Kannan korteni kekoon, koska foorumeita lueskellessa on löytynyt omasta 280tkm ajetusta 2.0FSI (BLX) moottorillisesta samaisia vaivoja. Liittyen P2279 vikakoodiin. Tosin minulla Touran, mutta siitä huolimatta.
Ja huohotusputki se oli täälläkin! Hyvin hauras letku venttiilikannen edestä keskeltä alas öljynsuodattimen seutuville, siis täysin laho, no, nyt se on korvattu paksulla kumiletkulla. Hyvin toimii. Aika pitkään kans ajelin risalla ja katsastusaseman pihalla nollasin valon pois et sain leimattua... kyllä se vähän ajan päästä ilmesty takas.
Vuoden päästä sama vikakoodi uudelleen. Perkele! Lueskelin ulkolaisia foorumeita ja yksi syy saattaisi olla venttiilikopan kannessa sijaitseva (risa) pvc?venttiili/sen kalvo tjsp. Eikö tuumasta toimeen, eli talttapäämeisselillä varovasti kammeten hattu pois ja tsekkaus. Kalvo kunnossa. Nätisti asettelin kalvon ja jousen takaste hattuun ja painoin kiinni. Siinä ei ollut vikaa. Lähes samankokoinen kuin öljykorkki mutta toisella puolen venakoppaa, oikeassa reunassa. Muita vaihtoehtoja oli mm. imusarjan tiiviste, ruiskujen tiivisteet, kaasuläppäkotelon tiiviste, imusarjassa halkeama, jarrutehostimen letkut ja huohotusputki (joka siis jo aiemmin vaihdettu).
Sitten vähän toista kautta löytyi ehdotukseksi aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili 06D 133 517 B. Jos ko. venttiili ei naksuttele sormiin kun otat sen käteen moottorin käydessä, se saattaa olla rikki (jää auki ja aiheuttaa imuvuodon). Omassa ei ollut eloa. Saksasta 30e tilaus ja venttiili vaihtoon. Uusi naksuu ja tuntuu kädessä, taas toimii ja P2279 historiaa!
Mutta kuinka pitkäksi aikaa?