7 maantie ajossa tännän oli aamulla 5,9 ajettu 120km/h johon lisäksi vielä todella reippaita ohituksia

SamuK

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 19.08.10 - klo:23:17
Minkäslaista ajoa on ollut? Motaria, maantietä, kaupunkia? Ja meneekö enemmän autoja ohi mitä itse ohittelet?

Kuvauksesi perusteella hyvin vastaavaa ajoa motari/maantie/kaupunki, tosin n. 70km päivässä. Käytän cruisea aina kun vain mahdollista, n. 10 yli rajoituksen eli kyllä ohituksia tulee reilusti enemmän kuin ohitetuksi tulemisia.

-S

pasaatikuski

6,8
6,8
6,7
6,9
6,6
6,9
7,4
6,7
7,1
7,2
6,7
6,5
6,8
6,4
6,9

Mulla 16" renkaat sekä kesä-, että talvirenkaissa ja kulutus on ajotietokoneen mukaan 5.2 litraa satasella (lähes pelkkää maantieajoa), autona 125kw pumppari 6-vaihteisella manuaalilla. Ostettaessa auto kulutti lähemmäs 6 litraa satasella, mutta viime talvena kulutus laski ko. lukemiin kun huonon käynnistyvyyden takia vaihdettiin kaikki hehkut ja polttoaineen lämpötilan tunnistin. Ennen tuota remppaa EGR-ventiiiliä jouduttiin puhdistamaan, kun oli mennyt tukkoon.
Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy