webasto/eberi asennus

Aloittaja villwill, 13.12.14 - klo:15:29

« edellinen - seuraava »

villwill

Moro!
Onko kukaan asennelut itse webastoa/eberiä autoonsa?
Ensiviikolla tulee 2.0tdi talliin ja siihen pitäisi ko. Värkki asentaa. Ajattelin säästää ja ostaa vähän käytettynä, eiköhän nuo ihan kestäviä ole..
Elisiis, mikä kytketään mihin? Yritän vielä itsekin selvitellä ja asennuksesta teen sitten kunnon kuvallisen diy raportin.
Kiitoksia etukäteen asiantuntevasta avusta!
Ajossa: Octavia -05 2.0tDi DSG elegance.
Ex: Octavia -05, 1.6mpi elegance.
Ex: Opel Vectra B -01 2.0 ecotec.
Ex: 2x Opel Calibra -93 2.0ohc.

Larmatin

Onko varma että siinä ei ole sitä jo vakiona?
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

villwill

Onko noissa yleensä vakiona ollut? Elegance -05 malli kyseessä.
Ajossa: Octavia -05 2.0tDi DSG elegance.
Ex: Octavia -05, 1.6mpi elegance.
Ex: Opel Vectra B -01 2.0 ecotec.
Ex: 2x Opel Calibra -93 2.0ohc.

Crosstouran

Tuskin on vakiona ollut... vaikka suomessa ollaankin.

Suosittelen ihan että jos lähet asentaan niin hommaa Uusi ja autoon tarkoitetulla asennussarjalla. Et säästä paljoakaan käytetyn kanssa ja jos saatavilla mallikohtainen asennussarja niin pääset helpommalla.
Ja käytetyssä aina riski että jokin osa on jo hajoamassa jolloin lisäkustannuksia tulee, näihin kun järjestään osat maksaa likemmä sataa euroa tiivisteineen (tiivisteet kun vaihdettava aina jos avaa palopesää ym.)
Myös johtosarjaa saattaa olla mulkkailtu / pätkitty niin helpompi uuden kanssa pelata, ohjeet myös asennukseen yleensä tulee mukana kun tilaat auto"kohtaisen".
Skodaan saatat tarvita myös erillisen ohjainreleen jotta saat ilmastoinnin/puhaltimen heräämään.

Saksasta saa hieman edukkaammin kuin Suomesta.
Volkswagen Cross Touran 1.4 DSG

iqo

Tässä aloittajalle Eberin mallikohtainen asennusohje: http://www.esparofmichigan.com/techsupport/pdfs/Vehicle%20installations/Skoda/Octavia_2004/Diesel/25_2257_95_17_14_DE_0305.pdf
Ja jos Webastoon päätyy, täältä löytyy paljon ohjeita: http://doc.webasto-russia.ru/Car/Skoda/Octavia/A5/

Asensin tänä syksynä Eberin Octavia II:een. Autoni vuosimalli on myös 05, mutta se on bensakoneella (1.6 FSI, BLF). Lämmittimen asennuspaikka ja -periaate on kuitenkin sama kuin 2.0 TDI -moottorin tapauksessa. Itse tein ennen työhön ryhtymistä melko kattavan taustatyön nettiä selaamalla, mutta silti asennuksen työmäärä yllätti. Osasyynä tähän oli tosin se, että valitsin nuukuuttani B4WS-mallin, jossa vesipumppu on erillisenä. Pumpulle piti siis löytää itse paikka ja miettiä letkujen veto. Asennusohje oli B4WSC-mallille. Tein / hankin itse mallikohtaisen asennussarjan osat, tässä säästin helposti yli 100 â,¬. Ainoa vaikeus on asennusraudat, niihin kuitenkin löytyi mittapiirustukset Audi A3:n asennusohjeesta. Ja soveltaa tietysti aina voi... Asennus onnistui lämpimässä tallissa, kun nosti keulan pukeille. Nosturi olisi tietysti hyvä, muttei siis pakollinen ainakaan jos asentaa lämmittimen lokasuojan kautta.

Tilasin lämmittimen ja asennustarvikkeet tarjouskyselyiden perusteella ebay-myyjältä "wwtrade24" (http://stores.ebay.de/wwtrade24/). Voin suositella muillekin, vastasi todella nopeasti sähköposteihin ja maksuksi kelpaa tilisiirron ohella myös Paypal. Kannattaa kysellä suoraan s-postilla hintoja, vaikkei tuotetta ebay-kaupasta löytyisikään.

Minulta jäi ylimääräiseksi yhtä ja toista nippeliä, esim. 18 mm messinkinen jatkoholkki, 18 mm U-mutka (parikin kappaletta), 18 mm ja 20 mm suoraa letkua. Näitä voi kysellä vaikka yv:llä ja miksei muitakin vinkkejä. Tuonne laitoinkin jo aikaisemmin ohjetta IPCU-releen kytkennöistä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17169.msg482434#msg482434

Jos hommaan ryhtyy, kannattaa varata riittävästi aikaa (minulla meni "nysväten" pari viikonloppua) sekä oikeanlaiset työkalut ja tarvikkeet. Ei ole kuitenkaan missään nimessä mahdoton homma.

Tomm!

Olisi myös eberin asennusta uuteen Poloon edessä heti tammikuun alusta. D4ws+yleisasennussarja+easystart T tuli valittua, koska oli kaikista halvin vaihtoehto. Juurikin tuolta wwtrade24:stä tilasin. Mukana tuli myös kattava asennusohje ja vieläpä Suomeksi. Tilaus eteni muutenkin varsin mallikkaasti ja toimitus 4 arkipäivää DHL:llä. Kehtaa suositella ko. puljua muillekin.

Kannattaa harkita onko mieltä alkaa käytettyä laitetta asentamaan. Ei nuo uudetkaan niin pahan hintaista sakemanneilla ole. Saattaa hankkia itselleen nipun lämmitys murheita.

Viestiketjun aloittajalle: Jos nyt haluat välttämättä käytetyn asentaa niin mulla olis käyntikuntoisena purettu d5wsz myynnissä. Pistä yv jos kiinnostaa.

-Tommi

iqo

Lainaus käyttäjältä: Tomm! - 18.12.14 - klo:01:39
Mukana tuli myös kattava asennusohje ja vieläpä Suomeksi.
Oliko kyseessä kenties sama asennusohje kuin täältä löytyvä: http://www.autotarvike.fi/eberspacher-hydronic-4sc.html Tuolta löytyy myös mm. varaosalistauksia ja muuta hyödyllistä. "wwtrade24" lähetti minulle pyydettäessä muitakin hyödyllisiä manuaaleja, näistä vain suurin osa oli saksaksi mutta osa myös englanniksi. Kannattaa kysyä sähköpostilla!

Lainaus käyttäjältä: iqo - 16.12.14 - klo:09:20
Minulta jäi ylimääräiseksi yhtä ja toista nippeliä, esim. 18 mm messinkinen jatkoholkki, 18 mm U-mutka (parikin kappaletta), 18 mm ja 20 mm suoraa letkua.
Tuo mutka olikin 20 mm letkua, joten sen avulla saa tehtyä liitynnän auton puolelle (ainakin Octavia II:ssa lämmittimen kennon letkut ovat 20 mm). Minulta saattaa jäädä ylimääräiseksi myös Easystart Timer -viikkokello (uudempi malli) jos saan GSM-kaukokäynnistyksen toimimaan ilman sitä. Tätäkin voi kysellä, neuvotellaan hinta sopivaksi.

villwill

Lainaus käyttäjältä: iqo - 16.12.14 - klo:09:20
Tässä aloittajalle Eberin mallikohtainen asennusohje: http://www.esparofmichigan.com/techsupport/pdfs/Vehicle%20installations/Skoda/Octavia_2004/Diesel/25_2257_95_17_14_DE_0305.pdf
Ja jos Webastoon päätyy, täältä löytyy paljon ohjeita: http://doc.webasto-russia.ru/Car/Skoda/Octavia/A5/

Asensin tänä syksynä Eberin Octavia II:een. Autoni vuosimalli on myös 05, mutta se on bensakoneella (1.6 FSI, BLF). Lämmittimen asennuspaikka ja -periaate on kuitenkin sama kuin 2.0 TDI -moottorin tapauksessa. Itse tein ennen työhön ryhtymistä melko kattavan taustatyön nettiä selaamalla, mutta silti asennuksen työmäärä yllätti. Osasyynä tähän oli tosin se, että valitsin nuukuuttani B4WS-mallin, jossa vesipumppu on erillisenä. Pumpulle piti siis löytää itse paikka ja miettiä letkujen veto. Asennusohje oli B4WSC-mallille. Tein / hankin itse mallikohtaisen asennussarjan osat, tässä säästin helposti yli 100 â,¬. Ainoa vaikeus on asennusraudat, niihin kuitenkin löytyi mittapiirustukset Audi A3:n asennusohjeesta. Ja soveltaa tietysti aina voi... Asennus onnistui lämpimässä tallissa, kun nosti keulan pukeille. Nosturi olisi tietysti hyvä, muttei siis pakollinen ainakaan jos asentaa lämmittimen lokasuojan kautta.

Tilasin lämmittimen ja asennustarvikkeet tarjouskyselyiden perusteella ebay-myyjältä "wwtrade24" (http://stores.ebay.de/wwtrade24/). Voin suositella muillekin, vastasi todella nopeasti sähköposteihin ja maksuksi kelpaa tilisiirron ohella myös Paypal. Kannattaa kysellä suoraan s-postilla hintoja, vaikkei tuotetta ebay-kaupasta löytyisikään.

Minulta jäi ylimääräiseksi yhtä ja toista nippeliä, esim. 18 mm messinkinen jatkoholkki, 18 mm U-mutka (parikin kappaletta), 18 mm ja 20 mm suoraa letkua. Näitä voi kysellä vaikka yv:llä ja miksei muitakin vinkkejä. Tuonne laitoinkin jo aikaisemmin ohjetta IPCU-releen kytkennöistä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17169.msg482434#msg482434

Jos hommaan ryhtyy, kannattaa varata riittävästi aikaa (minulla meni "nysväten" pari viikonloppua) sekä oikeanlaiset työkalut ja tarvikkeet. Ei ole kuitenkaan missään nimessä mahdoton homma.

Kiitos laajasta vastauksesta! Ihmisethän noita asentelee aina, ei se siis mahdotonta ole. Oliko sinulla automaattinen ilmastointi? Mietin että miten sen saa puhaltamaan ilmaa kabiiniin, joku relehässäkkähän sinne pitäisi asentaa?
Ajossa: Octavia -05 2.0tDi DSG elegance.
Ex: Octavia -05, 1.6mpi elegance.
Ex: Opel Vectra B -01 2.0 ecotec.
Ex: 2x Opel Calibra -93 2.0ohc.

iqo

Climatronic, eli automaattinen ilmastointi löytyy minultakin. Vaatii siis IPCU-releen kantoineen (=Klimakit; kts. kuva tuosta aiemman viestini linkistä), että saa puhallusta kabiiniin. Kytkentä on varsin simppeli, tarvitsee vain vetää kolme johtoa releeltä ilmastoinnin ohjauspaneelin taakse. IPCU-rele maksaa noin 60 euroa Saksasta. Noita linkittämiäni sivustoja kun pöyhäisee, löytää ainakin Passatin Klimakitin asennusohjeen. Periaate ja jopa liittimien pinnitkin taisi olla täysin samat kuin Octaviassa.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: iqo - 19.12.14 - klo:21:03
Climatronic, eli automaattinen ilmastointi löytyy minultakin. Vaatii siis IPCU-releen kantoineen (=Klimakit; kts. kuva tuosta aiemman viestini linkistä), että saa puhallusta kabiiniin. Kytkentä on varsin simppeli, tarvitsee vain vetää kolme johtoa releeltä ilmastoinnin ohjauspaneelin taakse. IPCU-rele maksaa noin 60 euroa Saksasta. Noita linkittämiäni sivustoja kun pöyhäisee, löytää ainakin Passatin Klimakitin asennusohjeen. Periaate ja jopa liittimien pinnitkin taisi olla täysin samat kuin Octaviassa.

Sen saa muuten ihan Suomestakin noin 60 eurolla...

Muistakaa, että itse maahantuotua ja asennettua ei takuuseen saa, eli jos itse laittaa kannattaa myös varautua mahdollisiin korjauksiin opiskelemalla vianhakuopasta.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

iqo

Hyvä huomio tuo takuuasia! Periaatteessa kai olisi mahdollista saada valmistajan takuu voimaan, jos valtuutettu asennuspaja suostuisi tarkistamaan asennuksen ja täyttäisi takuulaput. Käytännössä tämä ei liene mahdollista...

Melkein tonnin säästö verrattuna valmiiksi asennettun sai kuitenkin minut ottamaan riskin. Tuolla hintaerolla uusii koko lämmittimen pumppuineen kuitenkin jo melkein kolmeen kertaan.

Yksi vaihtoehto omatoimiasentajalle on ostaa Eberi tai Webasto eeperi.comista, jolloin saa myyjäliikkeen myöntämän komponenttitakuun. Silti joutuu tekemään vikaselvittelyt ja korjaustyöt itse.

Kama_

Itse asentelin syksyllä webasto thermotop evo 5 lisälämmittimen omaan 1,6tdi octaviaan. Näin jälkeenpäin sanottuna niin, jos meinaa itse jälkiasentaa webaston niin suosittelen thermotop c mallia. Tämä suurimmaksi osaksi siksi että Evo asennetaan vänkärin puolen etukulmaan jossa pissapojan säiliö. Tästä johtuen joudut hankkimaan sopivan pissapojan säiliön joka marmorilla maksaa noin 120â,¬. Nimimerkillä kokemusta on. Thermo top C:n voi asentaa kuskin puolen etunurkkaan jossa tilaa  vaikka muille jakaa. Muita eroja laitteiden välillä  löytää googlettamalla.

Johtosarjan asennus autoon ei sinäänsä ole vaikea juttu, mutta itsellä aiheutti suunnattomasti haasteita läpiviedä johtosarja konetilasta auton sisätilaan.

Neuvona jos asennat itse niin käytä ehdottomasti laadukkaita lemmareita letkuliitoksiin. Ja asennuksessa itselle oli suunnaton apu tuosta thermotest ohjelmistosta ja diagnostiikkakaapelista jolla pystyi testaamaan laitteiden toimivuuden, täyttämään polttoainelinjan ja ilmaamaan jäähdytinnestejärjestelmän. Muuten asennuksesta selviää perus työkaluilla ja pitkällä pinnalla, eikä tuo thermotestkään pakollinen ole :)

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 20.12.14 - klo:11:09
Itse asentelin syksyllä webasto thermotop evo 5 lisälämmittimen omaan 1,6tdi octaviaan. Näin jälkeenpäin sanottuna niin, jos meinaa itse jälkiasentaa webaston niin suosittelen thermotop c mallia. Tämä suurimmaksi osaksi siksi että Evo asennetaan vänkärin puolen etukulmaan jossa pissapojan säiliö. Tästä johtuen joudut hankkimaan sopivan pissapojan säiliön joka marmorilla maksaa noin 120â,¬. Nimimerkillä kokemusta on. Thermo top C:n voi asentaa kuskin puolen etunurkkaan jossa tilaa  vaikka muille jakaa. Muita eroja laitteiden välillä  löytää googlettamalla.

Johtosarjan asennus autoon ei sinäänsä ole vaikea juttu, mutta itsellä aiheutti suunnattomasti haasteita läpiviedä johtosarja konetilasta auton sisätilaan.

Neuvona jos asennat itse niin käytä ehdottomasti laadukkaita lemmareita letkuliitoksiin. Ja asennuksessa itselle oli suunnaton apu tuosta thermotest ohjelmistosta ja diagnostiikkakaapelista jolla pystyi testaamaan laitteiden toimivuuden, täyttämään polttoainelinjan ja ilmaamaan jäähdytinnestejärjestelmän. Muuten asennuksesta selviää perus työkaluilla ja pitkällä pinnalla, eikä tuo thermotestkään pakollinen ole :)

Vasemmassa etunurkassahan on tilaa vaikka 10 kW lämmittimelle. Miksi evo pitää asentaa ahtaaseen paikkaan väkisin?
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Kama_

Ei sitä Evoa pakko sinne oikealle puolen ole asentaa, mutta vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä asennusraudan ja pakoputken osalta ( mikäli käyttää alkuperäisiä ). Ise en aikakaan keksinyt että miten Evon saisi asennettua vasemmalle puolelle käyttäen alkuperäistä asennustelinettä. Enkä kyllä keksi suuria syitä miksi ylipäätään pitäisi päätyä tuohon EVO lämmittimeen. Itse päädyin koska halusin lämmittimen alkuperäiselle paikalle.

Thermotop C:lle on asennusrauta ja kattavat ohjeet tuolle vasemman puolen asennukseen.

Crosstouran

Jos toisesta EU maasta tuo tänne osia (uusia) ja ostaa ne siis jälleenmyyjältä kuitin kera niin varmasti takuu osien suhteen toimii normaalisti.

Suosin edelleen että hommaa valmiit aennussetit koska niissä kaikki on Ruostumatonta terästä eikä tule tehtyä itse pataraudasta joka sitten ruosteessa hetken päästä.

Joissain malleissa asennus palkin kylkeen jolloin kannattaa hommata porakoneeseen kulmanivel jolla homma onnistuu helposti ahtaassakin, pikalukkoistukkaan saa myös poranteriä jotka kovapalateriä.
Volkswagen Cross Touran 1.4 DSG

pertsa78

jatketaanpa tähän. Omasta superb 2l tdi vm.-11 lopetti lisälämmitin toiminnan ja aiemmin välillä oireillut, joskus on yrittänyt hetken lähteä käyntiin, mutta n. 1min päästä sammunut, sitten taas toiminut päiviä ihan normaalisti. Nyt ei sano enää mitään.
Kaukosäätimessä valo vilkkuu vihreänä nopeasti sen 2s. ja kojetaulustakaan ei lähde napista käyntiin.
Ruokiksella koitan vielä kuunnella lähteekö lämmittämään kun kylmän auton käynnistää.
Mutta asiaan. paljonko voi mennä pieleen jos tilaan tämän ja vaihdan sen suoraan vanhan paikalle?
http://www.eskoda-shop.cz/exterier-predni-cast-79079/5130-Stacion%C3%A1rn%C3%AD-topen%C3%AD-1K0815005FR
Sen mitä kääntäjän avulla ymmärsin niin pitäisi korvata nuo osanumerot: 1K0815007BG, 1K0815007BQ, 1K0815007BT



s282

Nostetaan vanhaa aihetta.
Onko kenelläkään käsitystä miksi tehdasasennetussa webastossa on polttoainepumpulle erikseen rele? Olisi tarkoitus asentaa 2012 vm octaviaan alkuperäinen webasto ja ihmetyttää että mikä tuon releen tarkoitus on.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: s282 - 09.02.20 - klo:10:15
Nostetaan vanhaa aihetta.
Onko kenelläkään käsitystä miksi tehdasasennetussa webastossa on polttoainepumpulle erikseen rele? Olisi tarkoitus asentaa 2012 vm octaviaan alkuperäinen webasto ja ihmetyttää että mikä tuon releen tarkoitus on.
Epäilisin, että tuon releen tarkoitus katkaista polttoaineen syöttö onnettomuustilanteessa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

s282

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 09.02.20 - klo:10:41
Epäilisin, että tuon releen tarkoitus katkaista polttoaineen syöttö onnettomuustilanteessa.

Oli tarkoitus liittää tuohon edelliseen viestiin kuva mutta se nyt ei jostain syystä onnistunut.

https://1drv.ms/u/s!AhFT7WSuVQ8mgZg3Qkp7TUFYrtew5A?e=1aFEZ1

Eli piirikaavion mukaan Webasto ohjaa pumppua päälle mutta ei pysty katkaisemaan syöttöä.

o.b.

Kuvaa en saanut näkymään, mutta minä en ole kyllä ole törmännyt releeseen Webaston polttoainepumpun  yhteydessä.

Pumpun toiseen nastaan tulee suoraan piuha 6- tai 8-napaisesta liittimesyä ja toinen menee auton runkoon.

Relettä tarvitaan lämmityslaitteen puhaltimelle ???

s282

#20
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.02.20 - klo:11:37
Kuvaa en saanut näkymään, mutta minä en ole kyllä ole törmännyt releeseen Webaston polttoainepumpun  yhteydessä.

Pumpun toiseen nastaan tulee suoraan piuha 6- tai 8-napaisesta liittimesyä ja toinen menee auton runkoon.

Relettä tarvitaan lämmityslaitteen puhaltimelle ???

No hemmetti, kokeillaan vielä kerran.



Rele on siis auton siirtopumpulle.

Tuli mieleen että voisiko sillä olla jotain tekemistä systeemiin joka on ainakin ilmeisesti nelivedoissa, joissa tankki on tavallaan kahdessa osassa, niin tankissa on pumppu joka siirtää ainetta puolelta toiselle. Konehuoneessa on kai erikseen vielä varsinainen siirtopumppu.

o.b.

Ei tuo rele ole millään tavalla kytköksissä Webastoon. Sen ohjaus tulee kohdasta/riviltä 4 jos katsot kytkiksestä muutaman sivun aiemmin. Rivillä 4 on merkintä, että tästä menee johto riville 62 ::)

Rivillä 4 on ehkä sulake, virtalukko tms.

s282

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.02.20 - klo:12:24
Ei tuo rele ole millään tavalla kytköksissä Webastoon. Sen ohjaus tulee kohdasta/riviltä 4 jos katsot kytkiksestä muutaman sivun aiemmin. Rivillä 4 on merkintä, että tästä menee johto riville 62 ::)

Rivillä 4 on ehkä sulake, virtalukko tms.

Juu rivilä neljä on sulake mutta kelan toinen puoli tulee tuolta J519 laatikolta. Rele on myös nimenomaan vain lisälämmittimellä olevissa diesel autoissa ja on nimeltään lisälämmittimen rele niin olettaisin sen jotenkin olevan can väylän kautta yhteydessä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy