DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

SNG

#180
Lainaus käyttäjältä: tet - 22.09.16 - klo:14:00
Hiukkassuodatin tuli käytännössä pakolliseksi EU5-päästörajan myötä, eli uusissa automalleissa syyskuusta 2009 alkaen ja vanhoissa tammikuusta 2011 alkaen. Sitä vanhemmissa raja on sen verran höllä, että ehjän koneen pitäisi mennä niihin rajoihin ilman pönttöäkin.


Missä tuo kevyiden Euro 5 (ja Euro 6) normien mukaisten autojen k-raja löytyy, vai onko 1.5 rajana kaikille 1.7.2008 jälkeen käyttöönotetuille autoille?

Trafin sivuilla vain tällainen katsastusperusteet-dokumentti (versio 3.0, päivätty 2007 !!!)

http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Katsastusperusteet, K-arvo rajan ylitys->hylkäys (sivu 24):

K-arvo ahtamattomilla yli 2.5 tai ahdetuilla
yli 3.0. (käyttöönotto 1.1.1980 tai myöh).
Autolla, joka on otettu käyttöön ennen
vuotta 1989 ja jota ei ole tyyppihyväksytty
direktiivin 72/306/ETY tai E-säännön n:o
24 mukaan, päästöarvo yli 7.0 Boschyksikköä

K-arvo yli 1,5 (raskaat euro 4- ja -5
moottorit ja kevyet euro 4-moottorit sekä
01.07.2008 jälkeen käyttöön otetut ks. as.
2003/987)
Automallikohtainen yleistä raja-arvoa
suurempi raja-arvo ylittyy.
Jos k-arvo yli 4.0

SNG

#181
Mjaa, tuollainenkin löytyi. Viittaisi Euro 5 ja Euro 6 autoissa rajaksi myöskin K=1.5. Jos heti ensimmäisellä mittauksella saavutetaan tasi K<1.0  ->hyväksytty.

Eli eikös Euro 5 (tai Euro 6) auto voisi mennä läpi ilman pönttöä?

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.09.16 - klo:14:45
Mjaa, tuollainenkin löytyi. Viittaisi Euro 5 ja Euro 6 autoissa rajaksi myöskin K=1.5. Jos heti ensimmäisellä mittauksella saavutetaan tasi K<1.0  ->hyväksytty.

Eli eikös Euro 5 (tai Euro 6) auto voisi mennä läpi ilman pönttöä?

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf

En viitannut nyt savutusarvoon, vaan hiukkasten (PM, Particulate Matter) päästörajaan kyseisessä normissa. Eli juttu lähti siitä olettamastani, että jos (kun?) alkavat noita pönttöjen suolestuksia jäljittää jollain vielä tuntemattomalla menetelmällä katsastuksessa, niin luultavasti vahtivat näitä uudempia, Euro 5 ja Euro 6 normin autoja. Tämä sen takia, että Euro 4 autot ovat uutenaan päässeet sen normin PM-rajaan ilman pönttöä, joten niissä ei suurimmassa osassa sitä ole edes ollut. Kysyjän auto on Euro 4 DPF-pöntöllä, joten sen pöntön toimivuutta tuskin millään mystisillä keinoillaan edes tarkistavat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SNG

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.09.16 - klo:15:15
En viitannut nyt savutusarvoon, vaan hiukkasten (PM, Particulate Matter) päästörajaan kyseisessä normissa. Eli juttu lähti siitä olettamastani, että jos (kun?) alkavat noita pönttöjen suolestuksia jäljittää jollain vielä tuntemattomalla menetelmällä katsastuksessa, niin luultavasti vahtivat näitä uudempia, Euro 5 ja Euro 6 normin autoja. Tämä sen takia, että Euro 4 autot ovat uutenaan päässeet sen normin PM-rajaan ilman pönttöä, joten niissä ei suurimmassa osassa sitä ole edes ollut. Kysyjän auto on Euro 4 DPF-pöntöllä, joten sen pöntön toimivuutta tuskin millään mystisillä keinoillaan edes tarkistavat.

OK. Ja voivathan mittausmenetelmätkin muutenkin muuttua. Toi savutusmittaus on jäänne historiasta. OBD:nkin kauttak olisi saatavissa auton omaa dataa saastelaitteiden toiminnasta.

panu

Onkohan tämä Trafin tapa v**tuilla DPF:n poistajille, kun aiemmin uhottiin että asiaan tullaan puuttumaan?

Vähin äänin katsastuksen ohjeistusta on muutettu siten, että ns. kilpiarvo on määräävä savumittauksessa. Tämä tietää osassa autoista rajan putoamista n. 1/3:aan entisestä 1,5:stä. Varsinkin saksalaisissa (tai sen sukuisissa) tuo on usein merkattu valmistajan kilpeen.

LainaaHuom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja- arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa.

Voimaantulo 1.12.2016


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

repomies

Lainaus käyttäjältä: panu - 19.12.16 - klo:14:50
Varsinkin saksalaisissa (tai sen sukuisissa) tuo on usein merkattu valmistajan kilpeen.

Mistähän tuo "valmistajan kilpi" yleensä löytyy?

Minkäänlaista käytännön puuttumista noihin DPF:n poistoihin en ole havainnut, ihan samalla tavalla on mitattu kuin ennenkin. Ei minulta ole toki poistettukaan DPF:ää mutta siis en havainnut leimalla mitään erityistä tarkastelua.

panu

"Kilpi" on se tarra, jossa tyyppihyväksyntänumero ja massat. Aika monessa Volkkarissa löytyy kuskin B-pilarin juuresta.

Sepä siinä onkin, kun suodattimen olemassaoloa tai toimintaa ei pysty mitenkään aukottomasti toteamaan, niin hätäpäissään keksivät sitten tuollaisia temppuja.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

repomies

Lainaus käyttäjältä: panu - 19.12.16 - klo:15:11
"Kilpi" on se tarra, jossa tyyppihyväksyntänumero ja massat. Aika monessa Volkkarissa löytyy kuskin B-pilarin juuresta.

Joku plätkä siellä on minullakin. Pitääpä katsoa onko siellä jotain tekstiä joka muistuttaisi K-arvoa. Tokkopa.

panu

#188
0,60 löytyy omasta kilvestä kehystettynä, mutta jossain autossa olen tainnut nähdä jopa 0,40


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

SNG

Mulla valkoisessa kehyksessä 0,5

SNG

#190
Lainaus käyttäjältä: panu - 19.12.16 - klo:14:50
Onkohan tämä Trafin tapa v**tuilla DPF:n poistajille, kun aiemmin uhottiin että asiaan tullaan puuttumaan?

Vähin äänin katsastuksen ohjeistusta on muutettu siten, että ns. kilpiarvo on määräävä savumittauksessa. Tämä tietää osassa autoista rajan putoamista n. 1/3:aan entisestä 1,5:stä. Varsinkin saksalaisissa (tai sen sukuisissa) tuo on usein merkattu valmistajan kilpeen.

Voimaantulo 1.12.2016

Löytyykö linkkiä ko dokumenttiin? Trafin sivuilla on huono hakukone.

Eiku nyt tais löytyä.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1480513172/3f85ccc964fe6852b28e841a95abd7ed/23196-Dieselmittaus_2016.pdf


Luin ohjeen sillä silmällä, että tieto "poikkeavasta valmistajan ilmoittamasta k-arvosta" on trafilla. Eli käytännössä tieto tullee sähköisesti. Tyyppikilpeen merkitystä arvosta ei tuolla mainita mitään (näin pikaisesti luettuna.).

duke7

Tässä ilman dpf:ää olevassa löytyy luku 1,00 valkoisen laatikon sisältä. No, aina mennyt kyllä sen ali tähänkin asti.

repomies

0.5 näemmä printattu syksyllä 2007. Onhan tuo huimasti tiukempi raja kuin aiemmin, mutta toisaalta silti hyvin kaukana mittaustuloksista tähän asti.

panu

Juuri tuo SNG:n linkittämä ohje. Teksti on aavistuksen epämääräinen, mutta Trafilta kysytty selkokielinen tulkinta on juuri kuten yllä on kuvattu. Direktiivi on sallinut tuon jo pidempään, mutta alkuvaiheessa Trafi ei halunnut lähteä niin tiukalle linjalle. Nyt mieli on muuttunut.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

SNG

Lainaus käyttäjältä: panu - 20.12.16 - klo:09:50
Juuri tuo SNG:n linkittämä ohje. Teksti on aavistuksen epämääräinen, mutta Trafilta kysytty selkokielinen tulkinta on juuri kuten yllä on kuvattu. Direktiivi on sallinut tuon jo pidempään, mutta alkuvaiheessa Trafi ei halunnut lähteä niin tiukalle linjalle. Nyt mieli on muuttunut.

Luottakaamme siihen, että katsurilla ei ole intressiä ruveta tiirailemaan muuta kuin katsastuslappuun tulevia poikkeavia arvoja. Uskon että maalaisjärki ainakin pienillä yksityisillä konttoreilla edelleen toimii.

Ei omassa rakkineessakaan arvot ole olleet lähelläkään tuota kilpeen printattua 0.5:ttä, mutta kyllä tuo jo aika kireä raja rupeaa olemaan saati myös mainittu 0.4:n lukema. Hylkyprosentit nousevat äkkiä taivaisiin ja maksavat asiakkaat vittuuntuvat ja muuttuvat kilpailijan asiakkaiksi.

panu

Ei se Trafikaan kauaa päätä silittele, jos joku konttori heittäytyy liian lepsuksi. Suuntaus on valvonnan tehostamiseen ja siitä on jo foorumeillakin ollut puhetta, että mm. muutoskatsastuksissa papereita syynätään entistä tarkemmin.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

b1mpo

Samat säännöthän koskee kaikkia, niitäkin, jotka eivät ole samaa mieltä. Koskee muitakin asioita. Tarkoitus ei varmaankaan ole ihmisten kiusaaminen. En minä ainakaan haluaisi autoa, joka on juuri läpi sormien katsastettu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Totta. Kyllä katsastustoiminnan pitää täyttää tietyt laatukriteerit. Se on selvä.

Käytännössä kuitenkin trafin (viralliset) tiedot varmasti käytännössä ohjaavat eniten katsastusinsinöörin työtä. Kokenut katsastusmies (tai nainen) kyllä tietää mitkä ovat ko automallin "heikot kohdat", ja keskittyy niihin. Inssillä on kuitenkin kohtuu tiukat aikataulu- ja tehokkuusvaateet työnantajan puolelta. Joihinkin yksittäisiin katsastuksiin menee moninkertaisesti aikaa kuin suurimpaan osaan katsastuksista.

Sillä onko savutuslukema 0.49 tai 0.51 ei ole käytännössä paskankaan väliä miltään kannalta, varsinkaan jos valmistaja ei ole trafille tuota tarran tietoa sähköisesti toimittanut. Väitän, ettei yksikään maahantuoja kaikkien vanhojen ("tarrallisten") autojen tietoja rupea trafille ilmaiseksi keräämään jos ne eivät ole jossain listauksessa jo valmiina lähetettäväksi.

No ensi vuonna nähdään, syynätäänkö savutukset tarrasta erikseen. Itse käyn edelleen ottamassa autosta savut tutussa pikkukorjaamossa etukäteen ettei tule yllätyksiä.

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.12.16 - klo:11:22
Ei omassa rakkineessakaan arvot ole olleet lähelläkään tuota kilpeen printattua 0.5:ttä, mutta kyllä tuo jo aika kireä raja rupeaa olemaan saati myös mainittu 0.4:n lukema. Hylkyprosentit nousevat äkkiä taivaisiin ja maksavat asiakkaat vittuuntuvat ja muuttuvat kilpailijan asiakkaiksi.

Jaa. Omasta sotkastani on kaksi kertaa mitattu savutusarvo "konttorilla", tulokset 0.00 ja 0.01. Ei kuulosta kovin kireälle rajalle minusta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SNG

No on se "3 kertaa tiukempi" kuitenkin.

panu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.12.16 - klo:12:04
Kokenut katsastusmies (tai nainen) kyllä tietää mitkä ovat ko automallin "heikot kohdat", ja keskittyy niihin. Inssillä on kuitenkin kohtuu tiukat aikataulu- ja tehokkuusvaateet työnantajan puolelta. Joihinkin yksittäisiin katsastuksiin menee moninkertaisesti aikaa kuin suurimpaan osaan katsastuksista.

Sillä onko savutuslukema 0.49 tai 0.51 ei ole käytännössä paskankaan väliä miltään kannalta, varsinkaan jos valmistaja ei ole trafille tuota tarran tietoa sähköisesti toimittanut. Väitän, ettei yksikään maahantuoja kaikkien vanhojen ("tarrallisten") autojen tietoja rupea trafille ilmaiseksi keräämään jos ne eivät ole jossain listauksessa jo valmiina lähetettäväksi.

No ensi vuonna nähdään, syynätäänkö savutukset tarrasta erikseen. Itse käyn edelleen ottamassa autosta savut tutussa pikkukorjaamossa etukäteen ettei tule yllätyksiä.

Vaikka tyypillisimmät mallikohtaiset vikapaikat olisi tiedossa, ei silti pidä olettaa mitään. Yllätyksiä voi löytyä ja koko auto pitää tarkastaa. Asemien määrän kasvaessa jopa liian suureksi on aikaa varmasti tarpeeksi käytettävissä ;) Huolellinen tarkastus ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että jokaiseen pikkuasiaan tartutaan.
Olennaisissa tarkastuskohteissa oikominen tyyliin "äkkiä ulos ja seuraava maksava asiakas sisään" on paljon pahempaa rahastusta kuin muutaman euron korkeampi hinta. Siitähän asiakas maksaa, että koko auto käydään läpi. Tietysti aina löytyy niitä, joille helppo leima on turvallisuutta tärkeämpi...

0,02 ero mittaustuloksissa on ehkä mitätön, mutta jos raja-arvo sattuu menemään juuri tuossa välissä, niin paha niitä on mennä vääristelemään. Erinäisiä kikkoja mittausten rajoihin saamiseksi kyllä on olemassa, mutta niiden täytyy ns. kestää päivänvaloa.

Vaikka päästöt olisi mitattu korjaamolla valmiiksi, on katsurin velvollisuus tarkastaa oikea raja-arvo ellei asentaja sitä tiedä.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

SNG

Lainaus käyttäjältä: panu - 20.12.16 - klo:18:30
Vaikka tyypillisimmät mallikohtaiset vikapaikat olisi tiedossa, ei silti pidä olettaa mitään. Yllätyksiä voi löytyä ja koko auto pitää tarkastaa. Asemien määrän kasvaessa jopa liian suureksi on aikaa varmasti tarpeeksi käytettävissä ;) Huolellinen tarkastus ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että jokaiseen pikkuasiaan tartutaan.
Olennaisissa tarkastuskohteissa oikominen tyyliin "äkkiä ulos ja seuraava maksava asiakas sisään" on paljon pahempaa rahastusta kuin muutaman euron korkeampi hinta. Siitähän asiakas maksaa, että koko auto käydään läpi. Tietysti aina löytyy niitä, joille helppo leima on turvallisuutta tärkeämpi...

0,02 ero mittaustuloksissa on ehkä mitätön, mutta jos raja-arvo sattuu menemään juuri tuossa välissä, niin paha niitä on mennä vääristelemään. Erinäisiä kikkoja mittausten rajoihin saamiseksi kyllä on olemassa, mutta niiden täytyy ns. kestää päivänvaloa.

Vaikka päästöt olisi mitattu korjaamolla valmiiksi, on katsurin velvollisuus tarkastaa oikea raja-arvo ellei asentaja sitä tiedä.

Ei tässä helppoja leimoja varmaan kukaan ole hakemassa. Kunnossa olevalla huolletulla autolla ei ole mitään ongelmia läpäistä katsastusta.

Mun auton voi katsastaa ihan kirkkaassa päivänvalossa. Kestää taatusti tarkastelun.

Tässä kuitenkin hakemalla haetaan tiukennettuja kriteereitä dpf-suolistusten havaitsemiseksi, vaikka tällä keinolla niiitä ei havaita. "Turhia" hylkäyksiä kuitenkin saattaa tulla.

Pitäisköhän ostaa joku vanha jenkkimuskeli, ihan viherväen ja sääntösuomen ihailijoiden kiusaksi...

panu

#202
Auton omistajia on monenlaisia. Jotkut jaksaa ihan oikeasti raivota selvistä turvallisuuteen oleellisesti vaikuttavista vioista...

Tiukennuksesta saa tässä tapauksessa kiittää niitä, jotka suodattimia autoistaan poistelee. Keino sen estämiseksi ei ole kovin toimiva ja syyttömät kärsii toisten teoista.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

repomies

Olen melkoisen varma, että jos jollekin insinöörille annetaan tehtäväksi rakentaa sondi joka työnnetään pöntön kylkeen vähän sitä värisyttämään ja kuuntelemaan miten pönttö soi, aika tumpelokin akustiikasta jotain ymmärtävä insinööri osaa rakentaa laitoksen joka havaitsee onko pönttö tyhjätty vai ei. Väitän että kun pönttöä vähän kopauttaa niin tyhjätty pönttö resonoi täysin omalla tavallaan verrattuna kennoa täynnä oleviin.

Siinä on toki oma vaivansa päästä ujuttamaan sondi sinne pöntölle asti. Sen jälkeen sitten jos tällainen nopea testi kertoo että tyhjältä vaikuttaa, voisi auton katsastukseen tuovalle esittää kysymyksen: puretaanko katsastukseen tuoneen piikkiin ja tutkitaan pönttö, vai tunnustatko tyhjäyksen?

Kyllä tuon siis voisi tutkia, todennäköisesti aika rutiininomaisestikin, eikä tuota tarvitsisi edes tehdä kaikille autoille kunhan riski tarkastuksesta olisi olemassa. Olkaa onnellisia ettei tuohon ole lähdetty..

b1mpo

Sillä otannalla kun itse putkien päitä kattellut, niin putken pää dpf:llä varustetuissa autoissa on melkoisen puhdas. Erottaa bensaturboista selkeästi, saatikka ilman pönttöä olevista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.12.16 - klo:10:31
Sillä otannalla kun itse putkien päitä kattellut, niin putken pää dpf:llä varustetuissa autoissa on melkoisen puhdas. Erottaa bensaturboista selkeästi, saatikka ilman pönttöä olevista.

Tää keskusteltu jo aiemmin ketjussa. Ei näe.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.12.16 - klo:10:39
Tää keskusteltu jo aiemmin ketjussa. Ei näe.
Voi olla, että keskustelua on käyty, en muista.  ;D
Jokatapauksessa itse näen eron. DPF:llä varustetussa autossa hiukkasmäärät ovat niin pieniä, että se ei nokea juuri laisinkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.12.16 - klo:10:53
Voi olla, että keskustelua on käyty, en muista.  ;D
Jokatapauksessa itse näen eron. DPF:llä varustetussa autossa hiukkasmäärät ovat niin pieniä, että se ei nokea juuri laisinkaan.

Edellisellä sivulla. Ainakin allekirjoittanut ja alias Sambolo mainitsivat oman autonsa putkenpään nokiseksi toimivasta dpf:stä huolimatta (autot täysin vakioita). Omastani voin väittää tiedon oikeaksi, enkä usko että Sambolollakaan oli intressejä asiasta valehdella. Juu oli se putki uutena ja myös vähän ajettuna liki puhdas. Pönttö on suodatin, ei mikään pussi. Tavaraa pääsee vähäisiä määriä läpi, ja ajan kanssa kyllä kertyy putken seinämiin.

No kauneus on katsojan silmissä. Toivottavasti kukaan katsastusinsinööri ei rupea tuomiota värin perusteella antamaan...


panu

Nokeentuu joka tapauksessa, vaikkakin hitaammin.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

b1mpo

Kyllähän katsastuksessa katsuri myös sen huomaa, onko savut 0.0x, vai jotain muuta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy