Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

user

Itselläni oli kanssa kiinnostusta tuota T5:sta kohtaan, vaikka onkin ollut tiedossa se että on neloskone. Mutta jostain syystä, ainakin tomaattina, sen päästöt on niin suuret, että nostaa veron takia hinnan tolkuttomuuksiin. Veroton hinta käytännössä sama kuin D4:lla, mutta vero nostaa hintaeron 7000,:oon. V40:n osalta valintani on siis D4, vaikka alunpitäen olin ajatellut bensaturboon siirtymistä pitkän diesel kauden jälkeen. Ja onhan tuo D4 (ja D3) kuitenkin vielä niitä vitosia, jotka taitavat muutaman vuoden kuluessa muuttua "ökykoneiksi", kun nelosetkin muuttuvat kovaa vauhtia kolmosiksi;)
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

Markku J

On tää kaameeta, jos Volvon 5 -sylinterinen muuttuu neloseksi ja Bemun 6 -sylinterinen muuttuu 4 ja 3 -sylinteriseksi. Saako oikeita autoja enää kohta ollenkaan ?

makkis

Minulla oma ajatusmaailma rahallisesti menee jotenkin niin, että Golf-kokoluokan "massasta erottuva, ehkä premium" auton lähtöhinta olkoon 30 keur ja 10keur menköön varusteisiin tai "päheisiin" malleihin. A4/3-BMW sitten lähteköön tuosta 35-40keur ja päätyköön 50keur työsuhdeautojen hintaluokassa mutta jotain pitäisi tuohon rahaan jo saada. A6/5-sarja sitten lähtee 50keurista ja kulinakin niissä on jo kaikkea kivaa. Tuo A4/3-sarjan autot (kuten V60 Volvo) ovat kamalan ylihinnoiteltuja.

Markku J

Juuri näin. Bemun ja Audin Business 520 / A6 ovat aika sopivasti kattavia business -varustein peruskäyttöön, ja melkein "valmiita ajoon". Mutta jos varustelee pienempiä malleja, nousee hinta helposti noiden yli. Tämä minullakin nyt tarkastelussa, kun työsuhdeautoa olen uusimassa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 23.09.12 - klo:21:35
On tää kaameeta, jos Volvon 5 -sylinterinen muuttuu neloseksi ja Bemun 6 -sylinterinen muuttuu 4 ja 3 -sylinteriseksi.

Ja Jaggea aletaan myymään 2.0 litraisella bensarivinelosella. On siinä lordit kovilla :D Hartaat BMW-miehet taas kehuvat sitä, miten rivikolmonen itse asiassa kuulostaa ihan kutoselta ja on kenties hienoin moottori maailmassa. Hetki kun vielä odotellaan, niin BMW-miehet pääsevät lisäksi kehumaan oivallisesti toteutettua etuvetoa ;D

Ikäväähän se on, mutta oikeiden moottorien katoaminen rahvaan autoista on kovassa vauhdissa. Pakkohan sen kanssa on vain opetella elämään.

Markku J

Niinpä - on hauska nähdä, miten BMW:n markkinoinnin satusedät taiteilevat perinteisen takavedon ja uuden etuvedon välillä. Karmeeta nähdä, että kaikki tasapäistyy autoissa. Ei ole enää montaa valmistajaa, jolla olisi oikeasti identiteetti.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 23.09.12 - klo:21:53
Hartaat BMW-miehet taas kehuvat sitä, miten rivikolmonen itse asiassa kuulostaa ihan kutoselta

Mulla on joskus ollut rivikolmonen. Auton logossa tosin salama, mutta saksalainen silti.

Miehekkäästi se pörisi kun pakoputki tippu. ;)
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Pumafi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 23.09.12 - klo:22:00
Niinpä - on hauska nähdä, miten BMW:n markkinoinnin satusedät taiteilevat perinteisen takavedon ja uuden etuvedon välillä. Karmeeta nähdä, että kaikki tasapäistyy autoissa. Ei ole enää montaa valmistajaa, jolla olisi oikeasti identiteetti.

Varmaan BMW tekee melko hyvän etuvetoisen, sillä ainakin minusta uudet Minit on mainioita etuvetoisia. Markkinointi tarjoilee asian varmasti tilojen ja taloudellisuuden jne näkökulman kautta.

Onneksi ei takavetoiset minnekään BMW:n mallistosta katoa. 3-sarjasta ylöspäin pysyvät takavetoisina ja nelikkoina. Tutkimusten mukaan suurin osa 1-sarjan ostajista ei välittänyt tai tiennyt auton auton vetotapaa. Tämä siis brittein saarilla, missä fleet cars eli suomeksi työsuhdeautot ovat enemmistöä. Tarjoillaan siis ostajille mitä ne haluavat, identitentistä välittämättä. 
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 23.09.12 - klo:22:00
Ei ole enää montaa valmistajaa, jolla olisi oikeasti identiteetti.

Oon tosi tylsä tyyppi kun aina tätä samaa...
On ainakin yksi: Subaru
Identiteetti löytyy ja perinteet kunniassa toistaiseksi. On tosin alemman luokan (ei premium) tuotteita verrattuna yllämainittuihin merkkeihin.
"All 4 The Driver"

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 23.09.12 - klo:23:25
Oon tosi tylsä tyyppi kun aina tätä samaa...
On ainakin yksi: Subaru
Identiteetti löytyy ja perinteet kunniassa toistaiseksi. On tosin alemman luokan (ei premium) tuotteita verrattuna yllämainittuihin merkkeihin.

Kyllähän Subarukin tekee ja alkaa tehdä yhteistyötä joidenkin muiden autonvalmistajien kanssa. Ei sekään ole enään niin uniikki kuin mitä noli joskus. Pakkohan senkin oli tuoda mm. dieselit lopulta mallistoon ihan muiden ja myös asiakkaidenkin painostuksesta. Samaten taipui CVT-lootiin, vaikka käytti vuosia ihan muita laatikkoja.

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 24.09.12 - klo:00:21
Kyllähän Subarukin tekee ja alkaa tehdä yhteistyötä joidenkin muiden autonvalmistajien kanssa. Ei sekään ole enään niin uniikki kuin mitä noli joskus. Pakkohan senkin oli tuoda mm. dieselit lopulta mallistoon ihan muiden ja myös asiakkaidenkin painostuksesta. Samaten taipui CVT-lootiin, vaikka käytti vuosia ihan muita laatikkoja.

Hmph. Teki dieselistä Boxer version ja ymppäsi sen symmetrisen AWD:n nokkaan. Ei ole uniikki? CVT loota? On ihan eri asia, jos loota tai kone ois otettu jostain toisen valmistajan mallistosta. Toki laatikko on toiselta valmistajalta, mutta näin on ollut koko ajan. Varsinkin tuo diesel vain korostaa merkin itsepäistä pakkoa pitää kiinni omasta ideologiastaan. Mutta sanopa joku toinen valmistaja joka erottuu tekniikkansa osalta kilpailijoista yhtä paljon? Eikä mennä minnekään Koeniggsegg osastolle  ;) Ja CVT oli Subarulla käytössä jo 80-luvulla.

LainaaEi sekään ole enään niin uniikki kuin mitä noli joskus
Yksi asia joka tähän pätee on karmit ovissa uusissa malleissa. Siinä on selkeästi käännetty kelkkaa markkinoiden painostuksesta.
"All 4 The Driver"

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: makkis - 23.09.12 - klo:21:38
Minulla oma ajatusmaailma rahallisesti menee jotenkin niin, että Golf-kokoluokan "massasta erottuva, ehkä premium" auton lähtöhinta olkoon 30 keur ja 10keur menköön varusteisiin tai "päheisiin" malleihin. A4/3-BMW sitten lähteköön tuosta 35-40keur ja päätyköön 50keur työsuhdeautojen hintaluokassa mutta jotain pitäisi tuohon rahaan jo saada. A6/5-sarja sitten lähtee 50keurista ja kulinakin niissä on jo kaikkea kivaa. Tuo A4/3-sarjan autot (kuten V60 Volvo) ovat kamalan ylihinnoiteltuja.

A6:ssa voikin olla enemmän kaikkea kivaa versus 5-sarja (F10/F11) ja versus 3-sarja (F30/F31)

Sensijaan vakiovaruste-erot nykyisen 3- ja 5-sarjojen välillä ovat aika pienet.

Moottorit 28i, 20i ja 20d ovat aivan samat. Molemmissa on nyt sama automaattivaihteisto. 5-sarjan Touringin hienous oli aiemmin vakiovarusteinen sähköllä pelaava takaluukku ja nyt sellainen on vakiovarusteena myös 3-sarjan uudessa Touringissa.

Mm. nämä asiat ovat F10:n ja F11:n vakiovarusteet ja F30:ssä ja F31:ssä nämä maksavat extraa:

- kromiset ikkunalistat
- sumuvalot edessä (käsittääkseni vakiovaruste 5-sarjassa)
- sadetunnistin (käs. vakiovaruste 5-sarjassa)
- etupenkkien istuinosan kallistussäätö
- etupenkkien osittainen sähkösäätö
- olisko jotain sisävaloja enempi vakiona (ehkä)

Nuo ei kuulu uuden 3-sarjan vakiovarustukseen. Muuta eroa en kyllä tiedä olevan.

Business paketissa on se ero, että 5-sarjan pakettiin kuuluu myös tutka eteen sekä varashälytin. Muuten paketti on ihan sama.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: user - 23.09.12 - klo:21:28
Itselläni oli kanssa kiinnostusta tuota T5:sta kohtaan, vaikka onkin ollut tiedossa se että on neloskone. Mutta jostain syystä, ainakin tomaattina, sen päästöt on niin suuret, että nostaa veron takia hinnan tolkuttomuuksiin. Veroton hinta käytännössä sama kuin D4:lla, mutta vero nostaa hintaeron 7000,:oon. V40:n osalta valintani on siis D4, vaikka alunpitäen olin ajatellut bensaturboon siirtymistä pitkän diesel kauden jälkeen. Ja onhan tuo D4 (ja D3) kuitenkin vielä niitä vitosia, jotka taitavat muutaman vuoden kuluessa muuttua "ökykoneiksi", kun nelosetkin muuttuvat kovaa vauhtia kolmosiksi;)

Voin varauksetta suositella V40:een D4:sta. ,,lä kusekaan D3:een päin, kun hintaero on mitätön, sen verran luonne-eroa löytyy, voin vahvistaa koeajokokemuksella. 5-sylinterinen kone kruunaa Vollen, kuten suora kutoskone kruunaa Bemariin. Käyntiääni on dieseliksi muikea ja "koukuttava", siis sitä kuuntelee välillä mielellään radio kiinni. Nyt niitä vielä saa. Kohtahan tosiaan nelipyttyisiä ovat kaikki kaikissa merkeissä ja sitten niitä kolmemukisia. No, hyviähän koneita niistäkin löytyy ja tekniikka kehittyy...

Pumafi

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 24.09.12 - klo:07:30
A6:ssa voikin olla enemmän kaikkea kivaa versus 5-sarja (F10/F11) ja versus 3-sarja (F30/F31)

Sensijaan vakiovaruste-erot nykyisen 3- ja 5-sarjojen välillä ovat aika pienet.

Moottorit 28i, 20i ja 20d ovat aivan samat. Molemmissa on nyt sama automaattivaihteisto. 5-sarjan Touringin hienous oli aiemmin vakiovarusteinen sähköllä pelaava takaluukku ja nyt sellainen on vakiovarusteena myös 3-sarjan uudessa Touringissa.

Mm. nämä asiat ovat F10:n ja F11:n vakiovarusteet ja F30:ssä ja F31:ssä nämä maksavat extraa:

- kromiset ikkunalistat
- sumuvalot edessä (käsittääkseni vakiovaruste 5-sarjassa)
- sadetunnistin (käs. vakiovaruste 5-sarjassa)
- etupenkkien istuinosan kallistussäätö
- etupenkkien osittainen sähkösäätö
- olisko jotain sisävaloja enempi vakiona (ehkä)

Nuo ei kuulu uuden 3-sarjan vakiovarustukseen. Muuta eroa en kyllä tiedä olevan.

Business paketissa on se ero, että 5-sarjan pakettiin kuuluu myös tutka eteen sekä varashälytin. Muuten paketti on ihan sama.
Tämä meni juuri päinvastoin. 5-sarjan Touringiin lisättiin takaluukun automatiikka, kun se tuli F31:ssä vakiona.

Muutamia varuste-eroja F10/11 vs. F30/31:

•   Aktiiviset niskatuet edessä
•   Servotronic
•   Elektromekaaninen käsijarru, automaateissa lisänä AutoHold
•   Säilytystaskut etuistuimien takana
•   Muuta?
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

jf

Lainaus käyttäjältä: Pumafi - 24.09.12 - klo:15:06
Tämä meni juuri päinvastoin. 5-sarjan Touringiin lisättiin takaluukun automatiikka, kun se tuli F31:ssä vakiona.

•   Muuta?

Kolmosen touringissa ei näyttänyt ainakaan pikaisella lukaisulla olevan automaagista tasonsäätöä kuten vitosessa?  ???
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

PowerYeti

No Markku, autonvaihtopohdiskelun nimissä: etkö ole kärsinyt tuosta A1:stä jo tarpeeksi pitkään? Valoita nyt hieman seuraavaa liikettä liisaripohdiskelun lomassa. Yleisö vaatii jo liikehdintää autonvaihtojesi tiimoilta!

mol

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.09.12 - klo:19:53
Autokauppaa tänään ja loistavaa palvelua taas Tuula Kvickiltä AC Airportista.

AUDI A6 Sedan 3,0 V6 TDI 150 kW quattro Edition S tronic Start-Stop (4G20NY WFF QTTR)

Rekisteriin 1.1.2013 paikkeilla.

5.9 tuli tuommoinen kirjoitus, vai onko se jo vanhaa tietoa?

Quality

Tuo on otettava todesta. Markku ei päätöksiään peru eikä ilmoittele muusta kuin tapahtuneista tosiasioista.

Aika lahjakkaasti näyttävät hitaimmat rattailta tipahtelevan ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Markku J

Tuo on se minun uusi tilaus. Ei ole muita päivityksiä, kuin työsuhdeauton metsästys akselilla A3 1.8 TFSI quattro S tronic vastaan A6 2.0 TFSI Business Multitronic. Ja ehkä vielä haamuina mukana BMW 328i ja Volvo V40 D4 Summum.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.09.12 - klo:21:36
Tuo on se minun uusi tilaus. Ei ole muita päivityksiä, kuin työsuhdeauton metsästys akselilla A3 1.8 TFSI quattro S tronic vastaan A6 2.0 TFSI Business Multitronic. Ja ehkä vielä haamuina mukana BMW 328i ja Volvo V40 D4 Summum.

Olikos teillä työsuhdeautojen valikoima rajattu tiukasti tiettyihin merkkeihin? Jos ei, niin olisi hauska lukea kokemuksia välillä muistakin näistä perin tylsistä saksalaiskieseistä. Lexus, Jaguar ja miksei Cadillacikin voisivat olla mielenkiintoisia tuttavuuksia.

Markku J

Meillä on tuo tylsä merkkirajaus, mikä sallii minun skaalassa vain Audin, Bemun, Volvon ja Volkswagenin.

edit: onhan Mersukin tosiaan listalla mukana

PowerYeti

Lainaus käyttäjältä: mol - 24.09.12 - klo:21:29
5.9 tuli tuommoinen kirjoitus, vai onko se jo vanhaa tietoa?

Uumoilin tuohon tilaukseen jo päivitystä seuraavasta...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.09.12 - klo:21:51
Meillä on tuo tylsä merkkirajaus, mikä sallii minun skaalassa vain Audin, Bemun, Volvon ja Volkswagenin.

Ei edes mersua?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

user

Lainaus käyttäjältä: user - 16.09.12 - klo:20:07

Nyt on autoja koeajettu (raportit koeajoraportit "osastolla), hinnastoja ja esitteitä plärätty ja exceliä pyöritelty. On tilannekatsauksen aika.

Tällä hetkellä tuntuu vahvasti siltä, että downgrade onnistuu ja auton voisi valita tuolta alkuperäisen hintahaarukan alapäästä. Siis selvästi alle 50 000, listahinnalla kaikkine varusteineen. Tähän päätökseen vaikutti paljolti nykyiset vaihtohyvitykset vanhasta sekä se, ettei uusikaan 50-60t, auto nyt niin ihmeellinen ole, eikä valtavasti nykyistä parempi. Tähän kalliimpaan ryhmään kuuluvat 3-sarjan BMW, C-mersu, Audi A4 yms. on nyt poissa laskuista. Myös samaan kokoluokkaan, vaikkakin alempaan hintaluokkaan kuuluva Citroen DS5 on myös ulkona. Kuten myös alempaan kokoluokkaan ja ylempään hintaluokkaan kuuluva Subaru BRZ/Tojo GT86.

Nyt kun autoa katsellaan tästä kompaktiluokasta (C-segmentti), niin korimalliksi tulee HB, eikä noita kaikkia aiemmin toivotttuja varusteita tai ominaisuuksia saa mukaan. Tuntuu silti, että hieno auto tuoltakin joukosta on löydettävissä.

Koeajetut kompaktiluokan ehdokkaat olivat Volvo V40, BMW 1, Audi A3 (vasta kylmätyypit), MB A. Tuo järjestys edustaa samalla tämän hetkistä paremmuusjärjestystäni. Vaikka kaksi ensimmäistä ovatkin hyvin erilaisia luonteeltaan, pidin molemmista ja ovat siten hankintalistan kärjessä selkeästi. A3:n sisustan haukuin kylmätyyppien yhteydessä, mutta pidetään se nyt vielä mukana varalla jos Volle ja/tai BMW “pettää” seuraavalla kierroksella. MB on käytännössä jo kokonaan ulkona.

Niin siinä nyt sitten kävi ja vähän itsellenikin yllätyksenä, että Volvo V40 D4 Summum Aut lähti tilaukseen.
Lisäksi Polttoainetoiminen lämmitin, HighTech- ja Tekniikka1-paketit.
MB 200 A (w205) 2015

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: user - 25.09.12 - klo:07:52
Niin siinä nyt sitten kävi ja vähän itsellenikin yllätyksenä, että Volvo V40 D4 Summum Aut lähti tilaukseen.
Lisäksi Polttoainetoiminen lämmitin, HighTech- ja Tekniikka1-paketit.

Onnittelut user! Hyvät varusteet ja osasit valita fiksusti sen High Tech-paketin mukaan.

Millaisen tilausajan sinulle antoivat? Tuleeko kilpiin vasta ensi vuoden puolella?

user

Toimitus olisi joulukuussa mutta kilpiin otan tammikuussa, ALV:n noususta huolimatta. Pitää saada "oikeasti" 2013-malli:)

MB 200 A (w205) 2015

Markku J

Tuon ALV:n nousun minä olen autuaasti unohtanut. Epämiellyttävä yllätys siis. Mutta taitaa silti olla viisasta ottaa uusi auto kilpiin vasta 1.1.2013. Lasketaanko ALV autoverottomasta hinnasta ?

Marko_K

Olipa unohtunut multakin! Mutta verottomasta se lasketaan. Miettimisen paikka...

Ocu_P

Itse olen tuon muistanut nyt hankkeen ollessa ajankohtainen, mutta olen mietiinyt vaikutusta ja laskukaavaa. Eli tarjoukset on ilmeisesti vanhojen verojen mukaisia, jos erikseen ei ole muuta todettu. Ja vakioehtojen myötä kulut siirtyy ostajalle sopimussumman päälle?

Ja jos nyt tilaukseen päädyn, otan joka tapauksessa 2013-kilpisenä. Taitaa olla alv:ia suurempi etu yksityiselle tuo "vuosimalli".

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.09.12 - klo:08:34Lasketaanko ALV autoverottomasta hinnasta ?

Kyllä.

Ennen vuotta 2008 alvi maksettiin myös autoverosta, mutta Suomen tasavalta otti ELVistä (ei-arvonlisävero) takkiin EY-tuomioistuimessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy