DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

panu

Itellä oli pari vuotta sitten nurkka-ajon jäljiltä 0,51 toimivalla DPF:llä. Seuraavina 0,01 ja 0,03. Riippuu aika paljon siitä millaista ajoa ja koska regeneroinut.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

SNG

Lainaus käyttäjältä: panu - 21.12.16 - klo:11:23
Itellä oli pari vuotta sitten nurkka-ajon jäljiltä 0,51 toimivalla DPF:llä. Seuraavina 0,01 ja 0,03. Riippuu aika paljon siitä millaista ajoa ja koska regeneroinut.

Tuotakin tarkoitin kun viittasin että tyyppikilpeen printattu k-arvo voi olla turhan kireä arvo, ja orjallisesti noudatettuna aiheuttaa turhiakin hylkyjä.

Jos raja on vaikka 0.5 (kuten omassa autossa), lukema voi periaatteessa olla alle tai yli rajan jos puhutaan tilastollisen laadunvarmistuksen termeillä.

Mittausarvoon vaikuttaa lisäksi mittausepävarmuus, joka ei taatusti ole sadasosissa. Jos mittaustulos on esim hylkäyksen aiheuttama 0.53, voi todellinen k-arvo olla kuitenkin vaikkapa 0.48.

Eli kun rajoja vedetään kireämmiksi, pitää myös mittaajan huolellisuudelta, mittaustapahtumalta ja mittauslaitteistolta vaatia suurempaa tarkkuutta. Tällä hetkellä en usko, että nuo täysin toteutuvat -> turhia hylkäyksiä voi tulla. Mittausepävarmuutta pienentää toki se, että tehdään tarvittaessa useampia "vetoja" jos ensimmäinen mittaus menee yli rajan.

Mutta kunnossa oleva auto saattaa joskus mennä yli rajan kuten tuossa itse kirjoitit.  ;)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: panu - 21.12.16 - klo:11:23
Itellä oli pari vuotta sitten nurkka-ajon jäljiltä 0,51 toimivalla DPF:llä. Seuraavina 0,01 ja 0,03. Riippuu aika paljon siitä millaista ajoa ja koska regeneroinut.
Väittäisin tässä tapauksessa, että putkistoon kerääntynyt noki on tuohon syynä, ei se, että hiukkassuodatin tuon päästäisi polkaisussa läpi. Eihän se dpf silloin toimi suunnitellusti, jos se 0.51 päästäisi läpi. Voihan toki mittalaitteistossakin likaa/vikaa olla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

panu

Onhan tuossa 0,51:ssä vielä marginaalia kilvessä olevaan 0,60:een. Ja ihan ajamallahan se lukema pienenee. :)

Suurin mittavirhettä aiheuttava tekijä on mittakammion linssien likaisuus. Siitäkin selviää puhdistamalla ja uudella mittauksella.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

JFabiaK

Tietystä vuosimallista alkaen auton rakenteelliset muutokset ovat yksinkertaisesti kiellettyjä ilman hyväksyntää. Tähän kategoriaan kuuluvat mm. pakokaasujen puhdistukseen osallistuvat laitteet, kuten DPF.
Pöntön tyhjääminen/korvaaminen pelkällä putkella on erittäin yksinkertainen asia tarkastaa, mm. utraääni-mittauksella.
Jokainen auton omistaja on vastuussa tältä osin autonsa rakenteista, ja siksi mm. "aikaisemman omistajan" tai korjaajan syyttely ei poista vastuuta ja estä mahdollisilta sanktioilta (uusintakatsastukset, ...)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

panu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.12.16 - klo:11:45
Väittäisin tässä tapauksessa, että putkistoon kerääntynyt noki on tuohon syynä, ei se, että hiukkassuodatin tuon päästäisi polkaisussa läpi. Eihän se dpf silloin toimi suunnitellusti, jos se 0.51 päästäisi läpi. Voihan toki mittalaitteistossakin likaa/vikaa olla.

Ei se suodatin voi täysin tiivis olla. Väkisin siitä täytyy jotain irrota, kun on tarpeeksi likainen.
Tarkoitushan on nimenomaan kerätä se noki sinne suodattimeen ettei sitä ole suuria määriä pitkin putkea. Enkä oikein jaksa uskoa että tuo olisi putken seinämiltä peräisin, kun muilla kerroilla painuu taas nätisti alas.

Sitä varten se raja-arvo on pikkasen korkeampi, koska jatkuvasti ei voi päästä tuonne 0,0x lukemiin.

Ei se tietysti täysin pois suljettu ole ettei siellä olisi ollut edellisen auton jäljiltä vähän nokea linsseissä, muttei se välttämättä noin paljon vaikuta. Mittarit taitaa jonkin verran itsekin kompensoida likaantumista.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: panu - 21.12.16 - klo:14:28
Ei se suodatin voi täysin tiivis olla. Väkisin siitä täytyy jotain irrota, kun on tarpeeksi likainen.
Tarkoitushan on nimenomaan kerätä se noki sinne suodattimeen ettei sitä ole suuria määriä pitkin putkea. Enkä oikein jaksa uskoa että tuo olisi putken seinämiltä peräisin, kun muilla kerroilla painuu taas nätisti alas.

Sitä varten se raja-arvo on pikkasen korkeampi, koska jatkuvasti ei voi päästä tuonne 0,0x lukemiin.

Ei se tietysti täysin pois suljettu ole ettei siellä olisi ollut edellisen auton jäljiltä vähän nokea linsseissä, muttei se välttämättä noin paljon vaikuta. Mittarit taitaa jonkin verran itsekin kompensoida likaantumista.
Periaatteessa kaikki partikkelit jää suodattimeen ja poltetaan tuhkaksi. Sitten kun tuhkaa täynnä, suodatin vaihtokunnossa. Suodattimessa ei siis "säilötä" nokea. Suodatin on myös partikkelitiivis, kaasut menevät vain läpi. 100% se ei ole kuitenkaan, mutta lähelle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

panu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.12.16 - klo:14:50
Suodattimessa ei siis "säilötä" nokea. Suodatin on myös partikkelitiivis, kaasut menevät vain läpi. 100% se ei ole kuitenkaan, mutta lähelle.

Säilötään seuraavaan polttoon asti. Pätkäajossa regenerointi voi venähtää, kun sopivia olosuhteita ei saavuteta. Kun nokea on kertynyt tarpeeksi paljon, osa siitä varmasti kulkeutuu kaasujen mukana lisäten "savutusta". Mutta turha tästä on jankata. Pääasia että lukemat palasi normaalille tasolle.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

-karppa-

Parasta on tuo miten vag-konserni ilmoittaa obd:n kautta tuon DPF:n täyttöasteen grammoina. Se perustuu ajettuihin kilometreihin ja arvioon eikä mihinkään todellisuuteen, kuinka täynnä tuo partikkelisuodatin on. 350-400tkm kestää tuo partikkelisuodatin, mutta sen vaihtohan on kunnon bisnestä, kun ilmoittaa 200tkm kohdalla olevansa täynnä ohjelmallisesti
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.16 - klo:20:39
Parasta on tuo miten vag-konserni ilmoittaa obd:n kautta tuon DPF:n täyttöasteen grammoina. Se perustuu ajettuihin kilometreihin ja arvioon eikä mihinkään todellisuuteen, kuinka täynnä tuo partikkelisuodatin on. 350-400tkm kestää tuo partikkelisuodatin, mutta sen vaihtohan on kunnon bisnestä, kun ilmoittaa 200tkm kohdalla olevansa täynnä ohjelmallisesti

JEP. Täyttöasteeen lukema puhtaasti laskennallinen. Siksi olen käyttänyt noita vähätuhkaisia Nesteeltä ja ST1/Shelliltä, että tuhkaa kertyisi todellisuudessa mahdollisimman vähän. Sitten kun väittää olevansa laskennallisesti täynnä, ilmoitetaan että pönttö vaihdettu. Paine-eroanturi kyllä hoitaa poltot senkin jälkeen ja ilmoittaa tarvittaessa vikakoodilla. Täysi pönttöhän ei poltolla tyhjene ja paine-ero kasvaa.

Toki tieto edellisestä poltosta ja polton onnistumisesta myös saatavissa. Toki suolistetussakin polttosykli voi tapahtua jos ei ole poistettu ohjelmallisesti (kuten yleensä tehdään). Tuo voisi olla yksi katsastuksen tsekkaus. Onko pönttöä "uusittu" ohjelmallisesti tai peräti poistettu poltot käytöstä.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.16 - klo:20:39
Parasta on tuo miten vag-konserni ilmoittaa obd:n kautta tuon DPF:n täyttöasteen grammoina. Se perustuu ajettuihin kilometreihin ja arvioon eikä mihinkään todellisuuteen, kuinka täynnä tuo partikkelisuodatin on. 350-400tkm kestää tuo partikkelisuodatin, mutta sen vaihtohan on kunnon bisnestä, kun ilmoittaa 200tkm kohdalla olevansa täynnä ohjelmallisesti
Eikös CR-koneisissa tuo täyttöaste ilmoiteta tilavuutena? Itse olen ollut siinä uskossa, että muillakin merkeillä tuo DPF:n täyttöaste perustuu ajettuihin kilometreihin ja kulutettuun polttoaineeseen, joten eikait tuossa mitään ihmeellistä ole, jos vag-konserni käyttää samaa tekniikkaa? Vai olenko ihan hakoteillä?

panu

Siinä vain mennään pahasti metsään, kun laskenta perustuu johonkin oletettuun PA:n tuhkapitoisuuteen. Ennemmin sen pitäisi perustua mitattavissa oleviin suureisiin kuten paine-ero, polttojen tarve ja tiheys jne. Tai mitä algoritmeja sen toiminnassa onkaan...

Nykyaikaisilla puhtaammilla polttoaineilla todellisuus voi olla jotain aivan muuta kuin on oletettu.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: panu - 22.12.16 - klo:00:48
Siinä vain mennään pahasti metsään, kun laskenta perustuu johonkin oletettuun PA:n tuhkapitoisuuteen. Ennemmin sen pitäisi perustua mitattavissa oleviin suureisiin kuten paine-ero, polttojen tarve ja tiheys jne. Tai mitä algoritmeja sen toiminnassa onkaan...

Nykyaikaisilla puhtaammilla polttoaineilla todellisuus voi olla jotain aivan muuta kuin on oletettu.
Käyttääkö joku auton valmistaja noita mainitsemiasi asioita DPF:n täyttöasteen mittaukseen?

panu

Tuskin. Kunhan pohdiskelin miten voisi toteuttaa paremmin. Ei ole jaksanut vaivata päätä tarkemmilla yksityiskohdilla.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

-karppa-

Mun pointti oli, että tuon tiedon jälkeen en ole enään huolissani DPF:n täyttöasteesta ennen, kuin oikeasti ilmoittaa vikakoodilla olevansa tukossa  ;). Eikä myöskään marmori pääse kusettamaan toteamalla, että sun DPF on pakko vaihtaa, kun siellä on lukijan mukaan 60 grammaa tavaraa. Tuo määrä, kun ei perustu mihinkään todellisuuteen eikä asiakkaille tällaisia asioita kerrota marmorilla, vaan ihan jossain muualla. Lue: Laillistettu kusetus/rahastus.

Tulee mieleen kaverin 407 pögötti, jossa olisi huolto-ohjelman mukaan pitänyt vaihtaa DPF 120tkm kohdalla a.2500â,¬. Auto meni vaihtoon ennen tuota. Toki hinnat ja oletukset ovat tänä päivänä muuttuneet.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

panu

Juuri näin. Antaa mennä vaan niin kauan kuin toimii. Kyllä se auto sitten kertoo, kun alkaa liikaa ahdistaa :)


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: panu - 22.12.16 - klo:00:48
Siinä vain mennään pahasti metsään, kun laskenta perustuu johonkin oletettuun PA:n tuhkapitoisuuteen. Ennemmin sen pitäisi perustua mitattavissa oleviin suureisiin kuten paine-ero, polttojen tarve ja tiheys jne. Tai mitä algoritmeja sen toiminnassa onkaan...

Nykyaikaisilla puhtaammilla polttoaineilla todellisuus voi olla jotain aivan muuta kuin on oletettu.
Poltto tapahtuu tietysti myös paine-erosta muiden ehtojen täyttyessä. Laskennallisesti siitäkin tulee aina tietyn(laskennallisen) verran tuhkaa polton onnistuttua. Moottorissa kulutettu polttoainemäärä on melko tarkka ja otetaan huomioon täyttöasteessa. Ei sitä kovin tarkkaan voi punnita sieltä suotimesta millään muulla konstilla, kuin laskennallisesti, kun poltto käynnistyy myös kilometrirajoillakin viimeistään. Kun suodin alkaa olla tuhkaakin täynnä, poltot tihenee paine-erosta johtuen. Polttoainelaatu, öljyn laadun ja syönnin lisäksi, on dpf:n täyttäjä. Sitä en tiedä, kuinka puhdas palaminen verrattuna epäpuhtaampaan, esim. savuttavaan palamiseen vaikuttaa dpf:n täyttöasteeseen, ehkäpä? Vai onko se niin,  että dpf:ään jää polttoaineesta aina samassa suhteessa tuhkaa(polttoainelaatu ja öljyn syönti huomioiden), mutta poltot vain on tiheämpään savuttavassa koneessa kaasujen päästessä vasta dpf:n poltossa lopulta vapaaksi? Tietysti paine-ero kertoo täyttöasteesta viimeistään loppuvaiheessa jotakin, jos se ei polton jälkeen ole riittävän pieni.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

#227
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.12.16 - klo:08:17
Poltto tapahtuu tietysti myös paine-erosta muiden ehtojen täyttyessä. Laskennallisesti siitäkin tulee aina tietyn(laskennallisen) verran tuhkaa polton onnistuttua. Moottorissa kulutettu polttoainemäärä on melko tarkka ja otetaan huomioon täyttöasteessa. Ei sitä kovin tarkkaan voi punnita sieltä suotimesta millään muulla konstilla, kuin laskennallisesti, kun poltto käynnistyy myös kilometrirajoillakin viimeistään. Kun suodin alkaa olla tuhkaakin täynnä, poltot tihenee paine-erosta johtuen. Polttoainelaatu, öljyn laadun ja syönnin lisäksi, on dpf:n täyttäjä. Sitä en tiedä, kuinka puhdas palaminen verrattuna epäpuhtaampaan, esim. savuttavaan palamiseen vaikuttaa dpf:n täyttöasteeseen, ehkäpä? Vai onko se niin,  että dpf:ään jää polttoaineesta aina samassa suhteessa tuhkaa(polttoainelaatu ja öljyn syönti huomioiden), mutta poltot vain on tiheämpään savuttavassa koneessa kaasujen päästessä vasta dpf:n poltossa lopulta vapaaksi? Tietysti paine-ero kertoo täyttöasteesta viimeistään loppuvaiheessa jotakin, jos se ei polton jälkeen ole riittävän pieni.

Jep. Reippaassa matka-ajossa paine-ero ei käytännössä triggeroi polttoa päälle. Pelataan varman päälle ja poltetaan ajettujen kilometrien perusteella. Epäpuhdas palaminen aiheuttaa enemmän nokipäästöjä. Tämä nokihan poltetaan niissä poltoissa pois. Ylijäävä aines on tuhkaa (sisältää mm hienoa hiekkatomua), jota ei tietenkään voi polttaa. Suodatin täyttyy omaa tahtiaan.

Laskennallinen tuhkamäärä perustuu sitten todennäköisesti perus EN590 normin mukaiseen tyypilliseen tuhkamäärään. Kun poltetaan litra polttoainetta, siitä tulee tietty massamäärä tuhkaa. Moderneilla vähätuhkaisilla dieseleillä auto ei tiedä mistään että tuhkaa kertyykin vähemmän.

Kuten edellä kirjoitin, laskennallisen tuhkamäärän tultua "täyteen", autolle pitää kertoa että on vaihdettu uusi dpf-suodatin. Siis mikäli autolla ajettu vähätuhkaisella polttoaineella. Varmasti myös suomalainen perus E590 sisältää tuhkaa normin sallimaa vähemmän (mutta en nyt jaksa tarkistaa).

Vähätuhkaisella öljyllä ei logiikallani ole mitään merkitystä suodattimen tuhkan täyttymisen kanssa. Öljä palaa normaalisti öljyä kuluttavassa moottorissa mitätön litramäärä verrattuna poltettuun dieselmäärään.

PS. Todellisesta tuhkamäärästä voi saada vihiä träkkäämällä (logittamalla) täyskaasukiihdytysten paine-erolukemia juuri onnistuneen polton jälkeen. Tukkeutuneella dpf:llä paine-ero ei tietenkään laske normaalille tasolle edes polton jälkeen.

b1mpo

Moni saattaa ajella muilla kuin vähätuhkaisilla lyhyellä öljynvaihtovälillä. Nokihan on epäpuhdasta palamista ja puhtaampaa siitä tulee dpf:ssä, jossa se poltetaan loppuun. Eli ei kai siitä noen määrästä dpf täyty, vaan poltot on vain tiuhempaan? Eli vaikka diesel kävisi noettomasti, dpf:ään kerääntyisi silti muut epäpuhtaudet ja se täyttyisi?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.12.16 - klo:09:45
Eli vaikka diesel kävisi noettomasti, dpf:ään kerääntyisi silti muut epäpuhtaudet ja se täyttyisi?

Tuota ei vaan käytännössä kai koskaaan tapahdu. Vaikka dieselkoneessa on ilmaa enemmän kuin tarpeeksi palamiseen, aina jossain kohtaa tulee nokea. Se on varmaan tuo puristussytytyksen aiheuttama melko kaoottinen palaminen syypää moiseen. Seos syttyy useasta kohtaa ja liekkirintamat törmäilevät sinne tänne. Jossain on aina se rikas kohta jossa nokea syntyy. Bensakoneen palamistapahtuma on sikasiisti dieselin rinnalla, seos syttyy yhdestä kohtaa ja palaminen etenee tasaisesti koko sotkun läpi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

firstvw

Tuon trafin ohjeen mukaan savujen raja-arvo on justiin se mitä tyyppikilvessä lukee. Eikö siihen tule yhtään marginaalia virheille, vrt tutkan -3km/h? Sitä mittausvirhettä nimittäin tulee helposti. Kerran passattini puhalsi 0.1 (yleensä 0.0) ja silloin inssi sanoi että johtuu kelistä, mikä oli todellä märkä 0-keli.

Olis kyllä kiva tyhjätä pönttö ja ottaa pari uutta kilowattia ja newtonia autoon, mutta 0.5 on kyllä aika kiree raja. Saako softapajat asetettua kierrosrajan automaatin P ja N asentoihin, jolloin kone ei kiertäisi punarajalle? Eikös esim. audin 6-dieselit toimi näin?

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 08.01.17 - klo:12:19
Olis kyllä kiva tyhjätä pönttö ja ottaa pari uutta kilowattia ja newtonia autoon, mutta 0.5 on kyllä aika kiree raja. Saako softapajat asetettua kierrosrajan automaatin P ja N asentoihin, jolloin kone ei kiertäisi punarajalle? Eikös esim. audin 6-dieselit toimi näin?

ei nouse 2500 rpm yli kierrokset AUDIssa (Euro 6).
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

panu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.12.16 - klo:09:45
Moni saattaa ajella muilla kuin vähätuhkaisilla lyhyellä öljynvaihtovälillä. Nokihan on epäpuhdasta palamista ja puhtaampaa siitä tulee dpf:ssä, jossa se poltetaan loppuun. Eli ei kai siitä noen määrästä dpf täyty, vaan poltot on vain tiuhempaan? Eli vaikka diesel kävisi noettomasti, dpf:ään kerääntyisi silti muut epäpuhtaudet ja se täyttyisi?

Noki ei täytä vaan tukkii suodattimen. Sitä varastoidaan vain seuraavaan polttoon asti, jossa suurin osa poistuu kaasuna jättäen jälkeensä vain pienen määrän tuhkaa.

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.12.16 - klo:18:10
Vaikka dieselkoneessa on ilmaa enemmän kuin tarpeeksi palamiseen, aina jossain kohtaa tulee nokea. Se on varmaan tuo puristussytytyksen aiheuttama melko kaoottinen palaminen syypää moiseen. Seos syttyy useasta kohtaa ja liekkirintamat törmäilevät sinne tänne. Jossain on aina se rikas kohta jossa nokea syntyy. Bensakoneen palamistapahtuma on sikasiisti dieselin rinnalla, seos syttyy yhdestä kohtaa ja palaminen etenee tasaisesti koko sotkun läpi.

Tuossahan se noen synty taitaa olla aika hyvin kiteytetty.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Jareqq

Pitipä oikein käydä tarkistamassa. 1.9tdi 3c passatissa kilpiarvo 0,7.. Ja tässähän ei vielä ole dpf:ää.
Jännäksi menee saako savuja noin pieneksi, viime vuonna ollut 0,9. Jatkossa sitten egr tukkoon, että saa vakiokuosissa olevan auton leimattua?

SNG

Jännäksi todellakin menee, varsinkaan kun edelleenkään mittausepävarmuutta ei ole otettu huomioon vaan rajana on tasan se raja joka auton tyyppikilvessä seisoo.

Seulovalla mittauksella pitäisi ottaa hajonta huomioon, jolloin 0.5 lätkällä olevan yksittäisen auton mitattu k-arvo voisi olla jonkin verran ylikin tuon lukeman suurimman osan vastaavasti alittaessa arvon.

Jos tästä tulee trendi, että "ehjiä" hieman enemmän ajettuja disukoita rupeaa jäämään katsastuksen k-arvon mittauksessa massoittain kiinni, tulee trafi varmasti reagoimaan. Erityisesti huolestuisin suuresti jos merkkihuolto joutuisi nostamaan näiden autojen kanssa kädet pystyyn. Ilmoittaako maahantuoja sitten ko autolle uuden k-rajan, vai tehdas vai kuka? Vai menevätkö nämä autot samantien "paaliin"?

Nyt on tosiaan taidettu ottaa turhan raju tiukennus ja mittaustilanne ei välttämättä ole optimaalinen.

No kärjistin tarkoituksella. Eiköhän huollot autot saa tuunattua läpäisykuntoon.

Itse en kyllä uskaltaisi mennä ottamaan "savuja" katsastuskonttorille. Ne kannattaa otattaa huollossa. Ei tarvitse edes olla merkkihuolto. Huollossa voidaan ottaa enemmän otoksia, ja lämmittää kone kunnolla vaikka kengittämällä konttorin lähitienoilla.

panu

Paitsi että korjaamo saattaa tehdä mittauksen tietämättömyyttään(?) vanhoilla raja-arvoilla ja todeta että hyvä on, mutta konttorilla lappu ei kelpaakaan...


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

SNG

Lainaus käyttäjältä: panu - 10.01.17 - klo:21:47
Paitsi että korjaamo saattaa tehdä mittauksen tietämättömyyttään(?) vanhoilla raja-arvoilla ja todeta että hyvä on, mutta konttorilla lappu ei kelpaakaan...

Jep, tarkkana pitää olla. Mikähän soppa tästä mahtaa vuoden kuluessa vielä syntyä  ::)

Oliko tämä tosiaan käräyttää suolistettuja dpf:iä? Jännä kun autot ilman dpf:ää näyttävät narahtavan.
Sanon jo nyt Saatanan tunarit. Perse edellä puuhun mentiin taas!  >:(

Tarkoitus hyvä, keinot pimeimmästä paikasta...trafista.

anttiko80

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 10.01.17 - klo:20:23
Pitipä oikein käydä tarkistamassa. 1.9tdi 3c passatissa kilpiarvo 0,7.. Ja tässähän ei vielä ole dpf:ää.
Jännäksi menee saako savuja noin pieneksi, viime vuonna ollut 0,9. Jatkossa sitten egr tukkoon, että saa vakiokuosissa olevan auton leimattua?
Nyt tästä arvosta vasta kuulen ja viime viikolla kävin -08 1.9 bxe katsastamassa 1.3 k-arvolla ja läpi meni. Ei dpf:ää. Liekkö mullakin tuo 0,7 raja, en ole katsonut. Onpahan jännitystä vuoden päästä, tosin menin vähän hutiloimalla katsastukseen eli ei ollut uudet öljyt ja suodattimet koneessa ja ei hirveästi tullut annettua kenkää.

SNG

#238
Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 11.01.17 - klo:21:49
Nyt tästä arvosta vasta kuulen ja viime viikolla kävin -08 1.9 bxe katsastamassa 1.3 k-arvolla ja läpi meni. Ei dpf:ää. Liekkö mullakin tuo 0,7 raja, en ole katsonut. Onpahan jännitystä vuoden päästä, tosin menin vähän hutiloimalla katsastukseen eli ei ollut uudet öljyt ja suodattimet koneessa ja ei hirveästi tullut annettua kenkää.

Todennäköisimmin menty vanhalla speksillä.

Jos uudella speksillä hylkyjä rupeaa tulemaan kuin liukuhihnalta, niin joko konttoreiden tai trafin linja varmasti muuttuu. Tämä kait on se aiemmin trafin aiemmin hehkutattama tapa ratsata suodattimien suolistuksia  ;D ;D  :'( :'(

Perse edellä puuhun, pää perseessä mentiin taas. Ei tosin ole mitenkään yllättävää trafin tapauksessa  >:(

panu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.01.17 - klo:22:37
Tämä kait on se aiemmin trafin aiemmin hehkutattama tapa ratsata suodattimien suolistuksia  ;D ;D  :'( :'(

Perse edellä puuhun, pää perseessä mentiin taas. Ei tosin ole mitenkään yllättävää trafin tapauksessa  >:(

Kuten jo aiemmin kirjoitin:

Lainaus käyttäjältä: panu - 19.12.16 - klo:14:50
Onkohan tämä Trafin tapa v**tuilla DPF:n poistajille, kun aiemmin uhottiin että asiaan tullaan puuttumaan?


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy