Automaatilaatikon magneettiventtiili

Aloittaja Paul_M, 20.10.14 - klo:22:59

« edellinen - seuraava »

Paul_M

Jostain kuulin, että Passatin automaattilaatikossa on jokin magneettiventtiili. Tuo venttiili alkaa jossain vaiheessa jumittamaan ja veto muuttuu niin, että kierrokset vaihtelevat. Tuossa emännän autossa myös jurisee 80-90 tuntumassa eli pitää koettaa ajaa muuta nopeutta.

Onko tämä ilmiö mahdollinen? Ja missä Pirkanmaalla noita magneettiventtiileitä vaihdetaan?

Paul_M

Kiitos vastauksista.

Lisäkysymys. Onko 2004 automaattilaatikkoon jotain ohjelmapäivtystä?

Paul_M

On kyse ilmeisesti automaatin lukkoventtiilistä jousineen eikä magneettiventtiilistä. Millainen operaatio on vaihtaminen?

Mikey

#3
Tarkoitat ilmeisesti momentinmuuntimen lukituskytkintä?

Sille on magneettiventtiili laatikon takaosassa ja se on vaihdettavissa irrottamalla öljypohja. Useammin vika on kuitenkin itse momentinmuuntimen sisällä - oirehtii juuri kierrosten humppaamisena ja/tai tärinänä. Tällöin laatikko pitää irrottaa ja momentinmuunnin joko vaihtaa tai korjauttaa. Uusi muunnin lienee n. 800 â,¬ ja korjaus puolet siitä. Työt ottaa 6-8 h.

Turun seudulla on ainakin yksi paja, joka korjaa muuntimia - nimeä en enää muista.

Lisäys: löytyi tuollainen haulla "momentinmuunnin korjaus":http://www.vaihdelaatikko.com/uutiset.html?a100=274
http://www.autogear.fi/

Paul_M

Millainen tapahtuma se jyrinän aiheuttava juttu on siellä momentinmuuntimen sisällä? Kun solenoidi-venttiilisysteemissä jokin huononee, niin mikä silloin huononee? Luisti kuluu? Voiko solenoidi itsessään kulua jollain tavalla aiheuttamaan jyrinää ja tärinää?

Voiko jotenkin testata luistia ja solenoidia?

Mikey

Muuntimen sisällä on kytkinlevy, joka suljetaan (= painetaan kiinni muuntimen etuseinään) öljynpaineella, jota taas se solenoidiventtiili ohjaa. Tällöin moottori ja vaihteiston sisäänmenoakseli on toisiinsa kiinteästi kytketyt.

Muistaakseni muuntimen sisäinen vika ilmenee kytkinlevyn liikkeen takerteluna, jolloin kytkin ei sulkeudu kunnolla - en ole tuosta ihan varma. Muistaakseni jyrinä on useimmiten tuon kytkinlevyn huonosta liikkeestä johtuvaa.

Testerillä asian voi todeta koeajon yhteydessä; merkkihuollon lisäksi esim V-Checker Pro tai VAG-COM näyttää tarvittavat kentät. Tällöin seurataan ajon aikana mom.muuntimen ja vaihteiston sisääntuloakselin nopeuseroa. Kytkimen ollessa sulkeutuneessa tilassa mom.muuntimen ja vaihteiston sisääntuloakselin nopeusero sai (muistaakseni) olla enintään 70 rpm. Huom! monissa ajotilanteissa ohjainboksi laittaa kytkimen osittaiselle luistolle, jolloin nopeuseroa voi olla useampi sata rpm. Ohjaimen tila on kylläkin testerillä nähtävissä.

Muistaakseni laatikon ohjainboksi itse valvoo solenoidien ottaman virran määrää. Solenoidin kunto lienee helpointa kokeilla asentamalla uusi. Aluksi kannattaa tietysti lukea vikakoodit.

Vie auto joko autom.laatikoita korjaavaan puotiin tai merkkihuoltoon - kyllä siellä tuo vika tunnetaan.

hizzunkizzun

Taloudessamme Passat tehnyt tuota hummausta kolmisen vuotta, ja ei hummaa kierrokset kun vaihtaa sinne Tip:n puolelle. Millähän tuo on selitettävissä?

Mikey

Jyristääkö/täristääkö samalla vai onko kyseessä maantieajossa tapahtuva lievä kierrosten vaihtelu? Minkä verran kierrokset heittävät?

Paul_M

Mistä Tdi 2004 voi lisätä hoitoaineen öljyn joukkoon? Tuli ostetuksi kahteen laatikkoon riittävä tuubi. Eli kokeilen nyt ensin vaikuttaako jotain.

Mikey

Ei kannattaisi laittaa tuollaista hoitoainetta mutta jos kuitenkin haluat, niin laatikon öljypohjassa on sellaisessa syvennyksessä öljyn täyttöaukko, jonka kautta lisäkemikaalin voi sisälle ujuttaa. Siinä on suurikokoinen kuusiokulmavääntiö, jonka kokoa en jaksa muistaa. Katso kuitenkin, ettet vahingossa avaa öljyn tyhjennysproppua. Täyttöproppu on siis siellä syvennyksessä.

Mikey

Unohtui mainita, että moottorin pitää olla käynnissä silloin, kun täyttöproppu avataan. Muuten laatikosta tulee ulos osa siitä ölymäärästä, joka siellä pitääkin olla (mom.muunnin tyhjentyy osin moottorin ollessa sammuksissa).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy