VCDS ei ole korjaamovaruste !

Aloittaja Marjamies, 20.12.14 - klo:10:18

« edellinen - seuraava »

Marjamies

Mitä mieltä olette maahantuojan kannasta VCDS: ään, auto on Skoda:

Vl: RE: Vl: Öljynlämpötilan anturi


Suosittelemme kysymään kyseistä VCDS-koodausta kyseisen laitteen
valmistajalta.

Meillä ei valitettavasti ole tiedossa kyseisten laitteistoiden tiedot siltä
osin, mitä tietoja ne koodatessa muuttavat, koska
kyseiset laitteet eivät ole valmistajan hyväksymiä korjaamovarusteita.

Wekotin

Tuosta ei nyt selviä mitä on maahantuojalta kysytty ja mitä haluttu. Maahantuojan virallinen kantahan on ihan aiheellinen, koska VCDS:llä ei ole mitään tekemistä VW-konsenin omien VAS-testerien kanssa.

Marjamies

Vastauksestasihan selvisikin, mitä kysyinkin. Mutta vielä tarkennan: Käytetäänkö korjaamoissa tosiaan mainitsemaasi VAS- laitetta eikä VCD:sää. Kysyin Skodalta, johtuuko öljynlämmön anturin vikakoodi 30 tkm: n huoltovälin muuttamisesta 15 tkm: ksi.

Emil

VCDS ei ole VW:n tuote, vaan kolmannen osapuolen valmistama ja ylläpitämä tuote. VCDS:llä voi joissain tapauksissa tehdä semmoista mitä Volkkarin laitteilla ei voi.

Auto voi siirtyä 30tkm huoltovälistä vahtimaan lyhyempää huoltoväliä sillä, että nollaa huoltoilmaisimen auton mittaristosta.

Siksi olisi hyvä tietää tarkemmin mitä on tapahtunut, ja mitä haluat tehdä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Marjamies - 20.12.14 - klo:13:13
Vastauksestasihan selvisikin, mitä kysyinkin. Mutta vielä tarkennan: Käytetäänkö korjaamoissa tosiaan mainitsemaasi VAS- laitetta eikä VCD:sää. Kysyin Skodalta, johtuuko öljynlämmön anturin vikakoodi 30 tkm: n huoltovälin muuttamisesta 15 tkm: ksi.

Merkkikorjaamot tosiaan käyttävät tietysti vain valmistajan hyväksymiä testereitä ja ohjelmia. VCDS ei kuulu näihin, mutta käsittääkseni tuo VCDS kuitenkin keskustelee auton kanssa samalla tavalla kuin VAS-testeritkin, mutta siinä on lisäksi vielä toimintoja joita virallinen testeri ei tarjoa. Mikä tuo vikakoodi on, mitä ilmoittaa? Tuota tosiaan voi myös Ross-Techilta kysyä, varsinkin jos omistat virallisen lisenssin piuhaan.

Marjamies

No kun en omista virallista piuhaa, mutta koodi 000406 Engine oil temp (G8) ja P0196-004 No signal. Joku voi vastata mutta älkää heittäkö rapaa silmille. Öljymäärän anturi ja öljyn lämpötilan anturi on integroitu. Mitään vikavaloa ei sytytä eikä muutakaan herjaa mittaristoon. Minulla ei näy kyllä muutenkaan öljynlämpötila. Koodit tuli tosiaan huoltovälin muututtua.

ConD

Miten huoltoväli on muuttunut/muutettu? VCDS:llä jos huollon nollaa/koodaa väärin, se "deaktivoi" öljyn lämpötila-anturin. Tällöin huolto pitää nollata "oikein".

Huollon kanta on täysin oikea - ei ne mitään VCDS-koodausohjeita osaa antaa, mutteivät myöskään osanneet tämän tietynikäisten Skodien kiinteän huoltovälin ongelmien vuoksi mitään tehdäkkään. Pari Sotkaa aikanaan piti koodata sopivammalle kiinteälle huoltovälille, jotta herjat hävisivät ja öljyn lämpötilanäyttö palasi mittaristoon.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Marjamies

Okei, kiitos asiallisista ja informatiivisista vastauksista. Menen parin viikon sisällä öljynvaihtoon ja yritän selvittää, millä vehkeellä ja millälailla he muuttivat huoltovälin. Kysessä on merkkiliike, joten kaitpa he jotakin osaavat selittää ja " ohjelmoida " uudelleen.

ConD

En muista tarkkaan minkälainen homma se oli aikanaan, mutta nimenomaa osaamaton mekaanikko merkkarilla oli hukannut öljynlämmön parista autosta kun oli kiinteälle vaihtovälille autoa muuttanut. Kyllä se nollaus merkkarilla VAS-testerillä pitäisi tehdä, ne tosiaan ei VCDS:ää käytä mutta silläkin nollaus/huoltoväli-ilmaisimen muutos onnistuu oikeaoppisesti.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

oh6jwe

Lainaus käyttäjältä: ConD - 20.12.14 - klo:16:38
Miten huoltoväli on muuttunut/muutettu? VCDS:llä jos huollon nollaa/koodaa väärin, se "deaktivoi" öljyn lämpötila-anturin. Tällöin huolto pitää nollata "oikein".

Huollon kanta on täysin oikea - ei ne mitään VCDS-koodausohjeita osaa antaa, mutteivät myöskään osanneet tämän tietynikäisten Skodien kiinteän huoltovälin ongelmien vuoksi mitään tehdäkkään. Pari Sotkaa aikanaan piti koodata sopivammalle kiinteälle huoltovälille, jotta herjat hävisivät ja öljyn lämpötilanäyttö palasi mittaristoon.
Onko jo tietoa kuinka huoltovälin saa palautettua VCDS:llä 30tkm/joustavaan kun on tripillä nollattu jonka seurauksen on 15tkm kiinteä huoltoväli?

M_M

Sieltä saattaisi (autosta riippuen?) tulla ihan tuollainen selkeä pudotusvalikko josta valitaan oikea vaihtoehto?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/SRI_Reset_Procedure
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Lainaus käyttäjältä: oh6jwe - 18.03.16 - klo:12:34
Onko jo tietoa kuinka huoltovälin saa palautettua VCDS:llä 30tkm/joustavaan kun on tripillä nollattu jonka seurauksen on 15tkm kiinteä huoltoväli?
Kyllä se onnistuu palauttaa 30tkm/LL välille, jos välttämättä tahtoo. M_M:n kuvassa on yksi esimerkki. Mutta koska tuo on autokohtaista hieman, mittaristosta riippuen, niin mitään yleispätevää ohjetta ei voi antaa.

Miksi kiinteä 15tkm/vuosi ei kelpaa. Se on vaan parempi kuin LL monessa mielessä, etenkin jos vaihtelee öljyjä itse... Tällöin voi tripistä nollata kuten nyt on tehtykin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

oh6jwe

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.03.16 - klo:12:41
Sieltä saattaisi (autosta riippuen?) tulla ihan tuollainen selkeä pudotusvalikko josta valitaan oikea vaihtoehto?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/SRI_Reset_Procedure

Uudemmissa UDS/ODX järjestelmässä ei kaiketi onnistu?

M_M

UDS/ODX ei sinänsä vielä kerro onnistuuko vai ei, esim kutos-golfissa onnistuu: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Golf/Golf_Plus_(5K/52)_Instrument_Cluster#Service_Reminder

Mutta kuten ConD sanoi, riippuu autosta joten ihan turha näitä on arpoa kun ei kerran autoa pystytä paljastamaan. Piuhan nokkaan kiinni ja tutkimaan, kyllä se siitä selviää miten homma onnistuu, jos onnistuu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Kyllä UDS-mittaristonkin adaptationit onnistuu... huoltoväli on vain yksi monesta adaptation-valikon alla olevista asioista joita VCDS:llä voi muokata. Omastani ei ole ollut tarpeen huoltoväliä ronkkia, mutta aiemmasta vastaavanikäisestä Jettasta muutettiin 30tkm -> 15tkm huollossa, ja tiedot näkyi ihan normaalisti tuolla adaptaatiokanavissa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

oh6jwe

Tuolta löytyy ohjeet: http://www.seatcupra.net/forums/showpost.php?p=4523024

Eli kun "oil qualityn" muuttaa "good oil qualityksi" niin ollaan taas longlife moodissa  :)

ConD

Mikä auto tässä sinulla ihan oikeasti on kyseessä? Nyt tuo ohje näyttäisi koskevan vain Leon 1P:tä.. se voi olla että 6-koppanen Golf tai Octavia toimii erilailla.

Tuon muutoksen kun voi tehdä toisellakin tavalla, missä kerrotaan suoraan autolle millä PR-koodilla on auto varustettu. Tuo muutos menee joskus poskelleen esim merkkarilla... Jos tuon nollauksen tekee, niin muuttuu samalla tuo huoltoväli, öljypohjan lämpö/tasoanturin käyttö ja öljyn laatukin. Jetta muutettiin tällä tavoin kiinteälle välille:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13806.msg376655#msg376655
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy