Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teemut - 07.05.19 - klo:19:23
Välirahat ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Vai voiko nyt vaihtaa 2 vuotta vanhan saman mallin BMW:n uuteen jonka hinta esim. 45 000,  5000, välirahalla. Ei voi. Mutta kun autovero oli suuri silloin pystyi.
Eipä ne ihmiset paljon enempää niitä uusia "kansan autoja " osta jos se 2 500 euron autovero poistuu. Kenenkään uuden auton ostajan ostopäätös ei tuohon kaadu.

Tämä väliraha riippuu kyllä enemmän jotain muusta kuin autoverosta... EU-aikana vapautunut käytettyjen autojen jatkuvasti kasvanut tuonti painaa Suomessa vastaavien autojen hintoja, kas kun ne ovat halvempia muualla Euroopassa. Selkokielellä, käytettyjen autojen hinnat laskevat nopeammin kuin aikaisemmin.

Tänään ei taatusti saa 8v. 200tkm aj. dieselmersusta hyvityksenä puolta ostohinnasta uuteen vaihtaessa kuten joskus 80-luvulla.

Jälkimmäistä voi kommentoida vain siten, että jotkut eivät halua maksaa esim. vuoden omasta palkastaan säästämäänsä 2500, veroina, vaan odottavat mielummin autoveron laskua tai poistoa. Ei kukaan tuntemani halua maksaa enempää veroja kuin on pakko.
Yritetään pärjätä.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 07.05.19 - klo:21:25
Tämä väliraha riippuu kyllä enemmän jotain muusta kuin autoverosta...

Nimenomaan noin, autokauppojen pitää tehdä voittoa ja siellä on kulupuoli noussut. Kuluttajan kannattaa hakea omansa käytettynä toisesta EU-maasta ja myydä se itse sitten aikanaan. Nykyään tuo itse myyminen on todella helppoa, toista se oli kun ei ollut internettiä ja piti ilmoitella keltaisessa pörssissä.


jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.05.19 - klo:12:26
Autovero, joka riippuu eniten verotettavan auton arvosta, ohjaa ostamaan halpoja autoja vähäpäästöisten sijaan. Siksipä se ohjaakin hakemaan ulkomailta arvoaan tiputtaneita käytettyjä. Tyypillisiä tuotavia ovat isot premiumautot, jotka eivät ole pienipääsötisiä. Tämä näkyy myös uusien autojen pieninä myyntimäärinä.

Vastaa kerrankin sinulle esitetettyyn kysymykseen. Miten voit väittää autoveron ohjaavan ostamaan pienipäästöisiä autoja samalla, kun Suomessa uusien autojen kesipäästöt tippuvat aivan samaa tahtia autoverottomien maiden kanssa, Suomen autokanta on vanha/saastuttava ja maahan tuodaan paljon suuripäästöisiä käytettyjä autoja?
Norjassa CO2-pohjainen "autovero" (en tiedä millä nimellä sitä kutsutaan) lienee Euroopan jyrkin ja kovin (Suomessa bensa/diesel autot ovat suorastaan halpoja). Yllätys yllätys, Norjan uus-autokannan CO2-päästöt ovat selkeästi Euroopan matalimmat. Autoveron "poistologiikalla" Norjan päästöt vähenisivät jos "autovero" poistettaisiin, jolloin kaikkein saastuttavimpien autojen hinta laskisi eniten. Itse en henkilökohtaisesti usko tuohon, pikemminkin päinvastoin.

Samoin Tanskassa autovero on kova ja yllätys yllätys CO2-päästöt olivat v.2017 107g, kun taas Baltian maissa liikutaan n.130g tienoilla. Niin, halvin karvalakki-Golf 85hp:n (!) 1.0TSI koneella maksaa n. 28 850,. http://prislister.volkswagen.dk/pdf.aspx?model=Golf
CO2-pohjaisessa autoverossa on se "hyvä" puoli että se ohjaa kysyntää vähäpäästöisempään suuntaan - mitä pienemmät päästöt, sen pienempi veroprosentti ja päinvastoin. Samoin tuonnissa vero on sitä kovempi mitä suuremmat CO2-päästöt. Jos autovero poistetaan, niin silloinhan vasta kannattaisi tuoda suuripäästöisiä.

Ruotsin tuonti on lisääntynyt moninkertaisesti, mutta siihen on autoveroa paljon yksinkertaisempi syy - kruunun kurssi. 2014 EUR-SEK kurssi oli vielä n. 9 tienoilla ja on siitä heikentynyt, vuoden 2018 alkupuolen jälkeen mentiin pysyvästi 10:n yläpuolelle ja nyt huidotaan 10,7 tienoilla. Viimeisen kahden vuoden aikana kruunun arvo on heikentynyt suhteellisen paljon, uudelle matalemmalle tasolle.
https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/eurofxref-graph-sek.en.html
Ja ei Ruotsissa käytettyjen autojen hinnat ole nousseet Suomen viennin takia, päinvastoin dieselskandaalit ovat ryvettäneet dieselin mainetta ja etenkin EU5 dieseleistä on tullut osassa maata hylkiöitä jotka halutaan dumpata halvalla pois. (tiedoksi että Ruotsissa on ihan viimevuosiin myyty n.50% dieseleitä, kunnes tuli äkkijarrutus, dieselin markkinaosuus on ollut siis aivan toisenlainen viimevuosina kuin Suomessa)

Valuuttakurssin muutos on suorastaan radikaali (n.19%), sillä esim. 200 000SEK:n hintaisen käytetyn hinta on laskenut sen ansiosta euroina laskettuna n. 3500euroa, siis selkeästi enemmän kuin vaikkapa Golffin 1.0 karvalakissa on uutena veroa (n.2100e->). Ja kun markkinataloudessa eletään, niin kyllähän tuollaiset markkinamyllistykset pistävät tavaraa liikkeelle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teemut

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.05.19 - klo:20:47
Ja miten kävikään hänen välirahalle, joka osti tuon kaksivuotiaan ylihintaisen Bemarin?

Ei ollut 2- vuotias Bemari ylihintainen. Ihan normaalihintainen.


tet

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 07.05.19 - klo:20:32
Ja tähän lisäksi miten paljon ostovoimaa on viety noilla kaikilla maksuilla mitä on tuon ajan jälkeen tullut kotitalouksille,

Palkkatyön verotus on kuitenkin laskenut merkittävästi 80-luvulta tähän päivään, joten kompensaatiota on tullut sitä kautta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.05.19 - klo:00:32
Norjassa CO2-pohjainen "autovero" (en tiedä millä nimellä sitä kutsutaan) lienee Euroopan jyrkin ja kovin (Suomessa bensa/diesel autot ovat suorastaan halpoja). Yllätys yllätys, Norjan uus-autokannan CO2-päästöt ovat selkeästi Euroopan matalimmat. Autoveron "poistologiikalla" Norjan päästöt vähenisivät jos "autovero" poistettaisiin, jolloin kaikkein saastuttavimpien autojen hinta laskisi eniten. Itse en henkilökohtaisesti usko tuohon, pikemminkin päinvastoin.

Niin Norjassa autokanta kehittyy erityisen pienipäästöiseen suuntaan mutta Suomessa ei. Nyt olemme keskustelleet Suomen autoveron vaikutuksista ja toimivuudesta. esititkö Norjan kritiikkinä Suomen autoveroa vastaan vai argumenttina Suomen autoveron puolesta?

Norjassa sähköautojen osuus uusien myynnistä on luokkaa puolet ja ladattavilla hybrideillä on myös iso osuus. Uusia autoja myös myydään paljon enemmän kuin Suomessa, eikä maa toimi Euroopan maiden dumppaamien EU5-dieseleiden loppusijoituspaikkana. Siinäpä on tekijöitä, joilla Norja pääsee aivan eri tasolle kuin Suomalainen "maailman paras" autovero.

Autovero on toki vain yksi tekijä Norjassa. Sähköautot saavat myös vapautuksen ALV:sta, ajoneuvoverosta ja pysäköintimaksuista. Verovapauksien lisäksi sähköautoilla Norjassa on alennuksia tiemaksuista ja oikeus käyttää bussikaistoja. Kun e-Golf maksaa saman verran kuin 1.0 TSI ja sähköisellä versiolla saa ajella bussikaistoilla vapautettuna monista maksuista, niin eipä ole ihme, että kysyntä ohjautuu sähkö-Golfiin. Samaan aikaan Suomessa sähköautoja myydään 1,7 prosenttia kuihtuneesta markkinasta. Kuinkahan monta EU5 NOx-tykkiä Suomeen haalitaan jokaista sähköautoa kohden? Mitä hyvää löydät Suomen autoverosta?

LainaaSamoin Tanskassa autovero on kova ja yllätys yllätys CO2-päästöt olivat v.2017 107g, kun taas Baltian maissa liikutaan n.130g tienoilla.

Tuleeko mieleen autoveron lisäksi yhtään muuta selittävää tekijää sille, miksi Teslat ja muut ladattavat eivät ole Baltian maissa myyntilistojen kärjessä?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.05.19 - klo:09:42
Autovero on toki vain yksi tekijä Norjassa. Sähköautot saavat myös vapautuksen ALV:sta, ajoneuvoverosta ja pysäköintimaksuista. Verovapauksien lisäksi sähköautoilla Norjassa on alennuksia tiemaksuista ja oikeus käyttää bussikaistoja. Kun e-Golf maksaa saman verran kuin 1.0 TSI ja sähköisellä versiolla saa ajella bussikaistoilla vapautettuna monista maksuista, niin eipä ole ihme, että kysyntä ohjautuu sähkö-Golfiin. Samaan aikaan Suomessa sähköautoja myydään 1,7 prosenttia kuihtuneesta markkinasta. Kuinkahan monta EU5 NOx-tykkiä Suomeen haalitaan jokaista sähköautoa kohden? Mitä hyvää löydät Suomen autoverosta?

No siinähän ne tuli jo molemmat, kysymys ja vastaus samassa kappaleessa ;D

Norjassa annetaan "autovero" raippaa saastuttavista, mutta sen lisäksi mainitsemiasi porkkanoita erityisen vähäpäästöisille sähköautoille => ei todellakaan ole mikään ihme että sähkäreiden kauppa käy, kuten itsekin totesit. Suomessa sen sijaan on tuo autovero-raippa käytössä, mutta juurikaan yhtään mainitsemistasi porkkanoista ei. Onko siis mikään ihme että sähkäreiden kauppa täällä käy miten käy - kuten myös tämänkin itse tuossa jo totesit. Mutta onko tämä siis kuitenkaan autoveron olemassaolon, vaiko pikemminkin noiden porkkanoiden puuttumisen syy? ???

Kovin peri-suomalaiseen tyyliin täällä jaetaan raippaa siitä ja tästä, jonka jälkeen kansa marisee kun tulee sitä ruoskaa ja se pitäisi poistaa. Vaan mitäs jos tarjolla olisi ruoskan lisäksi myös makoisia porkkanoita? Tällöin niillä ns. oikeilla valinnoilla ei pelkästään säästyisi ruoskalta, mutta lisäksi palkittaisiin porkkanoilla = valtion ohjausvaikutus olisi jo monikertainen ja aika harva sitä enää tuon ruoskan alle vapaaehtoisesti menisi, eikös. Nykyinen sähköautojen tuki ja taannoiset romutuspalkkiot olivat jo pieni makoisa porkkana tähän kuvioon, mutta kovin ovat vielä vaatimattomia ja silti niillä saavutettiin jo selvästi parempia tuloksia kuin ilman niitä. Mitäpä jos tosiaan otettaisiin vaikka nyt tuolta Norjasta mallia ja lisättäisiin porkkanoiden valikoimaa, jonka laskun sitten tietty maksaa nuo saastuttajat entistäkin kireämmällä CO2-progressiollaan niin auto- kuin ajoneuvoveroissaan? Tällöin tuo olisi veropoliittisesti nollasummapeliä, mutta ympäristöpoliittisesti iso askel oikean suuntaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Rinkulakeula

Rinteen tulevan hallituksen ajaksi tämä ketju voitaisiin oikeastaan lukita kokonaan. Unohdetaan porkkanat, sillä ruoska tulee laulamaan. Ei ainoastaan autoilijoille, vaan kaikille palkkatyössä kävijöille.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Rinkulakeula

Rinne tempaisi ykskaks' hatustaan kaniinin ja teki oikeistolaisittain ajattelevaan (ja äänestäneeseen) maahan vasemmistohallituksen verettömällä vallankumouksella. Ihan uskomaton silmänkääntötemppu!
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

erttuli

Parempi lähteä polkupyöräkaupoille ja varata työmatkoihin aikaa 5 tuntia/suunta. Antti ja kumppanit pitää huolen ettei työssäkäynti kannata jatkossa polttomoottoriajoneuvoa käyttäen. Suomi nousuun! Ainakin maailma pelastuu, kun emme saastuta.

TDiih

Hmm... Cyclocross ja DH vielä puuttuisi, en kyllä tiedä miten saisi kotona perusteltua yli 5k, lisäinvestoinnit. Oikea polkupyörien lukumäärä on n + 1  ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 08.05.19 - klo:13:53
Antti ja kumppanit pitää huolen ettei työssäkäynti kannata jatkossa polttomoottoriajoneuvoa käyttäen. Suomi nousuun! Ainakin maailma pelastuu, kun emme saastuta.

No autothan sitä raippaa saavat, mutta prätkät ja mopot päässevät vähemmällä = kesäkauden ainakin on työmatkaliikennöinti ratkaistu :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 08.05.19 - klo:12:51
Rinteen tulevan hallituksen ajaksi tämä ketju voitaisiin oikeastaan lukita kokonaan. Unohdetaan porkkanat, sillä ruoska tulee laulamaan. Ei ainoastaan autoilijoille, vaan kaikille palkkatyössä kävijöille.

Ai meinaat, että Rinteen hallitus pystyisi kurittamaan palkkatyössä kävijää vielä enemmän, kuin mitä Sipilän vajaahallitus jo kuritti? :o Olisiko se ollut sitten "työväenpuolue" Kokoomus, joka olisi työväestöä kohdellut paremmin? ;D ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.05.19 - klo:15:20
Ai meinaat, että Rinteen hallitus pystyisi kurittamaan palkkatyössä kävijää vielä enemmän, kuin mitä Sipilän vajaahallitus jo kuritti? :o Olisiko se ollut sitten "työväenpuolue" Kokoomus, joka olisi työväestöä kohdellut paremmin? ;D ;D

Kyllä pystyy. Me hieman parempituloiset palkansaajat tullaan saamaan kovaa kyytiä kaikkien mahdollisten ja mahdottomien veronkorotusten ja lisävelanoton muodossa. Tulee maakuntahallintohimmeleitä verotusoikeuksineen ja siltarumpupolitiikka pahenee jne.

Eli sama vanha kaava toistuu, demarihallitus ottaa lisää velkaa ja myy valtion omaisuutta. Sitten on kiva jakaa kansalle kaikkea hyvää. Seuraavat hallitukset joutuvat paikkaamaan vuotanutta rahasäkkiä ja saavat kansan vihat niskoilleen.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.05.19 - klo:15:20
Ai meinaat, että Rinteen hallitus pystyisi kurittamaan palkkatyössä kävijää vielä enemmän, kuin mitä Sipilän vajaahallitus jo kuritti? :o Olisiko se ollut sitten "työväenpuolue" Kokoomus, joka olisi työväestöä kohdellut paremmin? ;D ;D

No ainakin "vaaliohjelmassa" oli työn verotuksen keventäminen... sana jota Rinne ei edes tunne. (se keventäminen siis).
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

jt

Lainaus käyttäjältä: roadrunner - 08.05.19 - klo:16:19
No ainakin "vaaliohjelmassa" oli työn verotuksen keventäminen... sana jota Rinne ei edes tunne. (se keventäminen siis).
Rinnehän on lupaillut "vappusatasia" ja veropohjan "tilkitsemistä", Sitran taseen tarkastelua etc vs nyt edesmennyt hallitus joka sentään ei kiristänyt verotusta, vaan taisi tehdä jopa inflaatiokevennyksiä. Ehkäpä suurin failure oli erään ministerin toilailut ja julkisuuskuva.

Ja kun mukana on myös vihreät ja vas, niin ei kannata pidätellä henkeä autoilun verotuksen keventämisestä, päinvastoin. Ainut pieni toivo on keskustan mukanaolo, jonka kynnyskysymyksissä oli mm. ettei yrittämisen verotusta saa kiristää tms, työllisyysasteen nosto tms. Saa nähdä miten neuvotteluissa käy ja minkälainen ohjelma tulee. Vihreiden puolelta tulee taatusti liikennepoliittisia toimia hallitusohjelmaan. Huolimatta mitkä puolueet ovat mukana, hallitus kuitenkin toteuttaa hallitusohjelmaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.05.19 - klo:09:42
Niin Norjassa autokanta kehittyy erityisen pienipäästöiseen suuntaan mutta Suomessa ei. Nyt olemme keskustelleet Suomen autoveron vaikutuksista ja toimivuudesta. esititkö Norjan kritiikkinä Suomen autoveroa vastaan vai argumenttina Suomen autoveron puolesta?
Norjan esimerkki osoittaa että voimakkaan päästöpohjainen verotusmalli on tehokkain ohjaamaan autokantaa vähäpäästöiseen suuntaan. Norjassa on menty extreme tasolle siinä mielessä että sähköautoja tuetaan, eli vero on negatiivinen + kaikki muut etuudet, joista tosin osan poistosta on jo ollut hieman keskustelua. Tuista keskusteltaessa on muistettava että jostain on sitten kerättävä verot jolla ne maksetaan, vaikkapa fossiilisten kovemmalla verotuksella. En ole rahallisesti voimakkaiden tukien kannattaja, koska se näkyy taasen veroasteessa. Eikä sähköautojen voimakas rahallinen tukeminen kovin järkevää globaalisti ole, sillä tuotantokapasiteetti on niin rajattu tällä hetkellä että kannattaako alkaa kilpailemaan esim. Norjan kanssa saatavuudessa suuressa skaalassa. Norjan sähköntuotannon CO2 lienee Euroopan pienin, niin vastaavasti saavutettu päästövähennyskin on suurin.

Väitän että jos Norjassa ei olisi päästöpohjaista autoveroa, niin tuskinpa sähköautojen  osuus olisi puolen tienoilla. Jos e-Golf maksaisikin tuplasti vs 1.0TSI, kumpikohan tulisi ostettua skenaariossa ilman autoveroa..

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.05.19 - klo:09:42
Norjassa sähköautojen osuus uusien myynnistä on luokkaa puolet ja ladattavilla hybrideillä on myös iso osuus. Uusia autoja myös myydään paljon enemmän kuin Suomessa, eikä maa toimi Euroopan maiden dumppaamien EU5-dieseleiden loppusijoituspaikkana.
En tiedä Norjan tuontikäytäntöä eli minkälaisia maksuja tulee käytetyn rekisteröinnistä, vai onko niin että norjalaisilla riittää pätäkkää eikä EU5-dieselit voisi kiinnostaa vähempää. Dieselithän ovat uutena myös todella kalliita.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.05.19 - klo:09:42
Kuinkahan monta EU5 NOx-tykkiä Suomeen haalitaan jokaista sähköautoa kohden? Mitä hyvää löydät Suomen autoverosta?
Vastaus ekaan kysymykseen löytynee rekisteröinti/tuontitilastoista, sieltä vain etsimään.

Tiivistettynä, autoverossa on hyvää seuraavat seikat: 1) päästöohjautuvuus. Jos autovero poistettaisiin, esim. Seat Leon malliston pienipäästöisen mallin (1.5TGI) ja vastaavalla varustelutasolla olevan bensan hintaero (1.5TSI 131) hintaero halvimmilla malleilla pienenisi yli 1000 euroa suuripäästöisemmän eduksi. Yleensä markkinataloudessa tämä lisää sen vaihtoehdon kysyntää enemmän jonka hinta halpenee suhteessa toiseen vaihtoehtoon, tässä yksinkertaisessa tapauksessa niinkin paljon kuin yli 1000eur. Suuripäästöisillä autoilla, vaikkapa Volvon katumaasturi hybridillä vs ilman, ero olisi paljon suurempi. Markkinataloudessa tämä johtaisi todennäköisesti hybridin kysynnän hyytymiseen ja bensaversion kysyntä suhteessa kasvaisi selkeästi alentuneen hinnan vuoksi. Tätä kehitystä patoamaan sitten pitäisi kehitellä kaikenmaailman CO2-käyttö/omistusmaksuja.

2) fiskaalinen puoli. Nythän on hallitusta kokoamassa puolue joka on epäsuorasti luvannut lisää veroja. Poisto olisi korvattava jollain ja todennäköisin vaihtoehto olisi korotetut vuotuiset maksut. Hieman mukaillen, verotus ei ole nollasummapeliä, mutta on naiivia kuvitella että veronkevennys maksaisi dynaamisten vaikutusten kautta automaattisesti takasin itse itsensä. Mieluummin nykysysteemi kuin korotetut vuotuiset maksut.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.05.19 - klo:09:42
Tuleeko mieleen autoveron lisäksi yhtään muuta selittävää tekijää sille, miksi Teslat ja muut ladattavat eivät ole Baltian maissa myyntilistojen kärjessä?
En ole Baltian maiden olosuhteiden asiantuntija, mutta yksi asia mikä siellä käydessä pistää silmään on että polttoaine on todella halpaa suhteessa mihin tahansa pohjoismaahan. Sitä kautta taloudellinen motiivi on selkeästi heikompi. Onhan toki nuo Teslat ja muut toki todella kalliita värkkejä, joka hillitsee tehokkaasti kysyntää ko. maissa joissa BKT per henkilö on selkeästi matalampi kuin Suomessa. Eikä Tesla ole esim. Viron hyvin korkealla CO2-tason sähköntuotannolla edes mitenkään erityinen ekoteko, globaalisti ajatellen päinvastoin. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.05.19 - klo:23:40
Rinnehän on lupaillut "vappusatasia" ja veropohjan "tilkitsemistä", Sitran taseen tarkastelua etc vs nyt edesmennyt hallitus joka sentään ei kiristänyt verotusta, vaan taisi tehdä jopa inflaatiokevennyksiä. Ehkäpä suurin failure oli erään ministerin toilailut ja julkisuuskuva.

Ja kun mukana on myös vihreät ja vas, niin ei kannata pidätellä henkeä autoilun verotuksen keventämisestä, päinvastoin. Ainut pieni toivo on keskustan mukanaolo, jonka kynnyskysymyksissä oli mm. ettei yrittämisen verotusta saa kiristää tms, työllisyysasteen nosto tms. Saa nähdä miten neuvotteluissa käy ja minkälainen ohjelma tulee. Vihreiden puolelta tulee taatusti liikennepoliittisia toimia hallitusohjelmaan. Huolimatta mitkä puolueet ovat mukana, hallitus kuitenkin toteuttaa hallitusohjelmaa.
Jep, aivan varmaa on että tällä hallituspohjalla verotus tulee kiristymään, niin autoilun kuin myös monen muun osalta. Tulovero kiristynee myös ja ylipäätään jää työntekijöille vähemmän rahaa käteen.Mutta melko varmaa on myös, ettei hallitus kestä pitkään, koska vasemmisto ei osaa hallituksessa olla.

Neljän vuoden päästä on Suomi taas entistä velallisempi, ja ihmisillä vähemmän rahaa käytössään. Siinä on sitä seuraavalla hallituksella taas kova työ korjata SDP:n toilailut.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.05.19 - klo:00:16
En ole Baltian maiden olosuhteiden asiantuntija, mutta yksi asia mikä siellä käydessä pistää silmään on että polttoaine on todella halpaa suhteessa mihin tahansa pohjoismaahan. Sitä kautta taloudellinen motiivi on selkeästi heikompi. Onhan toki nuo Teslat ja muut toki todella kalliita värkkejä, joka hillitsee tehokkaasti kysyntää ko. maissa joissa BKT per henkilö on selkeästi matalampi kuin Suomessa. Eikä Tesla ole esim. Viron hyvin korkealla CO2-tason sähköntuotannolla edes mitenkään erityinen ekoteko, globaalisti ajatellen päinvastoin.

Ainakin Tallinnassa mp-aineet ovat +/- Suomen hinnoissa, alempana Baltiassa ilmeisesti vielä halvempia. Polttoaine.net tietää 95E /D :

Latvia Ainazi, Neste (29.4.)                                           01.05.      1.317   1.247

Viro Tallinna, Neste A24 Ülemiste Suur-Sõjamäe 4/2   18.04.   1.406   1.366

Ranska Macon, Total (16.4.)                                  19.04.        1.51        1.447

Saksa Dusseldorf, Shell Flughafen (95E10)                 30.04.           1.459   1.28
Yritetään pärjätä.

jt

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.05.19 - klo:07:55
Ainakin Tallinnassa mp-aineet ovat +/- Suomen hinnoissa, alempana Baltiassa ilmeisesti vielä halvempia. Polttoaine.net tietää 95E /D :

Latvia Ainazi, Neste (29.4.)                                           01.05.      1.317   1.247

Viro Tallinna, Neste A24 Ülemiste Suur-Sõjamäe 4/2   18.04.   1.406   1.366

Ranska Macon, Total (16.4.)                                  19.04.        1.51        1.447

Saksa Dusseldorf, Shell Flughafen (95E10)                 30.04.           1.459   1.28
Liettuassa käydessä silmään pisti halvat polttoaineen hinnat. Eipä nuo kalliita ole vieläkään tuon siten mukaan:
https://fi.globalpetrolprices.com/Lithuania/diesel_prices/
https://fi.globalpetrolprices.com/Lithuania/gasoline_prices/
Liettua:       6.5.   1,20 B  /  1,12 D

BTW; Norjassa on bensa, erästä mainosta mukaillen, "ihanan kallista": 1,76, eikä Tanska jää kauas 1,71 hinnalla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.05.19 - klo:07:55
Ainakin Tallinnassa mp-aineet ovat +/- Suomen hinnoissa, alempana Baltiassa ilmeisesti vielä halvempia. Polttoaine.net tietää 95E /D :

Latvia Ainazi, Neste (29.4.)                                           01.05.      1.317   1.247

Viro Tallinna, Neste A24 Ülemiste Suur-Sõjamäe 4/2   18.04.   1.406   1.366

Ranska Macon, Total (16.4.)                                  19.04.        1.51        1.447

Saksa Dusseldorf, Shell Flughafen (95E10)                 30.04.           1.459   1.28
On nuo ainakin bensan osalta pk-seudun hintoja 15-30 senttiä halvemmat hinnat. Ja sisämaata kohti mentäessä varmasti vielä halpenee.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.05.19 - klo:23:10
Liettuassa käydessä silmään pisti halvat polttoaineen hinnat. Eipä nuo kalliita ole vieläkään tuon siten mukaan:
https://fi.globalpetrolprices.com/Lithuania/diesel_prices/
https://fi.globalpetrolprices.com/Lithuania/gasoline_prices/
Liettua:       6.5.   1,20 B  /  1,12 D

BTW; Norjassa on bensa, erästä mainosta mukaillen, "ihanan kallista": 1,76, eikä Tanska jää kauas 1,71 hinnalla.

Sekä Ruotsissa, Tanskassa että etenkin Norjassa palkkataso on selvästi Suomea parempi, mutta norskeilla on ilonaan sateisempi sää ja pitkä olut maksaa jtn 10, ulkona (vrt. keissi Baltiassa). Myös elintarvikkeet ovat suht. kalliita esim. Saksaan verrattuna, jossa on kivikova kilpailu.
Yritetään pärjätä.

Madise

#1132
Lainaus käyttäjältä: jt - 09.05.19 - klo:00:16
En ole Baltian maiden olosuhteiden asiantuntija, mutta yksi asia mikä siellä käydessä pistää silmään on että polttoaine on todella halpaa suhteessa mihin tahansa pohjoismaahan. Sitä kautta taloudellinen motiivi on selkeästi heikompi. Onhan toki nuo Teslat ja muut toki todella kalliita värkkejä, joka hillitsee tehokkaasti kysyntää ko. maissa joissa BKT per henkilö on selkeästi matalampi kuin Suomessa. Eikä Tesla ole esim. Viron hyvin korkealla CO2-tason sähköntuotannolla edes mitenkään erityinen ekoteko, globaalisti ajatellen päinvastoin.

Virossa paikallisen tilastokeskuksen tietojen mukaan bruttopalkka on Viron historian korkeimmalla tasolla, 1234:- / kk. Harjumaalla eli Tallinnan ympäristössä noin 1450:- ja etelä- ja itä Virossa karvan alle tonnin / kk.
Suhteessa tuloihin siis polttoaineenhinta on varsin korkea.
Itse asun Virossa ja vaikka tulot ovat selvästi korkeammat kuin nuo yllämainutut niin en näe mitää sen suurempaa syytä liikkua päivittäin muilla kuin litraisilla tuoreilla autoilla joita perheessä on kaksi kpl.
Harrastelaitteiden taloudellisuus ei niinkään kiinnosta vaikka nekin polttavat vuosittain ihan kohtuullisen määrän tavaraa (muutama prätkä, mönkijä, Jeeppi).
Tietoisuus ympäristöasioista tavallisten kansalaisten keskuudessa ei ole kovin korkealla tasolla eikä tule olemaankaan vielä vuosikymmeneen. Sellaista polittiiikoa joka tulee esittämään autoveroa, auton veronsuuntaista käyttömaksua tai esim. päästöihin liittyvää vuosittaista maksua ei myöskään tulla Virossa näkemään vuosikymmeneen. Polittinen ura katkeaa välittömästi.
En ole henkilökohtaisesti mikään isojen- ja kalliden autojen ihannoija mutta tuttavan autoliikkeeessä on esim. tuollainen reilun 100.000km ajettu Tesla; https://www.auto24.ee/used/3099417 samalla rahalla saaa myös selvästi vähemmän ajetun (tai ainakin mittarissa on vähemmän) Panameran;https://www.auto24.ee/used/2782853
Vaikka en edelleenkään ole ns. automies niin kyllä minä euroni Porscheen laittaisin....
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

vwmies

Epävarmuus/tietoisuus tulevista veroratkaisuista ja käyttömaksuista jne. näkyy esim. seuraavan uutisen muodossa konkreettisesti:

https://yle.fi/uutiset/3-10786006

Autokauppaketju Laakkonen aloittaa yt-neuvottelut " säästötoimien odotetaan kohdistuvan enintään 90 työtehtävään

Laakkonen kertoo arvioidun säästötarpeen olevan noin viisi miljoonaa euroa vuositasolla.

Autoalan heikon markkinatilanteen ja autokonserninsa rakennemuutoksen vuoksi Laakkonen aloittaa yhteistoimintaneuvottelut toimintojen uudelleen organisoimiseksi tarvittavilta osin, kertoo yhtiö tiedotteessaan.

Tavoitteena on kilpailukyvyn vahvistaminen ja kannattavuuden parantaminen.

Yhtiö perustelee autotoimialan käyvän parhaillaan läpi digitalisoitumisen myötä tarvittavasta palvelukehityksestä sekä jakelutiepaineista johtuvaa rakennemuutosta, jonka seurauksena ala keskittyy voimakkaasti.

Laakkonen tavoittelee muutoksen avulla synergiaetuja ja palvelukokonaisuutta, jotka edellyttävät toimenpiteitä autokonsernin kaikilla organisaatiotasoilla.

Laakkonen kertoo arvioidun säästötarpeen olevan noin viisi miljoonaa euroa vuositasolla.

Suunniteltujen toimenpiteiden odotetaan kohdistuvan enintään 90 työtehtävään.

Neuvotteluissa ovat mukana konsernin kaikki työntekijät johtoa myöten, kertoo Laakkonen autokonsernin toimitusjohtaja Tero Panhelainen.

" Paitsi ne työntekijät, jotka siirtyvät K Caaran palvelukseen myöhemmin toteutettavan liiketoimintakaupan myötä.

Hän kertoo myös, että yt-neuvottelut alkavat jo ensi viikolla.  :o

"Alustavan aikataulun mukaan neuvottelut ovat sitten valmiit heinäkuun ensimmäisellä tai toisella viikolla
Yritetään pärjätä.

tet

^ Tässäpä kaikille oiva esimerkki siitä, miten nettikeskusteluja hyödynnetään kaupallisessa tarkoituksessa. Käyttäjän ensimmäinen viesti, jossa maalaillaan mitä kivaa voisi verorahoilla tehdä, ja laitetaan kuin sattumalta linkki nettikasinon sivulle. ;D Ja varmasti löytyy hyväuskoisia ihmisiä, jotka luulevat, että edellä oleva viesti on jotain muuta kuin bottikäyttäjän postaama mainos. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jodl

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.05.19 - klo:15:20
Ai meinaat, että Rinteen hallitus pystyisi kurittamaan palkkatyössä kävijää vielä enemmän, kuin mitä Sipilän vajaahallitus jo kuritti? :o Olisiko se ollut sitten "työväenpuolue" Kokoomus, joka olisi työväestöä kohdellut paremmin? ;D ;D
Tätä minäkin ihmettelen. Jos joku pitää (ja piti) sipulin toimintaa jotenkin lempeänä palkansaajalle niin omanlaisensa masokisti on.
Tosin tämä nyt menee varsinaisesta aiheesta pois ...

tet

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.01.20 - klo:18:36
^ Tässäpä kaikille oiva esimerkki siitä, miten nettikeskusteluja hyödynnetään kaupallisessa tarkoituksessa. Käyttäjän ensimmäinen viesti, jossa maalaillaan mitä kivaa voisi verorahoilla tehdä, ja laitetaan kuin sattumalta linkki nettikasinon sivulle. ;D Ja varmasti löytyy hyväuskoisia ihmisiä, jotka luulevat, että edellä oleva viesti on jotain muuta kuin bottikäyttäjän postaama mainos. ::)

Jotta kenellekään ei jää väärää kuvaa, niin lisätään, että viesti johon edellä viittasin on sittemmin poistettu. Eli en tarkoittanut viestini edellä nyt olevaa nimim. vwmies viestiä toukokuulta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vwmies

#1137
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 08.05.19 - klo:14:38
No autothan sitä raippaa saavat, mutta prätkät ja mopot päässevät vähemmällä = kesäkauden ainakin on työmatkaliikennöinti ratkaistu :)

Tässä esimakua siitä, mitä lähivuosina tuleman pitää (jotta päästään "kirottuihin" 2030 päästötavoitteisiin) - yksityisautoilu kallistuu:

https://www.is.fi/autot/art-2000006371155.html

Hallituksen massiivisten päästövähennysten maksaja on henkilöautoilija " taustavaikuttaja Ylellä: ”Nyt tulee tapahtumaan”

Suomen liikenteen vahvimmaksi vaikuttajaksi Ylellä tituleerattu liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö vahvistaa liikenteen päästövähennysten maksajaksi autoilevan kuluttajan.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä tullee kohdistumaan suurelta osin yksityiseen henkilöautoiluun.

" Tästä ei mitenkään pääse. Vaikka monet pitävät sitä vääryytenä, se on henkilöautoilu. Se on se pääasiallinen ja tehokkain toimien kohde, LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiainen kertoo Ylen Ykkösaamun haastattelussa.

”Kuluttajaa ja veronmaksajaa” koskevilla kovilla toimenpiteillä ja niihin liittyvillä päätöksillä on kiire, sillä Suomi ei ole onnistunut kääntämään liikennepäästöjä laskuun " vastoin kansainvälisesti sovittua ja hallitusohjelmaan kirjattua tavoitetta.

Lue lisää: Epäilys nostaa kokoomuksessa päätään " hallitus joutuu nyt kertomaan, onko tiemaksujen keräämisjärjestelmän toteuttaminen jo aloitettu:

https://www.is.fi/autot/art-2000006357859.html-

" Aikataulujuttuhan se on kaikkein kamalin, tai vaikein. Mitä myöhemmin aloitetaan, sitä jyrkempiä temppujen on oltava.

Pursiaisen mukaan vippaskonsteja vähennysten saavuttamiseen ei enää ole, mikä osaltaan ennakoi suurta kertarysäystä. Keinoista tehokkaimmat taas ovat verotuksellisia ja varmuudella vastalauseita kerääviä.

Päätöksen tekeminen pakettina saattaisikin kansliapäällikön mukaan pienentää yksittäisiin muutoksiin liittyvää vastustusta.

" Oliskohan siinä viisautta, että tämä kootaan paketiksi ja päätetään kerralla.

Lue lisää: ”Suomalaismiehet valmiita maksamaan ajoneuvoveroa jopa yli tuhat euroa vuodessa”, vahvistaa viranomainen

Murroksen hyötyjinä Pursiainen näkee muun muassa junan ja linja-auton käyttäjät.

Esimerkiksi yksittäistä autotonta kotitaloutta koskeva palvelutason paraneminen saattaa muutoksessa nousta jopa huomattavalle tasolle.

" Ja autollistenkin kannalta, jos hyväksyvät tämän karmean hypyn, että joutuvat menemään joukkoliikennevälineeseen.

Lue lisää: LVM:n paperin mukaan uudet tienkäyttömaksut voitaisiin yhdistää ajoneuvoveroon " ja näin niiden perimistä valvottaisiin

Poliittisen realismin osalta kansliapäällikkö ennakoi, että liikenteen ilmastopaketilla on mahdollisuus läpimenoon ”mikäli päätökset jotka tehdään, pystytään perustelemaan hyvin”.

Marinin hallituksen kykyyn viedä vaikeat päätökset maaliin Pursiainen uskoo vahvasti.

" Nyt tulee tapahtumaan.

Helsingin Sanomien mukaan asia on seuraavan kerran etenemässä helmikuun alussa pidettävässä hallituksen ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokoukseksi” nimetyssä tapaamiskokonaisuudessa, jonka aiheena ovat nimenomaan ilmastoteemat.   :-[ :o :( :'(
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Suomalaiset eivät äänestäneet tuota hallitusta eikä todennäköisesti myöskään näitä uudistuksia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Tässähän tätä valotetaan jo kesän artikkelissa tarkemmin, nyt alkaa kokonaiskuva (=päästöjen kurittaminen valjeta):

https://www.is.fi/autot/art-2000006130681.html

Hallituksen liikenneverouudistuksen valmistelu alkaa " ensimmäinen tärkeä päivämäärä jo ensi vuonna (huom: hallitusohjelmahan on nytkin sama)

Julkaistu: 5.6.2019 / IS

Tuleva autoilun ja liikenteen verouudistus on osa ”kestävän verotuksen tiekartaksi” nimettyä lainvalmistelupakettia.

Hallitusohjelman mukaan Antti Rinteen (sd) hallitus aloittaa ”ilmastotavoitetta palvelevan kestävän verotuksen tiekartan” valmistelun. Kokonaisuuteen kuuluvat liikenteen verotuksen uudistuksen ohella myös kiertotalouden edistäminen, energiaverotuksen uudistus sekä päästöihin perustuvan kulutusverotuksen selvittäminen. Tiekartan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus valmistua vuoden 2020 kehysriiheen mennessä eli käytännössä noin ensi vuoden maalis-huhtikuussa.

Hallitusohjelmassa todetaan myös, että vaadittavat päästövähennykset sekä niihin liittyvä liikenteen käyttövoimien nopea muutos ovat luonteeltaan ”merkittäviä”. Siksi ”muutoksiin liittyen käynnistetään työ, joka tähtää tätä hallituskautta pidemmällä aikajaksolla liikenteen verotuksen fiskaalisen pohjan turvaamiseen.”

Lue lisää: Hallitusohjelmasta löytyvä tiemaksu tarkoittaisi autoilijalle jopa tuhannen euron vuotuista lisäkustannusta (alla)

https://www.is.fi/autot/art-2000006129690.html

HSL:n suunnitelman mukaan tiemaksuilla kerättäisiin pelkästään pääkaupunkiseudulla noin 200 miljoonaa euroa vuodessa.

Maaliskuussa 2019 hyväksytyn pääkaupunkiseudun maankäyttö- ja liikennesuunnitelman mukaan Rinteen hallitusohjelmasta löytyvät tiemaksut tarkoittaisivat yksityisautoilijalle enimmillään noin 700-1000 euron vuosikustannusta.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Talouskieltä edustava fiskaalisuus tarkoittaa valtion tuloja, eli käytännössä verorahavirran turvaamista myös tilanteessa, jossa kansalaisten siirtyminen sähköautoihin mahdollisesti jopa romahduttaa valtion tällä hetkellä bensiinistä ja dieselpolttonesteestä keräämät miljardien eurojen polttoaineverotulot.

Liikenteen vero- ja maksu-uudistuksen jälkeen kerättävien verojen määrästä hallitusohjelma toteaa varsin kryptisesti, että ”uudistus toteutetaan vaiheittain siten, että verotuksen taso muuttuu suunnitelmallisesti päästötavoitteet huomioon ottaen.”

Dansken johtaja lataa pöytään tylyt tutkimusluvut: ”Suomalaiset maksavat autoilusta enemmän kuin luulevat”

Sitä, tarkoittaako verotuksen tason muuttaminen liikenteen verojen kiristymistä vai laskemista, ei tekstissä kerrota. Arvailla kuitenkin voi, että laskemisesta tuskin lienee kyse, sillä hallitusohjelmassa mainitaan esimerkiksi perusdieseliä alemmin verotetun ammattidieselin käyttöönotto. Tällaiselle erikoishinnoitetulle ammattidieselille tuskin lie tarvetta, ellei dieselin hinta ole tasolla jossa se vaikuttaa haitallisesti jo koko kuljetus- ja logistiikkaalan toimintaan.

Selkokielellä kaikki muu paitsi "vähäpäätöinen / päästötön" sähköautoilu tulee kallistumaan, mutta itse sähköautolla ajon hintaa ei kukaan tiedä...  :(
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy