Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

HiTecci


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:16:20
Jos nyt silti hiukan vielä jankkaan.Niin jostain se ns. listahintakin pitää tulla.Siis juuri se mikä lukee esitteessäkin.Jos esim Rs maksaa Suomessa siinä esitteessä 26Ke, ja Saksassa 31Ke, niin mistä se tulee jos molemmissa maissa autot maksaa saman verran.Silloinhan Suomessa tuossa hinnassa jo yli 20% alennusta kun alvikin isompi.Joten eikö silloin helppo myydä Saksassa autoja 30% alennuksella.
Jortenkin olen vaan ollut siinä uskossa, että noita maakohtaisia hintoja on erilaisia, että niitä autoja nimenomaan saataisi jotenkin edes myytyä.Oli sitten veroa tai ei kyseisessä maassa. Mä voin myöntyä hyvinkin tässä asiassa heti kun fakta tulee tietoon.Nimenomaan fakta ihmiseltä joka tarkalleen tietää nämä asiat.

Voisitko ystävällisesti käydä katsomassa nuo Skodan Ruotsin hinnastot. Ehkä sitten silmät aukeavat.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

sakal83

Trafin livelaskuri kertoo minulle seuraavaa omilla tiedoilla:

Laskennallinen autovero 256,? Omasta mielestä maksoin kuitenkin pari viikkoa takaperin autoveroa reippaat 5k,, joten nyt on pieni laskuvirhe pankissasi. Peri 200,. Ja kohti erottajaa jossa bernerillä hotelli rakennettuna.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.01.17 - klo:17:30
Laskennallinen autovero 256,? Omasta mielestä maksoin kuitenkin pari viikkoa takaperin autoveroa reippaat 5k,, joten nyt on pieni laskuvirhe pankissasi. Peri 200,. Ja kohti erottajaa jossa bernerillä hotelli rakennettuna.

256 , x 20 v = 5120 ,, joka lienee aika lähelle maksamaasi autoveron määrää, eikös ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

gunman

Ja mulla nuo alimmat kentät menee:

Nyk: 1990,26
Km:  4268,24
Kiint:2394,60

Vaimolla:

Nyk: 981,08
Km:  1567,99
Kiint:1263,40

Tässä taloudessa nousee kulut siis varmasti.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

ram1

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 19.01.17 - klo:17:15
Voisitko ystävällisesti käydä katsomassa nuo Skodan Ruotsin hinnastot. Ehkä sitten silmät aukeavat.
No vastausta en kyllä sieltäkään löytänyt. Ruotsissa 220hp.versio 28700 ja Suomessa 230hp. versio 25900, Saksassa 31400.Ja oli nyt listahinnat, alennushinnat, tai mitkä tahansa hinnat, niin edelleenkään ainakaan minulle ei käy ilmi, paljonko kussakin maassa siitä autosta tehtaalle maksetaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ukormi

Lainaus käyttäjältä: multsi - 19.01.17 - klo:13:48

Käyttöpaketin valvonta tulee perustumaan  kyttäämiseen:
"Ministeriön paperissa erikoinen valvontakeino: Postiautot ja taksit vahtimaan kansalaisten tienkäyttömaksuja!
Liikenneministeriön selvityksen mukaan kuljetusyritykset olisivat viranomaisten ohella varteenotettava vaihtoehto kansalaisten tienkäyttömaksun valvomiseen.
Sellaisia voisivat viranomaisten ohella olla myös yksityiset yritykset"
Näin niitä markkinoida luodaan.

Tää oli hyvin hilpeä kohta.
Eikös jossakin maassa ollut taannoin tällainen kyttäyssysteemi. Taisipa olla joitakin suomalaisiakin niillä paljastetuilla listoilla  ::)
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:17:53
No vastausta en kyllä sieltäkään löytänyt. Ruotsissa 220hp.versio 28700 ja Suomessa 230hp. versio 25900, Saksassa 31400.Ja oli nyt listahinnat, alennushinnat, tai mitkä tahansa hinnat, niin edelleenkään ainakaan minulle ei käy ilmi, paljonko kussakin maassa siitä autosta tehtaalle maksetaan.

ŠKODA OCTAVIA RS
Motoralternativ 1 Växellåda2 Hk Miljöklass Capris
RS TSI 6 man 220 EU6 6.2 (6,3) 142 (143) 273 400
RS TSI 6 DSG 220 EU6 6.4 (6,5) 146 (147) 287 900
RS TDI 6 man 184 EU6 4.4 (4,5) 115 (117) 273 000
RS TDI 6 DSG 184 EU6 4.7 (4,8) 124 (126) 287 500
RS TDI 6 DSG 4x4 184 EU6 4,9 (5,0) 129 (131) 294 500

Tutkipas seuraavaksi verottomat hinnat.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

vasara

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:17:53
No vastausta en kyllä sieltäkään löytänyt. Ruotsissa 220hp.versio 28700 ja Suomessa 230hp. versio 25900, Saksassa 31400.Ja oli nyt listahinnat, alennushinnat, tai mitkä tahansa hinnat, niin edelleenkään ainakaan minulle ei käy ilmi, paljonko kussakin maassa siitä autosta tehtaalle maksetaan.
Tehdashinnat taitaa kuulua liikesalaisuuksien piiriin.. ne tietämällä olisi helppo laskea myyntiketjun kate.
Periaatteessa EU ryhmäpoikkeusasetus (jo vuodelta 2003) kieltää tehdashinnoittelun erot jäsenmaiden kesken.
Tästäkin huolimatta eroja on.. alla EU- raportti vuodelta 2011. Hintaerojen haarukka vaihtelee autosegmentistä riippuen 3-7% välillä koko EU-alueella.
Kreikka ja Slovenia ovat ko. raportin ajankohtana verottomilta hinnoiltaan halvimmat maat ja Malta kallein.. Suomi jossain sinä välillä.
http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/2011_07_a.pdf

Epes

Lainaus käyttäjältä: gunman - 19.01.17 - klo:17:52
Ja mulla nuo alimmat kentät menee:

Nyk: 1990,26
Km:  4268,24
Kiint:2394,60

Vaimolla:

Nyk: 981,08
Km:  1567,99
Kiint:1263,40

Tässä taloudessa nousee kulut siis varmasti.

Meillä taas päinvastoin. Uudehkolla mopo-A6:lla 35000km/v ajoa pääosin kruunun teillä!

Kustannukset/vuosi    Nykytilanne    Km-perusteisella asiakasmaksulla    Kiinteillä asiakasmaksuilla
Ajoneuvoveron perusosa          171.91    30.77                                            30.77
Käyttövoimavero                       461.72    461.72                                           461.72
Polttoainevero                           759.15    701.45                                           701.45
Laskennallinen autovero           378.95    0.00                                               0.00
Asiakasmaksu                             0            526.94                                            224.26
Asiakasmaksun arvonlisävero     0            126.46                                            53.82
Yhteensä                                  1771.73    1847.35                                          1472.03

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:16:20
Jos nyt silti hiukan vielä jankkaan.Niin jostain se ns. listahintakin pitää tulla.Siis juuri se mikä lukee esitteessäkin.Jos esim Rs maksaa Suomessa siinä esitteessä 26Ke, ja Saksassa 31Ke, niin mistä se tulee jos molemmissa maissa autot maksaa saman verran.Silloinhan Suomessa tuossa hinnassa jo yli 20% alennusta kun alvikin isompi.Joten eikö silloin helppo myydä Saksassa autoja 30% alennuksella.
Jortenkin olen vaan ollut siinä uskossa, että noita maakohtaisia hintoja on erilaisia, että niitä autoja nimenomaan saataisi jotenkin edes myytyä.Oli sitten veroa tai ei kyseisessä maassa. Mä voin myöntyä hyvinkin tässä asiassa heti kun fakta tulee tietoon.Nimenomaan fakta ihmiseltä joka tarkalleen tietää nämä asiat.
Autohaus24:n listoilta en jostain syystä RS:ää löytänyt, mutta eiköhän L&K 1.8 TSI DSG 4x4 anna suuntaviivoja aivan riittävästi. Saksassa se maksaa toimituskuluineen 28 200 euroa. Suomessa autoveroton listahinta 31 000 euroa, josta toimituskulujen ja alennusten jälkeen on tasoissa tuon Saksan hinnan kanssa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 19.01.17 - klo:16:57
Skoda 1.4 TSI 110 kW 7-DSG Ambition listahinta Saksassa 25430 , ilman mitään lisävarusteita. Saksan ALV on 19 %, veroton hinta 21370 , (http://www.skoda-auto.de/models/octavia_neu/overview_1/).

Suomessa vastaava malli 22440 , ilman autoveroa, ja ALV 24 % pois niin jää 18100 , (http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/skoda-octavia-hinnasto.pdf?time=1484837666).

Onhan veroton hinta Suomessa selvästi halvempi. Käteisalennusta pitäisi olla Saksassa yli 20 %, että päästäisiin samaan hintaan kuin Suomessa käteisalennuksen kanssa.
Saksassa näyttää olevan myyntihinta 20 200 euroa + toimituskulut. Eli kyllä, karvan verran yli 20 prosentin näkyy siellä alennus olevan ja verottomat hinnat ovat tasoissa Suomen kanssa. Kuonka monta kertaa näitä pitää käydä läpi ennen kuin uskotte, ettei Suomen hinnat ole missään suhteessa erityisen halpoja?
www.autohaus24.de/konfigurieren?ityc=642919

Eestissä alvillinen hinta näkyy olevan 20 300 euroa eli sama hintataso sielläkin.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.01.17 - klo:17:50
256 , x 20 v = 5120 ,, joka lienee aika lähelle maksamaasi autoveron määrää, eikös ;D
Totta. Eli saan varmasti ajaa seuraavat 20 vuotta 256, alemmalla hinnalla. Kyyylllä juu ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TDiih

Hiukan kummastelen valmiiksi laskeruissa malleissa olevia pieniä prosentteja, eikö suurimmalla osalla autoilijoista tule +90% ajoista valtion teillä?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Jyri

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 19.01.17 - klo:19:21
Hiukan kummastelen valmiiksi laskeruissa malleissa olevia pieniä prosentteja, eikö suurimmalla osalla autoilijoista tule +90% ajoista valtion teillä?
Ei kaikilla, itse ajelen 95 % kaikesta ajosta kehä kolmosen sisäpuolella, taitaa iso osa olla muita kuin valtion teitä.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.01.17 - klo:18:36
Tehdashinnat taitaa kuulua liikesalaisuuksien piiriin.. ne tietämällä olisi helppo laskea myyntiketjun kate.
Periaatteessa EU ryhmäpoikkeusasetus (jo vuodelta 2003) kieltää tehdashinnoittelun erot jäsenmaiden kesken.
Tästäkin huolimatta eroja on.. alla EU- raportti vuodelta 2011. Hintaerojen haarukka vaihtelee autosegmentistä riippuen 3-7% välillä koko EU-alueella.
Kreikka ja Slovenia ovat ko. raportin ajankohtana verottomilta hinnoiltaan halvimmat maat ja Malta kallein.. Suomi jossain sinä välillä.
http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/2011_07_a.pdf

Ei mikään EU-asetus voi kieltää tehdashintojen eroja eri markkina-alueilla. EU vaatii tavaroiden vapaan liikkuvuuden, eli autoliike halvan tehdashinnan maassa ei voi kieltäytyä myymästä autoa toisen maan kansalaiselle. Tästä oli kysymys EU:n ja autovalmistajien kiistassa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

SNG

Toistetaas taas:

Eli trafin laskuri antaa liian ruusuisen tulevaisuudenkuvan laskennallisen autoveron takia.

Jättäkää auton hinta täyttämättä. Laskennallisella autoverolla ei ole merkitystä nykyisiin vuosikuluihin.

Väitän että kovin monella palstalaisella vuosikulut eivät alene kun tuo tarkoituksellinen virhe jätetään pois.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 19.01.17 - klo:19:31
Ei mikään EU-asetus voi kieltää tehdashintojen eroja eri markkina-alueilla. EU vaatii tavaroiden vapaan liikkuvuuden, eli autoliike halvan tehdashinnan maassa ei voi kieltäytyä myymästä autoa toisen maan kansalaiselle. Tästä oli kysymys EU:n ja autovalmistajien kiistassa.
Käytännössä sama asia oikeammin sanottuna, kun ostaja voi mennä ostoksille toiseen EU-maahan, jossa autojen tehdashinta on alhaisempi.
Hieman erityksissä olevassa Suomessa kuvio ei tietysti toimi yhtä hyvin, kuin vaikkapa Keski-Euroopassa.

BobSmith

Bernerin mallissa on se pelottava konkelo, että jos/kun autoja aletaan verottaa niiden liikkumisen mukaan, niin kunnat/kaupungit voivat alkaa rokottaa tietulleja automaattisesti ja hinnoitella ne mielivaltaisesti. Samoin vakuutusyhtiöt voivat alkaa sitoa vakutusmaksut ajosuoritteisiin, ja jälleen rokottaa vakuutusmaksuja mielivaltaisesti. Jälkimmäisessä tapauksessa kilpailu ehkä tasaa hintoja, mutta kaupungillahan on monopoli omalla alueellaan.

gunman

Lainaus käyttäjältä: SNG - 19.01.17 - klo:19:54
Toistetaas taas:

Eli trafin laskuri antaa liian ruusuisen tulevaisuudenkuvan laskennallisen autoveron takia.

Jättäkää auton hinta täyttämättä. Laskennallisella autoverolla ei ole merkitystä nykyisiin vuosikuluihin.

Väitän että kovin monella palstalaisella vuosikulut eivät alene kun tuo tarkoituksellinen virhe jätetään pois.

Juuri näin, auton hintaa ei pidä täyttää. (vaikka omalla kohdallani sillä ei suurta merkitystä ole :)  )
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

-karppa-

Mua kyllä nauratti tuo kilometriperusteinen vero. Kuinka moni vähän ajava omistaa juuri vanhan auton jolla käydään vain kaupassa ja hoidetaan pakolliset asiat. Tätä varten pitäisi ostaa OBD-portilla oleva ajoneuvo. Muuten maksat itsesi kipeäksi vuosittaisella verolla  :idiot2: :idiot2: :idiot2:.

Heti tulee mieleen pari tuttua eläkeläistä jotka omistavat vanhempia hyväkuntoisia autoja eivätkä näe mitään tarvetta vaihtaa autoa, koska noiden kulut on minimaaliset ja huoltaminen/korjaaminen puoli-ilmaista.

Johan Berner on ollut Suomen kansalainen tasan kaksi vuotta ja jää lähtemättömästi Suomalaisten mieliin, kun puhaltaa nuo rahat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 19.01.17 - klo:20:02
Bernerin mallissa on se pelottava konkelo, että jos/kun autoja aletaan verottaa niiden liikkumisen mukaan, niin kunnat/kaupungit voivat alkaa rokottaa tietulleja automaattisesti ja hinnoitella ne mielivaltaisesti. Samoin vakuutusyhtiöt voivat alkaa sitoa vakutusmaksut ajosuoritteisiin, ja jälleen rokottaa vakuutusmaksuja mielivaltaisesti. Jälkimmäisessä tapauksessa kilpailu ehkä tasaa hintoja, mutta kaupungillahan on monopoli omalla alueellaan.

Mikä olisi estänyt nostamassa vaikka polttoaineiden hintaan vaikkapa 10% ja jyvittää nimenomaan vain ja ainostaan tuo 10% tienhoitoon? Vaikka lisänä nykyiseen? Toki seuraava hallitus olisi voinut tuon kumota, jos olisi uskaltanut.

Nyt halutaan yhtiö jossa toimarilla on järjetön liksa + optiot sekä hallitus missä kunnon kokouspalkkiot. Eikä tähän yritykseen ole poliitikoilla tai äänestäjillä mitään nokan koputtamista, kun päätös on nuijittu...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

chr

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.01.17 - klo:20:34
Mikä olisi estänyt nostamassa vaikka polttoaineiden hintaan vaikkapa 10% ja jyvittää nimenomaan vain ja ainostaan tuo 10% tienhoitoon? Vaikka lisänä nykyiseen? Toki seuraava hallitus olisi voinut tuon kumota, jos olisi uskaltanut.

Nyt halutaan yhtiö jossa toimarilla on järjetön liksa + optiot sekä hallitus missä kunnon kokouspalkkiot. Eikä tähän yritykseen ole poliitikoilla tai äänestäjillä mitään nokan koputtamista, kun päätös on nuijittu...

Nyt halutaan järjestelmä, jossa autoilijoilta voidaan jatkossakin periä vähintään nykymäärä maksuja. Autovero nykymallissaan tulee joka tapauksessa loppumaan lähivuosina (liisarit meni jo), joten joku korvaava järjestelmä on keksittävä.

Tuollaiset toimareista ja hallituksista veuhkomaiset on aivan turhaa tässä kohtaa.

yaska

Suomessa ajetaan kunnittain vaihtelevasti 8 - 15 vuotta vanhoilla autoilla. Kas kummaa Kauniaisissa on tuoreimmat autot, pienimmät verotukset ja suurimmat tulot. Itä- ja Pohjois-Suomessa löytyy vanhimmat autot, samoilla alueilla on pienimmät käytettävissä olevat tulot, korkeimmat kunnallisverot, suurimmat työttömyysluvut, pisimmät välimatkat sekä huonoimmat julkiset yhteydet. " Maaseudulla" elämä tehdään entistä vaikeammaksi.

Onkohan tuo Berner oikeesti kokoomuksen bulvaani keskustan riveissä?

http://www.hs.fi/autot/art-2000002898193.html

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.17 - klo:23:00
Persut ei myy persettä, mutta samanlaisia takikääntäjiä ovat. Toisaalta lupasivat autoveron poiston joten sitä saa mitä tilaa  ;)

Kaikki on kaupan, ainakin populisteilla..... nyt kannattaa katsoa töllöstä uutiset tavallista tarkemmin ja painaa mieleen, mitä eroa on vaalillupauksilla, hallitusohjelmalla ja käytännön teoilla.

Aivan varmasti pystyttäisiin rakentamaan malli, jossa tasapuolisemmin otettaisiin autoveron poistuminen vs, vuosittainen käyttömaksu huomioon. Ehkä käytännössä helpoiten hyvittämällä jo maksettua autoveroa tulevissa vuosittaisissa käyttömaksuissa laskennallisen jäljellä olevan käyttöiän mukaan. Käyttövoimaverokin jouduttaneen söhköautojen tulon myötä kuoppaamaan, jos oikeasti halutaan täyttää takapirun eli Pariisin ilmastosopparin vaatimukset. Verotulokertymä ei tule laskemaan, se on pelkkää unelmaa ja utopiaa.

Kaikkein vaikeinta tämä on vanhaan tapaan poliittisesti.  :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

https://blogit.kansalainen.fi/berner-poistaa-koyhat-liikenteesta/

Köyhät kyykkyyn!

"Nyt varmasti joku lukija miettii minun liioittelevan. Otetaanpa siis esimerkki. Peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saa verojen jälkeen nettona 500 euroa kouraan kuukaudessa. Vuodessa tämä tekee yhteensä 6000 euroa rahaa. Asumistukea tai toimeentulotukea ei tuon summan päälle saa, jos asuu avo- tai avoliitossa, ja puoliso käy töissä ja tienaa yli 1000 euroa kuussa. Toimeentulotukea ei auton omistaja muutenkaan saa, sillä auto lasketaan “helposti realisoitavaksi omaisuudeksi”, joka on siis syötävä ensin, ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen. Tuon 6000 euron on siis riitettävä kaikkeen elämisen ja olemassaolemisen kuluihin koko vuoden ajaksi.

Käytän esimerkkinä samanlaista 9 vuotta vanhaa autoa, kuin itselläni on. Vuotuinen väylämaksu on 735,72 euroa. Lähitapiolassa liikennevakuutus ja kaskovakuutus tuohon autoon maksavat yhteensä 795 euroa vuodessa, vaikka liikennevakuutuksessa on 80 % ja kaskovakuutuksessa 70 % bonus. Ilman bonuksia vakuutusmaksut olisivat vielä huomattavasti korkeammat. Yhteensä väylämaksu ja vakuutukset maksavat vuodessa 1531 euroa, joka tekee yli neljäsosan 6000 euron vuosituloista. Onko kohtuullista, että työtön joutuu maksamaan 25 % koko vuosituloistaan pelkästä auton omistamisesta? Eli pelkästä valmiudesta käyttää autoa, vaikka ei ajaisi autolla juuri ollenkaan. Kun nuo auton pakolliset kulut vähentää vuositulosta, jäähän siitä vielä 4469 euroa koko vuodelle kaikkia muita menoja varten. Moniko elää alle 4500 eurolla vuodessa?

On täysi paradoksi, että toisaalta Berner ja muu hallitus haluaa työssäkäyntialueiden laajenevan, mutta toisaalta auton omistamisesta tehdään niin kallista, että työttömät joutuvat luopumaan autoistaan. Samalla menee se viimeinenkin mahdollisuus päästä kulkemaan töissä ja päästä pois köyhyysloukusta. Voisiko Anne Berner vastata kysymykseen, miten autottomat haja-asutusalueiden työttömät pääsevät jatkossa lääkäriin, kauppaan, harrastuksiin tai vaikkapa kolmen kuukauden välein tapahtuviin TE-toimiston haastatteluihin?"
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Leon8

#656
Ympäristöperusteena pelkkä CO2-päästö on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen, joten polttoaineverotus iskee ytimeen kaikilla polttomoottoreilla. Sähköautojen osalta pitää keksiä pyörä uudelleen. Kuulisin mielelläni, kuinka akkujen alkutuotanto rasittaa ympäristöä, vai rasittaako lainkaan? Luonto säästynee parhaiten, kun yhtäkään autoa ei valmistettaisi. Ihmisten kannalta polttoaineissa on monta muuta asiaa, jotka ovat terveydelle haitallisia, mutta ympäristöähän tässä suojellaan. ;)

Puolueena Keskusta taitaa vetää ranteensa auki, jos se alkaisi suosia kaupungistumista, kuten mallissa on nähtävissä. On totta, että auton pakosarjasta tupruttelee maaseudulla liki saman verran päästöjä kuin tiheään asutuissa taajamissa. Tosin haja-asutusalueella ympäristöllä on enemmän kantokykyä. Taajamien liikennevaloissa seisominen tuo paikallisesti ikävää päästökertymää.

Ite ajelen mallivuoden 2016 autolla, joten tuo Bernerin malli sellaisenaan ilman autoveron hyvitysjärjestelmää iskisi suoraan tuplaverotuksellaan. Yhteiskäyttöautot ja taksien kombinaatiot tuntuvat kaukaiselta haihattelulta kehä III:n ulkopuolisella alueella- lue harvaanasutulla maaseudulla, jossa julkista liikennettä ei ole tarjolla. Olen juuri se väliinputoaja, joka ajaa autollaan pääosin ainoastaan viikonloppuisin mökille ja takaisin. Työmatkan kuljen pyörällä. Itse tarvitsisin päivätariffin tai kilometriperusteen, jotta voisin edes kuvitellusti hyötyä uudesta liikennekaaresta. Niin, ja voisihan tuosta nykyisesta polttoaineiden verokertymästä lohkaista tarvittavan 2 miljardia vuotuisesti tienpitoon, mutta taitaa olla muita fiskaalisia tarpeita.

Rinkulakeula

Onneksi elämä ei ole, eikä sen tarvitsekaan olla, tasa- arvoista kaikille.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

-karppa-

Sähköautothan ei ole mikään ongelma. Niille vain vuosittainen käyttömaksu tai mittari, mutta kyse ei olekkaan tästä vaan halua luoda yhtiö.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lao

#659
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.01.17 - klo:21:03
https://blogit.kansalainen.fi/berner-poistaa-koyhat-liikenteesta/

Köyhät kyykkyyn!

"Nyt varmasti joku lukija miettii minun liioittelevan. Otetaanpa siis esimerkki. Peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saa verojen jälkeen nettona 500 euroa kouraan kuukaudessa. Vuodessa tämä tekee yhteensä 6000 euroa rahaa. Asumistukea tai toimeentulotukea ei tuon summan päälle saa, jos asuu avo- tai avoliitossa, ja puoliso käy töissä ja tienaa yli 1000 euroa kuussa. Toimeentulotukea ei auton omistaja muutenkaan saa, sillä auto lasketaan “helposti realisoitavaksi omaisuudeksi”, joka on siis syötävä ensin, ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen. Tuon 6000 euron on siis riitettävä kaikkeen elämisen ja olemassaolemisen kuluihin koko vuoden ajaksi.

Käytän esimerkkinä samanlaista 9 vuotta vanhaa autoa, kuin itselläni on. Vuotuinen väylämaksu on 735,72 euroa. Lähitapiolassa liikennevakuutus ja kaskovakuutus tuohon autoon maksavat yhteensä 795 euroa vuodessa, vaikka liikennevakuutuksessa on 80 % ja kaskovakuutuksessa 70 % bonus. Ilman bonuksia vakuutusmaksut olisivat vielä huomattavasti korkeammat. Yhteensä väylämaksu ja vakuutukset maksavat vuodessa 1531 euroa, joka tekee yli neljäsosan 6000 euron vuosituloista. Onko kohtuullista, että työtön joutuu maksamaan 25 % koko vuosituloistaan pelkästä auton omistamisesta? Eli pelkästä valmiudesta käyttää autoa, vaikka ei ajaisi autolla juuri ollenkaan. Kun nuo auton pakolliset kulut vähentää vuositulosta, jäähän siitä vielä 4469 euroa koko vuodelle kaikkia muita menoja varten. Moniko elää alle 4500 eurolla vuodessa?

On täysi paradoksi, että toisaalta Berner ja muu hallitus haluaa työssäkäyntialueiden laajenevan, mutta toisaalta auton omistamisesta tehdään niin kallista, että työttömät joutuvat luopumaan autoistaan. Samalla menee se viimeinenkin mahdollisuus päästä kulkemaan töissä ja päästä pois köyhyysloukusta. Voisiko Anne Berner vastata kysymykseen, miten autottomat haja-asutusalueiden työttömät pääsevät jatkossa lääkäriin, kauppaan, harrastuksiin tai vaikkapa kolmen kuukauden välein tapahtuviin TE-toimiston haastatteluihin?"

Asiaa kirjoitettu tuossa! Tästä syystä Bernerin ehdotus ei tule menemään läpi ilman suuria muutoksia. Tässä maassa on kuitenkin niin paljon ihan tavallisia ns. pienillä kuluilla eläviä ihmisiä, joilla on äänioikeus. Ei paljoa lohduta siellä syrjäkylällä asuvaa työtöntä tai ihan perus duunarin osaaikahommissa vääntävää, jos Espoossa asuva kauluspaidan ylin nappi kiinni kulkeva mikkihiiri-diplomi-insinööri saa sen unelmiensa järki-urheiluauton Skoda Octavia RS:n 6000 , halvemmalla. Tässä maassa on ehkä 10% ihmisistä keillä on varaa vaihdella uusiin autoihin muutaman vuoden välein. Ja niin kyllä me täällä kirjottavat osumme yleensä tähän 10% sakkiin ja olemme näitä autoveron mahdollisesta poistumisesta hyötyviä osupuolea pitkällä tähtäimellä, vaikka nyt kirpaisisi.

t: kauluspaita-mikkihiiri-diplomi-insinööri joka maksoi yli 15000 , autoveroa vuonna 2016 Superbista
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy