Kirjoittaja Aihe: projekti: tehdasweba haltuun  (Luettu 65505 kertaa)

Poissa VAGkilainen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #90 : 31.01.16 - klo:13:33 »
Oliskohan tuossa osasyy että ei meinaa käynnistyä ennen kuin lämpenee monen yrityksen jälkeen, mitä sanotte? Pakoputki murtunut , hyvä ettei ole polttanut piuhoja tuolta sumuvalon takaa. Tietysti myös palopesä on huonossa kunnossa.

http://aijaa.com/1LqG5v

Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia 2,0TDI -10 BKD

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.995
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #91 : 31.01.16 - klo:14:00 »
Eihän tuommoinen EGR tietenkään paranna toimintaa, vaikka sinänsä pakopaineeseen ja sitä kautta puhaltimen toimittaman ilman määrään tuon nyt ei pitäisi dramaattisesti vaikuttaa, aika suora putkihan se on jokatapauksessa. Tuosta vierestähän se sitten imee ilmaa sisäänsä.

Mikä muuten on paras paikka hankkia tuota ruttuputkea sopuhintaan?

Poissa Höylä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #92 : 31.01.16 - klo:14:31 »
Ruttuputkea saa Webastoja asentavilta varaosaliikkeiltä tai netistä, ei ole kauhean kallis paukku kun ei sitä kuitenkaan metritolkulla yleensä mene.

Poissa Telehell

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 408
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #93 : 31.01.16 - klo:20:09 »
30€/jm suurinpiirtein maksaa, puolen metrin pätkällä pitäisi pärjätä.
1: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
2: VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
EX: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Poissa VAGkilainen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #94 : 31.01.16 - klo:21:49 »
Eihän tuommoinen EGR tietenkään paranna toimintaa, vaikka sinänsä pakopaineeseen ja sitä kautta puhaltimen toimittaman ilman määrään tuon nyt ei pitäisi dramaattisesti vaikuttaa, aika suora putkihan se on jokatapauksessa. Tuosta vierestähän se sitten imee ilmaa sisäänsä.

Mikä muuten on paras paikka hankkia tuota ruttuputkea sopuhintaan?
Käynnistysääntä vaan kuunnellut useamman kerran ja epäilen että kyllä vaikuttaa tuokin. Jotenkin tuntuu että "tasainen Vastapaine" auttaa käynnistyksessä, nyt päästää semmoisen pussahduksen ja sammuu siihen.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia 2,0TDI -10 BKD

Poissa Killer

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 593
  • Passat variant 4motion, dsg -11
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #95 : 13.02.16 - klo:07:53 »
Tutkin webaston saloja vcds:llä ja huomasin siellä restart temperature threshold arvon. Se oli yli 70C. tiputin sen reilusti alas, tasolle 45C. Lyhyellä koeajolla lähisiwaan (puolilämmin moottori) weba ei startannu. Jos em. säätö toimii niin sillä saisi ainakin turhia käynnistyksiä pois. Omalla weballa oli käynnistyskertoja jo yli 4200.

Meidän B7:n tehdaswebastolle tehtiin sama, mutta lämpötilaa ei saanut laskettua kuin 70 --> 60ast. Alempaa lämpötilaa ei antanut tallentaa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....

Poissa VAGkilainen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #96 : 15.03.16 - klo:19:53 »
Käynnistysääntä vaan kuunnellut useamman kerran ja epäilen että kyllä vaikuttaa tuokin. Jotenkin tuntuu että "tasainen Vastapaine" auttaa käynnistyksessä, nyt päästää semmoisen pussahduksen ja sammuu siihen.
Ei ole tullut laitettua tänne kommenttia putken korjaamisen jälkeen: kyllä muuten vaikutti, nyt ainakin pienemmillä pakkasilla weba pelaa normaalisti pakoputken korjaamisen jälkeen. Eli voisi päätellä että jotain vaikutusta ns. vastapaineellakin on.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia 2,0TDI -10 BKD

Poissa Jakke_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #97 : 16.03.16 - klo:08:55 »
Nyt kuulostaa kiinnostavalta projektilta jos CAN väylän kautta saa kerrottua autolle, että automatti-ilmastoinnin pysäköintilämmitys nappia on painettu. :D
Tämä lienee helpoin tapa saada Remuc kytkemään lämmitys päälle?

Autona Octavia vm 2010 BKD:llä ja automaatti-ilmastoinnilla. Tehdasasenteinen webasto löytyy ja voidaan ajastaa ajotietokoneesta tai toivoa päälle napista.
Tarkoitus olisi toteuttaa etäohjaus Remucilla ja helposti vieläpä niin tuli mieleen, että jos sen tekisi tuolla Arduinolla siten, että Remucin ohjaussignaali menee Arduinolle, joka puolestaan antaa käskyn väylälle.
Eikös tämä ole ihan toteutettavissa?
Jos taas löytyy helpompi tapa niin kertokaa ihmeessä. :)
Octavia 2.0 TDI BKD Manuaali vm. 2010.

Poissa EMBELIN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #98 : 16.03.16 - klo:20:54 »
Nyt kuulostaa kiinnostavalta projektilta jos CAN väylän kautta saa kerrottua autolle, että automatti-ilmastoinnin pysäköintilämmitys nappia on painettu. :D
Tämä lienee helpoin tapa saada Remuc kytkemään lämmitys päälle?

Autona Octavia vm 2010 BKD:llä ja automaatti-ilmastoinnilla. Tehdasasenteinen webasto löytyy ja voidaan ajastaa ajotietokoneesta tai toivoa päälle napista.
Tarkoitus olisi toteuttaa etäohjaus Remucilla ja helposti vieläpä niin tuli mieleen, että jos sen tekisi tuolla Arduinolla siten, että Remucin ohjaussignaali menee Arduinolle, joka puolestaan antaa käskyn väylälle.
Eikös tämä ole ihan toteutettavissa?
Jos taas löytyy helpompi tapa niin kertokaa ihmeessä. :)

Oletko kokeillut ihan suoraan kytkeä Remuc WBUS linjaa lämmittimelle? Yleensä nämä VAG tehdasasenteiset kellolla varustetut on toimineet.

Poissa Jakke_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #99 : 16.03.16 - klo:21:10 »
Oletko kokeillut ihan suoraan kytkeä Remuc WBUS linjaa lämmittimelle? Yleensä nämä VAG tehdasasenteiset kellolla varustetut on toimineet.
En ole vielä ostanut Remucia kun koitan ensin saada varmuuden toimiiko vaiko eikö suoraan wbussin kautta. :)
Autossa on ilmeisesti kuitenkin T91 etäohjaus jo tehtaalta... ehkä. Kake on kadonnut vuosien varrella, mutta tilasin juuri uuden ja katsotaan saako sen paritettua auton kanssa.
Octavia 2.0 TDI BKD Manuaali vm. 2010.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.995
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #100 : 17.03.16 - klo:06:29 »
Arduino + CAN-kilkkeet syö liikaa sähköä. Saat kikkailla sen remucin kytkemään ne sähkötkin, muuten tyhjenee akku. Äkkiä se ardu toki boottaa, ei siinä mitään. Kauheasti työtä vaan.

Ja tosiaan, wbusin kautta helpoin, tuon ikäisessä pitäisi toimia.

Poissa Jakke_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #101 : 17.03.16 - klo:07:05 »
Remucin lähtöjä voisi helposti hyödyntää Arduinon powerointiin.
Ehkäpä sitten hommaan Remucin ja katson lähteekö automaatti-ilmastointi rokkaamaan wbussin kautta. :)
Octavia 2.0 TDI BKD Manuaali vm. 2010.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.995
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #102 : 17.03.16 - klo:07:42 »
^Automaatti-ilmastointi kuuntelee can-väylää.

Se menee niin, että wbus käskee webaston päälle. Webasto kertoo can-väylälle että nyt olis vesi lämmintä, vois vaikka puhallella kabiiniinkin.

Näin se toimii omassa autossakin, jossa on T91 (vai oliko T90) vastaanotin, josta pelkkä wbus weballe.

Poissa Jakke_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #103 : 17.03.16 - klo:09:22 »
^Automaatti-ilmastointi kuuntelee can-väylää.

Se menee niin, että wbus käskee webaston päälle. Webasto kertoo can-väylälle että nyt olis vesi lämmintä, vois vaikka puhallella kabiiniinkin.

Näin se toimii omassa autossakin, jossa on T91 (vai oliko T90) vastaanotin, josta pelkkä wbus weballe.
Noniin tälläistä tietoa kaipasinkin. :)
Octavia 2.0 TDI BKD Manuaali vm. 2010.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.995
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #104 : 03.05.16 - klo:18:16 »
Päivitetäänpä hieman, kun webastosta on vaihteeksi opittu vähän lisää.

Ajoin polttoainepumpulle service manualin mukaisen testin Thermotest-ohjelmalla. Taajuudeksi pumpulle 7Hz ja kesto 180s. Pa-letku webaston päästä mitta-astiaan ja testi käyntiin. Pitää tulla 40ml +-4.

Minulla pumppu toimi testin perusteella, mutta koska uusi oli lojunut pitkään hyllyssä varalla, vaihdoin sen silti. Passatissa pumppu on tankin kyljessä telineessä, ja paikka on aika ahdas. Minulla ei ollut minkäänlaista ohjetta irroitukseen joten sain äheltää aimo tovin ennen kuin se tuli sieltä pois. Teline yksinkertaisesti nitkutetaan ylöspäin, samalla alareunasta tankista poispäin kammeten. Letkut ja johdot eivät kuitenkaan anna yhtään myöten joten ne on pakko irroitella myös, jotta pumpun yläpuolella olevan sähköliittimen saa auki. Ainakaan itse en saanut sitä, ennen kuin otin toisen letkuista irti ja sain pumpun telineineen parempaan asentoon. Pikku osa tuo pumppu, mutta hankala vaihtaa ilman ohjeita ensimmäisen kerran kun tekee. Jos noita on enemmän tehnyt ja pääsee nosturilla harrastamaan niin ei varmaan paha rasti. Auton alla maaten tuo ei ollut ns. "kivaa".

Sitten selvittelin miten co2-säätö tehdään. Se onnistuu joko thermotest-softalla mikäli saa wbus pinniin yhteyden, kuten omassa autossa jossa on ryöstäjällä otettu kaukosäätimen vastaanottimen wbus pelkääjän jalkatilaan, tai vcds:llä obd-liittimen kautta. Vaatimuksena kuitenkin on se, että webasto on tulilla, ja käy täydellä teholla. Thermotest antaa järkevän virheilmoituksen jos näin ei ole, mutta vcds vain ilmoittaa että adaptaatiokanavaa ei löydy.. Löytyy kuitenkin, jos weba on oikeassa tilassa. Säätöä on siis hankala tehdä jos moottori on lämmin, koska silloin webasto tipahtaa heti puoliteholle.

Säätöä on kuitenkin mahdoton tehdä ilman pakokaasuanalysaattoria. Ja sellaista ei ole minun autokatoksessani näkynyt, joten eipä auttanut kuin mennä paikalliseen webastopajaan kyselemään josko säädön saisi kohdilleen. Tampereen Autosähkössä webastoguru lupasi että kyllähän sen säätää voi. Tänään sitten valuttelin pintakaasulla aamusta paikalle ja annoin auton tovin jäähtyäkin. Webastoguru ei ollut paikalla, mutta paikalla ollut korjaamopäällikkö löi mittarin tulille ja käski ajaa auton pilttuuseen. Olin uhonnut että saan sen itse säädettyä, joten itse sen myös säädin. Vähän tiukkaa teki saada anturi tarpeeksi syvälle päästään käyrään pakoputkeen mutta meni se lopulta. Täydellä teholla co2-prosentti oli yli 12, vcds-kanavan tehdasarvolla 150. Adaptaatiokanavan arvo 187 tiputti co2-arvon karvan päälle kymmeneen prosenttiin, mikä on näille lakeuksille oikea arvo.

Hintaa kysyessäni korjaamopäällikkö totesi vain että ittehän tuon teit, en minä jouda nyt moisesta laskua kirjoittelemaan. Mukava heppu. Olen tuolla ennenkin asioinut weban ruttuputkea ostaessa ja asennutinpa laiskuuksissani defa-laturinkin heillä aikanaan. Ei pahaa sanaa tuosta firmasta, varmaan asioin vastaisuudessakin, jos on tarvetta.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.995
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #105 : 08.05.16 - klo:09:35 »
Webaston polttoainepumpulla on muuten kaksi sähköliitintä sarjassa keskenään. On mahdollista aukaista tankin päällä oleva liitin, plopsauttaa kumiläpivienti irti penkin alla olevasta pyöreästä muovirinkulasta ja laskea johto vaikka naruun sidottuna sitten alas, tällöin johto ei estä pumpun irroitusta minkään vertaa. Samalla voi tietysti irroittaa weban pa-linjan tankin päältä..

Tankin päällä olevaan liittimeen pääsee ainakin passatissa käsiksi helposti. Takapenkin istuinosa tankin puolelta nostetaan pystyyn, ja alta näkyvät pari torxia ja mutteri pois jolloin verhoilua voi kiskoa pois tieltä siitä tankin päältä, aloittaen pelkääjän etupenkin puoleisesta verhoilun reunasta. Alta paljastuu pyöreä muovirenkula, jossa on webaston toinen sähköliitin ja läpivienti joka on helppo irroittaa.
« Viimeksi muokattu: 08.05.16 - klo:10:08 kirjoittanut repomies »

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.165
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #106 : 28.04.17 - klo:12:52 »
Lisäisin tänne erään tekemäni havainnon liittyen jälkiasennettuihin Webaston kaukosäätimiin.

Laitoin omaani (2009 Passat TDi CR) ensin T100 HTM kaken (vedin WBUS-johdon lämmittimeltä ohjainyksikölle) ja luulin, että kaikki olisi ok. No sisäpuhallin ei kuitenkaan lähtenyt päälle kun lämmittimen pisti kakella päälle. Weban asetuksista oli VAG Com'lla valittu "Remote Control T91R" tai jotain sinnepäin  Harkitsin jo IPCU releen hankkimista, mutta vähän ihmetytti, miten se puhallin osasi lähteä käyntiin kun lämmittimen pisti Climatronicin nappulasta päälle.

No ajattelin kokeilla alkuperäisellä T91R kakella/ohjausyksiköllä. Sitä käyttäen kauko-ohjaus toimiikin täsmälleen samalla tavalla kuin lämmitin olisi käynnistetty Climatronicin nappulasta. Sisäpuhallin kytkeytyi päälle ja lämpötiloja voi säätää nupeista.

Tästä päättelisin, että T100 ja T91R lähettävät erilaiset käynnistyskomennot ja siksi T100 ei toiminut toivomallani tavalla. Pitänee jossain vaiheessa tutkia, mitä niissä on eroa. Hantekin digitaaliskooppi sanoi työsopimuksen irti, joten se haittaa tutkimuksia.

Kun tuo T91R on määritelty asetuksissa (adaptation), niin silloin ilmeisesti Weba lähettää WBUS käynnistyskomennon saatuaan CAN-Bus'in kautta tiedon Climatronicille, että "olen päällä" ja Climatronic osaa kytkeä sisäpuhaltimen päälle. Pitää vielä jossain vaiheessa kokeilla vaimon autossa, jossa ei ole Climatronicissa Weban käynnistysnappulaa, miten se käyttäytyy. Osaako kytkeä puhaltimen päälle vai pitääkö hankkia IPCU sitä varten? Kyseisessä autossa siis on pelkkä Weban lisälämmitin, ei kelloa tai kakea.

Jos joku suunnittelee Weban jälkiasennusta, niin sen CAN-Bus'in voi haaroittaa radiolle menevästä väylästä (infotainment). Samalla kannattaa harkita katkaisijan/releen asentamista kyseiseen väylään. Ja jos on MFD+monitoimiratti niin ehdottomasti hankkia "Standheizung", jolloin ajastinasetukset tulevat mittariston näytölle ja erillistä kelloa ei tarvita.

Toivottavasti näistä havaintojen murusista on jotain hyötyä projektia suunnitteleville.

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.165
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #107 : 26.11.17 - klo:20:50 »
Dodii, tänään vaihtui vanhempi TT-V -> TT-VEVO. Liittimet kävi suoraan ja lähti samointein toimimaan vaikka en vaihtanut annostelijapumppua. Oikea pumppu tuohon olisi DP42, mutta vanhemman mallisen TT-V:n DP40 tuntuisi toimivan, molemmissa kun on sisäänrakennettu takaiskuventtiili.

Syy vaihtoon ei ollut vanhan toimimattomuus, vaan se, että vanhemman mallinen TT-V ei tukenut valkoista mittaristoa. Valkoinen mittaristo piti taas vaihtaa adaptiivisen cruisen ja Front Assistin takia... No VEVO tukee valkoista mittaristoa  ja mukavana bonuksena tuli MFD valikkoon ajastusten lisäksi kesä/talvi asetus  ;D




Poissa Jakke_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #108 : 10.12.18 - klo:09:50 »
Palataanpa vanhaan aiheeseen.
Autona edelleen vuosimallin 2010 BKD Octavia, jossa tehdasasenteinen TT-V.
Vihdoinkin motivoiduin kokeilemaan weban starttausta wbusin kautta ja kyllähän se halvalla ebay kikkareella starttaa ja lämmittää, mutta climatronic ei.

Olisiko mahdollista saada repomiehen toimiva arduinokoodi jatkokehitykseen (wbus tai can)?
Ajatuksena olisi tehdä setuppi, joka käskee weban "oikein" päälle niin, että climatronic reagoi myös.
Ohjaus toteutetaan halvalla (n. 20e) gsm autotallinovenavaajalla, joka kytkee sähköt muulle raudalle.
Octavia 2.0 TDI BKD Manuaali vm. 2010.

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.165
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #109 : 10.12.18 - klo:10:27 »
Vähän epäilen, että tavallinen Climatronic ei osaa kytkeä puhallinta päälle, vaikka CAN väylä olisi kytkettykin. Jos autossa on tehdasasenteinen seisontalämmitys, Climatronicin paneli on erilainen ja siinä on myös Webaston käynnistysnappi. Ekstrana myös lämmitettävän tuulilasin ohjaus.

3C0907044DD on -09 Passatin Climatronicin paneli, josta nuo napit löytyy ja joka osaa kytkeä myös puhaltimen päälle ja käännellä ilmanohjainläpät oikeisiin asentoihin. Panelin malli saattoi vaihtua 2010 loppuvuodesta eri näköiseksi?

Tavallisen Climatronicin avulla puhaltimen saa pyörimään kun oikeaan nastaan syöttää sopivaa jännitettä. Nasan löytää kun etsii IPCU-releen asennusohjeen kyseiseen autoon.

Poissa Jakke_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #110 : 10.12.18 - klo:10:33 »
Vähän epäilen, että tavallinen Climatronic ei osaa kytkeä puhallinta päälle, vaikka CAN väylä olisi kytkettykin. Jos autossa on tehdasasenteinen seisontalämmitys, Climatronicin paneli on erilainen ja siinä on myös Webaston käynnistysnappi. Ekstrana myös lämmitettävän tuulilasin ohjaus.

3C0907044DD on -09 Passatin Climatronicin paneli, josta nuo napit löytyy ja joka osaa kytkeä myös puhaltimen päälle ja käännellä ilmanohjainläpät oikeisiin asentoihin. Panelin malli saattoi vaihtua 2010 loppuvuodesta eri näköiseksi?

Tavallisen Climatronicin avulla puhaltimen saa pyörimään kun oikeaan nastaan syöttää sopivaa jännitettä. Nasan löytää kun etsii IPCU-releen asennusohjeen kyseiseen autoon.
Niin Octaviassani on weban nappi climassa sekä ajastelut hoidetaan ajotietokoneen kautta. Vain etäohjaus setuppi puuttuu. :)
Octavia 2.0 TDI BKD Manuaali vm. 2010.

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.165
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #111 : 10.12.18 - klo:11:09 »
Saattaisi toimia, jos ohjaus W-bus kautta ja Webastolle kerrotaan, että kaukosäädin on käytössä. Olikohan joku bitti sen koodauksessa?

Poissa Jakke_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #112 : 10.12.18 - klo:11:27 »
Saattaisi toimia, jos ohjaus W-bus kautta ja Webastolle kerrotaan, että kaukosäädin on käytössä. Olikohan joku bitti sen koodauksessa?
Sekin on jo koodattu. Vikakoodiakin tuli kun wbussissa ei ollut mitään kytkettynä. :)
Octavia 2.0 TDI BKD Manuaali vm. 2010.

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.165
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #113 : 10.12.18 - klo:11:43 »
Omia päätelmiä vaan, mutta luulisin, että Webaston pitää saada W-bus:lta käynnistyskomento ja sen perusteella se lähettää Climatronicille puhaltimien käynnistyksen CAN-bus komennon. Ja kuten tuolla aikaisemmin kerroin, VAG:n oma kaukosäädin (tai siis se vastaanotin) lähettää erilaisen komennon kuin esim Webaston oma T100 HTM. T100:lla puhallin ei lähtenyt pyörimään, mutta T91r:llä rokkaa.

Webaston pätkäkäymiseen ja karstottumiseen meinaan jossain vaiheessa kokeilla polttoainemittarin näyttämän huijaamista. Eli kolminapainen ON-ON kytkin polttoaineanturilta mittaristolle tulevaan johtoon. Toisessa asennossa johto on yhdistetty ja polttoainemittari näyttää oikein. Toisessa asennossa johto kulkee sopivan vastuksen kautta maihin ja oranssi "opiskelijavalo" syttyy mittaristoon ja estää Webaston käynnistymisen.

Poissa jabajee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #114 : 17.12.18 - klo:22:45 »
Webaston pätkäkäymiseen ja karstottumiseen meinaan jossain vaiheessa kokeilla polttoainemittarin näyttämän huijaamista. Eli kolminapainen ON-ON kytkin polttoaineanturilta mittaristolle tulevaan johtoon. Toisessa asennossa johto on yhdistetty ja polttoainemittari näyttää oikein. Toisessa asennossa johto kulkee sopivan vastuksen kautta maihin ja oranssi "opiskelijavalo" syttyy mittaristoon ja estää Webaston käynnistymisen.

Siis ihan manuaalisesti ohjattavaa kytkintäkö meinasit käyttää? Eikö se ole sitten ihan sama vaikka katkaisee sillä kytkimellä käyttöjännitteen koko webastolta, jos ainoa tarkoitus on estää sen käynnistyminen. En ymmärrä ::)

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.165
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #115 : 17.12.18 - klo:23:14 »
Ideana on välttää turhat vikakoodit ja ilmoitukset auton monitoiminäytössä.

Jos pärjää Kiinan vikakoodien arvontalaitteella, niin silloin ei ole paljon väliä. Voit vaikka laittaa porkkanan Webaston pakoputkeen ja lopputulos on sama ;D

Yleensähän nillä Kiinan ihmeillä näkyy ainoastaan moottorinohjausyksikön vikakoodit ja sinne ne Webaston aiheuttamat vikakoodit ei välttämättä näy. Riippuu toki siitä, ohjako Webastoa Climatronic vai ECU.

Poissa jabajee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #116 : 18.12.18 - klo:01:25 »
Ideana on välttää turhat vikakoodit ja ilmoitukset auton monitoiminäytössä.

Jos pärjää Kiinan vikakoodien arvontalaitteella, niin silloin ei ole paljon väliä. Voit vaikka laittaa porkkanan Webaston pakoputkeen ja lopputulos on sama ;D

Yleensähän nillä Kiinan ihmeillä näkyy ainoastaan moottorinohjausyksikön vikakoodit ja sinne ne Webaston aiheuttamat vikakoodit ei välttämättä näy. Riippuu toki siitä, ohjako Webastoa Climatronic vai ECU.

Polttoaineen vähäisestä määrästä johtuva käynnistyksen estyminen jättää myös vikakoodin. Ja mitä niillä koodeilla siellä on merkitystä, kun ei ne mittaristossa ajon aikana kuitenkaan näy. Jos idea on välttää turhat ilmoitukset mittaristossa niin kokoajan palava polttoainevaloko ei ole sellainen?
Kuten sanoin, en ymmärrä tuollaista katkaisija ideaa. Se on siksikin typerä, koska webasto ei käynnisty halutessakaan, kun katkaisijan unohtaa väärään asentoon.

Tarkennan vielä sen verran, että ainakin kaukosäätimellä tehdystä käynnistysyrityksestä jää vikakoodi, jos polttoaineen määrä estää käynnistymisen. Ajonaikaisesta automaattikäynnistyksestä en tiedä jääkö koodia.
« Viimeksi muokattu: 18.12.18 - klo:01:34 kirjoittanut jabajee »

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.165
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #117 : 18.12.18 - klo:13:19 »
Onneksi kaikkien ei tarvitse ymmärtää kaikkea ???

Polttoaineen vähyydestä jää tasan yksi vikakoodi ja se on siellä Webastossa. Jos katkaiset sähköt tai Webastoon ei saa muuten yhteyttä (CAN-väylä katkaistu), vikoja tulee puolen tusinaan eri yksikköä ja ainakin omassa autossa myös mittaristoon tulee teksti "Auxiliary heating not working" tai jotain vastaavaa.

Kytkin voi olla myös painonapilla toteutettu rele, joka palautuu automaattisesti kun virrat sammuttaa. Ideahan on vain välttää tarpeettomia lyhyitä käynnistyksiä kun esim siirrän auton pihalta talliin. Polttoaineen syöttö ehtii alkaa, mutta liekki ei vielä syttyä kun auto taas sammutetaan.

Poissa jabajee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: projekti: tehdasweba haltuun
« Vastaus #118 : 18.12.18 - klo:15:04 »
Kytkin voi olla myös painonapilla toteutettu rele, joka palautuu automaattisesti kun virrat sammuttaa. Ideahan on vain välttää tarpeettomia lyhyitä käynnistyksiä kun esim siirrän auton pihalta talliin. Polttoaineen syöttö ehtii alkaa, mutta liekki ei vielä syttyä kun auto taas sammutetaan.

Ymmärrän kyllä mitä tässä haetaan. Tuo on/off kytkin kuulosti vaan melko huonolta vaihtoehdolta. Eikä se edes poista noita mainitsemiasi vikakoodi tai mittaristohälytyksiä. Painonappi/rele kuulostaa jo fiksummalta, kun se ei voi unohtua väärään asentoon. Polttoainevalo palaa silläkin toki "turhaan".
Yksi vaihtoehto, josta on täälläkin keskusteltu, on ulkolämpötila-anturin huijaus. Sen mahdollisesti aiheuttamista vikakoodeista en tiedä. Ongelmaton ei sekään konsti ole, koska ulkolämpömittari näyttää sen ansiosta väärää lukemaa.

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy