Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

ram1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.01.17 - klo:08:50
Jokainen, jolla on edes vähän ymmärrystä autokaupasta Saksassa ja Suomessa, ymmärtää sen, ettei listahintojen vertaamisessa ole mitään mieltä, koska Saksassa alennukset ovat paljon suurempia. Itse käytin Saksan hintana autohaus24:n ilmoittamaa kauppahintaa ja Suomen listahinnasta vähensin tyypillisen 5-10 prosentin alennuksin. Tuon suositun saksalaisen kaupan alennus on 5 tonnia 1.4 TSI Ambientista.
Toi sun esimerkki taas täysin harhaanjohtava kun kyse oli nimenomaan autojen hintaeroista verottomissa hinnoissa.Te väitätte että Suomi ei saa mitään etuja autojen hinnoissa, vaikka eroa kuitenkin 3000e, 20Ke autossa.Bemuissa hyvinkin mahdollista, että etua ei saa, mutta sen taas ymmärtää.Eihän Suomessakaan kukaan maksa täyttä hintaa autosta, vaikka alennukset ei varmaan Saksan kanssa samaa luokkaa.Mutta mahdollisesti veromuutoksen myötä kilpailulle enemmän mahdollisuutta kuin nyt.Yhden uuden Octavian itse Suomesta ostanut ja alennus kokonaishinnasta 10%.

Ja nimenomaan oma pointti oli yrittää tuoda esille tuo autojen verottoman hinnan ero kun monet täällä väitti sen olevan urbaanilegendaa ja myös sen, että niitä listahintoja voi jokainen käydä katsomassa, ettei tarvitse aina hiihtää jonku perässä joka tietävinään asioista kaiken.

Mutta erittäin mielenkiintoinen ja iso muutos tulisi olemaan.Päätöksiä pitäs vaan saada pöytään ja pikaisesti.Mutta jotenkin taas sellainen kutina, että pikkuhiljaa aletaan lipsua noista alun esityksistä ja lopputulos tulee olemaan jotain välimaastoa joka vaikeuttaa kaikkien elämää.Ja tiet sen kun rapistuu entisestään.

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jyri

Ainut miten tuo tosiaan olisi edes jotenkin kohtuullinen, autonsa muutaman vuoden sisällä ostaneille ja autokaupoillekin, olisi että tuo uusi käyttömaksu tulisi vain 2018 ja siitä eteenpäin rekisteröidyille, vanhat olisivat vapautettuja, koska niissä on jo vero maksettu.
Ei taida vaan toteutua noin...

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 19.01.17 - klo:11:55
Ainut miten tuo tosiaan olisi edes jotenkin kohtuullinen, autonsa muutaman vuoden sisällä ostaneille ja autokaupoillekin, olisi että tuo uusi käyttömaksu tulisi vain 2018 ja siitä eteenpäin rekisteröidyille, vanhat olisivat vapautettuja, koska niissä on jo vero maksettu.
Ei taida vaan toteutua noin...
Tuo olisi oikeudenmukaisin tapa, mutta se olisi valtiontalouden kannalta 'neutraali' vasta vuosien päästä. Jos pelkästään 2018 alkaen rekisteröidyt verottomat autot maksaisi uutta käyttömaksua, niin 2018 verokertymä jäisi 1/10 osaan nykyisestä autoverosta.. kun tuosta vielä miinustaa ajoneuvoveron alennuksen ja polttoaineveron alennuksen, niin valtion 'tappio' olisi isompi.

Tässä on kyse siitä kuka muutoksen siirtymävaiheen kustannukset maksaa ja se on autoilija.
Hommahan ei koske pelkästään 2017 autonsa ostaneita.. Uudessa autossa saattaa olla mitätön autoveron osuus verrattuna vaikkapa pari vuotta vanhaan kalliimpaan autoon. Jos kompensaatioita alettaisiin rakentamaan, niin sen tulisi koskea kaikkia verollisia autoja ja se menee liian hankalaksi.

Kompromissina valtio voisi tehdä tuon oikeudenmukaisen ratkaisun ja alentaa noita muita autoiluun liittyviä veroja vasta portaittain vuosien varrella.. näin verokertymän muutos olisi hieman neutraalimpi ja kansalaiset olisi keskimäärin tyytyväisempiä?
Jos autokauppa vilkastuisi huomattavasti, niin mahdollisesti tianne olisi verotuksellisesti neutraali hyvinkin nopeasti.

kt

Auton myyntihinta putoaa ensimmäisen käyttövuoden aikana käytännössä juuri autoveron verran.  Eihän sitä tarvitse mitenkään kompensoida?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vasara

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.17 - klo:12:43
Auton myyntihinta putoaa ensimmäisen käyttövuoden aikana käytännössä juuri autoveron verran.  Eihän sitä tarvitse mitenkään kompensoida?
Eihän se nyt noin mene.. autoveroa on laskennallisesti jäljella yhtä käyttövuotta vanhemmissakin autoissa. Ei auton 1. vuoden arvonalennus syö pelkästään veron osuuta. Muutoinhan 1 vuotta vanhemmat tuontiautotkin olisi verottomia :)

Tonttu66

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että autovero pitää poistaa, jotta Suomen autokanta saadaan uudistettua liikenneturvalliseksi. Nyt kun se on sitten tapahtumassa, jostain hiipii mieleen kuitenkin vihervasemmistolaisia ajatuksia, että eihän se voi olla oikein, jos paljon päästöjä aiheuttavan hienon mersun saa ostettu Saksan hinnoilla...

Mitenkähän leasing-firmat ottavat tämä asian vastaan? Niillehän tulee melkoiset arvonpudotukset nyt leasingissa oleviin autoihin?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

pekeke

Autoveron poisto ja siirtyminen kiinteään tiemaksuun huolestuttaa useampia autoja omistavia. Joutuuko maksamaan vuosittaisen tiemaksun jokaisesta omistamastaan autosta, mikä olisi tietysti täysin kohtuutonta, vain yhdellä ajetaan kerrallaan. Koska tiemaksu olisi päästöperustainen niin useamman auton tilanne olisi laskennallisesti varsin ongelmallinen. Tällöin toimisi vain siruseuranta.

Geoman

Se mitä nyt tapahtuu aiheuttaa melkoista tuskaa vähän ajaville joille riittää vanha auto. Autovero on luotu vuonna 1960 Maalaisliiton (nykyinen Keskustapuolue) tilapäiseksi veroksi eli tilapäisyys oli 58 vuotta. Kaiken tämän takana on luoda tarpeeton hallintajärjestelmä ja sinne tuottamattomia työpaikkoja - pätevyysvaatimus on jäsenkirja.

Yksinkertaisin tapa olisi lisätä polttoaineveroa ja laittaa sähköautoihin mittari, joka mittaa ladatun sähkön (liikennesähkön pitää olla kalliimpaa kuin kotitaloussähkön). Sitten nämä rahat ohjataan teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon.

Ennen oli silloilla oli siltavahdit - sekin olisi järkevämpää työllistämistä. Mitä liikennepalveluja te haluaisitte ostaa lisää ja paljonko haluatte niistä maksaa?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:11:53
Toi sun esimerkki taas täysin harhaanjohtava kun kyse oli nimenomaan autojen hintaeroista verottomissa hinnoissa.Te väitätte että Suomi ei saa mitään etuja autojen hinnoissa, vaikka eroa kuitenkin 3000e, 20Ke autossa.
Ja nimenomaan oma pointti oli yrittää tuoda esille tuo autojen verottoman hinnan ero kun monet täällä väitti sen olevan urbaanilegendaa ja myös sen, että niitä listahintoja voi jokainen käydä katsomassa, ettei tarvitse aina hiihtää jonku perässä joka tietävinään asioista kaiken.
Käytin autoverollista hintaa ihan vain siksi, koska sinä puhuit autoverollisesta hinnasta aikaisemmin. Voidaan puhua ihan hyvin autoverottomistakin hinnoista. Otetaan ensin Saksa ( http://www.autohaus24.de/neuwagen-kaufen/skoda/octavia/limousine/ambition ) :
Gesamtlistenpreis   23.630,00 â,¬
- Rabatt regionaler Händler   4.907,04 â,¬
+ Ãœberführungskosten   639,49 â,¬
Ihr Barpreis   19.362,44 â,¬

Suomessa 1.4 TSI Ambitionin listahinta on noin 21 000 â,¬ toimituskuluineen. Tuosta alennuksilla päästään jonnekin välille19 000 â€" 20 000 â,¬. Missä se mainostamasi kolmen tonnin ero on?

Jos haluat puhua autoverottomista listahinnoista, niin sekin kyllä käy. Octavia 1.4 TSI Ambition:
Suomessa 20 480 â,¬
Viro 18 800 â,¬
Missä on mainostamasi kolmen tonnin ero Suomen hyväksi? Vaikka miten pyrittelee, niin lopputulosta on sama â€" suomialennusta ei ole.

http://web.skoda.fi/lataukset/octavia/octavia/skoda-octavia-hinnasto.pdf?time=1484822522
http://www.skoda.ee/SiteCollectionDocuments/Hinnakirjad/2016/Aprill%202016/2016_Octavia_web_est.pdf

kt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.01.17 - klo:12:49
Eihän se nyt noin mene.. autoveroa on laskennallisesti jäljella yhtä käyttövuotta vanhemmissakin autoissa. Ei auton 1. vuoden arvonalennus syö pelkästään veron osuuta. Muutoinhan 1 vuotta vanhemmat tuontiautotkin olisi verottomia :)

Samaa rahaa se 1.vuoden arvonalennus aina auton hinnasta syö. Aina arvo alenee juuri autoveron verran, enkä minä saa siitä mitenkään eroteltua veroa erilleen. Laskennallisestihan todisteltiin aikoinaan, ettei soturilla voi olla nälkä. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

ram1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.01.17 - klo:13:09
Käytin autoverollista hintaa ihan vain siksi, koska sinä puhuit autoverollisesta hinnasta aikaisemmin. Voidaan puhua ihan hyvin autoverottomistakin hinnoista. Otetaan ensin Saksa ( http://www.autohaus24.de/neuwagen-kaufen/skoda/octavia/limousine/ambition ) :
Gesamtlistenpreis   23.630,00 â,¬
- Rabatt regionaler Händler   4.907,04 â,¬
+ Ãœberführungskosten   639,49 â,¬
Ihr Barpreis   19.362,44 â,¬
Suomessa 1.4 TSI Ambitionin listahinta on noin 21 000 â,¬ toimituskuluineen. Tuosta alennuksilla päästään jonnekin välille19 000 â€" 20 000 â,¬. Missä se mainostamasi kolmen tonnin ero on?

Jos haluat puhua autoverottomista listahinnoista, niin sekin kyllä käy. Octavia 1.4 TSI Ambition:
Suomessa 20 480 â,¬
Viro 18 800 â,¬
Missä on mainostamasi kolmen tonnin ero Suomen hyväksi? Vaikka miten pyrittelee, niin lopputulosta on sama â€" suomialennusta ei ole.

http://web.skoda.fi/lataukset/octavia/octavia/skoda-octavia-hinnasto.pdf?time=1484822522
http://www.skoda.ee/SiteCollectionDocuments/Hinnakirjad/2016/Aprill%202016/2016_Octavia_web_est.pdf
Puhuin molemmista ihan esimerkkinä.Ei mistään käy myöskään selville ettei olisi.Tuostahan käy vaan selville liikkeen alennusprosentti joka voi johtua monestakin syystä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:13:22
Puhuin molemmista ihan esimerkkinä.Ei mistään käy myöskään selville ettei olisi.Tuostahan käy vaan selville liikkeen alennusprosentti joka voi johtua monestakin syystä.
Kuten jos sanoin, Saksassa alennusprosentit ovat niin paljon Suomea korkeampia, ettei listahintojen vertailussa ole mitään järkeä.

Tuosta käy ilmi myös Eestin listahinta, joka on siis Suomen autoverotonta listahintaa 1 700 euroa ALHAISEMPI! Jos väität, että Suomen autovero alentaa hintoja, niin millä selität sen, että Suomen listahinta on paljon korkeampi kuin Eestissä?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.17 - klo:13:16
Samaa rahaa se 1.vuoden arvonalennus aina auton hinnasta syö. Aina arvo alenee juuri autoveron verran, enkä minä saa siitä mitenkään eroteltua veroa erilleen. Laskennallisestihan todisteltiin aikoinaan, ettei soturilla voi olla nälkä. 8)
Ei se ole samaa rahaa. Jos haet vaikka autoeron vientipalautusta tai tuot käyttettyä maahan, niin tuo asia käy hyvin selväksi. Ajatuksesi siitä, että ensimmäisen vuoden arvonalenema olisi autovero, on hölmö. Onko toisena vuotena sitten vuorossa alv?

vasara

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.17 - klo:13:16
Samaa rahaa se 1.vuoden arvonalennus aina auton hinnasta syö. Aina arvo alenee juuri autoveron verran, enkä minä saa siitä mitenkään eroteltua veroa erilleen. Laskennallisestihan todisteltiin aikoinaan, ettei soturilla voi olla nälkä. 8)
Mutta Tulli ja verottaja saa eroteltua :)
Auton arvo alenee kulumisen ja ajokilometrien yms. myötä myös 1. käyttövuotena. Arvonalenema ei ole pelkästään sitä, että veron osuus arvosta häviäisi.
Jos uudessa 50000â,¬ autossa on 20% veroa = 10000â,¬, niin samassa autossa 1 vuotta käytettynä on edelleen 20% veroa.. esim. 42000â,¬ hinnasta 8400â,¬.

Yksittäinen autoilijahan voi laskea asiat mitenkä vaan.. jos tuo auton käytettynä maahan, niin homma konkretisoituu.

multsi

Koskee luonnollisesti myös juppikoottereita, joille tulossa se kaavailtu vuosivero + pakettimaksu. Vieläkö joku ajaa juppikootterilla tämän jälkeen, sitä en tiedä.

"Maksullisuuden piiriin kuuluisivat kuitenkin muun muassa
moottoripyörät. Joissain moottoripyörissä on olemassa 12 voltin pistoke, mutta koska se sijaitsee
ulkoilmassa, ajoneuvolaitteen asentaminen siihen ei ole teknisesti järkevää. Näin ollen
moottoripyörille aikaan perustuva maksu olisi tarkoituksenmukaisempi vaihtoehto"

Käyttöpaketin valvonta tulee perustumaan  kyttäämiseen:

"Ministeriön paperissa erikoinen valvontakeino: Postiautot ja taksit vahtimaan kansalaisten tienkäyttömaksuja!

Liikenneministeriön selvityksen mukaan kuljetusyritykset olisivat viranomaisten ohella varteenotettava vaihtoehto kansalaisten tienkäyttömaksun valvomiseen.

Sellaisia voisivat viranomaisten ohella olla myös yksityiset yritykset"

Näin niitä markkinoida luodaan.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 19.01.17 - klo:13:06
Yksinkertaisin tapa olisi lisätä polttoaineveroa ja laittaa sähköautoihin mittari, joka mittaa ladatun sähkön (liikennesähkön pitää olla kalliimpaa kuin kotitaloussähkön). Sitten nämä rahat ohjataan teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tästä olen niin samaa mieltä ja mitä yksinkertaisempi järjestelmä, sen parempi. Tuo tosiaan ohjaisi kiistatta kaikkein parhaiten ympäristön kannalta parhaaseen lopputulokseen. En vaan voi ymmärtää miksei tälläistä voi kukaan ajaa eteenpäin!?

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 19.01.17 - klo:13:56
Tästä olen niin samaa mieltä ja mitä yksinkertaisempi järjestelmä, sen parempi. Tuo tosiaan ohjaisi kiistatta kaikkein parhaiten ympäristön kannalta parhaaseen lopputulokseen. En vaan voi ymmärtää miksei tälläistä voi kukaan ajaa eteenpäin!?

+1. Sähköautoilla ajaminen olisi uudella mallilla ~ilmaista, mutta valitettavasti kaikilla ei ole varaa laittaa 20-45kâ,¬ kiinni uudehkoon sähköautoon.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

kt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.01.17 - klo:13:46
Mutta Tulli ja verottaja saa eroteltua :)
Auton arvo alenee kulumisen ja ajokilometrien yms. myötä myös 1. käyttövuotena. Arvonalenema ei ole pelkästään sitä, että veron osuus arvosta häviäisi.
Jos uudessa 50000â,¬ autossa on 20% veroa = 10000â,¬, niin samassa autossa 1 vuotta käytettynä on edelleen 20% veroa.. esim. 42000â,¬ hinnasta 8400â,¬.

Yksittäinen autoilijahan voi laskea asiat mitenkä vaan.. jos tuo auton käytettynä maahan, niin homma konkretisoituu.

Tottakai Tulli pystyy laskemaan vaikka minkälaisen arvon. He ovat todella luovia laskelmissaan, kuten on havaittu. Mutta jatkossahan autovero poistuu, joten Tullin nykylaskemilla voi heittää vesilintua. Epäilen kyllä, että Tulli luovuudessaan kehittää uusia laskentatapoja, muutenhan koko porukka joutuu lomautetuksi, kun käytettyjen tuonti loppuu (kun autoveroja ei ole).

Minusta autoveroa voi verrata "ostolupaan" . Kun maksat valtiolle, niin valtio antaa sinulle mahdollisuuden omistaa auto. Se on kiinteistön leimaveron luonteinen maksu koskien autokaupan tekoa. Jos autovero "säilyisi" auton mukana alentuen vuosittain, niin silloinhan kuski voisi anoa autoveroa takaisin, kun luopuu autosta ja käytetyn ostaja maksaisi alentuneen osuuden takaisin valtiolle. Näin ei kuitenkaan kukaan voi tehdä. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

ram1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.01.17 - klo:13:40
Kuten jos sanoin, Saksassa alennusprosentit ovat niin paljon Suomea korkeampia, ettei listahintojen vertailussa ole mitään järkeä.

Tuosta käy ilmi myös Eestin listahinta, joka on siis Suomen autoverotonta listahintaa 1 700 euroa ALHAISEMPI! Jos väität, että Suomen autovero alentaa hintoja, niin millä selität sen, että Suomen listahinta on paljon korkeampi kuin Eestissä?
Saattanet juu olla oikeassakin.Toki uskoisin taas Viron hintojen johtuvan siitä, että muuten siellä ei kukaan ostaisi autoja ja tätä kautta varmasti saavat etua tehtaan hinnossa.Mututuntumaa tosin.

Kyllä näissä volyymi pakko olla kuitenkin se ratkaisevin tekijä.Ja tarkemmin en nyt tuota Saksan kauppaa katsonut, että koskeeko alet myös kaikkia tilausautoja, vai ostavatko isoja määriä tietyillä varusteilla ns. hyllyyn, jolloin alennuksia pystyy saamaan/antamaan. Jos nyt kävisi niin, että Suomesta vero poistetaan ja Suomen autokaupat ei pysty vastaamaan esim.Saksan koviin alennushintoihin, niin ei sekään kuullosta ihan hyvältä.Toki Alvit tulee uusista Suomeen, mutta kaikki muu välillinen raha häviää.Ja toki alvikikkailu vielä päälle mahdollisuuksien puitteissa.

Käytännön etua  olisi siis sen ensimmäisen verottoman auton osto ja mielellään tietysti sieltä mistä halvimmalla saa, jos ei nyt satu rasitetta olemaan jo hyllyssä.Sen jälkeen kaikki taas tasaantuu ja kaikki maksaa kovia tiemaksuja. Autojen keski-ikä nousee vuodella tai parilla ja köyhät ajelee edelleen paskoilla.Toki nyt niillä varaa ostaa juuri noita pahimman saasteinnostelun downshiftejä, jotka 10 vuotiaana jo roskiskamaa.

No ihan mielenkiinnosta kyllä haluaisin,että vero poistuu, niin nähdään mitä oikeasti tapahtuu pitkässä juoksussa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

vasara

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.17 - klo:14:15
... Jos autovero "säilyisi" auton mukana alentuen vuosittain, niin silloinhan kuski voisi anoa autoveroa takaisin, kun luopuu autosta ja käytetyn ostaja maksaisi alentuneen osuuden takaisin valtiolle. Näin ei kuitenkaan kukaan voi tehdä. 8)
Kotimaan sisäinen kauppa on vähän keinotekoinen esimerkki.. tuossa ei tarvita ylimääräisiä koukeroita, kun kauppa tehdään autoverollisen alueen sisällä.
mutta kun viet verollisen auton ulkomaille pysyvästi, niin autoveron jäljellä olevan osuuden saa takaisin.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Autoverotus/Autoveron_vientipalautus

Näin se vaan menee.. jos käytetään sinun laskutapaasi, että ekana vuonna auton arvosta häviäisi vain autoveron osuus, niin silloin auton arvo ei lainkaan alenisi sen vanhenemisen ja käytön myötä. Kun vertaat autoverottomien maiden käytettyjen autojen hintoja uusiin, niin huomaat, että auton arvo alenee 1. käyttövuotena myös autoverottomassa maailmassa :)

Ritzenhoff

#620
Täällä jotkut essonbaarilaiset pätee ja heittää urbaanilegendaa, että saksassa ei ole veroton hinta muka isompi, niin eiköhän tässä ole asian sulkeva vastaus.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lansiauton-tj-vaikka-autovero-poistuisi--valiraha-uuteen-autoon-voi-jopa-kasvaa/wqT8533k?ref=ampparit:8565&ext=ampparit

"Autonvalmistajat ovat myyneet autoja Suomeen halvemmalla kuin muihin maihin autoveron takia. Alennus vaihtelee merkeittäin, mutta se koskee kyllä kaikkia merkkejä. Veroton hinta on täällä 5â€"10 prosenttia edullisempi kuin Saksassa."

Eli kun autovero poistuu, niin veroton hinta nousee. Joissakin malleissa jopa lähes yhtä paljon mitä autovero oli.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

kt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.01.17 - klo:15:00

mutta kun viet verollisen auton ulkomaille pysyvästi, niin autoveron jäljellä olevan osuuden saa takaisin.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Autoverotus/Autoveron_vientipalautus


Paitsi  kun..
Vientipalautusta koskevia säännöksiä ei siten sovelleta ajoneuvoihin, joiden ensimmäinen veronmääräytymispäivä on ollut 31.3.2009 tai sitä ennen. 

Eli tuo lienee sitä Tullin " lisäluovuutta" niiden Tullin häviämien oikeusjuttujen ansiosta.
Pitää vielä täsmentää , että 1.käyttövuonna arvo alenee ainakin autoveron verran, jolloin myös auton käyttö tietenkin pudottaa arvoa. Joko nyt meni oikein? 8) 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:14:20
Saattanet juu olla oikeassakin.Toki uskoisin taas Viron hintojen johtuvan siitä, että muuten siellä ei kukaan ostaisi autoja ja tätä kautta varmasti saavat etua tehtaan hinnossa.Mututuntumaa tosin.

Kyllä näissä volyymi pakko olla kuitenkin se ratkaisevin tekijä.Ja tarkemmin en nyt tuota Saksan kauppaa katsonut, että koskeeko alet myös kaikkia tilausautoja, vai ostavatko isoja määriä tietyillä varusteilla ns. hyllyyn, jolloin alennuksia pystyy saamaan/antamaan. Jos nyt kävisi niin, että Suomesta vero poistetaan ja Suomen autokaupat ei pysty vastaamaan esim.Saksan koviin alennushintoihin, niin ei sekään kuullosta ihan hyvältä.Toki Alvit tulee uusista Suomeen, mutta kaikki muu välillinen raha häviää.Ja toki alvikikkailu vielä päälle mahdollisuuksien puitteissa.

Käytännön etua  olisi siis sen ensimmäisen verottoman auton osto ja mielellään tietysti sieltä mistä halvimmalla saa, jos ei nyt satu rasitetta olemaan jo hyllyssä.Sen jälkeen kaikki taas tasaantuu ja kaikki maksaa kovia tiemaksuja. Autojen keski-ikä nousee vuodella tai parilla ja köyhät ajelee edelleen paskoilla.Toki nyt niillä varaa ostaa juuri noita pahimman saasteinnostelun downshiftejä, jotka 10 vuotiaana jo roskiskamaa.
Kaikkea voi mutuilla, mutta luvut ovat selvät. Tsekeissä ei ole samaa mallia tarjolla ja otin sitten hinnaston halvimman eli 1.0 Activen. Listahinta Tsekeissä 15 100 â,¬ (407 900 czk) ja Suomessa 18 454 â,¬ ilman autoveroa. Siinäpä taas yksi esimerkki väitettyjen suomialennusten todellisuuspohjasta.

Saksan hinnat ovat ihan normaaleja tehdastilaushintoja normaaleilla lisävarusteoptioilla. Eivät nuo hinnat ole mitään kampanja- tai erikoistarjoushintoja vaan yleisiä kauppahintoja silloin, kun uusi auto tilataan tehtaalta. Erikoistapaukset ovat vielä erikseen.

Jos muutos tapahtuu ja uusilla autoilla ajaminen halpenee ja vanhoilla kallistuu, niin tuo muutos ei kyllä mitenkään vanhenna autokantaa. Se muuttaa uudella autolla ajamisesta kannattavampaa ja uudistaa autokantaa. Jos ajatuksesi pitäisi paikkansa, niin autokannan pitäisi uusiutua niin, että tehdään vanhoilla autoilla ajamisesta ilmaista ja rankaistaan uusia entistä kovemmilla veroilla. Tietenkään tuo ei pidä paikkaansa.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 19.01.17 - klo:15:25
Täällä jotkut essonbaarilaiset pätee ja heittää urbaanilegendaa, että saksassa ei ole veroton hinta muka isompi, niin eiköhän tässä ole asian sulkeva vastaus.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lansiauton-tj-vaikka-autovero-poistuisi--valiraha-uuteen-autoon-voi-jopa-kasvaa/wqT8533k?ref=ampparit:8565&ext=ampparit

"Autonvalmistajat ovat myyneet autoja Suomeen halvemmalla kuin muihin maihin autoveron takia. Alennus vaihtelee merkeittäin, mutta se koskee kyllä kaikkia merkkejä. Veroton hinta on täällä 5â€"10 prosenttia edullisempi kuin Saksassa."

Eli kun autovero poistuu, niin veroton hinta nousee. Joissakin malleissa jopa lähes yhtä paljon mitä autovero oli.

Suomen veroton hinta on alempi kuin muualla, se on fakta. Tästä ei kuitenkaan automaattisesti seuraa, että kun autovero poistuu, niin veroton hinta nousee. Autotuojat voivat hyvinkin lupautua viemään autoveron poiston täysimääräisesti kuluttajahintoihin uudistuksen läpiviennin varmistamiseksi (ja ottavat vasta kokonaan uusissa malleissa voitot kotiin).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 19.01.17 - klo:15:41
Suomen veroton hinta on alempi kuin muualla, se on fakta. Tästä ei kuitenkaan automaattisesti seuraa, että kun autovero poistuu, niin veroton hinta nousee. Autotuojat voivat hyvinkin lupautua viemään autoveron poiston täysimääräisesti kuluttajahintoihin uudistuksen läpiviennin varmistamiseksi (ja ottavat vasta kokonaan uusissa malleissa voitot kotiin).
Ai fakta... Olen jo tarkastanut Saksan, Eestin ja Tsekin, eikä faktasi pidä näissä maissa paikkaansa hyvin suositun Octavian kohdalla. Onko nyt niin, että suomalainen kaupan porras välistä erikoisvahvan siivun, kun kerta autot saadaan maahan halvalla mutta hinta on ei ole sen halvempi.

Tuolta LänsiAuton tj:ltä ihan harkittu veto verrata Suomen ja Saksan listahintoja, vaikka tasan tarkkaan hänkin tietää maiden erot autokaupassa. Jos haluaa katsella listahintoja, niin olisi sitten ottanut vaikka Viron tai Tsekin esimerkiksi. Takatukat ovat iät ja ajat maalailleet piruja seinälle aina, kun autoveron poistosta on puhuttu. Nykyinen järjestelmä tukee Suomen "virallisten" kaupan kanavien bisnestä blockaamalla tuontia muita kanavia pitkin.

vasara

#625
Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.17 - klo:15:33
Paitsi  kun..
Vientipalautusta koskevia säännöksiä ei siten sovelleta ajoneuvoihin, joiden ensimmäinen veronmääräytymispäivä on ollut 31.3.2009 tai sitä ennen. 

Eli tuo lienee sitä Tullin " lisäluovuutta" niiden Tullin häviämien oikeusjuttujen ansiosta.
Pitää vielä täsmentää , että 1.käyttövuonna arvo alenee ainakin autoveron verran, jolloin myös auton käyttö tietenkin pudottaa arvoa. Joko nyt meni oikein? 8)
2009 ennen rekisteröidyissä autoissa on melko vähän autoveron osuutta jäljellä.. luovuutta tai ei.. noissa autoissa merkitys on jo keskimäärin pienehkö. Perusteluita en ko. päivämäärä rajoitukselle tiedä.. periaatteessa tuo päivämääräraja ei kestäisi päivänvaloa, koska tuota vanhemmista autoista kuitenkin kannetaan autoveroa maahan tuotaessa.

Noin muutoin homma on yksinkertainen..
1. käyttövuonna veron osuus laskee samaa tahtia auton muun arvonaleneman kanssa. Jos auton arvo laskee vuodessa 20%, niin veron osuus laskee sen samaisen 20%.. ja sama kaava jatkuu käyttövuosien lisääntyessä.

ram1

Jos nyt silti hiukan vielä jankkaan.Niin jostain se ns. listahintakin pitää tulla.Siis juuri se mikä lukee esitteessäkin.Jos esim Rs maksaa Suomessa siinä esitteessä 26Ke, ja Saksassa 31Ke, niin mistä se tulee jos molemmissa maissa autot maksaa saman verran.Silloinhan Suomessa tuossa hinnassa jo yli 20% alennusta kun alvikin isompi.Joten eikö silloin helppo myydä Saksassa autoja 30% alennuksella.
Jortenkin olen vaan ollut siinä uskossa, että noita maakohtaisia hintoja on erilaisia, että niitä autoja nimenomaan saataisi jotenkin edes myytyä.Oli sitten veroa tai ei kyseisessä maassa. Mä voin myöntyä hyvinkin tässä asiassa heti kun fakta tulee tietoon.Nimenomaan fakta ihmiseltä joka tarkalleen tietää nämä asiat.

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 19.01.17 - klo:15:41
Suomen veroton hinta on alempi kuin muualla, se on fakta. Tästä ei kuitenkaan automaattisesti seuraa, että kun autovero poistuu, niin veroton hinta nousee. Autotuojat voivat hyvinkin lupautua viemään autoveron poiston täysimääräisesti kuluttajahintoihin uudistuksen läpiviennin varmistamiseksi (ja ottavat vasta kokonaan uusissa malleissa voitot kotiin).

Autontuojat voivat luvata, mutta jos valmistaja ei kompensoi, niin mitä sitten?

TIlanne on ihan varmaan se, että valmistaja ja maahantuoja + muut väliportaat kompensoivat omaan taskuun ihan varmasti tuon autoveron poiston!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.01.17 - klo:15:56
Ai fakta... Olen jo tarkastanut Saksan, Eestin ja Tsekin, eikä faktasi pidä näissä maissa paikkaansa hyvin suositun Octavian kohdalla. Onko nyt niin, että suomalainen kaupan porras välistä erikoisvahvan siivun, kun kerta autot saadaan maahan halvalla mutta hinta on ei ole sen halvempi.

Tuolta LänsiAuton tj:ltä ihan harkittu veto verrata Suomen ja Saksan listahintoja, vaikka tasan tarkkaan hänkin tietää maiden erot autokaupassa. Jos haluaa katsella listahintoja, niin olisi sitten ottanut vaikka Viron tai Tsekin esimerkiksi. Takatukat ovat iät ja ajat maalailleet piruja seinälle aina, kun autoveron poistosta on puhuttu. Nykyinen järjestelmä tukee Suomen "virallisten" kaupan kanavien bisnestä blockaamalla tuontia muita kanavia pitkin.

Skoda 1.4 TSI 110 kW 7-DSG Ambition listahinta Saksassa 25430 â,¬ ilman mitään lisävarusteita. Saksan ALV on 19 %, veroton hinta 21370 â,¬ (http://www.skoda-auto.de/models/octavia_neu/overview_1/).

Suomessa vastaava malli 22440 â,¬ ilman autoveroa, ja ALV 24 % pois niin jää 18100 â,¬ (http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/skoda-octavia-hinnasto.pdf?time=1484837666).

Onhan veroton hinta Suomessa selvästi halvempi. Käteisalennusta pitäisi olla Saksassa yli 20 %, että päästäisiin samaan hintaan kuin Suomessa käteisalennuksen kanssa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vasara

#629
^Onhan noissa tehdashinnoissa maakohtaisia eroja.. sehän riippuu siitä minkälaisen diilin maahantuoja onnistunut tekemään. Yksittäisten esimerkkien valossa ei voi kuitenkaan sanoa, että Suomessa autojen veroton hinta olisi alempi kuin muualla.. riippuu autosta. Joissain voi olla halvempi ja joissain kalliimpi
Jossain vaiheessa ulkomaille (Eurooppaan) muuttavan kannatti ostaa tax-free auto Tanskasta.. tämä kavereiden kokemaa ja varmasti riippui valitusta autosta.

Jos autovero poistuu, niin varmaan joillain maahantuojilla menee hinnat uusiksi ja joillan ei.. kategorisesti ei voi sanoa, että veroton hinta Suomessa kallistuisi.
Onhan tuossa sopassa muitakin muuttujia, kuin autovero. Valmistaja voi haluta ylläpitää täälläkin tietyn osuuden markkinoista. Ainakin lähinaapureiden (josta kaupanteko helppoa ja pienet kuljetuskulut) hintataso huomioitava. Jos Ruotsissa autot on selkeästi halvempia, kuin Suomessa, niin Haaparannan autokauppa kukoistaa ja päinvastaisessa hintatilanteessa Tornion.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy