DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

Killer

Käytin eilen katsastuksessa niin savuarvo oli 0.24 eli läpi meni heti ekalla polkaisulla ja kirkkaasti vaikka dpf:ä ei enää ole paikallaan.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Janneh

Perjantaina DPF tyhjennys ja ohjelmointi Superbiin. 2.0TDI 103kW Moottorikoodi varmaan BKD. Jos jollain on vastaavasta operaatiosta kokemuksia tai vaikka kuvia niin ottaisin mielelläni kaikki vinkit vastaan.

Samalla lisätään hieman ohitusominaisuuksia  :)

Janneh

Muutos edelliseen että moottorikoodi on BMP

Killer

Meillä on samalla moottorilla oleva Passat ja olen tähän ketjuun jonkin verran kirjoitellut asiasta jo ja kuten myös tuonne toiseen ketjuun
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Janneh

Killer, no niimpä näkyi. Kiitos ohjauksesta oikeaan suuntaan. Nyt rupesi tietenkin hirveästi harmittamaan että onko tämä nyt juuri se kone mistä virityspotentiaali loppuu siihen 160hv. Pääasia kuitenkin että saa sitä ohitusnopeutta mitä oli ainakin sinun autoon tullut tarpeeksi.

765turbo

Eiköhän tosta padasta ainakin 170hv saada helposti, kuten linkin mukaan.

http://optimoiautosi.fi/database/2749/skoda/superb-ii/20-tdi-140hp-320nm/

SNG

BMP ja BMM pienemmällä turbolla.

Optimointipajat niputtavat kaikki 140 heppaiset nippuun.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 23.04.15 - klo:11:14
Eiköhän tosta padasta ainakin 170hv saada helposti, kuten linkin mukaan.

http://optimoiautosi.fi/database/2749/skoda/superb-ii/20-tdi-140hp-320nm/

Juurikin tuo softa olis tulossa. Luultavammin Taso 2 ja sillä tulee sitten mitä tulee

SNG

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 23.04.15 - klo:12:59
Juurikin tuo softa olis tulossa. Luultavammin Taso 2 ja sillä tulee sitten mitä tulee

Penkitys ennen ja jälkeen?

Jos ei niin tulee mitä tulee.

Kannattenee käydä anyway ajelemassa muutama 80-120 veto tietyllä vaihteella esim race crono kännykkäsoftalla, jotta muutoksesta saa mitattavaakin faktaa persdynon lisäksi.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: SNG - 23.04.15 - klo:14:08
Penkitys ennen ja jälkeen?

Jos ei niin tulee mitä tulee.

Kannattenee käydä anyway ajelemassa muutama 80-120 veto tietyllä vaihteella esim race crono kännykkäsoftalla, jotta muutoksesta saa mitattavaakin faktaa persdynon lisäksi.

Ei ole penkkiä mutta latasin lumialle ohjelman nimeltä 0-100. Siinä saa myös näitä esim. 60-120km/h kellotuksia. Käyn tosiaan tänään illalla/yöllä kellottamassa muutaman vedon niin on jotain vertailukohtaa.

SNG

Jep, kannattaa yrittää valita veto siten että vaihde säilyy samana ja on sopivasti normaalilla tehoalueella. Näin saadaan mahdollisimman luotettavaa ja toistettavaa dataa. 3-5 vetoa ottaisin. Manuaalissa 80-120 sopiva nelosvaihteelle. DSG:ssä voi olla hieman eri välitykset. Kokeilemalla selviää.

Janneh

Operaatio suoritettu. Täytyy sanoa että oli kyllä kova homma tuon mekaanisen työn kanssa ainakin ilman nosturia. Ammattimiehelle varmaan parin tunnin homma mutta meillä meni mekaanisiin töihin 5h+ruokailut, kahvittelut jne. Itse DPF näytti yllättävänkin puhtaalta. Toinen puoli oli täysin valkoinen, mutta valo ei näkynyt läpi. Olisin odottanut sen olevan enemmän tai vähemmän musta karstoittuneen näköinen möltti

Samalla Ecuun ladattiin Optimoiautosi myymä Taso 2 ohjelma. Vedätystesteissä 60-120 nelosella ja 80-120 vitosella menee nyt 2 sekkaa nopeammin GPS mittauksella. En laita noita aikoja tähän ettei niihin takerruta koska ovat tosiaan vain suuntaa antavia GPS mittauksia. Teho tulee tasaisesti ilman mitään ylimääräisiä eleitä tai ääniä.

Mutua: Herkempi pintakaasu, turbon vihellys voimakkaampi. Kulutusmittarin mukaan kulutus ei olisi ainakaan noussut

SNG

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 24.04.15 - klo:20:02
Operaatio suoritettu. Täytyy sanoa että oli kyllä kova homma tuon mekaanisen työn kanssa ainakin ilman nosturia. Ammattimiehelle varmaan parin tunnin homma mutta meillä meni mekaanisiin töihin 5h+ruokailut, kahvittelut jne. Itse DPF näytti yllättävänkin puhtaalta. Toinen puoli oli täysin valkoinen, mutta valo ei näkynyt läpi. Olisin odottanut sen olevan enemmän tai vähemmän musta karstoittuneen näköinen möltti

Samalla Ecuun ladattiin Optimoiautosi myymä Taso 2 ohjelma. Vedätystesteissä 60-120 nelosella ja 80-120 vitosella menee nyt 2 sekkaa nopeammin GPS mittauksella. En laita noita aikoja tähän ettei niihin takerruta koska ovat tosiaan vain suuntaa antavia GPS mittauksia. Teho tulee tasaisesti ilman mitään ylimääräisiä eleitä tai ääniä.

Mutua: Herkempi pintakaasu, turbon vihellys voimakkaampi. Kulutusmittarin mukaan kulutus ei olisi ainakaan noussut

Noi ajat kiinnostaisi oikeasti. Itsellä tuo nelikko BMM:llä meni 7.5 sekunnin pintaan 80-120 välin nelosella. Auto vakio.

2 sekuntia alkuperäistä nopeampi aika on HUIMA parannus!

PS. "Viritys on onnnistunut jos teho ei laske."   ;D

Janneh

Joo kävin vielä äsken ajelemassa niin tuntuu että paranis vain. Olin hieman skeptinen kun ohjelmoija sanoi että kun ajelee hetken niin kaikki mukautuu ja toimii paremmin. Perstuntumalla rohkenisin sanoa että auto tuntui nyt jopa herkemmältä (mutua)

Alla olevissa kuvissa on varmasti jotain heittoja mutta kyllä niistä jotain suuntaa näkee että optimointi oli onnistunut :) Mittaukset tehty siis heti optimoinnin jälkeen noin 5-10km ajon jälkeen

Tässä pari testiä vakiona vitosvaihteella


Tässä pari testiä optimoituna vitosvaihteella


Tässä pari kuvaa 60-120 nelosvaihteella, vakiona vasemmalla ja optimoitu oikealla

SNG

#74
Lainaus käyttäjältä: Janneh - 25.04.15 - klo:00:40
Joo kävin vielä äsken ajelemassa niin tuntuu että paranis vain. Olin hieman skeptinen kun ohjelmoija sanoi että kun ajelee hetken niin kaikki mukautuu ja toimii paremmin. Perstuntumalla rohkenisin sanoa että auto tuntui nyt jopa herkemmältä (mutua)

Alla olevissa kuvissa on varmasti jotain heittoja mutta kyllä niistä jotain suuntaa näkee että optimointi oli onnistunut :) Mittaukset tehty siis heti optimoinnin jälkeen noin 5-10km ajon jälkeen

Tässä pari testiä vakiona vitosvaihteella


Tässä pari testiä optimoituna vitosvaihteella


Tässä pari kuvaa 60-120 nelosvaihteella, vakiona vasemmalla ja optimoitu oikealla


Vakuuttava parannus. 8)

Tiedä sitten kuinka paljon täysi dpf-pönttö ahdisti. Osa huimasta parannuksesta tullee myös tuonn tulpan poisjäännistä.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.04.15 - klo:03:40
Vakuuttava parannus. 8)

Tiedä sitten kuinka paljon täysi dpf-pönttö ahdisti. Osa huimasta parannuksesta tullee myös tuonn tulpan poisjäännistä.

No aivan varmasti!

repomies

Laitetaan nyt jatkoksi omia mittauksia vakiolla 170 hepoisella bmr passat variantilla.

Softana torque pro ja tulokset mennen tullen samalla pätkällä:
Jarru pohjassa, kaasu pohjassa, dsg-s esp off jarru ylös ja 0-100: 8.6s & 9.6s ka. 9.1s
Sama siirtämällä jalka jarrulta kaasulle +0.5s.

Pitäisi mennä 8.8s tehtaan mukaan mutta ei mene. Ajettu 120tkm. Tuon verran voisi dpf ahdistus kyllä heikentää tulosta helposti. Ynnä muu kuluma. Tuntuu hieman puutuneelta, vaimokin jo valitti ettei oikein liiku entiseen malliin. No ei, mutta minkäs teet. Vikoja ei anna.

Janneh

Varapyörä pois, rengaspaineet.. Niin ja Mitä kuski painaa? Eikös noihin testeihin oo laskettu kuskille joku vakiopaino 75kg vai jopa 80kg?

Leader dog

Luulisi pakoputken vastapaineen vaikuttavan suuresti, tuohon hiipumiseen + jos autoon on tällätty leveämmät ja painavammat kumit niin sekin verottaa kiihtyvyyttä, mm. renkaiden vierintävastuksen kasvettua suuremmaksi.

Muistaakseni joskus oli puhetta että 1kg pyörivän renkaan massaa vastaa liikuteltavan välineen kokonaispainoa luokkaa 25kg. lisäystä.

repomies

^renkaat on vierintävastukseltaan erinomaiset 205-kapeat, painoltaan hyvin keveät, ja vanteet on kevyehköt 16" peltivanteet. Kuskikaan ei paina ihan 75 kiloa. Eli ei löydy selitystä noista, kyllä se moottori on puutunut hieman, ei mahda mitään.

Telehell

Useammassa vedossa tulee jo vastaan myös moottorin tuoman lämpötilan nousun merkitys vähentäen tehoa.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Leader dog

^^ok, renkaat siis rullaa.
^joo, useammassa vedossa kyllä nuo vehkeet tuppaa hengästymään kuumenemisen myötä. Itse käytin joskus Watervetteriä jäähdytysveden seassa jotta lämpö johtuisi paremmin pois.

Tulikin mieleeni jarrujen laahaus, jarrujen laahauksella on myös vaikutusta tuohon liikkumiseen.

vwp

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

al_

Onko missää nuissa 1.9TDI koneissa tuota DPF:ää? Octaviaa kattellu ja luotettavuuden perusteella kai tuo 1.9 ois turvallisempi ku 2.0, mutta tuo DPF on kyllä vihoviiminen värkki alkaa vaihtaan.

vwmies

Jokamiehen päästöhuijaukset yleistyvät nyt kovaa vauhtia â€" Trafi uhkaa vastaiskulla

(hieman suurempi asia kuin muutama gramma CO2- tai NOx-päästöjä - lukekaa läpi huolella)  :o

http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paastohuijaukset_yleistyvat_nyt_kovaa_vauhtia__trafi_uhkaa_vastaiskulla/8486593

Yhä useampi diesel-auton omistaja turvautuu laittomaan hiukkassuodattimen poistoon, koska tukkeutuneen suodattimen uusiminen on kallista.
Trafi varoittaa ottavansa ensi vuonna käyttöön uusia aseita, joilla huijaukset paljastetaan.

Luvattomat hiukkassuodattimen poistot ovat yleistymässä diesel-autoissa kovaa tahtia. Monissa 2010-luvun vaihteessa valmistetuissa autoissa suodattimet lähestyvät sitä ikää, että ne on pakko uusia. Koska remontti maksaa paljon, osa autoilijoista haluaa oikaista poistattamalla koko suodattimen.

â€" En lähde arvuuttelemaan, tehdäänkö näitä kymmeniä, satoja vai tuhansia. Mutta ilmiö kasvaa voimakkaasti, sanoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajoneuvo-osaston päällikkö Otto Lahti.

Vaikka toimenpide on kielletty, osa yrityksistä mainostaa avoimesti tekevänsä sitä. Yksi Kuopiossa toimiva yritys markkinoi toimenpidettä sivuillaan isosti, ja samalla kertoo sen olevan laiton. Toinen vastaava firma luetteloi huolettomasti: "Audeista taas tipahdellut DPF:iä (hiukkassuodattimia) pois niin pitänyt niistä softaa näplätä".

Hiukkassuodatinkenno poistetaan pakoputkiston sisältä siten, että ulkopuolelta ei pysty huomaamaan mitään. "Softan näpläämisellä" viitataan siihen, että auton ohjelmistoa on rukattava, jotta merkkivalot eivät ilmiantaisi puuttuvaa suodatinta.

Hiukkassuodattimen uusiminen voi maksaa automallista riippuen jopa 4 000 euroa. Luvattoman DPF-poiston ohjelmointeineen saa noin tuhannella eurolla, joten säästö on selkeä.

"Olemme hampaattomia"

Hiukkassuodattimen poistaminen on kiellettyä, koska lain mukaan merkittävästi päästöjä vähentävää laitetta ei saa poistaa, jos päästövaatimuksia ei voi täyttää ilman kyseistä laitetta. Käytännössä hiukkassuodatinta ei saa missään olosuhteissa poistaa Euro 6 -päästöluokan (luokitus astui voimaan vuonna 2011) autoista eikä Euro 5 -luokan (2008) kuorma-autoista.

Joissakin tapauksissa DPF:n poistaminen on mahdollista, jos auto sen jälkeen läpäisee muutoskatsastuksen. Trafin mukaan tämä on kuitenkin harvinaista. Tyypillisempää on, että rike tehdään tietoisesti.

Miksi viranomaiset eivät mahda ilmiölle mitään?

Suomen laki ei kriminalisoi hiukkassuodattimen poistoa. Ainoa sanktio on auton hylkäys katsastuksessa.

Ammattimaisesti tehdyt DPF-poistot eivät kuitenkaan jää kiinni katsastuksissa, joissa yleensä tarkastetaan auto vain silmämääräisesti. Lisäksi raja-arvot ovat katsastuksissa niin väljät, että edes päästöjen kymmenkertaistuminen ei narauta autoilijaa.

â€" Olemme hampaattomia, tunnustaa A-Katsastuksen Kuopion aluepäällikkö Tarmo Kainulainen.

Myöskään käytettyjen autojen kauppiailla ei ole keinoa puuttua ilmiöön, ellei asiakas kerro siitä avoimesti. Kuopion Autokaupan vaihtoautopäällikkö Tapani Hiekkamäki muistaa myyneensä eteenpäin yhden auton, josta hiukkassuodatin oli poistettu. Siitä kerrottiin myös uudelle omistajalle.

Mutta jos auto kuitenkin läpäisee katsastuksen?

Viranomaisten mukaan on väärin päätellä, että jos auto menee läpi katsastuksesta ilman hiukkassuodatinta, sen poistaminen olisi hyväksyttävää. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Juhani Laurikon mielestä ilmiö kertoo siitä, että katsastusten päästömittaukset eivät ole nykyautoille riittävän tarkkoja. â€" Niissä päästöjä on hallittu moottorin säätöjen kautta.

Hän pitää ilmiötä hiukkassuodatinhuijauksia erittäin suurena ongelmana ja olisi valmis jopa kriminalisoimaan niiden tekemisen.

â€" Koska sitähän tämä on, rikollista, johtavana tutkijana työskentelevä Laurikko tokaisee.

Näin Trafi aikoo vastata ilmiöön

Trafin ylitarkastaja Otto Lahdella on varoituksen sana niille autoilijoille, joita houkuttelee kalliin suodatinremontin välttäminen laittomasti. Ensi vuoden aikana käyttöön otetaan uusia mittaus- ja tarkastustapoja, jotka helpottavat DPF-poistojen havaitsemista.

â€" En todellakaan tule paljastamaan sitä, mitä se tarkoittaa. Emme kerro valmiiksi, miten huijareita valvotaan, jotta he eivät saa lisää etumatkaa.

Lahden mukaan uudentyyppistä valvontaa otetaan käyttöön aluksi siellä, missä vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.

â€" Usein, kun on valvontaa olemassa, tulee myös pelotevaikutus.

Tällä hetkellä tukkeutuneet hiukkassuodattimet on usein pakko vaihtaa uuteen. Lähivuosina menetelmät suodattimen pesemiseen yleistyvät, minkä odotetaan kohtuullistavan remontin hintaa.

Yritetään pärjätä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.11.15 - klo:21:28
Jokamiehen päästöhuijaukset yleistyvät nyt kovaa vauhtia – Trafi uhkaa vastaiskulla

(hieman suurempi asia kuin muutama gramma CO2- tai NOx-päästöjä - lukekaa läpi huolella)  :o

http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paastohuijaukset_yleistyvat_nyt_kovaa_vauhtia__trafi_uhkaa_vastaiskulla/8486593

Yhä useampi diesel-auton omistaja turvautuu laittomaan hiukkassuodattimen poistoon, koska tukkeutuneen suodattimen uusiminen on kallista.
Trafi varoittaa ottavansa ensi vuonna käyttöön uusia aseita, joilla huijaukset paljastetaan.

Luvattomat hiukkassuodattimen poistot ovat yleistymässä diesel-autoissa kovaa tahtia. Monissa 2010-luvun vaihteessa valmistetuissa autoissa suodattimet lähestyvät sitä ikää, että ne on pakko uusia. Koska remontti maksaa paljon, osa autoilijoista haluaa oikaista poistattamalla koko suodattimen.

– En lähde arvuuttelemaan, tehdäänkö näitä kymmeniä, satoja vai tuhansia. Mutta ilmiö kasvaa voimakkaasti, sanoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajoneuvo-osaston päällikkö Otto Lahti.

Vaikka toimenpide on kielletty, osa yrityksistä mainostaa avoimesti tekevänsä sitä. Yksi Kuopiossa toimiva yritys markkinoi toimenpidettä sivuillaan isosti, ja samalla kertoo sen olevan laiton. Toinen vastaava firma luetteloi huolettomasti: "Audeista taas tipahdellut DPF:iä (hiukkassuodattimia) pois niin pitänyt niistä softaa näplätä".

Hiukkassuodatinkenno poistetaan pakoputkiston sisältä siten, että ulkopuolelta ei pysty huomaamaan mitään. "Softan näpläämisellä" viitataan siihen, että auton ohjelmistoa on rukattava, jotta merkkivalot eivät ilmiantaisi puuttuvaa suodatinta.

Hiukkassuodattimen uusiminen voi maksaa automallista riippuen jopa 4 000 euroa. Luvattoman DPF-poiston ohjelmointeineen saa noin tuhannella eurolla, joten säästö on selkeä.

"Olemme hampaattomia"

Hiukkassuodattimen poistaminen on kiellettyä, koska lain mukaan merkittävästi päästöjä vähentävää laitetta ei saa poistaa, jos päästövaatimuksia ei voi täyttää ilman kyseistä laitetta. Käytännössä hiukkassuodatinta ei saa missään olosuhteissa poistaa Euro 6 -päästöluokan (luokitus astui voimaan vuonna 2011) autoista eikä Euro 5 -luokan (2008) kuorma-autoista.

Joissakin tapauksissa DPF:n poistaminen on mahdollista, jos auto sen jälkeen läpäisee muutoskatsastuksen. Trafin mukaan tämä on kuitenkin harvinaista. Tyypillisempää on, että rike tehdään tietoisesti.

Miksi viranomaiset eivät mahda ilmiölle mitään?

Suomen laki ei kriminalisoi hiukkassuodattimen poistoa. Ainoa sanktio on auton hylkäys katsastuksessa.

Ammattimaisesti tehdyt DPF-poistot eivät kuitenkaan jää kiinni katsastuksissa, joissa yleensä tarkastetaan auto vain silmämääräisesti. Lisäksi raja-arvot ovat katsastuksissa niin väljät, että edes päästöjen kymmenkertaistuminen ei narauta autoilijaa.

– Olemme hampaattomia, tunnustaa A-Katsastuksen Kuopion aluepäällikkö Tarmo Kainulainen.

Myöskään käytettyjen autojen kauppiailla ei ole keinoa puuttua ilmiöön, ellei asiakas kerro siitä avoimesti. Kuopion Autokaupan vaihtoautopäällikkö Tapani Hiekkamäki muistaa myyneensä eteenpäin yhden auton, josta hiukkassuodatin oli poistettu. Siitä kerrottiin myös uudelle omistajalle.

Mutta jos auto kuitenkin läpäisee katsastuksen?

Viranomaisten mukaan on väärin päätellä, että jos auto menee läpi katsastuksesta ilman hiukkassuodatinta, sen poistaminen olisi hyväksyttävää. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Juhani Laurikon mielestä ilmiö kertoo siitä, että katsastusten päästömittaukset eivät ole nykyautoille riittävän tarkkoja. – Niissä päästöjä on hallittu moottorin säätöjen kautta.

Hän pitää ilmiötä hiukkassuodatinhuijauksia erittäin suurena ongelmana ja olisi valmis jopa kriminalisoimaan niiden tekemisen.

– Koska sitähän tämä on, rikollista, johtavana tutkijana työskentelevä Laurikko tokaisee.

Näin Trafi aikoo vastata ilmiöön

Trafin ylitarkastaja Otto Lahdella on varoituksen sana niille autoilijoille, joita houkuttelee kalliin suodatinremontin välttäminen laittomasti. Ensi vuoden aikana käyttöön otetaan uusia mittaus- ja tarkastustapoja, jotka helpottavat DPF-poistojen havaitsemista.

– En todellakaan tule paljastamaan sitä, mitä se tarkoittaa. Emme kerro valmiiksi, miten huijareita valvotaan, jotta he eivät saa lisää etumatkaa.

Lahden mukaan uudentyyppistä valvontaa otetaan käyttöön aluksi siellä, missä vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.

РUsein, kun on valvontaa olemassa, tulee my̦s pelotevaikutus.

Tällä hetkellä tukkeutuneet hiukkassuodattimet on usein pakko vaihtaa uuteen. Lähivuosina menetelmät suodattimen pesemiseen yleistyvät, minkä odotetaan kohtuullistavan remontin hintaa.

Laki ei taida savutusmittaukseen antaa muita mahdollisuutta kuin nykyisen ryntäytystestin. Siinä käytettävän mittauslaitteistojen laadussa ja kyvykkyydessä on toki varmasti eroja.

Periaatteessa yksi Trafin "kiero keino" voisi olla tehdastesterit suuremmilla katsastusasemilla tai muu tapa lukea dpf:n "tila ja olemassaolo" OBD-väylän kautta.

Jos tuo on se "kiero keino" niin kaippa softafirmat kohta laittavat jonkun elektroniikkapurkin "emuloimaan" dpf:ää.

Tuo dpf operaation laittomuuden valvonta ei taida kuulua oikeusvaltiossa Trafin "tontille", vaan poliisille ja oikeuslaitokselle!

PS. Mulla on muuten dpf paikoillaan ilman modauksia

PenaPuistoK

Pakostakin itselläkin käynyt aina satunnaisesti mielessä tuo suolestaminen. Polossa moinen olisi erityisen kustannustehokasta johtuen siitä, että moottorilta pystyy ihan vcds:llä disabloimaan "asennetun" hiukkassuodattimen :D

Ja kun moottori on Euro5 normin kone, on K-raja käsittääkseni vähintään 0,5-1,5? Eli suolestus ei vaikuta käytännössä mihinkään, jos sen joskus haluaa tehdä.

Edeltävä uutinen sen sijaan on "hieman" harhaanjohtava...

SNG

#87
Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 01.12.15 - klo:07:55
Pakostakin itselläkin käynyt aina satunnaisesti mielessä tuo suolestaminen. Polossa moinen olisi erityisen kustannustehokasta johtuen siitä, että moottorilta pystyy ihan vcds:llä disabloimaan "asennetun" hiukkassuodattimen :D

Ja kun moottori on Euro5 normin kone, on K-raja käsittääkseni vähintään 0,5-1,5? Eli suolestus ei vaikuta käytännössä mihinkään, jos sen joskus haluaa tehdä.

Edeltävä uutinen sen sijaan on "hieman" harhaanjohtava...

Raja on 1.5 1.1.2006 jälkeen rekisteröidyille. Ehjä TDI pääsee köykäisesti rajat alittavaan mittaukseen ilman suodatintakin.

Suolestus tarkoittaa fyysistä tukoksen tyhjäystä. Disabloinnilla saa mielestäni vaan suodattimen tukkoon nopeammin kun poltot jäävät pois. Ahistaa vaan enemmän ja enemmän ja pitää tehdä fyysinen poisto jossain vaiheessa anyway.

Uutinen aihetta mukaillen tosiaan "suolesta" ja pelkkää pelottelua. Trafinkin pitäisi tietää että auktoriteetti (kuten kateus) pitää ansaita, säälin saa pyytämättäkin :D

Ja katsastuksessa käytettävät menetelmät ja mittaukset pitää olla julkisesti dokumentoituina. Ei katsuri mitään salaa saa tehdä.

panu

Omatoimisten päästöhuijausten (DPF ja EGR) seurauksena saattaa OBD-testi tulla myös diesel-autoilijoiden riesaksi ja katsastus kallistuu. Saksassa dieselit on käytetty piuhan päässä jo pidempään.
Laki ja direktiivit määrittää vain minimitason katsastukselle. Trafi lopulta sanelee mitä tarkastetaan ja miten.

Mitähän nämä Otto Lahden mainitsemat ensi vuonna tulevat valvontakeinot sitten mahtaa olla? OBD ei välttämättä osaa kertoa yhtään mitään, jos ohjelmointi on hyvin tehty. Nykyisin toiminnot kai vain koodataan pois päältä, mutta jatkossa tarvittaisiin melko yksinkertainen huijausohjelma, joka väittää että vaaditut asiat on kunnossa.
Vai ruvetaanko kenties mittaamaan pöntön kyljestä onko sisällä mitään?



Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

ScoutTDI

Pöntössä oli tuhkaa 65g ja moottori BMM.
Kulutus oli 150km testilenkillä 6,9 litraa. Nyt pöntössä vähemmän tuhkaa ja sama lenkki samalla keskinopeudella kattoboksin kanssa 6,3 litraa. Eli jotain edistystä on tapahtunut ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy