Tiguan vs. Passat?

Aloittaja AlliumPorrum, 25.11.14 - klo:15:23

« edellinen - seuraava »

AlliumPorrum

Pitänee tässä jossain vaiheessa vaihtaa perheen toinen auto, ja ehdottomina vaatimuksina ovat farmariperä, neliveto ja automaattivaihteisto. Erittäin mielenkiintoisina vaihtoehtoina ovat Tiguan tai saman ikäluokan Passatti, joko kaksilitraisena diisselinä tai bensana.

Mitäs olette arvon volkkaristit mieltä; kuinka nuo vaihtoehdot vertautuvat toisiinsa, pros/cons? Onko kellään täkäläisella omakohtaista kokemusta noista molemmista kansanautoista?


xmasa

Itsekkin olen vuosia haaveillut Tiguanista enemmän ja vähemmän. Kyseinen kulkine on vaan pudonnut pois listalta. Omalla kohdallani syyt olivat, että uuteen TSI/DSG -4motion pakettiin ei pelimerkit oikein riittänyt ja käytettyjä ei pahemmin tuntunut tarjolla olevan. Suurin miinus kyseisen auton kohdalla on surkean kokoinen takakontti. Renkaita tuli potkittua kyseisen mallin kohdalla useasti, mutta aina se takakontti vaan näytti yhtä ahtaalta.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

MMV

Minulla on ollut MY12 Passat 4Motion, MY13 Alltrack ja nyt MY14 Tiguan, joka vaihtuu vuoden alussa B8 Biturbo Passattiin. Tiguan on tuollainen yleispätevä olematta erityisen hyvä missään. B7 Passat taas erinomainen matka-auto. Riippuu siis käyttötarkoituksesta. Itse ottaisin Passatin.

AlliumPorrum

Kiitoksia kommenteista!

Itse olen hahmottanut asiaa jotakuinkin siten että näiden edut olisivat:

Passat:
- Tilavampi
- Hiljaisempi
- Alustaltaan mukavampi & ajettavampi matkalla

Tiguan
- Parempi etenemiskyky talvella
- Kaupungissa kätevämpi (pienempi & korkeampi)
- Onkohan jotain muuta?

Eli mulla oikeastaan ajatuskulku meni siten että ensin innostuin Tiguanista, mutta loppujen lopuksi en ole ihan varma että onko siinä sittenkään mitään järkeä vs. neliveto-farkku Passat. Suurinpiirtein samalla rahalla (vm -08-09) saisi kuitenkin ehkä Passatissa enemmän autoa. Mutta oliko tuolla Tiguanilla jotain muita vahvuuksia? Mites käyttökulut, kulutus, varusteet tms.?

Hopeapaa

Joko teit valintasi? (näyttäisi vähän kuivuvan topikit täällä nykyään kasaan, tunnarikin oli Tigun hankkimisen jälkeisen aktiivisen jakson jälkeen itsellä hapannut ;-).

Itsellä on ollut B7 passat variant, jonka jälkeen tämä uudempi tiguan ja nyt on tulossa B8 passat variant.

Tigun materiaalilaatu pieksee B7:n, mutta B8 näyttisi tasaavan tilit. Tiguun menee korkemman tavaratilan takia lähes samat rojut kuin passattiinkin, kun molemmat kuormataan maksimissaan tavaratilan verhoon saakka. Verhot auki/poistettuna passat toki vie täysin.

Ajomukavuus on passatissa parempi, mutta aika henkilöautomainen tigukin on (kova maasturiksi).

Itsellä ei all-trackia ole ollut, eikä ihan heti hintalisän takia tulekaan, mutta tuon uskoisin olevan mainitusta vaihtoehdoista paras kompromissi.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: AlliumPorrum - 25.11.14 - klo:17:53
Kiitoksia kommenteista!

Itse olen hahmottanut asiaa jotakuinkin siten että näiden edut olisivat:

Passat:
- Tilavampi
- Hiljaisempi
- Alustaltaan mukavampi & ajettavampi matkalla

Tiguan
- Parempi etenemiskyky talvella
- Kaupungissa kätevämpi (pienempi & korkeampi)
- Onkohan jotain muuta?

Eli mulla oikeastaan ajatuskulku meni siten että ensin innostuin Tiguanista, mutta loppujen lopuksi en ole ihan varma että onko siinä sittenkään mitään järkeä vs. neliveto-farkku Passat. Suurinpiirtein samalla rahalla (vm -08-09) saisi kuitenkin ehkä Passatissa enemmän autoa. Mutta oliko tuolla Tiguanilla jotain muita vahvuuksia? Mites käyttökulut, kulutus, varusteet tms.?

Mikäli olet tuon ikäistä automaattivaihteista autoa etsimässä, niin miinuslistalle Tiguanin kohdalle lisäisin automaattilaatikon. Tiptronic ei ainakaan itseäni koeajolla vakuuttanut, vaan kierrätti moottoria vanhanaikaisesti lähes kaiken aikaa 2000 r/min yläpuolella. Passatissa on sen sijaan ok:ksi havaittu DSG6. Jos pelimerkkejä riittää, niin venyttäisin uudenkoppaiseen (B7) eli vm. -10 tai uudempaan Passatiin.

hece

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 22.10.15 - klo:22:39
Mikäli olet tuon ikäistä automaattivaihteista autoa etsimässä, niin miinuslistalle Tiguanin kohdalle lisäisin automaattilaatikon. Tiptronic ei ainakaan itseäni koeajolla vakuuttanut, vaan kierrätti moottoria vanhanaikaisesti lähes kaiken aikaa 2000 r/min yläpuolella. Passatissa on sen sijaan ok:ksi havaittu DSG6. Jos pelimerkkejä riittää, niin venyttäisin uudenkoppaiseen (B7) eli vm. -10 tai uudempaan Passatiin.
Wikipedian mukaan kesällä 2010 olisi vaihtunut Tiguanissa Tiptronic öljykytkimilliseen DSG7-lootaan jos budgetti riittää niin uuteen. Vähän samoja mietintöjä oli itselläkin vuosi sitten, paitsi Yeti miellytti ulkonäöllisesti Tiguania enemmän. Ei sitten tullut edes käytyä koeajolla, vaan -11 4mot DSG Passat tuli hommattua. Yetiin ei tainnutkaan saada tehokkaampaa kaksilitraista dieseliä saada automaattina, ainakaan vanhempiin. Varmasti Passat on parempi valinta omaan maantiepainotteiseen käyttöön kun ei mökkiteilläkään tule juuri ajeltua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy