DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

ram1

Lainaus käyttäjältä: Sami P. - 28.01.15 - klo:21:36
2.0 TDI:tä on erilaisia. Aiemmin oli kyse BMP-moottorin (8-venttiilinen) DPF:n poistosta ja samalla tehonlisäyksestä. Nimenomaan tähän konetyyppiin ei tuo 180-190hp lupaus pidä paikkaansa. Lähellekään. Sen pannun tehoreservit riittävät vakio osilla juuri siihen mihin Killer:kin oli ne saanut: 150-160hp.

Softan myyjältä kyllä mielenkiintoinen lupaus.
On tosiaan erilaisia ja hiukan tuossa heitin lonkalta.Mutta laitan nyt tähän faktatietoa kymmenen vuoden kokemuksella penkityksineen.Ei siis omia kokemuksia tosta koneesta.Nämä kysytty tänään tunnetulta ohjelmoijalta, jonka palveluksia käyttänyt sen lähes 10v.Nämä siis ennen ja jälkeen penkitettyjä.

Jos DPF ei ole tukkeessa niin sen poistamisesta ei ole mitään hyötyä. Tukkeutunut DPF aiheuttaa myös kohonneen kulutuksen. Normaalissa ohjelmoinnissa tehohyöty on noin 0-5 hv olettaen että se ei ole kovin tukkeessa.

Mekaanisen poiston hinta on noin 220,00 eurosta yli 400,00 euroon. Riippuu mikä VAG kyseessä. Osassa joutuu löystyttämään apurungon, ym. että saa DPF paketin koneen takaa pois.

Ohjelmointuna Commonrail koneista:

VAG 2.0 TDI CR 140 hv -> noin 170-175 hv ja 390-400 Nm
VAG 2.0 TDI CR 170 hv -> noin 200-204 hv ja 400-420 Nm

Vakiona näissä uudemmissa CR -moottoreissa on aika lähelle se mitä valmistaja lupaa. 140 hv malleissa 141-146 hv ja 170 hv malleissa on ollut 172-177 hv.

Pumpparit.
Aika vähän niitä on enää ollut ehjiä mutta JOS on ehjä yksilö niin 140 hv malleista moottorikoodista riippuen (paljon eri ahtimia) 165-175 hv ja vääntöä noin 380-400 Nm. 170 hv mallit on surullisen kuuluisia PPD = PiezoPumpDüse suuttimilla ja niissä on todella paljon suutinvikaa, tukkeutunutta DPF suodatinta, EGR ongelmia, ym. Niistä harvoin saa enää juurikaan päälle 190 hv. Vääntöä noin 400-420 Nm.

Kannattaa välttää niitä 125 kW (170 hv) malleja. Juuri 1 kk sitten asiakas joutui vaihtamaan 4 kpl suuttimia ja johtosarjan. Sen jälkeen hajosi EGR ja nyt on DPF tukkeessa. On hyviä laitteita.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

vwp

Kerrotaanko nyt vielä, että tuon 180-200 / 450 "lupasi" eräs ihan yleisesti tunnettu paja joka googlellakin helposti tulee vastaan. Luulisi, että kokemusta heillä olisi, mutta jännä lupaus kyllä jos (kun) BMP-koneesta ei noita tehoja saa irti vakioilla osilla
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

sambolo

Öö noihin pumpparin suuttimiin ja johtosarjaan on kamppania ja omaanki vaihettu eikä ongelmia. Kaverille vaihettiin myös kaikki suuttimet vaikka ei ongelmia ollut, veloituksetta tietty. Ei noissa vaihetuissa enää tietääkseni ongelmia ole joten melko riskitöntä pitäs olla. Omassa, n.110tkm ei myöskään dpf tai egr mitenkään oireillut. Itse ajanu 20tkm. Softan aion ottaa jossain vaiheessa.. ram1 eaimerkit taitaa olla findieseliltä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ram1

Lainaus käyttäjältä: vwp - 28.01.15 - klo:22:09
Kerrotaanko nyt vielä, että tuon 180-200 / 450 "lupasi" eräs ihan yleisesti tunnettu paja joka googlellakin helposti tulee vastaan. Luulisi, että kokemusta heillä olisi, mutta jännä lupaus kyllä jos (kun) BMP-koneesta ei noita tehoja saa irti vakioilla osilla
Varmasti saakin, mutta se aika hieromista.Ja kannattaako se?Olen softannut suurinpiirtein 10 autoa.Alussa hain maksimia yms.Nyt olen huomannut, että jätetään maksimista hiukan pois, niin saa paremman ja pitkäkestoisemman lopputuloksen tasaisella käyrällä.Ja Suomesta löytyy yksi todella tunnettu "paja" mikä lupaa..
Ei ole Findiesel ja se, että niitä vaihdetaan takuuseen, niinkuin itsellänikin joskus ei tarkoita sitä, että ne toimisi pidemmän päälle.Mutta en ole vastaan minkään koneen softausta.Ehdottomasti softaa koneeseen.Tietysti kannattaa kuunnella ihmistä joka tehnyt vuosia työkseen niiden kanssa.Ainakin minun mielestä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

sambolo

Esim täällä topic "taas laukes pumppusuutin" ollut hiljainen pitkään ja kukaan ei ole suostunut kertomaan hajoaako vaihdetutkin suuttimet nii  luotan siihen että toimii, koska muutenhan kaikki niistä valittaisivat ;D ::)

Findieseliltä sain samantapaisia vastauksia kun utelin softauksesta, siksi ajattelin niin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ram1

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 28.01.15 - klo:22:26
Esim täällä topic "taas laukes pumppusuutin" ollut hiljainen pitkään ja kukaan ei ole suostunut kertomaan hajoaako vaihdetutkin suuttimet nii  luotan siihen että toimii, koska muutenhan kaikki niistä valittaisivat ;D ::)

Findieseliltä sain samantapaisia vastauksia kun utelin softauksesta, siksi ajattelin niin.
No valittaa ja valittaa.Se aika pientä täällä noilla koneilla.Luultavasti kaikki softaajat sanoo samaa, koska niillä pirun paljon kokemusta.Pitää muistaa, että niillä ajettu jo monilla 200 tonnia, ja silti menee takuuseen.Sinällään kerrankin hyvä veto Vagilta.Mutta kyseinen konehan aika jyrkkä väännöiltään jo vakiona.Ja jos meinaat softata, niin pito-ongelmia tulee.Tosiaan mulla oli Räsässä toi kone, ja pakko sanoo, että hieman jopa rasitti se liian jyrkkä väännön nousu.Meni aikaa et oppi ajamaan ilman sutimista.Mut onhan noissa muitakin ongelmia.Tosin aika monissa muissakin autoissa samat.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

duke7

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 28.01.15 - klo:22:05
Pumpparit.
Aika vähän niitä on enää ollut ehjiä mutta JOS on ehjä yksilö niin 140 hv malleista moottorikoodista riippuen (paljon eri ahtimia) 165-175 hv ja vääntöä noin 380-400 Nm. 170 hv mallit on surullisen kuuluisia PPD = PiezoPumpDüse suuttimilla ja niissä on todella paljon suutinvikaa, tukkeutunutta DPF suodatinta, EGR ongelmia, ym. Niistä harvoin saa enää juurikaan päälle 190 hv. Vääntöä noin 400-420 Nm.

Kannattaa välttää niitä 125 kW (170 hv) malleja. Juuri 1 kk sitten asiakas joutui vaihtamaan 4 kpl suuttimia ja johtosarjan. Sen jälkeen hajosi EGR ja nyt on DPF tukkeessa. On hyviä laitteita.
Minkä hajoaminen/ongelmat noissa 140 hv malleissa alkaa syömään tehoja? Turbo ja imusarjan karsta? Mietin tietysti omaa BKP-koneista Passattia jossa on vielä alkuperäinen turbo ja 215 tkm lasissa. Tuossa ei muuten ole DPF:ää ja on myös noilla pietzo-suuttimilla. Mielikuvien mukaan kulki ehkä joskus paremminkin. Ensimmäinen suutin meni joskus 70 tkm paikkeilla ja ei vaihdetuista ole yksikään hajonnut eli kai ne uudet on parempia.

ram1

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 28.01.15 - klo:23:20
Minkä hajoaminen/ongelmat noissa 140 hv malleissa alkaa syömään tehoja? Turbo ja imusarjan karsta? Mietin tietysti omaa BKP-koneista Passattia jossa on vielä alkuperäinen turbo ja 215 tkm lasissa. Tuossa ei muuten ole DPF:ää ja on myös noilla pietzo-suuttimilla. Mielikuvien mukaan kulki ehkä joskus paremminkin. Ensimmäinen suutin meni joskus 70 tkm paikkeilla ja ei vaihdetuista ole yksikään hajonnut eli kai ne uudet on parempia.
Tässä kyse softaajan kokemuksesta kyseisiin moottoreihin.Kuten sanoin kaikissa ongelmia, mutta silloin kun vie softalle, niin kaikki viat näkyy, mitä et ikinä normiajossa huomaa.Tässä ei ole kyse siitä, etteikö noilla koneilla ajaisi vaikka miljoona.Ja kuten voi lukea, niin nuo 140hp- mallit olleet parempia kestoltaan softaajan näkökulmasta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

Ja sen verran vielä, että eihän softaajalla mitään intressejä valittaa tietyistä moottoreista kun takuutakaan ei ole.Eli tällöin sanotaan suoralta kädeltä että ongelmia voi tulla tietyn koneen kanssa.Tämä taasen tietysti johtuu siitä, että softan jälkeen jengi tulee valittaa, kun ei toimi.Ja tämähän ei tietysti johdu softasta, vaan jo olemassa olleista tyyppivioista.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

repomies

Eiköhän noissa koneissa ole komponentti jos toinenkin joka vaikuttaa tehoihin. Esimerkiksi:
-suuttimet ei ole ikuisia, sotkeentuvat mikä heikentää toimintaa
-nokka-akselit kuluu
-nokan ajoitus ei välttämättä ole hihnan vaihdon yhteydessä säädetty ihan justiinsa - jos lainkaan
-Egr paskoittuu, ahistaa
-imusarja paskoittuu, ahistaa
-imusarjan läpät voi olla rikki tai niiden ohjaus voi olla vähän niin ja näin
-turbo karstoittuu, ei säädy kunnolla
-alipainevuotoja / heikko tandem
-anturiongelmia
-siirtopumpun tuotto ei riitä, tandem kavitoi isoilla tehoilla
-tandem-pumppu ei yksinkertaisesti kestä ikuisesti
-dpf alkaa ahistaa
-cooleri paskoittuu sisältä öljystä ja ulkoa, noh, paskasta
-suodattimiakin tars joskus vaihtaa

Kun tuommoinen "tankkasin ja ajoin 200tkm"-auto tulee penkkiin niin ihmehän se on, jos se on ihan uutta vastaavassa iskussa. Autoissa on vain kuluvia osia. Toimivat aikansa hyvin, sitten jotenkin, ja lopulta kaikista käyttöautoista tulee "tonnin pommi".

vwp

Lainaus käyttäjältä: repomies - 29.01.15 - klo:07:32
Eiköhän noissa koneissa ole komponentti jos toinenkin joka vaikuttaa tehoihin. Esimerkiksi:
-suuttimet ei ole ikuisia, sotkeentuvat mikä heikentää toimintaa
-nokka-akselit kuluu
-nokan ajoitus ei välttämättä ole hihnan vaihdon yhteydessä säädetty ihan justiinsa - jos lainkaan
-Egr paskoittuu, ahistaa
-imusarja paskoittuu, ahistaa
-imusarjan läpät voi olla rikki tai niiden ohjaus voi olla vähän niin ja näin
-turbo karstoittuu, ei säädy kunnolla
-alipainevuotoja / heikko tandem
-anturiongelmia
-siirtopumpun tuotto ei riitä, tandem kavitoi isoilla tehoilla
-tandem-pumppu ei yksinkertaisesti kestä ikuisesti
-dpf alkaa ahistaa
-cooleri paskoittuu sisältä öljystä ja ulkoa, noh, paskasta
-suodattimiakin tars joskus vaihtaa

Kun tuommoinen "tankkasin ja ajoin 200tkm"-auto tulee penkkiin niin ihmehän se on, jos se on ihan uutta vastaavassa iskussa. Autoissa on vain kuluvia osia. Toimivat aikansa hyvin, sitten jotenkin, ja lopulta kaikista käyttöautoista tulee "tonnin pommi".

Täähän olikin kun oman Passatin vikalista :D Noo onneks tuolle on joku joskus tehnytkin jotakin.
Nuo kaikki kun pamahtaakin kaikki suht vähän ajan sisällä, niin ihmekään että tulee se tonnin pommi kun menee fiilis koko autoon.

Mitä tuli aikaisemmin siihen mitä koneesta saa irti, niin ehkä se ei (ainakaan kaikilla) ole se mitä ohjelmoinnilla lähetään hakemaan, vaan vähän piristetään ohjelmaa niin, että
a)paikat kestää
b)kulutus ehkä tippuu
c)vähän piristyy
d)ajettavuus pysyy fiksuna ja eturenkaat säästyy
e)käytettävyys säilyy, ettei tarttis koko aika olla pajalla korjaamassa sitä ja tätä

Itse en ainakaan lähtis repimään kaikkea irti koneesta sillä kustannuksella, että koskaan ei tiedä mikä osa leviää seuraavaksi. Ã,,rsyttää tarpeeksi ajaa jo nyt, kun ei ole tuo pätkimisen syy täysin selvinnyt..

Offtopic
Mulla oli kerran 205 GTi Pösö, olihan se kiva että vanhalla saippualaatikolla sai valoissa jättää amiksia bemareineen, mutta suunnilleen joka viides kerta punarajalle ja jokin vanha tiiviste tai stefa korkkasi jostakin ja taas oltiin pajalla  ;D

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Killer

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 28.01.15 - klo:22:21
Varmasti saakin, mutta se aika hieromista.Ja kannattaako se?Olen softannut suurinpiirtein 10 autoa.Alussa hain maksimia yms.Nyt olen huomannut, että jätetään maksimista hiukan pois, niin saa paremman ja pitkäkestoisemman lopputuloksen tasaisella käyrällä.Ja Suomesta löytyy yksi todella tunnettu "paja" mikä lupaa..
Ei ole Findiesel ja se, että niitä vaihdetaan takuuseen, niinkuin itsellänikin joskus ei tarkoita sitä, että ne toimisi pidemmän päälle.Mutta en ole vastaan minkään koneen softausta.Ehdottomasti softaa koneeseen.Tietysti kannattaa kuunnella ihmistä joka tehnyt vuosia työkseen niiden kanssa.Ainakin minun mielestä.

Meidän BMP:n kohdalla Arttu kävi muuttelemassa ohjelmaa 3 kertaa eikä saanut enempää irti kun pakolämmöt nousi niin että rupesi rajoittamaan tehoja. Tehojen nousu noiden uusintaohjelmointien välillä taisi olla luokkaa 3-5hp. Maximia kyllä haettiin. Sanoi että joko suuttimet tai turbo loppuu kesken eikä saa enempää ulos.
Sanoi itse ettei kyllä ollut hänen paras ohjelmointinsa lopputulos.

Sanoi kyllä kun luki vakio-ohjelman autosta että ei ole hänellä vielä kyseistä "yhdistelmää (muistaakseni moottori+ohjain sähköt)" ennen käynyt ohjelmoitavana ja joutui tekemään kartat alusta loppuun uusiksi.

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 24.01.15 - klo:17:57
1. 3C farkku 4Motion BMP + 6v manuaali
2. Nyt 385tkm joista softa+VC turbo >150tkm.
3. 140/320 --> ~170/400
4. En muista, FinDieselillä tehtiin ohjelma ja mekaanisen poiston & turbon vaihdon teki toinen firma
5. Muistaakseni laskeskelin silloin operaation jälkeen että sen >0.5L pieneni kulutus

Tollanen sen olisi pitänyt olla jo valmiiksi, on vaan pirun paljon parempi/mukavampi käyttää.
Jos tässä on turbon vaihdon jälkeen saatu vain n. 10hp/10nm enemmän kuin meillä niin vaikuttaa että suuttimet loppuu kesken.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Finnhopper

Lainaus käyttäjältä: Killer - 29.01.15 - klo:11:04
Meidän BMP:n kohdalla Arttu kävi muuttelemassa ohjelmaa 3 kertaa eikä saanut enempää irti kun pakolämmöt nousi niin että rupesi rajoittamaan tehoja. Tehojen nousu noiden uusintaohjelmointien välillä taisi olla luokkaa 3-5hp. Maximia kyllä haettiin. Sanoi että joko suuttimet tai turbo loppuu kesken eikä saa enempää ulos.
Sanoi itse ettei kyllä ollut hänen paras ohjelmointinsa lopputulos.

Sanoi kyllä kun luki vakio-ohjelman autosta että ei ole hänellä vielä kyseistä "yhdistelmää (muistaakseni moottori+ohjain sähköt)" ennen käynyt ohjelmoitavana ja joutui tekemään kartat alusta loppuun uusiksi.
Jos tässä on turbon vaihdon jälkeen saatu vain n. 10hp/10nm enemmän kuin meillä niin vaikuttaa että suuttimet loppuu kesken.

Muistaakseni kyseessä oli juuri tuo että ilman pakolämpöjen karkaamista ei noilla ruutilla tuon isompaa ole järkevää ottaa. Eli isompaa ruuttaa ja uutta ohjelmaa olisi sitten jos tuosta vielä haluaisi tehoilla lisää.
Pito-ongelmia ei itsellä ole ollut kun on neliveto. Mitä nyt hetken aikaa kun haldexpumppu luovutti tuossa joku tuhat kilometriä sitten, mutta siitä selvittiin uudella pumpulla.
VW T5 2005 4Motion

vwp

Missäs kohtaa näissä tulee raja vastaan?
Jos kuvitteellinen tilanne että ahdin ja suuttimet eivät ahdista, niin mikä pettää?
Etuvedolla alkaa kyllä jonkinlaisia pito-onglmia tulla, jo tuolla vakiolla saa kesälläkin lähteä liikkeelle pienellä varovaisuudella
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Finnhopper

Eiköhän se kytkin/kaksoismassavauhtipyörä ole siellä se mikä alkaa jossain vaiheessa valittamaan jos oikein rallaa.
Itellä tosiaan vanha turbo vaihtui ihan hyvässä toimintakunnossa vaikka kilometrejä oli reilusti yli 200t.
VW T5 2005 4Motion

sambolo

Mistä pito-ongelmista täälä puhutaan, hyvä kun saa märällä sutimaan, ehkä mun auto on paskana ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vasara

Onhan tuolle fyysiselle poistolle / uuden asentamiselle vaihtoehtoja, jolla saa ainakin lisäikää dpf:ään.
Dpf:n puhdistuslaite: http://www.finntest.fi/catalog/448/product/1418/BG9300F
Jostain mainoslehdestä tommosesta luin.. ko. huollon hinnasta ei ole tietoa.
Plan b.. aine suoraan suodattimeen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/608066/LiquiMoly-DPF-hiukkassuodattimen-puhdistusaine-1l
Plan c.. regenerointia tehostava aine tankkiin, vaikka Forte.
Plan d.. suodattimen irroitus ja pesu.

Finnhopper

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.01.15 - klo:15:54
Onhan tuolle fyysiselle poistolle / uuden asentamiselle vaihtoehtoja, jolla saa ainakin lisäikää dpf:ään.
Dpf:n puhdistuslaite: http://www.finntest.fi/catalog/448/product/1418/BG9300F
Jostain mainoslehdestä tommosesta luin.. ko. huollon hinnasta ei ole tietoa.
Plan b.. aine suoraan suodattimeen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/608066/LiquiMoly-DPF-hiukkassuodattimen-puhdistusaine-1l
Plan c.. regenerointia tehostava aine tankkiin, vaikka Forte.
Plan d.. suodattimen irroitus ja pesu.

Itse en kyllä noihin kikkakolmosiin 'puhdistusten' yhteydessä usko. Kun eikös se ole tuhkaa mikä sinne kertyy? Lisäksi ainakin omassa nelikossa tuo suodattimen irroitus vaatii jo sen verran jumppaa että jos ei sitä itse osaa/pysty tekemään niin ihan edullista ei ole sekään.
VW T5 2005 4Motion

vasara

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 29.01.15 - klo:16:01
Itse en kyllä noihin kikkakolmosiin 'puhdistusten' yhteydessä usko. Kun eikös se ole tuhkaa mikä sinne kertyy? Lisäksi ainakin omassa nelikossa tuo suodattimen irroitus vaatii jo sen verran jumppaa että jos ei sitä itse osaa/pysty tekemään niin ihan edullista ei ole sekään.
Se voi olla, että lisäaikaa kikkakolmosilla vaan ostetaan? Minun käsityksen mukaan Dpf voi mennä tukkoiseksi noestakin, jota sitten poltetaan regeneroinnissa tuhkaksi. Jos regenerointia ei tapahdu tarpeeksi usein vaikkapa pätkäajon takia, niin sitten nuo aineet voisi auttaa. Lopultahan tuhka kuitenkin tukkii pöntön.. tässä vaiheessa ainoa apu lienee pöntön irroitus & vaihto / pesu.. tai poisto.

sambolo

Jossain testissä ne pelasti Hondan varmalta dpf vaiholta tolla fortella :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

repomies

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 29.01.15 - klo:14:25
Mistä pito-ongelmista täälä puhutaan, hyvä kun saa märällä sutimaan, ehkä mun auto on paskana ;D

Ehkä sulla on joku elektroninen tasauspyörästön lukko? Minulla on tuollainen 125kW pumppari ilman mitään lukkoa ja täytyy sanoa että onhan tuo jo puutunut. Taisi puutua kun vaihtoivat nokkahihnan, tai sitten on vaan tullut kulumista. Ei sudi ei, kuin korkeintaan apinanraivorunttauksella ihan paikaltaan sporttiasennossa. Missään muussa tilanteessa ei kuivalla sudi. Märällä saattaa hyvällä tuurilla jossain.. 30-50kmh huitteilla vielä. Ei sen jälkeen enää.

Oma passatti onkin nykyään ihan vaan mukavuuteen pyrkivä pappalullakka velttoine alustoineen ja adaptiivisine vakkareineen.

ram1

Lainaus käyttäjältä: repomies - 29.01.15 - klo:17:32
Ehkä sulla on joku elektroninen tasauspyörästön lukko? Minulla on tuollainen 125kW pumppari ilman mitään lukkoa ja täytyy sanoa että onhan tuo jo puutunut. Taisi puutua kun vaihtoivat nokkahihnan, tai sitten on vaan tullut kulumista. Ei sudi ei, kuin korkeintaan apinanraivorunttauksella ihan paikaltaan sporttiasennossa. Missään muussa tilanteessa ei kuivalla sudi. Märällä saattaa hyvällä tuurilla jossain.. 30-50kmh huitteilla vielä. Ei sen jälkeen enää.

Oma passatti onkin nykyään ihan vaan mukavuuteen pyrkivä pappalullakka velttoine alustoineen ja adaptiivisine vakkareineen.
;D
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

vwp

Paikaltaan kun lähtee ja jos kakkosen silmään saatuaan painaa pedaalia kohti lattiaa, niin kyllä se useimmiten valoa vilkuttaa ja jompaa kumpaa pyörää tässää tiessä. Märällä ei oikeastaan edes viitsi lähtee vielä kakkosella kunnolla kiihdyttämään.
Onkohan mulla jotkut halvat kiinarenkaat vuodelta 2002  ;D
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

duke7

Lainaus käyttäjältä: repomies - 29.01.15 - klo:17:32
Ehkä sulla on joku elektroninen tasauspyörästön lukko? Minulla on tuollainen 125kW pumppari ilman mitään lukkoa ja täytyy sanoa että onhan tuo jo puutunut. Taisi puutua kun vaihtoivat nokkahihnan, tai sitten on vaan tullut kulumista.
Ai sinunkin auto on mallia "tankkasin ja ajoin yli 100 tkm".  ;D

repomies

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 29.01.15 - klo:21:37
Ai sinunkin auto on mallia "tankkasin ja ajoin yli 100 tkm".  ;D

Vanhahan tuo minunkin on. Täytyy olla realisti, ei nämä tehokkaammiksi muutu vanhetessaan.
Omalle autolle on tehty sen verran ennaltaehkäisevää huoltoa, että egr ja imusarja läppineen on tullut putsattua, ja öljyt on vaihtuneet vähän tiuhempaan, mutta en usko noiden kyllä pitäneen poneja tallissa, ainakaan perstuntumalta. Noin muuten voimalinja on ollut ihan perushuoltojen varassa eli eiköhän se yhtä paska ole kuin muutkin tämän ikäiset vastaavat. Ei tällä nyt jalkoihin jää, mutta eipä myöskään enää pala kumi kuten joskus ennen.

Toisaalta ihan sama, pappavaihe kun alkaa iskeä pahasti jo kuskiinkin, ratin ja penkin lämpötila liikkeellelähdettäessä näyttelee isompaa roolia kuin kiihdytyskyky motarin ramppia kolmostien kivisateeseen. :P

petti

Mietintäni ehkä kuuluisi eri aihepiiriin, mutta tänne tekniikkapuolelle se kuitenkin kalahtaa paremmin  :D

Paljon puhutaan dpf poistoista, ongelmien välttämiseksi yms.. itse ainakin olen miettinyt kantani uusiksi. Uuden alkuperäisen dpf pöntön saa alta 600e kotiinkuljetettuna ebayn kautta, ja asennus osaavassa paikassa, jossa nosturi, varmaan reilu 200e? Se on jopa halvempaa kuin pöntön tyhjennys ja moottorin optimointi. Ja katsastusta ei tarvi jännittää, eikä laittomalla autolla ajaa. Eiköhän ne päästömittaukset tule tässä joku vuosi, kun tuo dpf-kikkailu on kuitenkin tullut niin yleiseksi. Silloin ei voi enää puhua kustannussäästöstä ainakaan, jos pitää uudestaan optimoida ja pönttö kuitenkin hommata.

Omassani on kilsoja 295tkm, ei mitään ongelmaa pöntön kanssa, ja mitä historiatietoja olen nähnyt, niin sitä ei tiettävästi olisi vaihdettu vielä autoon. (vag.comilla täyttömäärä 80g jo). Jos huomenna menee pönttö vaihtoon, autolla ajelee varmaan pro dieseliä tankkaamalla toiset 300tkm tuon osalta. Kyllä tuo auto taitaa olla paalattu, ennen kuin on 600tkm täynnä, toista kertaa sitä tuskin tarvitsee kenenkään korjata.

Tietääkö joku, onko saksassa diisseli jotenkin puhtaampaa, kuin täällä normidiisseli?

vwp

Tottahan tuokin on. Passatissa senverran veemäinen homma ilmeisesti, että aikaa tuohon vaihtamiseenkin menee jokunen tunti.
Eihän tuota uudelleen enää tarvitse vaihtaa autoni elinaikana, kun nyt on jo 329 tkm mittarissa. Pönttökin alkaa oleen aika täysi.

Itseäni siinä poistossa ja optimoinnissa hieman kiehtoo kulutuksen tippuminen ja pieni tehonlisäys. 0-80 km/h tuo on vielä ihan ok, mutta sen jälkeenhän alkaa puutumaan selkeästi.

Tällaisia hintoja sain yhdestä paikasta:
DPF off ohjelmointi = 490â,¬
DPF tyhjennys = 200â,¬
Taso1 (174hv ja 390Nm) = 200â,¬

Pelkkä poisto olisi ehkä jopa hieman edullisempi kuin uusi pönttö, mutta onhan siinä noita mahdollisia seurauksia tulevaisuudessa.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

petti

Osaako joku sanoa eroaako CR koneen ja PD koneen dpf poisto hommana miten paljon? Ymmärtääkseni CR koneisesta ainakin on pukkien varassakin saanut houkuteltua dpf:n pois. Mietin onnistuisikohan oman bmp koneisesta ihan pukkien alla tuo operaatio.

Telehell

Miten se tuo DPF;n poltto-ohjelma oikeen tapahtuu? Luin, että mittaristoon tulee ilmoitus jotta poltto on käynnissä ja tämän jälkeen pitäisi ajaa niin kauan kuin tämä ilmoitus on näkyvissä, mutta ei minulle ole ainakaan vielä tuollaista tullut vastaan. Noh, vastahan tässä on 3000tkm tuolla autolla ajettukkin omassa omistuksessa.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

repomies

Ei tule kojetauluun mitään normaalista dpf-poltosta. Jos polttoa ei saa tehtyä pätkäajosyklin takia, tulee lopulta valo kojetauluun. Samoin vikatilanteissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy