Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Wilburi

LainaaAikoinaan kun hommasin BMW M3:n, piti sen olla isältä-pojalle auto, jota en koskaan myisi pois. No 10kk ja 40tkm myöhemmin Bemari sitten vaihtui toiseen autoon. Näin se menee... Hymyilee

Näinhän se monesti on. Mihin vaihdoit muuten M3:sen...M5:een?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

vasara

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 10.10.11 - klo:12:23
Q8:sia odotellessa.  ;D
Ilmeisesti ensi syksynä ilmestyvän 2013 mallin nimi pysyy edelleen Q7:na? Painon pitäisi pudota eri tietolähteiden mukaan 300-400 kg. Erilaisia hahmotelmia uutuudesta näkynyt, alla yksi..

Argento

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 10.10.11 - klo:13:25
Näinhän se monesti on. Mihin vaihdoit muuten M3:sen...M5:een?
M3 vaihtui sellaiseen vauhtipeliin kuin Skoda Octavia 1.9 TDI:hin :) .

vkjoki

Ikävä kyllä, olin Qualityn autonvaihtoelokuvan ratkaisuhetkien aikaan matkoilla, joten heitän enää jälkilöylyt - enkä suosittele Qualitylle enää minkään varusteruksin lisäämistä tai poistamista. Mutta tässä vielä muutama kommentti Volvo S60 D3 120 kW / 400 Nm Geartronicista 30 000 ajokilometrin pohjalta:
- autossani on Driver Support -turvallisuuspaketti - itselleni aivan ehdoton valinta, ja tyytyväinen olen ollut
- koko vuoden todellinen keskikulutus mukaanlukien Webaston, ilmastoinnin ja erilaisten lämmitysvastusten aiheuttamat lisäkulutukset on ollut 5,4 l / 100 km; siitä kun poistaa EU-normiin kuulumattomat kulutustekijät, päädytään lukemaan 5,1 l / 100 km, jota pidän 1600 kg:n S60:lle pienenä kulutuksena (EU-normi 5,9 eli vertailukelpoinen toteuma on ollut 14% alle normin)
- ajotietokone vähättelee kulutusta 7 %:lla, eikä sitä voi säätää kohdalleen
- moottoriöljyä on kulunut 30 000 km:n matkalla n. 0,3 l eli 0,1 l / 10 000 km
- ensimmäistäkään vikaa ei autossa tänä aikana ole ilmennyt
- vakionopeudensäätimen yksi napsautus nostaa ja laskee nopeutta 5 km/h - niinpä nopeuden muutos nopeusrajoitusten muuttuessa on tosi kätevää
- minulla ei ole ollut mitään tarvetta Webaston kaukokäynnistimelle, kun auto viettää yönsä lämpimässä tallissa
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.11 - klo:11:13
Näin se on, ja tuollainen liki kympin hinnankorotus kyllä pysäyttää kaupantekohalut (ja-kyvyt) isompikoneisista autoista minun osaltani. Nyt pitää vaan laittaa jäitä hattuun ja ajella ihan tyytyväisenä seiskalla jokunen vuosi - heh !

Tuota Mörkö-Audia vaan olen "salaa himoinnut" ja ajattelin kysäistä tilanteen. Kauppa taitaa käydä maailmalla hyvin, kun jonotusaika on 6 kk.
Jos A7:sta luovut niin osta se Polo GTI sitten seuraavaksi - ei tule takkiin pahemmin myytäessä vaikket sitä kauaa jaksaisikaan katsella :) Vaan eipä siitä nykyisestä kulkineesta kannata erota, on niin hyvä paketti ja kun kerran olet tykännyt niin olisi suorastaan omaan nilkkaan ampumista vaihtaa pois moisesta.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.10.11 - klo:19:58
- vakionopeudensäätimen yksi napsautus nostaa ja laskee nopeutta 5 km/h - niinpä nopeuden muutos nopeusrajoitusten muuttuessa on tosi kätevää

Mitä jos haluaa muuttaa vain yhdellä kilometrillä nopeutta? Viisi km/h pykälissä säätö vaikuttaa melkoisen karkealta.

Markku J

eGetin on ihan oikeassa. Polo GTI olisi minulle mieluinen, edullisempi työmatka-auto. Sitä voisi olla mukavampi hiukan tuunaillakin. Toisaalta todella hienosti makuuni sopivaa A7:aa on aivan järjetöntä nyt vaihtaa mihinkään, mutta se on tämä minun "puolivuotis -autokuume" nyt nostamassa päätään. Kun auto alkaa tuntua tutulta, niin jotain uutta alan kaipaamaan.

vkjoki

^^ Nopeudensäätö 1 km/h:n välein tehdään Volvolla RESET-painikkeella: jokainen napsautus nostaa nopeutta 1 km/h:lla. Siis ensin pikasäätö plus- ja miinuspainikkeilla ja sitten tarvittaessa hienosäätö RESETillä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tn62634

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.10.11 - klo:20:35
^^ Nopeudensäätö 1 km/h:n välein tehdään Volvolla RESET-painikkeella: jokainen napsautus nostaa nopeutta 1 km/h:lla.

Samalla napilla ilmeisesti saa laskettuakin 1 km/h:lla?

vkjoki

^ Ei vaan hienosäätö tehdään aina alhaalta ylöspäin. Tuntui aluksi hankalalta, mutta tottumisen jälkeen kätevältä.

Quality

Lainaa- autossani on Driver Support -turvallisuuspaketti - itselleni aivan ehdoton valinta, ja tyytyväinen olen ollut

Tuo varustepaketti on kyllä houkutellut edelleen, sen myönnän. Mitä paketti kustansi S60een? Ymmärsin, että XC60ssä sen hinta olisi 2 500n euron luokkaa. Siinä olisi mukana myös adaptiivinen vakionopeudensäädin, jolloin ei ole niin merkitsevää, lisääntyykö tai vähentyykö nopeus yhden tai viisi km/h kerralla.

vkjoen kulutuslukemat vaikuttavat uskomattoman pieniltä. Mutta onko kyseessä manuaalivaihteinen S60?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Markku J

F10/11 Bemarissa (uusi 5 -sarja) on toistaiseksi kätevin käyttämäni vakkari. Siinä on ratissa pieni kuminen keinukytkin sormenpään ulottuvilla, ja sen pieni painallus muuttaa nopeutta 1 kmh ylös/alas ja isompi vasteen yli tehty napautus 10 kmh. Vakkari on myös jarruttava, joten sillä on tosi näppärää muuttaa vauhtia, kun nopeusrajoitus vaihtuu esim. 100 kmh => 80 kmh. Toimii nopeasti ja monessa paikassa kun on kamera just rajoituksen tippumisen jälkeen, niin ei tarvi koskea jarruun - vain tuohon pieneen rattinappulaan.

Quality

Hienosäädöistä puheen ollen pidän melkoisena puutteena, ettei Volvoon saa lainkaan rattivaihteita. Niillä olen tottunut Audissa jarruttamaan, joskus kiihdyttämäänkin, jos manuaalimoodi on esim. risteyksen jälkeen jäänyt päälle.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Erzi

Tänään kävin tekemisen puutteessa pyörähtämässä Tikkurilan autokeskuksella katsomassa x1 bemaria. Rauhassa sai kyllä istuskella autossa ilman että myyjät tulivat häiritsemään:). Aikani istuin ja lähdin menemään.
Istuskelusta oli kuitenkin se hyöty että ehdin ihmetellä x1n kojelautaa hyvän tovin. Enpä ollut aiemmin huomannut miten muovinen kojelauta tuossa on! Nitinät ja natinat taattu ihan varmasti viimeistään pakkasilla.
Istuskelusta oli myös toinen hyöty - x1-kuume putosi lähes nollaan:). Lähinnä tuon muovisuuden takia. Edellinen koeajoauto millä ajoin oli varustettu lähes kaikilla varusteilla ja tuntuikin laadukkaalta kokonaisuudelta. Ihan toista maata kuin tämä versio mikä olisi omassa hintaluokassani.

Liikkeessä oli kuitenkin yksi musta b8 Audi joka sytytti kovastikin. Harmi vain että siinä on jo mittarissa 90tkm ja jo pelkästään kilometreillä jää pois laskuista.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

vkjoki

^ ^ Puheenaolevassa Volvo S60 D3:ssa on uusinta sukupolvea edustava momentinmuuntimella varustettu Geartronic-automaattivaihteisto, jonka valmistaja on japanilainen Ansis. Toteutunut vuoden keskikulutus on kutakuinkin sillä tasolla, mitä EU-normikulutuksen perusteella keskikulutuksen kuvittelinkin olevan - tai ehkä olen lievästi positiivisesti yllättynyt.

Mitä diesel-XC60:n kulutukseen tulee, en ole ehtinyt selvittää, löytyykö vertailutestiä, jossa voisi vertailla toteutuneita kulutuslukemia.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.11 - klo:20:34
eGetin on ihan oikeassa. Polo GTI olisi minulle mieluinen, edullisempi työmatka-auto. Sitä voisi olla mukavampi hiukan tuunaillakin. Toisaalta todella hienosti makuuni sopivaa A7:aa on aivan järjetöntä nyt vaihtaa mihinkään, mutta se on tämä minun "puolivuotis -autokuume" nyt nostamassa päätään. Kun auto alkaa tuntua tutulta, niin jotain uutta alan kaipaamaan.

Q7:n rinnalla tuo GTI olisi tosiaan suorastaan ilmainen vaihtoehto ;D

Möhköaudissa on tietysti tavallaan sitä jotain, mutta jos tavaratilalle ja/tai 7-paikkaisuudelle ei ole tarvetta, niin oma valinta olisi Cayenne tai Touareg, jotka molemmat on juuri äskettäin päivitetty "uusiksi" siinä, missä Q7 on tainnut saada lähinnä pientä pärstänkohotusta isompaa uudistusta odotellessa.

Mutta vieläkin enemmän tuossa vaihdossa tökkisi kyllä se, että A7:n verrattuna sekä suorityskyky että ajo-ominaisuudet ottaisivat jo pelkän painoeron vuoksi merkittävää takapakkia - ulkonäöstä ei varmaan edes tarvitse sanoa mitään 8)

Markku J

Asiaa kirjoittaa PTG. Minun kannattaa nyt jäädyttää orastava autokuume kokonaan. Ja varmaan sen jäädyttääkin huomenna (ehkä) saamani hyvitysarvo nykyisestä A7:sta. Mikäpäs tällä nyt on ajellessa. Tähän on vaan hiukan hankala keksiä mitään tuunausta yms - vain vanteita on helppo päivittää.

Wilburi

Markku J:llä on nyt alla sellainen auto, että tuosta on vaikea vaihtamalla parantaa? Toki jos lyö tuplasti rahaa tiskiin, niin siinä tapauksessa alkaa vasta löytymään selkeästi parempia autoja.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

vkjoki

Tässä omat kokemukset Volvon Driver Support -turvallisuuspaketista (S60:een noin 2 200,-):
- peräänajonesto-ohjelma alle 30 km/h:ssa (vakiovaruste): hyödyllinen, toimii
- mukautuva vakionopeudensäädin: aivan ehdoton varuste (pitää turvavälin, pysäyttää auton edelläajavan pysähtyssä ja vapauttaa auton jälleen liikkeelle edelläolevan lähtiessä) - tämän jälkeen ei ole paluuta perinteiseen vakionopeudensäätimeen
- turvavälinvalvonta hälytyksellä: hyödyllinen, toimii - useimmiten hälyytys tulee edelläajavasta autosta, jonka kuljettaja huomaa viime tingassa risteyksen, josta hän kenties ehtii voimakkaasti jarruttaen vielä kääntyä
- kuolleen kulman valvonta: hyvä varmistusmenetelmä olanylikurkistuksen LISÃ,,KSI
- jalankulkijan päälleajonesto-ohjelma alle 30 km/h:ssa (perustuu videokameraan ja hahmontunnistustekniikkaan): pari kertaa teki viime talvena hätäjarrutuksen jalankulkijan rynnätessä auton edestä bussipysäkille
- kaistanvahti: hyödyllinen lisäturva; ei toimi lumisella tiellä
- kuljettajan vireystilan valvonta: kutakuinkin tarpeeton, ei ole kertaakaan paljastanut väsymystilaa, jota en itse olisi havainnut jo aiemmin; ei toimi lumisella tiellä

Taitava, hyvällä havainnointikyvyllä varustettu varovainen kuski tuskin tarvitsee koskaan mitään noista ominaisuuksista. Itse en koe maksaneeni turhasta. Ja Driver Support -tyyppinen tekniikka tulee tarjolle kaikkiin automerkkeihin vähitellen kuten tapahtui ESPille muutama vuosi sitten.

Markku J

Tuohan se on se ongelma autonvaihtotautiselle. Nyt pitäisi vaan ihan oikeasti vetää henkeä ja nauttia A7:sta. Eikä ainakaan kirjoitella tänne kaikkea, mitä mielessä liikkuu.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.11 - klo:20:34
Kun auto alkaa tuntua tutulta, niin jotain uutta alan kaipaamaan.

Markku J. Mainitsit myös vanteiden uusimisen vaihtoehtona. Mutta mitäs jos perehdyt mitä kaikkea uutta kivaa voit hankkia nykyisen autosi sisätiloihin. Jotain joka piristää sinua silloin kun ajat sillä, ei vain silloin kun katsot autoasi ulkoa päin  :D

Ilman muuta avaudut täällä kun siltä tuntuu. Saithan nytkin lukuisia hyviä vinkkejä...

Markku J

Toki, ja kiitos kaikille kavereille hyvistä vinkeistä ! Katsellaan, millainen veret seisauttava vaihtotarjous tulee. Varmaan pysäyttää vaihtomietteet.

Quality

Markku J.: Ole iloinen, että täällä sinua tuetaan siinä, että pystyisit pidättymään autonvaihdosta ja jatkamaan nykyisellä, hienolla Audi A7llasi edes jonkin aikaa. Yleensä tilanne on juuri päin vastoin: jos kerrot autonvaihtoaikeistasi, alkaa kova rummutus, lähes painostus vaihtoon.

Leben und leben lassen.

tn62634

Alkaa olla kuumeilu Markku J:llä jo pahempaa kuin Peevelillä. :D

POSSU

En taijja päästä edes mitaleille? uusi auto oli sentään 1v. 3kk- ennenkuin vaihdoin uuteen...

Quality

Kiitos, vkjoki, perusteellisesta Driver Support -selvityksestä. Vaimoni kun usein huomauttelee ajolinjoista jne., niin toivoin, että hän olisi edes tuon paketin verran ollut valmis autohankintaa tukemaan. Mutta taitaa olla turha toivo. Tuolla summalla pitäisi siis rahoitusosuutta kasvattaa.

Minunlaiselleni kuljettajalle tuo paketti olisi ehdottoman tarpeellinen, etten sanoisi lähes välttämätön. Varovainen olen kyllä, mutta ajoittain tarkkaavaisuus pyrkii herpaantumaan.

Leben und leben lassen.

vkjoki

^ Minähän lupasin, että en ole kannustamassa lisäämään enkä vähentämään rukseja! Mutta kai sitä silti keskustella saa :) Olen kyllä innostunut kokeilemaan kaikenlaisia uusia tekniikoita, mutta Driver Supportin hankinta perustui sataprosenttisesti turvallisuusnäkökohtiin. Tein oman riskitarkastelun, ja lopputulos oli musertava Driver Supportin hankinnan puolesta. Sen ruksasin ilman, että eväkään olisi värähtänyt. Näin minulla - muilla toisin.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Erzi - 10.10.11 - klo:20:52
Tänään kävin tekemisen puutteessa pyörähtämässä Tikkurilan autokeskuksella katsomassa x1 bemaria. Rauhassa sai kyllä istuskella autossa ilman että myyjät tulivat häiritsemään:). Aikani istuin ja lähdin menemään.
Istuskelusta oli kuitenkin se hyöty että ehdin ihmetellä x1n kojelautaa hyvän tovin. Enpä ollut aiemmin huomannut miten muovinen kojelauta tuossa on! Nitinät ja natinat taattu ihan varmasti viimeistään pakkasilla.
Istuskelusta oli myös toinen hyöty - x1-kuume putosi lähes nollaan:). Lähinnä tuon muovisuuden takia. Edellinen koeajoauto millä ajoin oli varustettu lähes kaikilla varusteilla ja tuntuikin laadukkaalta kokonaisuudelta. Ihan toista maata kuin tämä versio mikä olisi omassa hintaluokassani.

Liikkeessä oli kuitenkin yksi musta b8 Audi joka sytytti kovastikin. Harmi vain että siinä on jo mittarissa 90tkm ja jo pelkästään kilometreillä jää pois laskuista.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä ja on aika moni muukin, että X1 ei ollenkaan samanlaatuinen auto kuin muut BMW:t. X1 ei ole todellakaan kovin kummoinen BMW.  Muovia ne on koejalaudat kuitenkin lähes joka autossa. Lisämaksuista saa sitten nahkaisia kojelautoja. Itse olen ajanut useampia X1:siä talvella n. -20c pakkasilla ja nitinöitä ja natinoita ei todellakaan kuulu niinkuin ei kuulu muissakaan bemuissa mutta muuten X1 on laaduttomampi ja heikompi esitys kuin muut bemarit. Itse en voisi kuvitella koskaan hankkivani X1:stä koska samalla rahalla saa tilavampia ja laadukkaamminkin tehtyjä autoja. X1 on minusta melkoinen floppi tuossa BMW:n nykyisessä mallistossa. En tiiä mikä siinä sitten kuitenkin joitain kiehtoo kun  niitä on myyty ihan mukavasti.

skriko

Lainaus käyttäjältä: POSSU - 10.10.11 - klo:21:59
En taijja päästä edes mitaleille? uusi auto oli sentään 1v. 3kk- ennenkuin vaihdoin uuteen...

Mulla nopein vaihto uusi BMW 3 kk 3 viikkoa. Se oli sitä aikaa kun oli nuori ja osasi tehdä kauppaa. Alennus 25% vehosta vaihdon kautta ja myynti 7000 ajettuna autojobbarille 11% kalliimmalla mitä maksoin. Oi niitä aikoja... Muuten silloin tämä BMW maksoi viiden vuoden brutto kuukausipalkan. Nyt halvin BMW maksaa alle 1,5 vuoden bruttopalkan (siis samasta työstä) ja on muuten varusteet vähän toista luokkaa. Kyllä on autot halpoja nykyään.

Quality

Lainaasilloin tämä BMW maksoi viiden vuoden brutto kuukausipalkan

Olipa melkoinen kasa rahaa! Kuka väittää, ettei nykyään saisi jo kohtuullisen ajokin bruttovuosipalkalla?

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy