Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

akk

Jouduin tilanteeseen, jossa vahingossa ajoin väliaikaisen parkkipaikan luiskasta alas, siten että keula jäi ojan pohjalle, ja perä ylös, toinen takarengas ilmassa. Siis auto ei tullut omin avuin ylös, joten se piti hinata peräpäästä takaisin tasaiselle alustalle. Autossa on sähköisesti vapautettava koukku, mutta eihän sitä saanut vapautettua, tuli vaan virheilmoitus näyttöön "tarkasta koukun toiminta". Eipä hätää ajattelimme, ja kaivoimme hinaussilmukan takakontista, tarkoituksena ruuvata se takapuskurissa olevaan koloon. Mutta, mutta. Puskurin luukun avattuamme, huomasimme että sieltä ei löytynytkään kierteitä mihin tuon silmukan olisi voinut kiertää. No, onneksi saimme kitkuteltua autoa sen verran parempaan asentoon että koukku suostui loppujen lopuksi tulemaan esille. Tänään sitten selvisi huollossa että sähköisen tehdas koukun kanssa, ei noita kierteitä edes asenneta tehtaalla. Täytyy sanoa että on taas säästetty oikeassa paikassa  :o
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

B8VW

Reilu vuosi ja 47000km ajettu ja jakohihna meni vaihtoon. Näin siis Oulun seudulla. Marmoritiski kyllä oli sitä mieltä että sama ongelma on kaikilla merkeillä, tiedä sitten...
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

petaso

Lainaus käyttäjältä: akk - 26.06.17 - klo:17:54
Jouduin tilanteeseen, jossa vahingossa ajoin väliaikaisen parkkipaikan luiskasta alas, siten että keula jäi ojan pohjalle, ja perä ylös, toinen takarengas ilmassa. Siis auto ei tullut omin avuin ylös, joten se piti hinata peräpäästä takaisin tasaiselle alustalle. Autossa on sähköisesti vapautettava koukku, mutta eihän sitä saanut vapautettua, tuli vaan virheilmoitus näyttöön "tarkasta koukun toiminta". Eipä hätää ajattelimme, ja kaivoimme hinaussilmukan takakontista, tarkoituksena ruuvata se takapuskurissa olevaan koloon. Mutta, mutta. Puskurin luukun avattuamme, huomasimme että sieltä ei löytynytkään kierteitä mihin tuon silmukan olisi voinut kiertää. No, onneksi saimme kitkuteltua autoa sen verran parempaan asentoon että koukku suostui loppujen lopuksi tulemaan esille. Tänään sitten selvisi huollossa että sähköisen tehdas koukun kanssa, ei noita kierteitä edes asenneta tehtaalla. Täytyy sanoa että on taas säästetty oikeassa paikassa  :o

Hiljattain tutkin omasta 3c passatista tuota taka hinaussilmukalle kierteitä. Ei löytynyt siitäkään ja syyksi paljastui vetokoukku. Puskuripalkki kun on vaihdettu vetokoukulliseen palkkiin, ei uudessa palkissa ole kierteitä.

TeroPee

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 14.06.17 - klo:11:26
Noin kaksi vuotta tuntuu kestävän auton avainten paristo, kun on Easy Access. Nyt on molempiin avaimiin vaihdettu uusi paristo paikallisessa VW-huollossa  :)

Meillä vaihdettiin avaimet takuuseen kun molemmista tyhjeni patterit noin vuodessa ilman ennakkovaroitusta patterin loppumisesta.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Herr K

Kesä on jo pitkällä ja taas on ehtinyt itsellekin kertyä lisää kokemuksia Passatista. Muutama pidempikin reissu on takana ja on tuo kyllä mukava matka-auto maantiellä ja motarillakin. Normialusta toimii omasta mielestä hyvin ja auto kulkee eleettömästi. Rengasmelua on jonkin verran tienpinnasta riippuen, mutta itse pitäisin tätä kuitenkin melko hiljaisena. Kulutus on tankkauksista laskettuna ollut aika tarkalleen 6 l/100 km, joka on mielestäni ihan kohtuullinen lukema näinkin isolle autolle. Maantiepätkillä (60-100 km/h rajoitus) pääsee jopa helposti lähelle 5 /l/100 km. Kaikki on toiminut kuten pitääkin alusta asti eli ainakaan vielä ei ole ollut mitään murheita.

Jotakin parannettavaakin toki on. Ainakin itsellä Comfortlinen ErgoComfort-penkissä reisitukea ei saa säädettyä tarpeeksi korkealle eli tuosta ei juurikaan ole iloa, mutta muuten penkki on kyllä ollut mukava ja pitkätkin matkat taittuvat mukavasti. Sähköinen takaluukku on mielestäni vähän hidas, mutta toisaalta se ei reagoi esteisiin kovin herkästi. Saa siis olla tarkkana, ettei esim. lapsen kädet jää väliin. 1.4 TSI (92 kW) koneen voimavarat riittävät varsin hyvin liikenteessä, mutta kyllähän sitä aina välillä kaipaa hieman lisää tehoa/vääntöä. Tämä oli tiedossa autoa ostaessa ja olisihan tuon saanut muutaman tonnin lisäinvestoinnilla helposti korjattua.
VW Passat Variant GTE

akk

^ Lisää tehoa, sano     :D Tehomittarin mukaan 40-50 kw riittää hyvinkin moottoritienopeksiin, ja vähän sen ylikin. Voisi sanoa että 1.4 on yllättävän janoinen, kun tälläkin on päässyt 7,0 kulutukseen matka-ajossa, joka vielä sisälsi kohtuu paljon moottoritieajoa. Käytännnön kulutus sitten on itsellä jossain 8-9 litran pinnassa (moottoritie/taajama)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

jonatz79

Sain oman liisarini kuluvalla viikolla. Tuurilla mallivuosi ehti juuri MY18 puolelle (wk22=>) ja Comfortlineen Travel Packin yhteydessä tuleva näyttö päivittyi Golfista tuttuun Discover Media 8" versioon. Täytyy sanoa että uusi näyttö muuttaa auton kojelaudan yleisilmeen tälle vuosikymmenelle kerralla. Todella tyylikäs paketti. Käytännössä näyttö on jo yksinään syy ruksittaa Travel Pack lisävarusteeksi (jos nyt muutenkaan on järkeä olla ottamatta). Higlinessa näyttö tulee vakiona. Toisena ACC tuli vakioksi Comfortlineen, joka toimii mainiosti, vaikka auto onkin manuaalilaatikolla. Rehellisesti nämä kaksi ovat olleet TOP5 varusteita autossa tähän saakka. Todella hyvä uudistus.
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

jonez

Uusi 1.4TSI comfortline farkku manuaalivaihteisena alla, muutama päivä kokemusta. Tuntuu kulkevan melkein höyryillä entiseen 2005-malliseen 2.0 ALT bensakoneeseen verrattuna. Sillä mökkimatkan kulutus oli aina yli 8 litran, tällä 5,6, suuri osa matkasta motaria vakkarilla 130km/h. Nyt mittarissa on 480km ja keskikulutus edelleen 5,6 ja ajomatkaa tietokoneen mukaan tankkaukseen vielä 700km. Eipä tarvitse kovin usein mittarilla vierailla. Olin kovin epäileväinen tuon normikulutuslukeman (5,4) suhteen, mutta kai tuo on uskottava, että vähällä kulkee.

Myös moottorijarrutuksen olemattomuus yllätti. Nyt on monessa tutussa paikassa pakko polkea lopulta jarrua, kun tuo rullaa vaihde päällä niin herkästi entiseen verrattuna. Tehoakin on vähintään riittävästi ja väännön takia ajotietokone näyttää ehdottelevan koko ajan pykälää isompaa vaihdetta, kuin mihin on tottunut.

Karmat

Miten ton DLA:n pitäisi toimia? Valikosta se on ruksattu mutta tuntuu että se vaan vaihtaa valoja lyhyet / pitkät. Käsittääkseni sen pitäisi pitää jatkuvasti pitkiä päällä ja sitten vain varjostaa vastaan tulevaa autoa.

teräksenharmaa

Jos ajotilana in Eco, niin silloin ei valokeila väistä vaan ainoastaan kerralla heittää lyhyille.

koccola

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 23.06.17 - klo:09:47
...passatin koukku jäi työsuhdeautospekseistä pois sen hinnan takia, tosin en epähuomiossa kysynyt myyjältä kiinteän koukun asennusmahdollisuudesta. Koukun tarve on siinä ja siinä.Sähkötoimisen koukun hinta oli yli 1500â,¬. Oman koukun voi ostaa ja asentaa jos sen saa jälkiä jättämättä pois kun autosta luopuu, tarvii kysyä mitä tulee kuluja kun takatutkia koodataan ensin pois ja sitten kun luovun autosta reilua olisi koodauttaa ne takasin.

Mä asensin B7 passattiin itse koukun kun ei takapuoli kestänyt suomen tarjouksia. Piti vetää can väylää varten muutama piuha eteen ja liittää sinne.
Näyttäs ainakin b8 ohjeiden mukaan tulevan samalla tavalla eli johtosarja eteen...
Hyvät ohjeet tuli koukun mukana ja suurin työ on irroitella kaikki muovit että saa johdot vedettyä...
Koukun tilasin https://www.transportsysteme24.de

Karmat

No juu, Eco moodi oli päällä. Luulin jo et jotaa vikaa.  :)

jonez

Nyt on reilut 1000km takana 1,4TSI manuaalivaihteisella farkulla ja on pakko edelleen hämmästellä, miten pienellä kulutuksella sillä pääsee.

Eka tankkaus 950km kohdalla, kun ei enää uskaltanut kokeilla, kuinka pitkälle tankillisella pääsisi, vaikka ajotietokoneen mukaan ajomatkaa piti olla jäljellä 120km, eikä mittari ollut vielä lähelläkään punaista (ekan 200km ajon jälkeen mittari näytti vielä yli täyden, joten epäilin, että näyttäisi liikaa eli loppupäässä voisi pudota sitten hyvinkin nopeasti). Tankkiin meni 58,5 litraa ja käsittääkseni tankin koko on 62 litraa. Nyt on ajettu 150 km tuon jälkeen ja ajotietokoneen näyttämä "toim.matka" oli heti tankkauksen jälkeen 990km ja nyt se on 1030km. Jatkossa voisikin sitten ajaa huoletta 1000km, ennen kuin on aika alkaa etsiskellä sopuhintaista bensaa myyvää asemaa.

Aiemmassa kirjoituksessani kiittelin hyvää vääntöä, mutta nyt totuus alkaa paljastua ja pikkuturbon ja isomman vapaasti hengittävän koneen erot tuntua. Vääntöä toki löytyy normaaleilla nopeuksilla enemmän kuin ennen, mutta aivan alimpien kierrosten vääntö jää kovin ohueksi entiseen verrattuna ja on taas opeteltava vaihtamaan kakkoselle risteyksissä, ettei moottori ihan täysin hyydy, koska kolmosella alle tuhannen kierroksen vauhti meinaa loppua kuin seinään ja lopulta on välillä lähdettävä jopa ykkösen kautta uudelleen liikkeelle paikoissa, joissa selvisi ennen vaivatta kolmosella.

Vieläkin tulee ikävä muinoin omistamaani 1983 mallista Polo Classicia 1,1 litran moottorilla. Sillä olisi päässyt paikaltaan liikkeelle tarvittaessa vaikka kolmosella pienellä kytkimen luistatuksella ja kolmosta pienempää ei tarvinnut risteyksissä, jos ei tarvinnut ihan kokonaan pysähtyä.

Herr K

Volkkarin sivujen mukaan tankin tilavuus on 66 litraa. Itse tosin olen saanut tankkiin menemään vähän yli 60 litraa, vaikka ajotietokone näyttikin rangeksi vielä yli 200 km.
VW Passat Variant GTE

Tonttu66

Mulla suurin tankkaus 63,5 litraa... kai siellä tankissa vähintääkin 2,5 litraa vielä oli pohjalla...
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

teräksenharmaa

Kyllä siellä tankin pohjalla yleensä on paljon enemmän bensaa jäljellä, kuin mitä nimellistilavuudesta voisi päätellä. Range-laskurin nollapiste on valittu niin, ettei pääse bensa missään tapauksessa loppumaan tien päällä. Itse ole tankannut esimerkiksi nykyiseen Passat GTE:hen 57,5 litraa, vaikka tankin kooksi ilmoitetaan 50 litraa. Edellisessäni eli Ocu RS:ssä sama tilanne.

Penaaliraimo

Ostin kohta kolme vuotta sitten 2015/1 ensirekisteröidyn Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG (150 bhp). Tähän päivään mennessä olen jurnuttanut sillä 85 tkm ja tässä lyhyet kokemukset mieleen tulevista asioista. Ennen tätä köröttelin 520d F11 bemarilla. Mietin aktiivisesti tällä hetkellä että vaihtaisin auton GTI / GTE / R Golffiin, eli jos joku haluaa vaihtaa tai ostaa käteisellä auton niin minuun voi olla yhteydessä.

Moottori ja vaihdelaatikko

2.0 TDI käytännön puhti riittää hyvin Suomessa ja ohituskiihtyvyyttä löytyy riittävästi, välillä tehoa löytyy jopa niin että reserviä voisi kuvailla ihan mukavaksi. Kuusilovisen DSG askin toiminta sensijaan on auton selkeästi heikoin kohta, välillä liikenneympyrästä tai rampilta kiihdyttäessä auto päättää omatoimisesti tökätä pari pykälää pienemmän sisään ja siitä aiheutuu ikävä repivä kiihdytys. Lisäksi vaihdelaatikon S-moodi on täysin turha, koska se tempoo kierrokset punarajalle josta ei löydy yhtään puhtia. Etuvetoisuus yleisesti harmittaa, usein märällä säällä auton eturenkaat sutivat asfaltilla auton painon takia aika helposti ja tuntuu että aika paljon käytännön suorituskykyä palaa tähän.

Und für das autobahn

Viime talvena poikkesin parin kuukauden Espanjan reissulle ja siinä samassa ajoin mm. Saksan halki pariin otteeseen, silloin havaitsin että ACC vakkari ei toimi yli 160 km/h vauhdissa ja silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää kaasua manuaalisesti. Lisäksi Autobahnilla kiihtyvyys päälle 140 km/h vauhdista on vähintäänkin maltillista, auton huiput on mittarin mukaan tasaisella noin 215 km/h (P.S. Travemunde - Basel 6 h 15 min, keskinopeus 145 km/h ja keskikulutus 9,6 l / 100 km)

Yleistä varusteista

iPhonen yhdistäminen Discover Media naviin toimii parhaiten BT:n avulla, tällöin mm. Spotifyn biisiohjaus toimii joka kerta rattinapeista ja album artit latautuvat näytölle. Piuhaa käytettäessä toiminta on todella sattumanvaraista, joskus toimii täydellisesti ja joskus näytöllä lukee track 1 ja rattiohjaus ei toimi. Oman äänen kuuluvuus auton BT:n kautta on hyvällä tasolla.

Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kaukosäätimen toimintamatka on ihailtavan hyvä. Lämmitintä itseään ei kovilla pakkasilla (-20 ++) auta pitää päällä paljoa varttia pidempään mikäli haluaa saada paskan lumihangesta käyntiin, tähän auttaisi varmaan toisen akun tai ylläpitolaturin asentaminen.

ACC on toiminut hyvin, ongelmia aiheuttaa 1) paskakelillä tukkoon menevästä tutkan näkyvyydestä jolloin koko roska ei toimi ollenkaan 2) pikkuteillä oikealle kääntyvistä autoista jolloin acc päättää vetää liinat kiinni vaikka tilaa olisi parille lentokoneelle vasemmalla 3) moottoritiellä tarpeesta vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle liioitellun aikaisin. 90% käyttötapauksista kuitenkin skulaa loistavasti, erityisen hyvä toi on keskustassa ja kehällä ajettaessa - en ostaisi autoa enää ilman acc:tä. Myös normaalia jarrutonta kärryä vedettäessä toi on mukava.

Jakkarat on oikein mukavat ja säätöjä löytyy riittävästi, joskin edellisen BMW:n Sport nahkapenkkien tasolle ei päästä. Omat jakkarat on siis ergocomfortit mustalla alcantara / nahka verhoilulla.

finnman

Nyt 17000km takana ja tässä kokemuksia. Seuraava varmaan kiinnostaa niitä, joilla ei ole kokemusta Passatista ja kuten minäkin aikaisemmin Octavialla(2016) ajaneena, en uskonut saman konsernin autoissa olevan niin paljona eroja, kuin Passatissa ja Octaviassa on.

Moottori ja vaihteisto: Tämä 125Hv on todella hieno moottori. Aikaisemmin Ocussa oli 150Hv ja pelkäsin tehojen riittävyyttä, kun Passat on n. 150kg panavampi. Mutta turha oli pelko. Hyvin menee eteenpäin ja riittää aivan varmasti perusajoon ja myös peräkärryn vetoon. Toki Octavian tarjoama rivakka kiihtyvyys on laimeampaa tällä, mutta vääntö jaksaa hämmästtää joka kerta. En kaipaa lisätehoa ja hintaero 150hv mosaan Passatin tapauksessa on täysin järjetön mielestäni? Isommalla kuormallakaan ei ole tullut ongelmia. Pieni ennakointi ohituksissa ja heittämällä mennään ohi.
Kulutus on toinen ison plussan aihe. Ajan "nyt" matka-ajoa lähes kaiken ja jos viitsii ajella maltilla ja käyttää eco-asetusta oikein, kulutus on (laskettu) 5.4L/100km. Kesäkuussa meni 5.1L, mutta silloin piti oikein ajella hissukseen ja 5.4L on saavutettavissa normaalilla ajolla. Joten dieseliä en kaipaa, kun huomio hintaeron 1.6Tdi:hin + käyttövoimavero sen päälle.

DSG on viritetty ohjelmistolla moottorin kanssa pariksi selvästi viksummin, kuin Octaviassa. En tiedä miksi näin on, mutta kyllä Skodan tästä speksaamisesta vastaavan kannattaisi käydä koeajamassa Passat. On se sen verran paremmin toteutettu. Ensinnäkin moottori käyttää isompaa vaihdetta niin kauan, kuin se on vedon kannalta mahdollista. Isompaa vaihdetta heitetään käyttöön todella viksusti, koska moottori vääntää. Miksi Octaviassa näin ei ole, vaikka siinä on 50nm enemmän vääntöä(+ pienempi omamassa)? Ocussa pienenkin mäen tullessa eteen ja kuskin painaessa vähän kaasua, laatikko vaihtaa alaspäin. Passat odottaa ja odottaa ja mitään jyrinää ei kuulu.
Moottorin tuenta on Passatissa elastisempi ja moottori ei jyristä edes 1000rpm tuntumassa. Octaviassa raja oli n.1400rpm. Se ehkä selittää em. isolla vaihteella vedättämisen? Mutta jos, niin eikun vaihtamaan Octaviaan myös "paremmat" moottorin tuetamateriaalit jo tehtaalla.

Vakionopeuden säätimen kun tiputtaa pois päältä, Octaviassa tuli selvä nyppäys. Passatissa ei. Sekin on mukavuutta.
Mitä tulee vakionopeussäätimeen, pidän Octavian toteutusta parempana. Passatissa(en vieläkään ole tottunut) joutuu katsomaan mitä nappulaa pitää painaa. Ei hyvä. Octaviassa sormenpäällä hoidetaan homma. Ehkä mukautuvan viiksi olisi ratkaisu minun tapauksessani?

Ã,,änentoisto: Passatissa on ilmeisesti paremmat kaiuttimet ja siksi se kuulostaa paremmalta. Oli miten oli, ero on selvä ja kun Passat on hiukan hiljaisempi(varsinkin nastoilla), nauttii jopa vakioämyrien äänestä.

Sisustus ja valot: Ledivalot sisällä tekee Passatista laadukkaan oloisen. Ei uskoisi, mutta näin se on. Jalkatilanvalot varsinkin tuo hienon tunnelman, verrattuna peruspolttimoihin Ocussa. Saahan ne vaihdettua, mutta se vaatii oman vaivansa.
Tavaratilan valaistus on puolestaan Octaviassa paremmin toteutettu. Passatissa valo on katossa ja jos suojaverho on edessä(se aukeaa puoleen väliin luukun aukaisussa mikä on hieno omainaisuus) ei konttiin tule tarpeeksi valoa. Eli jos saisin päättää, niin Passattiin pitäisi laittaa valot samoin, kuin Octaviassa(2 sivuilla).
Toinen tavaratilaa koskeva seikka on kassikoukut: Octaviassa on 4 käännettävää ja Passatissa 2 kiinteää ja 2 käännettävää. Miksi kaikki ei voi olla käännettäviä, kun ne on vielä sijoitettu taaimmaisiksi ja näin joutuu kurottamaan niihin. Eli ne pitäisi olla ensimmäisinä ja näin muovipussit ja isommat kassit voisi helposti laittaa niihin. (Kiinteät kun ovat hiukan liian pienet, vaikka repulle). Muuten tavaratilat ja sisätilat menee tasan. Passat on leveämpi, mutta kyllä Octavia on hämmästyttävän tilava auto joka paikasta.
Kuljettajan istuin: Passatin ecoComfort on kyllä maineensa väärtti tuoli ja siinä on iso syy myös miksi pidemmät matkat menee, kuin itsestään.

Muuta: Vikoja ei ole ollut(kop kop). Octavia(2013 ja 2016 mallit) ei laadulla minua kohdellut. Siksi olen erittäin tyytyväinen Passatiin tällä hetkellä.
Kori on kasattu hienosti ja yhtä pientä sirinää lukuunottamatta(ei ole vielä aiheuttanut toimenpiteitä, kun se on satunnaista) auto on hyvin kassattu.

Ajettavuus on makuasia. Octavia oli herkempi ja jotain hämärää alussa niissä on, kun Passatissa mm. HP8 ei aiheuttanut minkäänlaisia suuntavakavuus ongelmia. Kesärenkailla ajo on puolestaan ollut kaksijakoinen ja syy on ollut rengaspaineissa ja auton sisäänajossa. Rengaspaineiden kanssa huomasin seuraavaa: Taakse kannattaa laittaa(ainakin orggis koolla) pari kymmenystä enemmän, kuin eteen. Sen jälkeen auto menee suoraan myös sivutuulessa ja urat ei heiluta. Mitä tulee herkkyyteen ja paikkojen notkistumiseen ei matka-ajossa vain pääse ohjauksen osat liikkumaan niin paljon, kuin nurkka-ajossa? Minulla nimittäin ohjaus parani pikkuhiljaa kilometrien myötä ja n. 11000km jälkeen se on ollut kympin arvoinen. Vähän sama, kuin jarrutkin, että jos jarruttelee hissukseen(ja dsg vielä edesauttaa säästämään jarruja) ei osat pääse liikkumaan ja herkkyys on kadonnut. Muutama kunnon jarrutus(varsikin talvella kannattaa silloin tällöin lintata jarrut pohjaan, jotta abs hakkaa ja näin sylinterit pääsee töihin). Tosin sitä ei kannata tehdä toisen auton ollessa takana :)

Entä hinta/laatu: Passat on tyylikäs auto sekä ulkoa ja sisältä. Jos A4 haluaisin, niin en kyllä olisi varma kannattaisiko sijoittaa vielä lisärahaa siihen? Sisä-ja tavatilat A4:ssä riittäisi minulle ihan hyvin ja jotkin sisustuksen materiaalit ovat varmasti laadukkampia. Lisävarusteiden hinnoittelu on Audissa mennyt överiksi ja vähän samaan harmittelin Passatinkin kohdalla varsinkin, jos vertaa sitä Octavian Style-tasoon. En yhtään ihmettele, miksi Octavia on niin suosittu.
Lisää kokemuksia kilometrian karttuessa...

Kinos

Lainaus käyttäjältä: finnman - 23.08.17 - klo:12:41
Kulutus on toinen ison plussan aihe. Ajan "nyt" matka-ajoa lähes kaiken ja jos viitsii ajella maltilla ja käyttää eco-asetusta oikein, kulutus on (laskettu) 5.4L/100km. Kesäkuussa meni 5.1L, mutta silloin piti oikein ajella hissukseen ja 5.4L on saavutettavissa normaalilla ajolla. Joten dieseliä en kaipaa, kun huomio hintaeron 1.6Tdi:hin + käyttövoimavero sen päälle.

Mitkä nopeudet ovat olleet kun olet päässyt tuohon 5,4 l kulutukseen ja onko ajeltu vakkarilla?  8)

finnman

Normaalilla suomalaisella valtatiellä. Välillä on 100 ja välillä 80 rajoitus. Keskinopeus ajotietokoneen "tankkauksesta" on ollut väliltä 79 - 81km/h. Ei ole tarvinnut, kuin ennakoida alamäkiä ja risteyksiä. Eco-moodilla ajot. Myös turhat kiihdyttelyt pois, jos ei ole tarvetta päästä jaloista pois. Vakari päällä aina. Mutta kun auto rullaa todella hyvin, on ajo taloudellisesti helppoa. En tosin kylläkään aja jatkuvasti sadan alueella oikeaa sataa, vaan hiukan alle. Talvirajoitusten tullessa kulutus tuskin paljon nousee, kun nopeudet tippuu myös?

Ihmettelen, että jotkut sanoo tätä moottoria janoiseksi? Kyllä suurin vaikutus on kuskilla, kun Passatissa taloudellinen ajo tehty mahdolliseksi, jos kuljettaja niin haluaa.

Kinos

Lainaus käyttäjältä: finnman - 29.08.17 - klo:12:41
Normaalilla suomalaisella valtatiellä. Välillä on 100 ja välillä 80 rajoitus. Keskinopeus ajotietokoneen "tankkauksesta" on ollut väliltä 79 - 81km/h. Ei ole tarvinnut, kuin ennakoida alamäkiä ja risteyksiä. Eco-moodilla ajot. Myös turhat kiihdyttelyt pois, jos ei ole tarvetta päästä jaloista pois. Vakari päällä aina. Mutta kun auto rullaa todella hyvin, on ajo taloudellisesti helppoa. En tosin kylläkään aja jatkuvasti sadan alueella oikeaa sataa, vaan hiukan alle. Talvirajoitusten tullessa kulutus tuskin paljon nousee, kun nopeudet tippuu myös?

Ihmettelen, että jotkut sanoo tätä moottoria janoiseksi? Kyllä suurin vaikutus on kuskilla, kun Passatissa taloudellinen ajo tehty mahdolliseksi, jos kuljettaja niin haluaa.

Niin just, eli pitääpä koittaa samaa itsekkin...

Nyt kun nuo kattotelineet katolla, niin onkos kenelläkään kokemusta paljonka Passatilla tulee lisäkulutusta maantieajossa kattotelineistä?

Herr K

Ensimmäinen huoltokeikka omalla autolla takana. Led-ajovalojen suuntaus oli tehtaan jäljiltä pielessä ja etenkin lyhyillä ajaessa vaikutti siltä, että kantama on todella lyhyt. Huoltoneuvojan mukaan oikeanpuoleisen umpion säädöt olivat pielessä, mutta nyt pitäisi olla kunnossa. Pitää vielä käydä pimeällä tekemässä pieni koeajolenkki.

Muuten on ollut huoletonta menoa ja kilsoja on kertynyt puolessa vuodessa karvan alle 10 tkm. Edellisen tankillisen kulutus 980 km matkalla oli tankkauksesta laskettuna 5,8 l/100 km. Ajosta n. 50% moottoritietä, 20% maantietä ja loput kaupungissa.
VW Passat Variant GTE

jonez

1.4TSI Variant Comfortline manuaali ollut alla 2kk ja kilometrejä takana yli 5000, suurin osa pääteillä vakkarilla 130/110km/h ja työmatka-ajoa PK-seudulla. Keskikulutus 5,8 tietokoneen mukaan ja omien kirjaustenkin mukaan samaa luokkaa. Työmatkalla (18km) pääsee joskus jopa 5,1 lukemiin, jos ruuhkaa on tarpeeksi (mutta ei liikaa) eikä pääse nostamaan nopeutta sallittuihin lukemiin, vähemmällä liikenteellä menee 2-3 kymmenystä enemmän.

Autossa on vain tavallinen vakkari, ei onneksi ACC:tä. Ajoin tässä juuri sattumoisin pari päivää samanlaisella autolla, jossa oli DSG ja ACC ja meno oli varsin tökkivää, kun ACC koko ajan kiihdytti ja hidasti muiden mukana, eikä meinannut päästää Kehä I:llä ohittamaan oikeanpuoleisella kaistalla. Myös tuo oma vakkarini on aika "kulmikas" käytökseltään, ainakin kun vertaan sitä 3BG:n vakkariin, joka toimi hienostuneen pehmeästi ja huomaamattomasti, mutta pitäen silti nopeuden täysin tasaisena. Tuon nykyisen toiminnan tuntee selvästi, jos tiellä on hiukankin nousuja ja laskuja. Kehitys on mennyt siis taaksepäin tuon osalta.

Moottori lämpenee yllättävän nopeasti verrattuna 3BG:n 2.0 ALT moottoriin. Kokemusta kylmemmistä ilmoista ei vielä ole. Tuli hommattua jälkiasennus-Webasto, joten eiköhän tuolla pärjää talvellakin.

jonez

Lainaus käyttäjältä: finnman - 23.08.17 - klo:12:41
Ã,,änentoisto: Passatissa on ilmeisesti paremmat kaiuttimet ja siksi se kuulostaa paremmalta. Oli miten oli, ero on selvä ja kun Passat on hiukan hiljaisempi(varsinkin nastoilla), nauttii jopa vakioämyrien äänestä.

Eri malleissa taitaa olla erilaiset systeemit vakiona. Et määritellyt, mihin varustetasoon ja/tai laitteeseen viittaat, mutta omassa 2017 Comfortlinessani vakiona oleva systeemi on pettymys 3BG:ssä olleeseen verrattuna. Ã,,äni on hyvin ohut erityisesti radiosta, eikä sitä saa säätämälläkään miellyttäväksi (vain basso/keski/diskanttisäädöt). Korvat tosin ovat tottuneet siihen pikkuhiljaa. En tiedä, johtuiko ero sitten siitä, että vanha 3BG:ni oli malliston viimeinen (vm 2005), joten siinä oli ehkä vakiona paremman luokan laitteet. Niitä soundeja kyllä jäin tosissani kaipaamaan.

finnman

Comfortline on varustetaso(lisäsin sen profiilini).
Ero on siis Octavian Styleen mielestäni selvä ja muuhun sitä en voi verratakaan, saatika edellisiin Passatteihin joita en ole omistanut.
Mutta senverran olen ollut eri autojen kyydissä, että joitain äänieroja voi löytää. Radion ääni ei minunkaan mielestäni ole kovin kirkas/selkeä, mutta kun kuuntelee mp3:a tai puhelimen kautta youtubea tulee mielestäni soundi hyvin ulos kaiuttimista ja niiden osalta olen tyytyväinen.

Epes

Antakaa joku vinkki miten saisi jalan heilautuksella aukeavan takaluukun toimimaan kunnolla? Yksi yritys viidestä onnistuu avaamaan luukun. Naapurit nauravat, kun meikä on kuin mikäkin Karate Kid seisoen yhdellä jalalla ja toista heiluttaen auton alla. Jouduin jo turvautumaan manuaaliin varmistaakseni miten tuo tehdään mutta ei auta. Ihan kuin avaimissa olisi vielä eroa, toisella aukeaa paremmin kuin toisella. Patteri lopussa? Ovien lukot toimivat 100%:sti.
Mistä kohtaa sivusuunnassa kannattaisi yrittää aukaisua? Autossa on tehtaan koukku.
Vai voisiko vika olla muualla kuin käyttäjässä? 

VW_Johan

Lainaus käyttäjältä: Epes - 26.09.17 - klo:22:21
Antakaa joku vinkki miten saisi jalan heilautuksella aukeavan takaluukun toimimaan kunnolla? Yksi yritys viidestä onnistuu avaamaan luukun. Naapurit nauravat, kun meikä on kuin mikäkin Karate Kid seisoen yhdellä jalalla ja toista heiluttaen auton alla. Jouduin jo turvautumaan manuaaliin varmistaakseni miten tuo tehdään mutta ei auta. Ihan kuin avaimissa olisi vielä eroa, toisella aukeaa paremmin kuin toisella. Patteri lopussa? Ovien lukot toimivat 100%:sti.
Mistä kohtaa sivusuunnassa kannattaisi yrittää aukaisua? Autossa on tehtaan koukku.
Vai voisiko vika olla muualla kuin käyttäjässä?

Itselläni toimii parhaiten jos seisoo noin 20cm puskurista ja vie toisen jalan suoraan puskurin alle ja takaisin pois. Jos seisoo liian lähellä autoa niin luukku ei aukea. Jos auto & sensorit ovat likaisia (lunta, loskaa etc) niin silloin se toimii heikosti.

Kinos

Lainaus käyttäjältä: Epes - 26.09.17 - klo:22:21
Antakaa joku vinkki miten saisi jalan heilautuksella aukeavan takaluukun toimimaan kunnolla? Yksi yritys viidestä onnistuu avaamaan luukun. Naapurit nauravat, kun meikä on kuin mikäkin Karate Kid seisoen yhdellä jalalla ja toista heiluttaen auton alla. Jouduin jo turvautumaan manuaaliin varmistaakseni miten tuo tehdään mutta ei auta. Ihan kuin avaimissa olisi vielä eroa, toisella aukeaa paremmin kuin toisella. Patteri lopussa? Ovien lukot toimivat 100%:sti.
Mistä kohtaa sivusuunnassa kannattaisi yrittää aukaisua? Autossa on tehtaan koukku.
Vai voisiko vika olla muualla kuin käyttäjässä?

Ite heilautan suoraan jalkaa kohti puskuria keskellä takana, niin noin 95% akuee kontti. Tosin ei saa olla liian lähellä autoa. Alussa heiluttelin jalkaa vähä sivuttain ja aukes joka neljännellä. :)

Myös tehdas koukku autossani, tosin koukun kanssa en oo kokeillut..

teräksenharmaa

Alkuhämmennyksen jälkeen oma onnistumisprosentti on yli 90. Rento heilautus ilman yliyrittämistä toimii täällä parhaiten.

zzzz

Autona diesel (190 hv) Passat (-15) 6 vaihteisella automaatilla.

Lainaus: "Kuusilovisen DSG askin toiminta sensijaan on auton selkeästi heikoin kohta, välillä liikenneympyrästä tai rampilta kiihdyttäessä auto päättää omatoimisesti tökätä pari pykälää pienemmän sisään ja siitä aiheutuu ikävä repivä kiihdytys."

Tämä on varmasti ärsyttävin piirre autossa. Voisi sanoa että vaihteisto pilaa muuten hyvän auton.

Lainaus:"ACC on toiminut hyvin, ongelmia aiheuttaa 1) paskakelillä tukkoon menevästä tutkan näkyvyydestä jolloin koko roska ei toimi ollenkaan 2) pikkuteillä oikealle kääntyvistä autoista jolloin acc päättää vetää liinat kiinni vaikka tilaa olisi parille lentokoneelle vasemmalla 3) moottoritiellä tarpeesta vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle liioitellun aikaisin."

Kohdat 2 ja 3 todella kiusallisia, monesti kaipaan ihan normaalia vakkaria.

Toisena autona Superb (-17) identtisellä tekniikalla, samat ongelmat siinä. Pikkuhiljaa ongelmia oppii ennakoimaan tai ainakin niiden kanssa elämään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy