Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Quality

LainaaMinä vain pelkään, että tuo "pieni" puute ei ole pieni. Onko se takapenkki oikeasti leveä? Siis dramaattisesti leveämpi kuin vaikka E-sarjan MB tai Passat?

Tuo pitää kyllä todeta luonnossa, en usko, että pelkkä mittaaminen riittää. Se, mikä omaan silmääni ja tuntumaani on "leveä", voi sinun tarpeisiisi olla täysin riittämätön.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Kvee

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 10.03.12 - klo:08:46
Nelivetohan se olisi, mutta voimaa uupuu. Ja ei kai siinäkään erillisistuimia takana ole? Ehkä sitä pitää kuitenkin vilkaista.

Minä vain pelkään, että tuo "pieni" puute ei ole pieni. Onko se takapenkki oikeasti leveä? Siis dramaattisesti leveämpi kuin vaikka E-sarjan MB tai Passat?

:D

Sukulaismies hankki juuri XC60:n. Takapenkille on nyt soviteltuna kolme lastenistuinta, ja toki se melko täydeltä näyttää, mutta niin näyttäisi melkein kaikissa autoissa. En tiedä saako tuosta mitään ideaa tilojen riittävyydestä?

Erzi

Jos Marko jaksat ajella rauhallisesti niin voit päästä noihin luvattuihin kulutuksiin. Itselläni oli Golffissa tehottomampi tsi ja sillä tuli kulutuksessa todella paljon heittoa, vaikka ajosuorite oli sama. Tampere Helsinki -väliä kesärajoituksilla suunnilleen rajoituksen mukaan, ehkä hieman yli, vakkari päällä niin kulutus vaihteli 7-8,5l välillä sataselle. Jos ajoi 90kmh tai alle niin silloin saattoi päästä alle 6l/100km. Dieselillä ei tarvitse niin miettiä miten ajaa ja kulutus pysyy kurissa.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Mikko

Omassa autossa (1.4 TSI 118 kW + DSG) bensankulutus riippuu ainakin tosi paljon siitä, että millaista matkaa sillä ajaa. Omalla normaaliajolla kaupunkipyörityksessä tankillisen keskikulutus huitelee 9-11 litran kieppeillä. Viime syksynä (jo talvirenkaat alla) ajelin pitkän matkan 70-80 km/h tunnissa, ja kulutus oli tuolta reissulta alle 5 l/100 km. Jos yleistää haluaisi niin talvirenkailla kulutus on +0,5-1 litraa verrattuna ilmoitettuun, kesällä menee +1-2 litraa luokkaan. Dieseliin verrattuna on huomattavasti alttiimpi "ympäristövaikutuksille".

Erzi

Samaa mieltä Mikon kanssa. Ja kohta tänne tulee joku pauhaamaan miten pääsee helposti motarinopeuksissa alle kuudella litralla :) . Uskokoon ken haluaa.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

jhj

Mites Marko K Mersun ML\R tai Audin Q7 vähän käytettynä. Jotenkin en ainakaan itse pysty mielessäni vertaamaan hienoa Eemeliä ja Tourania.  :-\  Ei sitten herneitä tästä, se on vain oma mielipiteeni!  ;D
ex kulkuneuvot= Volvo S60 2,0t -01, Audi A3 sb 2,0tdiQ -06, Ford Focus St -10, Audi A4 2,0tfsiQ -10, Mb C coupe -11, A5 sb 3,0tdiQ, S3 sedan.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jhj - 10.03.12 - klo:10:51Mites Marko K Mersun ML\R tai Audin Q7 vähän käytettynä.

Vähän käytetyt Q-seiskat näyttää maksavan sellaiset 85000 tai enemmän, R:t ja GL:t yli 100000...

Mutta köyhällehän nuo vain on kalliita... :-/

Antza

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 10.03.12 - klo:07:58
Numeroiden valossa 1.4 TSI 125 kW on hieman ripeämpi kuin 2.0 TDI 125 kW (8.5 s vs. 8.9 s) ja pari tonnia halvempikin. Suurin yllätys minulle on sen kulutus: 6.6 l/100 km vs. dieselin 5.7. Jos tuo oikeasti pitää kutinsa, niin polttoainekuluissa ei käytännössä ole mitään eroa bensan tai dieselin välillä.

Omassa ajossani dieselit ovat vieneet noin 14% enemmän kuin EU-yhdistetty ja sillä kerrottuna 50000 kilsan vuosiajolla polttoaineen tyypillä ei ole mitään merkitystä vuosikuluihin, vain 50â,¬ eli täydellisen merkityksetön asia.

Kulkevatko nuo TSI:t oikeasti noin vähällä?

Meillä oli aiemmin Touranin ilmanvastuksen kanssa kohtuullisen vertailukelpoinen Golf Plus 90 kW:n TSI-koneella ja DSG-laatikolla. Melko sekalaisen ajosuoritteen toteutunut kulutus oli 12% yli EU-yhdistetyn. Maantiepainotteisen tankillisen keskikulutus oli luokkaa 6,5 l/100km. Talvirajoituksilla pidemmällä reissulla saattoi nätisti ajamalla päästä alle kuuden litran. Tyypillinen tankillinen sisälsi 80% moottoritietä ja 20% taajamaa/kehäteitä. Tuo meni kesärajoituksilla 7,5 litralla, talvirajoituksilla 6,7 litralla.

Kuten joku jo mainitsikin niin rauhallisella ajolla tuollainen menee suht pienellä. Vauhti, kiihdyttelyt ja pätkäajo lisäävät kulutusta suhteellisen paljon.

Joskus 2008-09 kun nuo 90kW:n TSI:t olivat uusi juttu niin muistan ihmetelleeni Golf Variant-kuskien UltimateVW:ssa raportoimia 5 litran haamukulutuksia. Lopulta selvisi että useimmat tarkoittivat ajotietokoneen näyttämää kun se nollattiin tien päällä lämpimäksi ajetusta autosta..
Skoda

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Antza - 10.03.12 - klo:12:00
Maantiepainotteisen tankillisen keskikulutus oli luokkaa 6,5 l/100km. Talvirajoituksilla pidemmällä reissulla saattoi nätisti ajamalla päästä alle kuuden litran.

Ok, kiitos tiedosta. Ei kuulosta mahdottomilta lukemilta. 1.9 TDI Touran DSG:llä meni mulla 6,38 keskikulutuksella, maantiellä pääsi alle vitosella.

hyle

Oon huomannut että myyjät ei ota tosissaan kun olen autoja kattomassa.
Se on kyl todella ärsyttävää.Ei katota silmiin vaan olan yli ikkunoista ulos ym..
Tietty asiaan voi vaikuttaa että olen 36v mutta näytän reilusti alle 30v.
Ja autot mitä olen kysellyt on hinnoiltaan 45-60ke.
Aika huonosti myyjät myös esittelee niitä autoja.
Bmw 530da -08

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: hyle - 10.03.12 - klo:17:23
Se on kyl todella ärsyttävää.Ei katota silmiin vaan olan yli ikkunoista ulos ym..
Tietty asiaan voi vaikuttaa että olen 36v mutta näytän reilusti alle 30v.
Ja autot mitä olen kysellyt on hinnoiltaan 45-60ke.
Aika huonosti myyjät myös esittelee niitä autoja.

Tuohon auttaa kun varaa ennakkoon sähköpostilla ajan myyjältä. Mieluusti vielä sitten työsähköpostista, jossa on automyyjän korviin hyvältä (=rahakkaalta) kuulostava titteli. Sitten liikkeeseen mennessä myyjä ei kehtaa enää perääntyä.

Muistanpa kerran jyväskyläläisessä Audi-kaupassa toimineeni juuri noin ja sovittuna aikana paukkasin ko. myyjän juttusille. Loosissaan istunut myyjä antoi ymmärtää odottavansa the asiakasta, mutta armeliaasti soi minulle hetken, kun the asiakasta ei näkynyt. Siinä sitten mainitsin meidän olleen yhteydessä jo aikaisemmin, niin myyjällä huomasi lyövän pari kierrosta tyhjää. Sai hän sitten lopulta itsensä koottua.  ::)

En nyt viitsisi tummaan pukuunkaan sonnustautua vain sen takia, että asioin autokaupassa. Enkä myöskään valehdellut yhtään viestissäni ja ikääkin oli jo 30+ eli kyllä minut olisi pitänyt asiaakkaana ottaa ilman sähköpostejakin.

Nipademu

Scoutin ostin 25 vuotiaana opiskelijana ja ainakin Oulun Aineella sai silloin todella asiallista palvelua, vaikka nuori olinkin.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Quality

Hyvin sain nuorempana autot ulos liikkeistä, vaikka tuppasi trokareilla välillä menemäänkin pikkuisen vedätysmeiningiksi. Liekö ne itse myymäni alle 1000 mk:n ritsatkaan aina niin virheettömiä olleet ...

Sitten (1990), kun ostin ensimmäisen uuden autoni, palvelu olikin jo kermakuorrutteista :D.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 10.03.12 - klo:10:18
Dieseliin verrattuna on huomattavasti alttiimpi "ympäristövaikutuksille".

Tätä juuri mietin. Oma ajo toki on hyvin maantiepainotteista.

TSI:n suorituskyky vain houkuttelee. Yllättävän iso ero, vaikka painoero on vain 50 kg ja tehot periaatteessa samat. TSI:n teho taitaa olla laajemmalla alueella.

Skula

Lainaus käyttäjältä: hyle - 10.03.12 - klo:17:23

Aika tekee tehtävänsä.. Perjantaina keskustelin autotaloon sisääntulevien asiakkaiden tod.näk ostomeinigeistä... Myyjä totesi niin että Skula on 100% varmuudella ostamassa autoa kun tulee liikkeeseen, kun ostaa en pari kertaa vuodessa.. Aina kannattaa palvella  :D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Markku J

Marko_K:
kuvittelisin, että aika pian tulee sinun hienon 250 CDI:n tehoa ja vääntöä ikävä, jos vaihdat sen 1.4 -koneiseen kaappiautoon.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.03.12 - klo:19:46
kuvittelisin, että aika pian tulee sinun hienon 250 CDI:n tehoa ja vääntöä ikävä, jos vaihdat sen 1.4 -koneiseen kaappiautoon.

Hyvin mahdollista. Mutta juuri siksi mä yritän löytää mahdollisimman rivakkaa kaappiautoa. Tuo 1.4 TSI Touran vaikuttaa yhdeltä rivakimmista.

S-Max 2.0t 240hv olisi päheä, muttei uskalla.

Quality

LainaaS-Max 2.0t 240hv olisi päheä, muttei uskalla.

Eikö olisi aika nollata aiemmat kokemukset? Suosittelen, että hankit käyttäjäkokemuksia eri puolilta maailmaa, ja jos viellä silloin fiilikset ovat yhtäpitävät, niin jätät sikseen, muutoin jatkat prosessia.

Leben und leben lassen.

Markku J

Ilman muuta tuo S-Max turbolla. Sehän olis jo räväkkä "kaappi". Muuten olet varmasti tyytymätön tehoihin hienon Mersun jälkeen. Maanantaikappaleita voi olla joka merkillä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quality - 10.03.12 - klo:20:06
Eikö olisi aika nollata aiemmat kokemukset?

Ehkä itse autosta. Mutta minusta tuntuisi todella vastenmieliseltä tilata Ford sen jälkeen, miten päin v*ttua maahantuoja reklamaation hoiti kaataen kaiken syyttömän Vehon niskaan.

Markku J

Jos se kuitenkin on tila-autoista tehokkain (=ainoa, jossa on riittävästi tehoa), niin ehkä kannattaisi antaa periksi ja nollata tilanne. Tuskin toista vastaavaa tapausta sinun kohdallesi sattuu. Onhan tuo S-Max sentään ihan jotain muuta, kuin 1.4 -koneinen Touran.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.03.12 - klo:20:30
Jos se kuitenkin on tila-autoista tehokkain (=ainoa, jossa on riittävästi tehoa), niin ehkä kannattaisi antaa periksi ja nollata tilanne. Tuskin toista vastaavaa tapausta sinun kohdallesi sattuu. Onhan tuo S-Max sentään ihan jotain muuta, kuin 1.4 -koneinen Touran.

Itse asiassa ynnäilin vielä, ja totesin laskeneeni pieleen. 2.0 TDI 125 kW on selvästi oikeampi ratkaisu omaan tarpeeseeni, jos Volkkareista puhutaan.

Fordista taas tuon 240-heppaisen bensaturbon polttoainekulut taas olisivat siihen verrattuna vuodessa 3500â,¬ enemmän. 300â,¬ kuussa. Ei hemmetissä... Eli käytännössä Fordin pitäisi kuitenkin olla 200-heppainen diesel.

Ja sitten taas jos vertaa 200-heppaista TDCi S-Maxia ja 170-heppaista TDI Tourania, niin molempien kiihtyvyys nollasta sataan on tasan sama 8.9.

Markku J

Huh, isoja rahoja sinun ajoilla. Ottaisin itse kyllä S-Maxin paljon mieluummin, kuin Touranin. Asiasta mitään tietämätön tässä kirjoittaa fiilisten pohjalta.

jkvi

Quality oli Sorentoakin edellisellä sivulla vetänyt Markolle peliin mukaan.

Sorentossa varsinkin automaattina koneteho hukkautuu kovaan omaan massaan. Lisäksi auto on liian maasturi ja sitä myötä kulutus kasvanee kovaksi. Samoin rengasmelu ainakin ensituimaan nastoitetuilla renkailla voi olla häiriöksi samalla kun audio-järjestelmä ei täyttäne tarpeita.
CRDi & Collection

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 10.03.12 - klo:20:40
Itse asiassa ynnäilin vielä, ja totesin laskeneeni pieleen. 2.0 TDI 125 kW on selvästi oikeampi ratkaisu omaan tarpeeseeni, jos Volkkareista puhutaan.

Fordista taas tuon 240-heppaisen bensaturbon polttoainekulut taas olisivat siihen verrattuna vuodessa 3500â,¬ enemmän. 300â,¬ kuussa. Ei hemmetissä... Eli käytännössä Fordin pitäisi kuitenkin olla 200-heppainen diesel.

Ja sitten taas jos vertaa 200-heppaista TDCi S-Maxia ja 170-heppaista TDI Tourania, niin molempien kiihtyvyys nollasta sataan on tasan sama 8.9.

Mites jos jättää tähtäimen keulalle ja hankit Vianon, meneekö liika pakuksi? Hintaluokka on toki eri kuin Touranissa mutta muuten kriteerit lienee täyttyisi, tilaa varsinkin lienee riittävästi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 10.03.12 - klo:21:10
Mites jos jättää tähtäimen keulalle ja hankit Vianon, meneekö liika pakuksi? Hintaluokka on toki eri kuin Touranissa mutta muuten kriteerit lienee täyttyisi, tilaa varsinkin lienee riittävästi.
Halvin Viano joka täyttäisi Marko_K:n kriteerit olisi 3.0 V6 CDI 70kâ,¬. Siihen lisävarusteita niin taitaa hinta karata käsistä eikä tuo kovin taloudellinenkaan liene. Muuten tietysti ihan ok.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 10.03.12 - klo:21:13
Halvin Viano joka täyttäisi Marko_K:n kriteerit olisi 3.0 V6 CDI 70kâ,¬. Siihen lisävarusteita niin taitaa hinta karata käsistä eikä tuo kovin taloudellinenkaan liene. Muuten tietysti ihan ok.

Vitona sama paketti 57kâ,¬, pienemmällä motilla saisi myös nelikkona. Maksaahan nykyinen E-mersukin saman verran...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Antza

Mitä Viano maksaisi nelivetoisena..? Muutenhan tämän E-sarjalaisen kohdalla olleen havainnon osalta tuskin mennään ainakaan parempaan suuntaan.

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 10.03.12 - klo:08:41
MB E 250 CDI T A Elegance/AMG Sport:
--- talviajettavuus
Skoda

Marko_K

Nuo Vitot ja Vianot on jo liian pakuja ja isoja. Touran/Sharan/S-Max-kokoluokat ovat hakusessa.

JeanC

Renault Grand Scenic tai Grand Espace, jos ei ole ennakkoluuloja ranskalaismerkkiä kohtaan  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy