Kirjoittaja Aihe: Passat B8, kokemusperäistä faktaa  (Luettu 296036 kertaa)

Poissa Tonttu66

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 519
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #960 : 11.09.19 - klo:12:11 »
Kääntyvät ledit on, lähivalot näyttää kyllä alas. tämä on ilmeisesti ominaisuus?

Juu, niihin tottuu kyllä (nimimerkillä runsas 4 vuotta ja 70 tkm ajoa takana).
Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG-automaatti -15

Poissa autoilija14

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #961 : 11.09.19 - klo:13:29 »
Ilmeisesti Front assist tutka on VW merkissä keulalla, joka talvella jäätyy helposti?

Omien kokemuksien mukaan märkä räntälumi on suurin ongelma koska se kasaantuu helposti logon päällä. Normaalit pakkaskelit eivät (yleensä) aiheuta ongelmia.
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

Poissa ksuuk

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #962 : 11.09.19 - klo:14:31 »

Kääntyvät ledit on, lähivalot näyttää kyllä alas. tämä on ilmeisesti ominaisuus?

Valojen säätöruuvista yksi täyskierros vasemmalle ja homma hoidettu.

Poissa passo_s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #963 : 11.09.19 - klo:15:17 »
^siis konehuoneen puolelta?

Poissa ksuuk

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #964 : 11.09.19 - klo:15:50 »
Valojen säätöruuvista yksi täyskierros vasemmalle ja homma hoidettu.


Ainakin Seat -lla kävi näin - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36723.msg642623#msg642623

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #965 : 11.09.19 - klo:16:01 »
Ainakin Seat -lla kävi näin - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36723.msg642623#msg642623

On valojen säätö ihan vastaantulijan vinkkelistä hiukan muuta kuin kierros sinne tai tänne. Mitan kanssa se tulisi tehdä. Metrillä laskee sentin, niin tuo 1% on oikein. Eli kymmenellä metrillä kymmenen senttiä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa ptrs57

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 224
  • VW Passat B8 2.0TDI 110KW Variant R-Line
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #966 : 11.09.19 - klo:19:08 »
Valojen säätöruuvista yksi täyskierros vasemmalle ja homma hoidettu.
Golfin Bi-xenonit pitää ainakin laittaa tietokoneella +vcds säätöasentoo, jossa opetetaan ns. nollakohta automaattiselle korkeudensäädölle.
VW Passat B8 2.0TDI 110KW Variant Comfortline + R-line -16
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Poissa ksuuk

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #967 : 11.09.19 - klo:22:18 »
On valojen säätö ihan vastaantulijan vinkkelistä hiukan muuta kuin kierros sinne tai tänne. Mitan kanssa se tulisi tehdä. Metrillä laskee sentin, niin tuo 1% on oikein. Eli kymmenellä metrillä kymmenen senttiä.

Yksi kierros (ainakin Seat Leon) LED valoissa on OK, ei häiritse muita, eikä katsastuksessa moitita, mutta antaa auton kuljettajalle huomattavasti paremman valokeilan, muuten se on liian lyhyt ja päättyy äkkiä kuin seinään.

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #968 : 11.09.19 - klo:22:21 »
Yksi kierros (ainakin Seat Leon) LED valoissa on OK, ei häiritse muita, eikä katsastuksessa moitita, mutta antaa auton kuljettajalle huomattavasti paremman valokeilan, muuten se on liian lyhyt ja päättyy äkkiä kuin seinään.
Riippuu aivan siitä, missä asennossa se on tehtaalta lähtenyt.  ;D Muita häiritsevä valokeila on nouseva. Valon täytyy olla laskeva. Sen näkee ihan ajaessakin kyllä. Summittainen säätö ei ole järkevää ollenkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #969 : 11.09.19 - klo:22:43 »
Miten Passatin istuintilat vertautuu III Octaviaan? Octaviassa vähän hiinä ja hiinä pitkän (190cm tai yli) kuljettajan taakse laittaa lasten turvaistuinta/-kaukaloa, että ajoasento on tarpeeksi mukava. Mahtaako Passatissa olla yhtään enempää tilaa?
Passatissa ei paljoa enempää tilaa ole TM:n mukaan. En vain ymmärrä, miksi penkin pituussäätö vaikuttaa edessä eri määrän, kuin takana. Eli penkin säätövaran toisessa ääripäässä sisätila on pedaalista yhtä pitkä ja toisessa ääripäässä passat on 10cm pidempi. Myös penkin säätövara vaikuttaa taakse eri määrän, kuin eteen.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Tonttu66

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 519
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #970 : 11.09.19 - klo:23:06 »
Passatissa ei paljoa enempää tilaa ole TM:n mukaan. En vain ymmärrä, miksi penkin pituussäätö vaikuttaa edessä eri määrän, kuin takana. Eli penkin säätövaran toisessa ääripäässä sisätila on pedaalista yhtä pitkä ja toisessa ääripäässä passat on 10cm pidempi. Myös penkin säätövara vaikuttaa taakse eri määrän, kuin eteen.



Jotain feelua noissa mitoissa. Onhan Passatin akseliväli 10 cm pidempi, niin kyllähän sen pitäisi näkyä 10 cm enemmän takapenkkitilaa.
Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG-automaatti -15

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #971 : 11.09.19 - klo:23:14 »
Tuo akselväli ei suoraan kerro koko totuutta, sillä skoda leipoo jotenkin akselväliin nähden yllättävän tilavan auton aina. En nyt tarkoita sitä, että octavia olisi tilavampi noista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Herr K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #972 : 12.09.19 - klo:07:48 »
Tilantarpeen takia tuli vaihdettua Mk7 Golf Passattiin.

Varusteissa on eroja, Park Assist ja Front assist aivan uusia juttuja. Kattelin näistä videoita.
Ilmeisesti Front assist tutka on VW merkissä keulalla, joka talvella jäätyy helposti?

Kääntyvät ledit on, lähivalot näyttää kyllä alas. tämä on ilmeisesti ominaisuus?

Ainakin mulla on ollut vähän haasteita noiden ledien säätöjen kanssa. Uutena säädettiin heti ensimmäisenä syksynä ja sama toistui ensimmäisen määräaikaishuollon yhteydessä seuraavana syksynä. Molemmilla kerroilla näyttivät liian alas. Vähän tästä marmatin huoltoneuvojalle, mutta on kuulemma normaalia... Eka kerralla ei maksanut mitään, mutta toisella kerralla veloittivat muutaman kympin siitä.

Kannattaa kuitenkin siis käydä säädättämässä tai jos osaamista riittää, niin voihan sitä itsekin puuhastella. Edellisessä autossani (Golf 7) ainakin pystyi xenonien korkeutta säätämään itsekin, mutta Passatissa en ole edes katsonut onnistuuko. Mieluummin poikkean huollossa tarvittaessa, niin saavat hoitaa kuntoon.
VW Passat Variant 1.4 TSI -17

Poissa peped

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #973 : 12.09.19 - klo:07:51 »
Onko jollain Ruotsin puolelta uitettua kulkinetta? Mahtaako webastoon kuulua myös Ruotsin autoissa aina ajastusmahdollisuus (auton valikoiden kautta) vakiona? Ilmoituksia selaillessa muistaakseni kaikissa on mainittu kaukosäädin mutta vain osassa ajastin ja kaukosäädin. Äkkiseltään ajattuna pelkkä kaukosäädin on ihan älytön ajatus, ajastimen avulla voi ajastaa auton lämpiämään esim työpäivän jälkeen automaattisesti ja kaukosäädin on tuota varten ihan turha jos auto on vaikka kilometrin päässä parkissa.

Mistähän kohti auton valikoita webaston ajastus jos löytyy? Osaa autoja katsoessa räpeltää ja vaikka itse tarkistaa asian jos myyjä ei satu tietämään (ei yllättäisi). Kiitos etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 12.09.19 - klo:07:57 kirjoittanut peped »
Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW 4M R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI

Poissa jrinnes

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 699
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #974 : 12.09.19 - klo:07:59 »
^Kyllä ainakin mun ruotsintuonnissa on myös ajastin. Aika vaikea kuvitella, että noita olisi tehtaalta lähtenyt pelkällä kaukosäätimellä.
Passat 2.0 TDI 4motion DSG 2015

Poissa peped

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #975 : 12.09.19 - klo:08:42 »
^Kyllä ainakin mun ruotsintuonnissa on myös ajastin. Aika vaikea kuvitella, että noita olisi tehtaalta lähtenyt pelkällä kaukosäätimellä.

No näimpä. Lienee vaan joissain myynti-ilmoituksissa jäänyt kello/ajastin mainitsematta. Mitäpä noista useimmat liikkeet/myyjät sen enempää tietääkään.

Onko allekirjoituksesi kulutus millaisesta ajosta? Juurikin 140kw 4Motion nyt vahvasti kiikarissa. Ei sillä, luulisi tuon hieman pienemmällä menevän kuin bensa RS:n...  ::)
Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW 4M R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI

Poissa jrinnes

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 699
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #976 : 12.09.19 - klo:09:25 »
^Sekalaista maantieajoa enimmäkseen. Hieman motaria ja kärryn vetoa seassa. Eikä todellakaan ole ajettu mitenkään taloudellisuus edellä, vaan kaikkia tarjolla olevia hevosvoimia on myös käytetty. :)
Passat 2.0 TDI 4motion DSG 2015

Poissa ptrs57

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 224
  • VW Passat B8 2.0TDI 110KW Variant R-Line
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #977 : 12.09.19 - klo:13:47 »
Miten Passatin istuintilat vertautuu III Octaviaan? Octaviassa vähän hiinä ja hiinä pitkän (190cm tai yli) kuljettajan taakse laittaa lasten turvaistuinta/-kaukaloa, että ajoasento on tarpeeksi mukava. Mahtaako Passatissa olla yhtään enempää tilaa?
Pitääpä kokeilla asentaa isofix+kaukalo taakse. Vaihdoin Golf7 sisätilojen (=akselivälin ja takajalkatilat) vuoksi Passattiin.
Mutta täytyy sanoa, että Superb tuli koeajettua myös ja se oli sisätiloiltaan tilavampi - ehkä tästä syystä ei niin tasapainoinen ajaa kuin passat. Etu- ja takapää tuntui olevan hiukan eri paria.
VW Passat B8 2.0TDI 110KW Variant Comfortline + R-line -16
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Poissa kivilaak

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #978 : 12.09.19 - klo:14:02 »
Tuo akselväli ei suoraan kerro koko totuutta, sillä skoda leipoo jotenkin akselväliin nähden yllättävän tilavan auton aina. En nyt tarkoita sitä, että octavia olisi tilavampi noista.
Akseliväli on tosiaan vain yksi tekijä. Usein tätä paljon merkittävämpi takajalkatilojen osalta on kuskin penkin geometria. Ääriesimerkkeinä: joissain autoissa kuski istuu kuin ruokapöydän tuolissa, toisissa ollaan lähes kuin mikroautossa jalat suorina vaakatasossa. Mitä kauempana kuskin ristiselkä on polkimista niin sen vähemmän on takana jalkatilaa. Totuus on toki jotain tältä väliltä, mutta esim Passatin ja Superbin välillä ero tulee kutakuinkin tuosta. 5-10 cm syntyy yllättävänkin pienestä kuskinpenkin korkeuserosta.

Poissa VAGinalla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #979 : 12.09.19 - klo:14:29 »
Pitääpä kokeilla asentaa isofix+kaukalo taakse. Vaihdoin Golf7 sisätilojen (=akselivälin ja takajalkatilat) vuoksi Passattiin.
Mutta täytyy sanoa, että Superb tuli koeajettua myös ja se oli sisätiloiltaan tilavampi - ehkä tästä syystä ei niin tasapainoinen ajaa kuin passat. Etu- ja takapää tuntui olevan hiukan eri paria.
Itellä on ollut Superb ja Passat vakioalustoilla. Molemmat on liian löysiä mun makuun keulan osalta. Skoda vielä enemmän.  Tuusulanväylällä on yksi notko tiessä (parhaillaan korjaavat) ja siihen kun veti Skodalla normi nopeutta, niin tuntuu että keula menee niin paljon ylös/alas että kohta paikat hajoaa. Nykyisellä autolla ei paljon hetkauta, vaikka ei "sporttialusta"  olekaan. Riittävän tilavia autoja olivat molemmat meille.

Poissa peped

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #980 : 12.09.19 - klo:21:50 »
Pitääpä kokeilla asentaa isofix+kaukalo taakse. Vaihdoin Golf7 sisätilojen (=akselivälin ja takajalkatilat) vuoksi Passattiin.
Mutta täytyy sanoa, että Superb tuli koeajettua myös ja se oli sisätiloiltaan tilavampi - ehkä tästä syystä ei niin tasapainoinen ajaa kuin passat. Etu- ja takapää tuntui olevan hiukan eri paria.

Passat kyllä miellytti ajoltaan enemmän kuin Superb. Kyllähän Superb(kin) matka-ajossa menee kuin se kuuluisa laiva, mutta taajamassa jne ajaessa tuntuma ei ainakaan itseäni miellyttänyt ja alusta oli todella "löllö". Etenkin alustan osalta se on tietysti hyvin paljon maku- ja tottumuskysymys ja hyvähän se on että jokaiselle löytyy jotakin.

Pystyykö Webaston toimivuutta näin syksyllä mitenkään testaamaan? Mistä kohdin ajastuksen pitäisi löytyä, ilmastoinnin Menu-painikkeen alta jostain? Milloin ajastuksen voi asettaa, ainoastaan auton ollessa pysähdyksissä ja moottori sammutettuna? Pitäisi jostain naarata suomenkielinen ohjekirja - tai ainakin in English - ruotsinkielisen nivaskan tilalle.
Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW 4M R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI

Poissa Banned

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #981 : 13.09.19 - klo:06:43 »
Ilmastoinnin menu. Aircaren oikealla puolella on webasto.
Passat GTE

Poissa Natina

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #982 : 13.09.19 - klo:11:51 »
Pystyykö Webaston toimivuutta näin syksyllä mitenkään testaamaan? Mistä kohdin ajastuksen pitäisi löytyä, ilmastoinnin Menu-painikkeen alta jostain? Milloin ajastuksen voi asettaa, ainoastaan auton ollessa pysähdyksissä ja moottori sammutettuna? Pitäisi jostain naarata suomenkielinen ohjekirja - tai ainakin in English - ruotsinkielisen nivaskan tilalle.

Helpoin lienee testata Webastoa painamalla lämmityspainiketta auton ollessa sammuksissa. Eli sitä lämmityksen symbolia keskimmäisen "rullan" vasemmalla puolella.

Poissa peped

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #983 : 13.09.19 - klo:14:22 »
Itsekin olen samaa mieltä, että tämän hintaluokan autossa saisi olla ledit joka paikassa. Itseäni tuo häiritsi sen verran, että vaihdoin tavaratilan katossa olevan hehkulampun tällaiseen:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/433117/Osram-LED-polttimo-6000K-12V-SV85-41-mm-EI-TIELIIKENTEESEEN

On ollut nyt syksyn pimeydessä peräkonttia pakkaillessa hintansa väärti. Valoa riittää ihan eri tavalla kuin alkuperäisellä lampulla ja tuon sävy on ainakin omaan silmään lähellä muita sisävaloja.


Tämä vissiin edelleen hyväksi todettu? Täytyypä hakea/tilata, alkoi tosiaan heti häiritsemään tavaratilan ”kusilamppu”.
Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW 4M R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI

Poissa Natina

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #984 : 13.09.19 - klo:14:40 »
Tämä vissiin edelleen hyväksi todettu? Täytyypä hakea/tilata, alkoi tosiaan heti häiritsemään tavaratilan ”kusilamppu”.

Olen ollut tyytyväinen ValoStoresta keväällä hakemaani Cool White (6000 K) lamppuun. Tuon vitosen maksoi. Nyt syksyllä tuosta on tietysti vasta ollut jotain hyötyä.  Mihinkään olohuoneeseen en tuota sävyä laittaisi, mutta autossa sopii yksiin vakiosisävalojen kansssa.

https://www.valostore.fi/tuote/sukkulapolttimo_8_led_42mm_320_lm/

Poissa Len

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #985 : 13.09.19 - klo:15:39 »
onko joku löytänyt hyviä&toimivia led-polttimoita sumuvaloihin?
VW Bussi & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä

Poissa Herr K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #986 : 13.09.19 - klo:22:59 »
Tämä vissiin edelleen hyväksi todettu? Täytyypä hakea/tilata, alkoi tosiaan heti häiritsemään tavaratilan ”kusilamppu”.

Joo, hyvin on toiminut nyt jo pari vuotta
VW Passat Variant 1.4 TSI -17

Poissa Turbokiisseli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #987 : 15.09.19 - klo:00:11 »
Tilasin omaani Saksan Ebaysta Plug-n-play valomodulin takakonttiin. On toki ledipolttimoa selvästi kalliimpi, mutta antaa myös erittäin hyvän ja tasaisen valon.
Porsche 996 C4 1999
VW Passat GTE 2016
VW Polo 6R 1.6tdi DSG 2010
VCDS HEX+CAN

Poissa icecold

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #988 : 15.09.19 - klo:21:09 »
onko joku löytänyt hyviä&toimivia led-polttimoita sumuvaloihin?

Itse ostin fixukselta philips X-tremeUltinon LED h8 polttimot ja omasta mielestä on hyvät, kaikille hinta ei sovi kun maksaa n.160e mutta itse päätin testata ja nyt 4kk toimineet moitteettomasti, ebaysta löytää varmasti can väylä sopivat paljon halvemmalla joten sieltä katselemaan

Poissa autoilija14

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« Vastaus #989 : 16.09.19 - klo:08:53 »
Tilasin omaani Saksan Ebaysta Plug-n-play valomodulin takakonttiin. On toki ledipolttimoa selvästi kalliimpi, mutta antaa myös erittäin hyvän ja tasaisen valon.

Mikäs tämmöinen valomoduli on? Voisiko saada linkin, kiitos?
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy