Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 03.11.12 - klo:14:01
Menipä yllättäen taas autokuviot uuteen harkintaan.

Olin perheen kanssa liikenteessä ja pysähdyin nappaamaan paikallisesta VW-liikkeestä autovahapurkin mukaan. Poika halusi vilkaista samalla autoja, joten menimme porukalla sisälle.

Jäimme huviksemme katselemaan Passattia ja kohtelias myyjä pyyhälsikin pian paikalle kyselemään, voiko olla avuksi. Vastasin että vain katselemme, kun perheen molemmat autot on juuri uusittu. Turisimme hetken autoista, ja myyjä tuumasi ettei Mercedeksen tilanneen ehkä kannata Passattia ihmeemmin vilkuillakaan. Myyjä oli hetken hiljaa, ja jatkoi sitten, että hänellä voisi olla toisaalla jotain kiinnostavaa.

Salamyhkäisyydestä kiinnostuneena tartuin täkyyn ja kävelimme toiselle puolelle liikettä erilliseen lukittuun näyttelytilaan. En ollut aiemmin huomannut koko tilan olemassaoloa, mutta myyjä totesikin, ettei sitä mitenkään mainostetakaan, koska sinne ei haluta "turisteja".

Lounge-emännäksi itsensä esitellyt kaunotar tarjoili vaimolleni ja minulle espressot ja siirryimme ihastelemaan autoa näyttelytilan keskellä ja täytyy kyllä sanoa, että se säväytti -- kauniin punainen VW Tiguan. Ihastelin väriä, myyjä kertoi sen olevan Wild Cherry -metalliväri ja värin kauneuden ja pinnan kiillon johtuvan maalaustekniikasta, jota käytetään yksinomaan Tiguanissa. Kuulema Bentley on ollut erittäin kiinnostunut maalaustekniikasta, mutta sitä ei haluta imagollisista syistä käyttää mihin tahansa autoon.

Aikamme autoa ulkopuolelta ihasteltuamme siirryimme istumaan sisälle. Ja täytyypä sanoa, että sisätilat yllättivät! En ikinä ole istunut niin miellyttävillä istuimilla. Ajoasento oli heti täydellinen ja kaikki hallintalaitteet olivat juuri siinä missä kuuluu. Ja se viimeistelyn taso -- ehkä joissain käsintehdyissä näyttelyautoissa olen nähnyt vastaavaa.

Suurin yllätys tuli kuitenkin takapenkillä. Olin aina kuvitellut, että Tiguanin takatilat eivät riittäisi viiden hengen perheelle, mutta enpä arvannut miten väärässä olinkaan. Erittäin mukava takapenkki osoittautui selvästi erillisistuimia mukavammaksi ja sivusuunnassa tilaa oli ruhtinaallisesti.

Loungessa Tiguan alkoi jo kovasti kiinnostaa, ja myyjä ehdottikin, että ottaisin auton koeajoon viikonlopuksi. Tarjolla oli useita yksilöitä, joista minua kiinnosti suorituskyvyn vuoksi eniten 2.0 TSI 155kW 4MOTION Sport & Style. Myyjä kuitenkin ehdotti, että kannattaisi kokeilla ennemmin 103kW TDI, saattaisin kuulema yllättyä. Tiguanin tapauksessa kun hänen mukaansa markkinointimateriaalissa käytetään häveliäisyyden vuoksi selvästi todellisuutta pienempiä teholukemia kuin mitä moottorista todellisuudessa irtoaa. Tämä johtuu siitä, että Tiguaneihin valitaan nimenomaan parhaat moottoriyksilöt, jotka viimeistellään käsityönä parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Päädyimme siis lähtemään liikkeestä 2.0 TDI DSG 4MOTION Track & Stylellä. Liikkeelle lähdettyämme ensimmäiseksi huomion vei äänettömyys. Ylimääräistä melua ei kertakaikkiaan ollut! Ei suhinoita, ei rengasääniä, ei moottorin ääniä! Tunnelma oli suorastaan aavemainen, mutta samalla todella ylellinen. Lapset rallattelivat iloisina tilavalla takapenkillä ja vaimon ilme kertoi, että tänään saisi kyytiä jokin muukin kuin Tiguan.

Tarkoitus oli ajaa suoraan liikkeeltä kotiin, mutta emmehän me malttaneet. Tulimme juuri kolmen sadan kilometrin koeajolta ja olo on kyllä totaalisen rentoutunut. Kävimme ajelulenkillä mummolan kautta ja täytyy kyllä sanoa, että appiukon ilme oli näkemisen arvoinen. Pukkasi vaivihkaa kyynärpäällä kylkeen ja totesi tienneensä, että tyttärensä valitsi oikean miehen. Sanoi, että lapset voivat jäädä heille yökylään ja vinkkasi silmää.

Ajelimme siis vaimon kanssa kaksin kotiin, vuoroin kumpainenkin ratissa. Vaikea edes kuvailla, mikä autossa on parasta, kun kaikki toimii kuin ajatus -- DSG toimii täydellisesti, moottorin voimavarat ja sivistyneisyys pesevät kevyesti aiemman 250 CDI E-sarjalaiseni ja ajettavuus on parasta mitä olen kokenut.

Veikkaan, että maanantaina ei tarvitse paljoa harkita, peruuntuuko MB:n tilaus vai ei, ja vielä todennäköisemmin myös Picasso vaihtuu Tiguaniin. Nyt kuitenkin myyjältä saatu sampanjapullo odottaa coolerissa, vaimo sanoi kipaisevansa nopeasti suihkussa.

Jaahas, kuului kutsu alakerrasta, nyt pitää mennä!  ;)
Bravo. Suomen vastine H.C Andersenille on löytynyt. ???

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 04.11.12 - klo:00:39
Ja siinä sä vaan kirjottelet, ku voisit saada piparia. Muksut on hoidossa ja jätkä vaan kirjottaa nettiin. Tun idiot ;)

Auts, tarinaan jäi epäuskottava kohta. ;)

Muutoinhan se olikin niin uskottava, että varmaan mun täytyy itsekin joskus käydä Tiguan koeajamassa...

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 04.11.12 - klo:00:39
Ja siinä sä vaan kirjottelet, ku voisit saada piparia. Muksut on hoidossa ja jätkä vaan kirjottaa nettiin. Tun idiot ;)

Esittäisin kysymyksen: miten lainattu kommentti liittyy autonvaihtopohdiskeluun? Tällaiset viikonpäivän ja kellonajan yhdistelmästä päätellen pienessä siiderissä kirjoitetut alatyyliset kommentit joutaisivat... no, en sano enempää.

Marko_K:n alkuperäinen kirjoitus käsityönä viimeistellyistä moottoriyksilöistä on mainio.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 04.11.12 - klo:08:20

Muutoinhan se olikin niin uskottava, että varmaan mun täytyy itsekin joskus käydä Tiguan koeajamassa...
Mikäli ihminen on oikeasti niin sinisilmäinen, kuin alkuperäisessä tarinassa Marko kertoo, ei yllättäisi yhtään, vaikka pipari olisi autojen ja interwebin jälkeen täysin toissijainen nautintoväline ;D

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 04.11.12 - klo:08:20

WTF?

Eikö tää ollutkaan totta? Mitä mä nyt teen tolla T-alttarilla olohuonessa?

Reneto

Montako sivua tätä vielä pitää jauhaa? Hauska tarina Marko_K:lta, mutta jatkot saisi jo loppua.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 04.11.12 - klo:10:04
Montako sivua tätä vielä pitää jauhaa? Hauska tarina Marko_K:lta, mutta jatkot saisi jo loppua.

Tätähän on jauhetta monessa topicissa jo varmaan viikko. Rupeaa vaikuttamaan jo "koulukiusaamiselta" yhtä omalle asialleen omistautunutta jäsentä kohtaan. 
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

JeanC

Make on iso mies, osaa varmasti puolustautua itse jos näkee aiheelliseksi  ;)

Quality

Nyt tuskin automaattori Marko_K:hon viittasi. Hänhän on mukana samassa veneessä kaikkien muitten kanssa "kiusaamassa". Automaattorille toteaisin kuitenkin, että "sitä saa, mitä tilaa".
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 04.11.12 - klo:10:57
Make on iso mies, osaa varmasti puolustautua itse jos näkee aiheelliseksi  ;)

En tarkoittanut viestillä pelkästään Marko_K:ta vaan koko jengiä joka hyökkää yhden jäsenen kimppuun. Markon juttu oli hauska ja hyvin kirjoitettu, liian hyvin, koska se sai aikaan joukkohysterian, joka kohdistui yhteen jäseneen. Marko varmasti osaa puolustautua, mutta Teutonicilla on vaikeampaa kun on puolifoorumia kiusaamassa ja kiusaajien joukossa on jäseniä, jotka ei ennen ole sortunut tälläiseen.
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Quality - 04.11.12 - klo:10:59
Nyt tuskin automaattori Marko_K:hon viittasi. Hänhän on mukana samassa veneessä kaikkien muitten kanssa "kiusaamassa". Automaattorille toteaisin kuitenkin, että "sitä saa, mitä tilaa".

Niinhän se menee koulumaailmassakin, jos olet hieman erilainen kuin muut, niin isot pojat tulee ja nappaa turpiin. Ja isot pojat vois nyt palata ruotuun kun olette jo aikuisia.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 04.11.12 - klo:11:10
Niinhän se menee koulumaailmassakin, jos olet hieman erilainen kuin muut, niin isot pojat tulee ja nappaa turpiin. Ja isot pojat vois nyt palata ruotuun kun olette jo aikuisia.
Eipä täällä erilaisuuden takia ketään nypitä. Tiguan-ketjun setti nyt sattuu olemaan sellaista, että oikeassa elämässä kuka tahansa saisi sellaisella setillä turpaansa ennemmin tai myöhemmin - oli koulussa tai ei. On ihan ok hehkuttaa oman auton hyvyyttä mutta kyllä se jossain kohtaa menee vähän överiksi. Ja jos ei toistuvasta herättelystä huolimatta asiaa älyä niin onko se nyt oikeasti ihme että täällä alkaa läpänheitto asian suhteen.

Eikä täällä ole mielestäni ketään vieläkään haukuttu, itse ainakin luen jutut puhtaasti huumorina enkä usko että näistä kannattaisi vielä kenenkään ottaa nokkiinsa.

Vaarivanhus

Oliskohan vain kyse eräänlaisesta "pikkujoulumeiningistä"? Osa porukasta haluaa aika ajoin rentoutua. Kun pitkään junnaa tasaista tahtia totiseen tyyliin yrittäen keksiä uusia aiheita vaikkapa autonvaihtoa ajatellen, niin pieni huumori piristää "arkea". En ainakaan minä näe enkä mitään isompaa koulukiusaamista ketään kohtaan. Jokainen kirjoittelee omien ajatuksiensa ja kokemuksiensa mukaan ja toki puolustaa omia näkemyksiään niin kauan, kunnes toisin havaitsee. Tämähän on vain "nettielämää" ja siihen kannattaa suhtautua ajanvietteellisenä toimintona, tosin tässä tapauksessa autoteknisesti ajatellen hyödyllisenäkin.
Joutilas 76v

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 04.11.12 - klo:11:21
Eipä täällä erilaisuuden takia ketään nypitä. Tiguan-ketjun setti nyt sattuu olemaan sellaista, että oikeassa elämässä kuka tahansa saisi sellaisella setillä turpaansa ennemmin tai myöhemmin - oli koulussa tai ei. On ihan ok hehkuttaa oman auton hyvyyttä mutta kyllä se jossain kohtaa menee vähän överiksi. Ja jos ei toistuvasta herättelystä huolimatta asiaa älyä niin onko se nyt oikeasti ihme että täällä alkaa läpänheitto asian suhteen.

Samaa mieltä... ja minä kun luulin, että vain Toijotan omistajat ovat fanaattisia ja täysin sokeita omia kulkineitaan kohtaan  ;D

Markon tarinasta sai kyllä hyvät huumorit lauantai-iltaan, kiitos siitä!  ;)
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

automaattori

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 04.11.12 - klo:11:21

Eikä täällä ole mielestäni ketään vieläkään haukuttu, itse ainakin luen jutut puhtaasti huumorina enkä usko että näistä kannattaisi vielä kenenkään ottaa nokkiinsa.

Ylläpidon tehtävä on katkaista epäasiallinen ketju, niin kuin tekikin vähäksi aikaa, mutta homma jatkui muilla ketjuilla, joten homma ryöstäytyi. Minäkin luin Tigu-ketjua huumorilla, minusta se oli yksi hauskimpia täällä, samaa tasoa Marko K:n kanssa ja Teutonic oli kyllä tehnyt paljon töitä viestiensä eteen vaikka fanaattisuus menikin överiksi. Minun osalta tämä saa jäädä tähän.

KingMo

Mielestäni Teutonicille ja Marko_K:lle pitäisi myöntää VAGarenan sankarin arvonimi ja mitali. Hauskinta mitä olen pitkään aikaan täällä lukenut  ;D.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

SKU

Ja mikä parasta, koko ajan oli hyvin positiivisen vittuilun meininki eikä menty henkilökohtaisuuksiin. Teutonicille hatunnosto myös vastaanotosta.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 04.11.12 - klo:11:03
Markon juttu oli hauska ja hyvin kirjoitettu, liian hyvin, koska se sai aikaan joukkohysterian, joka kohdistui yhteen jäseneen. Marko varmasti osaa puolustautua, mutta Teutonicilla on vaikeampaa kun on puolifoorumia kiusaamassa ja kiusaajien joukossa on jäseniä, jotka ei ennen ole sortunut tälläiseen.

Kirjoitin jo toisaalla, mutta toteanpa täälläkin selvyyden vuoksi: vaikka tuohon koeajoraporttiin inspiraation antoi juuri Teutonicin Tiguanin ylistys, niin sitä ei todellakaan ole tarkoitettu ketään palstalaista pilkkaamaan tai loukkaamaan. Juuri siksi kirjoitin minä-persoonassa ja kohteena ei ollut kukaan kirjoittaja vaan ensisijaisesti vain se auto, joka olisi sinänsä voinut olla mikä tahansa muukin kuin Tiguan. Tarkoitus oli vain luoda karikatyyri siitä fanattisuudesta, johon moni meistä sortuu unelmiensa auton löydettyään...

MMV

Kun nyt täällä Tigusta "asiallisesti" keskustellaan, niin jatketaan aiheesta. Minun oli tarkoitus tilata uusi A6 Avant, mutta jotenkin vajaavetoisuus ei kauheasti houkutellut, varsinkaan kun noista rinkulakeuloista joutuu turhaan maksamaan premium-lisää. Nelikko-Audien hinnat taas karkasivat liian korkeiksi. Tilaus jäi siis tekemättä ja aloinkin harkita joko Passatin Alltrackia tai Tiguan Track&Styleä. Molemmat 140 heppaisella dieselillä ja manuaaliaskilla. A6:een verrattuna saisi raksia reilusti varusteita tai vaihtoehtoisesti nauttia 10-tonnia halvemmasta hinnasta.

Alltrack oli mielestäni liian samanlainen kuin nykyinen -12 4Motion Passat, eikä siten herättänyt suuria intohimoja. Joskin ihan asiallinen auto kaikin puolin. En ollut koskaan Tigua edes vakavasti harkinnut, mutta VW:ltä ei löydy oikeastaan tuon Passatin ja Tigun lisäksi mitään, joka herättäisi minkäänlaista mielenkiintoa omaksi kulkineeksi. Eniten mietityttää tuon Tigun matka-ajo-ominaisuudet ja jossain määrin myös kulutus. Mitään järjellistä käyttöä "maastoajoneuvolle" minulla ei ole, mutta 4-vedosta en halua luopua.

Vaihtoehtoisesti pitää sitten harkita jotain konsernin ulkopuolelta, mutta mieluiten tilaisi uuden auton samasta liikkeestä, mistä tilataan vaimolle Beetle. Mitähän tässä nyt sitten tekisi...?

gloter

Käy ainakin kokeilemassa Tigua. Ota pidempään lainaan niin eiköhän jotain tuntumaa tule. Passatissa enemmän tavaratilaa ja ehkä jaloillekin paremmin tilaa?
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

Markku

Tänään sitten jätetään vanha Ocu Miettiselle Kuopioon ja haetaan uudempi tilalle. Toivottavasti pelaa yhtä hyvin. ;D
Golfia kovasti mietittiin, mutta lopulta Octavia miellytti enemmän. Golf tuntui jotenkin liian herkältä ja kevyeltä. Makuasia.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Germera

MMV- ymmärrän tuskasi. Olen tietämättäni jakanut tasan samaa ajattelumallia kanssasi.

Uudeksi liisariksi olen pohtinut A6:sta, mutta se tuntuu vertailuissani häviävän sittenkin BMW 5 touringille (vaikka facelift on tulossa ensi syksynä), ja molemmat nämä siis hinnat alk business diiseleinä.
Testasinpa samalla vielä vanhan rakkauteni Tiguanin, jolla tuli aikoinaan sahattua 1,4TSI versiona 70,000km. Se oli todellakin ihan ok jopa matka autona, vaikka kulutus oli moottoritiellä ihan posketon - no liisarina se ei ollut pois omista taskuista.
Tiguaniin voisi ladata noita optioita ihan isollakin rahalla ja sen saisi siis nelivedolla ja automaatilla. Nyt ajoin Tiguan  2,0 TDI DSG:llä ja kyllä se ajomukavuus jää sittenkin aika paljon noista kahdesta ylemmästä versiosta, vaikka edelleen Tiguanilla kyllä pärjäisi todella hyvin. Tiguani on ollut aina hiljainen. Tilat on yllättävän loistavat pehekäytössä ja se lasten Stiga mahtuu konttiin pystyssä - missään tavallisessa farmarissa tuskin onnistuu.
Silti tuo Tiguan ei sytyttänyt tällä kertaa ja yksi suuri syy on myös kojetaulunäkymä, joka on sama kuin plussa golfissa. Se on edelleen faceliftissäkin todella halvan näköinen....

Mutta kuten MMV mainitsit: Tiguan on yksi mielenkiintoisemmista Volkkareista - Jos siihen päädyt on valinnasta iloa varmasti pariksi vuodeksi.
Joko se rouvan Beetle on tilauksessa?
Mitä näitä nyt onkaan ollu.... A6, Tiguan, Golf VI,
ajossa: the Beetle 2012 + BMW F11 2013

MMV

Lainaus käyttäjältä: Germera - 09.11.12 - klo:10:57

Mutta kuten MMV mainitsit: Tiguan on yksi mielenkiintoisemmista Volkkareista - Jos siihen päädyt on valinnasta iloa varmasti pariksi vuodeksi.
Joko se rouvan Beetle on tilauksessa?

Tulee noita autonvaihtoja kerta vuoteen, niin ei pääse (tarvitse ;D) nauttimaan parista vuodesta. Minullakin tökkää aika pahoin tuo Tigun kojelauta, eikä siihen käytännössä edes voi vaikuttaa varustetasolla tai lisävarusteilla. Vaimon Beetle mennee tilaukseen samalla kun ykkösauton. Beetle kun tulee 100% kulimallina, niin niitä löytyy punaisena ihan "hyllystä".

En tiedä pitäisikö vielä kertaalleen aloittaa miettiä jotain muuta VAG-leirin ulkopuolelta. Itselläni ei sitoutuminen mihinkään merkkiin ole kovin vahvaa, niin tämäkään vaihtoehto ei ole mitenkään poissuljettu. Harmi kun uusi Mondeo farkkuna ja nelivedolla on tarjolla vasta vuoden kuluttua. Tuo olisi nimittäin hyvin korkealla kiinnostavuuslistalla.

PTG

Lainaus käyttäjältä: MMV - 09.11.12 - klo:06:24
Kun nyt täällä Tigusta "asiallisesti" keskustellaan, niin jatketaan aiheesta. Minun oli tarkoitus tilata uusi A6 Avant, mutta jotenkin vajaavetoisuus ei kauheasti houkutellut, varsinkaan kun noista rinkulakeuloista joutuu turhaan maksamaan premium-lisää. Nelikko-Audien hinnat taas karkasivat liian korkeiksi. Tilaus jäi siis tekemättä ja aloinkin harkita joko Passatin Alltrackia tai Tiguan Track&Styleä. Molemmat 140 heppaisella dieselillä ja manuaaliaskilla. A6:een verrattuna saisi raksia reilusti varusteita tai vaihtoehtoisesti nauttia 10-tonnia halvemmasta hinnasta.

Alltrack oli mielestäni liian samanlainen kuin nykyinen -12 4Motion Passat, eikä siten herättänyt suuria intohimoja. Joskin ihan asiallinen auto kaikin puolin. En ollut koskaan Tigua edes vakavasti harkinnut, mutta VW:ltä ei löydy oikeastaan tuon Passatin ja Tigun lisäksi mitään, joka herättäisi minkäänlaista mielenkiintoa omaksi kulkineeksi. Eniten mietityttää tuon Tigun matka-ajo-ominaisuudet ja jossain määrin myös kulutus. Mitään järjellistä käyttöä "maastoajoneuvolle" minulla ei ole, mutta 4-vedosta en halua luopua.

Vaihtoehtoisesti pitää sitten harkita jotain konsernin ulkopuolelta, mutta mieluiten tilaisi uuden auton samasta liikkeestä, mistä tilataan vaimolle Beetle. Mitähän tässä nyt sitten tekisi...?

No kun sattumalta tullut juuri Alltrackia ja Tigua sekä GLK:ta vertailtua, niin omat fiilikset voisi tiivistää vaikkapa seuraavasti:

* Alltrack on noista ehdottomasti tylsin laitos, mutta sellaisenaan oikeastaan aika mainio. Maavaraa pikkuisen enemmän kuin tavispasuunassa, ajettavuus kokonaisuutena yhtä hyvä ellei jopa parempikin kaikissa muissa oloissa kuin sileällä asfaltilla ja tavaratilan puolesta tietysti täysin omaa luokkaansa vertailukolmikossa.

Testiauto oli vakioalustalla eli DCC:llä tod. näk. vielä karvan verran parempi. Tuohon saatavat ääntä vaimentavat etusivulasit toimivat hyvin ja varustelun saa muutoinkin halutessaan vieläkin kattavammaksi kuin Tigussa.

Ko. akkunoilla varustettuna siis mutulla motariajossa hiljaisempi kuin Tigu - ei siis rengasäänien osalta, mutta muiden autojen vaikutus äänitasoon on vähäisempi. Tigun hiljaisuutta koskevasta hehkutuksesta huolimatta (tai sitten ehkä juuri siitä johtuen) Alltrack yllätti hiljaisuudellaan siinä, missä Tigu oli pieni pettymys. No kyllähän se raksutus tuossakin liikkeelle lähdön jälkeen toki vaimenee, mutta...

Kulutus meidän lähes vakiolla testireitillä tsadin keskustasta lähtien ja sinne aina palaten (+normiviikonlopun ajoilla) 6,7. Moottorina 170 hv:n kiisseli ja askina DSG6.

* Tigussa kulutus kahden arki-illan normimenoilla ja samalla testilenkillä 7,1. Ero pasuunaan isompi kuin odotin, koska fiilis oli se, että Tigulla ei jäljempänä ilmenevistä syistä tullut oikeastaan edes koitettua, miten se liikkuu jalkaa ojennettaessa.

Moottorina siis 140 hv kiisseli ja askina DSG7. Ajettavuus erittäin hyvä sekä kaupungissa että maantiellä, mutta niin pitikin, kun autossa oli DCC alusta. Jäykistää ainakin ohjausta selvästi, mutta muutoin kilsat eivät ehkä riittäneet avaamaan sitä, onko muutoin hintansa väärti. En kyllä muutoinkaan osaa verrata vakioalustaan.

Tavaratila on pienehkö, mutta poikkeuksellisen selkeän muotoisena ja (ilman välipohjaa) korkeana oikeastaan auton ulkomittoihin nähden ihan jees - siis kun ottaa huomioon, että pasuunassakaan sukset eivät meidän setillämme mahdu sisälle ja satunnaisten harrastusten enemmän tilaa vievät kamat kulkevat joka tapauksessa joko koukussa olevassa telineessä tai katolla (tai peräkärryssä) ja sikäli on aika samantekevää, mikä takapaksin koko on jos ja kun kauppatavarat sinne mahtuvat eikä lasten harrastukset muutu siten, että kamaa tämän vuoksi olisi pakko kuskata päivittäin nykyistä enemmän.  

Kulkupuolen suhteen tämä ylistetty yhdistelmä on (niillä poikkeuksellisen tehokkailla polleillakin) fiiliksiltään kaksijakoinen:
- kaupungissa ja alle 80 km/h nopeuksilla kulku on riittävän ripeää ja ehkä pienellä mielikuvituksella jopa sporttista ;) Eli tässä mielessä melkein (mutta vain melkein) jopa ymmärrän koneen ja laatikon ominaisuuksien yhteensovituksen onnistuneisuutta koskevaa hehkutusta.
- ja vain melkein siksi, että toivomuspolkimen painelu syvemmälle ei johda oikeastaan mihinkään - ei varsinkaan motarinopeuksilla. No kiihtyyhän se, mutta lupaa joka tapauksessa paljon enemmän kuin antaa ja se taas on paljon vähemmän, mihin on tullut itsensä totutettua...

... vika on tietysti enemmän asennepuolessa kuin autossa, mutta kaikillahan meillä omat viirauksemme muutoinkin tuntuu olevan... ;)

* GLK:n kanssa vertailu on vähän vaikeaa, koska ko. auto siirtyy asetetun (vaikkakin väljähkön) budjetin ulkopuolelle heti, jos sitä ryhtyy varustelemaan vähänkään enempää.

Esim. peruutuskameran saa vain tiettyjen varusteiden kanssa ja kytkykauppa tarkoittaa jo yksinään +-5 keurin lisäinvestointia. Jos taas PB varustelu riittää kohtuullisilla mausteilla, niin ei välttämättä ominaisuuksiinsa nähden yhtään enempää ylihintainen kuin em. vaggineetkaat...

... epäilen tosin, että PB hinnaston mukaisista hinnoista on paha saada alennusta, jolloin ero tuppaa kasvamaan ilman varusteluakin. Kun en hinnoittelua kuitenkaan sen kummemmin ole testannut niin ei siitä sen enempää....

Ajettavuus vakioalustalla (jossa tosin on ilman erillisiä namiskuukkeleita mesen terminologialla muistaakseni selektiivinen eli säätyvä iskuvaimennus) DCC:llä varustetun Tigun tasolla ja ohjaus mielestäni vielä pykälän tarkempi eli ajotuntuma sitä kautta jopa hieman sporttinen. Todella voimakas keskitys hitailla nopeuksilla vaatisi tosin tottumista.

Kokonaisuudessaan siis ehkä enemmän ison auton tuntua kuin verrokeissa, mutta mikä parasta, ilman, että tämä kuitenkaan tarkoittaisi kömpelyyttä. Ulkonäkö on makuasia, mutta mielestäni parantunut nassunpesussa merkittävästi ilman, että persoonallisista piirteistä kuitenkaan olisi kokonaan luovuttu.

Pikkumöhkönä siis vähemmän tylsä kuin Alltrack (puikula) tai Tigu (pökäle), kuten nuo tuli koeajojen yhteydessä nimitettyä....

Yhdistelmä 7G-TRONIC PLUS (t.j.s.p.) ja 170 kone (220 CDI) toimii siinä määrin eleettömästi ja tehokkaasti, että rankkaan laitteen tältä osin verrokkiensa edelle - varsinkin, kun suorituskyky oli porukan paras ja kulutus auton tietsikan mukaan sama tai pari desiä vähemmän kuin pasuunassa.

Plussaa meselle myös siitä, että mittaristo on todella "pirteä" siinä, missä Tigun mittaristo ja koko kuskin eteen asettuva näkymä näyttää omaan (puusilmään) yllättävänkin vanhanaikaiselta/halvalta. Tältä osin en mitenkään pysty käsittämään, että tuota on toisaalla kehuttu hienoksi uuteen Touaregiin verrattuna - no fl Tigun ratti on kylläkin hienompi kuin edellisen sukupolven Touaregin valtamerilaivan ruori, mutta siihen se sitten jääkin... :P Pasuuna sitten jossain näiden välillä, vaikka eroa ei taida mittaristosta puhuttaessa olla juuri muussa kuin tiheämmissä asteikoissa...

Sääli muuten, ettei aika ja into yhdenkään kohdalla riittänyt sen testaamiseen, miten kärry+mönkkäri vaikuttaa kulkuun. No ehkä hyvä niin, koska nykyisen pelin veto-ominaisuuksista on paha pistää paremmaksi...

No niin tai näin, ominaisuus- ja hintapuntarissa autot saa nähdäkseni painotuksia muuttamalla ihan haluamaansa järjestykseen. Jos hinnan unohtaisi, oma valinta näistä olisi GLK, tilojen puolesta taas Alltrack ja kun näitä ei pysty yhdistämään, jäljelle jää Tigu.

Eli jos ihmeitä ei satu, 130 kW:n motin ja DSG7:n yhdistelmä lähtee tilaukseen lähiviikkoina... versiona todennäköisimmin Sport&Style, koska Track&Style ei meidän käyttömme osalta tarjoa merkittävää lisäarvoa ja S&S versiona "pökäle" on omaan makuun karvan verran vähemmän ruma (ja vaimon mielestä siis sellaisenaan aivan jumalaisen kaunis)  ;D

MMV

Kiitoksia PTG:lle jäsentyneestä ja kattavasta vastauksesta. Laittelin nyt Tigusta tarjouspyyntöjä VW-kauppiaille ja katsotaan tuleeko asiaan edistystä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: PTG - 09.11.12 - klo:13:45
No kun sattumalta tullut juuri Alltrackia ja Tigua sekä GLK:ta vertailtua, niin omat fiilikset voisi tiivistää vaikkapa seuraavasti:

Varsin asiallisesti olikin tiivistetty. Tällaisia raportteja on aina ilo lukea. Merkistä ja mallista riippumatta.

Lainaa- ja vain melkein siksi, että toivomuspolkimen painelu syvemmälle ei johda oikeastaan mihinkään - ei varsinkaan motarinopeuksilla. No kiihtyyhän se, mutta lupaa joka tapauksessa paljon enemmän kuin antaa ja se taas on paljon vähemmän, mihin on tullut itsensä totutettua...

Mun mielestä kaikissa konsernin 2.0 TDI:ssä on vähän tätä ongelmaa. Tuntuu siltä, että kaasupolkimen ensimmäinen puolisko säätelee 0-90 prosenttia tehoista ja jälkimmäiselle puoliskolle jää loput kymmenen. Kun poljinta painaa sinne puolivälin paikkeille, niin tulee heti fiilis, että täähän liikahtaa. Sitten kun painaa lisää, niin mitään merkittävää muutosta ei enää tapahdukaan.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 09.11.12 - klo:14:56
Mun mielestä kaikissa konsernin 2.0 TDI:ssä on vähän tätä ongelmaa. Tuntuu siltä, että kaasupolkimen ensimmäinen puolisko säätelee 0-90 prosenttia tehoista ja jälkimmäiselle puoliskolle jää loput kymmenen.

Ettei koskisi konsernin tuotteita kautta linjan? Ainakin 1,4 TSI 90 kW, 1,4 TSI 118 kW, 1,8 TSI 118 kW ja 2,0 TSI 155 kW omaavat mielestäni tuon saman ominaisuuden.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.11.12 - klo:15:32
Ettei koskisi konsernin tuotteita kautta linjan? Ainakin 1,4 TSI 90 kW, 1,4 TSI 118 kW, 1,8 TSI 118 kW ja 2,0 TSI 155 kW omaavat mielestäni tuon saman ominaisuuden.

Jep, voin vahvistaa tuon 1.8TSI:n osalta. Lapun polkaisu lattiaan ei tuota suurtakaan lisäiloa "puolikaasuun" verrattuna.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.11.12 - klo:15:49
Jep, voin vahvistaa tuon 1.8TSI:n osalta. Lapun polkaisu lattiaan ei tuota suurtakaan lisäiloa "puolikaasuun" verrattuna.

Mun 1.8 TSI DSG6 yhdistelmässä lattiaan polkaisussa kuuluu selvä napsahdus (ilmeisesti kick down) ja sitten kyllä mennään aika haipakkaa niin kauan kuin on pakko hellittää. S-modella sama tapahtuu isommilla kierroksilla ja silloin yleensä useamman rekankin ohituksen jälkeen pitää ruveta heti rauhallisesti tiputtamaan vauhtia. Tässä kombinaatiossa on kyllä eroa pintakaasulla ja huippukierroksilla.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 09.11.12 - klo:15:59
Mun 1.8 TSI DSG6 yhdistelmässä lattiaan polkaisussa kuuluu selvä napsahdus (ilmeisesti kick down) ja sitten kyllä mennään aika haipakkaa niin kauan kuin on pakko hellittää. S-modella sama tapahtuu isommilla kierroksilla ja silloin yleensä useamman rekankin ohituksen jälkeen pitää ruveta heti rauhallisesti tiputtamaan vauhtia. Tässä kombinaatiossa on kyllä eroa pintakaasulla ja huippukierroksilla.

Toki sitä liikettä riittää kun painaa kaasua, siitä ei ollutkaan kyse. Mutta sillä ei ole isoa eroa painaako kaasun puoliväliin vaiko pohjaan, automaatissa tietysti lisäeroa tuo kick down kun silloin vaihdetaan pieni vaihde silmääna, manuaalissahan vaihde valitaan ennen sitä kaasun polkaisua. Rekan ohi jos lähtee esim nelosella ja pitää polkimen pohjassa koko ohituksen ajan, niin omalle kaistalle palatessa on taulussa sellaiset lukemat että joutuu tovi aikaa käyttämään julkisia jos tulee koppalakit vastaan :-[
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy