Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Markku J

Me taas kierrämme autonäyttelyitä ja koeajoja paljon kimpassa avopuolison kanssa. Toisaalta hän myös ymmärtää harrastukseni ja olen saanut tuon oman autoni aina hankkia ilman sen kummempaa keskustelua. Nykyisen seiskankin tilasin yksikseni esitteenhakureissulle lähdettyäni. Hänen ajoautonsa valinnassa taas hän itse on sanonut viimeisen sanan ja valinnut haluamansa konfiksen (työsuhdeautoni sääntöjen puitteissa).

juupeli

Lainaus käyttäjältä: skula - 31.10.11 - klo:19:12
Olisipa tuo puoliso ollut edes joskus kiinnostunut autonvaihdosta, tai autoista ylipäätään  >:( Siinä kun kuulemma on aina neljä pyörää ja ratti.. Joten perustele siinä sitten..
Mutta olen vakaasti päättänyt että hommaan on tultava SEIS! Mä en jaksa, ja sitten kun seuraava autonvaihto tulee eteen niin tämä homma hoidetaan eritavoin..

Pitänet meidät sitten ajan tasalla tapahtumien kulusta...

Timpe85

Lainaus käyttäjältä: Quality - 31.10.11 - klo:18:49
Kiitos tiedosta ja onnittelut hienosta valinnasta! Ja onnittelut siitäkin, että sinulla on nainen, joka ymmärtää autojen päälle  ;D.

Kyllähän tänne helposti yksittäiset postaukset hukkuvat, siitä huolimatta, että itsekin on täpinöissä samanmerkkisestä autosta (ei tainnut osua oma tilaus ihan täsmälleen noihin päiviin, silloin taisivat olla vielä muut mallit mielessä).

Kiitokset onniteluista! :) Kyllähän parempi puoliskokin autoista tykkää ja kun työmatka on pitkä (120km yhteensä), niin on sanomattakin selvää että auton pitää olla mahdollisimman uusi, turvallinen ja mielellään vielä hyvän näköinenkin. :D
Audi A3 8Y 40TFSIe

kmheisk2

Pistin nimen paperiin tänään! Superbille toimitusaikaa 12-16 viikkoa. Odottavan aika on pitkä.... :D
5xvapari
1xturbo

Automaattori

Meillä autokaupat on mennyt niin että vaimolla on värinvalintaoikeus ja minä valitsen mallin ja varusteet. Tähän asti värinvalintakin on mennyt yksiin, ei ole tullut riitoja. Tämä viimeisin nyt tilattu auto kuitenkin herätti vaimossa lieviä kyllästymisen merkkejä kun vein hänet katsomaan Terrcotta Orangen värimallia, kommentti oli että miksi hänen oli pakko tulla tänne liikkeeseen kun kerran olit jo värin valinnut. Sopu löytyi kuitenkin kun lopulta kaikki värit läpi käytyä hänkin päätyi Terracottaan. Muuten auton vaihto on ollut käytännössä mun show, vaimon mielestä ei hänellä ole siihen mitään sanomista kun yleensä kauppapaperit on jo pöydällä pöydällä kun ruvetaan tutkimaan mallia. Tää viimeinen vaihto oli helppo kun perustelin että nelivedolla päästään talvellakin mökille, se riitti, todellisuudessa nelivetoa tarvin myös työssäni yhtä paljon kuin mökkireissuihin ja vaimokin voi vaikeimmilla keleillä käyttää mun autoa omilla työmatkoillaan, mutta näitä vaihtoasioitahan on puitava, eli kuten aikaisemmin on todettu, keskustella ja keskustella.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 31.10.11 - klo:18:07
Kun ei vaan voi keskustella. Sanoo autonvaihdosta mitä tahansa, niin aina on ehdoton, tiukka EI. Olen sentään jossain muussa vaimon suhteen onnistunut - onpa meillä jopa kaksi yhteistä poikaa -, mutta tämä autojuttu on vaan niin absoluuttinen. Jotenkin ajattelen pääseväni helpommalla, kun pistän nimen paperiin, ja heti sen jälkeen kerron, mitä tuli tehtyä. Nytkin oli äänekäs kommentti: "Peruutat kyllä sen tilauksen!", ja järkyttävät syytökset itsekkyydestä, vaikka ihan 100 %:sti kustannan sekä auton hankinnan että sen käyttökustannukset. Mutta kun tähän on tottunut, niin tippaakaan provosoitumatta huudon ja kaikki muut seuraukset kestää, kun on  kerran itse asian päättänyt. Kuukauden päästä on jo hiukan helpompaa.

Ainoa, mitä yritän etukäteen tehdä, on vaivihkaa oman malliehdokkaan kohdalla kysäistä vaimon mielipidettä. Yleensä hän aavistaa ja tokaisee: "Ihan hirveä!" Väreistäkin yritän yleisellä tasolla udella mielipidettä, mutta tällä kertaa kävi taas niin, että sain kuulla kunniani myös sen epäonnistumisesta. No ainakin se omaa silmää miellyttää.

Eikä todella puhettakaan, että vaimon joskus autokauppaan mukaani saisin, on kuulemma täydellistä ajanhukkaa.

Tulipahan avauduttua.

Eli seuraavassa vaihdossa kerrot vasta sitten kun uusi auto seisoo omassa pihassa ;)  ;D
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Filixon

Kai perheessä voi olla sellainenkin tilanne, että vaimo/puoliso ostaa omillaan ihan sellaisen auton kuin haluaa - samoin kuin mieskin. Vai onko se harvinaista?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 31.10.11 - klo:23:17
Kai perheessä voi olla sellainenkin tilanne, että vaimo/puoliso ostaa omillaan ihan sellaisen auton kuin haluaa - samoin kuin mieskin. Vai onko se harvinaista?

Meillä mennään tälläin. Tosin teen puolisolle ehdotuksia ammatin vuoks,i mikä kannattaa ostaa ja annan vaihtoehtoja joista hän valitsee.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 31.10.11 - klo:23:17

Meidän perheessä auto on ollut aina minun nimissä, kun se on myös minun rahoilla ostettu. Tästä syystä olen saanut autovalinnat aina tehdä oman makuni mukaan, vaikka mielipiteitä eri vaihtoehdoista aina kysellään ensin hallitukselta. Lähinnä mielipiteiden kysely jää ulkonäön ja värin kyselyyn ja omalle kohdalle jää sitten kaikki tekniset valinnat. Teoriassa en siis hyväksyntää tarvitse, mutta käytännössä olen huomannut, että on parempi valita vaihtoehto, joka miellyttää kumpaakin. Tähän mennessä ei ole tullut kertaakaan valituksia autonvalinnan kanssa :)

Käytännössä autonvalinta menee meillä siten, että minä ensin valikoin joukosta sellaiset yksilöt, jotka minua kiinnostavat ja sitten ehdotan näitä vaimolle. Sieltä saadun mielipiteiden perusteella menen joko yksin tai sitten mennään yhdessä koeajamaan parhaimpia yksilöitä. Yleensä se auto, joka on talouteen tullut, niin kumpikin on ollut paikalla viimeisellä koeajolla. Poikkeuksena viimeisin osto, kun vaimo oli vielä Suomessa ja minä täällä Jenkeissä.

mol

Meillä muu perhe on ollut joskus mukana kiertelemässä kauppoja mutta päätöksen olen tehnyt aina itse. Tämän viimeisen vaihto tuli itsellekin hiukan yllätyksenä, Superbia kun oli tarkoitus pitää se normaali 3 vuotta mutta vaihto tapahtuikin jo 1,5v kohdalla kun tuli mieluinen auto vastaan ja Superbikin kelpasi vaihdossa yllättävän hyvin. Emäntä ei millään uskonut että tuo on oma kun tulin sillä kotiin, kovasti vänkäsi että "se on vaan koeajossa". Kyllä se sitten jossain vaiheessa asian uskoi kun en autoa palauttanutkaan.

Peeveli

Tämän Alfan kohdalla vaimo innostui ekaa kertaa viime talvena kun oli ensiesittely Herttoniemen AK:ssa. Kun kävin vaihdattelemaan emäntä totesi että  k u n  tämän ostat, pidät sitä sitten normaalia kauemmin. Sanoin toki että "totta kai". :D Vaimokin siis ihastui tähän, unohtaen omat satunnaiset ajamisensa ja manuaalivaihdekammonsa.

Vaikka koetan tässä oikein tahallani saada autokuumetta nousemaan epätavallisen pitkän vaihtovälin ollessa päällä, en keksi kyllä todella sytyttävää tilalle. Siis semmoista joka ostokykyni huomioiden veisi järjen. Taitaa olla sittenkin kokonaisuutena aika nappivalinta...

Tommi13

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.11.11 - klo:07:59

Vaikka koetan tässä oikein tahallani saada autokuumetta nousemaan epätavallisen pitkän vaihtovälin ollessa päällä, en keksi kyllä todella sytyttävää tilalle. Siis semmoista joka ostokykyni huomioiden veisi järjen. Taitaa olla sittenkin kokonaisuutena aika nappivalinta...

Tuo on hyvä asenne. Pidä ihmeessä se. Muistelen tosin lukeneeni samanlaisia kommentteja Golf'n kohdalla ja sitten kuitenkin vaihdoit melko nopeasti Alfaan. Jos on jotain pakko ostaa, niin osta vaikka kakkosauto vaimolle (tai itselle).
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

rob-s

Mulla on "se" kuume kokonaan hukassa..sitä odotellessa kartoitetaan tarvetta ja tarjontaa:)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Kvee

Monenmoista käytäntöä auton hankinnan suhteen näyttää olevan  ;). Toki mukavaa jos edes hiukan voi autonvaihdosta kotonakin spekuloida. Jos itse olisin mennyt tyttöystävän toiveiden mukaan, olisi seuraava auto joku coupe-malli...mutta näin keski-ikäisenä sitä jo hiukan arvostaa aukeavia takaovia. Juu, olen tietoinen A5 Sportbackistä, ja se olikin yhtenä vaihtoehtona, mutta kauppaan jäi tällä kertaa.

Peeveli

Tämä voisi olla kiinnostava kohde, ainakin pitää koeajaa kun tulee:

http://tekniikanmaailma.fi/autot/salakuvat-ja-videot/salakuvissa-volvo-v30

Vag:iltakin tuppaa kohtapuoliin uutta A3:sta ja Golf VII:aa joten odotellaan viel, tutkaillaan ne ja nautiskellaan nykyisestä odotusaikana...

Wilburi

Meillä ei ole koskaa ollut vaimon kanssa mitään ongelmia auton hankinnassa. minä hoidan käytännössä järjestelyt ja ensimmäisen karsinnan ja sitten menemme yhdessä liikkeesee tekemään kaupat. Vaimolla on hyvin paljon samanlaiset mieltymykset kuin itselläni, joten asiat menevät helposti. Yhteistalous, kun on niin päätökset tehdään myös pitkälti yhdessä. Vaimolla on muutama kriteeri, josta hän ei jousta. Auto käy bensalla ja siinä on manuaalivaihteet eikä se ole farmari. Lisäksi autossa pitää olla riittävästi tehoa, jotta sillä on mukavaa ajella maantiellä.

Nykyinen auto, kun tuli hankituksi, niin olisin varmasti voinut hankkia myös BMW:n, mutta kun vaimo haluasi mustaa Audia "riittävän" tehokkaalla moottorilla, niin päätös oli varsin helppo.

Kakkosauton valinta oli myös yhtä helppo, kun molemmat halusivat mahdollisimman pienen ja näppärän kulkupelin, jossa kuitenkin on 5 ovea. Nyt olen jo hieman lämmitellyt, että joskos seuraavakin olisi Audi, mutta Quattro ja ehkäpä jopa valkoinen. Saas nähdä miten seuraavalla kerralla käy?  ;D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Wilburi

Ainiin. Unohdin lisätä tuohon, että Diesel-automaatti-farmaria ei meidän perheeseen tule koskaan?  ???
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 01.11.11 - klo:09:19
Mulla on "se" kuume kokonaan hukassa..sitä odotellessa kartoitetaan tarvetta ja tarjontaa:)

Kun tietää tarpeensa ja speksitkin halussa niin voipi olla että onnistuu ostamaan pitkäaikaisen kulkineen, sopivan ilmaantuessa on sitten valmis iskemään ! Näin kävi näemmä allekirjoittaneelle.  8)

Sanonta 'tieto kasvattaa tuskaa' pitänee myös paikkansa mutta toisalta riittävä tietous tulevasta kulkineesta myös rauhoittaa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

MMV

Kun tästä autojen vaihtamisesta keskustellaan ja itse VAG:n leiriin siirtymässä, niin lienee aika omalle kontribuutiolleni. Meillä autot vaihtuvat kohtuulliseen tiheästi (13 uutta autoa 2000-luvulla) ja tähän päälle vaimon kulkineet, joista viimeisin uutena 2010 ostettu. Tilasin siis noin 1,5 kk sitten 4Motion Variant Pasuunan ja toimitusajankohdaksi merkittiin vuoden 2012 alku. Yllättäen kulkine tulikin jo viime viikolla liikkeeseen! Kuulemma Suomen toimituksia on kiirehditty verotusmuutoksen takia.

Tähän sitten liittyykin varsianainen asiani. Vaimoa ei ole jaksanut kiinnostaa autonvaihto ainakaan viimeisen kymmenen auton kohdalla. Toki olen minä siltä väriä kysellyt, vastaa jos sattuu olemaan mielipide. Viikonloppuna käytiin koko perheen voimin ruokakaupassa ja VAG-liike vieressä (n. 100 m), ei vaimoa asia kiinnostanut sen vertaa, että oltaisiin saapunutta autoa käyty katsomassa. Nykyisin kommentti on se, että ihan sama, ei se ole kuitenkaan meillä kuin enintään vuoden.  ;)

MoFFe

LainaaNykyisin kommentti on se, että ihan sama, ei se ole kuitenkaan meillä kuin enintään vuoden.
HaHA  ;D joo...näin se menee. Vähän sama kommentia olen itsekkin saanut kun olen hieman kyselly seuraavaa autoa.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: MMV - 01.11.11 - klo:12:12
Nykyisin kommentti on se, että ihan sama, ei se ole kuitenkaan meillä kuin enintään vuoden.  ;)
Joo ehkäpä tuossa on juuri se homman juju. Kun vaihtaa riittävän tiheästi, niin väliraha pysyy maltillisena. Harvoin kun vaihtaa ja väliraha pyörii reilussa 40 tontussa, niin siihen on monesti syytä saada yhteinen päätös - ainakin tasolla, että puhevälit pysyy  ;) Parempi tossun alla, kuin verannalla.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Peeveli

Tuli koeajettua 1,6 tdi dsg Jetta comfortline...karisti autokuumeen kunnolla. Hyvää: suuntavakavuus ja ohjaus suoralla tiellä, kohtuullinen melutaso, lämpeni sisältä ptc-vastusten ansiosta ihmeen nopsaan, pieni kulutus, mukava jousitus 17-tuumaisilla renkaillakin. Huonoa: ah niin ankea sisustus (tosin oli tumma verhoilu), onneton ergonomia (istuinosa penkissä veltto, ristiseläntuki väärässä paikassa, portaallinen selkänojasäätö, alle kaksimetrisille täysin käyttökelvoton keskikyynärnoja), laiskuus, dsg:n nykimiset ja viiveet, tunnoton ylikevyt ohjaus kaarreajossa.

Oli todella mukava jälleen hypätä kaarani ratin taakse.

Quality

Ihan kuin joku olisi tuossa muutama viesti sitten maininnut jotain tuosta 1.6 TDI -koneesta ja sen riittävyydestä... Pikkurahalla ei tahokasta autoa saa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

xmasa

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.11.11 - klo:17:54
alle kaksimetrisille täysin käyttökelvoton keskikyynärnoja

Ööö... Siis kyllähän noissa se käsinoja on ihan säätyvä ylös/alas ja eteen/taakse. Itse en mitään 2 metriä ole, vaan n.177cm ja kyllä siinä ihan hyvän asennon saa.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Quality - 01.11.11 - klo:18:10
Ihan kuin joku olisi tuossa muutama viesti sitten maininnut jotain tuosta 1.6 TDI -koneesta ja sen riittävyydestä... Pikkurahalla ei tahokasta autoa saa.

Noo esmes 28.500 eurolla saa tämmöisen 170-heppaisena (ilman pack sport-varustepakettia) joka liikkuu aivan iloisesti. ;) Aika samaa hintaluokkaa....Yllätys oli vaan edelleenkin tuossa diisselissä se, että siinä oli iso ero keväällä koeajamani Ford Focus 1,6 tdci:n kulkuun (115 hv), foorti oli paljon pirtsakampi vaikka olikin manuaalilootalla.

xmasa: uuden Jettan keskikyynärnoja ei liiku ylös eikä alas, kokeilin sitä myyjä vieressä seisomassa ja hän vahvisti asian valitellen. Vanhassa V-Jettassa kyynärnoja oli kunnollinen eli samanlainen kuin Golfeissa. Nyt on menty takapakkia. Ihmetyttää nuo ergonomiapuutteet, kun kyse on sillä alalla aina korkeaa luokkaa olleesta volkkarista. Liekö ajatelleet että kun pääpaino ameriikan markkinoilla niin ihan sama.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.11.11 - klo:07:31
Noo esmes 28.500 eurolla saa tämmöisen 170-heppaisena (ilman pack sport-varustepakettia) joka liikkuu aivan iloisesti. ;)

Ja ripeämmän Leon FR edition 211hv mallin saa 29 000 eurolla. Leonissa varustelukin on aika kohdallaan.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 02.11.11 - klo:08:00
Ja ripeämmän Leon FR edition 211hv mallin saa 29 000 eurolla. Leonissa varustelukin on aika kohdallaan.

Kyllä, eli löytyyhän näitä ripeitäkin vehkeitä ja uutena.

Peeveli

Jettassa siis harmittaa tuo ergonomiapuute eniten, se jos olisi kunnossa golfmaisesti niin olisi hyvä auto. Koneen ongelmanhan saa poistettua valitsemalla tehokkaamman version. Kaksoisahdettu sen pitäisi vähimmillään olla bensavehkeenä, tai 2-litrainen disukka.

Nykypaletti vageissa on ns. läpi koluttu eli odotellaan rauhassa uutta A3:sta, Golf VII:aa ja Octavia III:sta ja miksei uutta Leonia jonka pitäisi tulla myös v.2012.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.11.11 - klo:08:38
Nykypaletti vageissa on ns. läpi koluttu eli odotellaan rauhassa uutta A3:sta.

Tuo kiinnostaa itseänikin kun mainostaneet tuon olevan n. vanhan B6/B7-mallin kokoinen.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

olympiavolkkari

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.11.11 - klo:08:38
Jettassa siis harmittaa tuo ergonomiapuute eniten
Jos huonomuistisuus vaivaa, niin olisiko hyödyllistä lukea, mitä aiemmin on kirjoittanut. Tästä portaallisesta selkänojan säädöstä on nyt saatu lukea n. puolenvuoden välein. Oliko muuten tojotassa portaaton selkänojan säätö?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy